Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

Skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:16:49
Eikun homman nimi on se, että nuo ovat sporttisia vehkeitä automaattina, mutta olisivat vielä sporttisempia manuaalilla ;)

Ehkä. Ts kuski vatkaa pää punasena niitä vaihteita, kiihdyttää valoista valoihin pää punasena, ja kun pääseekin sitten kerran niistä valoista ohi 0,5 sekuntia ennen punasia ja jättää sen hienostuneen multitronicin taakseen, tämä urheiluaton kepittäjä saa taas yhden orgasmin ratissa.. Ja eiku uusiin valoihin seuraavaa odottamaan..

Tosi kiva olla kyydissä kun ollaan urheiluauton kyydissä, joka todellisuudessa on perheauto, jonka kuljettaja luulee ajavansa urheiluautolla jotain sorateiden EK:ta...

Njoo.. GTI tason autoissa ihan fine toi manuaali, ja sopii se muihinkin, mutta en ymmärrä miten se tekee tavan autosta sporttisemman..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Kärki

Niin, kyllä se on urheiluautossa/ urheiluauton suorituskyvyn omaavassa autossakin hyvin paljon siitä kiinni mistä autosta puhutaan mikä vaihteisto on sopivin. Porscheen manuaali sopii edelleen, vaikkakin se PDK on myös hyvä - mutta sitten taas jossakin AMG-Mersussa, oli se mikä niistä tahansa, vaikka SLS tai jokin Black Series - versio, niin ei niitä oikein manuaalina osaisi edes kuvitella, ei edes Black Series- mallia vaikka useimpia niistä voinee kyllä aika puhtaasti urheiluautoksikin jo kutsua.

Muutenkin manuaali urheiluautossa on sellainen, että useimmille meistä sen "sporttisuus" tai "pointti" on siinä että onnistunut vaihto tuo mukavan onnistumisfiiliksen - jos nopeasti haluaa ajaa niin automaatti on useimmille meistä se nopeampi vaihtoehto myös  radalla. Oikeat rattimiehet ovat sitten asia erikseen, mutta heitä on hyvin harvassa.

Skula

Niin. Itse ottaisin Porschen manuaalina... Siihen se minusta istuu kuin nenä päähän.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.12.11 - klo:18:31
Niin. Itse ottaisin Porschen manuaalina... Siihen se minusta istuu kuin nenä päähän.

Ajaisitko sitten sillä pää punaisena keppiä vatkaten päästäksesi seuraaviin valoihin odottamaan? Ja saitko montako orgasmia?

Skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:18:35
Ajaisitko sitten sillä pää punaisena keppiä vatkaten päästäksesi seuraaviin valoihin odottamaan? Ja saitko montako orgasmia?

Hyvä Pokkus.

Porsche on urheiluauto, sillä ajavan ei tarvitse todistella ajavansa urheiluautolla, toisin kuin pikkuperheautollisilla, kuten vaikka perus sedaneilla, joissa kuvitellaan että tehoja on niin mahottomasti.

Niin kuin kirjoitin kaikkiin sopii manuaali, ainakin suurimpaan osaan, mutta en ymmärrä sitä miten se manuaaliaski tekee perus perheautosta urheilullisemman? GTI luokka erikseen. Tarkoitan näitä wannabesportteja, kuten perusperheautot.

Ainiin, ja kyllä olen saanut autossa orgasmin, jos toisenkin, mutta aina on jollain naisella ollut vähintään "sormensa" pelissä  8)

Ja pitää vielä lisätä että ottaisin sen porschen manuaalina, siinä hintahaarukassa johon minulla on varaa, eli käytettyyn... alle 60ke.. Ja onhan tuo yksi scenario omassa tulevaisuudessa.. Leluna..

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:18:35

Kolme manuaalivaihteista Porschea omistaneena täytyy tässä kohtaa sanoa, että ei ole tähän mennessä tarvinnut pää punaisena vatkata vaihdekeppiä edes radalla - saati tieliikenteessä. Orgasmeja en ole niitäkään saanut tähän mennessä millään autolla ajaessani - kenties se kokemus on vielä edessäpäin, niin huimaa vauhtia autovalmistajat autojaan kehittävät että mene ja tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan..  ;D

Nojoo, vakavasti puhuen - molempia vaihteistoja on autoissani vuosien varrella ollut ja monenlaisissa liikennetilanteissa niillä on ajettu. Pulaan, ongelmiin tai muutenkaan hankalan tai epämiellyttävän tuntuisiin tilanteisiin en ole vielä kertaakaan joutunut kummallakaan vaihteistotyypillä. Ei se automaatti nyt niiiiiiin ylivertainen siinä mukavuudessaan ole - eikä manuaali mikään autuaaksi tekevä sporttisuustae ettenkö kummallakin vaihteistolla olisi pystynyt ajamaan niin mukavasti kuin sporttisestikin..jos vain autosta on muuten ollut mukavaan tai sporttiseen ajoon. (harvasta autosta on molempiin)

pokkus

Ei tuossa minulla tarkoitus ollakaan kyseenalaistaa Possun sporttisuutta tai kepin vatkaamisen tarvetta, vaan ihmetellä tuota Skulan yleistystä miksi ne "perhesporteilla" ajavat muka pääpunaisena ajaisi manuaalilla valoista valoihin. Ei mulla ainakaan ollut aiemmilla manuaaleilla mitään ongelmia ollut lähteä valoista liikeelle rauhassa muiden mukana. Samalla tapaahan ne perhesporttiautomaateilla ajavat voivat pää punaisena kaahata valoista toisiin. Kait se automaatilla ajava voi ihan samalla tapaa luulla, että se oma perheauto on sporttiauto, vaikka se ei sitä oikeasti olisikaan. Ei se vaihteisto sitä kuskin kaahaamista mihinkään muuta.

Se pari kertaa vuodessa, kun tulee tarvetta jonon ensimmäisenä päästä toisella kaistalla ajavan eteen, niin silloin ei ole väliä kummalla vaihteistolla sen tekee. Kummallakin pääsee tarpeeksi "lujaa"  halutessaan. Tuollaiset tilanteet tulee ainakin omalla kohdalla vain silloin eteen kuin ajaa tuntemattomassa paikassa eikä osaa ennakoida tulevaa pakollista kaistanvaihtoa. Tutussa paikassa kun ajaa, niin kaistanvaihdot voi ennakoida jo etukäteen eikä silloin tarvitse tuollaista liikennevalokiihdyttelyä harrastaa. Se, että on krooninen pakko päästä aina jonossa ensimmäisenä lähtemään, niin se kait on kuskista kiinni, ei vaihteistosta.

SKU

Heitetäänpä noiden enemmän tai vähemmän sporttisten autojen osalta pieni haaste: R8, kummalla laatikolla laitetaan?

Minulle Rtronic, kiitos.

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Micco

Lainaus käyttäjältä: SKU - 16.12.11 - klo:20:01
Heitetäänpä noiden enemmän tai vähemmän sporttisten autojen osalta pieni haaste: R8, kummalla laatikolla laitetaan?

Minulle Rtronic, kiitos.

Pitäisi päästä kokeilemaan ensin edes koko R8:ia, saati eri vaihteistoilla ennenkuin osaisin vastata tuohon.
Torsen + haldex + visco

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Micco - 16.12.11 - klo:20:04
Pitäisi päästä kokeilemaan ensin edes koko R8:ia, saati eri vaihteistoilla ennenkuin osaisin vastata tuohon.
Sama täällä, koeajo pitäisi ensin suorittaa. Auton luonne ja ulkonäkö huomioiden (Ferrari tyyppinen olemus) autoon sopisi omasta mielestä hyvin myös automaatti. Yhden luetun testin perusteella tosin itse ottaisin manuaalin. :)

"The R Tronic transmission is just fine. It can be jerky and shift unexpectedly in automatic mode, but when you put the vehicle in sport mode and use the paddle shifters, the transmission is awesome and rips off lightning quick shifts. I still prefer the manual strictly for the fun aspect."

The R Tronic single-clutch transmission is definitely a compromise. This racing-derived gearbox reportedly works great on the track, and it's better when you put the car in sport mode, but it's extremely herky-jerky in daily driving around town.

To be specific about the R8 R Tronic, when you're in normal automatic mode, this transmission takes a deep breath with every gear change, then spews the car forward.

I agree with both Phil and Joe -- R Tronic is best if treated as a conventional manual transmission, but the gearbox is crippling in congested city traffic, and subsequently removes one of the characteristics I loved about our Four Seasons car: everyday drivability. Without the ability to allow my left foot to modulate power, that characteristic starts to disappear.

The transmission's sport mode is also quite extreme. Feather-foot the gas pedal, and the car still rockets from a stop like a full-throttle launch, shifting north of 6000 rpm. Very strange.

Of course pairing the R8 with a manual makes this an entirely different and much more desirable car.

http://www.automobilemag.com/reviews/editors_notebook/0910_2009_audi_r8_r_tronic/viewall.html

Skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:19:58
Ei tuossa minulla tarkoitus ollakaan kyseenalaistaa Possun sporttisuutta tai kepin vatkaamisen tarvetta, vaan ihmetellä tuota Skulan yleistystä miksi ne "perhesporteilla" ajavat muka pääpunaisena ajaisi manuaalilla valoista valoihin.

Lukisit sinäkin mitä kirjoitetaan.

Selitä mulle miten siitä perusperheautosta tulee sporttiauto kun siihen laitetaan manuaalivaihteet. Sitä tässä olen ihmetellyt, en muuta.

Sulla on jo urheiluauto, se nyt on selvää, mutta A4 Sedan tai Skoda Octavia HB ei sitä ole, vaikka kuinka manuaalivaihteet olisi. S4 on jo eri asia.

duke7

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.12.11 - klo:20:24
Selitä mulle miten siitä perusperheautosta tulee sporttiauto kun siihen laitetaan manuaalivaihteet. Sitä tässä olen ihmetellyt, en muuta.
Ei kun siinä pitää manuaalivaihteiden lisäksi olla myös 2-litrainen bensaturbo. Sehän on paitsi tehokkaampi, myös taloudellisempi ja kaikinpuolin parempi kuin mikään muu koskaan valmistettu moottori ;D
Sori kaikille, oli pakko..

Skula

Siis juuri tuo Audin 2.0TFSI 155kW:na on minusta asiallisin moottori joita olen itse omistanut, sitkeä ja kohtuu voimakas. Poislukien liian iso kulutus, ja ilmeisesti siis bensan ja öljynkulutuksen osalta  ;D

En tuosta kuitenkaan pysty kuvittelemaan urheiluautoa mitenkään A4:n kuorissa, vaikka se olisi manuaalilaatikolla.. TT:n ehkä..

arsik

Hieman asian vierestä,mutta mitä poljinta automaatilla painetaan,kun auto  karkaa lapasesta liukkaassa kaarteessa hallitsemattomaan sivuluisuun?

kmheisk2

Riippuu toki vähän tilanteesta ja myös vetotavasta, mutta paras tapa on painaa sopivasti kaasua. Tavoite siis ettei olisi kovasti vetoa, muttei saisi moottorijarruttaakkaan.
5xvapari
1xturbo

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: arsik - 16.12.11 - klo:20:42
Hieman asian vierestä,mutta mitä poljinta automaatilla painetaan,kun auto  karkaa lapasesta liukkaassa kaarteessa hallitsemattomaan sivuluisuun?

Tuossa tilanteessa on kait pakko laittaa N-asennolle, koska muuten löytää itsensä pöpeliköstä?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

pokkus

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.12.11 - klo:20:24
Lukisit sinäkin mitä kirjoitetaan.

Selitä mulle miten siitä perusperheautosta tulee sporttiauto kun siihen laitetaan manuaalivaihteet.

Kuka täällä on väittänyt, että perusautosta tulee sporttiauto, kun se varustetaan manuaalilla? En minä ainakaan.

Ainoa mitä sanoin, että esimerkkinä GTI Golf on minusta sporttisempi manuaalina. En väittänyt, että autosta tulee sporttiauto.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:21:17
Kuka täällä on väittänyt, että perusautosta tulee sporttiauto, kun se varustetaan manuaalilla? En minä ainakaan.

Ainoa mitä sanoin, että esimerkkinä GTI Golf on minusta sporttisempi manuaalina. En väittänyt, että autosta tulee sporttiauto.

Skulalla lähtee välillä "mopo" hieman käsistä. Tule kärkkäitä kommentteja...veikkaan, että haluaa herättää keskustelua?  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:21:17

Enkä minä ole missään väittänyt että sinä sellaista olet väittänyt.   ::)

Tuota tarinaa vaan koko topikki tuntuu pursuavan, mulla on sporttiauto kun otan tän manuaalina.. Tää ja tää on sporttisempi kun se on manuaalina, manuaali on sporttiauto, tää on sporttiauto ja siksi otan tän manuaalina  ::)

Jotkut vaan tuntuu kuvittelevan ajavansa sporttiautolla, tai sporttisemmalla autolla kun se peruspertinperheauto on manuaalivaihteilla. En löydä logiikkaa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 16.12.11 - klo:21:21
Skulalla lähtee välillä "mopo" hieman käsistä. Tule kärkkäitä kommentteja...veikkaan, että haluaa herättää keskustelua?  ;D

::)

Uhreiluauto  :P

pokkus

Njoo, samalla logiikallahan Citroen C1:stä tulee superauto koska siinä on robottivaihteisto, kuten useissa muissakin superautoissa (Lambo, Ferrari jne.)... :)

Skula

Lainaan itseäni :

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.12.11 - klo:18:19

Njoo.. GTI tason autoissa ihan fine toi manuaali, ja sopii se muihinkin, mutta en ymmärrä miten se tekee tavan autosta sporttisemman..

Tuota en ymmärrä. Mut ei kai mun tarvikaan  ;)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.12.11 - klo:21:22
Enkä minä ole missään väittänyt että sinä sellaista olet väittänyt.   ::)

Et olekaan, mutta esitit minulle suoran henkilökohtaisen kysymyksen, että minun pitäisi sinulle selittää miksi autosta tulee sporttiauto manuaalina. Miksi olisin siihen oikea henkilö vastaamaan, kun en ole sellaista edes väittänyt. Yleensä tuollaiset kysymykset esitetään sellaisille henkilöille, jotka tuollaista väittävät. Se miksi pidän manuaalia sporttisempana tietyissä autoissa, niin perusteluja olen tuohon jo antanut useammankin kerran tässä topicissa. Muutenkin keskustelua löytyy jo noin 350 viestin verran. Eli ennen kuin alkaa valittamaan muiden sisälukutaidon puutetta, niin kannattaa joskus myös katsoa itse peiliin. Vika voi myös löytyä sieltä.

Tämä offari ja kinastelu omalta kohdalta loppuu nyt.

Skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 16.12.11 - klo:21:32
Et olekaan, mutta esitit minulle suoran henkilökohtaisen kysymyksen,

En aluksi esittänyt suoraa kysymystä. Jos lainaan tekstiäsi, se ei välttämättä tarkoita että kysyn sinulta jotain.  ::)

Toki jos alat tarinoimaan väliin, esitän suoriakin kysymyksiä.

Taidat ihan yksin kinastella. Minä en edes osaa  ;D

SKU

Hieman asian vierestä,mutta mitä poljinta automaatilla painetaan,kun auto  karkaa lapasesta liukkaassa kaarteessa hallitsemattomaan sivuluisuun?

Manuaalivaihteisella kaasu pohjaan, jottei jää enempää kitumaan  ;)

Tomaatilla tosiaan riippuu vetotavasta ja tilanteesta. ESP aikakautena vajaavetoisella jarrun päälle hyppääminen ei ole huono ajatus. Nelikolla on tuo valinta kaasua kaasua, josta joko selviää tai sitten ei. Joku voisi laskea vaikka todennäisyyden 50/50 - selviää tai ei. Tai sitten mamiksen vaihtoehto - jarrua ja annetaan ESP-automatiikan hoitaa loput, siinäkin se selviytymisen todennäköisyys selvitä on vain 50%  ;D

Kaikilla voimalinjoilla tilannenopeus on ollut liian suuri, jos näin käy yllättäen.

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Micco

Tässä päästään kokemattoman automaattikuskin perusepäilyksiin. Arkiajossa automaatti tuntuu todella mukavalta ja vaivattomalta. Riittävän voimakkaalla moottorilla olevaan käyttöautoon automaattia kyllä harkitsen vakavasti. Sitten päästään tähän mutta-osastoon.

Rehellisesti sanottuna suurimman osan automaatti-kilometreistäni olen ajanut armeijan telakuorma-autoilla ja yhden 1000km reissun kaverin 330xda:lla. Tuo Bemu oli kyllä mukava matka-auto. Mutta silti tietyissä tilanteissa manuaaliin tottuneella tuli sellainen ärsyttävä "öljyvatkain" olo, kun voimansiirto ei ole yhtäpuuta. Vaihtoehtona ovat toki nämä "robottimanuaalit". Ihan mukavia toki nekin, sen mitä olen ajanut. Näissä tuon pienen ärsytyksen tuovat satunnaiset tilanteet, joissa tekoäly olisi vaihtamassa vaihdetta erisuuntaan, kuin mitä tuo erikoistilanne vaatii. Tällöin tuloksena on pieni viive ennen vaihtoa.

Pieniä asioita, mutta alitajunnassa kaihertavia. Itse voin tunnustaa julkisesti olevani niitä ihmisiä, joille tulee satunnaisesti eteen tilanne jossa edessä on sopivan muotoinen tyhjä risteys tai mutka ja keliolosuhteet, ei ketään muita näköpiirissä jne. Tällöin painan keskikonsolissa olevaa ESP OFF painiketta, ajan tuon kyseisen paikan pienessä luisussa, oikaisen auton ja painan ajonvakautuksen takaisin päälle. Kivittäkää vain, mutta kuten toisissa keskusteluissa on käynyt ilmi, peräänkuulutan tuon napin olemassaoloa myös uusissa autoissa.

Jos ostan itselleni automaattivaihteisen käyttöauton, niin pieni epäilys alitajunnassa vielä piilee. Jos joudun tuollaiseen tilanteeseen, jossa auto karkaa hallitsemattomaan luisuun, niin mitä sitten teen kun ei ole sitä kytkinpoljinta. Tähän toki moni sanoo, että et joudu sellaiseen tilanteeseen kun uusissa autoissa ESP:tä ei saa pois päältä, ja ajat muutenkin "ihmisiksi". Tämähän varmasti pitää paikkansa 99.9% liikennetilanteista. Itselläni silti on se 0.1% epäilys käyttöautonkin suhteen. Entäpä jos menee se kuuluisa "bitti poikittain".

Harrasteautot pidän harrasteautoina, joissa näitä asioita ei tarvitse miettiä. Mutta silti asia jotenkin mietityttää. Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa seuraava käyttöautoni on todennäköisesti 3 litran kokoluokassa olevalla moottorilla ja automaattivaihteistolla. Pyrin tilanteeseen jossa käyttövehkeet ja leikkikalut ova täysin erikseen. Mutta saa nähdä kuinka käytännössä käy.

Torsen + haldex + visco

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: Micco - 16.12.11 - klo:21:45
Vaihtoehtona ovat toki nämä "robottimanuaalit". Ihan mukavia toki nekin, sen mitä olen ajanut. Näissä tuon pienen ärsytyksen tuovat satunnaiset tilanteet, joissa tekoäly olisi vaihtamassa vaihdetta erisuuntaan, kuin mitä tuo erikoistilanne vaatii. Tällöin tuloksena on pieni viive ennen vaihtoa.
Pistää sen S:n päälle niin varmasti on oikea vaihde pesässä.

Lainaa
Jos ostan itselleni automaattivaihteisen käyttöauton, niin pieni epäilys alitajunnassa vielä piilee. Jos joudun tuollaiseen tilanteeseen, jossa auto karkaa hallitsemattomaan luisuun, niin mitä sitten teen kun ei ole sitä kytkinpoljinta. Tähän toki moni sanoo, että et joudu sellaiseen tilanteeseen kun uusissa autoissa ESP:tä ei saa pois päältä, ja ajat muutenkin "ihmisiksi". Tämähän varmasti pitää paikkansa 99.9% liikennetilanteista. Itselläni silti on se 0.1% epäilys käyttöautonkin suhteen. Entäpä jos menee se kuuluisa "bitti poikittain".
Mitä apua kytkimen painamisesta on kun se ESP jarruttelee vähän mitä sattuu renkaita tuossa tilanteessa? Ei se tilanne siitä enää parane.

fleetwood

Kaikissa tuollaisissa tapauksissa (joita ei kovin montaa ole) olen selvinnyt välittömällä kaasupollkimen nostamisella ja sen jälkeen annostelemalla sitä oikein.

Takaveto-automaatti-Camaro säikäytti eniten vetämällä perän todella nopeasti 90 astetta vasemmalle lämpimän kevätauringon liukastamassa mäessä. Pari kertaa meni puolelta toiselle, mutta oikeni kuitenkin.

Automaattivaihteilla pitää osata ajaa - ihan samalla tavalla niin kuin käsivaihteisillakin.
Passat GTE Variant

Passatti

Asiaa Fleetwood.Täytyy osata ajaa.Menkää jääradalle harjoittelemaan ( kun jäätä on ). Meinaan itse tehdä sen kun autoni saan.Kokeilkaa jarrutusta ,väistöä,keilojen pujotusta ja ympyrässä ajoa .Silloin oppii auton käyttäytymisen sekä automaatilla että manuaalilla askilla.Pyrin joka vuosi käydä harjoittelemassa jäillä.Ei kuulunut oikein tähän topiikkiin .
Always lead, never follow

tet

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 16.12.11 - klo:16:52
Onko näissä suorakytkentävaihteistoissa noin suuria eroja, koska peruutin eilen auton taskuparkkiin kohtalaisessa mäessä ja ei se auto syöksähdellyt mihinkään. Itse asiassa ei tarvinnut edes hill holdia, vaan jarrun pystyi vapauttamaan ja siirtämään jalan kaasulle ihan kaikessa rauhassa ja auto pysyi ihan nätisti paikallaan kunnes painoi kaasua  ???

No erojahan toki on, esimerkiksi se että kuivakytkiminen DSG ei kytkintä luistata kun taas olen ymmärtänyt että märkäkytkiminen sitä tekee (?). Toinen asia on tuo Hill Hold, toisilla se kytketään napista päälle kun toisissa taas mitään nappia ei ole vaan se toimii automaagisesti silloin kun haluaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy