Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

#180
Lainaus käyttäjältä: Octavianssi - 27.11.10 - klo:01:39
Lieneekö tuollaisesta Defan 4A:n akkulaturista hyötyä lainkaan, kun taloyhtiön tolpastakin saa virtaa vain kahdeksi tunniksi kerrallaan? Aamulla auto olisi tolpassa tuon kaksi tuntia (autossa myös säteilylämmitin) ja todennäköisesti ennen lähtöä olisi myös Webastokin päällä. Sitten töistä lähdettäessä Webasto lämmittäisi n. 20-30 minuutin ajan. Aamulla taas sama kuvio.

Webasto ja sisätuulettimen yhteisteho on karkeasti ~100W. 4A laturin huippu latausteho ~50W, mutta latauskäyrän vuoksi karkeasti ~25W. Jos keskimäärin käytät webastoa 30min päivässä tarvitset latausta keskimäärin 2h. Tämä siis huomioimatta auton omaa laturia. Huomioiden auton oman laturisi ja 10 minuutin ajomatkan ollaan lähellä keskimääräistä 1/2 - 1h lataustarvetta.

Uskoisin vahvasti että 4A laturi riittää. Kannattaa huomioida että isommasta laturista ei välttämättä ole juurikaan hyötyä, jos auto joka tapauksessa 1-2h tolpan nokassa, koska akun täyttyessä laturit laskevat latautehoa (jännite...). Akun täyttyessä latausteho ei ole kiinni laturista vaan akusta ja loppuvaiheessa sinne lirutellaan joka tapauksessa pieniä virtoja. Eli suurimman osan ajasta 10A laturi olisi turhaa.

Toki isommasta 10A laturista ei ole mitään haittaakaan.

Octavianssi

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 27.11.10 - klo:12:23

Webasto ja sisätuulettimen yhteisteho on karkeasti ~100W. 4A laturin huippu latausteho ~50W, mutta latauskäyrän vuoksi karkeasti ~25W. Jos keskimäärin käytät webastoa 30min päivässä tarvitset latausta keskimäärin 2h. Tämä siis huomioimatta auton omaa laturia. Huomioiden auton oman laturisi ja 10 minuutin ajomatkan ollaan lähellä keskimääräistä 1/2 - 1h lataustarvetta.

Uskoisin vahvasti että 4A laturi riittää. Kannttaa huomioida että isommasta laturista ei välttämättä ole juurikaan hyötyä, jos auto joka tapauksessa 1-2h tolpan nokassa, koska akun täyttyessä laturit laskevat latautehoa (jännite...). Akun täyttyessä latausteho ei ole kiinni laturista vaan akusta ja loppuvaiheessa sinne lirutellaan joka tapauksessa pieniä virtoja. Eli suurimman osan ajasta 10A laturi olisi turhaa.

Olisiko tuosta 10A -laturista kuitenkin enemmän hyötyä kovilla pakkasilla silloin, kun auto on aamulla piuhan päässä ja Webasto päällä? Hintaeroahan noilla ei nyt niin aivan järjettömästi ole...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Octavianssi - 27.11.10 - klo:12:32
Olisiko tuosta 10A -laturista kuitenkin enemmän hyötyä kovilla pakkasilla silloin, kun auto on aamulla piuhan päässä ja Webasto päällä?

Näin minä asian räknäilin. Tuoteselosteen mukaan laturi alkaa tarjoilemaan virtaa lisää jos sitä aletaan kuluttamaan, joten se riittää ruokkimaan mukavasti lämppärin&puhaltimen tarpeen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Octavianssi - 27.11.10 - klo:12:32
Olisiko tuosta 10A -laturista kuitenkin enemmän hyötyä kovilla pakkasilla silloin, kun auto on aamulla piuhan päässä ja Webasto päällä? Hintaeroahan noilla ei nyt niin aivan järjettömästi ole...
4A laturilla tulet taatusti toimeen, mutta jos haluat varmistaa niin ota se 10A. Minulla on 4A laturi ja viime talvena, kun vielä kerrostalossa asuin niin virtaa sain sen 2h kerralla ja kertaakaan ei ollut ongelmia.

jarkko_h

Karvis,

Onko sulla käytössä pihtivirtamittaria? Olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo 10A laturi syöttää noin 10 asteen pakkasessa seuraavissa tilanteissa:
-wwbasto ei päällä: latausvirta 10 minuuttia latauksen aloittamisesta
-webasto ei päällä: latausvirta 30 minuuttia latauken aloittamisesta
-webasto ei päällä: latausvirta 60 minuuttia latauksen aloittamisesta
-tämän jälkeen webasto päälle: latausvirta webaston kytkemisen jälkeen ~60 minuuttia latauksen aloittamisesta.

Akun varaustasolla ja ulkolämpötilalla on vaikutusta latausvirtoihin, mutta ylläolevalla testillä saisi tyyppiarvot. Tämän jälkeen olisi varmuus hyödyttääkö 10A laturin hankinta 4A sijaan.



Karvis

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 27.11.10 - klo:13:22
Karvis,

Onko sulla käytössä pihtivirtamittaria? Olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo 10A laturi syöttää noin 10 asteen pakkasessa seuraavissa tilanteissa:
-wwbasto ei päällä: latausvirta 10 minuuttia latauksen aloittamisesta
-webasto ei päällä: latausvirta 30 minuuttia latauken aloittamisesta
-webasto ei päällä: latausvirta 60 minuuttia latauksen aloittamisesta
-tämän jälkeen webasto päälle: latausvirta webaston kytkemisen jälkeen ~60 minuuttia latauksen aloittamisesta.

Akun varaustasolla ja ulkolämpötilalla on vaikutusta latausvirtoihin, mutta ylläolevalla testillä saisi tyyppiarvot. Tämän jälkeen olisi varmuus hyödyttääkö 10A laturin hankinta 4A sijaan.

Kyllähän mulla olisi mittari käytettävissä, pitääpä kokeilla tässä joku viikonloppu kun kelit lauhtuu. Melkein tehdä niin että käyttää edellisenä päivänä eberiä vähän reilummin jotta akku ei ole täydessä latingissa, niin on laturilla jotain tekemistäkin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

qwe

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 27.11.10 - klo:13:22
Karvis,

Onko sulla käytössä pihtivirtamittaria? Olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo 10A laturi syöttää noin 10 asteen pakkasessa seuraavissa tilanteissa:




Tasavirtaa ei oikei saa pihtivirtamittarilla mitattua, ei edes pulssimuotoisesta oikeita arvoja.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jarkko_h

#187
Lainaus käyttäjältä: qwe - 27.11.10 - klo:13:42
Tasavirtaa ei oikei saa pihtivirtamittarilla mitattua, ei edes pulssimuotoisesta oikeita arvoja.

Tasavirran saa mitattua, olettaen että pihtivirtamittarissa on tasavirran mittaustoiminto. Ei tarvita edes kallista mittaria. Jos laturista tulee tasavirran sijasta pulssia isolla heittelyllä, niin sitten pitäisi olla RMS -toiminto.

Karvis, olisi kyllä hienoa jos viitsit tuon mittauksen tehdä. Ei toki haittaa vaikka pakkasta on enemmänkin, jos vain näpit antaa periksi :)

qwe

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 27.11.10 - klo:13:47
Tasavirran saa mitattua, olettaen että pihtivirtamittarissa on tasavirran mittaustoiminto. 

Vähän ohi aiheesta.
Pitäis varmaankin  päivittää  mittaustekniikkaa. Onhan atominkin rakenne muuttunut sitten kouluaikojen....
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

GTI

Kytkeytyy se Webasto näköjään automaattisesti päälle pakkasella.Kyseessä siis tehdasasenteinen lämmitin ja Skoda Octavia 1.8 TSI 2010  (saakohan toimintaa kytkettyä pois,ettei aina kytkeytyisi,kun vaikka pihalla autoa siirtelee.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Octavianssi - 27.11.10 - klo:01:39
Lieneekö tuollaisesta Defan 4A:n akkulaturista hyötyä lainkaan, kun taloyhtiön tolpastakin saa virtaa vain kahdeksi tunniksi kerrallaan? Aamulla auto olisi tolpassa tuon kaksi tuntia (autossa myös säteilylämmitin) ja todennäköisesti ennen lähtöä olisi myös Webastokin päällä. Sitten töistä lähdettäessä Webasto lämmittäisi n. 20-30 minuutin ajan. Aamulla taas sama kuvio.
Hyvin pärjäsin viime talven kireillä pakkasilla 4A.n akkulaturilla,mutta ilman en olisi pärjännyt.
Webasto ahkerasti käytössä,ajot enimmäkseen pätkäajoa.Työmatka suuntaansa 10min,lämmitysaika 30-40min.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.11.10 - klo:15:10
Hyvin pärjäsin viime talven kireillä pakkasilla 4A.n akkulaturilla,mutta ilman en olisi pärjännyt.
Webasto ahkerasti käytössä,ajot enimmäkseen pätkäajoa.Työmatka suuntaansa 10min,lämmitysaika 30-40min.

Olet tämän jo varmaan kertonut aiemminkin, mutta kuinka usein latasit akkua? Itse olen nyt lataillut melkein joka aamu pari tuntia, ehkä ei tarvisi noin tiuhaa latailua ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.11.10 - klo:17:57
kuinka usein latasit akkua? Itse olen nyt lataillut melkein joka aamu pari tuntia, ehkä ei tarvisi noin tiuhaa latailua ::)
Pari kertaa viikossa oli työpaikalla pitkä lataus 8h kovien pakkasten aikaan.Välillä myös kotona säteilylämmittimen vuoksi aamuisin 1-2h,ei joka aamu.
Ladata tuskin tarvitsee joka aamu, sinullehan tuli tehokkaampi laturikin.Mutta jos haluaa pitää säteilylämmitintä (lämpenee öljyt) webaston lisäksi päällä niin saahan siinä akkukin samalla hiukan virtaa,oletuksena että laturi on lämmityspiuhojen välissä.

bm

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.11.10 - klo:17:57
Olet tämän jo varmaan kertonut aiemminkin, mutta kuinka usein latasit akkua? Itse olen nyt lataillut melkein joka aamu pari tuntia, ehkä ei tarvisi noin tiuhaa latailua ::)

Akun jännitettä seuraamalla voisi vähän arvioida lataustarvetta. Katsomalla esim lämppärin käydessä aina ennen starttausta jännitteen. Tein edelliseen autoon tupakansytyttimeen jännitemittarin juuri tätä varten.

Eikö olisi kätevä kun autossa olisi akun varaustilan näyttö kuten esim kännyköissä tai sähköautoissa  ;D

Rauska

Lainaus käyttäjältä: bm - 27.11.10 - klo:21:08
Akun jännitettä seuraamalla voisi vähän arvioida lataustarvetta. Katsomalla esim lämppärin käydessä aina ennen starttausta jännitteen. Tein edelliseen autoon tupakansytyttimeen jännitemittarin juuri tätä varten.

Eikö olisi kätevä kun autossa olisi akun varaustilan näyttö kuten esim kännyköissä tai sähköautoissa  ;D
Hmm.  joissain on ;-)

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Karvis

FFP:llä oli joku mittaillut Eberin virrankulutusta, käynnistysvaiheessa näyttää sekin haukkaavan oman osansa:

Lainaus käyttäjältä: kummun@FFP
Hehkutus 7,4 A ,täydelle teholle nosto 10A ja täysi teho jatkuva 3,4 A
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hiloran

mikä on akun kestoikä webasto käytössä vuosissa? Itsellä ajoa 30min suunta ja lämmitystä 15min suunta. Pitäisikö silti latailla laturilla välillä. tuntuu ettei jaksa aina kunnolla pyörittää, että webasto imee mehut kylmästä akusta.

5 vuotta?

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: hiloran - 28.11.10 - klo:10:43
mikä on akun kestoikä webasto käytössä vuosissa? Itsellä ajoa 30min suunta ja lämmitystä 15min suunta. Pitäisikö silti latailla laturilla välillä. tuntuu ettei jaksa aina kunnolla pyörittää, että webasto imee mehut kylmästä akusta.

5 vuotta?

Väittäisin niin et nyky akuille toi 5v merkistä rippuen on jo pitkä toiminta aika ilman webastoakin. Yksi raskaskone asentaja sanoi et jos paljon webastoa käyttää niin kaksivuotta on sopiva akun uusimis väli, silloin ei viel tarvii miettiä et lähteekö auto käyntiin vai ei.

bm

Lainaus käyttäjältä: hiloran - 28.11.10 - klo:10:43
mikä on akun kestoikä webasto käytössä vuosissa? Itsellä ajoa 30min suunta ja lämmitystä 15min suunta. Pitäisikö silti latailla laturilla välillä. tuntuu ettei jaksa aina kunnolla pyörittää, että webasto imee mehut kylmästä akusta.

5 vuotta?

Edellisessä kiesissä (V50) kesti akku aika tasan 2 vuotta. Autossa oli siis tehdas-eber pakkokäynnistyksellä. En sitten tiedä oliko se huono akku yksilö vai syökö lämppäri sen noin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 29.11.10 - klo:12:37
Väittäisin niin et nyky akuille toi 5v merkistä rippuen on jo pitkä toiminta aika ilman webastoakin.

Näinhän se pitkälti on, ex. Ocuun vaihdoin akun viime talvena hiukan vajaa 5 vuotiaana kun se antautui pakkasissa ja firman -06 ransettiin joutui myös akut uusimaan. Ocussa ei webastoa ollut mutta ransetissa sellainen on.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jarkko_h


Edellinen akku kesti 8 vuotta ja oli vaihdettaessa vielä hyvässä kunnossa. Kyseinen akku meni kerran uutena omaa hölmöyttäni aivan tyhjäksi Rovaniemellä jossain 30 asteen pakkasella ja luulin akun tulleen tiensä päähän. Apukaaleilla käyntiin ja kovaa ajoa perään melkein 8 vuotta. Käytössä webasto.

Uuden akun ostin sitten 8 vuotiaseen pirssiin varmuuden maksimoimiseksi ja ku halavalla sai  ;D

hiloran

juup moni valittaa että akku kestää juuri takuun yli ( 2 vuotta ). Itellä vielä orkkis vm.2005 akku, nyt kyllä vähän starttaus takkuaa pakkasilla.

Voisi kait joskus laittaa defan/ calix:n kiinteän laturin saisi sitten ilman hikoilua käyttää kaminaa.

Zaasa


Paul-Ant

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.12.10 - klo:13:17
Loppuuko virta?
http://www.ksml.fi/video/akkuja-on-ihan-joka-lahtoon/623771

Näin lennokkaita juttuja toinenkin Exciden mies jutteli mulle viisitoistavuotta sitten, kun päivitin Pajeroon uudet, 2kpl Exciden akut. Ostin ne kalliimmat, kun piti olla hyvät. Ei kuulemma saanut halvalla hyvää. Pari vuotta meni ja toinen akku pimeni, juuri kun takuu oli mennyt umpeen. Voivoi -sanoi ukko, näin voi käydä akuille, sori. Ei auttanut hidas lataaminen, eikä teholatauskaan, eikä desulfatointikaan korkeajännitteisellä suurtaajuudella. Pari kennoa oli oikosulussa, akku vain lämpeni niiltä kohdin. Ja jännitettä sai hetkellisesti kahdeksan volttia. Uusi piti ostaa, mutten ostanut Excideä, jonkin tuntemattoman merkin, halvalla. Se keski niin kauan kun Pajero oli mulla vielä, muutaman vuoden.

Tällä hetkellä tuossa Touranissa on originaali Vartan akku, 72 Ah. Vuosi sitten testauksessa, kun auto oli puolisen vuotta vanha ja ajettu 25 Mm, 380 A kuormalla antoi jännitteeksi 8,6 V. Ja nyt hiukkasen vähemmän, kun kilometreja on 65 tuhatta. CTEK 3600 ei lataa täyteen, merkkivalon mukaan, eikä liioin 12 A automaattilaturikaan, jännite nousee tällä nopeasti tuonne 14,6 V ja lataus loppuu hetkessä. Sanoivat vaan huollossa, että hieman alijännitettä näkyis olevan. Vaikka emäntä painaa tuolla autolla päivässä 45 kilometria suuntaansa, ja Webasto 20 min. päällä ennen ajoa ja CTEK kiinni 2-3 kertaa viikossa yön yli.

Luultavasti, kun akulle tulee ikää 2 vuotta, huollossa taas sanotaan, että voivoi.

Zaasa

Onkohan kaiki akut nykyisin Aasian tuonti tavaraa?
Toista oli ennen kun oli "Salama" akku ja avattat korkit veden lisäystä varten,kesti melkein isältä pojalle :) 

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.12.10 - klo:15:14
Toista oli ennen kun oli "Salama" akku ja avattat korkit veden lisäystä varten,kesti melkein isältä pojalle :) 

Entinen työkaveri kertoili akkujen myynnistä kun oli aikanaan ollut Essolla töissä ;D Sanoi että syksyllä tuli lavallinen blankoja akkuja ja mukana kirjekuoressa tarrat jotka liimataan kylkeen, valikoimaa tarroissa oli ollut 3-4 eri merkkiä. Siitä sitten osaan pingpong halpatarrat ja osaan Salama-tarrat ja hyllyyn, "Salamalla" luonnollisesti 1,5-2 kertainen hinta ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.12.10 - klo:20:58
Entinen työkaveri kertoili akkujen myynnistä kun oli aikanaan ollut Essolla töissä ;D Sanoi että syksyllä tuli lavallinen blankoja akkuja ja mukana kirjekuoressa tarrat jotka liimataan kylkeen, valikoimaa tarroissa oli ollut 3-4 eri merkkiä. Siitä sitten osaan pingpong halpatarrat ja osaan Salama-tarrat ja hyllyyn, "Salamalla" luonnollisesti 1,5-2 kertainen hinta ::)
Todennäköisesti Aasian akkujen menetellään samoin,tarrat liimmaa nykyisin maahantuoja ;D

JK

Yeti tehdaswebasto - sopiikos tuohon heittämällä T91 kaukosäädin? Vaatiiko asennusta? Ilmeisesti T100 vaatii jo jotain?
VW ID.3 1st Max

Taky

Lainaus käyttäjältä: JK - 12.12.10 - klo:13:22
Yeti tehdaswebasto - sopiikos tuohon heittämällä T91 kaukosäädin? Vaatiiko asennusta? Ilmeisesti T100 vaatii jo jotain?

Uskoisin että T91 menee samoilla kuvoilla kuin vm.2010 Octaviaankin, kts http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1706.0
T100:sta ei hyötyä sillä ohjelmointia ei saa menemään auton järjestelmään joten ainut joka siinä toimisi olisi ON/OFF, kokeilut en toki ole.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

mla

#209
Lainaus käyttäjältä: Taky - 12.12.10 - klo:13:27
Uskoisin että T91 menee samoilla kuvoilla kuin vm.2010 Octaviaankin, kts http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1706.0
T100:sta ei hyötyä sillä ohjelmointia ei saa menemään auton järjestelmään joten ainut joka siinä toimisi olisi ON/OFF, kokeilut en toki ole.

Ei se T100 mitään sen eksoottisempaa tee Webastolle kuin T91:nkään. Eli komentaa vain ON/OFF tyyliin lämmittämään.
T100 on toki omaa logiikkaa lämmitysajan laskennalle jne. verrattuna T91:n. Muutoin autoonpäin noiden ohjaus on sama.

T100:n mukana ei tietenkään tule tuota johtosarjaa yms. jolla saisi sen liitettyä tehdas Webaston rinnalle eli tarvittaisiin ensin sen T91 sarja (tai sitä vastaava johtosarja) ja sitten vielä T100 sarja.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy