Passat 3C ja takaovi ei aukea ulkopuolelta (keskuslukko toimii)

Aloittaja poksteri, 03.11.11 - klo:21:54

« edellinen - seuraava »

poksteri

...eikä siinä vielä kaikki. Kun on lapsia, niin takaovet täytyy pitää lapsilukossa joten ovi ei aukea sisäpuoleltakaan. Ilmeisesti vaijeri on pudonnut paikaltaan ja se pitäisi saada takaisin, mutta kysymys kuuluu että miten tuo asia hoidetaan? Houdinille ja kirveelle töitä!

Petri P

Tos®

Tai sitten lukko on jumittanu takalukkoon.
Heiluuko sisäkahva ollenkaan?
Jos ei, niin se on takalukossa.

Oven hakkaaminen, kahvan renksuttaminen ja samaan aikaan kaukosäätimen avausnappia näpyttäen voi auttaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

poksteri

Sisäkahva heiluu normaalisti. Itse tässä mietin vaihtoehtoja esim. saako ovea avattua ulkopuolelta siten että saisi ongittua vaijerin jollain koukulla vai pitääkö alkaa purkamaan oviverhoilua väkivalloin.

Rämpytykset, lukitukset, avaukset ja muut renkutukset on testattu. Kahva on ulkopuolelta vedettäessä kuin siitä olisi "veto poissa" ja tuntuu ettei siinä ole vastusta niinkuin muissa ovissa.

Petri P

duke7


poksteri

Duke7, kiitti linkeistä. joitain vinkkejä tuolla on ja nyt vaan mietin sitä että saako sisäverhoilua poistettua kun ovi on kiinni (lapsilukossa).

Petri P

apo

Tämä ei välttämättä toimi Passatissa, mutta Touranissa samassa tilanteessa ovi avattiin seuraavalla tavalla.

Otettiin kahva pois ulkopuolelta ja jäljelle jääneeseen lukon osaan porataan reikä viistosti lukon kieltä, vai mikä se on nimeltään, mikä lukitsee oven koriin kohti n.10mm poralla (Touranissa viistosti alaspäin) ja siitä reiästä kalastetaan lukon sisältä tanko, mikä vapauttaa lukkon kielen. Tällä tavalla yhdessä korjaamossa mentiin takaovesta sisään, missä oli lapsilukko päällä, eikä ovi auennut ulkoa. Operaatio kesti noin 5min.
Tässä on se huono puoli, että lukko menee aina uusiksi, oli sitten vika lukossa tai sen ulkopuolella.

Sisäverhoiluja on aika vaikea purkaa rikkomatta niitä, jos ovi on kiinni. Muistaakseni ovissa on ruuvit pystypinnoista, eikä näitä saa ruuvattua auki.

Kiviharju

Taitaa nuo takaovien ulkokahva viat olla ihan mallivikoja, kun meillä meni molemmista takaovista talvella kahvat toimimattomiksi. Onneksi takuuaikana.
Audi A4 Allroad quattro -17

poksteri

Pitää kokeilla tässä viikonlopun aikana eri keinoja miten ton homman saisi hoidettua. Joka tapauksessa näyttää siltä että jotain pitää rikkoa. Pikkasen ärsyttää tällaiset pienet, mutta niin kettumaiset jutut. Tykännyt volkkareista yleensä (kolmas volkkari menossa), mutta nyt viimeaikoina ongelmat xenonien kanssa (ballastit ja ASF-moduulit vaihdettu) ja tämä kahva homma alkaa murentamaan uskoa. Toisaalta ei tällä hetkellä taida olla uusia autoja missä ei ilmenesi ongelmia.

Petri P

oshar


TKe_

Mulla alkoi eilen kuskinovi tekemään tuota samaa. Nykäisin kahvaa, kun se ovet oli lukossa ja sen jälkeen se suti vain tyhjää. No tovi meni ja kahva kävi toimimaan normaalisti. Melkein himmeää :(

poksteri

Mjoo, ovenkahvan välistä ei saa mitään ujutettua sisään kuten tuossa videossa. Lukkoon ei pääse käsiksi vaikka verhoilun purkaa, siellä on vastassa pelti joka lähtisi irti jos pääsisi irroittamaan lukkoa paikallaan pitävät ruuvit oven sivusta. Olkoot sitten kiinni, prkl.

Petri P

Sniiki

#11
Mulla viime talvena kuskin ovi tinttaili vähän väliä. Kesällä meinasin korjata (vaihtaa uuden vaijerin sinne) mutta homma pysähtyi ikkunan irroitukseen:
Ne lasinkannattimet on lukittu semmosilla pienillä kuusiotapeilla (edit. korjaus, torx-tapeilla), joihin oli ensinnäki hankala löytää tarpeeks pieni hylsy ja sitten kun sen löysi ja pikkuräikällä yritti avata niin ne **tanan tapit katkes niinku olisivat tinasta tehty.
Jäi sitten korjaamatta kuskinovi ja nyt, ennenku edes pakkaset on alkaneet niin takaovi päätti hajota täälläkin. Ei nyt onneksi ollut lapsilukossa mutta vituttaa tuota alkaa purkamaan jos se lasinkannatin katkeaa tossakin. Korjaamolla maksaisi varmaan omaisuuden korjauttaa tommosia ovenpurkuhommia ja kaikesta kokemuksesta päätellen siä rikottaisiin puolet pahveista, joten rikon mielummin itse vaikka lasin ja kuljen siitä kuin vien minnekään.

Tarttis varmaan porata ne tapit sieltä pois muttakun ei oo mitään käryä minkälainen vastakappale siellä on niin ei uskalla lähteä sokkona riehumaan + koko oven sisusta olisi sen jälkeen mukavasti täynnä metallilastua, luultavasti eri ainetta kuin itse ovi, eli siellähän sitten alkavat ruostuttaa helmaa jos ei kaikkea saa pois.

bomber

LainaaNe lasinkannattimet on lukittu semmosilla pienillä kuusiotapeilla, joihin oli ensinnäki hankala löytää tarpeeks pieni hylsy ja sitten kun sen löysi ja pikkuräikällä yritti avata niin ne **tanan tapit katkes niinku olisivat tinasta tehty.

Se "tappi" mitä yritit avata on pultin jenkapää johon on tehty ulkoinen torx kanta. Avasitko oikeaan suuntaa? Ne aukeaa kun kiertää myötäseen.

Lainaajoten rikon mielummin itse vaikka lasin ja kuljen siitä kuin vien minnekään.

Ei kannata ihan heti ikkunaa alkaa rikkomaan. Poraa ikkunakiskojen popniitit pois niin saat sen välipellin irti ja sit takakautta avattua ne pultit jotka katkesivat. siellä oli mustaakseni ihan normi torx kanta. 

Itsellä kävi samalla tavalla kun yritin avata väärään suuntaa ja väärällä hylsyllä niitä ikkunanostimen pultteja.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: bomber - 07.11.11 - klo:15:22
Se "tappi" mitä yritit avata on pultin jenkapää johon on tehty ulkoinen torx kanta. Avasitko oikeaan suuntaa? Ne aukeaa kun kiertää myötäseen.

Ei kannata ihan heti ikkunaa alkaa rikkomaan. Poraa ikkunakiskojen popniitit pois niin saat sen välipellin irti ja sit takakautta avattua ne pultit jotka katkesivat. siellä oli mustaakseni ihan normi torx kanta. 

Itsellä kävi samalla tavalla kun yritin avata väärään suuntaa ja väärällä hylsyllä niitä ikkunanostimen pultteja.
Ulkomuistista meni väärin, eli joo torxejahan ne oli ja ihan torx-hylsyllä niitä myös availin. Kierteetkin kaiketi ihan normaaliin suuntaan eli ei olisi senkään vuoksi pitänyt katketa. Tuntui tosiaan että se pultin materiaali oli jotain törkyhuonoa ja pehmeää koska se vaan kiertyi poikki ilman mitään voimankäyttöä.

Mitä popniitteja siis tarkoitat? Jos viitsit niin ympyröi vaikka tuosta kuvasta jos ulkoa muistat.

bomber

No joo kokeillaan jos kuva näkyy. (En oo mikään välkky näissä tietokone hommissa.)

Nuo kaikki muut ainakin joutuu poraamaan mutta tuo missä on tuo kysymysmerkki niin en oo siitä ihan varma.
Mulla oli kyllä nuo kaiuttimetkin poissa mutta en nyt muista oliko siellä vielä yksi niitti.
Niitit on muistaakseni 6mm ja tavallisilla pihdeillä ei niittaaminen onnistu mutta sellasilla haitarimallisilla onnistuu jotka on tarkoitettu noihin isompiin niitteihin.

Muistaakseni ikkunanostimen moottorin joutuu irroittamaan. On muutamalla torxilla kiinni.
Kuvan vasemmassa yläreunassa on kolme valkoista "niittiä" jotka ympyröin niin nekin pitää porata pois. Niitä ei saa takaisin enää ehjänä. On jonkinlainen varkaudenesto että ei pääse ronklaamaan lukkoa ulkoapäin.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: bomber - 07.11.11 - klo:18:22
No joo kokeillaan jos kuva näkyy. (En oo mikään välkky näissä tietokone hommissa.)

Nuo kaikki muut ainakin joutuu poraamaan mutta tuo missä on tuo kysymysmerkki niin en oo siitä ihan varma.
Mulla oli kyllä nuo kaiuttimetkin poissa mutta en nyt muista oliko siellä vielä yksi niitti.
Niitit on muistaakseni 6mm ja tavallisilla pihdeillä ei niittaaminen onnistu mutta sellasilla haitarimallisilla onnistuu jotka on tarkoitettu noihin isompiin niitteihin.

Muistaakseni ikkunanostimen moottorin joutuu irroittamaan. On muutamalla torxilla kiinni.
Kuvan vasemmassa yläreunassa on kolme valkoista "niittiä" jotka ympyröin niin nekin pitää porata pois. Niitä ei saa takaisin enää ehjänä. On jonkinlainen varkaudenesto että ei pääse ronklaamaan lukkoa ulkoapäin.

Kiitoksia. Oon vaihtanu nuo kajarit itelle ja muistaakseni siellä takana ei kyllä mitään ole. Kajareiden niitit ainakin meni normi niittipihdeillä.
Nuo valkoset muoviniitithän kaiketi on kiinni lukkomoduulissa? Ainakin 3B mallissa oli vastaava viritys ja niitä ei tarvinnut muistaakseni rikkoa jos ruuvaa lukkomoduulin pultit irti oven päädystä.
Eikö muuten tuota välipeltiä saanut sen vertaa raotettua että olisi ylettynyt ruuvaamaan lasinnostimen tapin irti sieltä välistä niittejä purkamatta?
Saiko noiden torx-tappien tilalle mitään järkevämpää pulttiviritystä vai hommasitko uudet vastaavat tilalle?

Leroy

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 05.11.11 - klo:12:31
Nykäisin kahvaa, kun se ovet oli lukossa ja sen jälkeen se suti vain tyhjää. No tovi meni ja kahva kävi toimimaan normaalisti. Melkein himmeää :(

Ja näin myös omassani eilen...Poika kokeili oven kahvaa (oli lukossa) ja tuon jälkeen ei suostunut enää avautumaan ulkopuolelta. Selvästi kahvasta "veto pois". Hetken ränkytin kahvoja (sekä sisä- että ulko) ja laitoin oven kiinni. Kolmannen oven kiinnilaiton jälkeen ovi avautui taas ulkoapäin... ::)
Outback

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 07.11.11 - klo:23:56
Ja näin myös omassani eilen...Poika kokeili oven kahvaa (oli lukossa) ja tuon jälkeen ei suostunut enää avautumaan ulkopuolelta. Selvästi kahvasta "veto pois". Hetken ränkytin kahvoja (sekä sisä- että ulko) ja laitoin oven kiinni. Kolmannen oven kiinnilaiton jälkeen ovi avautui taas ulkoapäin... ::)

Taitaa olla jo ominaisuus. Tuossa jokin aika sitten nykäisin kuskinovenkahvasta kun ovet oli lukossa. Sen jälkeen avasin lukot mutta ovi ei auennutkaan vaikka useampaan kertaan kokeilin ja välillä käytin ovia lukossakin. Ei muutakun apukuskin puolelta autoon ja ovi sisäpuolelta auki, sen jälkeen alkoi ulkopuolen kahvakin toimimaan  ???

Sniiki

Kukaan ei oo siis tätä vikaa varsinaisesti selvittäny? Onko se perinteinen että jostain pääsee vesi vaijerin sisään ja se ruostuu jumiin tms? Mulla on hyllyssä kyllä uusi vaijeri jonka olin suunnitellut vaihtavani etuoveen kunnes homma tyssäsi noihin lasinnostimiin ja tossa varaosassa vaijeri on pinnoitettu muovilla. Liekkö kuitenkin jälkeenpäin tullut korjaus ja ehkä alkuperäisosissa on paljaat narut jotka sitten jämähtää?

TKe_

Minä olen saanut jostain päähäni, että siihen sisäkahvaan on vaijeri, mutta ulkokahva on sitten asia ihan erikseen.

Tos®

Jos se lukko on yhtään samanlainen kuin vitosgolffissa niin mekanismiin johtaa vaijeri; niin sisältä kuin ulkoakin.
http://tos.pp.fi/images/image/golf/ovi/DSC00271.JPG

Tuo valkoinen mötikkä oli jumissa (lukossa) muutama vuosi sitten ja WD40 on pitänyt sen edelleen toiminnassa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TKe_

^Voi hyvinkin olla. Itse soitin viime viikolla huoltoon ja sieltä sanottiin, että pitää vaihtaa koko lukkomekanismi ja, että sisäkahvassa on vain vaijeri. Joko ei huollossa tiennyt tai sitten yritti myydä vain uuden osan.

duke7

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 08.11.11 - klo:11:33
Minä olen saanut jostain päähäni, että siihen sisäkahvaan on vaijeri, mutta ulkokahva on sitten asia ihan erikseen.
On niissä molemmissa kahvoissa vaijeri. Tässä viestissä ja toisessa Pekka T:n viestissä alempana kuvia:http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3344.msg100414#msg100414

Tosin nuo on etuovesta mutta lienee takaovi vastaava.

Sniiki

#23
Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 08.11.11 - klo:13:16
^Voi hyvinkin olla. Itse soitin viime viikolla huoltoon ja sieltä sanottiin, että pitää vaihtaa koko lukkomekanismi ja, että sisäkahvassa on vain vaijeri. Joko ei huollossa tiennyt tai sitten yritti myydä vain uuden osan.
Perinteistä asiantuntevaa VW-palvelua. Mulle kerran sanottiin että varashälyn toinen torvi on takakontis niinku 3B mallis vaikka se käsittääkseni on kuskin puolen etulokarin sisällä 3C:ssä. Ei muuta mut olisko ne iteki alkanu purkamaan sitä takakontin verhoilua ensi ja todennu sitte että "oho" jos niillä olisin sitä alkanu korjauttaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy