Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.11.11 - klo:14:26
...and is completely independent of the additional resistance to be found when the pedal is pressed fully to the floor, which will activate a similar kick-down function when in Manual operation mode).

Ok, tuossahan meillä on nyt tieto että manuaalimodessakin olisi kickdown-toiminto kun vain painaa pedaalin aivan pohjaan saakka. En ole tällaista koskaan huomannut, mutta kuten sanoin tulee aika harvoin kiihdyteltyä manuaalilla. Täytyy testata itsekin josko sieltä sellainen sittenkin löytyisi kun ei ole aiemmin tullut vastaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikko

^ Oman käsityksen mukaan kuivassa DSG7:ssä ei tuota kick-down -toimintoa ole. Tieto perustuu foorumikirjoitteluihin, joten voin hyvin olla väärässä. Ehkä en ole vaan uskaltanut riittävästi polkaista. :D

Vrod

Tehokas automaattivaihteinen auto ehdottomasti. En ihan heti keksi syytä miksi ottaisin käsinveivattavan riesakseni kun uudet automaattilootat toimivat niin sujuvasti  :)
MB

duke7

Kick-downin olemassaolon huomaa kaasupolkimen liikkeen lopussa olevasta pykälästä. On tosin ainakin Passatissa aika kevyt. Esimerkiksi edellisen sukupolven A6:ssa Tiptronicilla pykälä on selvästi jäykempi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.11.11 - klo:15:00
Ok, tuossahan meillä on nyt tieto että manuaalimodessakin olisi kickdown-toiminto kun vain painaa pedaalin aivan pohjaan saakka.

Se on tosiaan aivan selvä juttu, että kickdown toimii manuaaliasennossa 6-vaihteisessa. DSG7 on kysymysmerkki, kun ei ole niin tarkkoja muistikuvia siitä. Joka tapauksessa se on aivan idioottimainen toiminto manuaalipuolella, kun silloin pitäisi itse saada päättää vaihteiden käytöstä. Se on toki järkevää, että kierroksia ei päästetä liian alas tai hakkaamaan rajoitinta vasten.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.11.11 - klo:13:26
Kaasu sinänsä on pohjassa jo kick down kynnystä vasten painettuna.

Onko? Ainakin nykyrakkineessa moottorin ääni on erilainen kuin kiihdytän kickdownia vasten tai lusikka pohjassa. Eli ajetaan manuaalipuolella noin neljän tonnin pinnassa ja painetaan siitä kaasu kickdownia vasten tai pohjaan. Enää ei vaihde vaihdu alaspäin, mutta moottorin ääni on erilainen ja tuntuu siltä, että paremmin kiihtyy. Tätä vasten tulee väistämättä mieleen ajatus, että ei kaasu ole täysin auki kickdownia vasten kiihdyttäessä. Tämä ilmiö voi olla tietysti puhtaasti psykologinenkin. Pitäisi joskus ottaa vähän logia VCDS:llä tästä tilanteesta, niin sillähän se selviäisi.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:16:48
Ainakin nykyrakkineessa moottorin ääni on erilainen kuin kiihdytän kickdownia vasten tai lusikka pohjassa. Eli ajetaan manuaalipuolella noin neljän tonnin pinnassa ja painetaan siitä kaasu kickdownia vasten tai pohjaan. Enää ei vaihde vaihdu alaspäin, mutta moottorin ääni on erilainen ja tuntuu siltä, että paremmin kiihtyy. Tätä vasten tulee väistämättä mieleen ajatus, että ei kaasu ole täysin auki kickdownia vasten kiihdyttäessä.
Voi se olla noinkin. Taisin luottaa ajatuksissani saksalaisen insinöörin tehneen asiat niin kuin ne pitää mutta ovat toki voineet jotain kieroakin tehdä.
Itse en ole huomannut 2.0 TDI:llä eroa kiihtyvyydessä onko kaasu pykälää vasten vai ihan pohjassa. Pitänee testailla.

Wilburi

Olisi mukavaa joskus päästä kokeilemaan vaikka Lambon Geartronicia vai mikä se nyt oli? Siinä voisi olla sellainen tomaatti, jota voisi jopa harkita.

Ainakin niillä tomaateilla millä on tullut ajeltua, niin reagointi on jotenkin hidasta ja kuminauhamaista. Vaste kaasuun ei ole samalla tavalla välitöntä kuin manuaalilla. Kaikki eivät viitsi tämän ketjun mukaan vaivautua vaihtelemaan, joten silloin tomaatti varmasti onkin paikallaan. Tomaattihan on laiskan miehen malli vaihteistosta. Onko muuten noissa tomaateissa rajoitteita väännön osalta? Tippi taitaa kestää eniten vääntöä?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.11.11 - klo:16:54
Itse en ole huomannut 2.0 TDI:llä eroa kiihtyvyydessä onko kaasu pykälää vasten vai ihan pohjassa.

Hiukan kärjistäenhän voi sanoa, että 2.0 TDI DSG:ssä ei ole mitään eroa onko kaasupoljin puolivälissä vai pohjassa ;)

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 24.11.11 - klo:17:00
Tomaattihan on laiskan miehen malli vaihteistosta.

Näin se on ainakin omalla kohdallani. Toisaalta minä pidän myös automaatti-ilmastoinnista, parkkitutkista, navigaattoreista, handsfreestä, sähköikkunoista ja vakionopeudensäätimestä, joten ehkä mä vaan on vähän "sellanen" ;D

Pekka T

LainaaTomaattihan on laiskan miehen malli vaihteistosta.

Ahkeran miehen malli on sitten varmaakin kurkku.  :D
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 24.11.11 - klo:16:37
^ Oman käsityksen mukaan kuivassa DSG7:ssä ei tuota kick-down -toimintoa ole. Tieto perustuu foorumikirjoitteluihin, joten voin hyvin olla väärässä. Ehkä en ole vaan uskaltanut riittävästi polkaista. :D

Oman poljin- ja perstuntuman mukaan perinteinen kick down löytyy molemmista kaksoiskytkinvaihteistoista. Kyllä sen tuntee kun polkasee.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:17:01
Hiukan kärjistäenhän voi sanoa, että 2.0 TDI DSG:ssä ei ole mitään eroa onko kaasupoljin puolivälissä vai pohjassa ;)
Meinais kirjoittaa jotain samansuuntaista.. aina laiska :D
Mutta on sillä sen verran väliä että kaasu pohjassa on oikea vaihde pesässä.
Aiheeseen liittyen olen aina ihmetellyt puheita S-asennon tarpeettomuudesta dieseleiden kanssa. On siitä selvä etu esim. soratiellä tavoitteellisesti ajettaessa. Heti kun mutkasta näkee ettei ketään tule vastaan voi painaa tallan pohjaan ja laatikko ei ala arpomaan kahta pykälää pienempää kuten D:llä.
Ja edelleen maksimitehon alue kiihdyttää autoa paremmin kuin maksimiväännön alue.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:17:01
Näin se on ainakin omalla kohdallani. Toisaalta minä pidän myös automaatti-ilmastoinnista, parkkitutkista, navigaattoreista, handsfreestä, sähköikkunoista ja vakionopeudensäätimestä, joten ehkä mä vaan on vähän "sellanen" ;D

Minulla ei ole tutkia, enkä ole niitä tarvinnut, ei ole myöskään navia eikä ole ollut sitäkään ikävä. TomTom auttaa kerran vuodessa, kun sitä tarvitsee. Ei löydy myöskään Handsfreetä. Sähköikkunat löytyvät mutten kyllä muista koska olisin viimeksi käyttänyt. Nyt alla ensimmäinen auto, jossa tasanopeussäädin, mutta eipä sitäkään tule käytettyä, kun on paljon mukavampaa itse määritellä nopeus.

Yleensä kuulun siihen porukkaan, joka haluaa itse ajaa eikä antaa toimintoja automaattien hoidettavaksi. Vaihtaisin kaikki edellä mainitut hilavitkuttimet vaikka kahteen ylimääräiseen sylinteriin ja putkistoon jos olisi mahdollista.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.11.11 - klo:17:16
Meinais kirjoittaa jotain samansuuntaista.. aina laiska :D

Kyllä se on enemmän kuin riittävä Suomessa, tai ainakin omassa käytössä oli. Se polkimen logiikka on vain sikäli hauska, että kaikki todellinen säätövara on polkimen ekalla puolikkaalla ja loppujen polkemisella on erittäin vähän käytännön vaikutusta.

Hevosmies

Mulla on kovin samanlaiset ajatukset kuin Wilburilla. Vierastan kovasti kaistanvaihtovarottimia, adaptiivisia vakionopeudensäätimiä, nopeusvarottimia ja muita ajamista automatisoivia (lisä)varusteita. Sain firmasta TomTomin lahjaksi...nyt se on tuolla hyllyssä pölyttymässä. Muutamaan kertaan olen katsonut Helsingin reissulla puhelimen navista, että missä määränpää sijaitsee. Toki vakionopeussäädin on moottoriteillä mukava varuste, sitä käytän useasti. Samoin isoon autoon voisin hyväksyä parkkitutkat, vaikkakin luulisin peruutustaidon häviävän niiden kanssa (tietääkö muutkin ihmisiä, jotka eivät aja taskuparkiin, kun eivät sinne osaa peruuttaa?). Jos tulevaisuudessa ei tarvitse muuta kuin istua autoon ja kertoa autolle, että aja Mannerheimintielle, niin en osta autoa (okei, en ole elossa, kun tämä tapahtuu)!

Manuaalivaihteisto on selvä valintani, mutta täysin poissuljettu vaihtoehto automaatti ei periaatetasolla ole. Sanoisinko, että auton luonteen mukaan, kuten täälläkin on pohdittu. Unelma-autoni on edelleen 911 GT2 RS, jota ei automaattina saakaan. Dieseliin automaatti jostain kumman syystä mielestäni sopii jotenkin paremmin, vaikka dieseliä en ole omistanutkaan.

Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 24.11.11 - klo:17:00
Onko muuten noissa tomaateissa rajoitteita väännön osalta? Tippi taitaa kestää eniten vääntöä?

7v S Tronic, mikä mulla on, lienee VAGin kaksoiskytkimisistä kestävin malli ja kestää muistaakseni 550Nm. A8:n tippi kestää ainakin sen 800Nm, mitä 4.2TDI puskee ulos.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:10:03
Aika montaa DSG:tä olen ajanut ja mielestäni yhdessäkään tämä ei ole pitänyt paikkaansa. Jos ajat bensavolkkareillasi manuaalipuolella noin 2500 kierroksen pinnassa tasakaasulla ja laitat lusikan kokonaan pohjaan ripeällä liikkeellä, niin eikö vaihda pienemmälle?

Lisäharjoitus tehty, DSG7 : manuaalina 4-vaihteella 3000 rpm (n. 80 kmh) pedaali pohjaan, odotellaan tovi, muutaman sekunnin päästä sama nelonen edelleen pesässä ja kierrokset 5000 rpm eli vauhtia jo liikaa. Toinen kokeilu kolmosella eri kierroksilla. En tiedä kuinka paljon pitäisi runtata että muka vaihtaisi pienemmälle. Ei siis ihan vahingossa tai häiritsevästi voi vaihtaa nykyversiossa.

Mielestäni tuo DSG kaikkiaan toimii eri ohjelmilla ihan fiksusti tilanteiden mukaan  :)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

opation

Takuuvarmasti ainakin DSG-7 + Golf V-Variant yhdistelmässä oli kick-down. Sen verran monta kertaa se sai hermot menemään varsinkin tuossa loppuaikoina kun yritin demota laatikon vikaa. Ihan sama millä vaihteella manuaalina ajoi, niin aina pohjaan polkaistessa vaihtoi pienemmälle vaikkakin siinä oli polkimessakin hienoinen pykälä siellä lattian lähellä.

Flat

Manuaali tottakai ! Se on rattimiesten vaihtoehto.

No ei vaan, manuaali on persaukisten valinta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 24.11.11 - klo:18:08
Lisäharjoitus tehty, DSG7 : manuaalina 4-vaihteella 3000 rpm (n. 80 kmh) pedaali pohjaan, odotellaan tovi, muutaman sekunnin päästä sama nelonen edelleen pesässä ja kierrokset 5000 rpm eli vauhtia jo liikaa. Toinen kokeilu kolmosella eri kierroksilla. En tiedä kuinka paljon pitäisi runtata että muka vaihtaisi pienemmälle. Ei siis ihan vahingossa tai häiritsevästi voi vaihtaa nykyversiossa.

Mielestäni tuo DSG kaikkiaan toimii eri ohjelmilla ihan fiksusti tilanteiden mukaan  :)

Minulla taas oma 1.4TSI DSG.. Ja seuraavanlainen tilanne on kokeiltu:

Keppi manuaaliasentoon, vauhtia noin 60, kierroksia noin 2000, vaihteena 4:nen.. Kaasu polkaistaan lattiaan asti, ja ennen kuin ehtii edes ajatella sanovansa KISSA, niin 2:n on päällä ja melu on infernaalisenjärkyttävä ja auto lähtee kiihtymään, siten kuin 90kW nyt jaksaa tätä laivaa viedä  ;D

Joten kyllä minun DSG vaihtaa manuaaliasennossa kickdownilla vaihteita alemmas.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

XUE

jotkut sanoo automaatteja hitaiksi ja että manuaalina voi reagoida nopeammin?

Itse ihmettelen sitä suunnattomasti, jos vaikka katsotaan laatikon vaihtonopeuksia;
DSG7: 8millisekunttia ylöspäin siis.
monissa autoissa automaatti on myös nopeampi 0-100km/h kiihdytyksessä.

toiseksi, vaihtonopeus on melko suhteellista ja se "nopea reagointi".
En tiedä missä muut ajavat mutta itse en rata-ajoa suorita kovin usein
eikä perusajossa paljoa pääse "urheilullisesti" ajamaan kun jonossa mennään.

Pointtihan on juuri siinä että kun ajosta varmaan 90% on liikenteen mukana
menoa,jonossa tai ruuhkassa, työmatkalla tai lapsia viemässä on käytännöllisyydellä
suurin merkitys - ainakin minun mielestä. D päälle ja menoksi.   ;D

niin ja muuten se alasvaihto kestää jopa 600millisekunttia :o
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Wilburi

Keskustelun perusteella DSG näyttää toimivan toisilla loogisesti ja toisilla ei...vai arpookohan se vaan toisilla? Ainakaan kovin loogisesti se ei vaikuta toimivan?  ;D

Skula

Käytän DSG:ssä vaihdelärpyttimiä vain tässä nykyisessä 1.4TSIipassa vain siksi että

ohituspaikkaa kun kytistän,
niin vaihteen pienemmän valmiiksi pistän,
jotta ohi joskus ehdin sujahtaa,
ilman että vastaantulija pamahtaa keulaan,
hitaahko kun tämä miun TSI lupsakkani on,
pitää varmistaa että heti käytössä se pieni voima on,
jottei tule isopaha vauhtikone päälleni,
ja tappaa ehdi hienoa minuani

Ja siis 1.8TSI DSG ei ohitustilanteessa kaivannut tämmöistä toimintaa(kuin leikillään), kuten ei tarvinnut 2.0TFSI Stronic myöskään, kun niissä piili jo sen verran voimaa että lähtivät ilman tämmöistä ennakointia mukavasti ohitukseen...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 24.11.11 - klo:19:34
Keskustelun perusteella DSG näyttää toimivan toisilla loogisesti ja toisilla ei...vai arpookohan se vaan toisilla?

Mulla on kolmas DSG putkeen ja kaikki toimineet ihan loogisesti ja pehmeästi. Kaikki kolme vielä erilaisia DSGitä: 7-vaihteinen kuivakytkin, 6-vaihteinen märkäkytkin ja nyt 7-vaihteinen märkäkytkin.

Riittää kun käyttää kaasupoljinta määrätietoisesti, eikä arvo omaa nopeustarvettaan.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Kvee

Lainaus käyttäjältä: skula - 24.11.11 - klo:19:40
ohituspaikkaa kun kytistän,
niin vaihteen pienemmän valmiiksi pistän,
jotta ohi joskus ehdin sujahtaa,
ilman että vastaantulija pamahtaa keulaan,
hitaahko kun tämä miun TSI lupsakkani on,
pitää varmistaa että heti käytössä se pieni voima on,
jottei tule isopaha vauhtikone päälleni,
ja tappaa ehdi hienoa minuani
size]

;D Automaailman Taberman (R.I.P)

Kvee

Niin se on että kahta en vaihda...toinen on Turun sinappi ja toinen Auran sin...eikun automaatti!

ram1

Jos on yksikätinen taksikuski, automaatti ;D
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

HAL9000

DSG. Das Grosse Scheisse. Laatikko jonka avulla on helppo tehdä yksi asia oikein: 0-100 kiihdytys. Kyllähän se vaihtaa vaihteen isommalle tai pienemmälle automaattisesti, joo. Mutta ne tilanteet missä DSG toimii virheellisesti tai suorastaan väärin.. Ei jaksa luetella, väsyttää. Olen tämän sama litanian niin monta kertaa jo aiemmin kirjoittanut, ja kahden oman DSG:n kokemuksella, sekä parin koeajetun...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tet

Lainaus käyttäjältä: skula - 24.11.11 - klo:19:29
Minulla taas oma 1.4TSI DSG.. Ja seuraavanlainen tilanne on kokeiltu:

Keppi manuaaliasentoon, vauhtia noin 60, kierroksia noin 2000, vaihteena 4:nen.. Kaasu polkaistaan lattiaan asti, ja ennen kuin ehtii edes ajatella sanovansa KISSA, niin 2:n on päällä ja melu on infernaalisenjärkyttävä ja auto lähtee kiihtymään, siten kuin 90kW nyt jaksaa tätä laivaa viedä  ;D

Joten kyllä minun DSG vaihtaa manuaaliasennossa kickdownilla vaihteita alemmas.

Myönnän muistikuvani vääräksi tämän asian suhteen, tuli nyt itsekin testattua. Manuaalilla 6-vaihteella kierrokset noin 1500 -> kaasu pohjaan asti -> vaihde tippui kakkoselle. Eli kyllä se kickdown näkyy toimivan manuaalimoodissa tässä DQ200-lootassakin kuten totesit.

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 24.11.11 - klo:18:04
7v S Tronic, mikä mulla on, lienee VAGin kaksoiskytkimisistä kestävin malli ja kestää muistaakseni 550Nm.

Tiguanin uusi 7-vaihteinen DSG-loota (DQ500) kestää 600 Nm, se on se kestävin malli (jos kestävyydellä tarkoitetaan siis maksimivääntöä jolle loota on suunniteltu).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

clacson

Tää on hauskaa, joten vähän inhorealismia kehiin.
Mitenkäs mikään automaatti voisi olla täydellinen? Sehän toimii juuri niin hyvin kuin se koodi, jonka perusteella sen käsketään toimia. Koodin on suunnittelut ja toteuttanut ihminen, joka on hyvin kaukana täydellisestä. Se sama epätäydellinen ihminen sitä manuaalilaatikkoakin vatkaa ja kunkin omasta koodista riippuu kuinka hyvin siinä onnistuu. Joka päivä liikenteessä näkee, että melko huonosti. Usean kuskin resurssit eivät näy riittävän keppiin, kaasuun, kytkimeen, jarruun, vilkkuun, eteenpäin ja kahdelle sivulle katsomiseen jne. automaatilla tuosta joukosta putoaa kaksi vaihetta pois.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Tuota Fordia kun haeskelin, kävin koeajamassa myös yhden Lagunan 3-litrasen bensan, 5-koloisella automaatilla. Ja vaikka kuinka tuossakin se man-mode on, niin kyllä sen käyttö jäi about siihen yhteen kertaan jotta jaa, toimiihan tuo - ja takaisin D:lle. Tuossa yksilössä vain oli omistajahistoria ollut hieman suurpiirteinen huoltojen kanssa = vajaat huoltokirjat jne - ja se kyllä näkyikin jo mm. askin arpomisena paikallaan seistessä, milloin oli veto päällä milloin ei => ko. yksilöstä ei kauppoja syntynyt :-\

Sinällään itse vaihtotapahtuma tuossakin yksilössä oli (vielä?) varsin huomaamaton, joka saikin ajatukset portaattomiin tomaatteihin. Eikös Nissan/Renault ainakin tee tuota 2 litrasta teräsnauhaa, vaan mikä on näiden käyttökokemus? Onko moottorin kierrosalueesta käytettävissä kovinkin leveä alue vai onko se moposkootterimaista tasaista +/- 1000rpm kun jo aski luistaa pienemmälle/suuremmalle => ajo on kuin ruohonleikkurilla päristelisi ;) Entäs noiden pitkäaikainen kesto? Onhan nuokin jo muutaman vuoden olleet markkinoilla, joten joitain kokemuksia luulisi jo joillekin kertyneen, kestääkö hihnat ja missä vaiheessa menee vartsun hihna/lautaset vaihtoon ja millä kustannuksella ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy