Seuraatko polttoaineen kulutusta säännöllisesti?

Aloittaja Quality, 31.12.11 - klo:08:53

« edellinen - seuraava »

Seuraan polttoaineen kulutusta

Tottakai, joka tankkillinen kirjataan
85 (61.2%)
Silloin tällöin
19 (13.7%)
Silloin kun vaihdan autoa
9 (6.5%)
Miksi seuraisin? Kaikki se kumminkin sieltä tankista menee
23 (16.5%)
Köyhien hommaa
19 (13.7%)
Käytän seurantaan Tankkaus.com -palvelua
45 (32.4%)
Käytän seurantaan muuta (julkista) palvelua
18 (12.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 139

Tupo

Marko K:
LainaaItse olen kymmenisen vuotta naputellut polttoaineiden lisäksi kaikki autoilun menot ja tulot Exceliin, näkeepähän mitä autoilu oikeasti maksaa. Oikeastaan ainoa, mikä ei kirjanpitoon päädy, on lasinpesunesteet ja autonpesutarvikkeet, ... Mutta niistä ei montaa euroa kuussa synny.
Sama täällä, mutta tilastointi alkaa vuodesta 1996. Syykin on sama: näkee, mitä autoilu oikeasti maksaa - ei tarvitse "mutuilla". Auton käyttöön tilastoilla ei ole vaikutusta: auto on hankittu käyttöä varten ja sillä ajetaan, jos on tarpeen ajaa. Hyötyä laskennasta on ollut ehkä siinä vaiheessa, kun on mietitty autoedun tai Long Life -huoltojen kannattavuutta.

tommyt

Auton oman tietokoneen ilmoittama "totuus" riittää. Nyt kun vaihtui auto niin onhan se kiva välillä kurkata sitä kulutusta esim. moottoritiellä niin ymmärtää sen jalan asennon vaikutuksen siihen moottorin janoisuuteen.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Pepeto

Aikaisemmin tuli seurattua tankkaus.comin kanssa lukemia. Muutamana vuoteen en ole nyt käyttänyt tuota palvelua. Kulutuksen seuranta on jäänyt nykyään siihen, että pidän yleensä ajaessa ajotietokoneessa hetkittäisen kulutuksen näkyvissä ja säätelen sitten kaasujalkaa sen mukaan. Tuossa on oppinut huomaamaan sen, että joskus pikkusen vauhtia lisäämällä saattaa kulutus jopa tippua. Ja sen olen huomannut, että tasaisessa ajossa 90 km/h vauhdissa 1,8 TSI Octavia DSG vie jopa vähemmän bensaa kuin 4-vaihteisella automaatilla varustettu Kia cee'd 1,6.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 01.01.12 - klo:17:20
Marko K:Sama täällä, mutta tilastointi alkaa vuodesta 1996. Syykin on sama: näkee, mitä autoilu oikeasti maksaa - ei tarvitse "mutuilla". Auton käyttöön tilastoilla ei ole vaikutusta: auto on hankittu käyttöä varten ja sillä ajetaan, jos on tarpeen ajaa.
Samasta syystä on tilastointia harrastettu viimeisen neljän auton osalta. Tiedot eivät ole suoraan vertailukelpoisia, jollei ota huomioon kustannustason muutoksia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 01.01.12 - klo:17:20
Marko K:Sama täällä, mutta tilastointi alkaa vuodesta 1996. Syykin on sama: näkee, mitä autoilu oikeasti maksaa - ei tarvitse "mutuilla". Auton käyttöön tilastoilla ei ole vaikutusta: auto on hankittu käyttöä varten ja sillä ajetaan, jos on tarpeen ajaa. Hyötyä laskennasta on ollut ehkä siinä vaiheessa, kun on mietitty autoedun tai Long Life -huoltojen kannattavuutta.

Mulla tilastot koskevat muita asioita. Itse omalla logiikalla ajattelen ilman tilastoja, etta long life huolto kannattaa. Autoetua ei ole koskaan ollut, mutta ottaisin edun jossa kaikki kuuluu etuun bensat yms. En ottaisi sitten etua jos saa kilometrikorvaukset oman auton käytöstä. Uskoisin kilometrirahoilla vaihtavan autoa säännöllisesti. Oonko yhtään jäljillä?

Tupo

LainaaItse omalla logiikalla ajattelen ilman tilastoja, etta long life huolto kannattaa. Autoetua ei ole koskaan ollut, mutta ottaisin edun jossa kaikki kuuluu etuun bensat yms. En ottaisi sitten etua jos saa kilometrikorvaukset oman auton käytöstä. Uskoisin kilometrirahoilla vaihtavan autoa säännöllisesti. Oonko yhtään jäljillä?
Minun tapauksessani Long life kannattaa, mutta autoetu olisi "+/-0". => Auto on oma ja diesel. (Ajoa tulee nyt n. 35 000 km / vuosi, ja siitä n. 10% saan km-korvauksen.)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 01.01.12 - klo:18:24
Minun tapauksessani Long life kannattaa, mutta autoetu olisi "+/-0". => Auto on oma ja diesel. (Ajoa tulee nyt n. 35 000 km / vuosi, ja siitä n. 10% saan km-korvauksen.)

Hullua, että nykyään pelkät bensat tulevat kalliimmaksi työssäkäyntiin kuin kaupungin bussiin työmatkakortti. Parikymmentä vuotta sitten bensan ja bussilipun erotuksella makseli auton käyttökuluja. Kyllä on herrat kurjistuttaneet autoilevan kansan siihen malliin, että nykyään auto on vaan niille jotka haluavat mukavuutta. Tai niille joilla julkinen liikenne tökkii.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: XUE - 31.12.11 - klo:12:32
Miksi ihmeessä seurata ja varsinkin käyttää jotain typerää sivustoa siihen?
En ymmärrä miksi? Mikä ilo on seurata kulutusta?   ???

Eräs syy seurata on tarkkailla onko auton tekniikka kunnossa. Yhtäkkinen muutos reilusti suurempaan paljastaa että on syytä tutkia miksi näin on.

Ekat tankilliset katson mielenkiinnosta paljonko auto kuluttaa ja siis referenssiksi kunnossa olevasta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Matts

En seuraa polttoaineen hintoja, itsellä täysautoetu eli sen vuoksi ei kiinnosta. Muuten kyllä ajattelen kanssa-autoilijoita ja heidän kustannuksiaan.
Kilometrejä tulee reippaasti, nyt uusi Passat ollut reilun 2 kk ja mittarissa 9500 km.

Mitä enemmän ajaa sen halvemmalta tuo kuukausimaksu tuntuu.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
Vag -autoja
Mersu

skriko

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 01.01.12 - klo:18:38
Eräs syy seurata on tarkkailla onko auton tekniikka kunnossa. Yhtäkkinen muutos reilusti suurempaan paljastaa että on syytä tutkia miksi näin on.

Ekat tankilliset katson mielenkiinnosta paljonko auto kuluttaa ja siis referenssiksi kunnossa olevasta.

Just noin. Siksi seuraan aina myös sähkön-ja vedenkulutusta. Nykyään rivitaloissakin voi seurata kun on etäluettavat sähkömittarit.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 01.01.12 - klo:10:00
No, on se hyvä että viisaammat valistavat meitä vähemmän älykkäitä.En olisi kyllä aikaisemmin uskonut että auton kuluja seuraamalla jää enemmän rahaa säästöön kuin että ei seuraa niitä.Minä olen aina kuvitellut, että kaikki rahat mitä autoiluun laitan on vain pakollista rahan menoa josta ei vain voi oikein säästää!Tästä päivästä lähtien kerään kaikki kuitit ja lasken kaikki kulut autoilusta tarkasti, mulla on siten varmaan muutama tuhat euroa saldoa vuoden lopulla enemmän tilillä kuin ilman näitä toimenpiteitä!
En tiedä oliko tämä vastaus minulle osoitettu, mutta ei ainakaan itsellä ollut tarkoitus ketään tyhmäksi haukkua, enkä niin tehnykään. Vastasin vaan edellisen kirjoittajan kysymykseen, että miksi ihmiset seuraavat kulutusta ja mikä hyöty siitä on. Ei se pelkkä kulujen seuranta tietenkään rahaa säästä penniäkään ellei muuta omaa käytöstään siitä saatavan informaation perusteella. Itsellä tuo seuranta ainakin hiukan rajoittaa turhaa ajamista. Ei siis tule esimerkiksi lähdettyä jonkun pikkuasian perässä ajamaan, jos saman asian voi hoitaa muutaman päivän päästä kun samalle paikalle on muutenkin asiaa.

Vaikka tämä ei aiheeseen liitykään, mutta on sitä omankin ikäluokan työkavereiden ja kavereiden piirissä huomannut, että osalle ei vaan jää rahaa säästöön, vaikka vuosittaiset tienestit ovat ihan samaa luokkaa kuin itsellä ellei jopa isommat. Johonkin ne rahat siis vaan hupenevat. Jos käyttäjä ei itsekään ole tietoinen mihin ne rahat kuluvat, niin se on paljon hankalampi alkaa säästämään.

Tästähän oli artikkelikin muutama päivä sitten:
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/12/31/oma-talous-kuntoon-lupaa-nama-viisi-asiaa/201119838/139

Etenkin kohdat 3, 4 ja 5 oli mitä itse hain takaa. Laittaisin nuo vaan hiukan eri järjestykseen. Ensin seurataan sitä omaa rahankäyttöä (budjetointi, kohta 4), jonka perusteella jätetään ne turhat ostokset tekemättä (kohta 5) ja tämän seurauksena jää rahaa myös enemmän säästöön (kohta 3). Pakolliset laskuthan totta kai maksetaan aina (kohta 2), mutta budjetoinnin perusteella voi myös miettiä onko itsellä jotain turhia laskuja, joita voisi jättää maksamatta, kuten ylimääräiset lehtitilaukset. Parin ison lehden tilauksen lopettaminen kun voi säästää ison pennin vuodessa.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 31.12.11 - klo:22:11
Sillon kun ajaessa on tylsää niin selailen ajotietokonetta ja samalla vilkaisen tietenkin kulutuksen.  ::) Muuten en pidä mitään kirjaa asiasta.

Samalla linjalla mennään täälläkin. Kuitteja ei talletella eikä todellista kulutusta lasketa.

Muutakaan rahanmenoa ei tule seurattua. Oikeastaan ainoa säännöllisesti tarkkailtava kuluerä on päivä- ja yösähkölukemien kirjaaminen viikottain. Tuokin lähinnä vain siksi, että tulee silloin tällöin puhetta tuttujen kanssa sähkön kulutuksesta, ja on mukava tietää omat lukemat. Jotkut syynäävät neuroottisen tarkasti esim. ilmalämpöpumpun lukemia, mutta tuohon ei oma mielenkiinto ole riittänyt.

pedro66

Nyt on tullut seurattua joka tankkauksella kun löysin helpon kulutuksen laskenta/seuranta ohjelman puhelimeeni.
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

clima

Ajotieturista tulee täälläkin satunnaisesti vilkaistua.
Kun en tuolla tiedolla sen enempää tee niin en viitsi vapaa-aikaani tuon kirjaamiseen käyttää.

Kun en itse autojen tekniikasta niin paljon perusta, niin mikä muuten olisi sellainen tilanne että uudehkossa autossa (tällaisia valtaosalla tänne kirjoittavista löytyy tallistaan) polttoaineen kulutus lisääntyisi mutta mitään muu ei kielisi teknisestä viasta?
Entä mikä olisi polttoaineen kulutuksen kasvu (raja-arvo) josta epäilisitte että autossa on jotain teknisesti pielessä?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: clima - 01.01.12 - klo:20:44
Ajotieturista tulee täälläkin satunnaisesti vilkaistua.
Kun en tuolla tiedolla sen enempää tee niin en viitsi vapaa-aikaani tuon kirjaamiseen käyttää.

Kun en itse autojen tekniikasta niin paljon perusta, niin mikä muuten olisi sellainen tilanne että uudehkossa autossa (tällaisia valtaosalla tänne kirjoittavista löytyy tallistaan) polttoaineen kulutus lisääntyisi mutta mitään muu ei kielisi teknisestä viasta?
Entä mikä olisi polttoaineen kulutuksen kasvu (raja-arvo) josta epäilisitte että autossa on jotain teknisesti pielessä?

Laahaavat jarrut, vialliset tunnistimet ja ohjainlaiteviat moottorinohjauksessa (useita vaihtoehtoja), ilmastoinnissa vikaa, flektit huutaa koko ajan, vajaapaineiset renkaat (kaikissa yhtä vähän), yms.

Puoli litraa sadalla, jos aikaisemmasta on tarkka tieto.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Zaasa

Tarkoitus on alkaa seuraamaan.Tankkaus.comiin kaksi viimeisintä tankkausta kirjattu.
2.0TSI ei mikään talousihme ole,ei tuhlarikaan.
Samassa taajamapyörityksessä vie n.0,5l/100km enemmän kuin 1.4TSI ajotieturin mukaan.Eikä olla säästöajolla ajeltu :)

clima

Kiitokset ammattilaiselle vastauksesta.  :)

Olihan tuossa listassa joukossa sellaisia mitä olisi itsekin voinut ajatella.  :D
Myös sellaisia joita pitäisi muutenkin huomata.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: clima - 01.01.12 - klo:21:05
Kiitokset ammattilaiselle vastauksesta.  :)

Olihan tuossa listassa joukossa sellaisia mitä olisi itsekin voinut ajatella.  :D
Myös sellaisia joita pitäisi muutenkin huomata.
Yleensä niitä juuri ei huomaa, en minäkään, joten siksi kulutusta on joskus hyvä kyttäillä  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Taky

Yhtäkkinen muutos reilusti suurempaan paljastaa että on syytä tutkia miksi näin on.

Kyllä, 1.9 TDi:ssä taannoin kulutus nousi samoilla ajoilla melkein litran/100km ja ihmetelin mistä on kyse - kas yhtenä aamuna mittaristoon syttyi moottorinohjeusvalo häiriön merkiksi, moottorinlämpötilanaturi oli mennyt.
Sen uusiminen palautti kulutuksen ennalleen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 01.01.12 - klo:17:49
Aikaisemmin tuli seurattua tankkaus.comin kanssa lukemia. Muutamana vuoteen en ole nyt käyttänyt tuota palvelua. Kulutuksen seuranta on jäänyt nykyään siihen, että pidän yleensä ajaessa ajotietokoneessa hetkittäisen kulutuksen näkyvissä ja säätelen sitten kaasujalkaa sen mukaan. Tuossa on oppinut huomaamaan sen, että joskus pikkusen vauhtia lisäämällä saattaa kulutus jopa tippua. Ja sen olen huomannut, että tasaisessa ajossa 90 km/h vauhdissa 1,8 TSI Octavia DSG vie jopa vähemmän bensaa kuin 4-vaihteisella automaatilla varustettu Kia cee'd 1,6.

Itse pidän usein myös tuon hetkellisen kulutuksen näkyvillä. Sen myötä olen oppinut esim. sen, että cruise päällä auto kuluttaa enemmän, kuin ilman sitä. Kun tulee alamäki ja cruise on päällä, auto kyllä jarruttaa moottorilla, mutta bensaa kuluu koko ajan 2-3 litraa/100km näytön mukaan. Jos taas alamäessä nostan jalan kaasulta, nopeus pysyy samana kuin cruisen kanssa, mutta kulutuslukema näytössä putoaa nollille.
En ymmärrä tekniikasta niin paljoa, että voisin väittää tuon olevan totta , mutta ainakin ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytön mukaan näin käy...

Ai niin, edelleen seuraan ja varmuuden vuoksi vielä kahdessa paikassa  :D
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 15 Pro, iPad 9 , Apple Watch Ultra ja MacMini

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ttdriver - 02.01.12 - klo:16:32
Itse pidän usein myös tuon hetkellisen kulutuksen näkyvillä. Sen myötä olen oppinut esim. sen, että cruise päällä auto kuluttaa enemmän, kuin ilman sitä. Kun tulee alamäki ja cruise on päällä, auto kyllä jarruttaa moottorilla, mutta bensaa kuluu koko ajan 2-3 litraa/100km näytön mukaan. Jos taas alamäessä nostan jalan kaasulta, nopeus pysyy samana kuin cruisen kanssa, mutta kulutuslukema näytössä putoaa nollille.
En ymmärrä tekniikasta niin paljoa, että voisin väittää tuon olevan totta , mutta ainakin ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytön mukaan näin käy...

Ai niin, edelleen seuraan ja varmuuden vuoksi vielä kahdessa paikassa  :D

Kyllä Ocussa tippuu kulutus nollille myötäleessä vaikka ajelisikin vakkarilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

eGetin

Köyhien hommaa - siksi minäkin sitä harrastan ;D Näkee karun totuuden kuluista pidemmältäkin aikaväliltä.

M0gstis

Pariin otteeseen yrittänyt tuota Tankkaus.comia täytellä, mutta molemmilla kerroilla se onnistui muutaman kuukauden jonka jälkeen alkoi lipsumaan ja jäi kesken.

Ajotietokoneen puolelta tulee kerran pari kuussa vilkaistua tuota pitkäaikaiskulutusta ja kun siihen lisää puoli litraa niin pääsee lähelle todellists arvoa. Huoltojen ja remonttien kuitit tulee laitettua talteen myöhempää ihailua varten.

eha

On tullut tallennettua exel taulukkoihin moottoripöyrästä, mönkijästä sekä autoista myös tankkaus.com. Vaikeaa lopettaa on tullut tapa!    ;D

RSOCUstin

tankkaus.com:iin tullut kirjattua ja 3 auton verran. Vaimoa en ole saanut vielä opetettua ottamaan tankkaus kuittiin ylös kilsoja ja kulutuslukemaa ajotietokoneesta. Ajotietokoneessa on kokoajan 1. kulutun näyttö päällä.
Kivahan tuotakin on seurailla.

Karvis

Tankkaus.comista on sitten väännetty uusi versio joka on kyllä melkoista ripulia. Fuelly vai spiritmonitor tilalle, onko kellään kokemuksia molemmista, kumpi on mukavampi käyttää?

Juppa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.01.12 - klo:22:33
Tankkaus.comista on sitten väännetty uusi versio joka on kyllä melkoista ripulia. Fuelly vai spiritmonitor tilalle, onko kellään kokemuksia molemmista, kumpi on mukavampi käyttää?
No onpa tosiaan muuttunut tankkaus.com. Siirryin nyt kuitenkin tuonne uuteen, niin näyttää jokaisen tankkauksen kohdalla keskikulutukseksi 0,0l/100km!?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Juppa - 19.01.12 - klo:22:43
Siirryin nyt kuitenkin tuonne uuteen, niin näyttää jokaisen tankkauksen kohdalla keskikulutukseksi 0,0l/100km!?

Niin tekee ja kun kirjasin tankkauksen niin sitä ei näy missään, ja oletuksena tyrkytti polttoaineeksi kirjausvaiheessa 95:sta vaikka tiedoissa on 98. Pitikin mennä hyvin toiminut palvelu raiskaamaan jollain beta-versiolla.

Mukava homma naputella kaikki tankkaukset eri palveluun tuolta vanhasta, ennen kuin ne sieltä katoaa >:( Edelliset autot lienee menetetty mutta ei voi mitään :-\

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.01.12 - klo:22:33
Ja minä kun juuri kirjauduin Tankkaus.com:iin, ja piti äsken alkaa kirjoittaan tietoja ylös. Pitääkö heti kättelyssä kuitenkin vaihtaa johonkin muuhun.  ??? :o

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.01.12 - klo:22:46
Mukava homma naputella kaikki tankkaukset eri palveluun tuolta vanhasta, ennen kuin ne sieltä katoaa >:( Edelliset autot lienee menetetty mutta ei voi mitään :-\

Exporttasin Exceliin nuo tiedot tuolta. Jostain syystä tietoihin ei tullut polttoaineen litrahintaa, mutta muut sai kätevästi talteen noin. Taidan itse siirtyä kokonaan Excelin käyttöön.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy