Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.10.15 - klo:22:24
Ei kai tuolla käytännössä voi mitään merkitystä olla ? Paljon enemmän asiaan vaikuttaa ilmanpaineet.

Noin minäkin sen ymmärrän. Tietysti jos painetta on vähän, niin silloin rengas "leviää". Jos paineet ovat oikeat, niin eihän se kosketuspinta-ala siitä mihinkään kasva vaikka rengas on korkeampi.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.10.15 - klo:22:29
Noin minäkin sen ymmärrän. Tietysti jos painetta on vähän, niin silloin rengas "leviää". Jos paineet ovat oikeat, niin eihän se kosketuspinta-ala siitä mihinkään kasva vaikka rengas on korkeampi.
Paitsi vauhdissa jolloin tyhjempi rengas omaa pienemmän kosketuspinta-alan  :o

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 23.10.15 - klo:22:31
Paitsi vauhdissa jolloin tyhjempi rengas omaa pienemmän kosketuspinta-alan  :o

Mutta jos kumpikaan renkaista ei ole tyhjempi.

nackerton

http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

Nastarenkaat  ovat  muuttuneet 1990-luvulta  alkaen  huomattavasti matalaprofiilisemmiksi. Mitä matalampi renkaan profiilisuhde, sitä lyhyempi on renkaan ja  tien  välisen  kosketusalan  pituus.  Tästä  seuraa  teoriassa,  että  nykyaikaisilla  matalaprofiilisilla renkailla nastan tiekosketus ei olisi alhaisissakaan nopeuksissa yhtä hiertävä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa, jotka on tehty pääasiassa korkeaprofiilisemmilla renkailla

Matalaprofiilirenkaalla rungolla on kenties isompi osuus kuorman kantamisessa, kuin korkeampiprofiilisilla?

skriko

Lainaus käyttäjältä: nackerton - 24.10.15 - klo:00:08
http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

Nastarenkaat  ovat  muuttuneet 1990-luvulta  alkaen  huomattavasti matalaprofiilisemmiksi. Mitä matalampi renkaan profiilisuhde, sitä lyhyempi on renkaan ja  tien  välisen  kosketusalan  pituus.  Tästä  seuraa  teoriassa,  että  nykyaikaisilla  matalaprofiilisilla renkailla nastan tiekosketus ei olisi alhaisissakaan nopeuksissa yhtä hiertävä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa, jotka on tehty pääasiassa korkeaprofiilisemmilla renkailla

Insinöörien teoriassa varmaankin, mutta käytännössä ei. Konditionaalia ja teoriaa.

Eka Golf

Eniten vaikuttaa kait renkaan halkaisija eli käytännössä vannekokoko?
Toiseksi kumin korkeus koska korkeampi "litistyy enemmän" ja siksi kosketuspinta kasvaa?
Kitkan määrä taas riippuu pinta-alasta ja massasta (sekä profiilista, kumiseoksesta, kuvioinnista, lämpötilasta yms.) ja on jo "korkeampaa matikkaa"!  8)

nackerton

Omat kokemukseni kapeammasta ja korkeammasta ovat kuitenkin olleet positiiviset, josko kosketuspinta-ala (ja siten kitka) eivät kasvaisikaan niin ovatpahan ainakin mukavammat ja hiljaisemmat :)

skriko

Minulla Opelissa kesärengas maasta vanteen alkuun 1,63cm korkeampi kuin oli Sciroccossa. Talvirengas 1,7cm. Jotenkin tuntui Rocco jämäkämmältä. Sitten vastapainona taas Opel ei kolise ja rämise.

make_1992

Nyt alkavan talven rengasvalinta mietityttää (kesätassut vielä alla ja pitäisi ostaa talveksi uudet) ::)
Rengasprofiili 195/65 R15

Autona on 04 vuoden octavia combi, abs jarruilla.

Ostin 2013 nastarenkaat. Kuluivat kahdessa talvessa huonoon kuntoon.

Tässä mietin että jos tulevat talvet alkavat olemaan lähes lumettomia, niin kitkarengas olisi varmasti oiva valinta.
Nastarenkaat varmasti tykkäävät jos jatkuvasti raapivat vasten paljasta asfalttia ja lämpötilat ovat lämpöiset talveen nähden.

Kaikenkaikkiaan olen ajanut 3 talvea. Eka talvi meni 93 vuoden mitsubishi galantilla joissa ei abseja ja nastarenkaat olivat loppuunajetut ( nastoja ehkä jäljellä 20 %) ja vältyin kolareilta vaikka piti ajaa paljon työajoja kelissä kuin kelissä.Nyt viimeset 2 talvea mennyt aloituksessa mainitulla autolla.

Jos ostaa nastat ja talvi on jälleen lumeton niin täytyy melkeen joka ikinen kuukausi sitten ()? ??? pyörittää renkaita etu ja taka-akselin välillä. Asun siis Heinolassa.

Olen nyt vähän hukassa, mutta veli oli ainakin sitä mieltä että etuvetoiseen farkkuun jossa on absit ei missään nimessä kitkoja kannata hommata.

En kuitenkaan älyttömästi olisi valmis uhraamaan talvikumeihin, ehkä maksimissaan 60â,¬/kpl

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: make_1992 - 06.11.15 - klo:09:22
Nyt alkavan talven rengasvalinta mietityttää (kesätassut vielä alla ja pitäisi ostaa talveksi uudet) ::)

Tässä mietin että jos tulevat talvet alkavat olemaan lähes lumettomia, niin kitkarengas olisi varmasti oiva valinta.
Nastarenkaat varmasti tykkäävät jos jatkuvasti raapivat vasten paljasta asfalttia ja lämpötilat ovat lämpöiset talveen nähden.

Kaikenkaikkiaan olen ajanut 3 talvea. Eka talvi meni 93 vuoden mitsubishi galantilla joissa ei abseja ja nastarenkaat olivat loppuunajetut ( nastoja ehkä jäljellä 20 %) ja vältyin kolareilta vaikka piti ajaa paljon työajoja kelissä kuin kelissä.Nyt viimeset 2 talvea mennyt aloituksessa mainitulla autolla.

Jos ostaa nastat ja talvi on jälleen lumeton niin täytyy melkeen joka ikinen kuukausi sitten ()? ??? pyörittää renkaita etu ja taka-akselin välillä. Asun siis Heinolassa.

Olen nyt vähän hukassa, mutta veli oli ainakin sitä mieltä että etuvetoiseen farkkuun jossa on absit ei missään nimessä kitkoja kannata hommata.

En kuitenkaan älyttömästi olisi valmis uhraamaan talvikumeihin, ehkä maksimissaan 60â,¬/kpl

Jos budjetti on 60 â,¬/rengas ja koko 195/65 15 niin rima ei kovin korkealla voi olla.
Ja tuossa hintaluokassa suosittelen ottamaan nastoitetun version, noin halvoissa renkaissa nastoitettu on varmasti parempi pidoltaan kuin nastaton.
Taitaa uutena olla aika vaikea löytää yhtään mitään, käytettyjä ei kannata hankkia sellaiseen autoon jolla on tarkoitus joka päivä ajaa.

Muuten valinta nastattoman ja nastoitetun välillä kannattanee miettiä sen mukaan missä ajelee.
Jos ajaa pääteitä pitkin liki kaikki ajonsa niin niillä pärjää talvellakin vaikka kesärenkailla.

Jos sitten ajaa piikkuteitäkin niin omia vaivoja säästääkseen kannattaa olla talvirenkaat alla. Ja mitä enemmän ja huonompia teitä ajaa niin sitten nastoitetut.

TuplaVW

Nyt alkavan talven rengasvalinta mietityttää  ::)

Noilla reunaehdoilla kannattaa valita nastarenkaat.  :)
Ajokokemus, auton ominaisuudet ja myöskään hintaraja eivät puolla kitkarenkaiden valintaa tässä tapauksessa.(ei millään pahalla vaan tosiasiana)

Yleensä suosittelen kyllä kitkarenkaita mutta lähinnä vain kokeneille kuljettajille, jotka ajavat modernimmalla ajonvakautuksella ja muillakin varusteilla ryyditettyä autoa, ja ovat valmiita hankkimaan kitkarenkaat vain parhaista vaihtoehdoista jotka valitettavasti useimmissa kokoluokissa tarkoittaa 150-300 â,¬/kpl.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Foxit

En uskoisi että nastattomiin siirtymisessä olisi estettä,jos olet tuolla Mitsubishillakin  noin huonokuntoisilla nastarenkailla pärjännyt. Ainoa ongelma on nyt tuo budjettisi. Tuossa sinun kokoluokassasi hyviä pohjoismaisia kitkarenkaita (Continental, Nokian, Michelin, Goodyear, jne.) alkaa saamaan vasta 85 â,¬-100 â,¬ ja siihen vielä rengastyöt päälle. Kaiken kaikkiaan joutuisit 350-450 â,¬ noihin uhraamaan, jotta hyvät kitkat saisit uutena autosi alle vaihdettuna. Vähän käytettyjä saattaisit saada tuohon budjettiisi, mutta löytäminen voi olla hankalaa.

Jos tuo sinun budjettisi on ehdottoman tiukka ja joudut uudet ostamaan niin puoltaisin ehkä edellisten kirjoittajien tapaan jotain halvemman valmistajan nastarenkaita, mutta näistäkin voi olla vaikea löytää 60 â,¬/kpl -hinnalla hyviä vaihtoehtoja...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mattinen

Rengasprofiili 195/65 R15. Autona on 04 vuoden octavia combi, abs jarruilla.

Tässä mietin että jos tulevat talvet alkavat olemaan lähes lumettomia, niin kitkarengas olisi varmasti oiva valinta. Nastarenkaat varmasti tykkäävät jos jatkuvasti raapivat vasten paljasta asfalttia ja lämpötilat ovat lämpöiset talveen nähden.

"Nastat vai kitkat" on aihe, josta suurella todennäköisyydellä on mahdollisuus saada aikaan kiivas eipäs-juupas -väittely, jossa tunteet kuumenevat. Tämän vuoksi todettakoon heti alkuun, että kysymykseen ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeaa ratkaisua. Jokainen tekee rengasvalintansa omien käyttötarpeidensa, kokemustensa ja autonsa perusteella. Erään seikan haluan kuitenkin tuoda selvästi esiin. Sellaisille henkilöille, jotka eivät koskaan ole kitkarenkailla ajaneet, suosittelen lämpimästi niiden kokeilemista. Tällä foorumilla on varmasti lukuisia laajan autoilukokemuksen omaavia henkilöitä, joille on ajan kuluessa muodostunut selkeä käsitys eri rengastyyppinen eduista ja haitoista. He myös mielellään kertovat näistä kokemuksistaan ja saattavat esittää melko voimakkaitakin mielipiteitä. Tästä huolimatta mikään ei voita oman käyttökokemuksen tuomaa tietoa.

Kun itse hankin ensimmäiset kitkarenkaani, oli autoni vuoden 1990 Opel Vectra 2.0 GLS. Ei ABS-jarruja, ei ajonvakautusta eikä mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Suhtauduin kitkoihin epäillen, koska niistä kerrottiin aika paljon erilaisia kauhutarinoita tyyliin "ei enää ikinä kitkoja" jne. Syntyi vaikutelma, että kitkarenkaisiin vaihtamisen jälkeen auto suorastaan itsestään selvästi suistuu pois tieltä. Samoin TM:n rengasteisteissä kirjoitettiin vuodesta toiseen suuriin piirtein niin, ettei Suomen talvesta oikein voi ilman nastoja selvitä. Päätin kuitenkin ottaa riskin, ja hankin kitkat. Yllätyin erittäin positiivisesti. Auto pysyi käsissä aivan kuten aikaisemmin nastarenkailla, mitään dramaattista eroa en havainnut. Paitsi ajoäänten suhteen. Auto muuttui kitkojen myötä huomattavasti hiljaisemmaksi. Siihen nähden, kuinka negatiivinen käsitys minulla oli kitkoista ennen kuin olin niitä itse kokeillut, oli niihin siirtyminen todella miellyttävä kokemus.

Ajelin pari viikkoa sitten nelostietä Helsingistä Keski-Suomeen. Lusin ja Hartolan välillä tehtiin silloin päällystetöitä, jolloin oli mainio tilaisuus vertailla uuden ja vanhan asfaltin äänimaailmaa. Ero oli todella dramaattinen. Tuollaisissa tilanteissa tulee miettineeksi, että mahtavatkohan ihmiset mieltää, kuinka suuri merkitys nastojen käytöllä on autojen melutasoon. Päätiet pidetään käytännössä ympäri vuoden sulina. Siitä huolimatta niillä jurnutetaan useita kuukausia nastarenkailla. Jotkut tekevät sitä jo nyt. Tästä seuraa useita epämiellyttäviä asioita: 1) Asfaltissa täytyy Suomessa käyttää karkeaa kiviseosta, jotta se kestäisi nastarallin 2) Jo alun perin karkeasta pinnasta huolimatta tiet kuluvat pian hyvin karkeiksi nastojen käytön vuoksi. Näistä molemmista seikoista seuraa, että autojen melutaso on Suomessa aivan toista kuin maissa, joissa nastoja ei käytetä tai niitä käytetään vähemmän. Eikä tässä vielä kaikki. Nastarenkaat tekevät teihin syviä uria, jotka sitten kesällä ovat turvallisuusriski vedellä täyttyessään.

Ymmärrän hyvin ihmisten turvallisuushakuisuuden liikenteen suhteen, mutta ainakin Etelä-Suomen ja Helsingin vinkkelistä asiaa katsoen hommassa on mielestäni jonkinasteista hätävarjelun liioittelua tai tarpeettoman suurta ennakkoluuloa kitkarenkaita kohtaa. Jo nyt, kun talvesta ei vielä ole tietoakaan, ihmiset raapivat paljasta asfalttia katumaastureillaan, joissa on neliveto, lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautus jne, jne. Kuten sanottu, jokainen tehköön itse valintansa, mutta välillä kyllä kovasti toivoo, että ne, jotka kitkoja eivät koskaan ole kokeilleet, sen tekisivät.

kramer

Itse painiskelin kans kitkat vai nastat asian kanssa ja päädyin kitkoihin. Vaihdoin juuri autoa ja siinä on alla aika loppuunkuluneet contin kitkat ja rengasmyyjä rupes kauppaa renkaita, kysyi että kumpaa haluan kitkaa vai nastaa? Vastasin siihen, että en oikein tiedä on mulla kitkaa ollu vanhassa bemarissa. Myyjä tokaisi, että jos oot bemarilla pärjänny kitkoilla niin pärjäät sitte hyvin passatillakin. Laitoin sitte kitkat tiluuksiin. Päädyin tämmösiin pitkän tutkiskelun jälkeen.
[url]http://www.vannetukku.fi/sv1-nordic-testimenestys-p-51336.html/url]

Voin kertoa kokemuksia myöhemmin, mutta palaute on ollut aika hyvää ja nuo sais varmaan tuossa haluamassasi koossa 60 euroon.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: kramer - 06.11.15 - klo:14:11
...ja nuo sais varmaan tuossa haluamassasi koossa 60 euroon.

Ei taida saada mistään kuuteen kymppiin.

Rengasonlinestä saa pelkät kumit kuudella kympillä mutta sitten pitää itse tehdä vannetyöt.
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=29201609.136.26512&sowigan=Wi&Breite=195&Quer=55&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Nankang&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nankang&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&nordic_compound=1&Label=E-E-73-3&details=Ordern&typ=R-132818

Ja jos täältä kyselee neuvoja niin uskoakseni se jo tarkoittaa ettei laitteita ole käytössä eikä taitoa käyttää sellaisia vaikka jossain olisi käytössäkin.
Eli ainakin 50 â,¬ menee vielä töihin.

kramer

55,95â,¬ näytti olevan vannetukussa nankangit, mutta toki tulee vielä vannetyöt päälle sekä toimituskulut. Muutenki vaan kerroin päätyväni noihin.  ;)

katteja

Liikkeessä kuultua, "ostin netistä halvalla renkaat, nyt pitäs saada halvalla asennettua vanteelle.. no mene sinne nettiin asentamaan ne.."

Eli miksi maksatte esim. Saksaan halvoista renkaista mutta kaveria ette viitsi työllistää joka voisi elää yrityksellään..

Tuli nyt vaan mieleen tää kun kaikki vinkuu "eeebäystä saa hjalvalla". Pian sieltä ostetaan jauhelihakin vai..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Haq

Mulla on nykyisessä Räsässä Nankangin kitkat (en muista tarkempaa nimeä). Hyvää niissä on, että kuivissa kesäolosuhteissa pysyy tiellä. Kaikilla muilla keleillä pitää ajaa hikipisarat otsalla. Sattuivat olemaan autoa ostaessa alla, joten niillä on menty kesät. Talveksi hankin 16" Hakkapeliitta vitoset (tarkka koko ei oo muistissa), mitkä ovat olleet ihan ok.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

make_1992

Lainaus käyttäjältä: kramer - 06.11.15 - klo:14:11
Itse painiskelin kans kitkat vai nastat asian kanssa ja päädyin kitkoihin. Vaihdoin juuri autoa ja siinä on alla aika loppuunkuluneet contin kitkat ja rengasmyyjä rupes kauppaa renkaita, kysyi että kumpaa haluan kitkaa vai nastaa? Vastasin siihen, että en oikein tiedä on mulla kitkaa ollu vanhassa bemarissa. Myyjä tokaisi, että jos oot bemarilla pärjänny kitkoilla niin pärjäät sitte hyvin passatillakin. Laitoin sitte kitkat tiluuksiin. Päädyin tämmösiin pitkän tutkiskelun jälkeen.
[url]http://www.vannetukku.fi/sv1-nordic-testimenestys-p-51336.html/url]

Voin kertoa kokemuksia myöhemmin, mutta palaute on ollut aika hyvää ja nuo sais varmaan tuossa haluamassasi koossa 60 euroon.

Itse olen juuri noita samoja kitkoja miettinyt.. Kun meinaan on noin hyvin testeissä pärjännyt

Siis olen valmis laittamaan pelkkiin renkaisiin sen 60â,¬/kpl. Rengastyöt sitten erikseen :)

Toi nastojen kuluminen mietityttää. Kun tosiaan kahdessa talvessa meni renkaat eikä se ole kovin miellyttävää talvella ulkona ähertää monta kertaa talvessa renkaiden pyörittämisen kanssa... Tosiaan urasyvyyttä oli vaikka muille jakaa vielä renkaissa jäljellä mutta lähinnä eturenkaista nastat kaikonneet hyvin pois :/

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: katteja - 06.11.15 - klo:16:09
Tuli nyt vaan mieleen tää kun kaikki vinkuu "eeebäystä saa hjalvalla". Pian sieltä ostetaan jauhelihakin vai..

Oon perjaateessa samaa mieltä. Semmonen + 50-100â,¬ voin maksaa suomilisää. Nyt ero kotimaasta ostettuna oli aikatarkkaan 200â,¬ ulkomaan hintoihin, niin vaikka en ehkä ole ihan persaukisin ei silti ole oikein varaa lahjoittaa 200â,¬ pois. Yhtähyvin voin tilata ulkomailta ja pistää vaikka satkun joulupatakeräykseen taas tms... Joskus hintaerot on vaan sen verran suuria. Siihen maksanko vielä kotimaisuus extraa vaikuttaa se onko liike pätevä. Itse tiedän vain yhden rengasliikkeen mihin luotan ja sinne extrarahan laitto ei tunnu niin pahalle. 

Mut hinnoista puheenollen. Itse en ole tajunnut sitä, että ostetaan joku kohtuu tyyris pirssi ja sitten huudellaan täällä mistä saa paskimmat hankookit siihen alle halvimmalla. Luulis kun auton pitää olla niin priimaa, että olis rahaa/mielenkiintoa ostaa edes kunnon renkaat.

kramer

Lainaus käyttäjältä: Haq - 06.11.15 - klo:16:11
Mulla on nykyisessä Räsässä Nankangin kitkat (en muista tarkempaa nimeä). Hyvää niissä on, että kuivissa kesäolosuhteissa pysyy tiellä. Kaikilla muilla keleillä pitää ajaa hikipisarat otsalla. Sattuivat olemaan autoa ostaessa alla, joten niillä on menty kesät. Talveksi hankin 16" Hakkapeliitta vitoset (tarkka koko ei oo muistissa), mitkä ovat olleet ihan ok.

Nankangilla on monia kitkamalleja, toivottavasti sulla ei ole sv-1 nordicit mitkä tilasin. Voihan ne olla kehnot, mutta muutamat tutut kehuneet sekä googlettamallaki löytyny positiivisia kokemuksia...noo toivotaan parasta, pelätään pahinta.

Haq

Lainaus käyttäjältä: kramer - 06.11.15 - klo:16:44

Nankangilla on monia kitkamalleja, toivottavasti sulla ei ole sv-1 nordicit mitkä tilasin. Voihan ne olla kehnot, mutta muutamat tutut kehuneet sekä googlettamallaki löytyny positiivisia kokemuksia...noo toivotaan parasta, pelätään pahinta.

Ei oo nuo, joten melko todennäköisesti saat paremmat :)
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

JaskaPankuttaja

Kun en rengashommia tee ammatikseni niin se että itse teen vannetyöt on minulle hauskaa verryttelyä.
Käytössäni on kunnolliset laitteet tasapainotuskoneineen ja ihan vain mielenkiinnon vuoksi teen vaihtotyön itse, kyse ei ole niinkään kustannussäästöstä.

Ja kun vaihdan itse niin renkaatkin hommaan mistä milloinkin eteen sattuu, välillä paikallisesta liikkeestä ja joskus olen tuolta rengasonlinestäkin tilannut ja todella hyvin sekin on toiminut.

make_1992

Tuli nyt sitten hommattua Nankangin SW7 nastarenkaat pitkän pohdiskelun jälkeen. Sitten kysymys rengaspaineista. Olen tottunut aina pitämään sekä kesä että talvikumeilla paineet 2,5 baarissa. Eräältä foorumilta luin että auton käytös olisi paljon parempi ja kulutus pienempi jos paine olisi lähempänä 3,0 baaria? Mitä mieltä tästä olette=?

Autossa suositus on 2,2-2,3 baaria

Jultsu

Rengaskoko (15" vai 20") vaikuttaa aika tavalla vastaukseen, mutta vastataan nyt silti yleisellä tasolla:

Kulutuksen puolesta väite pitänee paikkansa. Käytöksen puolesta vastaus riippuu siitä mitä haet. Pehmeyttä ja hiljaisuutta vai jämäkkää ohjausvastetta ja hytkymätöntä käytöstä. Talvikumeissa kannattaa jokatapauksessa pitää noin puoli baria korkeampia paineita jottei renkaat kulu keskeltä piloille etuajassa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

make_1992

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.11.15 - klo:11:07
Rengaskoko (15" vai 20") vaikuttaa aika tavalla vastaukseen, mutta vastataan nyt silti yleisellä tasolla:

Kulutuksen puolesta väite pitänee paikkansa. Käytöksen puolesta vastaus riippuu siitä mitä haet. Pehmeyttä ja hiljaisuutta vai jämäkkää ohjausvastetta ja hytkymätöntä käytöstä. Talvikumeissa kannattaa jokatapauksessa pitää noin puoli baria korkeampia paineita jottei renkaat kulu keskeltä piloille etuajassa.
Tuumakoko on 15

Jultsu

Jos siellä on nyt 2.5bar sisällä niin käy iskemässä huoltsikalla 3.5bar sisään ja käy koittamassa miltä auto tuntuu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JaskaPankuttaja

Yleensä talvirenkaissa neuvotaan pitämään 0,3-0,4 baria kovempaa painetta siksi että ilman lämpötila kun laskee 10 astetta renkaan paine tippuu 0,1 baria.

Näillä keleillä kun laittaa renkaaseen 2,3 baria ja joskus jos tulee oikea talvi ja 30 pakkasta niin painetta renkaassa on enää 1,9.
Ja jos vennttiili vähän vuotaa jne niin eletaan olemaan riskirajoilla.

Hifistelijät täyttävät renkaansa typellä, se kun ei reagoi niin voimakkaasti lämpötilavaihteluihin eikä happi vanhenna rengasta sisäpuolelta.

Mutta kannattaa kokeilla autoa ja sen käytöstä ihan suositusten mukaisilla paineilla ja vaikkapa tuolla edellä mainitulla 3,5 barin paineilla.
...huomaat kyllä eron, ja luulen kyllä arvaavani kumpiko on parempi...

Omassani on 2,3 ympäriinsä, kokokin on tosin muutenkin mukavuuteen tähtäävä 205/65 15.
Ja on mukavaa ja melutonta matkustamista!

janti

Renkaat Continental Conti Viking Contact 6
koko 215/60R16
Paineet edessä 2,8 bar ja takana 2,6 bar
Meno hiljaista, hiljaisempaa kuin saman kokoisilla kesärenkailla Michelin Energyillä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy