Vuosimalli ja mallivuosi

Aloittaja Mikko, 10.12.11 - klo:21:31

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: monster - 29.11.12 - klo:20:35
Elän itse eurooppalaisittain ja ilmoitan ensirekisteröinnin ja mallivuoden. Suomipekat saa sitten lukea tuota ensirekisteröintiä vuosimalliksi jos osaavat.

Elä ihan vapaasti, mutta sinun elostelullasi ei ole vaikutusta suomipekkojen ajatuksiin.

Maassa maan tavalla ja niin pois päin eli jos kauppaa haluaa tehdä, niin on elettävä paikallisten tapojen mukaan. Vaikka et itse alentuisikaan myymään autoja, niin autokauppias kyllä tietää, miten Suomessa tehdään kauppaa. Usko pois!

monster

Kuinka monta tuhatta euroa enemmän saat autosta (vaikkapa Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro, mallivuosi 2013).

Case1: auto rekisteröity 12/2012

- auto myydään yksityiselle 01/2014 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2015 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2016 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2017 - mikä on myyntihinta?

Case2: auto ensirekisteröity 01/2013

- auto myydään yksityiselle 01/2014 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2015 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2016 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2017 - mikä on myyntihinta?

Kuinka paljon voittaa rekisteröinnin siirrolla? Tuhansia euroja? Arvioita?
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Mikko

#152
Tein joskus aiemmin aiheesta äänestyksen: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7948.0

vasara

Lainaus käyttäjältä: nemos - 29.11.12 - klo:20:42
Vuosimalli = ensirekisteröintipäivä. Täysin yksiselitteinen käytäntö Suomessa. Mallivuosi on lisäinformaatio, joka kiinnostaa lähinnä syvällisemmin tiettyyn automalliimn perehtyneitä.
Alkaa se mallivuosi muitakin kun harrastajia kiinnostamaan kun tulee facelifti tai kokonaan uusi malli. Ne ei mene rekisteröintipäivän mukaan edes Suomessa.
Aika selkeää on ilmoittaa molemmat tiedot.

Markku J

Tuon rekisteröinnin merkitys toki dilutoituu vuosien kuluessa, mutta omalla kohdallani kun myyn tuota tulossa olevaa A6:sta oletettavasti varsin pian, eli 2013 aikana - niin silloin on merkitystä, onko se papereissa 2012 vai 2013 -rekisteröity auto. Autovanhusten kanssa pelaaminen on eri juttu, enkä minä tiedä siitä mitään.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.11.12 - klo:21:08
Tuon rekisteröinnin merkitys toki dilutoituu vuosien kuluessa, mutta omalla kohdallani kun myyn tuota tulossa olevaa A6:sta oletettavasti varsin pian, eli 2013 aikana - niin silloin on merkitystä, onko se papereissa 2012 vai 2013 -rekisteröity auto. Autovanhusten kanssa pelaaminen on eri juttu, enkä minä tiedä siitä mitään.

Kannattaisiko kokeilla joskus sellaista vanhusta, kun ei onni tunnu uusienkaan kohdalla löytyvän ;).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Quality

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 29.11.12 - klo:21:06
Tein joskus aiemmin aiheesta äänestyksen: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7948.0
Taisin tuon samaisen keskustelun linkittää muutama viesti taaksepäin (viesti 9065).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

monster

Juuri noin niinkuin MarkkuJ kirjoittaa. Tuolla rekisteröinnin ajoituksella joulukuu vs. tammikuu on merkitystä vain pari vuotta vanhoissa autoissa. Siitä vanhemmissa korimalli, kilometrit, kunto, varusteet, väri, jnejne alkaa vaikuttaa enemmän ja enemmän auton arvoon...
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: monster - 29.11.12 - klo:20:59
Kuinka monta tuhatta euroa enemmän saat autosta (vaikkapa Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro, mallivuosi 2013).

Case1: auto rekisteröity 12/2012

- auto myydään yksityiselle 01/2014 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2015 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2016 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2017 - mikä on myyntihinta?

Case2: auto ensirekisteröity 01/2013

- auto myydään yksityiselle 01/2014 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2015 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2016 - mikä on myyntihinta?
- auto myydään yksityiselle 01/2017 - mikä on myyntihinta?

Kuinka paljon voittaa rekisteröinnin siirrolla? Tuhansia euroja? Arvioita?

En ole ennustaja, mutta jos suomalaisen autokaupan pyyntihintojen tilastointia katsotaan, niin ero on merkittävä.

Esimerkiksi Audi A4 B8 2.0 TDI 125 kW aj. 100 tkm.

ensirekisteröinti 31.12.2008 yleinen myyntihinta 19.672,-
ensirekisteröinti 1.1.2009 yleinen myyntihinta 21.654,-

Noita vertailuja voi hakea tullin MAHTI:sta vaikka kuukausittain. Fakta vaan on, että vuodenvaihde vaikuttaa uudehkojen autojen hintaan rutkasti.

http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/kaytetynajoneuvontiedotinternet.do

Aivan samanalainen Grey-Henin tilastoihin perustusva hinnoitteluohjelma pyörii automyyjänkin koneella.

automaattori

Ei voi olla yksinkertaisempaa tapaa ilmaista auton vuosimallia kuin rekisteröintipäivä. Miksi tästä pitää väitellä? Miksi pitäisi hyvää jo olemassa olevaa tapaa muuttaa?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mikko


monster

Pitäisi varmaan puhua vain ensirekisteröintipäivästä  ;D

Ja sen rinnalla lisätietona mallivuodesta. Itselle kertoo mallivuosi faceliftit jne muutokset. Tuo ensirekisteröinti ei kerro noista facelisteistä ja korimalleista mitään. Sitä tässä ainakin itse ajan takaa.

En kuvittele saavani mallivuoden perusteella autostani enemmän vaihdossa/myymällä.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

vasara

#162
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.11.12 - klo:21:08
Tuon rekisteröinnin merkitys toki dilutoituu vuosien kuluessa, mutta omalla kohdallani kun myyn tuota tulossa olevaa A6:sta oletettavasti varsin pian, eli 2013 aikana - niin silloin on merkitystä, onko se papereissa 2012 vai 2013 -rekisteröity auto. Autovanhusten kanssa pelaaminen on eri juttu, enkä minä tiedä siitä mitään.
Tuolloinhan rekisteröintipäivän merkitys tärkeänä tietona kasvaa. Jos rekisteröisit uuden auton vaikkapa 1.6.2013 ja kauppaisit sitä pois 1.8.2013, niin ostajaa voisi kiinnostaa onko lähes uutena kaupiteltava auto 2kk vai 7kk käytetty?
Toisaalta ihan tuorekkin auto voi olla juuri faceliftattu => mallivuosi kiinnostaa.. Eli molemmat merkinnät hyödyllisiä tilanteesta riippuen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: monster - 29.11.12 - klo:21:19
Pitäisi varmaan puhua vain ensirekisteröintipäivästä  ;D

Ja sen rinnalla lisätietona mallivuodesta.
Mistäpä sen saa selville vaikkapa 06/2010 rekisteröidystä autosta?

Lainaus käyttäjältä: monster - 29.11.12 - klo:21:19
Itselle kertoo mallivuosi faceliftit jne muutokset. Tuo ensirekisteröinti ei kerro noista facelisteistä ja korimalleista mitään. Sitä tässä ainakin itse ajan takaa.

Niin minuakin, mutta siinä täytyy uskoa vain ja ainoastaan omiin silmiinsä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.11.12 - klo:21:25
Mistäpä sen saa selville vaikkapa 06/2010 rekisteröidystä autosta?
...
Vaikkapa sarjanumerosta.
Jos nyt joku täällä seikkaileva ei sitä vielä tiennyt, niin 10 merkki vin koodista kertoo mallivuoden.
kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number

Quality

Tuore tulokas Qristian sai tästä keskustelusta nyt kipeästi kaipaansa ohjeet auton rekisteröintiajankohtaa varten ::)
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Quality

LainaaVielä kompaktimpi tunnelma on GLK:ssa, joka on sekä edessä että takaa kapeampi kuin Tigu, ainakin kahden saksalaisen autolehden (AZ ja Autobild) mukaan. GLK:n konttikaan ei nyt muuten suuren suuri ole eli aika naftiksi ovat Mersun Kassler-inssit mitoittaneet kulkineen.

Tuo on kyllä aivan totta. Sen mitä yhden lyhyen koeajon perusteella saatoin panna merkille, niin kyllä GLK on auttamatta sisätiloiltaan turhan pieni eli sanalla sanoen ahdas. Sama näkyy ja tuntuu niin sisätiloissa kuin kontissakin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

skriko

#167
Lainaus käyttäjältä: monster - 29.11.12 - klo:21:13
Juuri noin niinkuin MarkkuJ kirjoittaa. Tuolla rekisteröinnin ajoituksella joulukuu vs. tammikuu on merkitystä vain pari vuotta vanhoissa autoissa. Siitä vanhemmissa korimalli, kilometrit, kunto, varusteet, väri, jnejne alkaa vaikuttaa enemmän ja enemmän auton arvoon...

Tämä kirjoitus ei pidä lainkaan paikkaansa. Tästä on niin paljon kiistelty, mutta totuus on tämä. Sellaista sanaa ei olekaan suomen kielessä kuin mallivuosi. Se tulee saksan kielestä modelljahr, joka on suomeksi vuosimalli. Sama asia kuin ruotsin sana rostfri, jonka joku kääntää suoraan suomeksi virheellisesti ruostevapaa, vaikka suomen kielessä se on ruosteeton. Vuosimalli on se malli jolloin tehdas alkaa tekemään seuraavan kalenterivuoden mallia. Esim VW 22. viikko.
Rekisteröintipäivä taas on se päivä, jolloin auto on rekisteröity ja siitä tulee rekisteröintivuosi. Rekisteröintivuosi ja vuosimalli ovat kaksi täysin eri asiaa. Auto voi olla 2010 vuosimalli ja rekisteröity 2009. Tai rekisteröity 2011 ja vuosimallia 2009 jne. Hinnan ero on ihan sama,onko kyseessa 2 vai 5 vuotta vanha auto. Hinnan ero vuodesta on keskimäärin 8% auton hinnasta. Tietysti euromääräinen hinnan er pienenee vanhemmissa autoissa, esim 10 000â,¬ autossa 800â,¬. Tuolla kun maniittiin että enemmän vaikuttaa onko auto miten paljon ajettu väri,kunto . Tämä ei taas kuulu tähän keskusteluun,koska jos joku miettii ottaako autonsa kilpiin 2012 jolukuussa vai 2013 tamikuussa niin kyseinen yksilöon myyntitilanteessa saman verran ajettu yhtä siisti ja samoilla varusteilla. Ainoastaan 2013 on 8% kalliimpi.

monster

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 29.11.12 - klo:21:13
En ole ennustaja, mutta jos suomalaisen autokaupan pyyntihintojen tilastointia katsotaan, niin ero on merkittävä.

Esimerkiksi Audi A4 B8 2.0 TDI 125 kW aj. 100 tkm.

ensirekisteröinti 31.12.2008 yleinen myyntihinta 19.672,-
ensirekisteröinti 1.1.2009 yleinen myyntihinta 21.654,-

Noita vertailuja voi hakea tullin MAHTI:sta vaikka kuukausittain. Fakta vaan on, että vuodenvaihde vaikuttaa uudehkojen autojen hintaan rutkasti.

http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/kaytetynajoneuvontiedotinternet.do

Aivan samanalainen Grey-Henin tilastoihin perustusva hinnoitteluohjelma pyörii automyyjänkin koneella.

Kyllä tuolla Mahdissakin on Mallivuosi :=)

Kokeileppa vaihtaa mallivuosi pienemmäksi kuin käyttöönottopäivämäärä = ensirekisteröinti niin saat vanhemmalla mallivuodella pienempiä arvoja :=)

Onko SCC:n välillä kauppaamat pari vuotta vanhan mallivuoden ajamattomat pelit suomipekkojen mielestä uudempaa vuosimallia jos ne ensirekisteröidään kaksi-kolme vuotta siitä kun ne tuli alunperin tehtaalta? :=)
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Teutonic

#169
Lainaus käyttäjältä: monster - 30.11.12 - klo:01:27
Kyllä tuolla Mahdissakin on Mallivuosi :=)

Kokeileppa vaihtaa mallivuosi pienemmäksi kuin käyttöönottopäivämäärä = ensirekisteröinti niin saat vanhemmalla mallivuodella pienempiä arvoja :=)

Onko SCC:n välillä kauppaamat pari vuotta vanhan mallivuoden ajamattomat pelit suomipekkojen mielestä uudempaa vuosimallia jos ne ensirekisteröidään kaksi-kolme vuotta siitä kun ne tuli alunperin tehtaalta? :=)

Kyllä monster on täysin oikeasssa.

Keskeistä on mikä versio autosta on kyseessä, koska takuu on alkanut (päättynyt), kilometrit, ja yleiskunto (huoltohistoria), etc. Olisihan se metka jutttu jos esim. pre-FL Tigun olisi rekisteröinyt 1.1.2012 ja FL-Tigun 31.12.2011, niin pre-FL Tigu olisi sitten 2012-vuoden versio, ja FL-Tigu 2011-vuoden versio. Jos taas pre-FL Tigu olisi rekisteröity 1.1.2011 niin molemmat olisivat 2011-vuoden versioita ja yhtä "arvokkaita". Tässä varmasti kannattaa ostaa, muttei rekistöröidä, joku tuliterä Tigu 1.0, pistää se naftaliiniin ja odottaa parisen vuotta, ja silloin kun Tigu 2.0 julkistetaan niin rekisteröi ko. auton niin saa heti Tigun 2015-vuoden versio myyntiin hyvään hintaan. Ei ketään varmaankaan kiinnosta että kysessä on tuliterä Tigu 1.0 (ei edes FL-Tigu), vaan täysin autoasioihin hurhataneet kaverit miettivät näitä asioita? Keskivertokuluttajako katsoo vain ja ainoastaan mikä on rekisteröintipvm? Just joo.

Täysin identtisten autojen välillä ei ole mitään todellista hintaeroa jos ne rekiströidään 31.12 tai 1.1. Mitä sitten tulee vuodenvaihteessa muuttuviin veroihin tai muihin viranomaismaksuihin on sitten eri juttu. Itselleni ei tule edes heti mieleen mikä autonvalmistaja muuttaa versioitaan juuri 1.1 vaan kyllä loppukesästä/alkusyksystä on jo kuluttajien saatavilla usein seuraavat (teknisesti uudistetut) versiot ko. kulkineesta. Useiden valmistajien, muidenkin kuin VAG-leiriin kuuluvien, kalenterit ovat ihan eri päivämäärillä tahdistettuja. Tyystin toinen asia on, ettei kaikissa maissa/markkina-alueilla edes käytetä meidän tapaa määrittää vuosiluku ja sen ajankohdan vaihtumista vaan jotain ihan muuta, eli kyllä autonvalmistajilla riittää pohdittavaa...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Teutonic - 30.11.12 - klo:06:34

Täysin identtisten autojen välillä ei ole mitään todellista hintaeroa jos ne rekiströidään 31.12 tai 1.1.


Kyllä on ero, ja nimenomaan rahallinen. Tässä on todiste: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7948.0
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

chr

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.11.12 - klo:07:54
Kyllä on ero, ja nimenomaan rahallinen. Tässä on todiste: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7948.0


Näin se vaan menee. Autojen välillä ei ole mitään käytännön eroa, mutta hintaero niillä on ja se syntyy siitä fiiliksestä että toinen auto on "uudempi".


Mikko

Lainaus käyttäjältä: chr - 30.11.12 - klo:08:28
Näin se vaan menee. Autojen välillä ei ole mitään käytännön eroa, mutta hintaero niillä on ja se syntyy siitä fiiliksestä että toinen auto on "uudempi".

Toisille syntyy, toisille ei. Minulle taas tulee sama fiilis vuosimallista (= mallivuosi, kuten jotkut haluavat sanoa, ei siis rekisteröintipäivä). Jännästi toimii ihmisen mieli.

frozzu

Kyllä itselläkin rekisteröintipäivä on se mistä vuosimalli katsotaan. Mallivuosi voi olla vaikka 2013, mutta jos rekisteröity 7/2012 niin kyllä se on 2012, johan takuukin loppuu tuosta päivästä kahden vuoden päästä (ainakin volkkareissa).
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

mol

Lainaus käyttäjältä: chr - 30.11.12 - klo:08:28
Näin se vaan menee. Autojen välillä ei ole mitään käytännön eroa, mutta hintaero niillä on ja se syntyy siitä fiiliksestä että toinen auto on "uudempi".

Aivan totta, vuoden verran uudempi. Itse ainakin tuijotan tuohon rekisteröintivuoteen kuten ihan varmasti enemmistö autonostajista tekee. Juu, tiedän kyllä että autojen mallivuosi vaihtuu aiemmin. Itsellänikin on 06-mallinen auto joka on rekisteröity 05 ja siinä on huomattavia eroja 05-malliseen mutta silti voin hyväksyä että sitä pidetään 05:nä. Silloinhan se on otettu käyttöön.

Eikös oteta vaihteeksi esille "nastat vs kitkat", siitä kinaaminen on ihan yhtä hyödyllistä ja tuloksellista kuin tämäkin. Itse ajan kitkoilla vaikka tiedänkin että nastat pitävät paremmin mutta se äänettömyys...

apo

Kun on kyse käytetyistä yksilöistä, niin minä en ainakaan pysty sanomaan näkemättä niitä, kumpi olisi haluttavampi, jotain eroa niissä kumminkin on ja se pitää ratkaista paikan päällä vertaamalla. Ja tämä edellytyksellä, ettei rekisteröintipäivällä ei ole montaa päivää eroa ja pelit on muuten tismalleen vertailukelpoiset.

Qristian

Lainaus käyttäjältä: Quality - 29.11.12 - klo:21:27
Tuore tulokas Qristian sai tästä keskustelusta nyt kipeästi kaipaansa ohjeet auton rekisteröintiajankohtaa varten ::)

Joo kiitoksia vaan kommenteista
;D

En olisi osannut arvata, että tämä herättää näin paljon mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Yhteenvetona uskaltanee todeta, että mikäli uuden autoni rekisteröintiaika on 12/12, säästän muutamia satasia alvimuutoksen johdosta, mutta menetän kun autoa aikanaan kauppaan. Jos auton rekisteröintiaika on 1/13, menetän muutamia satasia alvimuutoksen johdosta, mutta säästän kun autoa aikanaan kauppaan.

Mutta kuinka todennäköisenä pidätte, että jos Superbini (Combi, manuaali, 140hv TDI)  ilmoitettu tuotantoajankohta osuu viikolle 50 (10.-14.12.2012) se olisi ylipäätään vielä saatavissa rekisteröityä tämän vuoden puolella Suomessa kun otetaan joulupyhät ym. huomioon? Mistä päin maailmaa nuo Superbit ylipäätään Hangon satamaan tulevat?

Autoliikkeellä on kuitenkin pyrkimys saada kaikin keinoin auto rekisteröityä (rekisteröinti voi kuulemma tapahtua Hangon satamassa) vielä tämän vuoden puolella, jos se vaan on Suomessa, joten siihen minulla ei liene vaikutusmahdollisuuksia (tilaussopimuksessa toimitusajaksi on mainittu 1/2013)?

Ehkä hiljaa itsekseni toivon, että se rekisteröintiaika menisi ensi vuoden puolelle, niin ei sitten tarvitsisi autoa myydessä ruveta selvittelemään noita vuosimalli, mallivuosi, käyttöönotto- ja rekisteröintipäiviä ja niiden eroja.
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

frozzu

Eikös sen saa ihan itse päättää koska sen auton rekisteröi? Itse kyllä noin lähellä vuoden vaihdetta jo suosiolla rekisteröisin ensi vuoden puolella. Voithan kysyä tuota aikaisemmin mainittua mahdollisuutta, että maksaa auton tämän vuoden puolella, jolloin välttyy ALV nousulta, mutta rekisteröi auton ensi vuoden puolella?
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 30.11.12 - klo:09:00
Toisille syntyy, toisille ei. Minulle taas tulee sama fiilis vuosimallista (= mallivuosi, kuten jotkut haluavat sanoa, ei siis rekisteröintipäivä). Jännästi toimii ihmisen mieli.
Sama juttu. Yleisessä keskustelussa mallivuosi kertoo autoa näkemättä minkä näköinen laite kyseessä.. aaa, se on se uuskoppanen => auto asettuu heti omaan kategoriaansa. Ostotilanteessa tuikitärkeinä lisätietoina rekisteröintipäivä ja ajetut kilsat kertovat kuinka paljon autoa on käytetty.
Esim. Jos etsisin b8 Audia, niin hakisin vain niitä, enkä b7:koja.. ja tämä määräytyy mallivuoden perusteella. Seuraavana / yhdenaikaisena hakukriteerinä käytön määrä ja lopuksi varusteet.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Qristian - 30.11.12 - klo:09:21
Joo kiitoksia vaan kommenteista
;D

En olisi osannut arvata, että tämä herättää näin paljon mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Yhteenvetona uskaltanee todeta, että mikäli uuden autoni rekisteröintiaika on 12/12, säästän muutamia satasia alvimuutoksen johdosta, mutta menetän kun autoa aikanaan kauppaan. Jos auton rekisteröintiaika on 1/13, menetän muutamia satasia alvimuutoksen johdosta, mutta säästän kun autoa aikanaan kauppaan.

Mutta kuinka todennäköisenä pidätte, että jos Superbini (Combi, manuaali, 140hv TDI)  ilmoitettu tuotantoajankohta osuu viikolle 50 (10.-14.12.2012) se olisi ylipäätään vielä saatavissa rekisteröityä tämän vuoden puolella Suomessa kun otetaan joulupyhät ym. huomioon? Mistä päin maailmaa nuo Superbit ylipäätään Hangon satamaan tulevat?

Autoliikkeellä on kuitenkin pyrkimys saada kaikin keinoin auto rekisteröityä (rekisteröinti voi kuulemma tapahtua Hangon satamassa) vielä tämän vuoden puolella, jos se vaan on Suomessa, joten siihen minulla ei liene vaikutusmahdollisuuksia (tilaussopimuksessa toimitusajaksi on mainittu 1/2013)?

Ehkä hiljaa itsekseni toivon, että se rekisteröintiaika menisi ensi vuoden puolelle, niin ei sitten tarvitsisi autoa myydessä ruveta selvittelemään noita vuosimalli, mallivuosi, käyttöönotto- ja rekisteröintipäiviä ja niiden eroja.
Ilman muuta rekisteröi 2013 puolella. Se on silloin kaikilla laskutavoilla 2013.. ei  tarvitse "selitellä" mitään :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy