Toyota

Aloittaja Peeveli, 09.12.09 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

sambolo

Se on ikävä tuo polttimoiden vaihto tuossa corollassa kun niin ahdasta, mutta en pitäisi 10tkm kovinkaan lyhyenä kestona. Tosin meiän corollassa on jo kolmannet polttimot tuohon matkaan.. ei xenoneita taida laillisesti saada ellei ole jossain mallissa vakiona ja tekis retrofitttinä.. mutta ei noista jälkiasennuksistakaan mitään haittaa ole, ei sula umpiot eikä kyllä sen enempää jäädykkään. Teho huomattavasti parempi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

multsi

Kyllä Fintoyssin vierailija-osastoltakin varmasti apua saa. Aika aktiivista porukkaa sielläkin pyörii.

Loikkari

Lainaus käyttäjältä: multsi - 29.11.14 - klo:06:07
Kyllä Fintoyssin vierailija-osastoltakin varmasti apua saa. Aika aktiivista porukkaa sielläkin pyörii.

Mitenkä tuollaiseen vierailijaosastoon pääsee? Itsella kun painaa keskustelufoorumi-painiketta, niin heti kysyy tunnuksia.

Olen puusilmä, tuossahan ne vierailijatunnukset lukee samassa akkunassa kuin kysytään tunnuksia...

xmasa

Muuten olen ihan tyytyväinen Auris -14 kotteroon, mutta jarrujen suhteen tulee kyllä moitteita. 4krt olen käynyt pikahuollossa / huollossa ajoittain vinkuvien jarrujen takia. Hetkellisesti on ollut huollon jälkeen hyvät ja äänettömät, mutta viimeistään parin päivän jälkeen on taas vinkuminen alkanut. Vaihtoivat jopa toisenlaiset jarrupalat, mutta sekään ei asiaan auttanut. Jarrut vinkuu aina vähän väliä hiljaisissa jarrutuksissa, esim juuri liikennevaloihin pysähtyessä tai parkkipaikka pyörittelyssä.

Kumma juttu, kun aiemmat toyotat eivät ole tälläistä aiheuttanut. Onkohan tämä vaan uuden Auriksen ongelma? Perheen Yaris -14 on kyllä ihan äänetön jarrujen suhteen. Muistan jossain Tuulilasi lehdessä olleen maininta, että Auriksen kestotestissä oli myös ongelmia vinkuvien jarrujen suhteen.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

nemos

Aika tylyn raportin kirjoittivat tuosta Auriksen kestotestistä Tuulilasissa. Viat eivät olleet ongelma, mutta auto ei testaajia miellyttänyt. Kun tekstin sävyä vertaa syksyllä julkaistuun Audi A3:n kestotestiin, tulee väkisinkin ajatus, ettei näiden kahden auton tasoero ole niin suuri kuin Tuulilasi antaa ymmärtää.
Volvo XC60 T8 Inscription

MMV

Kyllä on, tuo Auris on yksinkertaisesti kamala. Mutta ei hätää, Prius on vielä hirveämpi. Juuri viime keskiviikkona ajoin tuliterää Priusia!

xmasa

Juu ei tämä Auris edellistä V Golffia voita ajettavuudessa ja sisätiloissa. Halusin vaan Golffista eroon DSG7 & TSI yhdistelmästä ja surkeista talviominaisuuksista. Mennään nyt Toipotalla joitakin vuosia ja kahtellaan sitten mitä seuraavaksi hankitaan.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: nemos - 11.01.15 - klo:21:04
Aika tylyn raportin kirjoittivat tuosta Auriksen kestotestistä Tuulilasissa. Viat eivät olleet ongelma, mutta auto ei testaajia miellyttänyt. Kun tekstin sävyä vertaa syksyllä julkaistuun Audi A3:n kestotestiin, tulee väkisinkin ajatus, ettei näiden kahden auton tasoero ole niin suuri kuin Tuulilasi antaa ymmärtää.

On Audi nyt hiukan eri autokin kuin Toyota. Siinä on sitä premiumia...

Ei sen puoleen, kyllä Audimyyjät pitävät siitä huolen ettei ihan mikä tahansa tuulipuvun kuluttaja osta Audia. No, löytyy Toyotaltakin yli 100kâ,¬ autoja... ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Eppu H

Olen ajellut kohta pari viikkoa uudella 5-ovisella bensamanuaali Auriksella. Kokemusta ei ole vielä paljon mutta ei se nyt ole läheskään niin karmea kuin Tuulilasin kestotesti antaa ymmärtää. En usko että 5-ovisen ja farkun ajo-ominaisuuksissa on juuri mitään eroa.
Aurishan koeajettiin aikoinaan myös TM:ssä ja mm. ohjauksesta, suuntavakavuudesta ja melutasosta TM antoi aivan päinvastaiset arviot kuin TL. Itse olen pitkälti TM:n kannalla. Suuntavakavuus on aivan kelvollinen, ohjaustunto on ohuehko mutta täysin riittävä myös talvirenkailla ja melutaso on varsin kohtuullinen, ainakin kitkarenkailla. Melun sävy ei ole myöskään niin korviin käyvä kuin edellisessä autossani, jossa oli samanlaiset renkaat. Auto oli Superb Combi.
Alaväännössä vaparimoottori tietenkin häviää turbolle mutta hyvin tuolla on päässyt rampeilta liikenteen sekaan vaikka auto on vielä sisäänajossa enkä ole käyttänyt yli neljäätuhatta kierrosta enkä painanut kaasua pohjaan.
Melusta vielä sen verran että samassa lehdessä missä oli Auriksen kestotesti oli myös uuden Passatin koeajo. Ajattelin että kaikkien autojen melut mitataan varmaan samalla tienpätkällä ja vertailin tuloksia. Kaikilla nopeuksilla Passat oli 0,5-1,5 db äänekkäämpi kuin Auris. TL:n mukaan Auriksessa oli aivan liikaa melua molemmilla renkailla joten tämän mukaan Passatin melutaso alkaa lähennellä jo sietämätöntä, ainakin nastarenkailla ???
En ole pitänyt Tuulilasin juttuja ennenkään kovin suuressa arvossa eikä tämä ainakaan lisännyt arvostusta.
Häviäähän Toyota varmasti joissakin ominaisuuksissa vaikkapa VAG-konsernin tuotteille mutta kyllä pieniä puutteitakin sietää kun tietää, että todennäköisesti korjaamoille ei ole muuta asiaa kuin huolloissa käynnit.

Daatta

Niin no, Tuulilasi on Suomen ainoa Autolehti, itse arvostan ko. aviisia paljon enemmän kuin esim. Tekniikan Maailmaa.

Auriksen kestotesti peilaa hyvin omia tuntemuksia Toyotasta. Vähävikainen, mutta ajaminen on pelkkää tuskaa. Suntavakavuuden puute on suorastaan hengenvaarallinen puute, auto on koko ajan kääntymässä keskiviivan yli. :o Todellinen ajajan auto! Moottori-vaihteistoyhdistelmä mallia kepittäjän unelma, vaatii 4000-6000 kierrokset jotta jotain tapahtuu. Ei ihmetytä enää nämä alinopeutta ajavat Toyo-kuskit, kun auto ei yksinkertaisesti kulje kovempaa.

Eikä tuo ole edes halpa, päin vastoin. Entinen naapuri kehui hybridi-Auriksen ostettuaan, että 35t maksoi. Voimalinjassa tehoa 105hv, aikamoista kidutusta. Itse maksoin Cuprasta hieman enemmän, kun tuli kolme tonnia lisävarusteita...

TL A3 kestotestissä sanottiin myös hyvin, että pienellä lisäpanostuksella autoilu voi olla oikeasti nautittavaa. Eikä siinä Audissakaan vikoja ollut, juurikaan. TL autolehtenä painottaa muutakin kuin pieniä käyttökustannuksia, mikä on mielestäni aivan oikein. Nautitaan ajamisesta, kun se vielä on mahdollista. 8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kuikka

Pahus vieköön! Mun Aurikseni taitaa olla joku maanantaikappele, ku sehän kulkee maantiellä ihan yhtä suoraan, ku entinen seiska Golfini? Täytyy varmaan viedä se tarkistettavaks, jotta se alkais kiemurrella hengenvaarallisesti? Lisäksi vois samalla pyytää epämukavampaa alustaa ja fylliä pois äänieristeistä? Pikkuvikojaki on ollu ikävä? Kaikken eniten on ollu ikävä niitä marmoritiskin takana velttoilevia Besserwissereitä? Voihan näitä itämaan tietäjiä toki olla Tojonkin tiskin takana, mut en tiedä, ku ei ole tarvinnu käydä? Olen vuosikausia odottanut, et täst Tuulilasin Larmelast tulis oikea autotoimittaja? Odutus jatkuu edelleen?

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.01.15 - klo:15:12
Niin no, Tuulilasi on Suomen ainoa Autolehti, itse arvostan ko. aviisia paljon enemmän kuin esim. Tekniikan Maailmaa.

Auriksen kestotesti peilaa hyvin omia tuntemuksia Toyotasta. Vähävikainen, mutta ajaminen on pelkkää tuskaa. Suntavakavuuden puute on suorastaan hengenvaarallinen puute, auto on koko ajan kääntymässä keskiviivan yli. :o Todellinen ajajan auto! Moottori-vaihteistoyhdistelmä mallia kepittäjän unelma, vaatii 4000-6000 kierrokset jotta jotain tapahtuu. Ei ihmetytä enää nämä alinopeutta ajavat Toyo-kuskit, kun auto ei yksinkertaisesti kulje kovempaa.

Eikä tuo ole edes halpa, päin vastoin. Entinen naapuri kehui hybridi-Auriksen ostettuaan, että 35t maksoi. Voimalinjassa tehoa 105hv, aikamoista kidutusta. Itse maksoin Cuprasta hieman enemmän, kun tuli kolme tonnia lisävarusteita...

TL A3 kestotestissä sanottiin myös hyvin, että pienellä lisäpanostuksella autoilu voi olla oikeasti nautittavaa. Eikä siinä Audissakaan vikoja ollut, juurikaan. TL autolehtenä painottaa muutakin kuin pieniä käyttökustannuksia, mikä on mielestäni aivan oikein. Nautitaan ajamisesta, kun se vielä on mahdollista. 8)

Vag laatu ei varmaan koske seattia koska puolisoni corolla ei juuri häviä leonin ohjaukselle ja siinä sentää kaikki toimii.. omassa ohjaus kovilla pakkasilla kolisee ja pitelee ihme ääniä. Corollan 1.6 110hp on käytännön suorituskyvyltään ihan samalla viivalla mun 170hp dieselin kanssa. Kaverin honda 1.8 140 tuntuu jo raketilta verrattuna leoniin ja kulutuskin samaa luokkaa 😂

Se miks toitsut ajaa niin hiljaa johtuu varmaan siitä että niiden mittari heittää jopa enemmän mitä leonin.. Vois melkee auris hybridii seuraavaks vaihtaa👌
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kuikka - 12.01.15 - klo:15:51
Pahus vieköön! Mun Aurikseni taitaa olla joku maanantaikappele, ku sehän kulkee maantiellä ihan yhtä suoraan, ku entinen seiska Golfini? Täytyy varmaan viedä se tarkistettavaks, jotta se alkais kiemurrella hengenvaarallisesti? Lisäksi vois samalla pyytää epämukavampaa alustaa ja fylliä pois äänieristeistä? Pikkuvikojaki on ollu ikävä? Kaikken eniten on ollu ikävä niitä marmoritiskin takana velttoilevia Besserwissereitä? Voihan näitä itämaan tietäjiä toki olla Tojonkin tiskin takana, mut en tiedä, ku ei ole tarvinnu käydä? Olen vuosikausia odottanut, et täst Tuulilasin Larmelast tulis oikea autotoimittaja? Odutus jatkuu edelleen?

Muijan 2014 Corollakin menee suoraan ainakin omasta mielestäni. Entinen 2008-malli olikin vikura. Uudessa en ainakaan itse ole huomannut moitittavaa. Toivottavasti samanlainen huoltohistoria odottaa myös tätä uutta mallia, eli pelkillä määräaikaishuolloilla.

Kyllä oli yksi aamu hieno verrata Toyotan TGMO 0W-20 -öljyn tuomaa kylmäkäynnistyssuorituskykyä kun -12c-lämpötilassa kun vertasin oman Golfin käynnistyvyyteen. Molemmat ilman tolppaa kadun varresta Tojo käynnistyi täysin ilman sahausta kuin sen kuuluisan palmun alta kun Golf taas puolestaan veti Mobilin ESPeillä perinteisen "sur rur rur" -episodin.

Ishvan

Luulen että tämä iänikuinen Toyotan haukkuminen on jotain Vag-miesten ilottelua, jolla saadaan oma "tuote" tuntumaan paremmalta.

Itse en oikeastaan voi allekirjoittaa mitään, koskien Tuulilasin kirjoitusta. Omasta mielestäni uusi Auris on todella onnistunut kokonaisuus, erityisesti Hybridiniä. Omien kokemuksien mukaan menee suoraan niin kuin pitääkin. Ohjaustunto täysin kelvollinen luokassaan ja kierroksia käyttämällä kulkee sen mitä muutkin samantehoiset kinnerit, kun huolehtii oikeasta pykälästä. Hintansa veroinen peli sanon minä.

Miksiköhän Daatta se hybridi maksaa ? Olisiko tekniikka ja sen kehittäminen maksanut hippasen enemmän, kuin Leonin, johon on vain pultattu puhallin koneeseen ja pari ylimääräistä pitsehitsiä koriin ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

xmasa

Kyllä minäkin ihan jees kulkineen sain n.32tâ,¬ ja aika reippaasti lisävarusteita sisältyy tuohon premium pakettiin. Omat autonvaihdot on sellaisia, että käteisellä se kulkine pitäisi kaupasta saada, eikä millään pankin autolla ajella. Sen takia nyt ei pysty enempiä laittamaan tuohon autoiluun.

Kyllä tuo Auris vähän enemmän ohjausta tuntuu vaativan kuin edellinen kulkine. Ei ihan samalla tavalla mene mutkaisella tiellä ja moottorissa saisi hitusen enemmän löytyä heppoja ja vääntöä. Onhan tuosta 1.6 bensasta revitty kuitenkin ihan kiitettävä määrä tehoa, verrattuna aikaisempaan 1.6l -05 Corollaan, jolla tuli ajeltua pari vuotta.
Ei kieltämättä ole kovin suurta pelkoa saada korttia hyllylle Auriksen suhteen, kun ei tarvitse kokeilla, että paljonko sitä tehoa löytyy  8)

Kyllä on ollut mahtava huomata, kuinka hienosti Auris toimii talvella. Edellisessä kotterossa (Golf V -09) oli lähes aina ovet ja lukot jäässä, oli ihan sama kuinka paljon oli tiivisteitä ja lukkoja koittanut voidella. Myös tuulilasin sulamisvedet sai aina mielenkiintoiset ilmiöt aikaiseksi etuovien suhteen. Sama oli myös lämpeämisen suhteen, ilman Webastoa auto olisi ollut suoraan sanoen käyttökelvoton talvella.

Kyllä tämä Auris nyt varmaan tulee jonkin aikaan pidettyä omistuksessa, ellei äkillinen 4veto kuume saa mieltä muuttumaan.

ATV

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 12.01.15 - klo:18:49

Kyllä on ollut mahtava huomata, kuinka hienosti Auris toimii talvella. Edellisessä kotterossa (Golf V -09) oli lähes aina ovet ja lukot jäässä, oli ihan sama kuinka paljon oli tiivisteitä ja lukkoja koittanut voidella. Myös tuulilasin sulamisvedet sai aina mielenkiintoiset ilmiöt aikaiseksi etuovien suhteen. Sama oli myös lämpeämisen suhteen, ilman Webastoa auto olisi ollut suoraan sanoen käyttökelvoton talvella.
Olen samaa mieltä xmasan kanssa Auriksen talviominaisuuksista. (Oma edellinen kottero oli Golf VI -11 1,4TSI DSG ilman webastoa)

Auriksen ohjaus on tosiaan todella kevyt ja se oudoksuttaa aluksi, mutta kun siihen tottuu niin ei siihen enää kiinnitä huomiota. Auto on kyllä suuntavakaa vaikka ohjaus kevyt onkin.

Ajoin viikon ajan Jouluna lapissa uudella Audi A3 HB 1,4TFSI (103kw). Audin moottori on kyllä loistava ja auto kuin tehty maantielle, mutta lämpiää aika hitaasti. No ehkä siihen vaikutti lapin -30C pakkaset 8). Ei Audi kuitenkaan tehnyt niin suurta vaikutusta että lähtisin autokauppaan joten jatkan hybridillä 8)

Tourano

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 12.01.15 - klo:18:49
Kyllä tämä Auris nyt varmaan tulee jonkin aikaan pidettyä omistuksessa, ellei äkillinen 4veto kuume saa mieltä muuttumaan.

Onhan Toyotallakin nelivetoja  ;)

V-O

Hoplaa, Touranolla on auto vaihtunut?

Tourano

Lainaus käyttäjältä: V-O - 12.01.15 - klo:21:08
Hoplaa, Touranolla on auto vaihtunut?

Automäärä lisääntynyt.

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 12.01.15 - klo:21:06
Onhan Toyotallakin nelivetoja  ;)
Olisi kyllä mennyt vakavasti harkintaan, mikäli olisi tarjolla bensa versioita. Ainut vaihtoehto ois ollut Rav4 alk. 43,5kâ,¬, joka on hitusen liikaa tällä hetkellä.  ::)

Loungeliner

Saapas nähdä, mitä tästä tulee... Reilun 10 vuoden tauon jälkeen paluu Toyotaan tapahtuu arviolta parin kuukauden kuluttua, laskettu aika 15.3. Leonin korvaajaksi tulee Avensis 1.8 Multidrive Wagon, Active Edition -varustelulla. Eihän tuo mitään ajamisen iloa tarjoa, mutta uskallan luottaa siihen, että vuosittaiset vajaa 10000 km nurkissa pyörimistä onnistuu tuollakin. Hinnan ja varustelun suhde tuossa vanhenevassa mallissa ainakin jossain määrin kohdallaan ;D

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 12.01.15 - klo:14:55
Olen ajellut kohta pari viikkoa uudella 5-ovisella bensamanuaali Auriksella. Kokemusta ei ole vielä paljon mutta ei se nyt ole läheskään niin karmea kuin Tuulilasin kestotesti antaa ymmärtää. En usko että 5-ovisen ja farkun ajo-ominaisuuksissa on juuri mitään eroa.
Aurishan koeajettiin aikoinaan myös TM:ssä ja mm. ohjauksesta, suuntavakavuudesta ja melutasosta TM antoi aivan päinvastaiset arviot kuin TL. Itse olen pitkälti TM:n kannalla. Suuntavakavuus on aivan kelvollinen, ohjaustunto on ohuehko mutta täysin riittävä myös talvirenkailla ja melutaso on varsin kohtuullinen, ainakin kitkarenkailla. Melun sävy ei ole myöskään niin korviin käyvä kuin edellisessä autossani, jossa oli samanlaiset renkaat. Auto oli Superb Combi.
Alaväännössä vaparimoottori tietenkin häviää turbolle mutta hyvin tuolla on päässyt rampeilta liikenteen sekaan vaikka auto on vielä sisäänajossa enkä ole käyttänyt yli neljäätuhatta kierrosta enkä painanut kaasua pohjaan.
Melusta vielä sen verran että samassa lehdessä missä oli Auriksen kestotesti oli myös uuden Passatin koeajo. Ajattelin että kaikkien autojen melut mitataan varmaan samalla tienpätkällä ja vertailin tuloksia. Kaikilla nopeuksilla Passat oli 0,5-1,5 db äänekkäämpi kuin Auris. TL:n mukaan Auriksessa oli aivan liikaa melua molemmilla renkailla joten tämän mukaan Passatin melutaso alkaa lähennellä jo sietämätöntä, ainakin nastarenkailla ???
En ole pitänyt Tuulilasin juttuja ennenkään kovin suuressa arvossa eikä tämä ainakaan lisännyt arvostusta.
Häviäähän Toyota varmasti joissakin ominaisuuksissa vaikkapa VAG-konsernin tuotteille mutta kyllä pieniä puutteitakin sietää kun tietää, että todennäköisesti korjaamoille ei ole muuta asiaa kuin huolloissa käynnit.

Minulla ei ole VAG:n vaaleansinisiä laseja silmilläni, mutta siitä huolimatta en pysty olemaan kirjoittajan kanssa samaa mieltä muun kuin viimeisen lauseen kanssa.

Olen kritisoinut kaikkia haltijoimiani VAGeja ennen kaikkea kahdesta asiasta. DSG:n toiminnasta ja rengasmelusta. Varsinkin V-Golfissa tuo rengasmelu oli infernaalista. Nykyisessäkin VI-Golfissa rengasmelu on ainoa suorastaan häiritsevä tekijä.

Mutta kun suoritan samoja matkoja kaverini autolla tai kyydissä (Auris Hybrid), voi todeta että golf on suorastaan hiljainen kun rengasmelua verrataan. Passat sitten, tiedän kokemuksesta sen olevan reippaasti omaani hiljaisempi ainakin 16" ja 17" pyörillä. Eli en tiedä millä Eppu on melua mitannut kun tuollaisiin tuloksiin tullut, iPuhelimella? Itselläkin oli tuossa Golfien välissä Superb Combi pari vuotta käytössä. Vaikka siinä oli 17" kesä ja talvipyörät, oli se absoluuttisesti Golfeja hiljaisempi (eli reilusti Aurista hiljaisempi). Toki Superbissakin nuo rengasäänet kuuluu ja häiritsee, kun ei ole muita ääniä kovinkaan paljon.

Tuosta ajettavuudesta. Muistatteko kun skideinä joskus tuli kokeiltua fillarilla ajamista niin että stonga oli väärin päin? Silloinhan se haluaa olla kaikissa muissa asennoissa kuin suoraan keskellä. Em. fiilis tuli mulla mieleeni kun ajoin Auriksella vähän isommalla ja suoremmalla tiellä. Ei tarvitse kuin radioasemaa vaihtaa ja ollaan matkalla toiselle kaistalle.

Ainakin tuon hybridin suorituskyky on ihan kiva pienillä nopeuden muutoksilla kun on paljon sähköä mukana auttamassa. Heti kun ruvetaan ihan tosissaan kiihdyttelemään, niin tuo sekä kuulostaa että tuntuu ehkä hiukan nololta tuo maksimikierroksilla huudattaminen kun mitään ei kuitenkaan tapahdu.

Omasta Toyota kokemuksestani (Avensis 2000-luvun alussa) muistan sen ettei tuossa ole mitään muistettavaa. Auto toimi aina, eikä sitä tarvinnut koskaan korjata. En minä sillä kyllä tainnut koskaan ajaa yhtään kilometriä huvikseni
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

heifetz

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 13.01.15 - klo:11:57

Tuosta ajettavuudesta. Muistatteko kun skideinä joskus tuli kokeiltua fillarilla ajamista niin että stonga oli väärin päin? Silloinhan se haluaa olla kaikissa muissa asennoissa kuin suoraan keskellä. Em. fiilis tuli mulla mieleeni kun ajoin Auriksella vähän isommalla ja suoremmalla tiellä. Ei tarvitse kuin radioasemaa vaihtaa ja ollaan matkalla toiselle kaistalle.

Omasta Toyota kokemuksestani (Avensis 2000-luvun alussa) muistan sen ettei tuossa ole mitään muistettavaa. Auto toimi aina, eikä sitä tarvinnut koskaan korjata. En minä sillä kyllä tainnut koskaan ajaa yhtään kilometriä huvikseni

Kun viimeksi autoa vaihdoin, mulla oli Avensis koeajossa yön yli. Voin kompata HAL9000:sta siinä että ohjaus oli täysin tunnoton. Tuntui ettei ratin ja pyörien asennolla ollut juuri tekemistä toistensa kanssa. Muutenkin auto tuntui todella heppoiselta ja alustasta kuului omituisia ääniä. Auto oli kuitenkin silloin upouusi (vm. 2012). Ergonomia ei myöskään soveltunut pitkälle ihmiselle lainkaan (ohjaamo suunniteltu apinalle ilmeisesti).

Varmasti on laadukas auto, sitä en kiellä..
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

sambolo

Pakko vielä lisätä että kerran muijan corolla kyllä tuntu kiemurtelevan, mutta paineet oli viturallaan. Onhan skodissakin pitäny uutena kulmat säädättä ja audissa mutteria, seo varmaa sitä premiumia ja tunnokkuutta :) Jos jollain toitsu ei pysy tielä niin onhan siinäkin saattanu kulmat olla viturallaan :) Ohjauksen keveyteen/raskauteen vaikuttaa ja voi myös itse vaikuttaa rengaskoolla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Foxit

Kun tässä muutama on kritisoinut Toyotien kiemurtelevan niin herää ajatus että onkohan auton rengaspaineet ja alustan kulmat kunnossa? Itse en ole tähän kiemurteluun Auriksella törmännyt vaikka ohjaus onkin hieman tehostetumpi Volkkareissa. Eikös eturenkaissa pitäisi olla hivenen aurausta jotta auto kulkisi paremmin suoraan, jos eturenkaissa on haritusta niin auto pyrkii aina kaartamaan oikealle tai vasemmalle. Sitä en tiedä miten helposti nuo aurauskulmat saisi harittamaan tarkoitettua enemmän, voisi kuvitella että voimakkaat pamauttelut katukivetyksiin ei ainakaan paranna tilannetta...

HAL9000, kaverisi kannattaa varmaan tarkastuttaa Auriksen alustan kulmat ja varsinkin aurauskulma edessä, jos tuollaista kiemurtelutaipumusta ja vaikka lisätä hieman aurauskulmaa etupyöriin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

heifetz

Paineet toki vaikuttavat. Oma Ocu teki motarilla käärmeliikettä siihen asti kunnes tajusin nostaa kitkojen paineet 2.8bariin. Tojotan puolustukseksi pitää myös todeta että kerran oli lomamatkalla pari viikkoa vuokra-autona Yaris mikä oli yllättävän vakaa kokoisekseen.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 13.01.15 - klo:11:57
Minulla ei ole VAG:n vaaleansinisiä laseja silmilläni, mutta siitä huolimatta en pysty olemaan kirjoittajan kanssa samaa mieltä muun kuin viimeisen lauseen kanssa.

Olen kritisoinut kaikkia haltijoimiani VAGeja ennen kaikkea kahdesta asiasta. DSG:n toiminnasta ja rengasmelusta. Varsinkin V-Golfissa tuo rengasmelu oli infernaalista. Nykyisessäkin VI-Golfissa rengasmelu on ainoa suorastaan häiritsevä tekijä.

Mutta kun suoritan samoja matkoja kaverini autolla tai kyydissä (Auris Hybrid), voi todeta että golf on suorastaan hiljainen kun rengasmelua verrataan. Passat sitten, tiedän kokemuksesta sen olevan reippaasti omaani hiljaisempi ainakin 16" ja 17" pyörillä. Eli en tiedä millä Eppu on melua mitannut kun tuollaisiin tuloksiin tullut, iPuhelimella? Itselläkin oli tuossa Golfien välissä Superb Combi pari vuotta käytössä. Vaikka siinä oli 17" kesä ja talvipyörät, oli se absoluuttisesti Golfeja hiljaisempi (eli reilusti Aurista hiljaisempi). Toki Superbissakin nuo rengasäänet kuuluu ja häiritsee, kun ei ole muita ääniä kovinkaan paljon.

Ainakin tuon hybridin suorituskyky on ihan kiva pienillä nopeuden muutoksilla kun on paljon sähköä mukana auttamassa. Heti kun ruvetaan ihan tosissaan kiihdyttelemään, niin tuo sekä kuulostaa että tuntuu ehkä hiukan nololta tuo maksimikierroksilla huudattaminen kun mitään ei kuitenkaan tapahdu.

Passatin ja Auriksen meluja vertailin Tuulilasin mittauksista kuten tekstissäni lukee. Superbin ja Auriksen meluja olen vertaillut vain omilla korvillani ja Auriksen melun sävy on paljon vähemmän häiritsevä. Suberbin renkaista kuuluva matala kumina ja jyrinä ei vaan sopinut minun korvilleni. Eikä se vaimentunut edes kitkarenkailla. Melun kokeminen on toki yksilöllistä.
Mitä tulee suuntavakavuuteen minun Aurikseni taitaa olla sitten maanantaikappale koska se kulkee ihan yhtä hyvin suoraan kuin Superbkin. Ja Superbissa oli pyöränkulmat ja rengaspaineet kohdallaan.

MMV

Oma kokemus Toyotan omistamisesta rajoittuu uutena ostamaani 2006 FL Avensikseen. Tuo oli aivan kamala laitos ja sen pyöränkulmia säädettiin muistaakseni kahteen kertaan OK Autossa ilman tuloksia. Lisäksi rengaspaineita värkättiin reiluista alipaineista varsin koviin ylipaineisiin sekä vaihdeltiin etu- ja takarenkaiden paine-eroja kymmeniä kertoja. Tuohon vaihdettiin takuuna myös hammastanko, joka taisi olla jopa takaisinkutsukamppiksena. Seitsemän kuukautta tappelin auton kanssa, jonka jälkeen hermot menivät totaalisesti. Tämän jälkeen en ole Toyotaa edes harkinnut ja merkki siirtyi kerta heitolla inhokkilistalleni.

Tuoretta kokemusta Toyotasta on edelliskoppaisesta Priusista ja viime viikolla ajamastani uudesta Priusista (30 km mittarissa). Priusit vahvistivat käsitystäni siitä, että Toyota ei ole minulle tehty auto. Yksi lysti, vaikka nuo kestäisivät maailman loppuun asti, mutta uutta kärsimystä en 40 tonnin vuosikilometrimäärille enää ota.

Eppu H

Minullakaan eivät odotukset olleet kovin korkealla kun lähdin koeajamaan uutta Aurista. Edellinen ajokokemus Toyotalla oli yli kymmenen vuoden takainen Corollan koeajo. Silloin auto jäi kauppaan. Kehitys on kuitenkin mennyt kovasti eteenpäin ja Auris oli niin positiivinen yllätys, että ostin ensimmäisen Toyotani.
Täällä on esitetty monenlaisia mielipiteitä Toyotasta joten laitetaan joukon jatkoksi vielä pari lainausta.
"Toyota tuntuu vihdoin löytäneen oikean ajamisen iloon johtavan juonen. Ohjaus on yhtä aikaa tunnokas, nopea ja rauhallinen ja auto kulkee juuri siihen suuntaan, johon kuljettaja sitä käskee. Ohjaus ei hae turhaan matka-ajossa, eivätkä uratkaan tunnu haittaavan."
"Auris ei ole varsinaisesti hiljainen, mutta nykymittapuulla jo hiljaisemmasta päästä. Melun sävy on keskimääräistä miellyttävämpi ja sen vaihtelut pinnankarheuden mukaan ovat vähäiset."
Lainaukset ovat TM:n koeajosta. Nämähän ovat tietysti vain koeajajan mielipiteitä eikä mitään jumalan sanaa mutta voin kyllä yhtyä näihin tähänastisen kokemukseni perusteella.

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: MMV - 13.01.15 - klo:14:29
Oma kokemus Toyotan omistamisesta rajoittuu uutena ostamaani 2006 FL Avensikseen. Tuo oli aivan kamala laitos ja sen pyöränkulmia säädettiin muistaakseni kahteen kertaan OK Autossa ilman tuloksia. Lisäksi rengaspaineita värkättiin reiluista alipaineista varsin koviin ylipaineisiin sekä vaihdeltiin etu- ja takarenkaiden paine-eroja kymmeniä kertoja. Tuohon vaihdettiin takuuna myös hammastanko, joka taisi olla jopa takaisinkutsukamppiksena. Seitsemän kuukautta tappelin auton kanssa, jonka jälkeen hermot menivät totaalisesti. Tämän jälkeen en ole Toyotaa edes harkinnut ja merkki siirtyi kerta heitolla inhokkilistalleni.

Tuoretta kokemusta Toyotasta on edelliskoppaisesta Priusista ja viime viikolla ajamastani uudesta Priusista (30 km mittarissa). Priusit vahvistivat käsitystäni siitä, että Toyota ei ole minulle tehty auto. Yksi lysti, vaikka nuo kestäisivät maailman loppuun asti, mutta uutta kärsimystä en 40 tonnin vuosikilometrimäärille enää ota.

Voin yhtyä täysin tähän kommenttiin. Itsellä oli 02 vm vvti avensis ja se oli semmonen öljykrematorio ja niin huono auto ajaa ettei kyllä heti tule mieleen muuta. Öljyn syönnistä tojoautossa vaan nauroivat ja tokasivat että semmosia ne autot on... Noh meni kyllä äkkiä kiertoon se vehje.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy