Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Useimmiten autosta löytyy se sisäpistoke jo valmiiksi, joten paras vaihtoehto on varmaankin haaroittaa se sisäpistokkeelle tuleva piuha ja laittaa päähän toinen sisäpistoke ctekille. Ctekin 12V kytkennän voi sitten tehdä suoraan sulakerasian taakse virtakiskoon, sulakkeen kera tietenkin.

Helpointa on toki ostaa suoraan defa-johtoon konehuoneasennukseen hyväksytty laturi. Defalta löytyy, samoin kuin esimerkiksi Leabilta (myynnissä Euroglobe -brändillä Startaxin maahantuomana).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

harri81

tuo defan oma laturi lataa vaan niin pienellä ampeeri määrällä ja taitaa ladata kokoajan jos vaan verkkovirtaa saa, toisin ku c-tek haistelee akun jännitettä. tuossahan ei ollu minkaanlaista defa/galix järjestelmää, vaan ostin suoraan tuollasen paketin. luulen et sitä kosteutta kertyy kyllä tuonne auto ohjaamon puolellekin talvella,vaikka kuinka kenkiä kolistelee lumista ni aina sitä sinne kulkeutuu.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.01.14 - klo:19:18
Helpointa on toki ostaa suoraan defa-johtoon konehuoneasennukseen hyväksytty laturi.

Vaan jos lompakko ei kestä tuon Defa-laturin karmaisevaa hintaa :'( Ja jos autossa on jatkuva virta tup.syt.liittimessä, niin sitä kauttahan se Ctekkikin helpoiten akun latauksen hoitaa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24

apo

Kieltämättä defa on hieman arvokkaampi, mutta toimii.
Löytyy lisäksi myös 10a:n versiona, jos tarvii tuhdimpaa latausvirtaa.

Garry Grandy

Miksei sitä ylläpitolaturia voi purkaamolta hakea itse ostin purkaamolta Defan laturin mistä voi suoraan haaroittaa sisäpistokkeelle virran sarja laturi ja pistoke ja kaapelit puskurista laturille jalaturista sisälle vain 40 egee, siinä olis yks vaihtoehto.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: harri81 - 20.01.14 - klo:20:46
tuo defan oma laturi lataa vaan niin pienellä ampeeri määrällä ja taitaa ladata kokoajan jos vaan verkkovirtaa saa, toisin ku c-tek haistelee akun jännitettä. tuossahan ei ollu minkaanlaista defa/galix järjestelmää, vaan ostin suoraan tuollasen paketin. luulen et sitä kosteutta kertyy kyllä tuonne auto ohjaamon puolellekin talvella,vaikka kuinka kenkiä kolistelee lumista ni aina sitä sinne kulkeutuu.
4A versio on tuo nykyinen malli Defalta ja yhtä älykäs tai tyhmä kuin CTEK:kin. Ei se laturi siellä konehuoneessa minua häiritse, toin vaan esille sen faktan että ko. asennus on laiton, ja ongelmien tullessa olet parhaimmillaan vastuussa oman autosi palamisen lisäksi naapurin auton tai kiinteistön palamisesta.

Laturiasioita on käsitelty myös toisessa topicissa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18390

Loppukaneetiksi täytyy todeta, että auton sähköjärjestelmän, akun yms. komponenttien kannalta olennaista on se että jonkinlainen ulkoinen laturi on olemassa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Juh1

Osaisiko joku kertoa miksi tehdasasennetun webaston ajastus ei toimi ollenkaan, mutta manuaalisesti napista painamalla webasto toimii normaalisti? Auto on Passat 3C

Finnhopper

Siis eikö lähde edes yrittämään käyntiin ajastettuna? Ja napista käynnistettäessä jää hienosti päälle ilman että auto on käynnissä? Onhan webaston akku latingissa?
VW T5 2005 4Motion

Juh1

Napista painamalla webasto jää hienosti päälle myös auton ollessa myös auton ollessa sammuneena. Ajastuksella webasto ei edes yritä käynnistyä. Eniten epäilen käyttäjän virhettä, mutta valitettavasti en ohjekirjakin on vain saksaksi...

niksa

Muistakaa käyttää lämmitintä tulilla myös näillä lämpötiloilla. Itse olen käynnistänyt kerran kuussa näin kesällä. Ã,,sken vaati kaksi yritystä ja melkoisesti savua, mutta lähtihän se  :)

ophaa

Niin taas lopetti Octavian tehdaswebasto toimintansa. Vikakoodit pitää jossain taas luetuttaa tietysti, mutta onko kellään muulla tullut vastaavaa oiretta ja mihin se voisi viitata?

Eli siis ei lähde enää käyntiin ajastettuna, napista painettuna tai automaattisesti. Kojelaudan napista painettaessa välähtää webaston, ECON-napin sekä tuulilasin puhalluksen merkkivalot sekä sisälämpötilan asteluku. Muut valot sammuvat välittömästi, webaston valo palaa hetken, ja sitten pimenee. Webaston sulakkeet katsottu ja ok.



Wili68

Lukossa. Syy selviää koodit lukemalla.

Kama_

En tiedä mistä suunnalta suomea ollaan, mutta mikäli Oulussa tai lähellä voin noi vikakoodit lukee ja nollata...

ophaa

Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 18.10.14 - klo:19:54
En tiedä mistä suunnalta suomea ollaan, mutta mikäli Oulussa tai lähellä voin noi vikakoodit lukee ja nollata...

Kiitos tarjouksesta, mutta Itä-Suomessa asustelen. Täytyy alkuviikosta selvitellä ja toivoa ettei olisi isompaa vikaa.

Kama_

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 18.10.14 - klo:21:05
Kiitos tarjouksesta, mutta Itä-Suomessa asustelen. Täytyy alkuviikosta selvitellä ja toivoa ettei olisi isompaa vikaa.

Jos on "tehdas" webasto, niin noissa on ihan tavallista et palopesä karstoittuu ( varsinkin jos, käyttää alle 15 min ). Tai vaihtoehtoisesti jonkin muun toimilaitteen toimintahäiriö.

Jos haluat itse touhuta niin, palopesä kolmella torx ruuvilla kiinni (T25, jos en väärin muista), ottaa irti ja puhdistaa, nollaa vikakoodit ja ajaa 20-30min tuolla thermotestillä ja katsoo että kaikki toimii moitteetta.

Vilokas

No niin nyt ei mullakaan sisätilat lämpiä. Moottori lämpenee kyllä. Lämmittimenä eberin 5kw:n töhöttäjä.

Lämmitin siis käynnistyy ja lämmittää moottoria mutta sisäpuhallin ei ala pyörimään ollenkaan. Tai korkeintaan puhaltaa vain hetken aikaa ja satunnaisesti. Puhallinta (Climatic) ohjaava IPCU-rele alkaa nakuttamaan silloin kun puhaltimen pitäisi pyöriä, kuuluuko tuon nakuttaa jatkuvasti vai onko tuo sitten rikki? Nakutus on sellaista tasaista nakutusta eikä kuulosta perinteiseltä rikkinäisen releen pärinältä.

En myöskään saa tuosta Easystart R+ kauko-ohjaimesta lämmittimen vikalistaa esille, vaikka sen pitäisi käsittääkseni olla mahdollista. Oisko tuohon ohjetta? Jostain luin että lämmityksen käynnissä ollessa kun painaa ylänapit pohjaan, pitäisi jotain tapahtua. Ei onnistunut.
Octavia Combi 1.9tdi BXE 4x4 -07

Vilokas

Jaa näyttikin olevan tuolla edellisellä sivulla juttua tuosta IPCU:sta. Täytynee sellainen hommata sitten..

Mutta tuo vikalista homma on vielä epäselvä.
Octavia Combi 1.9tdi BXE 4x4 -07

hece

#1067
Tuli asennettua 5kW eberi, remuc ja 10A defan sisäinen laturi Passattiin. Nyt arvelluttaa akun kunto. Eilen oli Defa koko päivän lämpimässä tallissa kiinni mutta jännitteet ei nousseet missään vaiheessa yli 13.5V remucista vahdattuna, vaikka defan käppyröiden mukaan pitäisi nousta 14.5V kieppeille ja vasta sitten tiputtaa 13.8V ylläpitoon. Ajossa kuitenkin maksimit ainakin 14.8V -5 lämpötilassa. Yön yli levänneenä akun oli jännite 12.6V. Mutta nyt eberin starttaus tiputti jännitteen pian 11.9 volttiin. Siitä nousi stoppauksen jälkeen hitaasti 12.5V. Ei liene normaalia ja akku finaalissa? Vielä en ole havainnut käynnistysongelmia. Akkuna Exide 68Ah AGM, todennäköisesti se on alkuperäinen ja 4 vuotta vanha.

Ei varmaan webaston starttauksen pitäisi noin paljoa jännitteitä notkauttaa? Ja voiko vanha akku estää defan latausjännitteen nousua?

SNG

#1068
Osaakos kukaan heittää lonkalta IPCU releen tyypillisiä sijaintipaikkoja OCU II:ssa, kun on ei-tehdaswebasto?
Mulla ei ole kuulunut mitään "naksumista", minkä perusteella sijainnin voisi päätellä.

Todennäköisesti samat sijainnit oli sitten pre-facelift tai facelilft OCU II.

Välillä sisätilan puhallin pimeänä. Moottori lämmennyt ihan normaalisti. Seuraillut tällä viikolla ja välillä ei sisäpuhallin ole käynnistynyt, välillä hetkeksi. Eilen toimi ihan normaalisti. Melko uuden akun jännite 12.8V eli ei pitäisi olla siitä kiinni vaan nimenomaan IPCU releestä.

Weba asennettu autoon ennen luovutusta, eli en asennusta ole itse liidannut vaan myyjäliike hoiti.

Kama_

Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.10.14 - klo:11:44
Osaakos kukaan heittää lonkalta IPCU releen tyypillisiä sijaintipaikkoja OCU II:ssa, kun on ei-tehdaswebasto?
Mulla ei ole kuulunut mitään "naksumista", minkä perusteella sijainnin voisi päätellä.

Todennäköisesti samat sijainnit oli sitten pre-facelift tai facelilft OCU II.

Välillä sisätilan puhallin pimeänä. Moottori lämmennyt ihan normaalisti. Seuraillut tällä viikolla ja välillä ei sisäpuhallin ole käynnistynyt, välillä hetkeksi. Eilen toimi ihan normaalisti. Melko uuden akun jännite 12.8V eli ei pitäisi olla siitä kiinni vaan nimenomaan IPCU releestä.

Weba asennettu autoon ennen luovutusta, eli en asennusta ole itse liidannut vaan myyjäliike hoiti.

Epäilisin että sijoittettuna sisällä olevan sulaketaulun taakse tai konetilassa, asennettuna "reletauluun". Jos noista ei löydy niin kysellä asentaneelta yritykseltä mihin yleensä ovat nuo releet asentanee (jos on tiedossa).

Vilokas

Minun autossa IPCU löytyy kojelaudan vänkärinpuoli päästä, heti sen irroitettavan kannen takaa. Hanskalokeron oikealta puolelta siis.

Justiinsa äskettäin sen vaihdoin ja niinhän se rupesi puhallus taas pelaamaan! Nakutusta ei enää kuulu.

Kokoonsa nähden aika kallis mielestäni, 122â,¬ sisälten tarvittavan ohjelmoinnin.
Octavia Combi 1.9tdi BXE 4x4 -07

SNG

Nyt onnistuin paikannuksessa. Ekan kerran rupesi naksumaan, tai enemmänkin tärräämään. trr...trr...

Eli rele menee uusiksi.

Sijaitsee ratin vasemmalla puolella kojelaudan sisällä. Kojelaudan päässä OCU II:ssa pelkkiä sulakkeita.

Mites tuonne pääsee käsiksi? Aiemmin kun asentelin telematiikkalaitteita kojelaudan päähän, en saanut kojelaudan alamuoveja irti vaikka kaikki ruuvit auoinkin. En uskalttanut käyttää voimaa.

Tietty kaippa ne huollostakin ohjeet antaa auton omistajalle.

Riso

Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.10.14 - klo:18:36
Nyt onnistuin paikannuksessa. Ekan kerran rupesi naksumaan, tai enemmänkin tärräämään. trr...trr...

Eli rele menee uusiksi.

Sijaitsee ratin vasemmalla puolella kojelaudan sisällä. Kojelaudan päässä OCU II:ssa pelkkiä sulakkeita.

Mites tuonne pääsee käsiksi? Aiemmin kun asentelin telematiikkalaitteita kojelaudan päähän, en saanut kojelaudan alamuoveja irti vaikka kaikki ruuvit auoinkin. En uskalttanut käyttää voimaa.

Tietty kaippa ne huollostakin ohjeet antaa auton omistajalle.

Onka varmasti kaikki ruuvit irti? Omat kun tipahtivat lattialle ilman mitään apuja kun viimesen ruuvin irroitti.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Riso - 24.10.14 - klo:22:22
Onka varmasti kaikki ruuvit irti? Omat kun tipahtivat lattialle ilman mitään apuja kun viimesen ruuvin irroitti.

Kiitos tiedosta!

Täytyy käydä läpi huolella. Kaveri epäili, että saattaisi vielä olla niitä nipsuja, mutta ilmeisesti näin ei ole.

PS. Olettaen että puhut OCU II:sta

EMBELIN

#1074
Lainaus käyttäjältä: hece - 24.10.14 - klo:09:52
Tuli asennettua 5kW eberi, remuc ja 10A defan sisäinen laturi Passattiin. Nyt arvelluttaa akun kunto. Eilen oli Defa koko päivän lämpimässä tallissa kiinni mutta jännitteet ei nousseet missään vaiheessa yli 13.5V remucista vahdattuna, vaikka defan käppyröiden mukaan pitäisi nousta 14.5V kieppeille ja vasta sitten tiputtaa 13.8V ylläpitoon. Ajossa kuitenkin maksimit ainakin 14.8V -5 lämpötilassa. Yön yli levänneenä akun oli jännite 12.6V. Mutta nyt eberin starttaus tiputti jännitteen pian 11.9 volttiin. Siitä nousi stoppauksen jälkeen hitaasti 12.5V. Ei liene normaalia ja akku finaalissa? Vielä en ole havainnut käynnistysongelmia. Akkuna Exide 68Ah AGM, todennäköisesti se on alkuperäinen ja 4 vuotta vanha.

Ei varmaan webaston starttauksen pitäisi noin paljoa jännitteitä notkauttaa? Ja voiko vanha akku estää defan latausjännitteen nousua?
Jos lähetät meille laitteen QR koodin voidaan lähettää laitteen graafinen jännitekäyrä niin voit tarkemmin analysoida tuota tilannetta. remuc@remuc.fi osoitteeseen jos pistät pyynnön niin toimitetaan.

Tos®

Kyselin tuossa rostekin foorumilta olisko siellä tietoa weban automaattisen toiminnan pois kytkemiseksi.
Joku sitten vastasikin keskusteluun keinon automatiikan kiertämiseksi:
Muuttaisi jännitevahdin 15 volttiin (joka on hänen mukaansa maksimi)

Kaiken järjen mukaan masiina ei käynnistyisi automaattisesti, mutta miten käy kaukosäädön?
Onko kaukosäädön ohjausboksilla oma jännitevahti?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

repomies

Ei ole eri jännitevahtia, tuo asetus tallentuu ja sitten saat kattella virheilmoa mfd:ssä. Bronkenin jätkillä on mikrokontrolleri can-chipillä joka tekee tuon asetuksen tilapäisesti. Mielestäni vähän kökkö menetelmänä mutta toimii uusissakin autoissa joissa wbussia ei ole.

Oma idea on kytkeä wbus-pinniin mikrokontrolleri ja sammuttaa weba jos auto yrittää käynnistää sen itse virtojen ollessa päällä. Ei pitäisi tulla virheitä näyttöihin.

Can-asetuksen tekeminen tuossa bronkenin ratkaisussa on taatusti sniffattu vcds:stä, vähän kuten itse tein weban käynnistyksen canin yli.

eluboy

En viitsi aloittaa uutta topiccia tästä, joten jatkan tähän ketjuun;

uunona huomasin jälkikäteen oston jälkeen että autossa on "auxiliary heater" - VW osanumero 9M5. Laita menee päälle kun on kylmä ja hytti lämpiää nopeasti. Autossa on "winter package" asennettuna.

Asun ulkomailla ja paikallinen VW diileri tarjosi KUFATECin sarjaa 2300â,¬:lla jotta sen saa toimimaan RCD550:sta ja kaukosäätimellä. Kuulostaa mielestäni tosi kalliilta, ainakin kun autossa on lisälämmitin jo valmiina.  Jotenkin kuvittelin että pääsis halvalla ostamalla kaukosäätimen ja ohjelmoimalla keskusyksikön uudestaan.

Mites homma oikeesti on ?

Auto on 3.0 TDI Touareg 2011.

VW Touareg 3.0TDI - 2011
VW Passat Variant 4MOTION 2.0 TDI 103kW - 2006

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

eluboy

Kiitos TOS(R) !

Ilmeisesti weban saa toimimaan pelkästään ohjelmoimalla softan uudestaan, mutta nimenomaan toi kauko-ohjaus vaatii lisää mokkuloita.

Oli muuten paikalinen diileri tehnyt virheen ja tarjonnut uuden laitteen myös, ilmesesti hinta tippuu aikalailla.

Jatkan tutkimuksia...
VW Touareg 3.0TDI - 2011
VW Passat Variant 4MOTION 2.0 TDI 103kW - 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy