Passat 3c - Sumuvaloihin LED polttimot?

Aloittaja janir82, 07.06.11 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

ibel

Haha, käytkö Patomursu ite joka helevetin kerta mulkasemassa valoja edessä ja takaa, ja kokeilet varmaan vilkunkin aina ennen liikkelle lähtöä?  ;) Mulla ei oo tuota palaneitten polttimoitten ongelmaa ollu, sen verran tarkka oon ite noitten kanssa. Mutta päivällä ei ajovalojen toimivuutta näe, jos lähtiessä ei käy mulkasee keulaa, oo palaneen polttimon herjaa tai valot osuvat seinään tms esteeseen josta toimivuuden voi nähdä kuskinpaikalta.
Itellä sumarit linssiumpioilla ajovalojen vieressä (alkup.) ja niissä xenonit, ei kukaan oo vilkutellu valoja vaikka ne on joskus päällä myös pimeellä.  8) H4 paikalle en lähe edes virittämään mitää ihmeellistä, koska polttimon eessä ei oo sitä kupua, joka estäis infernaalisen hajavalon.  ::) Sumareilla saan lähelle tarvittavan lisävalon, varsinkin syksyn pimeillä ja märillä maaseututeillä, ja kattiloitten xenonit hoitaa pitkät. Mä oon tyytyväine oman auton valoihin nyt, alkuperäsenä ne oli ihan peräsuolesta.  :D
Mä en jaksa enempää tästä kiistellä, mä teen näin, joku toinen tekee toisin. Deal with it.  ;D
Vilkutellaan valoja ku tavataan.  :)
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ibel - 06.02.16 - klo:22:16
Haha, käytkö Patomursu ite joka helevetin kerta mulkasemassa valoja edessä ja takaa, ja kokeilet varmaan vilkunkin aina ennen liikkelle lähtöä?  ;) Mulla ei oo tuota palaneitten polttimoitten ongelmaa ollu, sen verran tarkka oon ite noitten kanssa. Mutta päivällä ei ajovalojen toimivuutta näe, jos lähtiessä ei käy mulkasee keulaa, oo palaneen polttimon herjaa tai valot osuvat seinään tms esteeseen josta toimivuuden voi nähdä kuskinpaikalta.
Itellä sumarit linssiumpioilla ajovalojen vieressä (alkup.) ja niissä xenonit, ei kukaan oo vilkutellu valoja vaikka ne on joskus päällä myös pimeellä.  8) H4 paikalle en lähe edes virittämään mitää ihmeellistä, koska polttimon eessä ei oo sitä kupua, joka estäis infernaalisen hajavalon.  ::) Sumareilla saan lähelle tarvittavan lisävalon, varsinkin syksyn pimeillä ja märillä maaseututeillä, ja kattiloitten xenonit hoitaa pitkät. Mä oon tyytyväine oman auton valoihin nyt, alkuperäsenä ne oli ihan peräsuolesta.  :D
Mä en jaksa enempää tästä kiistellä, mä teen näin, joku toinen tekee toisin. Deal with it.  ;D

Ihan näin pakko kysyä, että onko silmän anatomia tuttua? Jos ei niin tutustuppa siihen.

Sen jälkeen vastaa kysymykseen mihin tarvit syksyllä lähelle lisävaloa vai ajeletko pimeällä 20-30km/h tunnissa sumuvalot päällä?

Niin ja toiset meistä näkee suoraan seinästä autoa startatessa palaako ne tuikut...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

papparatsi

Jotkut tykkää rangaista itseään makuuhuoneessa piiskalla, ja joku maantiellä korostamalla lähialueen valaisua ja vähentämällä niin omia kuin vastaantulijoidenkin mahdollisuuksiaan nähdä mahdollisimman kauas eteenpäin.

Tieliikennelaki tosin ei ulotu makuuhuoneeseen ...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 06.02.16 - klo:22:39
Jotkut tykkää rangaista itseään makuuhuoneessa piiskalla, ja joku maantiellä korostamalla lähialueen valaisua ja vähentämällä niin omia kuin vastaantulijoidenkin mahdollisuuksiaan nähdä mahdollisimman kauas eteenpäin.

Tieliikennelaki tosin ei ulotu makuuhuoneeseen ...

+1

En tosin ihmettele peräänajoja kun suurinosa maantielläkin haluaa nähdä korostetusti siihen keulan eteen ja laittaa sumarit päälle. Ehkä samalla asenteella ajetaan sitten kaupungissakin.

Oman autoni valot nään mittaristosta että toimiiko, tapana peruuttaa paikalleni niin ei näy seinästä, tosin xenonit näkyy ilman seinääkin ja sillon kun niitä en nää niin auto hoitaa automatiikan ja käyttää päivävaloja. Onneksi ei edes erillisiä sumareita autossa ole keulaa rumentamassa  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ibel

Elämämkolu loistaa täällä.  ;D

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.16 - klo:22:27
Ihan näin pakko kysyä, että onko silmän anatomia tuttua? Jos ei niin tutustuppa siihen.
Joku vois opetella lukemaan.  :)
Mutta päivällä ei ajovalojen toimivuutta näe, jos lähtiessä ei käy mulkasee keulaa, oo palaneen polttimon herjaa tai valot osuvat seinään tms esteeseen josta toimivuuden voi nähdä kuskinpaikalta

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ibel - 07.02.16 - klo:00:26
Elämämkolu loistaa täällä.  ;D
Joku vois opetella lukemaan.  :)

Minä lupaan opetella lukemaan, jos sinä lupaat opetella kirjoittamaan selkeämmin sekä oikein ja parannat sisälukutaitoa.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/poliisi-sumuvalot-haittaavat-hirvien-nakemista/1838518

Sen jälkeen vastaa kysymykseen mihin tarvit syksyllä lähelle lisävaloa vai ajeletko pimeällä 20-30km/h tunnissa sumuvalot päällä? Asiaa voi kokeilla katsomalla täydellä valaistuksella olevasta asunnosta ulos pimeään ikkunasta tai sytyttämällä auton sisävalot ja katsomalla ikkunasta. Huomaat miksi sumuvalot on turhat paitsi sumussa tai kovassa lumisateessa.

repomies

Etusumuvalo on todellakin täysin, totaalisen, absoluuttisen hyödytön 80km/h nopeudella. Jos ajellaan raivotarkasti rajoituksen mukaan, auto etenee 22 metriä sekuntissa. Reaktioajan ollessa superkuskillakin vähintään sekunti, ja sumarien kantaman ollessa suuruusluokkaa sen vähän päältä 20 metriä, ei niistä ole mitään muuta kuin haittaa, koska lähelle osuva valo estää näkemästä kauempaa hämärästä.

En ymmärrä miksi etusumuvalojen väärästä käytöstä ei rankaista kategorisesti, kun vauhtia on vähintään 80km/h. Poikkeuksena sankka lumipyry ja takasumari käytössä, autossa jossa sitä ei saa päälle ilman etusumareja.

Tässä vähän niistä reaktioajoista:" Liikenteessä tehty seuranta, jossa seurattiin autoilijoitten reaktioaikaa edellä
ajavan jarruvalojen syttymisestä, antoi keskiarvoksi 0,9 s ja suurimpia arvoja olivat 1,8 s. Tässä autoilijoil-
la on selvä käyttäytymismalli mielessä, he jarruttavat. Toisessa tutkimuksessa avattiin pysäköidyn auton
ovi nopeasti ja mitattiin aika, milloin lähestyvä autoilija ryhtyi väistämään. Tuloksena oli 3-4 s. Tässä
autoilijoilla ei ollut valmista käyttäytymismallia mielessä, vaan jarrutus oli useimmiten ensimmäinen
reaktio."

Sumarit ja muut valot eivät auta näkemään edelläajavan jarruvaloja, vaan niillä katsellaan kaikkea muuta. Eli niitä yllättäviä juttuja, tyyliin elukat jotka tulevat tien yli. Reaktioajat ovat niin pitkät näissä yllättävissä tilanteissa, ettei sumareilla tee kuin hallaa itselleen maantievauhdeissa. Taajamavauhdeissa alkaa olla mahdollisuuksien rajoissa nähdä jotain sivulta syöksyvää vähän paremmin sumarien ansiosta, ja ehtiä reagoida niihin. Tosin taajamat onkin yleensä valaistuja, joten taas menee turhaksi poltella sumareita.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 07.02.16 - klo:13:01
Etusumuvalo on todellakin täysin, totaalisen, absoluuttisen hyödytön 80km/h nopeudella. Jos ajellaan raivotarkasti rajoituksen mukaan, auto etenee 22 metriä sekuntissa. Reaktioajan ollessa superkuskillakin vähintään sekunti, ja sumarien kantaman ollessa suuruusluokkaa sen vähän päältä 20 metriä, ei niistä ole mitään muuta kuin haittaa, koska lähelle osuva valo estää näkemästä kauempaa hämärästä.

En ymmärrä miksi etusumuvalojen väärästä käytöstä ei rankaista kategorisesti, kun vauhtia on vähintään 80km/h. Poikkeuksena sankka lumipyry ja takasumari käytössä, autossa jossa sitä ei saa päälle ilman etusumareja.

Tässä vähän niistä reaktioajoista:" Liikenteessä tehty seuranta, jossa seurattiin autoilijoitten reaktioaikaa edellä
ajavan jarruvalojen syttymisestä, antoi keskiarvoksi 0,9 s ja suurimpia arvoja olivat 1,8 s. Tässä autoilijoil-
la on selvä käyttäytymismalli mielessä, he jarruttavat. Toisessa tutkimuksessa avattiin pysäköidyn auton
ovi nopeasti ja mitattiin aika, milloin lähestyvä autoilija ryhtyi väistämään. Tuloksena oli 3-4 s. Tässä
autoilijoilla ei ollut valmista käyttäytymismallia mielessä, vaan jarrutus oli useimmiten ensimmäinen
reaktio."

Sumarit ja muut valot eivät auta näkemään edelläajavan jarruvaloja, vaan niillä katsellaan kaikkea muuta. Eli niitä yllättäviä juttuja, tyyliin elukat jotka tulevat tien yli. Reaktioajat ovat niin pitkät näissä yllättävissä tilanteissa, ettei sumareilla tee kuin hallaa itselleen maantievauhdeissa. Taajamavauhdeissa alkaa olla mahdollisuuksien rajoissa nähdä jotain sivulta syöksyvää vähän paremmin sumarien ansiosta, ja ehtiä reagoida niihin. Tosin taajamat onkin yleensä valaistuja, joten taas menee turhaksi poltella sumareita.

Mutta kun sumarit tuo kopperoon sitä sporttista lookkia  ;D ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 07.02.16 - klo:13:05
Mutta kun sumarit tuo kopperoon sitä sporttista lookkia  ;D ;D ;D

Tämähän se perimmäinen syy on jolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Toinen on se, että luullaan näkevän paremmin, kun se kirkasvalo tulee siihen alle 10 metrin päähän auton eteen ja valo "nähdään".

Ja näin talvella nuo päivävalot ja sumarit näkyy tosi hyvin lumipenkkojen takaa, kun yleensä sijaitsevat tosi matalalla.

Muuten Repomies kiteytti koko asian.

ibel

Juu eipä siinä, paasatkaa työ täällä. Mä en jaksa ottaa osaa tähän keskusteluu.  :)

matalaut

Tiedän jo vastatessani, että tähän ei kannata vastata. No, minkä sitä luonteelleen voi...

Sumuvalot ovat tarpeelliset autossa, jossa on heikot lähivalot ja niitä käytetään vain huonossa kelissä. Olen ajanut kunnon lumimyräkässä autolla, jossa oli todella hyvät lähivalot. Sumuvaloja ei tarvittu. Unohdin joskus jopa vaihtaa pitkille, kun lyhyet näytti hyvin ja kukaan vastaantulijoista ei häikäistynyt. Siinäkin autossa oli sumuvalot, en tiedä miksi.

Joskus metsäteillä sumuvaloissa näkee paremmin tien epätasaisuudet ja vauhtia on silloin taajamanopeuden verran.

Päiväajovalot on yksi säästökeino joko polttoaineelle tai polttimoille. Jos tollaiset laittaa, niin autossa pitää olla ajovaloautomatiikka.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy