Vuosimalli ja mallivuosi

Aloittaja Mikko, 10.12.11 - klo:21:31

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 04.12.12 - klo:22:43
Tuolle täytyy jo nostaa hattua, koska harva tuohon pystyy. Mistä jos tehdään, niin että speksaan sinulle noin 50 kâ,¬:n Audin ja sinä tilaat sen ja myyt sitten minulle samana päivä, kun auto tulee. Sanotaan, nyt että maksan sinulle vaikka 42kâ,¬:a ja jos sinä maksat tuosta 50 kâ,¬:sta (-75 %), niin kauppa on molemmille melko hyvä. Pari tuollaista kauppaa, niin ei paljon muuta tarvitse tehdäkään. Eli aina kun on yhden auton saanut ja laittanut eteen päin, niin uusi tilaus sisälle. Aika monta autoa ehtii vuodessa myymään ja tällä palstalla olisi muutaman vuoden päästä aika monta onnellista uuden auton omistajaa.  :D

Ei sulla taida Wilburi olla minkäänlaista käsitystä autokaupasta kun tuollaisia kirjoittelet. Näinhän minä juuri ole itseni elättänyt ja omaisuuteni hankkinut .Erotuksena että asiakkaiden tilaamat autot olvat varastoautoja. Yksi auto riitti usein tavallisen palkannauttijan kuukausiansioihin. Kun olen pikkuskidistä asti noita kauppoja vääntänyt ja ympäri Suomea ja Saksaa kulkenut ei kait minun nyt enää tarvitse rahan vuoksi autojen perässä juosta. Riittää että saan haluamani auton -25%. Se on yksityisyrittäjälle aika raskasta hommaa tehdä ympäripyöreitä päiviä ilman minkäänlaisia lomia. Yhden kolmen viikon loman pidin -90 luvulla.
Luuletko että sellaista autoa saa halvalla jonka liike tilaa tehtaalta. No, ei todellakaan. Ei kait ne piruuttaan minulle eikä sinulle autoja tappiokseen mene tilaamaan. Alle 10% alenuksella en saa minkäänlaista tilausautoa. Autot jotka on noita -25 autoja on aina tarjousautoja ja sinäkin saat ne samalla hinnalla kuin minä. Tarkoitan tuolla että takatukat juoksevat karkuun sitä että kun menen jollakin väihtoälyllä vaihdolle eivät he uskalla ruveta tekemään kauppaa kun pelkäävät hinnoittelevansa vaihtoautoni väärin. 2010 kun ostin uuden moottoripyörän vaihtopyöräni oli 3 vuotta liikkeessä kun ottivat sen niin pitkäksi sisään ja myyjä sai potkut. Eivät saaneet sitä ollenkaan myytyä ja näkyy olevan nyt toisessa liikkeessä myytävänä. Siksi eivät tarjoa alle -20% autoja kun tietävät etten osta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: panu - 04.12.12 - klo:23:59
Tuohan on perinteinen automyyjien "jekku". Tarjotaan vanhasta huippu hyvitys ja uuden alennukset minimiin. Toinen keino on antaa isot alennukset ja huono hyvitys vaihdokista. Sopivasti asiakasta tunnustelemalla ja sen mukaisella taktiikalla voi miellyyttää kaikkia ostajia. Väliraha on molemmissa sama. Sillä kummasta päästä raha otetaan ei lopulta ole muuta kuin psykologista merkitystä. Vaihdokin ulosmyyntihinta voidaan määritellä todellisen arvon mukaan vaikka sisäänostohinta olisi ollut näennäisesti korkea.

Juuri noin. Siksihän täällä monikin on ymmärtänyt nettohinnan merkityksen niin osto- kuin vaihtopäässäkin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 05.12.12 - klo:00:02
Miksi en voi tietää mistä saisin pienimmällä välirahalla jos kilpailutan jokaisen myyjän samalla tavalla ? Noinhan se homma menee kuten Panu kirjoittaa. Sama kummasta päästä se raha otetaan. Väliraha ratkaisee kaupan.

Juurihan esitin asian. Jos liike A pyytää samanlaisesta autosta samoilla ehdoilla välirahaa 15 000
Liike B 13 000 ja C 11 500. Niin kerro Ishvan mistä voit tietää, mistä liikkeestä saat auton loppujen lopuksi pienimmällä välirahalla. En minä ainakaan voi tietää.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 04.12.12 - klo:23:45
Vieläkin kuitenkin väitän, että tärkein kriteeri tässäkin on kuitenkin välirahan suuruus.

Tähän(kin) esitän eriävän mielipiteen. Itseäni ei kiinnosta väliraha tippaakaan, jos tarkoitat sitä välirahaa mikä sisältää uuden auton alennuksen. Itse haluan aina paperille uuden auton alennuksen ja vaihtohyvityksen. Eli näin:

Lada Supermoskovitsi 1.2  29 900
Alennus 2900
Vaihtohyvitys ABC-123 15 000

Ei näin:

Lada Supermoskovitsi 1.2  29 900
Vaihtohyvitys ABC-123 17 900

Nyt peli on siltä osin selvä, että tiedän millä hinnalla liike on minulle uuden auton valmis myymään ja mitä he hyvittävät vanhasta. Tämäkään ei tietysti ole mikään pyhä totuus vanhan autoni arvosta liikkeen silmissä, koska hehän sen päättävät, mitkä summat paperille raapustavat. Ei kaikki alennus edelleenkään välttämättä ole rivillä 'alennus'. Mutta paperilla on kuitenkin heitä sitovat summat.

Kun nämä luvut ovat selvillä, voi alkaa miettimään sitä, että olisiko oman auton myyminen Nettiauton kautta kannattavaa ja voiko sitä kautta saada todellista nettovälirahaa pienemmäksi.

Loppukaneettina voi todeta, että kertaakaan en ole liikkeeseen vienyt vanhaa autoa vaihdossa, vaan uusi auto on aina vaihtanut omistajaa pelkkää rahaa vastaan. Tämä ei olisi varmasti onnistunut, ellei tarjouksessa olisi ollut eriteltynä alennusta, koska olisin silloin joutunut pyytämään autoistani Nettiautossa niin kovaa hintaa, että kauppa ei olisi käynyt.

skriko

^

joo, kyllä itse myymällä aika hyvin saa välirahaa pienemmäksi.

Itse en muuten vaihtaisi tiettyihin autoihin Sciroccoa vaikka saisin siitä enemmän vaihdossa kuin uudesta. ( siis bruttona)

Usein kannattaa myydä oma 5 000â,¬ halvemmalla rahalla kuin mitä saisi vaihdossa uuteen paperilla.

Qristian

Tässä vielä mallivuosikeskusteluun (vai kuuluisiko paremmin autonvaihtopohdiskelu-otsikon alle) muutaman automyyjän kommentti kun olin äskettäin tekemässä autokauppoja uuteen autoon. Kysymys oli 104 tkm ajetusta 01/09 rekisteröidystä TDI Combi RäSän vaihtamisesta uuteen TDI140 Superb Combiin Ambition-varusteilla ja talvirengaspaketilla. Alkujaan olisin halunnut uuden porrasperä RäSän, mutta sitä ei enää voinut tilata kun ei ollut enää tuotannossa (farkkua olisi kyllä saanut).

"Koska saamme vanhan autosi vaihtoautohalliimme vasta vuoden vaihteen jälkeen, joudun hieman rokottamaan siitä annettavassa hyvityshinnassa".

Tässä tapauksessa RäSästä olisi hyvitetty 19200 euroa. Tarjouksessa ei uuteen autoon ollut laskettu mitään alennusta, vaan se oli tehtaan hinnaston mukainen hinta.

Toisen liikkeen antama tarjous ja sen mukana tullut viesti oli seuraava:

"Argumenttimme hyvityshintaan:

- Uuden auton toimitus vasta ensivuoden puolella helmi-maaliskuussa, jolloin saamme luonnollisesti sinun autosi meidän vaihtoautovarastoon myytäväksi.
- Uskomme, että pyyntihinta tuolloin autolle 18900-19490 luokkaa.
- Laskimme meille kuluksi mahdollisen huollon sinne keväälle, sinun ei siis tarvitse huoltaa sitä.
- Laskimme myös, että autossa olisi n.115tkm MAKSIMISSAAN mittarissa kun saamme sen vaihtoautovarastoomme."

Hyvitys Räsästä olisi ollut 17500 euroa. Kirjallisessa tarjouksessa ei myöskään ollut uuteen autoon laskettu mitään alennusta, vaan ilmoitettu tehdashinnaston mukainen hinta joka löytyy tuolta skoda-auto.fi-sivuilta.

Molemmat liikkeet pk-seudulla toimivia Skoda-liikkeitä. En sitten ostanut autoa kummastakaan liikkeestä, vaan lähdin maakuntiin ostoskierrokselle.

Vielä välirahaveijomaisena lisäyksenä: Tiedustelin myös välirahaa eräässä autoliikkeessä jo olleeseen muutama tuhat kilometriä ajettuun Superbiin (ei esittelyauto). Väliraha olisi tinkimisestä huolimatta ollut suurempi kuin mitä toisessa liikkeessä uuden auton tilauksessa maksettavaksi tuli. Tosin tämä Superb ei ollut kuin pari tonnia uutta halvempi, joskin siinä oli 2-renkaat mukana. Varustetaso sama.

(Kuten aiemmin todettu, tulevan uuden Superbini tuotantoviikoksi on ilmoitetu vko 50 ja ilmoitin, että sen Suomeen saapumisajankohdasta huolimatta haluan sen kilpiin ensi vuoden puolella, vaikka alvia lisää maksettavaa tuleekin.)
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.12.12 - klo:00:14
Ei sulla taida Wilburi olla minkäänlaista käsitystä autokaupasta kun tuollaisia kirjoittelet. Näinhän minä juuri ole itseni elättänyt ja omaisuuteni hankkinut .Erotuksena että asiakkaiden tilaamat autot olvat varastoautoja. Yksi auto riitti usein tavallisen palkannauttijan kuukausiansioihin. Kun olen pikkuskidistä asti noita kauppoja vääntänyt ja ympäri Suomea ja Saksaa kulkenut ei kait minun nyt enää tarvitse rahan vuoksi autojen perässä juosta. Riittää että saan haluamani auton -25%. Se on yksityisyrittäjälle aika raskasta hommaa tehdä ympäripyöreitä päiviä ilman minkäänlaisia lomia. Yhden kolmen viikon loman pidin -90 luvulla.
Luuletko että sellaista autoa saa halvalla jonka liike tilaa tehtaalta. No, ei todellakaan. Ei kait ne piruuttaan minulle eikä sinulle autoja tappiokseen mene tilaamaan. Alle 10% alenuksella en saa minkäänlaista tilausautoa. Autot jotka on noita -25 autoja on aina tarjousautoja ja sinäkin saat ne samalla hinnalla kuin minä. Tarkoitan tuolla että takatukat juoksevat karkuun sitä että kun menen jollakin väihtoälyllä vaihdolle eivät he uskalla ruveta tekemään kauppaa kun pelkäävät hinnoittelevansa vaihtoautoni väärin. 2010 kun ostin uuden moottoripyörän vaihtopyöräni oli 3 vuotta liikkeessä kun ottivat sen niin pitkäksi sisään ja myyjä sai potkut. Eivät saaneet sitä ollenkaan myytyä ja näkyy olevan nyt toisessa liikkeessä myytävänä. Siksi eivät tarjoa alle -20% autoja kun tietävät etten osta.

Tarkoitus ei ole epäillä osto/myyntitaitojasi, mutta tuo mainitsemasi 20-25% alennus vain kuulostaa uskomattomalta, koska liike myy auton sinulle käytännössä tappiolla. Liikkeen kate autosta on tuota luokkaa? Yleensähän alennusprosentit uudesta autosta ovat 3-10 % välillä, jos siis puhutaan tehdastilauksista. Noista tarjousautoista voi tosiaan saada enemmän, mutta aika harva on valmis laittamaan useita kymppitonneja autoon, joka ei ole omien mieltymysten mukainen. Lisäksi tarjousautot ovat usein niitä autoja, jotka eivät ole muuten menneet kaupaksi, joten niiden kierrättämine itsekin on haastvampaa kuin halutun tai hyvin varustellun mallin.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.12 - klo:09:06
...aika harva on valmis laittamaan useita kymppitonneja autoon, joka ei ole omien mieltymysten mukainen...

Vaikka päätin etten enää tähän ketjuun kirjoita niin tähän on pakko tarttua. Uskaltaisin olla täysin päinvastaista mieltä. Täälläkin suurin osa "autoharrastajista" ostaa juurikin noita vastoin omia mieltymyksiä olevia autoja joko rahan säästämisen, malttamattomuuden tai sitten vaikka (arvioimansa) vaihtohyvityksen paremmuuden perusteella. ;)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 05.12.12 - klo:09:10
Vaikka päätin etten enää tähän ketjuun kirjoita niin tähän on pakko tarttua. Uskaltaisin olla täysin päinvastaista mieltä. Täälläkin suurin osa "autoharrastajista" ostaa juurikin noita vastoin omia mieltymyksiä olevia autoja joko rahan säästämisen, malttamattomuuden tai sitten vaikka (arvioimansa) vaihtohyvityksen paremmuuden perusteella. ;)
Saattaa olla, että minä olen tässä asiassa väärässä?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 05.12.12 - klo:09:10

Tästä olen kyllä Mikon kanssa täysin samaa mieltä. Harva se viikkohan tällekin foorumille tulee autoja, mitkä ovat "lähes" sellaisia kuin ostaja itsekin olisin speksannut. Ja syynä on varsin usein se, että ei vaan malta odottaa tehdastilausta.

Lainaus käyttäjältä: Qristian - 05.12.12 - klo:08:44
Vielä välirahaveijomaisena lisäyksenä: Tiedustelin myös välirahaa eräässä autoliikkeessä jo olleeseen muutama tuhat kilometriä ajettuun Superbiin (ei esittelyauto). Väliraha olisi tinkimisestä huolimatta ollut suurempi kuin mitä toisessa liikkeessä uuden auton tilauksessa maksettavaksi tuli. Tosin tämä Superb ei ollut kuin pari tonnia uutta halvempi, joskin siinä oli 2-renkaat mukana. Varustetaso sama.

Kyllä senkin Superbin joku sieltä hakee, kun horkka on niin kova, että järki sumenee. Ei ole tyhmää pyytää liikaa tässä tilanteessa.

skodamig

Mites 2010 rekisteröity auto, joka kertoo vuoden olevan nyt 2097... (uusin versio VAG-COMista) ?  :o
Onko vuosimallia 2095..  8) :o
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.12 - klo:09:06
Tarkoitus ei ole epäillä osto/myyntitaitojasi, mutta tuo mainitsemasi 20-25% alennus vain kuulostaa uskomattomalta, koska liike myy auton sinulle käytännössä tappiolla. Liikkeen kate autosta on tuota luokkaa? Yleensähän alennusprosentit uudesta autosta ovat 3-10 % välillä, jos siis puhutaan tehdastilauksista. Noista tarjousautoista voi tosiaan saada enemmän, mutta aika harva on valmis laittamaan useita kymppitonneja autoon, joka ei ole omien mieltymysten mukainen. Lisäksi tarjousautot ovat usein niitä autoja, jotka eivät ole muuten menneet kaupaksi, joten niiden kierrättämine itsekin on haastvampaa kuin halutun tai hyvin varustellun mallin.

Autoliikkeiden katteet tilausautoista eivät ole lähellekkään 20%, paljon vähemmän. Tarjousautot menevät joskus tappiolla, mutta useimmin ne ovat autoja joihin maahanatuoja antaa erikoisalennuksen myynnin piristämiseksi tai myyntililastojen parantamiseksi. Joskus arvioivat väärin jonkun mallin menekin ja tilaavat sitä liikaa.
Itse olen yhden auton tilannut tehtaalta. Siksi, että malli oli niin kysytty että kaikki maassa olevat menivät heti.
Celican ostin autoliikkeen omista autoista. Haaveena oli punainen Celica ilman lisävarusteita. Kyseinen yksilö joka oli liikkeessä oli punainen+autom. ilm.+takaspoileri+kitkarenkaat Toyotan omilla aluilla. Ite jouduin hankkimaan lohkon+sisähaaran. Sain siis paremman auton jonka olisin itse tilannut. Alennus oli 13,27% verollisesta hinnasta ja varusteet renkaineen päälle. Enhän tietenkään ostanut autoa, vaan tuttu autokauppias hommasi sen minulle alennuksella 17,7%.
Haave Scirocconi oli 160 hv, manuaali, vihreä, autom.ilm., sporttipaketti cashmere sisustalla. Autoliikkeessä oli ollut maksettuna puolisen vuotta juuri haluamani auto ilman sporttipakettia, mutta Nokian 225/45x17 kitkoilla. Alennusta annettiin normaali 9,57%+4050+ilmaiseksi met.väri,ilm.automatiikka ja renkaat. ( vihreätä ei huolinut kukaan tuossa kaupungissa, itse otin riskin )
Olisikohan nyt sitten kannattanut laittaa scirocco tilaukseen, että olisi saanut mieleisensä auton? 7 400â,¬ olisi tullut tuo haluamani auto maksamaan enemmän. Myydessäni ei sporttipaketista paljon olisi saanut ja monet haluavat ennen mustan kuin vaalean sisustan. Tietysti jos haluaa tosi yksilöllisä varusteitä ja tienaa rahansa jollain muulla tapaa voi maksaa vaikka 10 000 lisähintaa haluamastaan autosta, vaikka myydessäään saa takaisen 2000. Kukin tyylillään. Jos ei hoppuile ja selättää autokuumeen niin säästää elämässään rivarikolmion hinnan verrattuna toiseen.

mremonen

Mallivuosi vs. vuosimalli -ero tulee varmaan korostetusti esille myytäessä auto yksityiseltä yksityiselle ja eritoten jossain nettiautossa, tms. missä ainoa haettavissa oleva tieto on rekisteröintipvm. Moni rajaa hakuja vuosimallin mukaan, joten joulukuussa rekisteröidyt jäävät ulkopuolelle.

Sen sijaan ns. vaihtoautona en tiedä paljonko hinnassa on eroa. Vaihtoauton hinnanmäärittelyssä on niin paljon muuttujia ja rekisteröintiajankohta on niistä vain yksi. Pitäisi olla kaksi täysin identtistä autoa, toinen rekisteröity viikolla 52 ja toinen viikolla 1, jotta voisi niiden kohdalla sanoa mikä on ero. Ja sekin pätisi vain ko. yksilöiden kohdalla.

En tiedä, itse en ole noita juuri miettinyt. Autokaupassa harvoin voittaa.

Autoliikkeiden katteet tosiaan uusissa autoissa on melko heikot. Ja pitää muistaa, että kate lasketaan verottomasta maahantuontihinnasta. Joka 50kâ,¬ autossa taitaa olla alta 30kâ,¬.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Pannaan nyt tämä linkki tänne talteen. Eli rekisteröimällä voi sittenkin säästää. Ainakin teoriassa.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/12/02/odota-hetki-autonostaja-voit-saastaa-yli-tonnin/201242954/304
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

VAG!

Moni käy varmaan tänään hakemassa uuden autonsa ja tässä vaiheessa voisi kysyä, että onko nyt kovin paha mieli siitä, että malttoi odottaa pari viikkoa luovutuksen kanssa?

skriko

Kun auton 100% vuosimallin näkee valmistusnumerosta. Näin olen kuullut. Itse en ole koskaan sitä siitä katsonut. Tehdessäni autokauppaa tiesin aina autoista vuosimallin, ilman mitään numeroita. Nyt kun ei enää tarvitse tietää, koska vaihtuivat korimallit, koska tuli naamankohotus, ja mitä muutoksia tuli milloin ja mihinkin merkkiin, niin en niitä enää autoa katsomalla tiedä. Valmistuspäivän näkee sitten muualata jos ei osaa katsoa auton mallimuutoksista.
Volkswageneissa vuosimallin näkee siis suoraan valmistusnumerosta. Mutta mistä näkee vuosimallin Ranskalaisesta autosta,ei ainakaan valmistusnumerosta. Tai sitten näkee mutta minä en tiedä mistä.

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 20.09.13 - klo:12:45
Eikö ole aika hassua, että täälläkin on todella moni vakuutellut, että ei rekisteröintivuodella ole yhtään mitään merkitystä. Nyt kun kauppoja teit, niin myyjä oli kuitenkin tästä asiasta jostain syystä kovin kiinnostunut. Ehkäpä myyjä harrasti vain smaaltolkkia...

Ja jatkot voinee ottaa täällä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7736.0

Niin, minähän en ole ainakaan muistaakseni koskaan täällä (tai muuallakaan) väittänyt, etteikö vuosimallilla olisi merkitystä. :)

Tämänkin vaihtokierroksen yhteydessä myyjät olivat selvästi kiinnostuneita asiasta, vaikka uutuusmallia vaihtoon tarjottelinkin. Erikoinen osa suomalaista autokauppaa, mutta ei tämän piirten olemassaoloa mielestäni kiistääkään voi.  ::)

Kolmet syyskaupat talvitoimituksella olen tässä suht lyhyenä aikana tehnyt (-12 kilpiin ei tullut autoa...) enkä ole edes harkinnut loppuvuoden toimitusta. Enkä harkitse Seatinkaan kohdalla (tuskin ehtisikään), vaikka sen kohdalla merkitys saattaisi olla pienempi, kun sen mennessä vaihtoon ajomäärä on varmaan merkittävästi suurempi ja merkin jälleenmyyntiarvo muutenkin kysymysmerkki.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 20.09.13 - klo:12:53
Tämänkin vaihtokierroksen yhteydessä myyjät olivat selvästi kiinnostuneita asiasta, vaikka uutuusmallia vaihtoon tarjottelinkin. Erikoinen osa suomalaista autokauppaa, mutta ei tämän piirten olemassaoloa mielestäni kiistääkään voi.  ::)

Nämä 11 sivua kun lukee läpi, niin löytyy monta henkilöä jotka jyrkästi kiistävät tämän ilmiön ;)

Henri S

Nykyinen autoni menee vaihdossa  täysin 2012 mallina,  auto otettu käyttöön 12/11

Hohhoijaa!

vasara

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.06.13 - klo:17:52
Kun auton 100% vuosimallin näkee valmistusnumerosta. Näin olen kuullut. Itse en ole koskaan sitä siitä katsonut. Tehdessäni autokauppaa tiesin aina autoista vuosimallin, ilman mitään numeroita. Nyt kun ei enää tarvitse tietää, koska vaihtuivat korimallit, koska tuli naamankohotus, ja mitä muutoksia tuli milloin ja mihinkin merkkiin, niin en niitä enää autoa katsomalla tiedä. Valmistuspäivän näkee sitten muualata jos ei osaa katsoa auton mallimuutoksista.
Volkswageneissa vuosimallin näkee siis suoraan valmistusnumerosta. Mutta mistä näkee vuosimallin Ranskalaisesta autosta,ei ainakaan valmistusnumerosta. Tai sitten näkee mutta minä en tiedä mistä.
Esim. Peugeotin VIN koodeissa mallivuoden suoraan kertova 10 merkki ei ole käytössä.
Netistä löytyy VIN decodereita, joiden avulla mallivuosi kuitenkin selviää.
Vaikkapa Mersulla kanssa oma systeemi. Mallivuosi kerrotaan varustekoodeissa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Henri S - 20.09.13 - klo:13:07
Nykyinen autoni menee vaihdossa  täysin 2012 mallina,  auto otettu käyttöön 12/11

Omantunnon kysymys itse kullekin, ostaisitko sen 2012 autona?

Minä en.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pomo

Kaikkien autojen mallivuosi selviää vin-koodista, toisaalta, jos sillä on isommin merkitystä eli facelift tms niin sitten sen näkee jo silmällä. Muutenhan mallivuosi vaihtuu valmistajilla heinäkuun ja joulukun välissä. Volvolla ainakin jo hyvissä ajoin.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Henri S - 20.09.13 - klo:13:07
Mistä tiedät? Miten/missä se näkyy?

VAG!

Esimerkiksi vaggineissa uutta mallivuotta aletaan tekemään viikosta 22 alkaen, eli kesällä rekisteröidään jo seuraavan vuoden mallia. Mun mielestä on ihan naurettavaa spedeilyä puhua jostain 07/2012 rekisteröidystä autosta, että se olisi 2013. Toki jos keskustelun kaikki osapuolet tuntee asian hyvin, niin voi ongelmitta sanoa, että mun auto on jo mallivuotta 2013, mutta jos ihan yleisissä kahvipöytäkeskusteluissa sanoo, että omistaa -13 auton, niin kusetusta se eikä mitään muuta.

Ja tämä tilanne ei muutu mihinkään, vaikka rekisteröintikuukausi olisi joulukuu. Suomessa normaalissa keskustelussa auton vuosimalli viittaa auton ikään. Jos haluaa oman autonsa iän tarkoituksella valehdella vuotta uudemmaksi, niin eipä tällainen spedeily ole kahvipöytä- ja nettikeskusteluissa millään muotoa kiellettyä. Pellen siinä toki itsestään tekee.

gunman

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 02.01.12 - klo:14:41
Saatan taas esittää tyhmää, mutta pistetään nyt taas kerran ajatukset sanoiksi. Uskoisin, että Suomessa on perinteisesti kerrottu auton "vuosimallilla" auton ikä, ei niinkään sitä, että koska se on tullut hihnalta ulos. Nykyään tilanne on hiukan toinen, kun osa immeisistä on tullut tietoiseksi siitä, että autoihin tehdään pieniä ja vähän isompiakin muutoksia kesken vuotta.

Eli kun Pena on kaartanut Kihniän essolle uudella hankinnallaan, niin häneltä on kysytty, "että mikäs toi?" Johon Pena: "Se o nollakakkone keeteeii." Ja tässä yhteydessä Pena on vuosimallillaan kertonut auton iän. Jos elettäisiin vaikka vuotta 2004 ja Penan Golffi olisi rekisteröity marraskuussa, niin hän luultavasti sanoisi: "Se o nollakakkone keeteeii, mut ihan loppuvuoden malleja."

Mitä pidemmälle mennään ajassa taaksepäin, niin sitä selkeämmäksi tämä käy. 90-luvulla oli täysin selkeätä, että puheissa käytettävä oman auton vuosimalli oli ajan määre. Se kertoi miten vanha auto oli. Meidän -88 Golffi oli -88 Golffi ja minulla ei ole mitään hajua mitä mallivuotta se oli. Se vaan oli -88 Golffi, kun silloin se oli rekisteröity.

Nykyään tilanne on sitten hiukan toinen ja varsinkin "autotietoisten" parissa tilanne on täysin toinen. Ensirekisteröinti ja vuosimalli ovat selkeästi kaksi asiaa. Vaikka itsekin sisäistän näiden eron, niin en saunanlauteilla kehtaisi kenellekään alkaa valehtelemaan, että marraskuussa 2009 rekisteröity auto on vuosimallia 2010. Jos joku yksittäinen luku pitää saunanlauteilla heitettyyn kysymykseen heittää, niin kyllä se olisi "nollaysi meillä on". Jos pidempi vastaus sallitaan, niin sitten sanoisin, että se on vuosimalli 2010, mutta rekisteröity jo marraskuussa nollaysi. Tässä tosin luo helposti itsestään vähän helppoheikin kuvan, jos vastapuoli ei ole tietoinen siitä, että autojen vuosimallit vaihtuvat jo kesällä.

Lainasin tällaisen wanhan kommentin tähän kertoakseni hieman omista kokemuksista.
Itse olen aina pyrkinyt puhumaan auton vuosimallista siten, kuin valmistaja on sen tarkoittanut.
Eli jos valmistaja on lanseerannut vaikka vuosimallin -04 automallin vuoden -03 puolella, se on mielestäni vm.-04.

Kävi tässä vähän toisinpäinkin...
Vaimollani on vuoden -98 Seat ibiza.
Siitä lensi vetet pihalle ja syy oli haljennut termarikotelo.
Lohjan vw:ltä uutta osaa kysellessäni, eivät meinanneet oikeaa löytää millään.

Auton huoltokirjan kanssa sitten paikalle, ja sieltä homma selvisi. Auto onkin heidän tietojensa mukaan -99  :o
Käyttöönotettu se on kuitenkin jo 08/98  :o
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

skriko

Lainaus käyttäjältä: gunman - 20.09.13 - klo:15:50
Lainasin tällaisen wanhan kommentin tähän kertoakseni hieman omista kokemuksista.
Itse olen aina pyrkinyt puhumaan auton vuosimallista siten, kuin valmistaja on sen tarkoittanut.
Eli jos valmistaja on lanseerannut vaikka vuosimallin -04 automallin vuoden -03 puolella, se on mielestäni vm.-04.

Kävi tässä vähän toisinpäinkin...
Vaimollani on vuoden -98 Seat ibiza.
Siitä lensi vetet pihalle ja syy oli haljennut termarikotelo.
Lohjan vw:ltä uutta osaa kysellessäni, eivät meinanneet oikeaa löytää millään.

Auton huoltokirjan kanssa sitten paikalle, ja sieltä homma selvisi. Auto onkin heidän tietojensa mukaan -99  :o
Käyttöönotettu se on kuitenkin jo 08/98  :o

Eihän tässä mitenkään toisin päin käynyt. Kyseessähän on aivan sama asia.
Vuoden 2004 malli, lanseerattu 2003 puolella. Vaimosi Seat vuosimalli 1999, lanseerattu 1998 puolella. Vai enkö ymmärtänyt jotain?

vasara

Lainaus käyttäjältä: pomo - 20.09.13 - klo:14:43
Kaikkien autojen mallivuosi selviää vin-koodista, toisaalta, jos sillä on isommin merkitystä eli facelift tms niin sitten sen näkee jo silmällä. Muutenhan mallivuosi vaihtuu valmistajilla heinäkuun ja joulukun välissä. Volvolla ainakin jo hyvissä ajoin.
Ei selviä kaikilla autoilla suoraan, esim. mersu & ranskalaiset.. mutta sen avulla voi etsiä muut koodit, joista mallivuosi selviää. Toimivan dekooderin etsiminen netistä joidenkin autojen vin- koodeille voi olla kiven alla.

Antza

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.09.13 - klo:20:57
Eihän tässä mitenkään toisin päin käynyt. Kyseessähän on aivan sama asia.
Vuoden 2004 malli, lanseerattu 2003 puolella. Vaimosi Seat vuosimalli 1999, lanseerattu 1998 puolella. Vai enkö ymmärtänyt jotain?
Sama lähtökohta mutta kävihän siinä sillä tapaa toisinpäin että omistaja piti Seatiaan -98 mallisena mutta marmorilla selvisikin että se onkin -99.
Skoda

skriko

Lainaus käyttäjältä: Antza - 20.09.13 - klo:21:24
Sama lähtökohta mutta kävihän siinä sillä tapaa toisinpäin että omistaja piti Seatiaan -98 mallisena mutta marmorilla selvisikin että se onkin -99.

Ok. Kiitän.

Peeveli

Mitä mieltä laajempi raati asiasta: rekisteriin marraskuun alkupuolella 2013 vai tammikuun toka pvä 2014? Auto saapunut ja olisi luovutettavissa. Alunperin kauppasoppariin sovittu luovutusajankohdaksi 2.1.14. Välirahassa en säästäisi kuin 250 euroa jos otankin nyt tämän vuoden puolella käyttöön ja siis ensirekisteröinti myös.

Täällä on aiemmin keskusteltu joulukuu vs. tammikuu-akselista ja odotusaikana pidetty kahta viikkoa. Tässä tapauksessa odotusaika olisikin 2 kuukautta jos vasta tammikuussa. Autoa olen odottanut jo yli 3 kk tässä vaiheessa, kun se tilattiin heinäkuun lopulla ja valmistuikin sitten vastoin myyjän oletusta paljon nopeammin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy