Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

mremonen

Lainaus käyttäjältä: K70 - 14.12.12 - klo:13:01
DSG ja autohold ei ryömi, kun jalan nostaa jarrulta  ;D
Ok, en ole päässyt A5:sta ajamaan, mutta koeajossa oli A4 3.0TDI S-tronicilla ja kyllä se minusta ryömi niin kuin nykyinen tippikin. Samoin tuo Ibiza ryömii, vaikkei niin jouhevasti kuin A6. No, pitää päivittää näkemystä jahka tuo A5 saapuu.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

duke7

Lainaus käyttäjältä: K70 - 14.12.12 - klo:13:01
DSG ja autohold ei ryömi, kun jalan nostaa jarrulta  ;D
Kuiva DSG7 ei ryömi ilman kaasua ja ei DSG6:kaan ryömi jos autohold on päällä. Autohold pois päältä DSG6 ryömii kyllä kun jalan nostaa jarrulta. Noin tekevät käsittääkseni kaikki muutkin DSG:t ja Stronicit joissa märkä kytkin.

Vaarivanhus

Yhden ainoan kerran olen elämässäni automaatilla ajanut. Toteamus; ei autoa voi ilman kytkinpoljinta ajaa. :)
Joutilas 76v

Marapetsu

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 14.12.12 - klo:14:36
Yhden ainoan kerran olen elämässäni automaatilla ajanut. Toteamus; ei autoa voi ilman kytkinpoljinta ajaa. :)

Ikäluokkaa 50+vuotta olevana ajoin 30+ vuotta noin joka päivä manuaalilla,nyt uudessa autossa automaatti 3kuukautta "pientä opettelua", mutta voi sillä ajaa.
Marapetsu.

tet

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 14.12.12 - klo:14:36

Niinhän sitä sanotaan, ettei vanha koira uusia temppuja opi. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 14.12.12 - klo:14:52
Ikäluokkaa 50+vuotta olevana ajoin 30+ vuotta noin joka päivä manuaalilla,nyt uudessa autossa automaatti 3kuukautta "pientä opettelua", mutta voi sillä ajaa.
Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.12 - klo:15:12
Niinhän sitä sanotaan, ettei vanha koira uusia temppuja opi. ;)

Ainakin koko ajan joutuu miettimään, mitä jaloillaan tekee. Liian vaarallista on lähteä vanhan koiran tien päälle opettelemaan uusia asioita. Viisainta on meikäläisen pitäytyä siinä, mikä on 47 vuoden aikana selkäytimeen asettunut. Onhan se automaatilla ajo oppiajan jälkeen varmaankin vaivatonta ja ehkäpä turvallistakin, kun ei tarvitse käsiään ratista irrottaa, mutta jotain taitaa jäädä ajamisen ilosta puuttumaan, kun ei pääse "kepittämään". Autolla ajo - johon osana kuuluu hammaspyörien hämmentäminenkin kepin välityksellä, synkronoituna polkimien paineluun - on nautinnollista. Tietenkin ajettavien matkojen pysyessä kohtuuden rajoissa, ilman, että väsy iskee päälle.
Joutilas 76v

Wagner

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.12.12 - klo:14:31
Kuiva DSG7 ei ryömi ilman kaasua ja ei DSG6:kaan ryömi jos autohold on päällä.

Kyyl se muistaakseni lähti liikkeelle, kun hetken maltto oottaa. Tosin meikäläisen muistiin ei ole luottaminen ja 7-lovinen DSGeekin menneen talven lumia, nii ei voi testatakaan.
Sikamaista menoa since 1975

Stabilizer

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 14.12.12 - klo:15:48
Kyyl se muistaakseni lähti liikkeelle, kun hetken maltto oottaa. Tosin meikäläisen muistiin ei ole luottaminen ja 7-lovinen DSGeekin menneen talven lumia, nii ei voi testatakaan.
Kyllä tuo minun dsg6 lähtee eteenpäin vaikka hillhold kytkeytyy mäessä. pitää tosiaan se puoli sekuntia odottaa että irrottaa jarrun ja lähtee ryömimään kun nostaa jalan jarrulta
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

pappa

Mulla ainakin DSG7 ryömii.
Tämä on selkeä etu liukkaalla liikkeelle lähdössä.
Ryöminnällä ensin liike ja sitten varovasti mutta määrätietoisesti lisäten kaasua niin kyllä lähtee ja nopeasti.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Stabilizer - 14.12.12 - klo:16:12
Kyllä tuo minun dsg6 lähtee eteenpäin vaikka hillhold kytkeytyy mäessä. pitää tosiaan se puoli sekuntia odottaa että irrottaa jarrun ja lähtee ryömimään kun nostaa jalan jarrulta

Mitenkäs, jos mäki on jyrkkä: kumpaan suuntaan auto ryömii ilman kaasua, eteen vai taakse päin?

Minun DSG6:ssani ei ole hillholdia (malli -08), mutta entisenä manuaalikuskina osaan käyttää käsijarrua jyrkässä mäessä eteen päin lähdettäessä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

duke7

Hillhold ja Autohold on eri asioita. Autohold pitää auton pysähdyksen jälkeen paikoillaan ilman jarrua vaikka maailman tappiin. Liikkuu vasta kun painaa kaasua.
Sellainen hauska ominaisuus tuossa on myös, että ollessaan aktiivisena kytkee käsijarrun kun auton sammuttaa.

Muistikuvat DSG7:sta mulla ovat parin vuoden takaa joten voihan se jotenkin ryömiä. Väittäisin ettei se ainakaan ole niin selkeä kuin DSG6:lla.

Stabilizer

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.12.12 - klo:16:22Hillhold ja Autohold on eri asioita. Autohold pitää auton pysähdyksen jälkeen paikoillaan ilman jarrua vaikka maailman tappiin. Liikkuu vasta kun painaa kaasua.
Sellainen hauska ominaisuus tuossa on myös, että ollessaan aktiivisena kytkee käsijarrun kun auton sammuttaa.

Muistikuvat DSG7:sta mulla ovat parin vuoden takaa joten voihan se jotenkin ryömiä. Väittäisin ettei se ainakaan ole niin selkeä kuin DSG6:lla.
Tulikin mieleen että varmaan sotken auto ja hillholdin. Sen verran vanha oma auto ettei siinä autoholdia ole. Tuo ominaisuus lienee malleissa joissa sähköinen käsijarru?

Edit: sen verran tuohon otsikkoon että ensimmäisen automaatin jälkeen ei ole manuaaliin paluuta ellei tule rahapula. Aikanaan ajelin manuaalilla automaatin kalliimman hankintahinnan takia. Toisaalta pelkäsin kallista remonttia ja polttoainekuluja. Niin ne ajat muuttuu ja tähän dsg:hen tottui yllättävän helposti perinteisen jälkeen.

petnen

Minä kierrän kaukaa nuo dsg vaihteistolliset autot, voihan ne olla hyviä siihen asti kun joutuu vaihtamaan vaihteiston. Enkä myös automaattia enään hommaa.
Mikä sen ärsyttävämpää kuunnella sitä vaihteiston luistattamista.

Cayman

Maailmasta pyöritty tekemään helpompi paikka elää joka vuosi ja silti autotehtaat valmistaa manuaaleja,typerää touhua,kaikki autot kuuluisi olla tomaatteja!
ID.3 Business
Golf VIII

petnen

Lainaus käyttäjältä: Audis - 17.12.12 - klo:17:56
Maailmasta pyöritty tekemään helpompi paikka elää joka vuosi ja silti autotehtaat valmistaa manuaaleja,typerää touhua,kaikki autot kuuluisi olla tomaatteja!
Ei se manuaalilla ole sen vaikeampaa ajaa kun automaatilla.
Manuaaliahan autotehtaat tekevät kun kaikki asiakkaat eivät ole valmiita tekemään muutaman vuoden jälkeen kalliita remontteja.
Ja mitä tuohon dsg laatikkolliseen autoon niin monet autokauppiasta eivät ota niitä vaihdossa tai jos ottavat niin tarjoavat  muutaman tonnin vähemmän jos joutuvat tekemään sen remontin.... On ne niin hyviä. ;D

Stabilizer

Aika provosoivia viestejä :). Onneksi on myös autokauppiaita joita kiinnostaa tehdä hyviä kauppoja myös dsg autoista. Itse en tiedä yhtään huonoa kokemusta tuttavapiiristä dsg vaihteistoista enkä näe tuota minään mörkönä. Yhden manuaalinen tiedän hajonneen mutta en tuosta sen kummempia johtopäätöksiä tee. Aika pieni % lienee kuitenkin hajonnut/viallisia dsg vaihteisista autoista.

teemur

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.12.12 - klo:16:22
Hillhold ja Autohold on eri asioita. Autohold pitää auton pysähdyksen jälkeen paikoillaan ilman jarrua vaikka maailman tappiin. Liikkuu vasta kun painaa kaasua.

Kyllä se DSG7 ryömii jos ei ole Autohold aktiivisena. Mutta ryömintä tulee pienellä viiveellä kun jalan nostaa jarrulta. Sen jälkeen ryömintä on kuten DSG6:lla. Parkkipaikalla eestaas vekslatessa toi on jopa manuaalin tuntuinen jollakin tapaa

Tuohon "kepittämisen" hienouteen: onhan se kivaa, toisaalta DSG-vaihteiston voi todeta olevan vielä kivampi, manuaaliläpyttimistä kun vaihtelee niin tietää vaihtavansa nopeammin kuin oikealla manuaalilla, vieläpä kytkintä ja synkroja rikkomatta joka tilanteessa  ;D On muuuten esim radalla todella hieno! Nykyinen ja edellinen DSG, uusikin olisi jos sellaisen kombon saisi 8)
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Markku J

Kyllähän se DSG 7 hieman ryömii sekin, mutta ei toki yhtä vahvasti, kuin märillä kytkimillä oleva DSG 6 tai isompien Audien S tronicit. Ã,,sken just ajelin meidän A1:llä, ja näin talvikelillä sen ryömintäkäytös on oikein mukavaa. Pitävällä kesäkelillä taas DSG 6 tuntuu mukavammalta. Itse asiassa nyt lumipöpperökelissä tuo meidän A1 tuntuu oikein hauskalta ajaa, kun alla on ihan uudet, pitävät Hkpl 7:t ja auto toimii kaikin puolin hienosti - ja pienen koneen tehokin on enemmän kuin tarpeeksi.

audioman

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 14.12.12 - klo:14:52
Sovin itsekin iän ja ajokokokemuksen puolesta Marapetsun määritelmään. Minä totuin automaattiin saman tien, jalka ei tahattomasti hakenut kytkinpoljinta montaakaan kertaa.

Mutta mitä itse asiaan tulee, niin kyllä automaatti on minun mielestäni paljon mukavampi taajama-ajossa, jota meikäläiselle tulee paljon (ajotietokone näytti viimeisen 2800 km ajon keskinopeudeksi 38 km/h). Toisaalta maantiellä ohittaessa kaipaisi joskus sitä voiman tunnetta, joka manuaalilla syntyi painaessa kaasun pohjaan nelosvaiheella. Automaatti heittää pienempää kehiin ja kierrätätä moottoria mikä kyllä johtaa reippaaseen nopeuden nousuun, mutta ei niin "miehekkäästi" kuin manuaalilla...

Polttoainetta tuntuu edelleen kuluvan enemmän, vaikka olen opetellut säästöhakuista ajotyyliä. Ja vaikka edellisen manuaalini yhdistetty normikulutus oli 5,6 l/100 km ja nykyisen automaatin 4,8 l/100 km...
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Marapetsu

Lainaus käyttäjältä: audioman - 20.12.12 - klo:08:43
Sovin itsekin iän ja ajokokokemuksen puolesta Marapetsun määritelmään. Minä totuin automaattiin saman tien, jalka ei tahattomasti hakenut kytkinpoljinta montaakaan kertaa.

Mutta mitä itse asiaan tulee, niin kyllä automaatti on minun mielestäni paljon mukavampi taajama-ajossa, jota meikäläiselle tulee paljon (ajotietokone näytti viimeisen 2800 km ajon keskinopeudeksi 38 km/h). Toisaalta maantiellä ohittaessa kaipaisi joskus sitä voiman tunnetta, joka manuaalilla syntyi painaessa kaasun pohjaan nelosvaiheella. Automaatti heittää pienempää kehiin ja kierrätätä moottoria mikä kyllä johtaa reippaaseen nopeuden nousuun, mutta ei niin "miehekkäästi" kuin manuaalilla...

Polttoainetta tuntuu edelleen kuluvan enemmän, vaikka olen opetellut säästöhakuista ajotyyliä. Ja vaikka edellisen manuaalini yhdistetty normikulutus oli 5,6 l/100 km ja nykyisen automaatin 4,8 l/100 km...

Kyllähän sitä ollaan tykästytty tähän automaattiin täälläkin,että ei ole paluuta manuaaliin.N.0,5-1l vie enempi naftaa kuin edellinen manumalli,mutta autokin on n.100kg painavampi.
Marapetsu.

herra neljäkymmentä 7

tää keskustelu ei tuu johtaan koskaan mihinkään,joko tykkää tai ei.Henkilökohtasesti sanosin että ottaisin vain siinä tapauksessa että ei tarvittis maksaa lisähintaa. :-*

mremonen

Lainaus käyttäjältä: hylkiö - 20.12.12 - klo:14:30
tää keskustelu ei tuu johtaan koskaan mihinkään,joko tykkää tai ei.Henkilökohtasesti sanosin että ottaisin vain siinä tapauksessa että ei tarvittis maksaa lisähintaa. :-*
Niinpä niin. Sama juttu kuin nelarin kanssa: yks tykkää, toinen ei. Kaikki ottais ilmaiseksi.

Jenkeissä taitaa manuaalit pääsääntöisesti maksaa enemmän kuin automaatit.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--

Filixon

"Yhä useampi valitsee automaattivaihteisen auton, mutta miltä tuntuu ajaa sellaisella ensimmäistä kertaa?"

http://www.hs.fi/autot/Automaattivaihteinen+ensikertalaisten+testiss%C3%A4+/a1356063757155
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wilburi

Jos haluaisin automaattivaihteisen auton, niin pitäisi vaihtaa samalla vaimoa. Hän, kun ei mistään hinnasta ottaisi tomaattia. Onneksi ollaan asiasta täysin samaa mieltä, niin ei tule erimielisyyksiä.  :D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

cipher

Moni vannoi myös aikanaan ettei tule koskaan ostamaan/käyttämään kännykkää. Muutamat samoten etteivät koskaan tule käyttämään nettiä, näitähän riittää.

eGetin

Aavistuksen huonoja vertauksia, muuten hyvä.

jni

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 26.12.12 - klo:00:22
Aavistuksen huonoja vertauksia, muuten hyvä.

Kuinka niin?

Minusta ovat oikein hyviä vertauksia.

Voihan se tietysti olla niin, että alle parikymppisen on vaikea hahmottaa aikaa ennen nettiä ja kännyköitä, mutta ei siitä nyt niin kauaa ole. Nuo mielipiteet olivat varsin yleisiä.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.12.12 - klo:11:06
Jenkeissä taitaa manuaalit pääsääntöisesti maksaa enemmän kuin automaatit.

Ei maksa. Yleensä automaatti on kalliimpi, jos manuaalikin on tarjolla, mutta hintaero on paljon pienempi kuin Suomessa, luokkaa $1000. Joskus molemmat mallit ovat samanhintaisia ja todella harvoissa tilanteissa, itse en nyt muista ainuttakaan, manuaali olisi kalliimpi. Yleistä tosin on se, että manuaalia ei ole tarjolla ollenkaan ja automaatti on ainoa vaihtoehto kuten esimerkiksi oman Edgen kohdalla on näin. Sitä ei edes saa manuaalina. Tämä onkin jännä juttu, koska Suomessa vasta nyt ihmiset alkavat haluamaan automaatteja enemmäin kuin aikaisemmin. Täällä taas päinvastoin lehdissä ja arvosteluissa kiitellään kovasti, jos manuaali on erikseen tarjolla. Muun muassa slogani "save the manuals" on erään ison lehden jutuissa mukana, jos mallista löytyy myös manuaalivaihteisto.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.12.12 - klo:07:16
Täällä taas päinvastoin lehdissä ja arvosteluissa kiitellään kovasti, jos manuaali on erikseen tarjolla. Muun muassa slogani "save the manuals" on erään ison lehden jutuissa mukana, jos mallista löytyy myös manuaalivaihteisto.
Liittyiskö tämä energiansäästöön? Normi-tomaatithan vie sen puolisen litraa enemmän. DSG:t taitaa sitten olla jo taloudellisempia.
--

mremonen

Lainaus käyttäjältä: jni - 26.12.12 - klo:06:58
Kuinka niin?

Minusta ovat oikein hyviä vertauksia.

Voihan se tietysti olla niin, että alle parikymppisen on vaikea hahmottaa aikaa ennen nettiä ja kännyköitä, mutta ei siitä nyt niin kauaa ole. Nuo mielipiteet olivat varsin yleisiä.
Näinhän se oli. Puhumattakaan siitä, että " meille ei ainakaan tietokonetta hankita". Kun ensimmäisen omani hankin joskus -82, niin ei niitä riesaksi asti ollut.
--

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy