Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

mla

Periaatteessa jälkiasennetun Webaston kanssa pitäisi ennen moottorin sammutusta asettaa climatronic niihin asetuksiin joilla haluaa auton lämpiävän. Käytännössä en ole itse jaksanut koskaan noin tehdä koska toimii ilmankin riittävän hyvin sisäpuhallus.

Käsittääkseni IPCU releeseen pitää kertoa että se ohjaa VAG climatroniccia ja taisi olla tuo puhallusnopeudenkin tieto sinne laitettava. Webaston testerillä nuo näkisi jos ottaisi releen irti ja koittaisi ohjelmoida - pitää katsoa jos joskus innostuisi.
Itse en ole joutunut tuota tekemään niin ei ole kokemusta. Ostamani releet ovat tulleet valmiiksi ohjelmoituina.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Quality


Täällä on ihmetelty monessa muussa yhteydessä täydellisiksi ylistettyjen saksalaisinsinöörien keksintöä asentaa tehtaalla autoihin lämmittimiä, jotka lämmittävät vain auton sisätiloja, eivät moottoria. Varmistelin Volvo-myyjältäni, että ei kai "Pohjolan oloihin rakennettu" merkki sentään moiseen ole sortunut? Yhdessä siinä hekottelimme, että mitä järkeä tuossa? Lämmitetty moottori tuottaa lämpöä nopeammin myös auton sisätiloihin, ja mikä tärkeintä, kylmäkäynnistyksen aiheuttama moottorin kuluminen vähenee. En maksaisi senttiäkään siitä, että saan jonkun minuutin nopeammin lämpimän kabiiniin samalla, kun moottori valittaa ja kärsii kohmeissaan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

MasTurbo

Auto 2008 TDI 2.0 golf.Webasto kaukosäädöllä.Vaimo eilen soitteli lasta hakiessaan että auto savuaa ja haisee polttoaineelle.Hoitotädin mies paikallisti viaksi webaston.Ensinnäkin,tuossa on se ominaisuus että se lämittää ajon ainaka itse pyytämättä jos kone ei saavuta normaalilämpöä.Saako tätä pois mitenkä,eli haluan lämmittää vain kun itse käsken.Asetuksista en ainakaan löytänyt.
Toisekseen,missä vika?Eilen pihassa sitten illalla pistin lämpeämään ja ei savunnut,haisi tosin hieman löpölle..ja käyntiääni ei ollut tasainen.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

mla

Käry Webastosta tulee kun se ei saa käydä loppuun asti vaan jää koko ajan poltto kesken - näin se toimii automaattikäytössä valitettavasti. Tämä on juuri se ongelma tehtaanasentamissa versioissa ja väittävät sen saavan koodauksella pois, mutta jostain syystä useampikaan merkkiliike ei tuota suostunut tekemään vaikka useaan otteeseen eri autoon sitä pyysin tehtäväksi.
Ja ei ole löytynyt netin syövereistä tapaa muuttaa koodausta itsekään joten en ole enää ostanut noita tehtaan vikaherkkiä versioita autoihini.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.11.11 - klo:09:17
Käry Webastosta tulee kun se ei saa käydä loppuun asti vaan jää koko ajan poltto kesken - näin se toimii automaattikäytössä valitettavasti.
Aiemminkin aihetta sivuttu, mutta liekö tämä ongelma tehdaswebaston osalta vain tupaöljykulkuisissa VAGeissa? Omassani tehtaan automaattiohjautuva Webasto ei kärytä, ei haise eikä mitään. Ei, vaikka suurin osa käynnistymisistä päättyy sammutukseen pahimmillaan vain muutamia minuutteja ajoon lähdön jälkeen (reilu 3 km työmatka). Toki kyseessä vasta toiseen talveensa valmistautuva yksilö, joten vaivat voivat tuohonkin vielä ilmaantua (kop-kop)...

Toistaiseksi ainoat havainnot tuon Webaston olemassaolosta ovat hurina laitteen käydessä, lämmin ohjaamo sisään istuutuessa, pakkokäynnistyskytkin Climatronicin paneelissa sekä ajastusvalikko Maxi-Dotissa. Toivotaan että yhteiselo olisi yhtä antoisaa jatkossakin ;D

mla

On se vakiona myös bensamalleissa, mutta joku joskus väitti merkkiliikkeen suostuvan sen poistamaan koska se ei ole päästöihin vaikuttava ominaisuus kuten dieselissä jossa on hiukkassuodatin.
Eli se voi olla hyvinkin kytketty pois useimmista bensamalleista, koska 'se on sallittua'.
Muokkaavathan luovutushuollossa joka tapauksessa sen lämmittämään moottoria bensamalleissakin.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Loungeliner

Tuo automattinen käynnistys siis on käytössä myös omassa autossa. Lyhyistäkin käyntijaksoista huolimatta vain haju- ja käryhavainnot ainakin toistaiseksi loistavat poissaolollaan... Kuinkahan kylmää ulkona pitää olla, että laite automaattisesti syttyy?

mla

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 04.11.11 - klo:10:13
Tuo automattinen käynnistys siis on käytössä myös omassa autossa. Lyhyistäkin käyntijaksoista huolimatta vain haju- ja käryhavainnot ainakin toistaiseksi loistavat poissaolollaan... Kuinkahan kylmää ulkona pitää olla, että laite automaattisesti syttyy?

Tarkoitin siis jos kerran muokkaavat sen moottorinkin lämpiämään niin voivat muokata sen automaattikäytönkin samalla pois. Vähentää takuuongelmia myöhemmin.
Automaattikäyttöä ei saisi muokata pois diesel malleista hiukkassuodattimien vuoksi. Bensamalleissa kun ei ole moista niin ei ole päästöihin vaikutusta sillä onko Webasto automaattisesta käytössä vaiko ei.

Bensa ei toki nokea palaessaan niin pahasti ja sen mitä itse bensa-eberiä aikoinani käytin niin ei sen pakokaasut muutoinkaan kärynneet niin kuin diesel mallien.

Parhaiten tuon automaattikäytön voi testata lähellä +0C kun moottori rykäisee käyntiin esilämmittämättä niin Webaston pakoputken pitäisi alkaa lämmetä jo tovin kuluttua. Käry tosiaan bensamallissa on pienempää ja ei se kova ole dieselissäkään jos käy puhtaasti.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MasTurbo

Soittelin kuopion webasto pajalle.Menee poltin uusiksi.Kuulemma ko vuoden vehkeissä ollut ohjainlaite vikoja joka aikanaan särkee laitteen.Tohon on jo edellisen omistajan toimesta vaihdettu palopesä.Noh ei paniikkia..myyjäliike maksaa puolet eli itselle jää noin 300â,¬ ja saa uuden lämmittimen kokonaan..kaupan päälle kuulemma 2v takuu.Ei paha.

Kuopion autosähköstä sanoi ettei sitä automaatti lämmitystä saa uudemmista autoista millään pois kun ovat can-väylä ohjattuja.Kytkeytyy päälle jo +5-+8 lämpötiloissa.Sanoi että lyhyttä matkaa ajavilla se on hieman paska ominaisuus mutta ongelmia voi ehkäistä lämmittällä aina etukäteen.Näin ollen poltin on kuuma eikä kytkeydy päälle ellei ole tulipalopakkaset.

Golffi menee pajalle 23.11 klo7.Täytyy koittaa rimpuilla siihen saakka.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

mla

Väittävät siis muutamissa kirjoituksissa että merkkiliike siihen automaattikäytön poistoon pystyisi VAS testerillä, mutta tosiaan itselle ei ole sitä suostuttu merkkiliikkeessä tekemään. Toki on sanottu että sitä voisi muuttaa jos se ei vaikuttaisi päästöihin eli annettu ymmärtää että sen voi tehdä, mutta ei suostuta tekemään.
Lopullista varmuutta tuolle ei ole koska ennenkin on satuiltu asiakkaan mieliksi mitä sattuu diiba-daabaa merkkiliikkeiden tiskillä :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MasTurbo

Kuopion autosähkön mies väitti ettei sitä saa uusissa pois.Vanhemmissa kyllä.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

3.6 V6

Mulla on pyynnöstä luovutushuollossa tehty asetus, että lämmittää sekä koneen että sisätilat. En ole kyllä huomannut, että olisi lämmitellyt itsekseen, vaikka olisi ollut +5-asteen tuntumassa lämpötila.

Olisi aika huono ominaisuus kyllä, varsinkin jos autotalli kylmä ja alkaisi sisällä itsekseen lämmittelemään. Pakokaasu kun sisätiloissa ei ole kauhean terveellistä.  :(

Taky

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.11.11 - klo:11:25
Toki on sanottu että sitä voisi muuttaa jos se ei vaikuttaisi päästöihin eli annettu ymmärtää että sen voi tehdä, mutta ei suostuta tekemään.

Aika diipaa juu, sillä eihän Webastollisen ja ilman Webaa olevan päästöt ole erit ja dieselinkin saa tehtaalta ilman tehdas Webaa tilattua/ostettua, siis ei ole tyyppivaruste.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

mla

Niin vanhemmissa riitti lämpötila-anturin johdon katkaisu lisälämppärin automaattikäytön poistoon - silloin kun webastot eivät olleet väyläohjattavia.

3.6R: Niin ei tuo nyt itsekseen sentään lähde esilämmittämään. Silloin kun moottori on käynnissä niin tuottaa se moottorikin pakokaasuja sinne sisätilaan missä auto on, joten ei se Webaston tuottama lisäkäry ole suurin ongelma :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MasTurbo

3.6Rlle vielä suomeksi eli jos käynnissä ollessa moottori ei saavuta vaadittua käyntilämpöä,webosto/eberi jeesaa.Eli jos lähdet lämmittämättömällä autolla ajoon niin webasto kytkeytyy itsekseen päälle jos ilma on esim alle +8'c.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

c-son

Tässä nyt vielä tämä tehdasasenteisen TT-V Webaston toimintakuvaus, näillä ehdoilla se automatiikka toimii.

Descriptions of the functions of auxiliary heating

Coolant temperature below approx. 50 °C.
Ambient temperature below + 5 °C.

The auxiliary heating is operative when switching on. The glow plug with flame monitoring - Q8-, the combustion air blower -V6-and the circulating pump -V55- are operative. After 30 seconds the dosing pump - V54- is switched on and the combustion air blower -V6- is switched off for 3 seconds. Then the combustion air blower -V6- is set to two ramps and within 56 seconds to an approximative full load. After a stabilization phase (constant speed) of 15 seconds the combustion air blower -V6- is once again set to an approximative full load in the course of a ramp of 50 seconds.

After achieving the full load during fuel delivery, the glow plug with flame monitoring -Q8- is switched off and the combustion air blower -V6- is set to full load. During the next 45 seconds the glow plug with flame monitoring -Q8- takes over the task of the flame monitoring and inspects the flame formation. Then begins the automatically controlled heat mode. If there is no flame formation or flame blow-off, the fuel suppy is ended and a deactivation with after-running of the combustion air blower -V6- is performed. If a flame blow-off occurs during the normal operating mode and no fault is detected by the system, then a restart is automatically initiated.
     
Auxiliary heating mode

After increasing the coolant temperature to 72 °C, the control unit for auxiliary heating - J364- switches to the energy-saving partial load mode. If the coolant temperature increases further to 76,5 °C, the control unit for auxiliary heating -J364- switches to the control pause. If the coolant temperature drops during the control pause and within 900 seconds (15 minutes) to below 71 °C, the heater unit starts in the full load mode.

Switching off

The combustion is ended and the after-running begins after the manual switch off or after a max. running time of 60 minutes or when reaching a coolant temperature of 85 °C. However, the circulating pump - V55- and the combustion air blower -V6 - continue to run, in order to cool down the auxiliary heating (after-running) and they are automatically deactivated.

Note

The after-running time of the circulating pump -V55- and the combustion air blower -V6- depends on the operating condition, through which the auxiliary heating is switched off.
The after-running time is:  

   175 seconds when switching off from full load mode
   110 seconds when switching off from partial load mode

Depending on the software versions in the control unit, this can lead to deviations of the above after-running times.
     

3.6 V6

Ok, mä luulin, että toi esilämmitys käynnistyy itsekseen jos ilman lämpötila alittaa tietyn rajan.  ;D Eli olisi käynnistynyt autotallissa, jota pidän suht kylmänä ihan tarkoituksella, jolloin olisi pukannut pakokaasut sisälle talliin.
Vai toimii se noin, no, sen kanssa pitää vaan elää ja toivoa, että ei hajoa just kovimmilla pakkasilla.

MasTurbo

Missä sijaitsee 2008 golffissa webaston sulake?Konehuoneessa on se boxi joten veikkaan että siellä?Jos joku saisi valaistua niin nappaan pois kolmeksi viikoksi ja takas kun on uusi kamina paikallaan.Kuva ois kiva.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Karvis

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 05.11.11 - klo:14:46
Missä sijaitsee 2008 golffissa webaston sulake?Konehuoneessa on se boxi joten veikkaan että siellä?Jos joku saisi valaistua niin nappaan pois kolmeksi viikoksi ja takas kun on uusi kamina paikallaan.Kuva ois kiva.

Onko sulla climatronicissa sitä econ-nappia? Senhän pitäisi pudottaa webasto pois pelistä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Hefner

Heitetäänpä kysymys ilmoille, näin muutaman karhun ja larsenXO:n jälkeen.

Muutama aamuna olen nyt käyttänyt tuota Webastoa esilämmitykseen ja hieman vetää ikkunat huuruun kun lämmitin puhaltaa. Puhaltaa siis kyllä lämmintä ja toimii OK, mutta vetää huuruun lasit. Olisiko raitisilmasuodattimen vaihdosta apua ? Ei oo vielä ehtinyt vaihtamaan  ::)

Auto siis Leon FR -10, ajettu 46000km, näytti olevan tuon suodattimen vaihtoväli 60000km, joten lienee alkuperäinen. Auto ollut minulla 3kk.
Virman piikkiin ProAce:)

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.11.11 - klo:20:37
Onko sulla climatronicissa sitä econ-nappia? Senhän pitäisi pudottaa webasto pois pelistä.

Silti. Haluan sen sulakkeen pois.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Podexter

Pitäisi saada bensa-webasto lämmittämään sisätilan lisäksi moottoria. Huhu kertoo, että VCDS:llä webaston koodia muutettaessa (esim.muuttaa 1:sen nollaksi / vast.) saa moottorille menevän venttiilin aukeamaan ja lämmitys laajenee moottoriin. Nyt olevan webaston koodi 0031112. Tämä huhu ainakin on toiminut kaverini diesel Touranissa...

Kokemuksia koodamisesta? Kannattaako vai onko riskit saavutettua hyötyä suuremmat?

Nyt tuntuu, että vain kabiiniin menevät putket lämpenee, ei moottorin lohkot / etupuolen vesiputket.
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Kapa

Jos se lämmitin kierrättää vettä, niin kyllä se kone lämpiää, vaikka ensiksi lämpimän kennolle viekin.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.11.11 - klo:21:45
Jos se lämmitin kierrättää vettä, niin kyllä se kone lämpiää, vaikka ensiksi lämpimän kennolle viekin.
Asennutin  Weban viemään lämpöä ensin moottorille, sieltä kennolle lyhyen työmatka-ajon vuoksi.
Tämän huomaakin jo pikkupakkasilla lämpömittarin näytöstä moottorin olevan lämmin.1.4 TSI:ssä lämpömittari ei hievahtanutkaan lämmön mennessä ensin kennolle.

Podexter

Mistäköhän tietää, kierrättääkö vettä?
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 18.11.11 - klo:22:47
Mistäköhän tietää, kierrättääkö vettä?
Sisälle tulee lämpöä lyhyelläkin lämmityksellä.

Kapa

Lainaa1.4 TSI:ssä lämpömittari ei hievahtanutkaan lämmön mennessä ensin kennolle.
Mitäs mittarista, jos sisällä tuntuu lämpimältä?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.11.11 - klo:22:55
Mitäs mittarista, jos sisällä tuntuu lämpimältä?
Moottori oli kylmä ::)

Kapa

Minua ei kiinnosta moottorin lämpö, jos auto on sisätiloiltaan lämmin. Varmaan se moottorin lämpökin on ihan kohtuullinen verrattuna ilman lämmitintä. Ihan hieno asia, että monessa nykyautossa ei ole edes lämpömittaria, jotta pedantit autoilijat eivät ala luulemaan olemattomia.

mla

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 18.11.11 - klo:21:41
Pitäisi saada bensa-webasto lämmittämään sisätilan lisäksi moottoria. Huhu kertoo, että VCDS:llä webaston koodia muutettaessa (esim.muuttaa 1:sen nollaksi / vast.) saa moottorille menevän venttiilin aukeamaan ja lämmitys laajenee moottoriin. Nyt olevan webaston koodi 0031112. Tämä huhu ainakin on toiminut kaverini diesel Touranissa...

Kokemuksia koodamisesta? Kannattaako vai onko riskit saavutettua hyötyä suuremmat?

Vakionahan bensamalleissa tehtaan Webastossa on näin eli pelkästään sisätilankiertoa lämmitetään. Tuota Webaston koodausta muuttamalla se magneettiventtiilin toiminta muuttuu jolloin moottorikin lämpiää.

Tuolla on Ocun vastaavasta koodauksesta juttua eli tuon perusteella muuttamalla koodauksen 0031012:ksi lämpiää moottorikin.
Nykyisissä uudemmissa malleissa tuosta ei ole sanottu olevan ongelmia. Aiemmin saattoi tulla käynnistysongelmia.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy