Mittariston vaihto mfa -> mfa+

Aloittaja Nykäne, 27.10.11 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

Nykäne

Tarkoituksena oli vaihtaa puolikkaalla ajotietokoneella varustetu mittaristo (mfa) isolla ajotietokoneella varustettuun (mfa+). Alunperin autossa oli 1K0920864A ja asennutin siihen uuden mittariston 1K0920874AX. Asennuksen jälkeen merkkiliike ilmoitti, että ajoneston ja avainten koodaus onnistui ja mittaristo toimii muuten, mutta ajotietokone ei näytä mitään dataa.

Ongelmaksi tuli nyt, että olin hankkinut tuon uuden mittariston Saksasta enkä merkkiliikkeestä, jossa sen asennutin. Takuuasiassa minun pitäisi siis taistella sakemannin kanssa. Näin se 500 euron säästö mittariston hankinnassa näytti lähtevän alkaa heittämään häränpyllyä.

Luulen siis, että tässä 1K0920874AX:ssä on jotain vikaa raudassa. Olin jo aikaisemmin hankkinut ebäystä käytetyn mittariston (5127 km) osanumerolla 1K0920874A. Sitä en voinut suomalaisessa merkkiliikkeessä asennuttaa, koska sillä oli ajettu yli 100 km. Olen nyt ymmärtänyt ulkomaisilta foorumeilta saadun tiedon perusteella, että näissä mittaristoissa (1K0920874A ja 1K0920874AX) on samanlainen piirilevy viisari- ja lcd-näyttöä varten.

Irrotin siis itse nyt autossa olevan uuden 1K0920874AX:n ja vaihdoin tilalle käytetyn 1K0920874A:n ja katso - lcd näyttö lähti heti pelittämään (ajonestoherja ilmestyi näyttöön). Tarkoituksenani on siis nyt vaihtaa tuo piirilevy tuosta 1K0920874A:sta tuohon 1K0920874AX:ään, jotta saisin siitä toimivan mittariston ilman merkkihuollon vaivaamista.

Nyt sitten se ongelma. Tietääkö joku, miten tällainen piirilevy irrotetaan mittaristokotelosta?

Alla kuva piirilevystä:

Kuten kuvasta näkyy, niin onnistuin jo vahingossa irrottamaan lcd-näytön, mutta siis tuo piirilevy pitäisi saada irti. Yritin etsiä jotain kiinnikeitä ja sain jo itseasiassa vinkin, että vilkun merkkivalojen päällä on piirilevyssä pienet väkäset reunassa ja niitten kohdalta pitäisi talttapääruuvarilla painamalla löytyä joku salpa, mutta en tunnu löytävän tästä mun mittaristokotelosta sellaista. Kuvassa on siis se käytettynä hankittu 1K0920874A.
Glf V TSI 90kW -09

Tos®

Ja juurikun kerkesit mehustelemaan uudella mittarilla...  8)
No toivottavasti projekti onnistuu.

Ajonesto ainakin taitaa olla siel mittarin takana oleva pienempi kortti.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.10.11 - klo:21:46
Ja juurikun kerkesit mehustelemaan uudella mittarilla...  8)
No toivottavasti projekti onnistuu.

Ajonesto ainakin taitaa olla siel mittarin takana oleva pienempi kortti.

Mehustellaan vielä vähän lisää  ;D

MIB on nyt sitten melkein suoritettu. Kyseessä oli siis rautaongelma. Vaihtamalla näytön piirilevyn sain autossani koodattuna olevan mittariston (1K0920874AX) pelittämään. Tuo piirilevy lähtee irti vipuamalla sitä talttapääruuvarilla vasten mitaristokotelon reunaa vilkkuvalojen yläpuolelta piirilevyssä olevien väkästen kohdalta. Siellä ei ollut siis mitään salpaa, ainoastaan kaksi liitintä, joista tuon piirilevyn sai vipuamalla irrotettua. Alla kuva tuosta vivun käytöstä.

Ajonestochippi on tosiaan erillisellä pienemällä "emolevyllä" tämän isomman piirilevyn alla. Tavallaan jonkinlainen tee se itse -ratkaisu näytön pikseliongelmiin on siis etsiä samanlainen käytetty mittaristo, irrottaa sitä "näytönohjauskortti" näyttöineen/mittareineen ja siirtää se autoon koodattuun mittaristoon!

Tein mittariston vaihdon jälkeen basic settingsit VCDS:n avulla, mutta vielä jäi vikakoodeja jarruista. Tiedä sitten onko niissä nyt sopivasti sitten oikeastikin vikaa vai enkö osannut tehdä oikein basic settingsiä...

Iso kiitos tästä projektista kuuluu Tos®:lle, jonka esimerkistä uskalsin tähän lähteä ja joka auttoi minua paljon ongelman rajaamisessa yksityisviestien avulla. Kiitos, Tos®!  ;) Lisäksi täytyy kiittää erästä saksalaista, nimimerkki "Executer", jonka avulla sain ton piirilevyn vaihdettua.
Glf V TSI 90kW -09

Tos®

Ole hyvä vaan.  ;D

Koititko mittariston resetointia?
Adaptation ja siihe kirjottaa 00 niin sen pitäs tehdä joku tehdas reset?

e:
LainaaChannel 00 is a special case.  Performing a [Save] to Channel 00 resets all adaptation values to their original factory defaults. This only works in controllers that support this function, see your Factory Repair Manual to find out if this procedure applies to each controller in your vehicle.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hiloran

MItä mienaa:
"Sitä en voinut suomalaisessa merkkiliikkeessä asennuttaa, koska sillä oli ajettu yli 100 km"

Onko jokin tekninen syy vaiko poliittinen. Noita mittaristoja näyttäisi saavan kohtuu hinnalla. Näkisi paineen ja lämmöt pikku somistuksella. Onko koodilla muuta väljä kun että ottaa eurooppalaisen ja diesl mallin?

Tos®

Jos mittarissa on yli 100km, sitä km lukua ei voi muuttaa enää merkkihuollossa.

Katsot vain alkuperäisen mittariston varaosanumeron, siitä toiseks viimeinen numero.
Lainaa1K0920864A ja asennutin siihen uuden mittariston 1K0920874AX

Se on MFA+:ssa aina 7, tästä poiketen myös noi kirjaimet tulee olla samat.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hiloran

Eli vain uusi mittaristo käy?

Tos®

No itselläni on käytetty mittaristo omassani... kyllä sen sai sopeutettua paikalleen huollossa.
Kilometrit heittää pikkasen, mutta siitä on huoltovihkossa merkintä.

Uuden hankinta tulee edukkaammaksi, usko pois  ::)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

120â,¬ maksoin sopeutuksesta

Kannattaa silti harkita uutta, jos se maksaa alle 300â,¬ saksassa
ks autotalli http://www.vagarena.fi/index.php?topic=234.msg161466#new

Varmistaa vain, että osanumero on kirjaimia myöten oikea.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ltdi22

Menee vähän topicin sivuun... Mittariston/ratin vaihto Passat 3c -07 2010 malliin molemmat. Mistä löytyy Can-väylän palikka?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy