"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

opation

Lainaus käyttäjältä: Poni - 06.09.14 - klo:11:36
Siis, edelleen, opettakaa lapsenne toimimaan liikenteessä oikein,
tai mikä vielä parempi, järkevästi.

Tuossahan se on kiteytettynä. Olettaisin että ainut mahdollisuus että lapsi toimisi jotenkin järkevästi pyöräillessään olisi varmaan se että suojatien näköinen raidoitus ylitetään taluttamalla pyörää. Aina. Niin kauan ainakin kunnes on mahdollisuus osata säännöt tarkemmin.

Tänään nimittäin itse taas vaistonvaraisesti pysähdyin antamaan tilaa arviolta 10-v pojille jotka melkein paikallaan seisoivat polkimilla suojatien edessä. Parempi niille oli antaa tilaa kuin arvata että ajavatko alle jos jatkan matkaa, vaikka minun vuorohan autolla oli mennä. Olisihan niille joku voinut kotona sanoa että kun nousevat pois pyörän selästä, ei ole mitään epäselvyyttä marssijärjestyksestä.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: calculus - 02.09.14 - klo:18:47

Tänään Pirkanmaalla tiellä 57 vastaan tullut kuorma-auto lähti yhtäkkiä ohittamaan keskeltä n. 10 auton jonoa, meikäläisestä piittaamatta. Onneksi ko. tieosuudella on todella leveä piennar, ja pystyin väistämään sinne. Muuten olisin osunut ainakin kulmittain vastapalloon raskaan ajoneuvon kanssa. Vai ajatteliko kuski, että tuonne mahtuu hyvin väistämään, antaa mennä vaan...

Olipahan taas yksi esimerkki siitä, miksi pidemmälläkin ajomatkalla ja hyvällä tiellä pitää koko ajan keskittyä ajamiseen ja liikenneympäristön tarkkailuun.

Tästä vastuun siirtämisestä vastaantulijoille näyttää tulleen ihan maantapa. Se alkoi ensin taajamissa, esim. kadulle pysäköityjen autojen väistämisestä: Jos oma kaista vaikkapa puoliksi tukossa näiden takia, niin jäljelle jäävä 3/4 osaa ajoradasta jaetaan sosiaalidemokraattisesti vastaantulijan kanssa, joka siis ajaa omaa vapaata kaistaansa.
Sittemmin tuo ilmiö on levinnyt maanteille alkaen traktoreiden, mopoautojen yms. selvästi hitaampien ajoneuvojen ohittamisesta. Siinä ei haittaa edes keltainen viiva, kun näistä pitää päästä ohi vastaantulijoista huolimatta. Ja nimenomaan näille vastaantulijoille sälytetään väistäminen, mikäli ei halua tömäyttää nokkakolaria.
Tämä oikeutetaan ilmeisesti liikenteen joustavuudella.  :) Entäs sitten, jos se vastaantulija ei olekaan tilanteen tasalla, tai ei voi väistää pientareelle esim. polkupyöräilijän vuoksi??
Nämä siis huomioita tien päältä viime vuosilta, siellä kun tulee työssä ja vapaa-aikana n. 60 tkm vuosittain autoiltua.
Konsernipelejä vuodesta 1993

calculus

Samantyyliset havainnot itselläkin viime vuosilta, vaikka kilsoja tuleekin vain reilu puolet Octavia4x4:n lukemista.

Tulipa yhtäkkiä mieleen eräs "mallisuoritus" parin vuoden takaa, kun ajelin (mittarinopeus=rajoitus+n.10) tieosuutta, jossa oli oikein hyvä näkyvyys, mutta piennarta ei ollut käytännössä lainkaan. Samaan suuntaan oli menossa polkupyörä, jota tietysti lähdin ohittamaan, kun vastaantulijoita ei ollut. Laitoin jopa vilkun päälle, koska takanani oli jo jonkun aikaa ajellut toinen auto. Tässä tilanteessa takana tullut autoilija päätti samaan aikaan lähteä ohittamaan myös minua, joten tien leveys loppuisi nopeasti kesken. Jouduin tekemään täyden hätäjarrutuksen ja nopean pyöräilijän väistön heti, kun toinen auto oli mennyt ohi. Fillaristi irroitti molemmat kädet tangosta taputtaakseen päänsä yläpuolella autoilijoiden loistovedolle. Ei tainnut takana tulijalla olla oikein kokonaistilanne hallussa. Nopeusero pyöräilijään oli kuitenkin suuruusluokkaa 50 km/h.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: calculus - 15.09.14 - klo:22:07
Fillaristi irroitti molemmat kädet tangosta taputtaakseen päänsä yläpuolella autoilijoiden loistovedolle.

Itseänikin ärsyttävät nuo pyöräilijät. Tämä sankari irrottaa vielä kätensä ohjustangosta maksimoidaksee vaaratilanteen ja jotta se ei olisi vielä tarpeeksi paha niin tämä touho nostaa kätensä päänsäpäälle taputtaakseen. Huh  huh mitä sankareita. Ajokorttipakolliseksi pyöräilijöille. Saadaan samalla verotuloja.

Henkku

Minusta pyöräilijä ei tuossa perseillyt mitenkään. Olisin minäkin todennäköisesti "kiittänyt" suorituksesta. Vaikkei se tahallinen ollutkaan. Vai onko fillaristi väärässä silloinkin kun meinaa tulla jyrätyksi?! Itse ajan työkseni, fillaroin ja kävelen paljon. Ihmetyttää yleisesti ottaen agressiot muita kanssakulkijoita kohtaan, kun kohtaavat eri kulkuvälineet. Olen tullut siihen tulokseen että se vain johtuu että täällä pohjolan perukoilla liikennekulttuuri kypsyy hitaasti. Pk-seudulla osataan jo joustaa autoillessa mutta kun liikutaan eri kulkuvälineillä samoilla väylillä, on asenteissa vielä paljon kehitettävää. Sarkaa on joka tasolla mutta eniten  ratin takaa katsottuna, mistä myös voidaan tehdä tuhoisinta jälkeä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 15.09.14 - klo:23:37
Itseänikin ärsyttävät nuo pyöräilijät. Tämä sankari irrottaa vielä kätensä ohjustangosta maksimoidaksee vaaratilanteen ja jotta se ei olisi vielä tarpeeksi paha niin tämä touho nostaa kätensä päänsäpäälle taputtaakseen. Huh  huh mitä sankareita. Ajokorttipakolliseksi pyöräilijöille. Saadaan samalla verotuloja.
Eiköhän tuo ollut lähinnä pyöräilijältä suosionosoitukset autoilijoiden loistavalle tilannetajulle, jonka siis käyttäjä calculus näki taustapeilistään tilanteen jo ollessa ohi...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 16.09.14 - klo:21:25
Minusta pyöräilijä ei tuossa perseillyt mitenkään. Olisin minäkin todennäköisesti "kiittänyt" suorituksesta. Vaikkei se tahallinen ollutkaan. Vai onko fillaristi väärässä silloinkin kun meinaa tulla jyrätyksi?! Itse ajan työkseni, fillaroin ja kävelen paljon. Ihmetyttää yleisesti ottaen agressiot muita kanssakulkijoita kohtaan, kun kohtaavat eri kulkuvälineet. Olen tullut siihen tulokseen että se vain johtuu että täällä pohjolan perukoilla liikennekulttuuri kypsyy hitaasti. Pk-seudulla osataan jo joustaa autoillessa mutta kun liikutaan eri kulkuvälineillä samoilla väylillä, on asenteissa vielä paljon kehitettävää. Sarkaa on joka tasolla mutta eniten  ratin takaa katsottuna, mistä myös voidaan tehdä tuhoisinta jälkeä.
Olen pitkälti samaa mieltä. PK-seudulla autolijat osaavat jo jotenkin kunnioittaa toisiaan ja - joskus jopa jalankulkijoita. Pyöräilijät sen sijaan mielletään autoilijoiden kanssa tasavahvoiksi. Tasa-arvoisiahan nuo liikenteessä pääsääntöisesti ovatkin, tasavahvuus on vähän niin ja näin.

Olen usein miettinyt noita pyöräilijöitä. Työmatkani varrella niitä on paljon. Lähes kaikki mahdolliset kohtaamistilanteet ovat kylläkin valo-ohjattuja. Mutta pari huomiota kuitenkin. Parissa kohtaa käännyn suuremmalta tieltä pois jolloin pyörätie jatkuu suoraan. Näissä tilanteissa pyöräilijälläkin on vihreä valo ja suoraan ajavina ovat etuajo-oikeutettuja. En edes muista kaikkia niitä kertoja kun olen nähnyt autoilijan kääntyvän sumeilematta eteen. Tosin pyöräilijät ovat joutuneet tottumaan näihin tilanteisiin ja ovat varuillaan. Yhdessä liikenneympyrässä on kärkikolmiom lisäkilpenä polkupyörät molempiin suuntiin. Siitä huolimatta olen nähnyt autoilijoiden protestoivan pyöräileviä ylityksiä. Tämä siis aivan kahden koulun vieressä.

En ymmärrä mistä tuo monen autoilijan viha pyöräiliöitä kohtaan kumpuaa? Miksei niihin voisi suhtautua kuin nopeasti kulkeviin jalankulkijoihin? Ainakin niihin sattuu tilanteen sattuessa yhtä paljon. Toki pyöräilijöillä on sääntönsä, mutta pyöräilijöitä on kaikenlaisia, ihan laillisesti. On seniilejä vanhuksia ja 4-vuotiaita tenavia ja kaikkea tältä väliltä. Se olisi hyvä pitää mielessä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

calculus

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 17.09.14 - klo:09:33
Eiköhän tuo ollut lähinnä pyöräilijältä suosionosoitukset autoilijoiden loistavalle tilannetajulle, jonka siis käyttäjä calculus näki taustapeilistään tilanteen jo ollessa ohi...

Juuri näin. Sarkasmin kukkiessa fillaristin palautteessa.  :D

Pyöräilijähän ei tuossa tilanteessa tehnyt mitään väärää, vaan hän ajoi tasaisesti ja vakaalla ajolinjalla tien oikeassa reunassa. Hänen takanaan kehittyikin sitten hengenvaarallinen ohitussekoilu, johon hänellä ei ollut osaa eikä arpaa. Ilmeisesti minut ohittanut autoilija ei tajunnut kokonaistilannetta, ja yllätyin täysin hänen ohituspaikkansa valinnasta, etenkin, kun hän oli jo kilometrikaupalla ajanut takanani. No, kaikki selvisivät tilanteesta vaurioitta.

Olen ollut aktiivipyöräilijä koko ikäni, ja kilsoja fillarin selässä on kertynyt >100 000. Suhtaudun vakavasti kevyen liikenteen turvallisuuteen, ja jos en autolla pysty kapealla ja mutkaisella tiellä esim. fillaristia ohittamaan turvallisesti vastaantulijoista tai näkemäesteestä johtuen, niin sitten sovitan nopeuteni fillarin mukaiseksi niin kauan, kunnes turvallinen paikka löytyy. Jos pyöräilijä helpottaa tilannetta väistämällä vaikka pihatien liittymään tai bussipysäkille, niin kiitoksen annan mielelläni.  :)

Heimo

Pyöräilen ja autoilen suht paljon pk-seudulla. On aina hienoa, kun autoilijat pysähtyy antamaan tietä pyörätienjatkeelle tullessani. Lukkopoljinten kanssa pysähtyminen ja liikkeelle lähtö on aina pienoinen operaatio. Se on mukava ele, vaikka ei tarpeellinen sääntöjen puitteissa. 
Suurin ongelma mielestäni on autoilijoiden kanssa pyörätienjatkeelle pysähtyminen. Miltei jokaista lenkkiä kohden joku pysähtyy jatkeelle (aamulla viimeksi) tai ajaa suoraan katsomatta jatkeen yli (kaksi päivää sitten kaaduin jarrutuksessa). Tämä aiheuttaa aina vaaratilanteen, vaikka pyöräilijä olisi etuoikeutettu. Harva autoilija kohtaa tällaista vaaraa liikenteessä miltei joka kerta kun lähtee autolla liikenteeseen. Tulee pyöräillessä välillä samanlainen olo kuin itänaapurin liikennekulttuuria youtube videoilta katsellessa. Koskaan ei tiedä mitä sattuu. Sitten kun napsahtaa niin pyöräilijälle käy huonosti.

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: Heimo - 17.09.14 - klo:10:07
Pyöräilen ja autoilen suht paljon pk-seudulla. On aina hienoa, kun autoilijat pysähtyy antamaan tietä pyörätienjatkeelle tullessani. Lukkopoljinten kanssa pysähtyminen ja liikkeelle lähtö on aina pienoinen operaatio. Se on mukava ele, vaikka ei tarpeellinen sääntöjen puitteissa. 
Suurin ongelma mielestäni on autoilijoiden kanssa pyörätienjatkeelle pysähtyminen. Miltei jokaista lenkkiä kohden joku pysähtyy jatkeelle (aamulla viimeksi) tai ajaa suoraan katsomatta jatkeen yli (kaksi päivää sitten kaaduin jarrutuksessa). Tämä aiheuttaa aina vaaratilanteen, vaikka pyöräilijä olisi etuoikeutettu. Harva autoilija kohtaa tällaista vaaraa liikenteessä miltei joka kerta kun lähtee autolla liikenteeseen. Tulee pyöräillessä välillä samanlainen olo kuin itänaapurin liikennekulttuuria youtube videoilta katsellessa. Koskaan ei tiedä mitä sattuu. Sitten kun napsahtaa niin pyöräilijälle käy huonosti.
Mielestäni väistämissäännöistä ei pitäisi normaalitilanteessa joustaa. Se vähentää liikenteen ennalta-arvattavuutta. Jos nyt puhuit paikoista, joissa autoilija ei ole väistämisvelvollinen.

Tuosta autoilijoiden pyörätienjatkeelle pysähtymisestä olen samaa mieltä.

Mikko

Sitten tulee näitä jotka pilaavat kaikkien maineen. Esimerkkinä suoritus tältä aamulta. Aluksi puikkelehditaan ruuhkaisilla ajokaistoilla välillä autojen välistä ja välillä vastaantulevalla kaistalla ohituskielto-alueella ohittaen, kunnes päästään erkanemiskaistan alkuun, jossa otetaan tiukka asema siitä autojonon edestä keskeltä kaistaa. Samalla vihreät vaihtuu ja koko autojono matelee pyöräilijän perässä siihen asti kun valo vaihtuu punaiseksi eikä kukaan päässyt valoista. No tässä vaiheessa pyöräilijälle alkaakin kelvata vieressä kulkeva pyörätie, johon pääsee kätevästi suojatietä pitkin punasia päin ajamalla. Pyörätietä mentiin henken aikaa kunnes kohta taas siinä keskellä kaistaa edessä. Mitkään liikennemerkit, liikennevalot tai muutkaan säännöt eivät tätä herraa koskeneet. Mm. kolmet punaiset ajoi läpi sinä aikana kun toimintaa seurasin noin 5 minuutin ajan.

vwp

Olihan tällä sankarilla vielä kireät trikoot ja kalliin näköinen pyörä?
Sitten ajetaan siinä kaistalla tukkeena kun oltais poljettu just Klaukkalasta sinne kehä ykkösen sisälle viimisillä voimilla..

Toissapäivänä Tampereella jokin ylläolevaan kuvaukseen osuva vanhempi harppu läimäytti kämmenellä auton kattoa, kun laskin kaverin jalkakäytävän reunalla pois kyydistä. Jumal**** ukolla oli YLI METRI tilaa kulkea sillä singerillään, ego ei tainnut siitä välistä vaan mahtua >:(
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

IFM

Ajelin tänään kehä I:stä Espoossa länttä kohti n. klo 06:50 kun takanani oleva auto (musta Volvo) alkoi vilkuttaa oikealle siirtyäkseen oikealla puolella olevalle tyhjälle bussikaistalle aikomuksenaan kääntyä seuraavasta risteyksestä.

Hänen takaansa tuli kuitenkin auto (harmaa/vihreä Skoda) suunnilleen nopeusrajoitusten mukaisesti 80km/h (peruskaistalla köröteltiin n. 60km/h), joka ei sitten antanut kaistan vaihtajalle tilaa vaan jatkoi matkaansa.
Volvo-kuski hermostui tästä sen verran että painoi kaasua, vaihtoi kaistaa ja kiihdytti ohitse ajaneen Skodan perään vilkuttelemaan valojaan ja tööttäilemään. Jo pelkästään se oli Volvo-mieheltä typerää, mutta sitä seurannut Skoda-kuskin reaktio vasta typerä oli: Nopea lukkojarrutus 80km/h vauhdissa  sai perään lähteneen janarin ja viereisellä kaistalla ajaneen meikäläisenkin aikamoiseen hälytystilaan.

Skoda ja perään lähtenyt kaveri jatkoivat siinä hippasilla sitten jonkin matkaa köröttelemällä peräkkäin metrin etäisyydellä toisistaan noin viittäkymppiä valojaaan vilkutellen ja tööttäilen, kunnes Volvo pääsi kääntymän Kehältä pois.

Mikä helvetti siinä on että edes 80km/h vauhdissa ei osata pitää tunteita kurissa vaan pitää leikkiä ihmisten hengillä? Se Skodan jarrutus olisi pahimmillaan johtanut peräänajoon, jonka johdosta Volvo olisi ajautunut naapurikaistalle ja aiheuttanut kunnon ketjukolarin. Prkele!!
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG -07

Mikko

Lainaus käyttäjältä: vwp - 17.09.14 - klo:10:46
Olihan tällä sankarilla vielä kireät trikoot ja kalliin näköinen pyörä?

Oli oli, mutta niin oli minullakin aikoinaan kun pyörällä aktiivisemmin töihin ajoin. Mutta silti osasin odottaa valoissa (vaikka ne klossit olikin ikävä irrottaa) ja käytin pyöräteitä aina kun sellainen vaan oli käytettävissä. Enkä rikkonut liikennesääntöjä edes silloin kun se olisi palvellut omaa etua. Silti 14 km / 24 minuuttia (joka ei tosin enää viiden lisä-liikennevaloristeyksen ansiosta onnistuisi). Silloin toisaalta hyvin huomasi kuinka joillekin autoilijoille oli jonkinsortin kunnia-asia pistää pyöräilijä ahtaalle, vaikka liikennesääntöjä rikkomalla.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 17.09.14 - klo:09:53
Olen pitkälti samaa mieltä. PK-seudulla autolijat osaavat jo jotenkin kunnioittaa toisiaan ja - joskus jopa jalankulkijoita. Pyöräilijät sen sijaan mielletään autoilijoiden kanssa tasavahvoiksi. Tasa-arvoisiahan nuo liikenteessä pääsääntöisesti ovatkin, tasavahvuus on vähän niin ja näin.
Helsingissä on jopa havaittavissa merkkejä siitä, että yhä useammat autoilijat noudattavat TLL 32.1 §:ssä mainittua kuljettajan suojatiesääntöä. Pitkä matka on kuitenkin vielä kuljettavana esim. Tallinnan tai Tukholman käytäntöön, jossa tilaa annetaan jalankulkijalle aivan eri tavalla kuin Helsingissä. On muuten mielenkiintoista huomata, kuinka jotkut jalankulkijat kättään heilauttamalla kiittävät autoilijaa, joka päästää heidän kadun yli. Hieno ele, mutta hieman erikoiselta tuntuu, että autoilijaa kiitetään siitä, että hän suostuu noudattamaan tieliikennelain säännöksiä. Eihän etuoikeutetulla tiellä ajava autoilijakaan kiitä kolmion takana olevaa siitä, että tämä liikennesääntöjen mukaisesti suostuu olemaan ajamatta kolmion takaa toisen eteen. No, ehkä jalankulkijoiden kiittelyssä on kyse suomalaisesta kansanluonteesta, jossa mieluummin tunnustetaan kokoon ja voimaan perustuva "oikeus" kuin lähdetään peräämään omia oikeuksia. Kun poliisi ei TLL 32.1 §:n noudattamista juurikaan valvo, on parasta alistua välttämättömyyteen ja iloita niistä harvoista kerroista, kun autoilija antaa jalankulkijalle tilaa.


Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 17.09.14 - klo:09:53
En ymmärrä mistä tuo monen autoilijan viha pyöräiliöitä kohtaan kumpuaa? Miksei niihin voisi suhtautua kuin nopeasti kulkeviin jalankulkijoihin?
Pyöräilijöitä, aivan kuin autoilijoitakin, on tietysti moneen lähtöön. Eli joidenkin pyöräilijöiden käytös on varmasti voinut antaa aihetta kritiikkiin. Toisaalta taitaa myös olla niin, että joitakin autoilijoita pyöräilijät ärsyttävät suorastaan itseisarvoisesti, täysin riippumatta siitä, miten he ajavat. Eräs seikka, mikä ainakin Helsingissä saattaa ärsyttää joitakin autoilijoita, on lisääntynyt pyöräily ajoradalla. En nyt tarkoita niitä tapauksia, joissa pyöräilijä ajaa ajoradalla, vaikka käytössä olisikin pyörätie, vaan tilanteita, joissa pyöräilijä ajaa jalkakäytävän sijasta ajoradalla, missä hänen paikkansa TLL:n mukaan tietysti onkin. Ajoradalla ajaminen on mielestäni selvästi lisääntynyt, ja tämä ehkä ärsyttää autoilijoita. Syitä on monia, mutta yksi saattaa olla se, etteivät autoilijat suomalaisissa kaupungeissa ole tottuneet ajoradalla oleviin pyöräilijöihin. Suomessahan pyörätiet on melkein aina rakennettu siten, että jalkakäytävästä on leikattu pala pyöräilijöiden käyttöön.  Pyöräilijöiden tila on siis otettu jalankulkijoilta, ei autoilijoilta.

Nämä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteisväylät eivät ole suuremmissa kaupungeissa toimiva ratkaisu, koska pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden nopeusero on niin suuri. Siksi jotkut pyöräilijät käyttävät ajorataa myös silloin, kun pyörätie on tarjolla. Syykin on selvä. Pyörä valitaan liikkumisvälineeksi pitkälti samoista syistä kuin autokin. Toisin sanoen, pyörän käyttö nopeuttaa ja helpottaa liikkumista. Tämän vuoksi useimmat pyöräilijät haluavat autoilijoiden tavoin edetä parasta mahdollista vauhtia ilman turhia hidastuksia ja pysähdyksiä. Tämä taas onnistuu huonosti, jos samalla väylällä liikkuu jalankulkijoita. Auton tavoin pyörä on ajoneuvo, ja siksi jalankulkijoiden kanssa yhteiset väylät on kaupungeissa ja erityisesti niiden keskustoissa huonosti toimiva ratkaisu. Helsingissä tämä on onneksi vihdoin ymmärretty, mistä osoituksena on hiljan tehty päätös rakentaa Helsinginkadulle pyöräkaistat.

Lainaus käyttäjältä: vwp - 17.09.14 - klo:10:46
Olihan tällä sankarilla vielä kireät trikoot ja kalliin näköinen pyörä?
Aika moni autoilija tuntuu kiinnittävän paljon huomiota pyöräilijän varusteisiin, ja aivan erityisesti "trikoisiin". Ne tuntuvat monien mielessä merkitsevän jonkinlaista "autoilun vihollinen nro 1" -tyyppistä pyöräilijää. Tämä on sikäli hieman huvittavaa, että "trikoot" ja "kalliin näköinen pyörä" merkitsevät usein vain sitä, että ko. henkilö suhtautuu harrastukseensa keskimääräistä vakavammin. Toisin sanoen, pyörä ei ole hänelle vain väline liikkua paikasta A paikkaan B, vaan jotain enemmän. Sama ilmiöhän on havaittavissa myös tällä forumilla. Useimmille meistä auto ei ole ainaostaan pakoillinen paha, joka tarvitaan liikumiseen, vaan myös harrastus, josta pyritään nauttimaan. Miksi muuten autoihin "ruksittaisiin" alumiinivanteita ja kiiltäviä kattokaiteita? Ja miksi hankkia liikkumisvälineeksi Audi, kun ihmiset ja tavarat saa liikkeelle myös Toyotalla?


olate

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.09.14 - klo:18:03
Pitkä matka on kuitenkin vielä kuljettavana esim. Tallinnan tai Tukholman käytäntöön, jossa tilaa annetaan jalankulkijalle aivan eri tavalla kuin Helsingissä. On muuten mielenkiintoista huomata, kuinka jotkut jalankulkijat kättään heilauttamalla kiittävät autoilijaa, joka päästää heidän kadun yli.

Tässä on taas Suomen tieliikenteelle tyypillinen tilanne, kun sovelletaan omia sääntöjä.
Kuinkahan moni kiilaisi autolla eteen, jos jalankulkijan asemesta tulossa olisikin lanssi pillit päällä?
Sama esteentön kulku kun pitäisi antaa mm. ambulanssille.

Rasittavaa on myös surkeasta liikennekulttuurista syntyneet suojatien vieressä seisoskelevat jalankulkijat.
Odottelevat autotonta väliä.
Vaaralliseksi tilanne muuttuu, kun henkilö kyllästyneenä äkkiä päättääkin hypätä tielle.
Ã,,rsyttäväksi tilanne muuttuu, kun pysähdyt/hiljennät ja jalankulkia viittoo että mene vaan. Parhaimmillaan tuolla tempulla voi pysäytellä autojonon useaan kertaan.
Toisaalta ymmärrän hyvin että eivät uskalla luottaa.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: vwp - 17.09.14 - klo:10:46
Toissapäivänä Tampereella jokin ylläolevaan kuvaukseen osuva vanhempi harppu läimäytti kämmenellä auton kattoa, kun laskin kaverin jalkakäytävän reunalla pois kyydistä. Jumal**** ukolla oli YLI METRI tilaa kulkea sillä singerillään, ego ei tainnut siitä välistä vaan mahtua >:(

Olenko oikeassa vai väärässä, mutta jos pyörä rinnastetaan autoon tiellä niin eihän noin saisi ajaa edes ohi?

Poni

Ja jos pyörä rinnastetaan autoon, ei pyörä saisi ohittaa suojatien eteen pysähtynyttä autoa pysähtymättä.
Ok, eivät autoilijatkaan tuota sääntöä noudata.
Joka kerta kaksikaistaisella tiellä pelkää tekevänsä giljotiinin, kun itse pysähtyy.
Mutta vallankin jos pyörä pyyhkii samaa kaistaa auton kanssa,
autoilija pysähtyy antamaan tietä jalankulkijanlle,
niin poikkeuksetta pyöräilijät eivät pysähdy, tuskin hiljentävätkään.
Jos joku areenan porukasta pyöräilevä pysähtyy, niin kiitos hänelle.

Toinen asia sitten on, että jokaisella tiellä liikkuvalla on vastuu liikenteen turvallisuudesta.
Tarkoittaa sitä, että autoilija ei voi laskea surutta risteykseen huomioimatta muuta liikennettä,
vaikka hänellä olisi etuajo-oikeus. Hän voi vain olettaa saavansa esteettömän kulun.
Miksi sitten pyöräilijät voivat ajaa pyörätien jatkeen yli "niin paljon kun reisistä lähtee"?

Eli syitä on niin sysissä kuin sepissä. Pitäisi vaan jotenkin malttaa ja olla tarkkaavainen, että ei tule telottua ketään.




batman14

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.09.14 - klo:18:03

Nämä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteisväylät eivät ole suuremmissa kaupungeissa toimiva ratkaisu, koska pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden nopeusero on niin suuri. Siksi jotkut pyöräilijät käyttävät ajorataa myös silloin, kun pyörätie on tarjolla. Syykin on selvä. Pyörä valitaan liikkumisvälineeksi pitkälti samoista syistä kuin autokin. Toisin sanoen, pyörän käyttö nopeuttaa ja helpottaa liikkumista. Tämän vuoksi useimmat pyöräilijät haluavat autoilijoiden tavoin edetä parasta mahdollista vauhtia ilman turhia hidastuksia ja pysähdyksiä. Tämä taas onnistuu huonosti, jos samalla väylällä liikkuu jalankulkijoita. Auton tavoin pyörä on ajoneuvo, ja siksi jalankulkijoiden kanssa yhteiset väylät on kaupungeissa ja erityisesti niiden keskustoissa huonosti toimiva ratkaisu. Helsingissä tämä on onneksi vihdoin ymmärretty, mistä osoituksena on hiljan tehty päätös rakentaa Helsinginkadulle pyöräkaistat.

Ei 100% faktaa, mutta jostain olen lukenut että mikään laki ei tunne sellaista että saisi käyttää ajorataa jos pyörätie menee vieressä. Vaikka se onkin ehkä tyhmää että kilpapyöräilijä ajaa pyörätiellä koiran ulkoiluttajien ja lasten seassa, niin laki sanoo että niin pitää tehdä. En minäkään lähde autolla pyörätielle jos esim. autotie on ihan tukossa, vain koska huvittaa ja se sujuvoittaisi omaa menoa?  :D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 18.09.14 - klo:08:19
Ei 100% faktaa, mutta jostain olen lukenut että mikään laki ei tunne sellaista että saisi käyttää ajorataa jos pyörätie menee vieressä. Vaikka se onkin ehkä tyhmää että kilpapyöräilijä ajaa pyörätiellä koiran ulkoiluttajien ja lasten seassa, niin laki sanoo että niin pitää tehdä. En minäkään lähde autolla pyörätielle jos esim. autotie on ihan tukossa, vain koska huvittaa ja se sujuvoittaisi omaa menoa?  :D
Tieliikenneasetus taitaa olla se säädös, jossa on maininta pyöräilijän velvollisuudesta käyttää pyörätietä. Täysin ehdoton ei sekään määräys kuitenkaan ole. Tieliikennelain 8 §:ssä nimittäin todetaan, että "[k]un erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa". Tuollainen erityinen syy voisi olla esimerkiksi se, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteinen väylä on niin ruuhkainen, ettei polkupyörällä voi siellä turvallisesti ajaa. Suomen oloissa tällaisia tilanteita on tietysti hyvin harvoin, ja ainoastaan suuremmissa kaupungeissa, kuten Helsingissä.

Tieliikenneasetuksen määräyksestä huolimatta en itse osaa kovinkaan jyrkästi tuomita kilpa- tai kuntopyöräilijää, joka siirtyy koiran ulkoiluttajien ja lasten seasta ajoradalle. Kyse ei nimittäin ole vain ko. pyöräilijän matkan sujuvuudesta ja mukavuudesta, vaan myös jalankulkijoiden turvallisuudesta. Lisäksi on vielä niin, että ajoradan reunassa ajavasta pyöräilijästä ei välttämättä koidu mitään erityistä haittaa autoliikenteelle. En ainakaan itse ole kokenut näitä tilanteita mitenkään erityisen vaikeina. Jos maantiellä ajaa pyöräilijä, olen vain ohittanut hänet ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Minusta pyöräilijän siirtyminen pyörätieltä ajoradalle ei vertaudu kovin hyvin tilanteeseen, jossa autoilija lähtee ohittamaan ruuhkaa pyörätietä pitkin. Autoilijahan siirtyy silloin väylälle, jonka muut käyttäjät ovat häntä huomattavasti suojattomampia. Auton paino ja nopeus ovat aivan toista luokkaa kuin jalankulkijoiden ja kävelijöiden. Autoilija siirtyy siis itseään heikompien joukkoon, kun taas pyöräilijä ajoradalle vaihtaessaan siirtyy vahvempien liikenneympäristöön. Pyöräilijä vaarantaa siis itsensä, kun taas autoilja saattaa jalankulkijat ja pyöräilijät vaaranalaisiksi.

Henkku

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.09.14 - klo:16:46
Tieliikenneasetuksen määräyksestä huolimatta en itse osaa kovinkaan jyrkästi tuomita kilpa- tai kuntopyöräilijää, joka siirtyy koiran ulkoiluttajien ja lasten seasta ajoradalle. Kyse ei nimittäin ole vain ko. pyöräilijän matkan sujuvuudesta ja mukavuudesta, vaan myös jalankulkijoiden turvallisuudesta. Lisäksi on vielä niin, että ajoradan reunassa ajavasta pyöräilijästä ei välttämättä koidu mitään erityistä haittaa autoliikenteelle. En ainakaan itse ole kokenut näitä tilanteita mitenkään erityisen vaikeina. Jos maantiellä ajaa pyöräilijä, olen vain ohittanut hänet ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Minusta pyöräilijän siirtyminen pyörätieltä ajoradalle ei vertaudu kovin hyvin tilanteeseen, jossa autoilija lähtee ohittamaan ruuhkaa pyörätietä pitkin. Autoilijahan siirtyy silloin väylälle, jonka muut käyttäjät ovat häntä huomattavasti suojattomampia. Auton paino ja nopeus ovat aivan toista luokkaa kuin jalankulkijoiden ja kävelijöiden. Autoilija siirtyy siis itseään heikompien joukkoon, kun taas pyöräilijä ajoradalle vaihtaessaan siirtyy vahvempien liikenneympäristöön. Pyöräilijä vaarantaa siis itsensä, kun taas autoilja saattaa jalankulkijat ja pyöräilijät vaaranalaisiksi.

Näin juuri. Ja moni ns. lakia raamattuna pitävä soveltaa sitä juurikin vain toisiin. Minä en sellaista henkilöä ole nähnyt joka ajaa presiis lakien mukaan. Inssissä sitä jokainen yrittää mutta älkää edes yrittäkö jeesustella muuta.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: migis - 04.09.14 - klo:14:20
Pyydä jeparit tutkailemaan, onnistuu nettilomakkeen kautta. Ainakin Espoossa tulivat meidän 30 kadulle, jossa tosin myös koululle vievät suojatiet, kun kyllästyin juuri samaan ralliin. Olivat paikalla seuraavana aamuna, kun töihin läksin. Vuoden aikana olen nähnyt noilla kulmilla viitisen kertaa passissa.

Joskus muinoin, kun tuli Vantaalla vielä kortteerattua yhden päiväkodin vieressä, niin joka aamu eräs lapsentuoja-isä toi lapsensa autolla päiväkotiin ja ajoi kevyen liikenteen väylää pois päiväkodilta. Siis kevaria, jota pitkin iso osa muista vanhemmista lapsensa ko. päiväkotiin toi. Pari kertaa sanoin töihin mennessäni ja ohi kävellessäni kaverille, että väärä reitti tjsp. Hyvä, ettei silmille tullut autostaan. Hullun kiilto silmissään.

No toisen kerran jälkeen kerroin samassa talossa asuvalle poliisille, jolla myös itsellään lapsia, tuon homman ja autoilijan jne.
Jostain syystä tämä kevari-kaveri sen jälkeen aina kiersi hyvin nätisti takaisin autoreittiä. En nähnyt tilannetta, mutta hatullisen voisi syödä, jos ei seuraavana tai sitä seuraavana aamuna ollut maija kevarin päässä odottelemassa ja kaverille reipas muistutus käytöksestä. Lompsa taisi keventyä aika monella satalappusella, jos ei tonskuilla.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: calculus - 02.09.14 - klo:18:47Tänään Pirkanmaalla tiellä 57 vastaan tullut kuorma-auto lähti yhtäkkiä ohittamaan keskeltä n. 10 auton jonoa, meikäläisestä piittaamatta. Onneksi ko. tieosuudella on todella leveä piennar, ja pystyin väistämään sinne. Muuten olisin osunut ainakin kulmittain vastapalloon raskaan ajoneuvon kanssa. Vai ajatteliko kuski, että tuonne mahtuu hyvin väistämään, antaa mennä vaan...

Olipahan taas yksi esimerkki siitä, miksi pidemmälläkin ajomatkalla ja hyvällä tiellä pitää koko ajan keskittyä ajamiseen ja liikenneympäristön tarkkailuun.
Samankaltainen tilanne:

http://www.youtube.com/watch?v=zVgM4p-KrqM#ws

?
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.09.14 - klo:22:13
hyvin mahtu, mikä ongelmana?
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä että hyvin mahtui???? Ilmaisen voimakkaasti eriävän mielipiteen.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

tärpätti

Jotenkin tuosta kommentista hyvin mahtuu, sellainen tieraivoohittelija joita välillä näkyy, mennään sulkuviivan yli surutta jne.

Mitä mieltä porukka on tuosta sulkuviivan ylittämisestä?  Joskus on tullu ajettua mutkaisella tiellä traktorin perässä pahimmillaan useita kilometrejä.  Muutamat on jonon ohi tulleet kyllä raivopäänä.
Octavia BKD

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 19.09.14 - klo:22:55
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä että hyvin mahtui???? Ilmaisen voimakkaasti eriävän mielipiteen.

jos ei osunu niin hyvin mahtui, kai tunnet ajoneuvosi mitat?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poni

#2217
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.09.14 - klo:23:15
jos ei osunu niin hyvin mahtui, kai tunnet ajoneuvosi mitat?
Taitaapi Patomursu vaan "rovosoijja".
Toki mahtui, kun ei osunut, mutta oliko mielestäsi siistii?
Oliko laillinen ohitus?
Onhan se selvä, jos joku ajaa viidenkympin alueella viittäkymppiä, niin kyllä rekka saa sen ohittaa.
Ei olisi ensimmäinen kerta.
Ihan selvää en saa, mutta näyttää, että se ohitettava on melkeinpä paikallaan. Erittäin reunassa.
Silti, rekka tuli vastaantulevan kaistalle vastaantulevaa liikennettä kohdattaessa, joten ohitus oli laiton.

TTO

Ohitettava taitaa olla reunassa ajava mopoauto, mutta ei se lievennä rekan ohitusta mitenkään.

55kW

Musta Skoda Fabia LPG-375 tänään Nelostiellä Ã,,änekosken pohjoispuolella: on se vaan v-mäinen tapa heittää kaikenlaista roskaa tielle.
Joku voisi tehdä jopa äkkijarrutuksen kun alkaa kahvikuppeja sataa tuulilasiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy