Miten olet rahoittanut nykyisen autosi hankinnan ?

Aloittaja Flat, 18.12.09 - klo:06:52

« edellinen - seuraava »

Miten olet rahoittanut nykyisen autosi hankinnan ?

Säästän etukäteen koko summan
44 (27.2%)
Säästän etukäteen 1- 20 %, loput rahoituksella
30 (18.5%)
Säästän etukäteen 21- 40 %, loput rahoituksella
19 (11.7%)
Säästän etukäteen 41- 60 %, loput rahoituksella
17 (10.5%)
Säästän etukäteen 61- 80 %, loput rahoituksella
13 (8%)
Säästän etukäteen 81- 99 %, loput rahoituksella
7 (4.3%)
Rahoitan autonhankinnan 100 %:sti
13 (8%)
Leasing
19 (11.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 150

Flat

Tämäkin asia varmasti monia kiinnostaa. Otetaampa selvää !

Quality

Hyvä aihe. Voisiko tuossa ottaa huomioon myös vaihtoauton osuuden, vai voiko sen tulkita automaattisesti "etukäteissäästöksi"? Mielestäni se on kuitenkin vähän eri asia.

Vastausvaihtoehdot ovat vähän "sekajärjestyksessä", kun vaihtoehto "rahoitan hankinnan kokonaan säästöillä" on ylinnä, vaikka säästöjen osuus muutoin kasvaa alaspäin.

Kertaan jälleen oman nyrkkiksääntöni: 1/3 säästöjä tai muuta omaa rahaa, 1/3 vanhasta ajokista ja 1/3 rahoitusta. Silloin eivät kuukausierät ole kohtuuttomia, vaikka maksaisi asuntolainan lisäksi niitä. Nykyisessä en ihan tuohon päässyt  ;)
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Erkka

Mielenkiintoinen aihe.
Autoja on tullut vuosikymmenien saatossa ostettua talouteen useita kappaleita. Etupäässä kaupanteon yhteydessä on ollut vaihdokki mukana. Muutaman kerran on kaupat tullut tehtyä ilman vaihdokkia. Edellinen vm. 01 Skoda Fabia 1.4 16V Combi vaihtui nykyiseen uuteen diesel Poloon viime heinäkuussa. Ensimmäinen dieselini. Osa kaupasta tehtiin autorahoituksella. Asuntovelka painaa vielä päälle, joten käteiskauppa ei tällä kertaa tullut kyseeseen.

On se vaan hyvä, että autokauppoihin löytyy nykyisellään useita eri vaihtoehtoja valita rahoitusmuoto.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Flat

LainaaVoisiko tuossa ottaa huomioon myös vaihtoauton osuuden, vai voiko sen tulkita automaattisesti "etukäteissäästöksi"?

Itse katsoisin vaihtoauton käteiseksi, onhan se selvää rahaa kun vaihdossa sen antaa, ellei siitä sitten satu vielä olemaan rahoitusmaksuja jäljellä.
Menee liian monimutkaiseksi jos kaikkia skenaarioita yrittää huomioida.

LainaaVastausvaihtoehdot ovat vähän "sekajärjestyksessä",

totta, vauhtia taas likaaa....en uskalla järjestellä enään vaihtoehtoja, menee muuten äänestys sekaisin.

pokkus

Viimeiset kaksi autoa ostettu suoraan säästöillä. Rajoittaa huomattavasti auton hankintahintaa, mutta autosta ei tule niin pahasti takkiin, koska korkoja ei joudu maksamaan eikä "halvan" auton hinta tipu rahamäärällisesti niin paljoa kuin kalliin auton. Auton hankintahinnan pyrin siis sovittamaan sen hetkiseen tulotasoon nähden sopivaksi. En halua enempää velkataakkaa asuntolainan lisäksi. Saa nähdä pitääkö seuraavaan kulkineeseen ottaa jo rahoitusta...

Taisin Qualitylle joskus tästä asiasta sivutakin jo UVW puolella. Eihän tuo periaatteessa vaadi kuin säästämisen yhden autonvaihdon yli. Eli käytännössä ajelee yhdellä tai kahdella kulkupelillä vuoden tai pari pitempään kuin on rahoitusta jäljellä. Sitten seuraavan pelin voi maksaa pois vaihtoautolla ja omilla säästöillä olettaen, ettei ala himoitsemaan sitä vielä kalliimpaa kulkupeliä... ;)

ps. Flat korjaatko topicin otsikon (hankinan --> hankinnan) :)

--> Korjattu. Q.

danel

Nykyinen auto tuli ostettua säästöillä ja edellisestä autosta saaduille rahoilla. Edellisestäkään ei ollut lopussa enää velkaa.

Seuraavaan autoon otan todennäköisesti lainaa, että saan kaiken mitä haluan. Ensin täytyy vaan saada suurempi velka tehtyä ok-taloa varten.  ;D

lq

Vuokratulla, tarkemmin sanottuna käyttöetuautolla vaimon työnantajalta. Minä ajan ja täten maksan, sopii.

Yksi oma auto on ollut, se riitti. Tosin kyseessä oli Opel, joten ei siitä auton omistamisen ihanuudesta sen enempää...

Vähän nämä hiilidioksidivouhotukset nyt ovat mutkistaneet tuota autonhommausta, kun pitää (kannattaa) jo vähän tutkailla ilmoitettuja päästöjä. Vaikuttaa näet aikalailla mulle lankeavaan kuukausimaksuun. Firman osuus liisausfirmalle maksettavasta kuukausivuokrasta kun on porrastettu hiilidioksidipäästöjen mukaan, joten pelkkä auton listahinta ei enää anna kovinkaan hyvää osviittaa siitä, mikä kuukausimaksuksi sitten lopulta muodostuu. No vaikuttaahan tähän tietysti liisausfirman arvio auton jäännösarvosta vuokrakauden päätyttyä ynnä muut seikat.

Eipä nämä hinnat nyt mitään valtionsalaisuuksia liene (firmoja en tietysti viitsi mainita), eli tuollainen A3 sportback 125kW CR dieselillä, manuaalilootalla ja nelivetoisena, ambition business -varusteilla + valoautomatiikalla/himmenevällä taustapeilillä ja up-greidatuilla 17" talvirenkailla + omavalintaisilla ekstramaksutalvivanteilla maksaa mulle nettona vajaa 580 euroa kuussa/60000km/3v.

Tähän mainittuun hintaan sitten sisältyy kaikki, mitä liisaukseen nyt kuuluukaan, eli dieselverot, huollot, pesut sisältä ja ulkoa, renkaat, katsastukset mikäli auton palautus venyy yms mitä nyt milloinkin. Myös joskus sattuneiden kolarointien omavastuut ovat menneet jonkun muun maksettavaksi, tässä tapauksessa tietysti ei-ainakaan-liisarifirmalle.
Tilatessa ruksituista lisävarusteista ei saa mitään hyvitystä, vaikka autoon palautettaessa jäävätkin, mutta eipä noita arvosteta liikkeissä muutenkaan, paitsi ehkä myytäessä.

Onko kallista? Oikea vastaus varmaankin: "On ja ei".

VAG!

aa

VAG!

aa

MVQ

^ja tuohon vertailuun voisi sen verran lisätä että liisarivaihtoehdossa tuon "välirahan" voi sijoittaa (tai tietenkin käyttää muihin tarpeisiin) jolloin (toivottavasti) ero kutistuu lisää  :-\
Joo ja mulla on virmaliisari.
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

VodmarVortex

Mä rahoitan autokaupat vaihtoautolla ja omilla säästöillä. Pankkilainaan tai rahoitusjuttuihin en ole autokaupassa turvautunut. 

Jacques

Jokaiseen uuteen autoon olen ottanut enemmän tai vähemmän rahoitusta. Ensimmäiseen enemmän, kahteen viimeiseen huomattavasti vähemmän.
Kaksi edellistä autoa kuitenkin maksettu omaksi ennen vaihtoa, sitä pidän ensiaskeleena autonvaihtokuumeelle. ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 18.12.09 - klo:13:49
Lainaus käyttäjältä: lq - 18.12.09 - klo:09:16
Eipä nämä hinnat nyt mitään valtionsalaisuuksia liene (firmoja en tietysti viitsi mainita), eli tuollainen A3 sportback 125kW CR dieselillä, manuaalilootalla ja nelivetoisena, ambition business -varusteilla + valoautomatiikalla/himmenevällä taustapeilillä ja up-greidatuilla 17" talvirenkailla + omavalintaisilla ekstramaksutalvivanteilla maksaa mulle nettona vajaa 580 euroa kuussa/60000km/3v.

Eli noin 20 000 euroa kolmessa vuodessa. Uusi tuollainen auto käteisalennuksella lienee noin 40 000 euroa. Kolmessa vuodessa siitä putoaa äkkiä arvioiden noin vähillä kilometreillä 12 - 14 000 euroa. Eroa jäisi siis hyvin karkeasti arvioiden 6 - 8 000 euroa. Siitä sitten pois rengaskulut (n. 800), huollot (n.1000), pesut (n. 600) ja käyttömaksut (n. 1800). Sekalaisia kuluja päälle vielä vaikka 300, niin ero kutistuu haarukkaan 1 500 - 3500. Eli aletaan olemaan jo lähellä samaa menoerää kuin 580 kuussa. Ja saa ajaa täysin huolettomasti.

Ja summat ovat tietysti aivan päästä vedettyjä arvioita, joten ne ovat varmasti väärin ja korjattavaa löytyy paljon.

Ei nuo summat varmaan kovin kaukana totuudesta ole, ja noihin voit vielä lisätä päälle vakuutusmaksut jotka nekin kuuluu liisinkivehkeissä hintaan. Ei sitä eroa ihan mahdottomasti jää ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 18.12.09 - klo:15:16
Jokaiseen uuteen autoon olen ottanut enemmän tai vähemmän rahoitusta. Ensimmäiseen enemmän, kahteen viimeiseen huomattavasti vähemmän.
Kaksi edellistä autoa kuitenkin maksettu omaksi ennen vaihtoa, sitä pidän ensiaskeleena autonvaihtokuumeelle. ;)

Näinhän se homma etenee täälläkin.

Nuorempana rahoitettiin paljonkin, nyt lähivuosina vain pieni murto-osa ja maksetaan velka vuodessa pois.

Autorahoitus on kyllä aikamoinen kusetus. Jos tarvitsee enemmän lainaa taitaa olla järkevämpää puhua pankista jokin laina jossa maksetaan vain velan määrälle vuosikorkoa ja voi maksaa koko paskan pois jos sattuu olemaan rahaa tilillä jossain vaiheessa enemmän.

Toki voit maksaa autorahoituksenkin kerralla pois, mutta maksaa sulle saman verran kuin maksaisit sen siinä 5 vuodessa minkä autokauppias ympäripuhui asiakkaan ottamaan.

Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 18.12.09 - klo:16:34
Autorahoitus on kyllä aikamoinen kusetus. Jos tarvitsee enemmän lainaa taitaa olla järkevämpää puhua pankista jokin laina jossa maksetaan vain velan määrälle vuosikorkoa ja voi maksaa koko paskan pois jos sattuu olemaan rahaa tilillä jossain vaiheessa enemmän.

Toisaalta jos ei suunnittele maksavansa pois etuajassa, niin pankkilainoissa nuo korot taitavat monesti olla korkeammat kuin rahoituksissa. Etenkin, jos onnistuu tinkimään sitä rahoituksen korkoa alhaisemmaksi (toki pankkejakin voi kilpailuttaa, jos jaksaa). Lisäksi rahoituksen yhteyteen taitaa melkein kaikkialla saada täyskaskon ja liikennevakuutuksen sellaiseen hintaan, että "oikeat" vakuutukset eivät tarjoa mitään kilpailua, ellei autoilijalla ole jo reippaat bonukset pohjalla. Toki noissa rahoitukseen sidotuissa vakuutuksissa on yleensä se koukku, että niissä ei kerry bonuksia, mutta tämäkään ei aina ole mikään ongelma jos jaksaa kilpailuttaa vakuutusyhtiöitä. Sieltä nimittäin saattaa irrota noita bonuksia varsin reilusti ns. kaupan päälle.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

TSo

LainaaToki voit maksaa autorahoituksenkin kerralla pois, mutta maksaa sulle saman verran kuin maksaisit sen siinä 5 vuodessa minkä autokauppias ympäripuhui asiakkaan ottamaan.

Mahtaako etuajassa maksava joutua käytännössä suorittamaan kuin jäljellä olevan pääoman ja koron seuraavan kk-maksun eräpäivään asti? Itse olen kerran maksanut Nordean autoluoton pois hyvän matkaa etuajassa, enkä joutunut pulittamaan ylimääräistä.

Guido

Lainaus käyttäjältä: TSo - 18.12.09 - klo:16:51
LainaaToki voit maksaa autorahoituksenkin kerralla pois, mutta maksaa sulle saman verran kuin maksaisit sen siinä 5 vuodessa minkä autokauppias ympäripuhui asiakkaan ottamaan.

Mahtaako etuajassa maksava joutua käytännössä suorittamaan kuin jäljellä olevan pääoman ja koron seuraavan kk-maksun eräpäivään asti? Itse olen kerran maksanut Nordean autoluoton pois hyvän matkaa etuajassa, enkä joutunut pulittamaan ylimääräistä.

Mä olen joskus maksanut OP:n autorahoituksen ennen aikojaan pois enkä myöskään joutunut maksamaan mitään ylimääräistä.

Quality

LainaaJos tarvitsee enemmän lainaa taitaa olla järkevämpää puhua pankista jokin laina jossa maksetaan vain velan määrälle vuosikorkoa

Sopinee otsikkoon puhua myös noista autolainakustannuksista. Itse päädyin ottamaan pankkilainan suht. alhaisen koron aikana, mikä johti erikoiseen tilanteeseen, että autolainan korko oli pitkään asuntolainan korkoa alempi eli n. 2,4 %, kun asuntolainasta sai maksaa melkein 3,9 %. Se johtui yksinkertaisesti erilaisesta viitekorosta, ja tällä hetkellä asuntolainan korko on taas selvästi autolainaa alempi. Pankkilainassa hoitokulut ovat oleellisesti muuta rahoitusta pienemmät, mikä vaikuttaa todellisiin kustannuksiin.

Tällä hetkellä korkotaso on niin alhainen, että se houkuttelee lainanottoon. Muista rahoituskoroista en tiedä, mutta niiden avullahan usein houkutellaan ostajia, joten joskus voi onnistua hyvinkin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Jyri

Minä olen pelannut niin kauan kun minulla on autoja ollut kk kustannuksilla, eli minulla on etukäteen päätettynä paljonko autoiluun saa pääomakuluja per kk mennä, sillä ei ole väliä mistä nuo kustannukset syntyvät kun en ajattele autoa sijoituksena. Sitten olen tuon kk -rajan kanssa mennyt autoliikkeisiin kyselemään mitä tuolla saa  ::) minua ei kiinnosta ovatko ne kulut leasing/rahoitus/ tai mitä tahansa, vaan ainostaan kk -kustannukset ratkaisevat.

Edit. Pahimpia typoja

Docw

Itse olen aina rahoittanut autoni rahoitusyhtiön kautta ja maksanut rahoituksen pois paljon ennen alussa sovittua maksuaikaa. Loppuvelka on tosiaan aina pääoma + korko seuraavaan eräpäivään asti laskettuna.

skodamig

Alla oleva tuli ostettua käteisellä, koska vanhemmasta ei tarjottu riittävää vaihtohyvitystä. Miksi perheessä muuten olisi kaksi dieselfarkkua? No, kohta koittaa aika vaihtaa/myydä ja ostaa/vaihtaa kalusto (x2) uusiksi ja järkevämmäksi. Ai nii, vanhempikin tuli ostettua käteisellä(Aiemman myin velipojalle).
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Jacques

LainaaMahtaako etuajassa maksava joutua käytännössä suorittamaan kuin jäljellä olevan pääoman ja koron seuraavan kk-maksun eräpäivään asti? Itse olen kerran maksanut Nordean autoluoton pois hyvän matkaa etuajassa, enkä joutunut pulittamaan ylimääräistä.

Nimenomaan näin se menee. Seuraavan kk-maksun eräpäivään vain maksetaan korko ylimääräisenä.
Pankista kulutusluotto voi olla kalliskin. Quality on vanhempi herrasmies, joten riskiä pankille ei ole. Mutta nuorempi sälli voi joutua maksamaan kovaa korkoa.

Onhan autorahoituksen todellinen kustannus 7-8% vuodessa, vaikka korko olisikin vain 4% - ne käsittelykulut nimittäin. Vaikuttaa huomattavasti varsinkin pienempiä rahoituksia ottaessa.
Esimerkkinä meidän tapaus, otin maltillisen 6ke rahoituksen ja ajattelin vuoden maksuajan ottaa. Vaimo halusi taas että kolme vuotta 200e/kk erällä.
No, eihän rahoituksen pituus saa jäädä autonoston tielle. Joten kolmella vuodella mennään. Mutta maksetaan pois joissain vaiheessa kun rahaa on tilillä riittävästi.

Nyt en muista Nordea rahoituksen ehtoja, mutta mielikuva olisi päässäni että noita lainoja saisi melko helposti lyhennettyä isommillakin könteillä ilman suuria kustannuksia.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 18.12.09 - klo:14:47
Mä rahoitan autokaupat vaihtoautolla ja omilla säästöillä. Pankkilainaan tai rahoitusjuttuihin en ole autokaupassa turvautunut. 
Viisasta. Itse en ole koskaan elämässäni ottanut autolainaa, vaan aina ostanut säästöillä. Juju on siinä, että täten kääntää pankkibisneksen "nurinpäin" itselle eduksi. Pankki ostaa minulta rahaa (säästöistä korkotuottoja), eikä auto aiheuta puolestaan korkokuluja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kynäkauppias

Nordea rahoitus hoitaa kynäauton, easy come easy go!
Tuleva vulvumies.

Zoob

Kun taloudessa vastaa 2 auton hankinnoista ja ylläpidosta, käytännöksi on vakiintunut että auto vaihtuu ehkä noin 5 vuoden välein. Tällöin vaihtoautosta saa noin puolet, neljäsosa käteistä ja neljäsosa autorahoitusta jota maksellaan muutama satanen kuussa noin 2,5 vuotta. Kun auto on maksettu voikin hyvällä omallatunnolla ruveta katselemaan vanhemman auton vaihtoa...Autoa tulee silloin pidettyä järkevä aika ja kuitenkin pääsee parin vuoden välein tosimielellä autokaupoille. Autorahoitus on tietysti kalliimpaa mutta vaivattomampaa kuin pankista otettu laina johon tarvitaan vaimon takauksia ym. tylsää. Samoin tulee "huijattua" itseä autonhankinnassa eli toiset renkaat ja vanteet tulee yleensä hankittua myöhemmin kun niille on tarvetta jolloin itse autonvaihto tulee mukamas halvemmaksi.
VW Golf 1,8TSI Highline -09
Audi A6 Avant 2,0TDI Multitronic business-12

makkis

ALD:n Saarisen Mia hoitaa rahoituksen. Minä vaan valkkaan ja ajan (ja huollatan).

skula

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 18.12.09 - klo:18:54
LainaaMahtaako etuajassa maksava joutua käytännössä suorittamaan kuin jäljellä olevan pääoman ja koron seuraavan kk-maksun eräpäivään asti? Itse olen kerran maksanut Nordean autoluoton pois hyvän matkaa etuajassa, enkä joutunut pulittamaan ylimääräistä.

Nimenomaan näin se menee. Seuraavan kk-maksun eräpäivään vain maksetaan korko ylimääräisenä.
Pankista kulutusluotto voi olla kalliskin. Quality on vanhempi herrasmies, joten riskiä pankille ei ole. Mutta nuorempi sälli voi joutua maksamaan kovaa korkoa.

Onhan autorahoituksen todellinen kustannus 7-8% vuodessa, vaikka korko olisikin vain 4% - ne käsittelykulut nimittäin. Vaikuttaa huomattavasti varsinkin pienempiä rahoituksia ottaessa.
Esimerkkinä meidän tapaus, otin maltillisen 6ke rahoituksen ja ajattelin vuoden maksuajan ottaa. Vaimo halusi taas että kolme vuotta 200e/kk erällä.
No, eihän rahoituksen pituus saa jäädä autonoston tielle. Joten kolmella vuodella mennään. Mutta maksetaan pois joissain vaiheessa kun rahaa on tilillä riittävästi.

Nyt en muista Nordea rahoituksen ehtoja, mutta mielikuva olisi päässäni että noita lainoja saisi melko helposti lyhennettyä isommillakin könteillä ilman suuria kustannuksia.

Mutta idioottihan se on joka ei ymmärrä todellista vuosikorkoa kysyä/selvittää.. Minulla se on muistaakseni 4,35%. Mistä kiitos automyyjälle ja hänen kovalle aktiivisuudelle!

Jacques

LainaaMutta idioottihan se on joka ei ymmärrä todellista vuosikorkoa kysyä/selvittää.. Minulla se on muistaakseni 4,35%. Mistä kiitos automyyjälle ja hänen kovalle aktiivisuudelle!

Tarkoitin etten sitä jaksa muistaa tai papereista tarkistaa, eikä oikeastaan edes kiinnosta yhden prosentin päälle. Sen verran pienistä summista puhutaan.

Maximus

Jaa, että tämmöinenkin topikki... Jotta nyt saatais vähän vaihtelua tarinoihin, niin minullepa autonvaihtorahat tippui taivaalta... Tarkkaan ottaen joskus silloin syksyllä 2008 se eräs islantilaispankissa ollut talletus sitten lopulta tulikin omistajalleen takaisin. Olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että se oli kaikki menetettyä. Ei se kyllä mitään olisi kaatanut, summa oli valittu niin ettei se edustanut kuin jotain prosenttia perheen "likviditeetistä". Siitä ei kuitenkaan mihinkään pääse, että olishan se menetys aina hieman harmittanut...

Mutta kun tilille sieltä tuli se 25kâ,¬+korot, niin en kyllä kahta hetkeä miettinyt, mitä teen: parempi laittaa sukkelaan vaikka uuteen autoon ja nauttia tuostakin rahasummasta kuin että antaa sen lentää taivaantuuliin!! Siinä nyt kuitenkin meni tiukassa koeajo- yms. kaupanhierontarumbassa lähes puoli vuotta ennenkuin Ocu-kaupat tehtiin. Merkki ehti vaihtua tuona aikana moneen kertaan. Loppuvuodesta 2008 meinas jo yksi todella innokas Kia-kauppias saada minut lankaan, mutta onneksi jaksoin tsempata maaliskuuhun asti ja katsoa VAG-tarjonnankin aika hyvin läpi.

"Age quod agis - tee mitä teet"

woke

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 19.12.09 - klo:00:36
Jaa, että tämmöinenkin topikki... Jotta nyt saatais vähän vaihtelua tarinoihin, niin minullepa autonvaihtorahat tippui taivaalta... Tarkkaan ottaen joskus silloin syksyllä 2008 se eräs islantilaispankissa ollut talletus sitten lopulta tulikin omistajalleen takaisin. Olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että se oli kaikki menetettyä. Ei se kyllä mitään olisi kaatanut, summa oli valittu niin ettei se edustanut kuin jotain prosenttia perheen "likviditeetistä". Siitä ei kuitenkaan mihinkään pääse, että olishan se menetys aina hieman harmittanut...

Mutta kun tilille sieltä tuli se 25kâ,¬+korot, niin en kyllä kahta hetkeä miettinyt, mitä teen: parempi laittaa sukkelaan vaikka uuteen autoon ja nauttia tuostakin rahasummasta kuin että antaa sen lentää taivaantuuliin!! Siinä nyt kuitenkin meni tiukassa koeajo- yms. kaupanhierontarumbassa lähes puoli vuotta ennenkuin Ocu-kaupat tehtiin. Merkki ehti vaihtua tuona aikana moneen kertaan. Loppuvuodesta 2008 meinas jo yksi todella innokas Kia-kauppias saada minut lankaan, mutta onneksi jaksoin tsempata maaliskuuhun asti ja katsoa VAG-tarjonnankin aika hyvin läpi.

Ei kait ne rahat nyt aivan "taivaalta" tipahtanut jos kerta ne itse siinne oli sijoittanut...?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy