Vetokoukun asennus - KOODAUS

Aloittaja toukka, 23.11.11 - klo:09:00

« edellinen - seuraava »

toukka

Asensin koukun paikoilleen ja vedin johdot eteen. Kovilin ohjeen mukaan kytkennät. +30 sähköä ei ollut vapaana, joten ohjeen mukaan paikoista 51 ja 52 johdot kierrätetään uuden lisä-liittimen kautta alkuperäisille paikoille. Tämä liitin haarauttaa nyt paikkojen 51 ja 52 (sulakkeet 25A ja 30A, takalasinlämmitys ja sähköikkunat) sähköt uusiin paikkoihin (laitoin 54 ja 55), josta lähtee uudelle "matolaatikolle" sähköt (sulakkeet 15A+15A). Eli, koukun sähkösarjan sulakkeet 15A ovat toisten sulakkeiden "jälkeen". Joten jos takalasilämmitin kyrväyttää sulakkeen, niin häviää sähköjä myös perävaunupistokkeesta. Näin ainakin itse ymmärsin kytkennän tuosta ohjeesta...

No joo... mutta, kertokaapas minulle, mitä kaikkea minun pitää koodata vagcom:illa??

Autossa on peruutustutka, pysäköintiavustin ja alkuperäinen hälytin. Niin ja tietysti toi ESP.
Sharan 2.0TDI 4motion -14

Tos®

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(1K)

Hälytin saa tiedon automaattisesti väylältä, jos ovien lukittua yhteys kärryn jarruvaloihin katoaa.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

toukka

Siis pitääkö mun koodata "Trailer Control Module":n lisäksi myös seuraavat:

- "Brake Electronics" (J104 / #03) ohjainlaite?
- "Engine Control module" (J623 / #01) ohjainlaite?

Onko jollain heittää nopeaa tietoa, mitä koodia ja minne?

Tos®

LainaaSiis pitääkö mun koodata "Trailer Control Module":n lisäksi myös seuraavat:
Joten koodata pitää; kuten tiesitkin jo
LainaaAutossa on peruutustutka, pysäköintiavustin ja alkuperäinen hälytin. Niin ja tietysti toi ESP

Ja kaikki nuo löytyy (myös moottori ja can väylä) tuolta aiemmasta linkistä.  ;)
En viitsi ruveta suomentamaan  ;D

VCDS kyllä opastaa lopuksi oikean koodin. Toki jos käytössä on joku vanha kiinankopio, en tiedä miten toimii.
.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

toukka

Mulla on käytössä alkuperäinen VCDS, versio muistaakseni oli 10.6.5  ;)
En vaan ole käyttänyt sitä kovinkaan paljoa, joten olen aika arka/osaamaton tuon ohjelman kanssa...  ::)

Koukun ja sähkösarjan (kovil + jaeger) ostin marmoritiskiltä. Mukana tuli jaegerin ohje. Siinä ohjeessa on mielestäni ristiriitaisuuksia koodauksien osalta. Liitteenä ote jaegerin ohjeesta.

NÃ,,MÃ,, MUUTOKSET TEHTY:
19 -CAN Gateway, Byte 3, Bit 6, (69) Trailer -> laitettu rasti ruutuun

03 -ABS Brakes, Adaptation, valikosta Trailer Stabilization, -> kanava 56 -> muutettu arvo 0 -> 1 (liite)
Meniköhän tuo nyt oikein?

Mihinkään en ole muuttanut mitään 5-numeroista koodia (WSC)...

Sitten jaeger ohjeissa ei puhuta, mutta VCDS ohjeessa mainitaan jotain noista MK60EC1 ym. ...

Mulla seuraavanlainen:
---------
            Address 03: ABS Brakes
Control Module Part Number: 1K0 614 517 AC
  Component and/or Version: ESP FRONT MK60-AT   0102
           Software Coding: 0056006
            Work Shop Code: WSC 01324
                      VCID: 68D54FC522E8

Advanced Identification
     Serial number:
     Identification: CTA-000
     Revision: 00H14001
     Date: 19.06.07
     Manufacturer number: 0200
     Test stand number: 0102
Flash Status
     Programming Attempts: 0
     Successful Attempts: 0
     Programming Status: 00000000
     Required Conditions: 00000000
     Flash Tool Code: 00000 000 00000
     Flash Date: 00.00.00
Misc.
     Hardware number: 1K0 614 517 AC
VCDS Info:
       Labels: 1K0-614-517-MK60-F.lbl
-------------

Pitääkö mun siis tehdä jotain muutakin tuolle 03-ABS -ohjainlaitteelle??

Engine Control Module J623, en koskenut koska autossa ei ole start/stop toimintoa, eikä jaegerin ohjeessa mainita mitään. Olisiko kuitenkin pitänyt tehdä jotain?

Park Assist system (jaeger) / Parking Aid (VCDS) -> En osannut/älynnyt tehdä mitään...
Mitäköhän sinne pitää muuttaa?

Alkuvalikossa on kohta "69 -Trailer". VCDS ei löytänyt tätä ohjainlaitetta. Onko se normaalia?

Valot kumminkin tuntuivat pelaavan, paitsi...
Jos autossa palaa takasumuvalo ja kytkee peräkärryn -> auton takasumari sammuu, mutta peräkärryssä takasumuvalo ei syty. Muistelisin, että edellisessä touranissa peräkärryn takavalo syttyi vastaavassa tilanteessa. En tosin kerinnyt tarkistamaan, onko polttimo peräkärryssä enää ehjä.

Mulla on nyt kyllä aika sekaisin tää ajatus, että mikä on tarpeellista koodata ja minne...  :-\

Mutta, uskon että täällä kyllä vielä joku vääntää tän mulle rautalangasta!!  ;D

Tos®

LainaaAlkuvalikossa on kohta "69 -Trailer". VCDS ei löytänyt tätä ohjainlaitetta. Onko se normaalia?
Kytkitkö sulakkeiden lisäksi mitään muita johtoja?

Alkuperäisen johtosarjan kanssa can-väylään tulee pari johtoa.

LainaaNÃ,,MÃ,, MUUTOKSET TEHTY:
19 -CAN Gateway, Byte 3, Bit 6, (69) Trailer -> laitettu rasti ruutuun
Jos se kerran on koodattu. niin johdoissa on vika, tai tuossa johtosarjassa ei ole väylälle meneviä johtoja.

esim orkkis koukun ohje suomeks sivulta 60 alkaen
http://westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/e_anlagen/321/e321600391101-16.pdf
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

toukka

Pitäisi olla alkuperäinen sarja. Marmorilta ostin...

Kytkin yhteensä 5 johtoa edessä.
-2 Sulakerasiassa.
-2 johtoa väyläboxin liittimessä G, nastat 7 ja 8
-1 johto väyläboxin liittimessä E nasta 2

Ymmärsin nuo ohjeet näin (kuvat liitteenä),
-poistan sulakerasialta johdot paikoista 51 ja 52 (30A ja 25A).
-Siirrän nämä johdot uuteen lisäliittimeen
-lisäliittimen vastakappaleen 2,5mm johdot paikkoihin 51 ja 52, joista poistin äsken johdot.
-lisäliittimen vastakappaleen 1,5mm johdot (rinnan 2,5mm kanssa) kytkin sulakerasian paikkoihin 54 ja 55 syöttävälle puolelle.
-sähkösarjan johdot kytkin vastaavasti paikkoihin 54 ja 55 lähtevälle puolelle.
-paikkoihin 54 ja 55 laitoin mukana tulleet sulakkeet 15A

Eli, perävaunun sähköt tulee omien 15A sulakkeiden jälkeen, jotka taas saa sähkönsä paikkojen 51 (30A) ja 52 (25A) sulakkeiden jälkeen.

Tos®

Siis tuliko ne ekan kuvan johdot rosvoliittimillä kiinni väylään?

Kannattaa ne varmistaa.
Josko sitten traileri löytyis vcds:llä.
Sitten voi miettiä koodauksia  ;D

e: tuleeko väylältä vikakoodia?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

qwe

Tämä nyt ei auta toukka a mutta 

Tiguanissani on ecs eletronic  johtosarja, ostettu marmorilta, kiinni väylässä. Herttoniemen vw koodasi? ajovakautuksen, 95â,¬.

Tutkat eivät ymmärrä että kärry on perässä. En osannut pyytää erikseen että  taka-tutkat  voisi saada  pois kun kärry on perässä.  Parkkiapua en ole kokeillut kärryn kera.
Palaneet kärryn lamput tunnistaa. Tunnisti jo ennen koodailuja.

Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

toukka

LainaaSiis tuliko ne ekan kuvan johdot rosvoliittimillä kiinni väylään?
Juu, tuli rosvoilla. Mulla oli samalla tavalla tehty edellisessä touranissa...
LainaaTutkat eivät ymmärrä että kärry on perässä. En osannut pyytää erikseen että  taka-tutkat  voisi saada  pois kun kärry on perässä.
Edellisessä touranissani (jos peräkärry perässä) takatutkat ei menneet päälle kun pisti pakin...

Eilen ei kerinnyt "harrastamaan"  ;), josko tänään tai viikonloppuna viimeistään pistäis piuhan taas kiinni ja koittaa ihmetellä taas...  ::)

Tos®

Itse olen tinannu kaikki väylään liittyvät piuhat, esim xenonien johto, vetokoukku...
Onhan se työläs paikka kolvata, mutta säästyy ongelmilta.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Paul-Ant

toukka

Lainaus käyttäjältä: Paul-Ant - 28.11.11 - klo:22:55
Tuossa on Thule/Brink -manuaali, jos olis jotain hyötyä:
7-napainen: http://www.brink.eu/download_kabelsetmanual.php?id=271

Tuo 7-napaisen ohje näyttäisi olevan tismalleen sama kuin kovilin mukana tullut jaegerin ohje, lukuunottamatta kansilehden nimeä!  ;)

Joo, peräkärrystä oli sumuvalo mennyt poks, auto ei kyllä ilmoittanut siitä mitään. Nyt toimii siten, että jos autossa on sumuvalo päällä ja kytkee perävaunun niin autosta sammuu sumuvalo ja peräkärryn syttyy. Eli, ilmeisesti niinkuin pitää.

Mutta, tuon ABS-ohjainlaitteen (jarruelektroniikka) koodaus westfalian ohjeen mukaan:

Kohta 51. Jarruelektroniikan ohjauslaite on koodattava uudelleen yhdistelmän vakautustoiminnon
aktivointia varten:
- Ajoneuvon itsediagnoosi
o 03 Jarruelektroniikka
o Lue jarruelektroniikan nykyinen koodiluku ja merkitse se mukana toimitettuun
valkoiseen tarraan
 07 Ohjauslaitteen koodaus
• uusi koodiluku = vanha koodiluku + 16384
• myös uusi koodiluku tulee merkitä mukana toimitettuun tarraan
 03 Komponentin diagnoosi
• Paina kohtaa "Jatka". ⇒ Ajoneuvon jarruvalot kytkeytyvät päälle.
• Komponentin diagnoosin keskeytys
- Liimaa koodiluvut sisältävä tarra

Jos koitin muuttaa tuota koodilukua, niin VCDS kertoi tuon koodin muuttavan rengaspaine valvonnan tilaa (1. KUVA OHESSA).
Jäi muuttamatta!

Tuon toisen koodauksen (westfalia, kohta 46) ABS-ohjauslaite - J104:lle luultavasti sain tehtyä muuttamalla nollan ykköseksi kanavassa 56. (2. KUVA OHESSA)

Nyt kaikki tuntuisi toimivan, mutta...

-Ajonvakautuksesta mulla ei ole käsitystä / kokemusta miten se toimii kärryn kanssa tai ilman.
-Hälytintä ei ole tullut testattua, että hälyttääkö jos kärryn irroittaa perästä hälyttimen ollessa päällä.

Edelleenkään ei VCDS löydä traileria, mutta ei se kyllä "löytänyt" sitä edellisestä touranistakaan...  ::)

Onkohan mulla nyt toiminnot oikein?  ???

Tos®

Lainaa-Ajonvakautuksesta mulla ei ole käsitystä / kokemusta miten se toimii kärryn kanssa tai ilman.
Joissan tapauksissa ESP:n merkkivalo palaa kärry kytkettynä pidempään ja näin kertoo yhdistelmävakautuksen aktivoinnista.

LainaaEdelleenkään ei VCDS löydä traileria, mutta ei se kyllä "löytänyt" sitä edellisestä touranistakaan...
Tuo on kyl varsin outoa.
Sen pitäis ilmoittaa myös palaneista lampuista.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Proffa

EDIT: Väärässä paikassa, poistetaan.......

lahtinen85

mistäs 06 1.9 tdi touraniin saisi vetokoukkua, mihin hintaan ja mitä suosittelette?

Guest-365988

Lainaus käyttäjältä: lahtinen85 - 01.07.13 - klo:22:54
mistäs 06 1.9 tdi touraniin saisi vetokoukkua, mihin hintaan ja mitä suosittelette?
Saksan eBaysta, 200e kiinteä ja 300e irroitettava johtosarjan kera, westfaliaa voinee suositella.

Asennuspaikkaa on aivan täysin mahdoton arvioida, kun ei tiedä asuuko kysyjä Utsjoella vai Hangossa. :) Tässä topikissa on käyty läpi koukun koodausta autoon jos sen on asentanut itse tai ranepaja, jolla ei koodausvehkeitä ole.

Taky

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 02.07.13 - klo:07:01
Saksan eBaysta, 200e kiinteä ja 300e irroitettava johtosarjan kera, westfaliaa voinee suositella.

eBay yleensä hyvä, Motonetistä kiinteä saa järjellisellä hinnalla...

http://shop.motonet.fi/fi/varaosat/1327/autot/volkswagen/touran-03-#Korin+osat

--> Vetokoukut ja sähkösarjat

Tuotenumero: 64-0036
Nimike: Vetokoukku Touran
Hinta:  149,90 â,¬

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Guest-365998

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.07.13 - klo:08:19
Motonetistä kiinteä saa järjellisellä hinnalla...
...ILMAN sähkösarjaa.

Nuo eBayn 200/300e hinnat sisältää sähkösarjan. Eli motonetin sähkösarja 170e + kiinteä koukku 150e. Järkeä vai ei?

Taky

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 02.07.13 - klo:08:22
Nuo eBayn 200/300e hinnat sisältää sähkösarjan. Eli motonetin sähkösarja 170e + kiinteä koukku 150e. Järkeä vai ei?

Jos 200â,¬ saa merkkikohtaisen sähkösarjan kanssa niin toki kannattaa kun postikulut about 20-30â,¬.
Kannattaa olla tarkkana että on todella merkkikohtainen, silloin tällöin myyntiesitteessa on yleisjohtosarjat.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

roiala

Merkkipajalla kiinteä koukku 13 napaisella sähköllä (100â,¬ kallliimpi kuin 7-napainen ko liikeessä!) asennettuna 850â,¬. Elämä on  :-\
No, tiistaina menee paikalleen V kolffiin, 4motion jos sillä jotain väliä hintaan...

lahtinen85

kävin tuossa tsiigaa ebaysta ja näytti löytyvän 116 kpl vetokoukkuja mistä valita. Tuosta kun ottas ees vähän selvää mikä kannattais ottaa :)

Mitä tuo meinaa kun osassa ilmeisesti sähköpiuha oli 7 "napainen" ja osassa 13 "napainen" vai mitä ihmetää tarkottaa?

DyyD

Asensin itselleni Turreen Westfalian irroitettavan koukun, eikä voi kuin olla tyytyväinen. Suosittelen.

roiala

Perinteinen 7 napainen "töpseli" on se joka on vanhoissa kärryissä (95%  varmaan Suomen perävaunuista) ja 13 napainen uusi EU standardin mukainen missä lisää toimintoja. Sumuvaloa, latausmahdollisuutta jatkuvaa virtaa jne mitä lie siellä onkin. Käyvät ristiin adaptereilla. 13 napaisessa minun mielestä parempi kiinnityssysteemi kun menee kiertämällä kiinni. Taitaa kaikki uudet nyt myytävät kärryt olla kuitenkin tuolla 13 napaisella (ei varma tieto).

jukarppi

Pitääkö koukku koodata silloin kun kärri on perässä? Itselläni VCDS kertoo ABS moduulin kanavassa 56 vain ERRORIA. En siis pääse muuttamaan tuota Trailer Stabilization kohtaa aktiiviseksi. Tonne CAN Getawayhin sain laitettua täpän Trailer kohtaan. Vikakoodeiksi antaa ABS #03 (1 Fault Found: 01486 - System Function Test Activated, Fault Status: 01100000) ja kohtaan traileri #69 kaksi vikakoodia (2 Faults Found:00532 - Supply Voltage B+, 011 - Open Circuit - MIL ON ja 00576 - Terminal 15 008 - Implausible Signal).

Missähän vika?

Koukku Westfalian ja johtosarja 13-pin Jeager.

koccola

Tätä spveltaen varmaan voi käyttää passatin tapauksessa. Ilmeisesti on väliä että minkä sulakkeen taakse kytkee sähköt. Minulla passatin ohjeessa sanotaan että 15 ja 30. Mielestäni paikka 15 oli jo käytössä joten valitsin paikan kuusi. Ei ilmeisesti hyvä juttu? Ahje ei puhu mitään että kuinka toimia jos onkin varattuna? Tässä vielä linkki ohjeeseen

http://www.transportsysteme24.de/dokumente/einbauanleitung/13vw067.pdf

corex

Sini/musta johto 15 virta eli sytytysvirta ja punainen johto 30 virta eli jatkuva virta. Paikat saat itse valita kunhan tulee oikeat virrat johdoille.
Octavia RS TDI -08

MarkoV

Moro,

Olen täällä Saksassa ja eilen juuri asensin koukun rouvan -14 Touraniin. Nyt pitäisi saada sähkösetti asennettua siten valmiiksi, että kytkennät käyn teettämässä paikallisessa merkkiliikkeesä. En viitsi säätää piuhojen kanssa kun on takuunalainen auto.
Mutta miten nuo takakontin sivumuovit ja kynnyskotelojen muovit lähtee pois piuhasarjan tieltä? Siihen on varmaan oikea järjestestys...
Auto on vielä 7 paikkainen, mutta ei sillä varmaan isompaa merkitystä ole. Takakontissa on perimmäisenä sellainen pieni laatikko johon menee takimmmasiten istuinmien niskatuet yms. Kontin sivumuovi nyt ainakin pitäisi saada pois, että pääsen ottamaan sen pienen luukun takana olevan muovikotelon jossa on tunkki yms. pois, silloin saa johtosarjan tuotua koukulta auton sisäpuolelle sen läpivientikohdan kautta. Siitä eteenpäin ei haittaa vaikka menisi liikkeen asennukseksi...

Marko

MarkoV

Eivät suosutneet Saksassa paikallisella VW:llä asentamaantuota sähkösarjaa... Sarja on Thule/Brink, sanoivat etteivät saa koodattua tuota toimimaan. Epäilen tätä, enemmänkin ei ollut halua hommaan vaan ajatus oli myydä tyhmälle ulkomaalaiselle koko koukku+sähkösarjasetti. He kun eivät myyneet edes sähkösarjaa erikseen...

Marko

MiJuPe

tervehdys.

asennettiin velipojan skodiläkkiin westfalian irtokoukku ja merkki kohtanen johtosarja. nyt tarvis tyhmälle vcds käyttäjälle tietoa koodauksesta ja siittä oonko nuo johot sulake rasialle kytkeny oikein. vcds herjaa kärryn kaikki valoja vaikka kärryä ei oo edes perässä. ja vcds herjaa (19) can getaway osiota että ei ole oikein koodattu..

asennuksesta hieman taustoja nii helpottaa tilannetta.
kuvan mukaan kytkin musta/punasen kuskin jalka tilassa olevaan liittimeen (E/F) eli siittä otettiin vastaava johto irti ja laitettiin johto sarjan mukana tulleeseen tyhjään liitin rasiaan.sitten liittimestä G otettiin oranssi/ruskea sekä oranssi/vihreä irti ja johtosarjan vastaavat tilalle ja taas nämä irrotetut johot johtosarjan liitin rasiaan musta/punasen kanssa samaan rasiaan.

virta puoli. kuvissa näkyvä kuva nro.46 nii sen johon heitin sulake pesään nro 19(perävaunun tunnistus) ja 45 oli tyhjä perävaunu sulake paikka joten siihen otin liitin kiskosta virran ja heitin johtosarjan virta piuhan samalle sulakkeelle.

ehkä tuli hankalasti selitettyä mut jos tästä kirjoituksesta ja kuvista sais jonku käsityksen nii olisin kiitollinen avusta siittä mitä tein mahollisesti väärin..
Skoda Octavia 2.0FSI elegance AUT. & Audi A4 B6 1.8t avant quattro

Ex.Skoda Octavia 2.0TFSI RS.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy