TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Makkke

Huhuh, ei tätä lottovoittoo taida uskoa todeksi! Kävi tuossa miun hommassa nyt silleensä, että kuntoturvaan menee koko homma 8) Joudun sen omavastuun vaan makselemaan elikkäs 100e. Täytynee vielä kysellä, että löytyykö tästä uudesta moottorista nyt se vahvistettu ketju ja mitenkä ne tyyppivikaset männänrenkaat onkohan korjattu tuohon, koska edelliseen ne oli korjattu. En kyllä tiedä haluanko enään vahvistettua ketjua  ;D Ei vaisinkaan, toivotaan että nyt kestäisi!

firstvw

^ aika mäihä. Tuleeko ihan uusi/tehdaskunnostettu vai käytetty moottori?

kt

Lainaus käyttäjältä: Makkke - 15.05.17 - klo:12:23
Huhuh, ei tätä lottovoittoo taida uskoa todeksi! Kävi tuossa miun hommassa nyt silleensä, että kuntoturvaan menee koko homma 8) Joudun sen omavastuun vaan makselemaan elikkäs 100e. Täytynee vielä kysellä, että löytyykö tästä uudesta moottorista nyt se vahvistettu ketju ja mitenkä ne tyyppivikaset männänrenkaat onkohan korjattu tuohon, koska edelliseen ne oli korjattu. En kyllä tiedä haluanko enään vahvistettua ketjua  ;D Ei vaisinkaan, toivotaan että nyt kestäisi!

Tässä on loistava esimerkki, miten käytetyn auton ostajakin voi turvata pikkurahalla ostoksensa. Suosittelen jokaiselle epäröivälle käytetyn auton ostajalle vastaavaa. Kuntoturvan voi ottaa joko myyjä tai myös ostaja.
Tässä kohtaa ei kannata alkaa säästämään, vaikka se viimeinen satanen onkin tiukassa tinkiä.
Onnittelut ! 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Makkke

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 15.05.17 - klo:13:27
^ aika mäihä. Tuleeko ihan uusi/tehdaskunnostettu vai käytetty moottori?
Ihan uuden karhea moottori tulee, käytettyjä ei löytynyt suomesta purkaamoilta. 1.8 siis kyseessä, niin nämä taitaa vähän harvassa olla verrattuna 1.2 tai 1.4 moottoreihin.

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.05.17 - klo:14:30
Tässä on loistava esimerkki, miten käytetyn auton ostajakin voi turvata pikkurahalla ostoksensa. Suosittelen jokaiselle epäröivälle käytetyn auton ostajalle vastaavaa. Kuntoturvan voi ottaa joko myyjä tai myös ostaja.
Tässä kohtaa ei kannata alkaa säästämään, vaikka se viimeinen satanen onkin tiukassa tinkiä.
Onnittelut ! 
Joo, ei kannata epäröidä tuon ottoa näköjään! 150euroa silloin tuntui turhalta, koska noilla km-määrillä (156tkm) ja vuosimallia 2010 niin korvaa "vaan" moottoria, vaihdelaatikkoa ja muutamia muita kalliita. Otettiin viimesenä päivänä kun sen pystyi ja vähän epäröiden, koska tämän oli niin "varma peli" niin turhahan sitä on ottaa kun eihän se voi 6kk sisään hajota... Vaan kylläpä pystyi jo 3kk aikana. Kiitoksia onnitteluista! :) On lukenu täältä miten huonoa tuuria on ollut porukalla näitten korvausten kanssa niin ei voi paremmin kyllä itelle sattua!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.05.17 - klo:14:30
Tässä on loistava esimerkki, miten käytetyn auton ostajakin voi turvata pikkurahalla ostoksensa. Suosittelen jokaiselle epäröivälle käytetyn auton ostajalle vastaavaa. Kuntoturvan voi ottaa joko myyjä tai myös ostaja.
Tässä kohtaa ei kannata alkaa säästämään, vaikka se viimeinen satanen onkin tiukassa tinkiä.
Onnittelut !

Tämä on vain kornia ettei moni ostaja arvosta tuota n.100 euron panostusta mitä myyjä voi ottaa autolle ostajan puolesta. Eli auto lähtee pihasta muullakin kuin perävalotakuulla. Itsellä tuo kuntoturva on ollut varmaan kolmella viimeisimmällä autolla mitä olen myynyt.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VAGNeverAgain

Miten ihmeessä vakuutusyhtiöiden kannattaa myydä kuntoturvaa VAG-konsernin autoihin, siis TSI-DSG-pommeihin? Eihän semmoinen bisnes kannata.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Makkke - 15.05.17 - klo:15:48
Ihan uuden karhea moottori tulee, käytettyjä ei löytynyt suomesta purkaamoilta. 1.8 siis kyseessä, niin nämä taitaa vähän harvassa olla verrattuna 1.2 tai 1.4 moottoreihin.
Jotenkin ihmettelen vakuutusyhtiön toimintaa (mikä on kieltämättä asiakkaalle eduksi) että vain suomen purkaamoilta. Olisihan tuossa nyt vaikka ruotsi ja saksa. Tai sitten _ehjä_ purkumoottori on vain niin harvinainen (ja tikittävä pommi, pitäisikö siihenkin vaihtaa jakopää ja männät ihan varmuuden vuoksi?).

kt

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 15.05.17 - klo:23:31
Miten ihmeessä vakuutusyhtiöiden kannattaa myydä kuntoturvaa VAG-konsernin autoihin, siis TSI-DSG-pommeihin? Eihän semmoinen bisnes kannata.

Meinaatko, ettei If:ssä osata laskea, mikä on kannattava business?  Tässä taitaakin olla niin, että jäsen VagNeverAg on jatkuvasti väärässä näissä kirjoituksissaan. Olisit vaan ottanut aikoinaan kuntoturvan.... ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 15.05.17 - klo:23:31
Miten ihmeessä vakuutusyhtiöiden kannattaa myydä kuntoturvaa VAG-konsernin autoihin, siis TSI-DSG-pommeihin? Eihän semmoinen bisnes kannata.

No ne tekee sitä sitte varmaan tappiolla ihan hyvää hyvyyttään. 😁


Edit:
Kt ehtikin jo ensin  🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Mä muistelen, että taisi olla jo vähän rajauksia noiden suhteen  ;). Ja samoin tiettyjen autojen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.05.17 - klo:07:43
Meinaatko, ettei If:ssä osata laskea, mikä on kannattava business?  Tässä taitaakin olla niin, että jäsen VagNeverAg on jatkuvasti väärässä näissä kirjoituksissaan. Olisit vaan ottanut aikoinaan kuntoturvan.... ;D

Saattaapa jopa olla, että nimimerkki VAGNeverAgain teki kirjoitusvirheen, kun rekisteröityi. Hänen piti kirjoittaa VAGNeverBefore. Lisäksi hänen oli tarkoitus tehdä tunnarit Suomi24-palstalle... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.05.17 - klo:07:43
Meinaatko, ettei If:ssä osata laskea, mikä on kannattava business?  Tässä taitaakin olla niin, että jäsen VagNeverAg on jatkuvasti väärässä näissä kirjoituksissaan. Olisit vaan ottanut aikoinaan kuntoturvan.... ;D

Aikoinaan ostin Skodan uutena, johon sai vain kahden vuoden takuun. Katsoin tarkemmin If:n kuntoturvan vakuutusehtoja: sen kesto on 3 kk, mutta jos ottaa liikennevakuutuksen If:stä saa 3 kk lisää. Se ei korvaa esimerkiksi mekatroniikan rikkoutumista yli 5v/80tkm ajetusta autosta. Kaksoiskytkimet se korvaa 8v/140tkm:iin asti. Ehkäpä he kattavat VAG-autoista tulevat tappiot, muista merkeistä saaduilla voitoilla.

Popo

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 16.05.17 - klo:10:47
Aikoinaan ostin Skodan uutena, johon sai vain kahden vuoden takuun. Katsoin tarkemmin If:n kuntoturvan vakuutusehtoja: sen kesto on 3 kk, mutta jos ottaa liikennevakuutuksen If:stä saa 3 kk lisää. Se ei korvaa esimerkiksi mekatroniikan rikkoutumista yli 5v/80tkm ajetusta autosta. Kaksoiskytkimet se korvaa 8v/140tkm:iin asti. Ehkäpä he kattavat VAG-autoista tulevat tappiot, muista merkeistä saaduilla voitoilla.

Myytiinkö sinulle Skoda ilman virhevastuuta? Mekatroniikka laitettiin Artistin maksettavaksi/60 tkm?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

VAGNeverAgain

Osan sain goodwillinä, mutta töistä ja vaihteistoöljystä jouduin maksamaan noin 500 â,¬.

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.05.17 - klo:11:06
Hetkonen, siis tässä tapauksessa 1.8TSI:n monimerkkikorjaamolla vaihdettu tarvikeketju leipoi 15tkm jälkeen ja viestiketju täyttyy sitten ei-asiallisilla maanantaikappaleviesteillä ja dieselgate säästöillä yms..?? Eiköhän sylttytehdas tässä tapauksessa löydy korjaamon/varaosaliikkeen suunnasta. Itsellä vastaava kokemus missä tarvikevaraosa 3C passattiin (raidetangon pää) oli uusintakunnossa 1,5v päästä vaihdosta. Osalla oli takuu 1v, sain toki uuden tilalle "goodwillinä", mutta kaikki työkustannukset meni omaan piikkiin. Ja ostin osan itse, ja pikkupaja teki työn, niin enpä viitsinyt pikkurahan takia alkaa vääntämään. Itselle olisi tullut halvemmaksi ostaa se originaali vaikka se ois muutaman kympin enempi maksanutkin, nimittäin toisella puolella ei osaa tarvinnut vaihtaa ollenkaan niiden 4-5 vuoden aikana jona se auto minulla oli.

Mutta varsinaiseen TSI aiheeseen liittyen, onko kokemusta Passat 3C/B7 Ecofuel moottorin jakoketjun kestävyydestä/tyypistä? Kaasu TSI-moottori on nimittäin omaa moottorityyppiä ja sitä löytyy vm 2009-2010 passat 3C:stä ja sitten uudemmasta B7 Passatista 2011->. Kiinnostaisi tietää onko kyseessä sama moottorityyppi Passat 3C vs B7 ja onko näissä minkä revision ketjudesign käytössä? Ruotsissa on nimittäin paljon näitä vehkeitä ja niillä on monilla ajettu paljon >200tkm ilman mitään ketjukorjauksia. Näitähän (3C) saa todella halvalla Ruotsista, mutta ei se enää halpa ole jos ketju sanoo poks. Siksi kiinnostaisi ihan asialliset kommentit, mukaan lukien onko tullut tehtyä korjauksia ja jos mikä on moottorityyppi/vuosimalli/km, ne muut viesti voi sitten käydä laittamassa vaikka suomi24:selle..:). Kaasumoottorin osalta ruotsalaiset keskustelee pääasiassa DSG vaihteistoista, ja oma idea ois manuaali, joten se ei kosketa tässä tapauksessa.

Täysin sama jakopää ja moottori on tossa Ecofuel versiossa ja oon vaihtanut henkilökohtaisesti useampaan noin 100 - 150tkm ajettuun peliin ketjuja vuosimalliväliltään 2008-2012. Noista koneista hieman ikävän tekee se että jos ketjuremontin tekee viimesenpäälle hyvin niin nokka-akselit pitää vaihtaa ja ne maksavat noin 1ke /kpl, nokkapyöriä ei siis saa erikseen. Yleensä asiakas vaihdattaa tässä vaiheessa kampiakselin pyörän, laahaimet ja molemmat kettingit (tasapainoakselien ja jakopään) ja ajelee hetken ja myy hyvän ja vähän ajetun VAG-ggineen eteenpäin.

Vieläkin näköjään jaksetaan spekuloida onkohan mulla hyvä tai huono jakopää. ONGELMA EI OLE HUONOLAATUINEN KETJU VAAN SUUNNITTELUVIRHE JAKOPÃ,,Ã,,NKETJUN KIRISTIMESSÃ,, JA KETJUN GEOMETRIASSA JA TÃ,,MÃ,, KOSKEE KAIKKIA VAG-konsernin KETJUJAKOPÃ,,ITÃ,,. Toiset jakopäät kestää huonommin ja toiset paremmin, jotkut jopa yli 150tkm. Oli se ketju mitä materiaalia tahansa niin se vain asettuu hammaspyöriin kunnolla ja kuluu ajansaatossa pikkuisen. Volkkarin koneissa vaan ei ole osattu mitoittaa kiristimen tekemää likerataa riittävän pitkäksi jolloin ketju vain yksinkertaisesti löystyy kun kiristimestä loppuu vara.

Näitä autoja on vaan myyty vähän pirun paljon ja jakopään muuttaminen kaikkiin ei liene edes taloudellisesti mahdollista. Helpompi on vain valehdella kuluttajille päin naamaa "vahvistetuista" ketjuista yms että saadaan autot ajettua romutusikään joka kai laskennallisesti on noin 200tkm muualla paitsi Suomessa...

kt

Tomppaa-  lienee aivan oikeassa. Jo 10 vuotta sitten arveltiin, että joku uusi valopää-suunnittelija VAG:n moottorisuunnitteluosastolla on saanut ahaa-elämyksen, kun tuollaisen rakennelman sai jakopäähän aikaan. Näin siinä yleensä käykin, kun ns. hiljainen tieto unohtuu (ettei missään nimessä noin pidä tehdä...) ja keksitään jotain "uutta". Oppirahojahan nämäkin ovat kovapäisille sakemanneille. Monen miljardin euron tuoton menetystä....8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jarkko_h

#5806
JAKOPÃ,,Ã,,NKETJUN KIRISTIMESSÃ,, JA KETJUN GEOMETRIASSA JA TÃ,,MÃ,, KOSKEE KAIKKIA VAG-konsernin KETJUJAKOPÃ,,ITÃ,,

Onko tämä suunnitteluvirhe korjattu myynnissä oleviin uusimpiin 1.8 TSI ja 2.0TSI -koneisiin vai onko kiristimen liikeradan korjauksen sijaan tehty purkkaviritysparannus?

Onko uusissa 1.8 ja 2.0TSI -koneissa vaihdettava nokkapyörä vai pitääkö koko tonnin maksava akseli vaihtaa?

Popo

Valhetta tai vedätystä "parannetulla ketjulla ja kiristimellä", mutta tämä keskustelu on hiljentynyt ainakin 1.2 ja 1.4 pikku-turbojen osalta.

Tavallinen autonkäyttäjä voi vain luottaa, että huolletussa autossa virhevastuu toimii, jos jotain sattuu kulutusosien vaihdon lisäksi. Tämä ei tarkoita, että merkkihuollon tuomiota artistin 50 - 100% omavastuusta pitäisi suoraan hyväksyä.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: Popo - 27.07.17 - klo:11:52
Valhetta tai vedätystä "parannetulla ketjulla ja kiristimellä", mutta tämä keskustelu on hiljentynyt ainakin 1.2 ja 1.4 pikku-turbojen osalta.

Johtuisiko siitä, että niissä on nykyään ketjun sijasta hihna? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.07.17 - klo:13:38
Johtuisiko siitä, että niissä on nykyään ketjun sijasta hihna? ;)

Toki "ongelmaa" on tällä hoidettu. Mutta olethan tietoinen, että ketjukonetta on käytetty ainakin esim. Skodan Rapidissa ja Yetissä vielä Octavian jälkeenkin...  ;)

Jotenkin mutu-tuntumalla täällä palstalla ei ole kovin paljoa raportoitu v. 2012 alkaen käyttöön otetuista autoista ketjuongelmia. Ei ne 2010-mallin ketju-romutkaan heti venyneet hyppykuntoon...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 27.07.17 - klo:09:30
Täysin sama jakopää ja moottori on tossa Ecofuel versiossa ja oon vaihtanut henkilökohtaisesti useampaan noin 100 - 150tkm ajettuun peliin ketjuja vuosimalliväliltään 2008-2012. Noista koneista hieman ikävän tekee se että jos ketjuremontin tekee viimesenpäälle hyvin niin nokka-akselit pitää vaihtaa ja ne maksavat noin 1ke /kpl, nokkapyöriä ei siis saa erikseen. Yleensä asiakas vaihdattaa tässä vaiheessa kampiakselin pyörän, laahaimet ja molemmat kettingit (tasapainoakselien ja jakopään) ja ajelee hetken ja myy hyvän ja vähän ajetun VAG-ggineen eteenpäin.

Vieläkin näköjään jaksetaan spekuloida onkohan mulla hyvä tai huono jakopää. ONGELMA EI OLE HUONOLAATUINEN KETJU VAAN SUUNNITTELUVIRHE JAKOPÃ,,Ã,,NKETJUN KIRISTIMESSÃ,, JA KETJUN GEOMETRIASSA JA TÃ,,MÃ,, KOSKEE KAIKKIA VAG-konsernin KETJUJAKOPÃ,,ITÃ,,. Toiset jakopäät kestää huonommin ja toiset paremmin, jotkut jopa yli 150tkm. Oli se ketju mitä materiaalia tahansa niin se vain asettuu hammaspyöriin kunnolla ja kuluu ajansaatossa pikkuisen. Volkkarin koneissa vaan ei ole osattu mitoittaa kiristimen tekemää likerataa riittävän pitkäksi jolloin ketju vain yksinkertaisesti löystyy kun kiristimestä loppuu vara.

Näitä autoja on vaan myyty vähän pirun paljon ja jakopään muuttaminen kaikkiin ei liene edes taloudellisesti mahdollista. Helpompi on vain valehdella kuluttajille päin naamaa "vahvistetuista" ketjuista yms että saadaan autot ajettua romutusikään joka kai laskennallisesti on noin 200tkm muualla paitsi Suomessa...

Vag ei näytä olevan ainut joka näitä oppirahoja on ketjujakopäistä maksanut. Bmw 2 litran diesel ja bensakoneet ja myös pienempi 1.6 bensakone jota löytyy myös pösöstä kärsii samoista jakopää ongelmista. Minulla on useampi tuttu joiden bemuista on vaihdettu jakopäitä mm 70 tkm kohdalla. Mbllä on myös jakoketjujen kanssa ongelmia. Ko merkit ovat suomessa marginaalissa voluumimielessä niin niistä ei kauheasti keuhkota ja toisekseen noita on vaihdeltu takuuseen kuten volkkareissakin. Tomppakin varmaan vaihtaa näihin muihinkin merkkeihin ketjuja?

Kaikki nämä ongelmat juontaa juurensa pienempien polttoainelukemien tavoittelusta. Moottorien kitkat ja pyörivät massat pitää saada mahdollisimman alhaiseksi joka puolella moottoria ja kun kitkat pienee niin kulutus laskee. Alumiinin käyttö osana jakoketjun materiaalia johtuu juurikin tästä. Ketjun kiristin ja sen liikevara on tod näk mitoitettu ketjun valmistajan antaman ns testatun venymän mukaan jossa ei ole huomioitu poikkeamia ja varmuusvaraa joten kukkanen tuossa lienee. Kiristimen mitoitus on myös aika hempula joten paremmalla kiristimellä ongelmaa varmaan saisi siirrettyä myöhäisemmäksi.

Näitä huonoja suunnittelijoita näyttää riittävän myös muille saksalaismerkeille joten en jaksa uskoa tähän teoriaan 100%.... Jotain muutakin tässä on lisäksi....



Audi A4 1.8 TFSI

Volkkaripappa

Minun vuoden vanhassa 2016  1.2TSI Sportvanissa on myyjän mukaan ketjullinen vahvistettu jakopää. Arvatkaapa että oli naurussa pidättelemistä kun myyjä saarnasi jakopään hyvyydestä ;D.

No nykyisin tulee kilometrejä niin vähän ja kuskilla alkaa ikää olemaan sen verran että saattaa kuskilla pettää paikat enemmin kun tuo jakopää ;D.

Sitä paitsi huoltovapaata jakopäätä ei liene missään autossa.

b1mpo

Nykyisessä litraisessa on "ikuinen" jakopää. Se on hihna, eikä sille käsittääkseni ole vaihtoväliä. Eli vaihtaa sitten kun vesipumppu antautuu, vai olikohan sekin erikseen sähköinen, en muista. Kirjoittakoon ken faktat tietää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

nalle80

LainaaMinun vuoden vanhassa 2016  1.2TSI Sportvanissa on myyjän mukaan ketjullinen vahvistettu jakopää. Arvatkaapa että oli naurussa pidättelemistä kun myyjä saarnasi jakopään hyvyydestä .

Kyllä tuossa on varmaan jakohihna eikä ketju.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.07.17 - klo:16:56
Nykyisessä litraisessa on "ikuinen" jakopää. Se on hihna, eikä sille käsittääkseni ole vaihtoväliä. Eli vaihtaa sitten kun vesipumppu antautuu, vai olikohan sekin erikseen sähköinen, en muista. Kirjoittakoon ken faktat tietää.

Ja joulupukki on olemassa...

Volkkarissa jakoketju pitää joissain tapauksissa vaihtaa useammin, kuin jakohihna. Suunnittelua parhaimmillaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

#5815
Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 27.07.17 - klo:09:30
Täysin sama jakopää ja moottori on tossa Ecofuel versiossa ja oon vaihtanut henkilökohtaisesti useampaan noin 100 - 150tkm ajettuun peliin ketjuja vuosimalliväliltään 2008-2012. Noista koneista hieman ikävän tekee se että jos ketjuremontin tekee viimesenpäälle hyvin niin nokka-akselit pitää vaihtaa ja ne maksavat noin 1ke /kpl, nokkapyöriä ei siis saa erikseen. Yleensä asiakas vaihdattaa tässä vaiheessa kampiakselin pyörän, laahaimet ja molemmat kettingit (tasapainoakselien ja jakopään) ja ajelee hetken ja myy hyvän ja vähän ajetun VAG-ggineen eteenpäin.

Vieläkin näköjään jaksetaan spekuloida onkohan mulla hyvä tai huono jakopää. ONGELMA EI OLE HUONOLAATUINEN KETJU VAAN SUUNNITTELUVIRHE JAKOPÃ,,Ã,,NKETJUN KIRISTIMESSÃ,, JA KETJUN GEOMETRIASSA JA TÃ,,MÃ,, KOSKEE KAIKKIA VAG-konsernin KETJUJAKOPÃ,,ITÃ,,. Toiset jakopäät kestää huonommin ja toiset paremmin, jotkut jopa yli 150tkm. Oli se ketju mitä materiaalia tahansa niin se vain asettuu hammaspyöriin kunnolla ja kuluu ajansaatossa pikkuisen. Volkkarin koneissa vaan ei ole osattu mitoittaa kiristimen tekemää likerataa riittävän pitkäksi jolloin ketju vain yksinkertaisesti löystyy kun kiristimestä loppuu vara.

Näitä autoja on vaan myyty vähän pirun paljon ja jakopään muuttaminen kaikkiin ei liene edes taloudellisesti mahdollista. Helpompi on vain valehdella kuluttajille päin naamaa "vahvistetuista" ketjuista yms että saadaan autot ajettua romutusikään joka kai laskennallisesti on noin 200tkm muualla paitsi Suomessa...

Missä kaikissa moottoreissa tuo nokkapyörä(t) ei ole vaihdettava?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.07.17 - klo:18:51
Ja joulupukki on olemassa...

Volkkarissa jakoketju pitää joissain tapauksissa vaihtaa useammin, kuin jakohihna. Suunnittelua parhaimmillaan...
Lainaus käyttäjältä: Muhoneni - 27.08.15 - klo:17:17
Vw lupailee jakohihnaa elinikäiseksi (näin ainakin toistaiseksi) ;)
"timing belt’s service life reliably spans the entire life of the vehicle"

Tässä hyvää infoa kyseisestä moottorista:

Cooling and heating. The base engine is cooled by a high-temperature loop with a mechanically driven coolant pump, while a low-temperature loop, powered by an electric pump, circulates coolant to the intercooler and turbocharger housing as needed. The passenger compartment is heated by the cylinder head circulation loop, so that it warms up quickly like the engine.

Toothed belt for valve train. Due to its design, internal friction in the small three-cylinder engine of the Golf TSI BlueMotion is already rather low. Moreover, this engine also benefits from the overall innovative design layout of the EA211 engine series and related measures implemented to reduce internal friction.
This not only relates to the crankshaft group, as mentioned above, but also to the valve control and auxiliary drives. The 1.0 TSI is equipped with inlet and exhaust camshaft adjustment; the adjustment range is 50 degrees of crankshaft angle on the inlet side and 40 degrees on the exhaust side.
By taking this approach, the designers of the three-cylinder engine achieve a powerful torque build-up at low engine revs and high power at high revs. The two overhead camshafts are driven by the crankshaft via a toothed timing belt. Compared to a chain drive, it exhibits around 30% less friction. Due to its high-end material specification, this toothed timing belt’s service life reliably spans the entire life of the vehicle. As a result, it is no longer necessary to perform the previously obligatory replacement of the toothed belt as a maintenance item. Overall, the harmonized forces of the toothed belt drive lead to low friction, improved fuel economy and greater durability.

To ensure that the engine takes up as little mounting space as possible, ancillary components such as the water pump, air conditioning compressor and alternator are attached directly to the engine and oil sump without additional brackets, and they are driven by a toothed belt running over a permanent tension roller.
In addition, the engine has a map-controlled oil pump that only draws as much power as required at the specific operating point.

Tuossa hiukan referoituna alkuperäisestä tänne kirjoitetusta tekstistä. Voit käyttää googlea, jos et engelskaa ymmärrä. Ymmärtäisin, että hihna on moottorin ikäinen, miten sinä ymmärtäisit? Joulupukkia saat rauhassa miettiä ihan itseksesi, voisi asiassa hivenen pysyä?  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.07.17 - klo:22:02
Tuossa hiukan referoituna alkuperäisestä tänne kirjoitetusta tekstistä. Voit käyttää googlea, jos et engelskaa ymmärrä. Ymmärtäisin, että hihna on moottorin ikäinen, miten sinä ymmärtäisit? Joulupukkia saat rauhassa miettiä ihan itseksesi, voisi asiassa hivenen pysyä?  ;)

Vw lupailee jakohihnaa elinikäiseksi (näin ainakin toistaiseksi) ;)

Mites kävi jakotketjun kanssa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.07.17 - klo:18:51
Volkkarissa jakoketju pitää joissain tapauksissa vaihtaa useammin, kuin jakohihna. Suunnittelua parhaimmillaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.07.17 - klo:22:04
Vw lupailee jakohihnaa elinikäiseksi (näin ainakin toistaiseksi) ;)

Mites kävi jakotketjun kanssa.

Hihnan kanssa siihen on hyvät edellytykset, kun aikaisemmin VW:llä oli jo 240tkm vaihtoväli. Ketjuihin en ole ikinä luottanut, enkä ole siksi ketjullista autoa huolinut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ko

Jåå å, ilmoittivat merkkihuollossa, että testeri näyttää jakoketjun vaihtoa. Passat vm. 2010 ja 91 000 km. Kaikki huollot tehty, mutta kaksi viimeisintä ei merkkiliikkeessä. Maahantuojan vastaantulo 0 %, koska auto haettu Ruotsista. Pitääkö tässä nyt ruveta tappelemaan Ruotsin maahantuoja kanssa vai mitä? Onhan se toisaalta ymmärrettävää, että auto ei ole Suomen konsernin vastuulla, mutta miten tässä pitäisi edetä? Kuitenkin alle 100 000 km ajettu niin eikös se pitäisi mennä 100 %:sti tehtaan piikkiin?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy