Kirjoittaja Aihe: TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset  (Luettu 2245050 kertaa)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.115
    • Profiili
Melkein joka toiseen vaihdetaan turboa, jakoketjua, vaihdelaatikkoa jne.

Jos sinulla on jotain tilastodataa tästä aiheesta niin pistäpä näkyviin, aika moni miellään näkisi faktaa siitä kuinka paljon näitä korjaillaan. Jos taas tuo "tietosi" perustuu foorumeilta luettuun valitukseen tai esson baarissa kuultuun sadatteluun niin sitten ei ehkä kannattaisi ihan noin varmoja mielipiteitä heitellä ilmaan mutu-pohjalta. :)
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa frozzu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Jos sinulla on jotain tilastodataa tästä aiheesta niin pistäpä näkyviin, aika moni miellään näkisi faktaa siitä kuinka paljon näitä korjaillaan. Jos taas tuo "tietosi" perustuu foorumeilta luettuun valitukseen tai esson baarissa kuultuun sadatteluun niin sitten ei ehkä kannattaisi ihan noin varmoja mielipiteitä heitellä ilmaan mutu-pohjalta. :)

Ehkä kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti mitä lukee...netissäkään. Muutetaan, sitten että "tuntuu, että joka toiseen vaihdetaan..."
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Toivoisin, että VAG-konserni nyt panostaisi enemmän laatuun ja antaisi vaikka edes 3 vuoden takuun. Autot kun muuten ovat hyvinkin mielenkiintoisia.
Itse otin, saadakseni kolmen vuoden takuun, autooni huolenpitosopimuksen, joka tulee maksamaan koko kaudelta minun ajoillani reilun tuhat euroa. Tosin myyjä oli sitä mieltä, että nämä ovat niin hyviä autoja, ettei näihin kannata sellaista hankkia, joihinkin "relluihin" on eri juttu. Jostain kumman syystä myyjä suhtautui hyvin nihkeästi asiaan. Kaiken lisäksi eivät ole vieläkään saaneet, reklamaatiosta huolimatta, sopimuksen laskutusta monen kuukauden jälkeen toimimaan, kerrassaan omituista.  

Poissa hosee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 430
    • Profiili
Itse otin, saadakseni kolmen vuoden takuun, autooni huolenpitosopimuksen, joka tulee maksamaan koko kaudelta minun ajoillani reilun tuhat euroa.
Huolenpitosopimus on eri asia kuin takuu. Joillain merkeillä voi ostaa myös normaalia pidemmän takuun.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Huolenpitosopimus on eri asia kuin takuu. Joillain merkeillä voi ostaa myös normaalia pidemmän takuun.
No joo, tässä tapauksessa sen nimenä on 'Jatkoturva'. Se astuu voimaan takuun päätyttyä ja sen ehdoissa on eritelty minkälaisia "ilmiöitä" se kattaa ja mitä ei. On se ainakin jonkinlainen takuu sille, ettei vahingon sattuessa kolmen vuoden aikana perna pääse pahasti letkahtamaan.

Kait oleellista lienee se, mitä takuu kattaa? Onhan niitä autoja, joilla on "luonnostaan" jopa seitsemän vuoden takuu. Eipä vaan ole tullut koskaan tutustuttua niiden autojen takuuehtoihin ja minkä hintaista on niiden autojen normaalit huolto- ja varaosahinnat. Puusta katsoen luulisi, että bisnestä ne kaikki autoliikkeet ovat tekemässä, menetelmät vain eroavat toisistaan.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.102
    • Profiili
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

Liikkeessä missä huollatin viime syksynä autoni, kertoivat että jakoketjujen vaihdot menee ongelmitta maahantuojan piikkiin 100 tkm/5 v.

Poissa Waiski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

Samaa mieltä, onpa se volkkarin ketjun ikä aika lyhyt kilometreissä, nimim. 45tkm laitettu takuuna, nyt rullattu 74tkm ja kolme vuotta vanha, ihankuin rallattelisi taas :-( (1.4 Tsi 90Kw CAXA )

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Mikäli jakoketju pitää yleensäkin vaihtaa, vaikkapa sen sadantonnin välein, niin kyllähän sen pitäisi olla mainittuna huolto-ohjelmassa, kuten hihnanvaihtokin mainitaan hihnalla varustetussa autossa.
Tarkastelin juuri vuoden 2011 mallisen Tiguanin (1,4 litrainen TSI-moottori 110kW) mukana toimitettua "huolto-ohjelma"-kirjasta, johon on kerätty CC, Eos, Golf, GTD, Golf GTI, Golf Plus, Passat, Passat CC, Passat Variant, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Magotan, Magotan Variant (tähän kirjaseen leimataan suoritetut huoltotoimenpiteet). Huolto-ohjelmassa on mainittu hammashihnan tarkastus- ja vaihtoväli, mikäli jakopää on hihnalla varustettu. Sen sijaan ketjukäyttöisen jakopään ketjun tarkastuksesta tai vaihdosta ei mainita yhtään mitään. En ala olettamaan mitään, mutta eittämättä tulee mieleen, että ketjun on ajateltu kestävän ilman vaihtoa auton moottorin eliniän, mikä se sitten lieneekään. On olemassa riski, että moottorin elinikä tulee täyteen "sillä siunaamalla" venyneen ketjun hypätessä ja jaon seotessa. Voisin arvuutella, että auton moottorin elinikä pitäisi olla vielä nykyisinkin 300-500 tuhatta km eikä 100 tuhatta.

 Jotain lienee mennyt pieleen. Se, että autotehdas menisi asian vapaaehtoisesti myöntämään tarkoittaisi sille julmetun isoja kustannuksia. Hyvä ratkaisu on palata takaisin hihnavetoon ja antaa ajan hoitaa "luonnollisen poistuman" kautta ketjuongelmat. Auton omistajien kannalta katsoen saattaisi olla parasta, että ketjulle määriteltäisiin säännöllinen vaihtoväli "sopuhintaan" joka olisi suuruusluokaltaan hihnanvaihtoa vastaava. Rahastahan tässä on kyse, myös auton omistajan osalta. Muuten saattaa käydä niin, että ostajat äänestävät jaloillaan.   

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Eihän huoltokirjassa ole mainintaa mäntienrenkaiden vaihdosta ja joskus ne ovat hajonneet 20000-50 000 ja takuut ummessa eikä asiakas ole saanut mistään rempalle maksajaa.

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.102
    • Profiili
Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

Citikalla 120 000 tai oliko se nyt 8 vai 10v.

Poissa Zaasa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.672
  • Audi A3 S-tronic -17
    • Profiili
^^Taitaa exän Puntossa olla 40000Km/3vuotta.

Poissa livejungle

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 566
  • Superb III Combi Elegance 1.4 TSI ACT DSG -17
    • Profiili
Täällä joskus aikoinaan valittelin itsekkin rallattelua. "Ominaisuus" ilmeni melkein heti ostettuani auton. Mittarissa oli silloin 105tonnia. Käytin sitä laakkosella ja valitin asiasta. Eivät kuullet koko räminää. Eihän sitä kuule jos auto on lämmin. Ilmenee kun on seissyt pidempään tai kun käynnistää auton ei tasaisella.
Nyt räminä on pahentunut (140tkm) niin paljon että välillä kuulostaa todella pahalta kun se sen tekee. Jää jopa rahisemaan joskus, ja uudelleen käynnistys kiristää ketjun kunnolla. Rahina loppuu. Siitäpä sitten soitto huoltoon.
Kuulemma ketju ja kiristin vaihdettaisiin, kuluja minulle pari sataa. Loput maksaa Helkama. Ainut ongelma ettei maahantuojalla ole ketjuja niin ei voida vaihtaa.
Odottanut olen tässä jo yli kuukauden asian kanssa. Tällä viikolla soitin että missä mennään asian kanssa, ei ole ketjuja. Otetaan yhteyttä kun tulee. Octavia 1.4TSI 90kw..

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.102
    • Profiili
^^Taitaa exän Puntossa olla 40000Km/3vuotta.

No ainakin T-Jet Bravossa on Autokeskuksen mukaan tuo 4v / 120tkm.

Poissa Zaasa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.672
  • Audi A3 S-tronic -17
    • Profiili
No ainakin T-Jet Bravossa on Autokeskuksen mukaan tuo 4v / 120tkm.
Eri vehkeitä.

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Eihän huoltokirjassa ole mainintaa mäntienrenkaiden vaihdosta ja joskus ne ovat hajonneet 20000-50 000 ja takuut ummessa eikä asiakas ole saanut mistään rempalle maksajaa.
Olisi mukava saada autonvalmistajalta tieto jakoketjuremppojen prosentuaalisesta osuudesta juurikin näistä puheena olevista moottoreista, kilometrilukemineen. Voihan auton moottorista tosiaankin särkyä mitä tahansa, vaikka tulla "veivi kyljestä ulos", on sellaistakin nähty. Ei kuitenkaan ole kovinkaan miellyttävää saada 5000-10000 euron lasku moottorin yllättäen särkyessä jakoketjun - jonka pitäisi olla erittäin pitkäikänen - vuoksi. Vähintäänkin kohtuutonta, ainakin minun mielestäni.

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.102
    • Profiili
Eri vehkeitä.

Pointti kai lähinnä siinä, että valmistajat ovat valmiita myöntämään jakohihnalle pitkiäkin vaihtovälejä. Ketjuja tosin sitten (nimim. Skrikon) mukaan voidaan olettaa kestävän 100tkm. Aika paljon ovat materiaalit ketjuissa heikentyneet. Ei silti TM totesi tämän jossakin numerossa polkupyörien ketjujen kohdalla. Sama varmaan pätee myös autojen jakopääketjuihin. Halvalla on vaan tehtävä.

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Halvalla on vaan tehtävä.
Halpa saattaa käydä joskus kalliiksi - autonvalmistajallekin. Aika näyttää, miten tässäkin käy? Vai ollaanko me "kirjailijat" tekemässä täällä kärpäsestä härkästä?

Poissa hosee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 430
    • Profiili
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi.
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6€/kk ja Xenonit 3€/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Ketjuja tosin sitten (nimim. Skrikon) mukaan voidaan olettaa kestävän 100tkm.

En sanonut missään, että ketjun voidaan olettaa kestävän 100tkm, vaan että autohuoltajani sanoi alta 5 vuotta vanhan ja alta 100tkm ajetun auton ketjurempan menevän ilman tappelua virhevastuun piikkiin. Oletetusta kestosta en puhunut.

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.102
    • Profiili
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6€/kk ja Xenonit 3€/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.

Virhevastuuta ei saa ilmaiseksi. Varsinkaan jos joku älytön 100tkm/5v raja on ylittynyt.

Edit: Takuu on ilmainen asiakkaalle. Virhevastuu vain tietyin ehdoin (esim. auto vähän ajettu / tietyn ikäinen).

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6€/kk ja Xenonit 3€/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.

Tuotehan tuo huoltosopimus on, ja tuotteita yritetään myydä. En vaan ymmärrä mitä järkeä ottaa autoon kolmen vuoden huoltosopimus yhtä öljyn ja suodattimen vaihtoa varten. Takuu on kuitenkin 2 v ja virhevastuulla jatketaan.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Virhevastuuta ei saa ilmaiseksi. Varsinkaan jos joku älytön 100tkm/5v raja on ylittynyt.

Edit: Takuu on ilmainen asiakkaalle. Virhevastuu vain tietyin ehdoin (esim. auto vähän ajettu / tietyn ikäinen).

Onhan takuussakin ehtoja vaikka kuinka paljon.
Virhevastuussa ei auton iästä eikä ajokilometreistä katsota pääsääntöisesti menee ko tapaus vastuun piikkiin, vaan siitä mitä kyseisen osan oletetaan kestävän. Olen samaa mieltä, että ketjun kestoijän pitäisi olla 400 000 tuhatta eikä ennen sitä saisi asiakkaalta ottaa euroakaan.

Poissa Vaarivanhus

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.083
    • Profiili
Olen samaa mieltä, että ketjun kestoijän pitäisi olla 400 000 tuhatta eikä ennen sitä saisi asiakkaalta ottaa euroakaan.
Plymouth Valiantin ketjun vaihdoin 350 tuhannen kohdalla, Fiat 127:n ketjun 270 tuhannen kohdalla ja olisi niillä vieläkin ajellut. Onhan autot vuosien varrella parantuneet, ainakin luulisin, joten kyllä ketju tosiaankin saisi sen 400 tuhatta kestää.

Poissa VWRiddare

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.562
    • Profiili
Tuotehan tuo huoltosopimus on, ja tuotteita yritetään myydä. En vaan ymmärrä mitä järkeä ottaa autoon kolmen vuoden huoltosopimus yhtä öljyn ja suodattimen vaihtoa varten. Takuu on kuitenkin 2 v ja virhevastuulla jatketaan.
Lyhyesti, mutta ytimekkäästi. Kirjoitit täyttä asiaa. :D Noinhan se menee. Turha sinne merkkiliikkeeseen on rahaa kantaa turhan takia.

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.747
  • Jetta BKD
    • Profiili
Mikäli jakoketju pitää yleensäkin vaihtaa, vaikkapa sen sadantonnin välein, niin kyllähän sen pitäisi olla mainittuna huolto-ohjelmassa, kuten hihnanvaihtokin mainitaan hihnalla varustetussa autossa.Huolto-ohjelmassa on mainittu hammashihnan tarkastus- ja vaihtoväli, mikäli jakopää on hihnalla varustettu. Sen sijaan ketjukäyttöisen jakopään ketjun tarkastuksesta tai vaihdosta ei mainita yhtään mitään. En ala olettamaan mitään, mutta eittämättä tulee mieleen, että ketjun on ajateltu kestävän ilman vaihtoa auton moottorin eliniän, mikä se sitten lieneekään.   

Tässä ollaan minusta asian ytimessä.
2006 VW Jetta 2,0tdi BKD Sportline

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.417
    • Profiili
Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

VAG 1.6 CRTDi:ssä 210 000km/6vuotta.
VOLVO S80 D2 Classic Automaatti vm.2015 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.115
    • Profiili
VAG 1.6 CRTDi:ssä 210 000km/6vuotta.

Onhan näitä remmeillä vaihtovälejä, mutta mitäs niistä. Ketju on ketju ja kuuluu kestää "ikuisesti". Kantti-Ladassakin oli ketju ja kesti tietääkseni kevyesti sen puoli miljoonaa km minkä kyseinen kone muutenkin. Tosin rallatusta alkoi kuulumaan 0 km alkaen, ja KOVAA rallatusta. ;D
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi