Passat Alltrack

Aloittaja ePa, 23.11.11 - klo:12:26

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: MMV - 15.05.14 - klo:19:01
Se Volkkari maksaa 48 tonnia jos siihen ei ladata lisävarusteita eli 4 tonnia Outbackia enemmän. Minulla on ollut molemmat eli Alltrack ja Outback. Tällä kokemuksella sanoisin Alltrackin pesevän autona Subarun melkoisen selkeästi erityisesti automaattina. Subarussa CVT:n yhteydessä nelivedon toteutus on melkoisen raakile, jota ei voi verrata kovalaatikkoisen Outbackin nelivetoon.

Tämä on mielenkiintoista ja vaatinee täsmennystä. Eli:
Minkä vuosimallin Outback oli kýseessä?
Miten automaatilla varustetun Outbackin nelivedon raakilemaisuus tuli esille käytännön ajossa?

V-O

Subaruhan oli ainoa merkki jonka vaihteiston ominaisuuksia kehuttiin tässä vertailussa.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: MMV - 15.05.14 - klo:19:01Subarussa CVT:n yhteydessä nelivedon toteutus on melkoisen raakile, jota ei voi verrata kovalaatikkoisen Outbackin nelivetoon.
Entisen (Outback -08 manuaali) ja nykyisen (Forester -13 CVT) autojen kokemukselle olen tästä hieman eri mieltä. Raakilemaisuutta en ole vielä CVT-laatikosta löytänyt.
Subaru Forester MY13 CVT XS

Ranssi

Eikös tuossa lainauksessa puhuta melko selvästi nelivedon raakilemaisuudesta, ei laatikon?

MMV

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.05.14 - klo:00:03
Tämä on mielenkiintoista ja vaatinee täsmennystä. Eli:
Minkä vuosimallin Outback oli kýseessä?
Miten automaatilla varustetun Outbackin nelivedon raakilemaisuus tuli esille käytännön ajossa?

Minulla oli tämä pre-FL Outback eli vuosimalli 2011, joten siinä ei ollut CVT-vaihteistoa. CVT tuli dieselin yhteyteen vasta pari vuotta sitten ja kyseistä kombinaatiota on testattu TM:n SUV-testissä, jossa neliveto antautui jo varsin pienessä rasituksessa ja Forresterista tuli etuvetoinen. Manuaalivaihteiston kanssa näitä ongelmia ei ole ja Subarun neliveto toimii niin kuin Subben nelivedon olettaisi toimivankin. Manuaalina vetosuhde on 50/50 mekaanisella keskilukolla, mutta CVT:n yhteydessä 60/40 ja nelivedon kytkeytyminen hoidetaan, kuten Haldexissa, elektroniikan ohjaamana monilevykytkimellä. Subarun versio tästä Haldex-tyyppisestä ratkaisusta on huonompi kuin esim. VAG:n Gen5 Haldex.

jarkko_h

No voi harmi, luulin että kyse oli käytännön kokemuksista. Tuossa tm testissä asetukset oli ohjekirja, vastaiset ja ulkomaalaisten foorumien käyttäjäkokemusten mukaan tuo cvt nelivetoyhdistelmä on nimenomaan käytännön ajossa hyvä.  Suuren osan mielestä parempi kuin manuaaliversio. Siis niiden, jotka ajaneet molempia.

Onko jollakin aikuisten oikeasti omaa käytännön ajokokemusta Outback cvt vs passat alltrack?

MMV

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.05.14 - klo:09:36

Onko jollakin aikuisten oikeasti omaa käytännön ajokokemusta Outback cvt vs passat alltrack?

Eikös tuossa uusimmassa TM:n testissä ole mm. juuri sitä käytännön ajokokemusta kuvattu ja arvioitu? Vai onko tulokset "omalle painotukselle" vääränlaiset? Tätä painotustahan voi muuttaa siten, että oma merkki pärjää paremmin. Taitaa olla jopa TM:n sivuilla painotustalukon rukkaamismahdollisuus, joten sieltä voi nostaa itselle tärkeintä painoarvoa suuremmaksi.

Oma käytännön kokemus manuaalivaihteisista Outbackistä ja Alltrackistä tukevat TM:n arviota, mutta ilmeisesti minun "aikuisten oikeasti" ei ole joko riittävää tai oikeanlaista sinun tarpeisiin. Veikkaan ettei tällä foorumilla ole muita joilla on molemmista autoista omistamisen kautta kokemusta.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.05.14 - klo:09:19
CVT tuli dieselin yhteyteen vasta pari vuotta sitten ja kyseistä kombinaatiota on testattu TM:n SUV-testissä, jossa neliveto antautui jo varsin pienessä rasituksessa ja Forresterista tuli etuvetoinen.
Tähän näköjään taas palattiin. Uusille lukijoille tiedoksi, että kyseinen testi ajettiin luistonesto päällä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1046.msg358788#msg358788
Oli miten oli ja testit on aina testejä...Omassa ajossa en ole saanyt kertaakaan nelivetoa antautumaan tai haisemaan. Ja vedossa on ollut peräkärryä, kelkkakärryä, asuntovaunua ja venetraileria. Ja on vedetty lumessa, hiekassa, mudassa, nurmikolla ja betoniluiskissa. Kuitenkin luistonesto on ollut aina pois päältä ja X-Mode aktivoituna. Ex-Outback ei olisi kyseisistä tehtävistä suoritunut ilman kytkimen käryämistä, ainakaan minun ajotaidolla ::)

MMV

Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 16.05.14 - klo:12:42
Ex-Outback ei olisi kyseisistä tehtävistä suoritunut ilman kytkimen käryämistä, ainakaan minun ajotaidolla ::)

Outbackin kytkimen käryämiseen ei paljon tarvita. Omassa kytkin haisi peruutettaessa tyhjää peräkärryä ylämäkeen ja ei, en luistattanut. Minulla ei ole, kuten sanoin, omakohtaista kokemusta CVT-vaihteisesta Subarusta. Fakta on kuitenkin, että tuossa ei ole perinteistä Subarun nelivetoa, vaan saman tyyppinen lamellikytkimellä kytkeytyvä kuin Haldexkin on. Mitään mystismaagista nelivetoa ei ole tarjolla CVT-Outbackissäkään, jonka näkee mm. tästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hDAsG_hzhlg#t=104
(mikäli linkki ei avaudu oikeasta kohdasta, niin siirry kohtaan 1min45s)

Mutta koska tämä on Alltrack-topicci, niin pysyäkseni aiheessa, olen edelleen samalla kannalla kuin aiemminkin. TM:n tulos kuvaa aika hyvin Alltrackin ja Outbackin keskinäisiä ominaisuuksia. Alltrack on yleisautona parempi kuin Outback. Subarun eduksi voi laskea korkeamman maavaran ja paremmat takatilat. Muilla osa-alueilla Alltrack on piirun kaksi parempi. Tämä ei ole moite Subarua kohtaan, mutta minulla ei ole tarve olla fanaattinen minkään merkin suhteen. Jos Alltrack olisi ottanut vaikka koko joukolta turpaan, niin olisin hyväksynyt asian. Itse en antaisi tuolle Volkkarille TM:n yleisarvosanaa 9, ei se nyt niin hyvä ole.

Amazonmies

Tulipa lueskeltua tuo TM:n testi. Siinä tosiaan moitiskeltiin Outbackin (CVT) nelivedon toimintaa mm. rullakokeen perusteella. Citymaasturitestissä ollutta Foresteria (CVT) puolestaan kehuttiin rullakokeen perusteella ja nelivedon kytkeytymisen sanottiin olevan erinomaista. Ja tämän kerrottiin olevan X-MODE -tilan ansiota. Allekirjoitan tämän täysin, tuo maastoajotila on aivan ehdoton.

Viime päivinä olen nostellut venettä hiekka/nurmikkorannalta ja siinä testaillut X-MODEn toimintaa. Jos toiminto ei ole päällä, niin jokin renkaista (jopa vain yksi) alkaa sutimaan (luistonesto pois päältä). Jos taas X-MODE on päällä, niin ei sudi niin herkästi ja jos sutii, niin useammalla renkaalla, joskus jopa neljällä.

Eli ei yhtään ihme, että ovat laittaneet uuteen (2015) Outbackiin X-MODE -toiminnon :)

Ja pahoittelut Off-Topicista.

elmerc

Moi,

Tietääkö joku mahtuuko Alltrackiin 16" vanne?
Kiitos!
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

PuunHalaaja

Onko joku laittanut B7 Alltrackkiin 215/55 17 rengastusta?
Itse tässä pohdin, että pieni maavaran nosto (laskennalliseeti halkaisijassa  11mm ja mittarin virheenkorjausta +2 km/h) ja renkaan kavennus erityisesti talvella voisi olla ihan ok  ::)
Mutta kokemusperäinen fakta sopimisesta ja muutoksista ajo-ominaisuusksiin on aina tervetullutta  :)

hece

Minä vaihdoin normaaliin B7 4mot TDI farkkuun 225/50R17 kesärenkaat alkuperäisen 235/45R17 sijaan. En tiedä mikä alltrackin alkuperäinen rengastus on. Harmillisesti vain tuo 225/50 (ja kai 215/55) kalliimpi kuin 235/45. Mittarivirhe pieneni pariin kilsaan, ja ajomukavuus parani rutkasti. Toki uusi Goodyer effgrip itsesään vanhaa Hankookia hiljaisempi.

Normanton

Juurikin 225/50R17 on Alltrackin vakio rengas. Tuo 215/55R17 on joskus itsellänikin käynyt mielessä, mutta ihan tyytyväinen olen ollut vakioon.

Se on kumma kuin tietyissä renkaissa on suurikin hinta ero 215/55 vs 225/50 vs 235/45 välillä, mutta toisissa taas ei juuri ollenkaan.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: PuunHalaaja - 10.04.18 - klo:14:54
Onko joku laittanut B7 Alltrackkiin 215/55 17 rengastusta?
Itse tässä pohdin, että pieni maavaran nosto (laskennalliseeti halkaisijassa  11mm ja mittarin virheenkorjausta +2 km/h) ja renkaan kavennus erityisesti talvella voisi olla ihan ok  ::)
Mutta kokemusperäinen fakta sopimisesta ja muutoksista ajo-ominaisuusksiin on aina tervetullutta  :)

On, 215/55 17" talvirenkaassa ja hyvä on. Kesällä 225/50 17 ja menee sekin mutta luultavasti olisi parempi tuo kapeampi vaihtelevilla teillä, hyväpintaisella tuo alkuperäinen koko on mukava.

JiiPeeAlltr

Minä laitoin juuri nuo 215/55/17 talvirenkaat ja ei mitään ongelmia. Aiemmat oli 205/50/17 ja auto näytti jo vakio Passatilta. ;)

Syksyllä ostin kyseisen auton ja kulutusta olen hieman suurena pitänyt. Huomasinkin, että välitykset on ihan eri mitä esim. Skodan Octavian Scoutissa, jota töissä ajelen. Vakkarin kun heittää 100 km/h:ssa Skodassa kierroksia 1600-1700, mutta Passatissa 2000! Minusta aika hurja ero. Skoda kuluttaakin selvästi vähemmän. On toki kevyempikin. Muuten olen kyllä tykännyt, on hieno auto ja ilokseen tuolla ajelee.

hece

Lainaus käyttäjältä: JiiPeeAlltr - 16.04.18 - klo:15:19Syksyllä ostin kyseisen auton ja kulutusta olen hieman suurena pitänyt. Huomasinkin, että välitykset on ihan eri mitä esim. Skodan Octavian Scoutissa, jota töissä ajelen. Vakkarin kun heittää 100 km/h:ssa Skodassa kierroksia 1600-1700, mutta Passatissa 2000! Minusta aika hurja ero. Skoda kuluttaakin selvästi vähemmän. On toki kevyempikin. Muuten olen kyllä tykännyt, on hieno auto ja ilokseen tuolla ajelee.
Samat kokemukset omasta ei-alltrackistä. Aika suuri kulutus ja välitykset lyhyen oloiset. Tarkkaan en kierroksia muista, mutta kutonen sisässä jossain 60 km/h kieppeillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy