Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

XUE

;)

niin kyllähän tosi mies ikkunan itse vääntää kiinni/auki, samoin ilmastointi on aivan turhaa,vien vaan polttoainetta puhumattakaan kaikenmaailman luistonestoista tai mikä se sellainen peruutustutka on,
on sitä ennenkin osattu peruuttaa ja kyllä minä taatusti osaan paremmin vaihtaa kuin yksikään
insinöörin tekemä automaatti, vaikka VAG on tehnyt yli 3,6 miljoonaa DSG vaihteistoa niin ei vakuuta ;D

mutta pääasiahan on että jokainen omalla tyylillään!
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Tikka

Minulle kelpaa molemmat. Automaatti on vaivaton, mukava, helppo, stressitön ja kiihtyy aina täysillä, jos niin haluaa. Manuaalilla on välillä mukava ajella, kun on enemmän tekemistä ajaessa. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että ruuhka- ja kaupunkiajoon ehdottomasti automaatti. Syrjäisemmillä kylillä sitten manuaalilla on ihan hyvä ajella, mutta miksei automaatillakin.

XUE

volkkarin sivuilta;

"..Passat Alltrackin bensiinimoottoriksi meillä on tarjolla 155-kilowattinen (210 hv) TSI-moottori. TDI-dieseleitä on kaksi, joiden tehot ovat 103 kW (140 hv) ja 125 kW (170 hv). TSI ja tehokkain TDI ovat aina nelivedolla varustettuja 4MOTION-versioita. Vaihteistona niissä on myös aina DSG-automaatti."

tähän suuntaa se alkaa menemään jo Passateissakin
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: XUE - 23.11.11 - klo:18:50
;)

niin kyllähän tosi mies ikkunan itse vääntää kiinni/auki, samoin ilmastointi on aivan turhaa,vien vaan polttoainetta puhumattakaan kaikenmaailman luistonestoista tai mikä se sellainen peruutustutka on,
on sitä ennenkin osattu peruuttaa ja kyllä minä taatusti osaan paremmin vaihtaa kuin yksikään
insinöörin tekemä automaatti, vaikka VAG on tehnyt yli 3,6 miljoonaa DSG vaihteistoa niin ei vakuuta ;D

Useimmat varusteet ovat melko turhia. Niitä nyt toki myydään, jotta saadaan parempi kate. Esim.

- Peruutustutkalla ei tee mitään ainakaan Passat/A4 kokoluokan autossa, ehkä johonkin Q7 se on perusteltu.
- sähköikkunoiden käyttökin aika minimaalista, hyvin voisi veivata.
- ilmastointi toki ehdoton, mutta manuaalisen ja automaattisen ero aika pieni. Molemmat löytyvät.

Mitä tulee sitten näihin High Tech -varusteisiin, niin esim. Adaptiiviselle vakkarille vaikea keksi todellista hyötyä tai kaistavahdeille yms.

Muutamassa aiemmasta viestistä saa sen käsityksen, että varmasti henkilöt hankkisivat auton, joka ajaisi itse, jos sellainen olisi jo tarjolla? Tähän toki on jo vastaus, nimittäin taksi. Kaikki toimii automaattisesti, kun vain sanoo mihin paikkaa haluaa mennä. Ei tarvise vaihdella itse saatikka kääntää rattia jne.  ;D

Minä haluan ainakin vielä toistaiseksi ajaa itse omalla autolla ja mielellään bensaturbolla.

DSG ei todellakaan vakuuta ja myyntimäärällä ei oikein voi perustella mitään. Ei Toyota Corollakaan vakuuta esim. Ajo-ominaisuuksilla vaikka niitä on tehty kymmeniä miljoonia. Toki DSG on vähiten huono tomaatti, millä on tullut ajettua muttei silti se pärjää manuaalille.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 23.11.11 - klo:18:24
Mitäs järkeä on hankkia automaatti, jos siitä joutuu välillä vaihtelemaan kepistä jotain ohjelmia saatikka jotain vaihdetta?  ;D

Se on loistava juttu, että automaatissa on edes kaksi erilaista profiilia ja manuaalipuoli sen lisäksi. En minä kuitenkaan aina halua ajaa samalla tavalla. Manuaalipuolessa on vain se huono puoli, että sekin vaihtelee vaihteita, vaikka näin ei pitäisi tehdä.

Itse odotan sitä päivää, että kuljettaja voisi itse osittain "ohjelmoida" kolmannen profiilin automaatille. Ei varmasti olisi vaikeata tai kallista toteuttaa ja antaisi hienot mahdollisuudet sorvata tomaatin käytöstä juuri omaan makuun sopivaksi.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: XUE - 23.11.11 - klo:18:50
;)

+ 1

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: XUE - 23.11.11 - klo:19:26
volkkarin sivuilta;

"..Passat Alltrackin bensiinimoottoriksi meillä on tarjolla 155-kilowattinen (210 hv) TSI-moottori. TDI-dieseleitä on kaksi, joiden tehot ovat 103 kW (140 hv) ja 125 kW (170 hv). TSI ja tehokkain TDI ovat aina nelivedolla varustettuja 4MOTION-versioita. Vaihteistona niissä on myös aina DSG-automaatti."

tähän suuntaa se alkaa menemään jo Passateissakin

Valitettavasti näin asia on, mutta se ei tarkoita, että oltaisiin menossa parempaan suuntaan. Kyllähän moottorikokojakin koko ajan pienennetään, mutta kenen mielestä se on hyvä asia...no toki niiden, jotka haluavat mahdollisimman vähäpäästöisen ja pienen kulutuksen auton. Ja me, jotka haluavat autolta jotain hieman enemmän jäämme vähemmistön?  :(
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

ram1

Kyllä se hyvä asia, että nuo ns. perusautot kehittyy pieniin koneisiin, mutta pieneen kulutukseen.Ja lisäksi ne kulkee paremmin kuin vanhat 1.6 vaparineloset.Eihän nuo tehokkaammat autot mihinkään häviä.Kokoajanhan niissä tehot kasvaa ja kulutukset pienenee, joka sekin erittäin hyvä asia verotuksen kannalta.Maanantaisin automaatti.Perjantaisin manuaali ;D
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

livejungle

Hintaluokassaan DSG vakuuttaa. Kokeilkaapa uuden Opel Astran automaattilaatikkoa, voi luoja sitä arpomista ja hitautta. Se onkin momenttimuunnin..
Automaatti jatkossakin ja DSG:nä kiitos.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 23.11.11 - klo:20:12
Useimmat varusteet ovat melko turhia. Niitä nyt toki myydään, jotta saadaan parempi kate. Esim.

- Peruutustutkalla ei tee mitään ainakaan Passat/A4 kokoluokan autossa, ehkä johonkin Q7 se on perusteltu.
- ilmastointi toki ehdoton, mutta manuaalisen ja automaattisen ero aika pieni. Molemmat löytyvät.

Mitä tulee sitten näihin High Tech -varusteisiin, niin esim. Adaptiiviselle vakkarille vaikea keksi todellista hyötyä tai kaistavahdeille yms.

Muutamassa aiemmasta viestistä saa sen käsityksen, että varmasti henkilöt hankkisivat auton, joka ajaisi itse, jos sellainen olisi jo tarjolla? Tähän toki on jo vastaus, nimittäin taksi. Kaikki toimii automaattisesti, kun vain sanoo mihin paikkaa haluaa mennä. Ei tarvise vaihdella itse saatikka kääntää rattia jne.  ;D

Minä haluan ainakin vielä toistaiseksi ajaa itse omalla autolla ja mielellään bensaturbolla.

DSG ei todellakaan vakuuta ja myyntimäärällä ei oikein voi perustella mitään. Ei Toyota Corollakaan vakuuta esim. Ajo-ominaisuuksilla vaikka niitä on tehty kymmeniä miljoonia. Toki DSG on vähiten huono tomaatti, millä on tullut ajettua muttei silti se pärjää manuaalille.
Samaa mieltä.

TBA

Minulla olleissa autoissa automaatti (momentinmuunnin malli) on toiminut ilman vaihteiden arpomista. Rauhallisesti kun painaa kaasua (vaikka pohjaan, kick-downia vasten), vaihde pysyy ja voi hyödyntää kiihdytyksessä alakierroksia. Nopeasti kaasua painettaessa alkaa vetää heti ja vaihtaa pienemmän vaihteen veto päällä.
Joissakin koeajamissani autoissa arpomista on esiintynyt kyllä. Matalilla kierroksilla ajettaessa kun painaa kaasua, vaihteisto alkaa vaihtamaan pienemmälle ja auto alkaa kiihtymään vasta kun pienempi vaihde on kytkeytynyt. Aikaa menee luokkaa 1s ja se tuntuu todella pitkältä ajalta, kun risteyksessä käännyttäessä rekka on tulossa päälle. Joissakin kaksoiskytkivaihteistoisissa autoissa kaasua ei voi painaa niin kevyesti lisää, ettei laatikko vaihtaisi pienemmälle. Siksi jotkut ajavatkin moottoritiellä laatikko manuaaliasennossa.
Kun vääntöä on yli 400 Nm, automaatin vaihto-ohjelma on ilmeisesti viritetty rauhallisemmaksi kuin pikkukoneilla.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: XUE - 23.11.11 - klo:19:26

Ton tyyliseen olis Tippi varmaan sopivampi. Tai ainakin näin omien DSG / S-tronic kokeilujen perusteella. Tosin omistuskokemuksia ei ole. Tässä omassa pirssissä on momentinmuunnin laatikko (parjattu Aisin 6 vaihteinen) ja se sopii kaikkeen vetoon, mönkimiseen, vahvassa lumessa kahlaamiseen, peruutukseen, liukkaalle jne. Kaikkeen siihen mihin tuollainen Alltrack tuntuis olevan omiaan.
"All 4 The Driver"

juupeli

Olettekos olleet kyydissä silloin kun kuskina on tumpelo joka ei osaa käyttää manuaalia. Ai että se matka tuntuu pitkältä. Pari kertaa oli ihan pakko esittää rakentava kommentti. Jamppa meni vielä enemmän kipsiin. Automaatilla sentään huonompikin kuski ajaa kuin vanha tekijä  ;D

Aubade

Itse näkisin että molemmilla on paikkansa, en ole (vielä) oikein automaattien ystävä. Aikaisemmat kokemukset ovat manuaalivaihteisista ja automaattikokemukset ovat lähinnä lyhempiä tai pidempiä koeajoja. Jos ajaisin paljon ruuhka-ajoa niin silloin valitsisin ehdottomasti automaatin, samoin kuin diesel moottorisen kulkuneuvon kanssa. Urheilullisempaan vehkeeseen sitten mielummin manuaali (pl. Ferrari, Lamborghini tms. joissa kuvittelisin kaksoiskytkinvaihteiston toiminnan olevan eri tasolla kuin kansanautoissa).

Itselleni automaatit ovat aiheuttaneet aina hieman päänvaivaa, eivät vain ole tuntuneet omilta. Esimerkiksi A4/A5 2.0 TFSI S-Tronicilla oli mielestäni hirveä, manuaaliaskilla sen sijaan loistava. Suurin syy on juuri tuossa arpomisessa, sillon kuin pitäisi mennä niin alettiin vekslaamaan vaihteita. Toinen ärsyttävä asia on tuo "manuaalimoodi" joka ei sitä ole kun laittaa polkimen lattiaan. Jos tälläinen aidosti manuaalimoodi olisi olemassa niin se parantaisi suurimmat automaatin hiertymät. Nyt on tulossa MB C Coupé automaatilla joten sen kanssa on elettävä, katsotaan sen jälkeen mitkä ovat ajatukset, ehkä osa automaativastaisuudessa on myös siinä ettei osaa annostella kaasua oikein joka vaikuttaa automaatin toimintaan.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: TBA - 23.11.11 - klo:21:35aikaa menee luokkaa 1s
Töissä ajellaan MB Sprinter automaatti pakettiautoilla ja just tuo ilmiö välillä häiritsee. Muitakin huonoja puolia on, kuten kiihdyttäminen risteyksestä, vähän liikaa kun painaa kaasua niin laatikko vaihtaa pienemmälle ja auto sitten oikein nykäisee kun lähtee kiihtymään ja se nykäisy ei ole hyvä juttu. Arpominen on hyvä sana kuvailemaan noita työautojen automaatteja. Ainoa hyvä puoli on niissä, että auto liikkuu 0-160km/h koskematta keppiin, mutta liikkumisen "laatua" ei voi kyllä kehua.

MTu

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 23.11.11 - klo:20:12

-1
Tuohon oli kaikki kiteytetty niin hyvin ettei voinut kuin lainata. Olen nimittäin kaikesta muusta paitsi corollan ajo-ominaisuuksista 110% täysin eri mieltä :) DSG:stä olin samaa mieltä, mutta nyt nämä 10000 ensimmäistä kilometriä Passatin märän 6 vaihteisen kanssa ovat kyllä kääntäneet pään - DSG:stäkin löytyy oikeasti toimiviakin vaihtoehtoja.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

dosetti

Minäkin pärjäsin oikein hyvin ilman peruutustutkaa, kunnes tuli Jetta. Kyllä se on kätevä täällä ruuhkasuomen syksyisellä ahtailla parkkipaikoilla. Ikkunat pisaraa täynnä ja mitään ei näe taakse kun valot heijastelee niistä pisaroista. Pidin turhuutena ennen, en enää. Ja ettei menis ihan täysin ot:ksi, automaatti on jäänyt moneen paikkaan hankeen kiinni, josta manuaalilla olis päässy irti.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Aubade - 24.11.11 - klo:02:04
Jos ajaisin paljon ruuhka-ajoa niin silloin valitsisin ehdottomasti automaatin
Itse olen prätkää vaihtanut sen mukaan missä on työpaikka ollut. 650cc prätkästä 400cc maxi-skootteriin kun työpaikka siirtyi Hki keskustaan ja taas takaisin 750cc prätkään kun työpaikka siirtyi hieman kauemmaksi keskustasta. Todellakin rupesi hyvin hätäseen kypsyttämään tuo prätkän vaihteiden kanssa roplaaminen keskustan valoissa. Ja maxissa se mitä mahd. tehoissa häviää, niin niillä ole yhtään mitään merkitystä keskustassa pörrätessä vs. kuinka mukava on portaaton CVT tuossa ympäristössä :)

Ja taitaa tuo automaagi löytää tiensä myös "oikeisiin" prätkiinkin, sillä jo muutaman vuoden on automaattista ollut tarjolla ainakin Hondalta (DN-01) ja Aprilialta (Mana). Tai olihan Hondalta jo 80-luvulla Hondamatic-automaatti, mutta sen tekninen toteutus ei ihan lyönyt itseään markkinoilla läpi. Ja taas toisaalta Gileralta löytyy 800cc skootteri-runkoinen peli (GP-800), joten onko tuo nyt sitten kumpi. Ja Yamahallakin oli muutama vuosi sitten 2-syl skootteri, jossa moottori oli kiinni rungossa ja toisioveto ketjulla kuten präktkissä. Rajat prätkien ja skoottereiden välillä ovat siis enää vain veteen piirretty viiva :-X

No vastaavasti autoissa pakkaa ovat tulleet sekoittamaan ensin robotit ja sittemmin kaksoiskytkimet. Molemmissa automaattisuus on vain pätkä softaa ja pari sähköistä toimilaitetta. Ennen automaatti sentään oli oikeasti automaatti, vaikka niistä manuaaleja yritettiinkin tehdä - ja taas pätkällä softaa ;)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 23.11.11 - klo:16:29
Yksi paska puoli automaateissa on se että "manuaali-puoli" ei kuiteskaan ole manuaali vaan arpoo vaihdetta johonkin suuntaan kun esim. runttaa tallan kickdown pykälästä ylitse tai jenga lähestyy punarajaa.

R8 V10 R-Tronic on toistaiseksi ainoa minun ajama, jossa tuo manuaalipuoli on sellainen kun kuuluu eli jättää päätöksen kunnolla kuskille. Tuolla pystyi vaikka vetämään rajoittajalle. Tosin muun merkkisiä vastaavia lentokoneita ei ole oikein sattunut ohjastettavaksi.

DSG:n manuaaliasento näyttäisi jättävän muuten vaihteet kuskin valinnaksi, paitsi estää ali- ja ylikierrokset. Eli vaihtaa pienemmälle kun kierrokset tippuvat jonnekin tonnin pintaan ja vaihtaa isommalle jossakin 6500 rpm:ssä.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: MTu - 24.11.11 - klo:07:20
DSG:stäkin löytyy oikeasti toimiviakin vaihtoehtoja.

En väitä etteikö löytyisi, mutta niissä mallaissa mitä itse ole koeajanut, niin ne eivät todellakaan ole olleet toimivia. Liekö syy sitten siinä se, että koeajamissani autoissa ei ole esim. ollut viimeistä softapäivitystä?

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Aubade - 24.11.11 - klo:02:04
Itselleni automaatit ovat aiheuttaneet aina hieman päänvaivaa, eivät vain ole tuntuneet omilta. Esimerkiksi A4/A5 2.0 TFSI S-Tronicilla oli mielestäni hirveä, manuaaliaskilla sen sijaan loistava. Suurin syy on juuri tuossa arpomisessa, sillon kuin pitäisi mennä niin alettiin vekslaamaan vaihteita. Toinen ärsyttävä asia on tuo "manuaalimoodi" joka ei sitä ole kun laittaa polkimen lattiaan. Jos tälläinen aidosti manuaalimoodi olisi olemassa niin se parantaisi suurimmat automaatin hiertymät. Nyt on tulossa MB C Coupé automaatilla joten sen kanssa on elettävä, katsotaan sen jälkeen mitkä ovat ajatukset, ehkä osa automaativastaisuudessa on myös siinä ettei osaa annostella kaasua oikein joka vaikuttaa automaatin toimintaan.

Minulla aivan samanlaiset kokemukset DSG/S Tronicista. Aivan hirveää arpomista, kun hieman kiihdyttelee ja usein muussa ajossa tuntuu, että aina on "väärä" vaihde valmiina. En myöskään ymmärrä miksi tuo manuaalimoodi ei oikeasti ole manuaalimoodi? 

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 24.11.11 - klo:08:50
DSG:n manuaaliasento näyttäisi jättävän muuten vaihteet kuskin valinnaksi, paitsi estää ali- ja ylikierrokset. Eli vaihtaa pienemmälle kun kierrokset tippuvat jonnekin tonnin pintaan ja vaihtaa isommalle jossakin 6500 rpm:ssä.

Aika montaa DSG:tä olen ajanut ja mielestäni yhdessäkään tämä ei ole pitänyt paikkaansa. Jos ajat bensavolkkareillasi manuaalipuolella noin 2500 kierroksen pinnassa tasakaasulla ja laitat lusikan kokonaan pohjaan ripeällä liikkeellä, niin eikö vaihda pienemmälle?

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:10:03
Aika montaa DSG:tä olen ajanut ja mielestäni yhdessäkään tämä ei ole pitänyt paikkaansa. Jos ajat bensavolkkareillasi manuaalipuolella noin 2500 kierroksen pinnassa tasakaasulla ja laitat lusikan kokonaan pohjaan ripeällä liikkeellä, niin eikö vaihda pienemmälle?

Pitänee suorittaa vielä lisää harjoituksia, koska muodostan tässä asiassa näemmä yhden hengen opposition, mutta eilisten kirjoitusten innoittamana kun en muistiini aikaisemmasta mielikuvasta luottanut, tein lisäkokeen: 7 manuaalina (eli vipu oikealla) pesässä kierroksia noin 2000, lusikka pohjaan ... ei vaihtoa alaspäin.
Mutta pitää kokeilla joskus lisää, jos jossakin tilanteissa sitten kuitenkin vaihtaisi itsekseen (poislukien siis ali- ja ylikierrosestot)  :-\
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Mikko

Pitää sitä automaattiakin osata ajaa. ;) Ajatuksia ei noi vaihteistot tietääkseni vielä osaa lukea.

Omaan ajotyyliin DSG on ainakin sopinut oikein hyvin. Ainoa moite löytyy siitä empimisestä kun melkein pysähtyy ja sitten yrittää jatkaa matkaa. Mutta ei sekään häiritse kun asian sisäistää ja ennakoi hieman.

D-tila toimii taloudellisen perusajon periaatteiden mukaan, käyttää siis isoja vaihteita. S-tilassa löytyy sitten enemmän herkkyyttä ja itse ainakin käytän ripeitä kiihdytyksiä tai ohituksia tehdessä S:ää. Sellaisethan ei "normaaliin ajoon" kuulu. Omien testien mukaan DSG vaihtaa manuaalitilassa isommalle tai pienemmälle vaan silloin jos ollaan epäedullisella kierrosalueella. Se ei siis anna jurnuttaa tai kierrättää liian kovilla kierroksilla. Muuten ei ajoon tunnu puuttuvan.

Niin joo ja kysymykseen vastaten. Ennen olin sitä mieltä, että automaatti on syvältä sieltä ja poikittain, mutta DSG ja S-tronic on ainakin olleet ihan positiivisia uusia tuttavuuksia. Perinteisistä automaateista en tykkää, mutta manuaaliakaan ei toisaalta luultavasti enää tule ellei ole pakko.

tet

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 24.11.11 - klo:11:30
Pitänee suorittaa vielä lisää harjoituksia, koska muodostan tässä asiassa näemmä yhden hengen opposition, mutta eilisten kirjoitusten innoittamana kun en muistiini aikaisemmasta mielikuvasta luottanut, tein lisäkokeen: 7 manuaalina (eli vipu oikealla) pesässä kierroksia noin 2000, lusikka pohjaan ... ei vaihtoa alaspäin.
Mutta pitää kokeilla joskus lisää, jos jossakin tilanteissa sitten kuitenkin vaihtaisi itsekseen (poislukien siis ali- ja ylikierrosestot)  :-\

Näin se minullakin on mielestäni toiminut, tosin aika harvoin on tullut manuaalipuolella kiihdyteltyä. En keksi miten tuon voisi järkevämmin toteuttaa. Ylikierrokset voisi tietysti estää kierrosrajoittimella moottorin softassa, silloin voisi huudattaa rajoitinta vasten mutta miksi joku näin haluaisi tehdä? Alikierroksien tapauksessa vaihtoehtona automaattivaihdolle on vain moottorin sammuminen ja auton äkkinäinen pysähtyminen, tai sitten kytkimen automaattiaukaisu jolloin ei pysähdytä töksähtäen vaan hitaammin ja moottori ei sammu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 24.11.11 - klo:12:13
Omien testien mukaan DSG vaihtaa manuaalitilassa isommalle tai pienemmälle vaan silloin jos ollaan epäedullisella kierrosalueella. Se ei siis anna jurnuttaa tai kierrättää liian kovilla kierroksilla. Muuten ei ajoon tunnu puuttuvan.

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.11.11 - klo:12:21
Näin se minullakin on mielestäni toiminut, tosin aika harvoin on tullut manuaalipuolella kiihdyteltyä.

Onko teillä molemmilla kuiva 7-vaihteinen DSG? Voisiko siinä olla toiminta erilaista kuin märässä 6-vaihteisessa?

LainaaEn keksi miten tuon voisi järkevämmin toteuttaa.

En minäkään, mutta kun ainakaan DSG6 ei toimi näin järkevästi. Se vaihtaa pienemmälle vaihteelle manuaalipuolellakin, kun polkee lusikan pohjaan kierrosalueen alapäässä.

Mikko

Minulla on ainakin tuo DSG7, mutta pakko samalla myöntää, että aika vähän on puhdasta manuaalia tullut käytettyä. Lähinnä testimielessä olen kokeillut, ihan mielenkiinnosta myös tuota, että milloin puuttuu peliin.

Rattiläpysköistä vaihtaa muissakin tiloissa tarpeen mukaan vaihdetta alaspäin. Tällöin vaihteisto pysyy hetken aikaa manuaalitilassa, kunnes palaa automaatiksi. Ylöspäin ei ole ollut tarvetta vaihdella kun vaihteisto muutenkin pitää niin isoilla vaihteilla.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.11.11 - klo:12:32
En minäkään, mutta kun ainakaan DSG6 ei toimi näin järkevästi. Se vaihtaa pienemmälle vaihteelle manuaalipuolellakin, kun polkee lusikan pohjaan kierrosalueen alapäässä.
Tarkoitatko pohjaan polkemisella kick downia? Sen merkityshän käsittääkseni on juuri vaihtaa pienempää sisään ja ehkä se on sitten käytössä myös manuaalipuolella. Kaasu sinänsä on pohjassa jo kick down kynnystä vasten painettuna.
Kick downin merkitystä ei DSG:n kanssa tule juuri ajateltua kun loota vaihtaa jo muutenkni pienempää tarvittaessa mutta moni perinteinen automaatti tarvitsee sitä jos vähänkin ripeämmin meinaa kulkea.

Mikko

^ Ja tuotahan ei DSG7:stä löydy. Joka selittäisi erilaisen käytöksen.

duke7

Wikipediassakin näköjään kerrotaan kuten äsken arvelin: (viimeinen virke)
Under "normal", progressive and linear acceleration and deceleration, the DSG shifts in a "sequential" manner, i.e. under acceleration: 1st > 2nd > 3rd > 4th > 5th > 6th; and the same sequence reversed for deceleration. However, the DSG can also skip the normal sequential method, by 'missing out' adjacent gears, and shift two or more gears.[3] This is most apparent if the car is being driven at sedate speeds in one of the higher gears with a light throttle opening, and the accelerator pedal is then pressed down, engaging the "kick-down" function. During kick-down, the DSG will skip gears,[10] shifting directly to the most appropriate gear depending on speed and throttle opening. (This kick-down may be engaged by any increased accelerator pedal opening, and is completely independent of the additional resistance to be found when the pedal is pressed fully to the floor, which will activate a similar kick-down function when in Manual operation mode).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy