Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.11 - klo:13:58
Onhan tuossa tomaatissa hyviäkin puolia, kuten jos vaikka puhuu puhelimeen tai joskus laiskottaa, niin silloinhan se on ihan ok. Itse odottaisin, että markkinoille tulisi sellainen läpyskävaihteisto, jolla olisi kivaa ajella "manuaali" puolella ja toisinaan jos haluaisi, niin voisi ajella automaatilla. Lisäksi hinnan pitäisi olla sama kuin manuaalilla ja kulutus ei saisi olla isompi. Jossain Ferrarissa tälläinen varmasti jo löytyy, mutta ei ole tullut testattua.

Kyllä mesessä ja täsäs mun golffissakin on ne läpyskät ratissa vaihtamiseen. En ole tosin vaivautunut edes kokeilemaan, kun ovat niin turhat :)

Wilburi

Tarkoitin juurikin tuota. Monessa autossa sellaiset ovat, mutta eivät houkuttele käyttämään. Ferrarissa ja Lambossa tuskin kukaan taas käyttää tomaattitoimintoa? Muutenkin vaihtoajat ovat niin lyhyet, että tulee kunnon fiilis, kun seuraava vaihde suorastaan pamahtaa päälle. Tai näin ainakin näissä auto-ohjelmissa on todettu. Jos itse vaihtaa, niin siinä on se etu, että aina sen vaihteen päälle minkä haluaa. Anakin niissä muutamissa vaihteistoissa, mitä jo aiemmin mainitsinkin, niin arpominen oli vähemmän miellyttävää. Viimeisellä koeajolla ei tosin tullut kokeiltua itsevaihtamista, kun oltiin katsomassa kaverille autoa. Josko softasta olisi tulut jokin päivitys, mikä on parantanut tilannetta?

Kyllä tulevaisuudessa varmasti suurimmassa osassa autoista on vain tomaatti joko perinteisenä tai kaksoiskytkinversiona.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.11 - klo:20:30
Kyllä tulevaisuudessa varmasti suurimmassa osassa autoista on vain tomaatti joko perinteisenä tai kaksoiskytkinversiona.
Tai CVT:nä - kunnes vaihteettomat sähkömoottorit syrjäyttävät nykytekniikan ;)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 05.12.11 - klo:10:46
+1. Esim. harvempi taitaa palata automaatista takaisin manuaaliin kuin manuaalista siirtyy automaattiin.
Aijjaa? Itse olen DSG:tä kokeillut kahteen kertaan, kolmatta ei tule. Manuaali bensakoneella tai perinteinen automaatti. Ei enää noita roboottivaihteistoja... :( :(
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 05.12.11 - klo:21:35
Aijjaa? Itse olen DSG:tä kokeillut kahteen kertaan, kolmatta ei tule. Manuaali bensakoneella tai perinteinen automaatti. Ei enää noita roboottivaihteistoja... :( :(

Sinulla on oikeus väärään mielipiteeseesi, mutta näkee sen nyt jo jenkkilänkin meiningistä mikä on tulevaisuus. Automaatilla ajellaan jatkossa. Meni siihen sitten 5v tai 15v, mutta suunta on selvä.

T

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.11 - klo:20:30
Tarkoitin juurikin tuota. Monessa autossa sellaiset ovat, mutta eivät houkuttele käyttämään.

Kyllähän noita läpysköitä tulee käytettyä ihan säännöllisesti moottorijarrutukseen. Lisäksi usein rampeissa tms joissa on kiva lukita sopiva vaihde mutkaa ajaessa ja valmistautuessa ampaisemaan kiihdytyskaistalta muiden joukkoon (ja ohi) :)

Läpyskäkokemusta Multista, TipTronicista ja DSG:stä.
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 05.12.11 - klo:21:48
Sinulla on oikeus väärään mielipiteeseesi, mutta näkee sen nyt jo jenkkilänkin meiningistä mikä on tulevaisuus. Automaatilla ajellaan jatkossa. Meni siihen sitten 5v tai 15v, mutta suunta on selvä.

Enää en viitsi täällä kauheasti kommentoida, kun niin monella menee herneet heti nenään (sinullakin varmaan tämän kommentin jälkeen), mutta ehkä nyt ei kannata heti sanoa toisen mielipiteitä vääräksi. Kyllä minä ole ennemmin HAL9000:n kannalla kuin tuon sinun kommenttisi.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: T - 05.12.11 - klo:22:29
Kyllähän noita läpysköitä tulee käytettyä ihan säännöllisesti moottorijarrutukseen. Lisäksi usein rampeissa tms joissa on kiva lukita sopiva vaihde mutkaa ajaessa ja valmistautuessa ampaisemaan kiihdytyskaistalta muiden joukkoon (ja ohi) :)

Läpyskäkokemusta Multista, TipTronicista ja DSG:stä.

Minäkin olen kokeillut noita kaikkia, mutta ehkä en ole osannur käyttää niitä oikein, koska ei ole kyllä herättänyt kiinnostusta. Ehkä se johtuu siitä, että kaverin multilla on tullut ajettua eneiten ja siinähän, jos käsin vaihtaa, niin välitykset ovat vähän keinotekoisia?

XUE

hyvä esimerkki on Porsche 911.
yli 70% asiakkaista valitsee nykyään PDK -kaksoiskytkinvaihteisto ja miksei tekisi koska,
- auto on nopeampi PDK:lla kuin manuaalina
- auto kuluttaa bensaa vähemmän kuin manuaalina
- päästöt ovat alhaisemmat
- eikä hinnassa olen juurikaan eroa

mm. lähtö PDK:lla ja lähtöjärjestelmällä on niin nopea ettei manuaalina ole mitään jakoa.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.11 - klo:22:32Ehkä se johtuu siitä, että kaverin multilla on tullut ajettua eneiten ja siinähän, jos käsin vaihtaa, niin välitykset ovat vähän keinotekoisia?

Teknisesti kyllä keinotekoisia, mutta miten tuo muka vaikuttaa lopputulokseen ???

En huomannut kuudessa vuodessa mitään eroa multin sportti- tai manuaalimoodissa perinteiseen tippitoiminnolla varustettuun automaattiin.
Passat GTE Variant

tuRboman

Tää on vain mielipide, mutta kyllä on meno mukavaa taas kun tiet on jäässä ja kelit ihan peestä. Momentinmuunninlaatikko + neliveto on miellyttävä kombinaatio ajella.
"All 4 The Driver"

Sande

Ensimmäinen automaatti tulossa... Oli pakko vaihtaa merkkiä kun en oikein noita DSG laatikoita pidä oikeina automaatteina.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Sande - 06.12.11 - klo:14:02
Oli pakko vaihtaa merkkiä kun en oikein noita DSG laatikoita pidä oikeina automaatteina.

Se on kyllä totta, että 5-vaihteinen momentinmuunnin on lähempänä perinteistä automaattia kuin kaksoiskytkimet. Makuasiaksi menee sitten se, että kumpi on nykyaikaa ;)

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 06.12.11 - klo:14:07
Se on kyllä totta, että 5-vaihteinen momentinmuunnin on lähempänä perinteistä automaattia kuin kaksoiskytkimet. Makuasiaksi menee sitten se, että kumpi on nykyaikaa ;)

Nykyaikaa ja nykyaikaa. Itse olen aina pitänyt perinteisestä "mehumaijasta" enemmän kuin esim. DSG:stä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Sande

LainaaSe on kyllä totta, että 5-vaihteinen momentinmuunnin on lähempänä perinteistä automaattia kuin kaksoiskytkimet. Makuasiaksi menee sitten se, että kumpi on nykyaikaa

Juu, tuossa Datsunissa on 6-vaihteinen momentin muunnin. Kun tulee jonkin verran raskaamman kärrin vetoa ja veneen nostamista rampilta, en jaksa uskoa DSG:n kestävyyteen, kun ei aina tunnu kestävän ilman lisäkuormaakaan. Kyllähän DSG toimiessaan mainio peli on.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

jf

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 06.12.11 - klo:14:07
Toisille nykyaikaa on se huollossa ramppaaminen ja laina-autoilla ajelu (mekatroniikkaa odotellessa). Toisille taas se auton käyttäminen siihen siirtymiseen pisteestä a pisteeseen b. Itselle tuo jälkimmäinen on se kiinnostavampi vaihtoehto, voihan se olla vanhanaikaista ja hölmöä, mutta "niin mun juttu".
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Sande - 06.12.11 - klo:14:15
Juu, tuossa Datsunissa on 6-vaihteinen momentin muunnin.

Itse kirjoitin ihan puhtaasti Nissanin nettisivujen tietojen perusteella, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun autovalmistajan nettisivuilla olisi väärää tietoa. Kts. liite.

Juu ja raskaiden kärryjen vetoon öljyvispilä on kyllä luotettava vaihtoehto.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: jf - 06.12.11 - klo:14:20
Toisille nykyaikaa on se huollossa ramppaaminen ja laina-autoilla ajelu (mekatroniikkaa odotellessa). Toisille taas se auton käyttäminen siihen siirtymiseen pisteestä a pisteeseen b. Itselle tuo jälkimmäinen on se kiinnostavampi vaihtoehto, voihan se olla vanhanaikaista ja hölmöä, mutta "niin mun juttu".

Meniköhän vähän kärjistyksen puolelle. ;) Itse en tunne yhtään ihmistä oikeassa elämässä, jolta olisi automaatti, DSG tai jokin muu vastaava porsinut viimeisen 10 vuoden aikana. Ihan lähipiiristä on taas manuaaleja mennyt useampikin. Voisin siis käyttää samaa perustelua, mutta toisinpäin. Jos haluaisin. Totuus on kuitenkin se, että tekniikka kestää jos on kestääkseen ja vaikka kuinka optimoisi niin aina on mahdollisuus, että jää mustapekka käteen. :)

MoFFe

Minulla on aina ollut manuaali kunnes ostin Rä Golfin, jossa on DSG.
Olen aina ajatellut että on manuaalilla on kivempaa ajaa. Mutta olen kyllä hieman sitä mieltä vieläkin mutta on se automatti sitten taas niin mukava ja ihan hauska sekin välilläkinon. Joten seuraavassa autossa on kyllä automatti.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 06.12.11 - klo:14:43
Meniköhän vähän kärjistyksen puolelle. ;) Itse en tunne yhtään ihmistä oikeassa elämässä, jolta olisi automaatti, DSG tai jokin muu vastaava porsinut viimeisen 10 vuoden aikana. Ihan lähipiiristä on taas manuaaleja mennyt useampikin. Voisin siis käyttää samaa perustelua, mutta toisinpäin. Jos haluaisin. Totuus on kuitenkin se, että tekniikka kestää jos on kestääkseen ja vaikka kuinka optimoisi niin aina on mahdollisuus, että jää mustapekka käteen. :)

Tuttavan rieseli Superbiin tulossa kolmas mekatroniikka yksikkö. Autolla ikää parisen vuotta. Tuossa oikeastaan ainoat lähipiiristä tulleet DSG viat mitä minä olen kuullut.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

jf

Meniköhän vähän kärjistyksen puolelle. ;) Itse en tunne yhtään ihmistä oikeassa elämässä, jolta olisi automaatti, DSG tai jokin muu vastaava porsinut viimeisen 10 vuoden aikana.
No, omat kokemukset riittää. Kerta riitti minulle. Ei tarvitse kysellä kokemuksia muilta!

Petri M

Meillä nyt toista kertaa automaatti, toki enimmäkseen emännän käytössä.
Joskus meillä oli -97 passat tdi automaatti. Oli ihan ok, mutta kulutus verrattuna manuaaliin oli aika raju.
Kulutusero vastaavaan -98 malliseen mauaaliin oli 1,5- 2 litraa/100km.

No vuodet vieri ja nyt kesällä rouvalle ostettiin tuo -08 passat sedan, 103kw diesel + DSG
ja kuulemma rouvalle ei enää manuaalia tule.
Ihmeesti ajotkin lisääntynyt emännällä, eikä Helsingin keskustassa ajaminenkaan enää ole niin vastenmielistä.
Omat kulkineet manuaaleja, mutta kyllä yhteiset reissut tulee tuolla DSG.llä matkattua.
Osin toki senkin takia että tuo oma 1.6diesel on vaan liian laiska kun tavaraa on reilummin mukana.

Passatti

Onhan noita automaatteja ollut käytössä jo vuosikymmeniä.Muistaakseni faijalla oli Letukassa vm-54 jo automaatti.Jenkeissäkun ei noita manuaali askia juuri myydä.Oltiin keväällä vaimon kanssa reissussa jenkeissä ja ajeltiin Route 66 läpi .Pienissä kylissä piti joka 150 m pysähtyy risteykseen,ja niitä oli paljon 5452 km matkalla.Kyllä oli mahtavaa vaan polkea kaasua ja matka jatkui.Ei kipeytynyt jalka eikä käsi vaihtamisesta.
Always lead, never follow

savolaiskollega

Itse tunnen montakin, jopa itseni ja monta työkaveria. Eli ei ne välttämättä ole mitään huhuja. Toki jos esim. maahantuojilta tai jälleenmyyjiltä kysytään, niin se on erittäin harvinaista.... ;)

Sande

LainaaItse kirjoitin ihan puhtaasti Nissanin nettisivujen tietojen perusteella, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun autovalmistajan nettisivuilla olisi väärää tietoa. Kts. liite.

Juu ja raskaiden kärryjen vetoon öljyvispilä on kyllä luotettava vaihtoehto.

Kas vain.... ristiriitaista tietoa. Tuossa tekniset tiedot PDF:ssä väitetään kuitenkin että 6 vaihdetta: http://www.nissan.fi/etc/medialib/nissaneu/_FI_fi/_Other_pdf/_spec_sheets.Par.21740.File.dat/07_QASHQAI2-FIN-MPB120-_Tekniset_tiedot_01.09.11.pdf

6 vaihdetta on myöskin ainakin kaikissa uudemmissa netissä myytävissä Qashqaissa.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.12.11 - klo:22:29
Enää en viitsi täällä kauheasti kommentoida, kun niin monella menee herneet heti nenään (sinullakin varmaan tämän kommentin jälkeen), mutta ehkä nyt ei kannata heti sanoa toisen mielipiteitä vääräksi. Kyllä minä ole ennemmin HAL9000:n kannalla kuin tuon sinun kommenttisi.

Minähän esitin perustelut ja pienen kevennyksen alkuun, mikä meni ilmeisesti sinulta hieman ohi kun räpläsit juuri manuaalia ;D

XUE

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 06.12.11 - klo:15:16
Itse tunnen montakin, jopa itseni ja monta työkaveria. Eli ei ne välttämättä ole mitään huhuja. Toki jos esim. maahantuojilta tai jälleenmyyjiltä kysytään, niin se on erittäin harvinaista.... ;)

Ilmeisesti ongelmat kasaantuvat koska oma kokemus autoilusta n. 20vuotta joista +12 vuotta
automaattivaihteisilla VV-konsernin tuotteilla eikä yksikään vaihtosto ole hajonnut.
Omassa kaveripiirissä tai työpaikka piirissä en ole koskaan kuullut että DSG -vaihteisto olisi hajonnut.

"monta työkaveria" kuullostaa oudolta  ???
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

jf

Lainaus käyttäjältä: XUE - 06.12.11 - klo:16:04
Ammattiautoilijoilla on ilo nauttia näistä "laadukkaista tuotteista ja niiden ominaisuuksista" keskimääräistä auton puunaajaa enemmän.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 05.12.11 - klo:21:48
Uusimmassa TM:ssä oli muuten pikku juttu siitä että Audi, BMW ja MB ovat poistamassa kalliimpien ja urheilullisempien malliensa valinnoista manuaalit kokonaan. Joissain tapauksissa kuitenkin ainoastaan jenkkilandiaa varten pidetään valikoimassa ko. mallien manuaalit, ne kun on niitä ainoita "oikeita vaihteistoja". Kai se on samalla statusta jenkeissä että osaa ylipäätään käyttää manuaalivaihteistoa...  :D :D
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: XUE - 06.12.11 - klo:16:04
Ilmeisesti ongelmat kasaantuvat koska oma kokemus autoilusta n. 20vuotta joista +12 vuotta
automaattivaihteisilla VV-konsernin tuotteilla eikä yksikään vaihtosto ole hajonnut.
Omassa kaveripiirissä tai työpaikka piirissä en ole koskaan kuullut että DSG -vaihteisto olisi hajonnut.

No ihan sama kuulostaako oudolta vaiko ei,  faktaa kuitenkin. Olet pyörinyt väärissä piireissä.....tai sitten sulle ei ole kukaan raaskinut kertoa. Vähän kuin mersumiehet, että auto käy vaan aina "huollossa"...... ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy