Kaukovalojen käyttö ja kaukovaloautomatiikka

Aloittaja Neppis, 16.10.11 - klo:14:25

« edellinen - seuraava »

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 16.10.11 - klo:09:53
Sen sijaan nopeusrajoitusmerkkien seuraaja ja kaukovaloautomatiikka saivat pyyhkeitä (eivät toimi riittävän luotettavasti).

A6:ssa tuo kaukovaloautomatiikka toimii mielestäni riittävän hyvin. Jotain logiikkaputteita siinä on, esim vaihtaa lyhyille turhan aikaisin, kun pitkällä suoralla vastaantulija on vielä kaukana. Mun mielestä kuitenkin ehdottomasti halvan hintansa arvoinen. mitenkähän sitä tuli ennen toimeen ilman tuota.....ja automatti-ilmastointia ja automattivaihteistoa ja.....
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 16.10.11 - klo:14:25
A6:ssa tuo kaukovaloautomatiikka toimii mielestäni riittävän hyvin. Jotain logiikkaputteita siinä on, esim vaihtaa lyhyille turhan aikaisin, kun pitkällä suoralla vastaantulija on vielä kaukana. Mun mielestä kuitenkin ehdottomasti halvan hintansa arvoinen. mitenkähän sitä tuli ennen toimeen ilman tuota

Ei hajuakaan, miten hyvin Fordin tai Audin kaukovaloautomatiikka toimii, mutta ainakin Mersussa se jättää toivomisen varaa. Useimmiten se toimii kyllä hienosti, mutta itse en pidä automatiikan tavasta vaihtaa lyhyille katuvalo-osuuksilla tai nopeuden laskiessa alle 50 km/h. Ja joskus tosiaan Mersussakin vaihtaa turhan aikaisin lyhyille.

Mersussa tuo sisältyi vakiovarusteluun, enkä varmaan siitä olisi lisävarusteena montaa euroa, jos yhtään, maksamaan. Tulisin aivan mainiosti toimeen ilmankin, ei omasta mielestäni lähelläkään automaatti-ilmastoinnin tai -vaihteiston lisäarvoa.

Quality

[ot]
Lainaaitse en pidä automatiikan tavasta vaihtaa lyhyille katuvalo-osuuksilla

Ajatko tosiaan pitkillä myös valaistuilla tieosuuksilla?[/ot]
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 16.10.11 - klo:15:32
[ot]
Ajatko tosiaan pitkillä myös valaistuilla tieosuuksilla?[/ot]

Tietysti, jos on pimeää eikä vastaantulijat tai mikään muu syy estä pitkien käyttämistä.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 16.10.11 - klo:15:39
Tietysti, jos on pimeää eikä vastaantulijat tai mikään muu syy estä pitkien käyttämistä.

NusNus: Suomen laki tuon kieltää

TLL 36§
Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

MoFFe

Eli jos valaistus on huono niin saa käytää. Kyllä mun mielestä on hyvä käyttää jos siitä tosiaan on hyötyä (lisää turvallisuutta).

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 17.10.11 - klo:10:19
NusNus: Suomen laki tuon kieltää

TLL 36§
Kaukovalojen käyttö on kielletty:

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Jos sakot tulee, vetoan tuohon "tyydyttävästi" -sanaan. Monessa paikassa valaistus on niin huono, että kaukovalo voi olla tarpeen esmes jalankulkijoiden havaitsemiseksi ajoissa.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 17.10.11 - klo:10:59
Jos sakot tulee, vetoan tuohon "tyydyttävästi" -sanaan. Monessa paikassa valaistus on niin huono, että kaukovalo voi olla tarpeen esmes jalankulkijoiden havaitsemiseksi ajoissa.

Lain esitöissä on asiaa käsitelty ja todettu, että mikäli tieosuudella on valot on se vähintään tyydyttävästi valaistu ja kaukovaloja ei tuolloin saa käyttää. Eli mikäli Ajorata on valaistu (katuvalojen teholla ei ole mitään väliä) ei kaukovaloja saa käyttää.
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

mabe

Mites noiden valojen kanssa mennään kun motarin rampit on valaistu ja itse motari ei?
Onko motarilla lupa ajaa pitkillä ja rampilla ei?

Ei nimittäin oikein voi pitää valaistuna sitä ajorataa tuossa tilanteessa.

Ja on tosiaan paikkoja joissa on ihan surkeat katuvalot jolloin itsekin ajan pitkillä. Siis jos ei ole vastaantulijoita tms. Muuten tuntuu että sokeana ajaa.

Skula

Tuo pitkillä ajaminen valaistulla alueella rinnastettakoon julkiseen kuseksimiseen, kaikki sitä tekee tarvittaessa vaikka siitä polizei lapun voikin kirjoittaa..

Pääasia on että käytätte niitä valoja!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: mabe - 17.10.11 - klo:14:32
Mites noiden valojen kanssa mennään kun motarin rampit on valaistu ja itse motari ei?
Onko motarilla lupa ajaa pitkillä ja rampilla ei?

Ei nimittäin oikein voi pitää valaistuna sitä ajorataa tuossa tilanteessa.

Ja on tosiaan paikkoja joissa on ihan surkeat katuvalot jolloin itsekin ajan pitkillä. Siis jos ei ole vastaantulijoita tms. Muuten tuntuu että sokeana ajaa.

Tämä on jo täysin OT, mutta lain esityössä puhutaan valaistusta tieosuudesta. Käsitykseni mukaan tuossa ramppi tilanteessa motarilla saa ajaa pitkillä, mutta rampilla ei, koska ramppi on valaistu ei moottoritie (ramppi on erkaneva tie joka valaistu).

Skulalla on asiaan hyvä kommentti.

Kai tässäkin asiassa kuuluu noudattaa sitä kuuluisaa "maalaisjärkeä" ja tuskin kukaan pollari alkaa lappuja kirjoittamaan, jos tiellä on oikeasti huonot katuvalot ja käyttää pitkiä.
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

VAG!

Jos ajan pilkkopimeällä maantiellä ja saavun valaistulle risteysalueelle, jonka jälkeen jatkan taas pimeällä maantiellä ja ketään ei näy missään, niin en vaihda lyhyille. Miksi vaihtaisin? Mitä hyötyä sillä saavutetaan?

Miksi esimerkiksi tässä pitäisi vaihtaa lyhyille, jos ketään muita ei ole näkyvissä?

Quality

Siltä osin kuulun kaukovaloassistentin potentiaalikuntaan, että vaihdan aina automaattisesti lyhyille, kun tulee pienikin pätkä, jossa on katuvalot. Jopa niin, että vaihdan hiukan ennen siten, että lähivalot kattavat jo valaistun ja pimeän rajakohdan. Tämä mm. siksi, että saatan hyvinkin unohtaa kohdattaessa kytkeä pois kaukovalot valaistulla osuudella, koska ne eivät erotu.

Taidan ryhtyä aiheen jakopuuhiin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Neppis

Niinkuin tuolla aloituksessa totesin, niin "A6:n kaukovaloautomatiikka toimii mielestäni riittävän hyvin". Sanotaan, että vähintään 90% tapauksista tuo toimii sen verran hyvin, että toiminta ei ärsytä. Sitten on tietysti tilanteita joissa automatiikka vähän sekoilee, mutta ei nyt kuitenkaan kovin pahasti. Joku "pilkuntarkka manuaalivaihteistomies" ei tuosta ehkä pidä, mutta mulle tuo on oiva varuste.

Ktk

Hyvin nuo toimii mutta itselle en haluaisi. Sen verta rutkasti tullut varsinkin aikoinaan ajettua pimeässä ja kohtuu rajulla valovarustuksella että mieluummin vaihdan pitkät itse. Samoista ajoista johtunee se että yhdessäkään uudessa autossa en ole semmoisia kaukovaloja tavannut että ne omasta mielestäni olisi kiitettävät. Lisäpitkäperversio tosin nykyään parantunut, enää harvoin vituttaa huonot pitkät. Perkele sitten ne on hyvät kun lumi sulaa edestä...

Neppis

No joo, noi A6:n tuikut ei kyllä ole mitkään lumensulattimet, eikä sillä sitten ole niin suurta eroa, että mitkä lamput siellä milloinkin palaa - ei valaise eikä häikäise.  ;D

Quality

Nyt kun tuo otsikkokin sen sallii, en malta olla kysäisemättä, miten suuren osan pimeässä ajetusta matkasta pystytte käyttämään kaukovaloja? Itse arvioin, että osuus on enintään 10-15 %. Jotenkin tuntuu, että se on aika marginaalinen koko ajosuoritteesta enkä jaksa kaukovalojen virittelyyn panostaa.

Leben und leben lassen.

tsiih

Harmittaa kun ihmiset turhaan sammuttavat pitkät vastaantullessa, en häikäisty niistä yhtään jostain syystä (hemmetin valonarat silmät muulloin). Yllättävän monet kyllä jättävät pitkille myös, kyllä kelpaa kun ei tule pimeätä aluetta ollenkaan.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 17.10.11 - klo:21:00
Sanotaan, että vähintään 90% tapauksista tuo toimii sen verran hyvin, että toiminta ei ärsytä.
...
Joku "pilkuntarkka manuaalivaihteistomies" ei tuosta ehkä pidä, mutta mulle tuo on oiva varuste.

Olen siis ilmiselvä "pilkuntarkka manuaalivaihteistomies", koska sanoisin että MB:ssä tuo toimii vähintään 95% ihan hyvin, mutta silti en aina sitä halua käyttää.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.10.11 - klo:21:36
Nyt kun tuo otsikkokin sen sallii, en malta olla kysäisemättä, miten suuren osan pimeässä ajetusta matkasta pystytte käyttämään kaukovaloja? Itse arvioin, että osuus on enintään 10-15 %.

Eipä ole tullut laskettua, mutta varmasti enemmän kuin tuo kun maantiellä ollaan. Ajelin äsken kolmisensataa kilometriä pimeässä, hatusta heittäisin että yli puolet ajoin pitkillä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.10.11 - klo:21:41
Harmittaa kun ihmiset turhaan sammuttavat pitkät vastaantullessa, en häikäisty niistä yhtään jostain syystä (hemmetin valonarat silmät muulloin).

Voihan olla, että he häikäistyvät sinun valoistasi ja siksi vaihtavat. Itse ainakin toimin sillä logiikalla, että vaihdan lyhyille heti kun vastaantulijakin vaihtaa, vaikkei itseäni häikäisisikään -- juuri em. syytä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 17.10.11 - klo:22:21
Voihan olla, että he häikäistyvät sinun valoistasi ja siksi vaihtavat. Itse ainakin toimin sillä logiikalla, että vaihdan lyhyille heti kun vastaantulijakin vaihtaa, vaikkei itseäni häikäisisikään -- juuri em. syytä.
Näinhän minäkin toki toimin, eikö jokainen.
Sama myös jos joku ajaa perässäni lyhyet päällä, sekin harmittaa koska minun peilini kyllä kääntyvät ja hänelle olisi paljon turvallisempaa ajaa pitkillä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.10.11 - klo:22:25
Näinhän minäkin toki toimin, eikö jokainen.

Toki, mutta mun pointti oli, että eihän sillä vastaantulijalla ole mitään tapaa tietää, että sinulle olisi ok, jos hän pitäisi pitkät päällä... Valitettavasti. Ja toisaalta, vähänpä sitä itse niistä _vastaantulijan_ pitkistä hyötyy, jos itse ajaa lyhyillä.

Quality

LainaaSama myös jos joku ajaa perässäni lyhyet päällä, sekin harmittaa koska minun peilini kyllä kääntyvät ja hänelle olisi paljon turvallisempaa ajaa pitkillä.

No on meillä sitten erilaisia valokulttuureja. Itse vaihdan lyhyille suurin piirtein silloin, kun edellä ajava ilmestyy näkökenttään.

Leben und leben lassen.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 17.10.11 - klo:22:28
Toki, mutta mun pointti oli, että eihän sillä vastaantulijalla ole mitään tapaa tietää, että sinulle olisi ok, jos hän pitäisi pitkät päällä... Valitettavasti. Ja toisaalta, vähänpä sitä itse niistä _vastaantulijan_ pitkistä hyötyy, jos itse ajaa lyhyillä.
Ei olekaan, ei kai se muuten minua harmittaisikaan  ;) Turhaan, aivan turhaan...

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.10.11 - klo:22:28
No on meillä sitten erilaisia valokulttuureja. Itse vaihdan lyhyille suurin piirtein silloin, kun edellä ajava ilmestyy näkökenttään.
Itse vahdan vasta kun pitkäni selvästi valaisevat auton perää. Jos häikii, luotan että fiksu kuski osaa jonkun merkin siitä antaa. Joskus olen omilla "merkeilläni" saanut takana ajavan tajuamaan että laita ne pitkät takaisin.
Tällaiseksi opettaa pitkä työmatka Suomen hirvieläinrikkaimmalla tiellä, vanhalla autolla.

Neppis

Vähän OT, mutta ruksin omaani myös automaattisesti himmentyvät sivu- ja taustapeilit ja oikein mallikkaasti toimivat. Eivät takaa-ahdistelijat enää häikäise.

Pic

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 17.10.11 - klo:22:28
Ja toisaalta, vähänpä sitä itse niistä _vastaantulijan_ pitkistä hyötyy, jos itse ajaa lyhyillä.

Kyllä niistä hyötyy paljonkin, melkein sen saman kuin omista pitkistäkin. Ei pidä katsoa niitä valoja (prkl sohottaa pitkillä) vaan sitä, mitä ne näyttävät. Tähän liittyen suuret erot valotehoissa ovat iso ongelma. Esim. xenonit ja myrskylyhdyt kun kohtaavat, puolikkaille vaihtaminen menee lähes poikkeuksetta reisille. Eli ennenaikaisesti. Kun myrskylyhdyt vaihtuvat puolikkaille, niin se tarkoittaa sitä, että nyt häikäisee. No,omat lyhyet päälle ja välissä onkin 250m pimeää tietä johon ehtii hyppäämään puolet Suomen peuroista. Ja muutama hirvi sekaan. Kai tämä edes jotenkin löyhästi liittyi aiheeseen?

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 16.10.11 - klo:14:25
A6:ssa tuo kaukovaloautomatiikka toimii mielestäni riittävän hyvin. Jotain logiikkaputteita siinä on, esim vaihtaa lyhyille turhan aikaisin, kun pitkällä suoralla vastaantulija on vielä kaukana. Mun mielestä kuitenkin ehdottomasti halvan hintansa arvoinen. mitenkähän sitä tuli ennen toimeen ilman tuota.....ja automatti-ilmastointia ja automattivaihteistoa ja.....

Taitaa A4 B8:ssa olla sama kaukovaloautomatiikka, kun siinä on samat logiikkapuutteet. Mutta olen täysin samaa mieltä Neppiksen kanssa eli toimii vähintään 90% tapauksista ja itse annan automatiikan hoitaa valojen vaihdon enkä koske itse valovipuihin enää ollenkaan. Ja halpaan hankintahintaansa nähden varuste on erinomainen.
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

TuplaVW

Olisi tuo kaukovaloautomatiikka tullut kyllä tilattua mutta kun sitä ei lämmitettävän tuulilasin kaveriksi saa, Passattiin. Lämmitettävä lasi taas on oman hyötynsä niin moneen kertaa Suomen huuru- ja jääaamuissa näyttänyt, että sen hyöty ajoi kaukovaloautomatiikan tarpeen ohi. Varsinkin kun loppujen lopuksi kaukovalojen käyttömahdollisuudet omassa liikkumisessa jää kohtuu lyhyiksi, ja onneksi nyt myös muuntautuvien ksenonien lyhyet ovat ihan mallikkaat.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy