Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:19:43
Nokialainen on nastojen pysyvyyden suhteen todella hyvä. Conti omien kokemusten suhteen todella huono. 2 settiä niitä ollut ja paljon nastoja poissa jo ekan talven jälkeen. Lieneekö uudet sitten jo paremmat tässäkin suhteessa.

Uudessa contissa ei pitäisi olla enää tätä ongelmaa. Kauppias selitti, että se nasta kiinnitetään eri tekniikalla sinne nykyään. Tässä contin oma mainostus asiasta.

M0gstis

Huomenna olisi tarkoitus lähteä kyselemään/soittelemaan talvirenkaiden perään. Ajattelin sortua ensimmäistä kertaa kitkoihin. Jos niitä vielä jostain sattuis löytymään kun tuntuu tämän ketjun ja kuulemani perusteella olevan tietyt mallit jo aika kortilla.

Tavoitteena olis saada joko Nokian Hakkapeliitta R tai Michelin X-Ice renkaat 205/55/16 koossa. Lopullinen valinta tehdään hinnan ja saatavuuden mukaan. Hätä tilassa joutuu lukemaan TM vielä tarkemmin...

Uskaltaako kukaan em. renkaita hankkinut tunnustaa paljon renkaistaan maksoi?

On toi oikeestikkin kumma ettei rengaskauppiaat voi laittaa hintoja nettiin. Onko syynä laiskuus vai hintojen jatkuva muutuminen, tiedä näistä. Mutta sillä pääsisi monesta soittelijasta ja oven kolkkuttelijasta eroon.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 10.10.11 - klo:21:24
Vahvasti näyttää siltä, etten noita saa. Hyllystä ei löydy ja Misukan tehtaat pukkaavat kesärenkaita keskieurooppaan. Yritetään plän peetä, eli Nokian R:ä. Vähän ovat kalliimmat, mutta matti myöhäisen ei auta valittaa.

No johan on...perjantai sentään, pitäisköhän tässä itsekin kohta aktivoitua renkaiden tilaamiseen (sama koko haussa), vaikkei autoa ole vielä edes tehty  :-\  Tuotantoviikko näytti nyt arviota 44. Kysyitkö Conteja?

Niin juu...miksen tilaa marmorilta auton mukana...oli tarjouksessa hintaan reilut 3200,- setti (oikein vanteineen päivineen koossa 225/55R17). Jäi tilaamatta.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

ram1

Pikainen nettikauppahaku löytää kyllä Xi2 rengasta tuossa koossa.Hintaa toimitettuna alle 600, mutta varmasti liikkeistäkin saa samaan hintaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

clima

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 10.10.11 - klo:21:35
Uudessa contissa ei pitäisi olla enää tätä ongelmaa. Kauppias selitti, että se nasta kiinnitetään eri tekniikalla sinne nykyään. Tässä contin oma mainostus asiasta.

Oma kokemukseni tukee tuota: Winter Viking 2:t olivat ehdottomasti huonoimmat nastarenkaat nastojen pysymisen osalta mitä on koskaan autoni alla ollut, sen sijaan nykyiset Icecontactit ovat aivan eri maata. Ja näitä on sentään välillä vähän rasitettukin.  ::)
Muutenkin olen näihin erittäin tyytyväinen.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 10.10.11 - klo:12:02
Itse hommasin continentalin ice contactit perheen kakkosautoon. Jokainen rengas oli paistettu eri viikolla (18-21 kuluvaa vuotta). Sanoi tuttu rengasmyyjä, että monesti on miettinyt, että mitä järkeä on pitää kuutta rengasmerkkiä varastossa, mutta tänä syksynä siitä on etua, kun saatavuus on huonoa monella merkillä. Sanoi, että osaltaan tämä rengaspula johtuu siitä, että mm. continental vähensi tuotantoa vuonna 2009 (=ilmeisesti sulkivat tehtaan jos ymmärsin oikein).
Lainaus käyttäjältä: Neppis - 10.10.11 - klo:21:24
Vahvasti näyttää siltä, etten noita saa. Hyllystä ei löydy ja Misukan tehtaat pukkaavat kesärenkaita keskieurooppaan. Yritetään plän peetä, eli Nokian R:ä. Vähän ovat kalliimmat, mutta matti myöhäisen ei auta valittaa.

Mitä hemmettiä täältä saa oikein lukea. Rengaspula  :P On aikoihin eletty. Tuotantoa vähennetään joka puolella, kaikilla on niin vaikeaa, ja suomalaiset eivät saa renkaita autoihinsa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

skriko

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 10.10.11 - klo:21:42
Huomenna olisi tarkoitus lähteä kyselemään/soittelemaan talvirenkaiden perään. Ajattelin sortua ensimmäistä kertaa kitkoihin. Jos niitä vielä jostain sattuis löytymään kun tuntuu tämän ketjun ja kuulemani perusteella olevan tietyt mallit jo aika kortilla.

Tavoitteena olis saada joko Nokian Hakkapeliitta R tai Michelin X-Ice renkaat 205/55/16 koossa. Lopullinen valinta tehdään hinnan ja saatavuuden mukaan. Hätä tilassa joutuu lukemaan TM vielä tarkemmin...

Uskaltaako kukaan em. renkaita hankkinut tunnustaa paljon renkaistaan maksoi?

On toi oikeestikkin kumma ettei rengaskauppiaat voi laittaa hintoja nettiin. Onko syynä laiskuus vai hintojen jatkuva muutuminen, tiedä näistä. Mutta sillä pääsisi monesta soittelijasta ja oven kolkkuttelijasta eroon.


En ole kyseisiä renkaita hankkinut, mutta jos hankkisin niin Michelin olisi 600â,¬ ja Nokian 580â,¬ vanteille laitettuna ja tasapainotettuna.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 10.10.11 - klo:22:02
Mitä hemmettiä täältä saa oikein lukea. Rengaspula  :P On aikoihin eletty. Tuotantoa vähennetään joka puolella, kaikilla on niin vaikeaa, ja suomalaiset eivät saa renkaita autoihinsa.

Nokian renkaiden osake nousi tänään melkein 10%. Kauppa on käynyt odotettua paremmin.

Alke

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 10.10.11 - klo:21:24
Vahvasti näyttää siltä, etten noita saa. Hyllystä ei löydy ja Misukan tehtaat pukkaavat kesärenkaita keskieurooppaan. Yritetään plän peetä, eli Nokian R:ä. Vähän ovat kalliimmat, mutta matti myöhäisen ei auta valittaa.
Nokialaiset
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Reneto

Lainaus käyttäjältä: skriko - 10.10.11 - klo:22:04
Nokian renkaiden osake nousi tänään melkein 10%. Kauppa on käynyt odotettua paremmin.

Suomi taistelee globaalia taantumaa vastaan. Hyvä me   :)
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.10.11 - klo:21:52
Pikainen nettikauppahaku löytää kyllä Xi2 rengasta tuossa koossa.Hintaa toimitettuna alle 600, mutta varmasti liikkeistäkin saa samaan hintaan.

Nettikauppojen hintoja tuossa kattelin, mutta mielummin ostan suoraan liikkestä. Toivottavasti ei oo liikkeissä sen kalliimpaa. Mutta huomennahan toi alkaa selkenemään

vkjoki

Kyllä kaikkea vielä löytyy, jos ei pitäydy jonkin tietyn liikkeen valikoimiin. Hakukoneeseen vain rengasmerkkejä ja sanoja "tarjous", "hinta", hyllystä yms. ja sitten luuri käteen ja kauppoja tekemään.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:19:43
Nokialainen on nastojen pysyvyyden suhteen todella hyvä. Conti omien kokemusten suhteen todella huono. 2 settiä niitä ollut ja paljon nastoja poissa jo ekan talven jälkeen. Lieneekö uudet sitten jo paremmat tässäkin suhteessa.

Ice Contactit on vaikuttaneet tuon asian suhteen todella hyviltä. On ne kyllä muutenkin tosi hyvät. Ei pääse moittimaan. Pito on loistava, nastat on pysyneet hyvin, on tosi hiljaiset, mukavat ja hyvät ajella. Hinta on noksua ja misukkaa halvempi.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 10.10.11 - klo:22:28
Ice Contactit on vaikuttaneet tuon asian suhteen todella hyviltä. On ne kyllä muutenkin tosi hyvät. Ei pääse moittimaan. Pito on loistava, nastat on pysyneet hyvin, on tosi hiljaiset, mukavat ja hyvät ajella. Hinta on noksua ja misukkaa halvempi.

Omat kokemukset Contin talvirenkaista jätti päällimmäisenä mieleen nopean vanhenemisen, kolmantena talvena sillä ei tehnyt enään mitään. Toivottavasti ovat saaneet siihenkin parannusta ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RK

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.11 - klo:19:43
Nokialainen on nastojen pysyvyyden suhteen todella hyvä. Conti omien kokemusten suhteen todella huono. 2 settiä niitä ollut ja paljon nastoja poissa jo ekan talven jälkeen. Lieneekö uudet sitten jo paremmat tässäkin suhteessa.

Mulla on syncro (torsen) Passatissa Continental Vinterviking 2 pyörinyt 2 talvea ja about 35 tkm. Nastoja puuttuu 4:stä renkaasta yhteensä arviolta 20 kpl. Ja on saaneet "sikaa" nämä renkaat. Asvaltilla ajettu kuitenkin sievemmin.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 10.10.11 - klo:22:14
Nettikauppojen hintoja tuossa kattelin, mutta mielummin ostan suoraan liikkestä. Toivottavasti ei oo liikkeissä sen kalliimpaa. Mutta huomennahan toi alkaa selkenemään

Ã,,kkiseltään katsoen ainakin Turkkusest saa 569e Michelinin setin alle. Jos siis hyllyssä on. Viikko sitten oli 4 paria noita 205/55:ia. Salossa halvin tarjous oli 440e, mutta oli vain yksi setti tarjolla. Jälkimmäisistä tosin epäilen, että tuohon hintaan ne eivät olleet XI2 mallia vaan jotain vanhempaa talliin jäänyttä gummia.
-09 V70 2.4DA

Argento

Tässä omat kokemukseni kohtuu tuoreista nastarenkaista ja nastojen pysymisestä niissä.

BMW 323i touring, Contin Winter Viking 1 (195/65 R15). Yhdessä talvessa ei lähtenyt kuin ykkösmäärä nastoja kaikista renkaista yhteensä.

BMW M3, Contin Winter Viking 1 (225/45 R17). Yhdessä talvessa ei eturenkaista lähtenyt yhtään nastaa ja takarenkaista yhteensä ehkä noin 10-15. Takarenkaat joutuivat kuitenkin kohtuullisen kovilla, kun yli 300 kaakkia välittyi ainoastaan niiden kautta tiehen. Luistonesetoa ei ollut ja lukkoperä mahdollisti auton kääntämisen kätevästi kaasulla.

VW Touran 2.0 TDI, Goodyear Ultra Grip Extreme (205/55 R16). Olin todella tyytyväinen renkaisiin. Hiljaiset ja ajokäytökseltään loogiset. Talvisissa olosuhteissa pidon määrässä varmaan hiukan jäi ihan parhaimmista, mutta kaikki ominaisuudet erinomaisesti tasapainossa. Kahdessa talvessa kaikista neljästä renkaasta lähti yksi nasta pois.

Mitsibishi Galant 2.0 farkku, Michelin X-Ice North 2 (185/65 R15). Hyvä talvirengas, joskin melkoisen äänekäs. No tuskin Mitsunkaan äänireristys on parhaasta päästä. Kahdessa talvessa kolmessa renkaassa edelleen kaikki nastat tallella ja yhdestä renkaasta on lähtenyt 4 nastaa irti.

M0gstis

Kävin äsken kyselemässä tarjouksia. Ensin kävin eräällä TI-pajalla jossa on myös renkaiden myynti. Michelinit 570â,¬ töineen, Nokiasta kaveri tuumasi ettei edes ala laskemaan tarjousta, on kuulemma Nokian hinnoitellut tänä vuonna itsensä ulos...

Sen jälkeen ajelin "hovitoimittajalleni". Misukat 600â,¬ alle laitettuna. Sano samaa Nokiasta kun edellinen mutta laski tarjouksen, 150â,¬ pompsahti hinta  :-\

Kolmanessa paikassa Misukat 585â,¬ ja Nokiat 680â,¬.

Laitoin Michelinit tilaukseen, tulee Ruotsin varastosta perjantaina tai viimeistään maanataina, luulis olevan tuoreella leimalla. Myyjä ei pidä kitkoja varastossa pienen menekin takia, nastoja näytti olevan vaikka muille jakaa.

clacson

#258
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 11.10.11 - klo:12:56
Kävin äsken kyselemässä tarjouksia. Ensin kävin eräällä TI-pajalla jossa on myös renkaiden myynti. Michelinit 570â,¬ töineen, Nokiasta kaveri tuumasi ettei edes ala laskemaan tarjousta, on kuulemma Nokian hinnoitellut tänä vuonna itsensä ulos...

Sen jälkeen ajelin "hovitoimittajalleni". Misukat 600â,¬ alle laitettuna. Sano samaa Nokiasta kun edellinen mutta laski tarjouksen, 150â,¬ pompsahti hinta  :-\

Kolmanessa paikassa Misukat 585â,¬ ja Nokiat 680â,¬.

Laitoin Michelinit tilaukseen, tulee Ruotsin varastosta perjantaina tai viimeistään maanataina, luulis olevan tuoreella leimalla. Myyjä ei pidä kitkoja varastossa pienen menekin takia, nastoja näytti olevan vaikka muille jakaa.

Misukat tuntuvat olevan tällä hetkellä edullisia. Contit ovat parisen sataa kalliimmat per satsi ainakin kitkoissa. Koko on 215/60R16.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Argento

Kaveri kävi juuri laittamassa uudet nastat autonsa alle täällä Kuopiossa.

Rengaskoko on 205/55 R16, Goodyearin Ultra Grip Extremet 590 euroa ja Contin testivoittajat 620 euroa alle laitettuina. Goodyearit pyörähtivät vanhojen nastojen tilalle.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 10.10.11 - klo:22:40
Omat kokemukset Contin talvirenkaista jätti päällimmäisenä mieleen nopean vanhenemisen, kolmantena talvena sillä ei tehnyt enään mitään. Toivottavasti ovat saaneet siihenkin parannusta ::)

Pitäisi olla. Kuulemma kumiseokseen on kiinnitetty huomiota, että se ei kovettuisi yhtä nopeasti. En tiedä onko tämä omaa harhakuvaa, mutta se kumiseos tuntuu erilaiselta (nihkeä, liimamainen) kuin michelin x-ece north2 renkaissa. Voisiko joku muu vahvistaa tämän vai olenko vain "hullu".

vkjoki

#261
Tällaisia hintoja olen nähnyt rengasliikkeissä viime viikkoina 215/55 R16 kitkoille (sisältää rengastyöt 45,- + allepano 25,- = 70,-):
- Goodyear 570,-
- Michelin 610,-
- Continental 620,-
- Nokian 680,- (205/55 R16 620,-; myös muut em. renkaat ovat muutaman kympin edullisempia tässä 205/55 R16 -koossa)

Ja tässä hintoja nastarenkaille koossa 205/55 R16 (tämän koon renkaat ovat muutaman kympin edullisempia kuin koon 215/55 R16 renkaat):
- Nokia HP7 650,-
- Nokia HP5 580,-
- ContiIceContact 640,-
- Michelin X-IceNord XIN2 600,-
- GoodYear UG Extreme 540,-
- Hankook W409 470,-
- Kleber Kapnor 5 460,-
- Sava EskimoIce 450,-
- Meteor Spike 390,-
- NK Snow SW-7 390,-

Mielestäni GY:n hinta:laatu-suhde on erittäin hyvä sekä kitkoissa että nastoissa. Ostin Nokian R -kitkat.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Max3

Muistan jostain Tuulilasista artikkelin, jossa puhuttiin nastamääräysten muuttumisesta tammikuussa 2012; siis siihen suuntaa, että nastojen lkm vähenisi suhteessa renkaan kaarella ja olisiko ollut vielä jotain nastojen kevenemisestä ? Tuon kaltaiset muutokset heikentävät talviajoa ja toisaalta vähentävät teiden kulumista. Tuleeko tälläinen muutos voimaan vai oliko se vain jokin esitys ?
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 11.10.11 - klo:14:56
Pitäisi olla. Kuulemma kumiseokseen on kiinnitetty huomiota, että se ei kovettuisi yhtä nopeasti. En tiedä onko tämä omaa harhakuvaa, mutta se kumiseos tuntuu erilaiselta (nihkeä, liimamainen) kuin michelin x-ece north2 renkaissa. Voisiko joku muu vahvistaa tämän vai olenko vain "hullu".

Et ole hullu. Tuo pinta tuuntuu tosiaankin niljakkaalta ja "liukkaalta". Ei ole ihan perusseos ja eli siinäkin asiassa on otettu oppia Nokiasta. Nastojen erikoinen malli on sekin Nokian apinointia vaikka nastan malli ja väri ei olekaan sama kuin HKPL7:ssa.

Kapa

Kyllä ne kitkat ovat olleet aina "tahmaisia" niin kauan kuin niitä olen käyttänyt, ja siihenhän niiden teho on perustunutkin. Eipä ole pitkä aika kun joku kivenkovaa väitti, että kitkojen vierintävastus on niiden pehmeyden takia korkea, vaikka tosiasiassa se on päinvastoin.

1.8 "APR" Q

Tänään tuli tekstiviesti Lonsin kumilta. Renkaat on tullut varastoon. Nopeata toimintaa,sillä aluksi sanottiin,että täytyy varautua melkein kuukauden odottamiseen.
Renkaat on Michelinin X-Icet (kitkat),kokona 225/45 18...... vanteelle ja alle pistettynä 850 euroa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

jopo


vkjoki

Mielestäni rengastestituloksia voi käyttää hyödyntää ainakin kahdella tavalla:

1. Jos luottaa niihin painokertoimiin, joita testaajat ovat antaneet eri ominaisuuksille (jää, lumi, asvaltti, jarrutus, loska, melu, kulutus), voi turvallisin mielin valita renkaan, joka ainakin kahdessa testissä keikkuu kärkipäässä.

2. Jos taas tietää, mitkä ominaisuudet itselle ovat tärkeimpiä, voi sitten katsella usemmasta testistä, mitkä renkaat pärjäävät parhaiten niissä testin osissa, joita itse eniten painottaa.

Itse käytän menetelmää 2, ja painotan valinnassa seuraavia asioita:
- pito jäällä
- jarrutuspito kaikilla pinnoilla
- loska- ja vesiliirto
- polttoaineenkulutus
(- nastarenkailla lisäksi melu)
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

M0gstis

Tänään tuli Michelinin kitkat haettua, tosin peräkonttiin laitettiin vielä, sen verran lämmintä keliä luvattu. Olivat vaan viime vuoden leimalla mutta en sitten jaksanut siitä sen isompaa numeroa tehdä. Tuskin ovat paljoa pitoa varastossa menettäneet...
Sain vielä samaa merkkiä olevan digitaalisen rengaspainemittarin kaupan päälle :P

Rice

Eilen vein vanteet rengasliikkeeseen ja tunnin kuluttua soittivat, että voi tulla noutamaan.
Renkaiksi tuli Nokian R koossa 205/55/16.
Aika isoja heittoja Nokian hinnoissa. Itse maksoin 565;- kun taas toisissa liikkeissä pyydettiin
60-100;- enemmän samasta sarjasta.
Good Year kitka olisi ollut halvin, sarjan olisi saanut 498;-. No tällä kertaa koitetaan tuota
Nokian R:ää.
Opel Astra
Volvo V60

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy