Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Sande

LainaaJos pito oikeasti lähtee alta yhden talven ajeluilla, niin rengastestit ovat aika käsittämätöntä nastapropagandaa?

Havaintojeni mukaan kitkarenkaistakin on paras pito kadonnut ensimmäisen talven jälkeen, joten puntit ovat kyllä mielestäni tasan...
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

tet

Lainaus käyttäjältä: MTu - 01.02.12 - klo:11:04
Tuolta voi käydä tavailemassa testiä jossa verrattiin 10tkm ajettuja edellisen kauden parhaimmistoon kuuluneita renkaita (Dubbade ContiWinterViking 2, nordiska dubbfria ContiVikingContact 5 och centraleuropeiska dubbfria ContiWinterContact TS830.).

Tulos on ... aika odotettu ;D

Mielenkiintoinen testitulos. Eihän tuosta nyt mitenkään sellainen tunne jäänyt että nastarenkaat käytettynä olisivat merkittävästi huonompia kuin kitkat, vaan että ne ovat aika lailla samalla viivalla. Mutta kieltämättä jos parissa talvessa nastan etumatka jäällä on menetetty, ja kun vielä tiedämme että lumella kitka pitää joka tapauksessa paremmin, ei nastojen käyttöön ihan hirveän hyviä perusteluja enää ole.

Lainaus käyttäjältä: Sande - 01.02.12 - klo:11:55
Havaintojeni mukaan kitkarenkaistakin on paras pito kadonnut ensimmäisen talven jälkeen, joten puntit ovat kyllä mielestäni tasan...

No tuossa testissähän verrattiin paitsi uusia ja vanhoja toisiinsa, myös saman ikäisiä eri tyyppisiä keskenään. Sen mukaan pari talvea ajettu nasta on "jopa huonompi" jääpidoltaan kuin saman ikäinen pohjolan oloihin tehty kitka.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.02.12 - klo:12:05
ja kun vielä tiedämme että lumella kitka pitää joka tapauksessa paremmin, ei nastojen käyttöön ihan hirveän hyviä perusteluja enää ole.

Mistä me tämän tiedämme? Testeissä tämä ilmiö ei tule näkyviin, joten tieto tulee jostain muualta. Tässä kuvassa vaaleammat palkit ovat nastoja ja tummemmat kitkoja. Vaikka kuinka tuota kuvaa kääntelen, niin en pysty sen perusteella sanomaan, että kitkat pitää joka tapauksessa paremmin lumella.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 01.02.12 - klo:12:29
Mistä me tämän tiedämme? Testeissä tämä ilmiö ei tule näkyviin, joten tieto tulee jostain muualta. Tässä kuvassa vaaleammat palkit ovat nastoja ja tummemmat kitkoja. Vaikka kuinka tuota kuvaa kääntelen, niin en pysty sen perusteella sanomaan, että kitkat pitää joka tapauksessa paremmin lumella.

No joo, se taitaa olla lähinnä vain teoriaa eikä ole testeissä juuri käytäntöön realisoitunut. Teoreettinen ero johtuu kai siitä että nastojen ympärillä kumi on sileää, kun kitkassa on lamelleja koko pinta-alalla.

Kyllä tuo ruotsalaisten testi silti tällaisen koko ikänsä nastoilla ajelleen pistää miettimään, pitäisikö seuraavaan autoon ottaa sittenkin ne kitkat...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jarsiv

#154
Voisiko renkaiden rakenteet olla entiset, kun matka-ajossa erityisesti huomaa, että auto hytkyy/värisee ainakin nopeusalueella 60-105 km/h. Välillä tämä hytkyminen on voimakkaampaa ja toisinaan sitä ei tunnu olevan ollenkaan. Testasin muutaman kerran, niin hytkynnän aikana kytkimen pohjaan painaminen (rullaus) ei vaikuta tuntuvasti tärinään. Moottorijarrutus ei vaikutu myöskään, eikä kiihdytyskään. Tätä hytkyntää ei voi kuvailla aivan tasaiseksi, vaan enemmän tuntuu, että tie on täynnä nimismiehen kiharoita tai pikemminkin, että ajaa nappularenkailla, joissa on paljon erikokoisia nappuloita pohjassa :) EDIT: Rattiin ei tärinä ota niinkään vaan enemmänkin koko auto on hytkynnän alaisena.

Renkaat ovat Hakkapeliitta 4 215/55/16 ja valmistus 3506, joten ovatkohan finito? Kävin tasapainoittamassa eturenkaat, noin +10g lisättiin molempiin, mutta ei korjannut asiaa. Tänään ainakin tuntui vibat kovemmalta.

Muut tuollaista epätasaisuutta aiheuttavat osat aiheuttaisivat ilmeisesti jatkuvaa ja tasaista hytkyntää?

VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

tsiih

Vetoakselikin voi tuota tehdä mutta eiköhän vika renkaista löytyne. Takarenkaista.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.02.12 - klo:11:44
Vetoakselikin voi tuota tehdä mutta eiköhän vika renkaista löytyne. Takarenkaista.
Takarenkaita ei ole tarkistettukaan. Ja tänään ei taas jyryyttänyt, ainakaan hirveästi. Ekaa kertaa oli suojasää. Olen jo huolestunut josko olisi kaksoismassavauhtipyörä, mutta kyllä tuo mielestäni myös rengasvialta vaikuttaa, kun noin olosuhteista on kiinni.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Sande

Sulla on vaan jäätä/lunta vanteissa....
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Sande - 17.02.12 - klo:17:03
Sulla on vaan jäätä/lunta vanteissa....
Tätä vähän itsekkin epäilen, kun suojasäällä ongelma helpotti.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

tsiih

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 17.02.12 - klo:17:10
Tätä vähän itsekkin epäilen, kun suojasäällä ongelma helpotti.
No olisit heti sanonut...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jarsiv

VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

Mitäs rengaskokoa suosittelette Passattiin talvikumeihin?

205/55/16 vai 215/55/16? Vai joku muu koko?

96% ajoista tapahtuu pääteitä pitkin, joten polttoainetaloudellisuus ja mukavuus (vähemmän vetelyä) ovat etusijalla.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mackaiveri

195/60 16..... on aika kallis rengassarja ja on BMTn vakiokoko .. 205/60 16 = mukavat ja edulliset

K70

On taas se aika vuodesta, kun katupöly puhuttaa. Antaahan taas virkamiesten tutkia..  ::)
Kuolettava katupöly kuriin kitkoilla

msvahn

Teknorenkaassa muutama päivä sitten vierailin ja olivat omistajaa käyneet kuulemma haastattelemassa nastojen tiimoilta. Suunnittelevat jotain nastarengasmaksua kaupunkiin..

Itselleni tuli pari kysymystä mieleen. Mikä on hiekoittamisen osuus pölystä (varsinkin jos sitä lisätään) ja miten aikovat käytännössä toteuttaa maksun keräämisen/valvonnan?
Kymmenen vuottahan tuollaisen toteuttamiseen varmaan käytännössä menee, mutta kartoitushanke siis käynnissä. Lienee tämä tutkimus..  http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/7
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Arcca

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 07.04.12 - klo:09:43
ja miten aikovat käytännössä toteuttaa maksun keräämisen/valvonnan?


Nopeasti tulee mieleen tarra ikkunassa joka oikeuttaa nastarenkaiden käyttöön kaupungissa. Tyyliin samanlainen kun oli aikoinaan vuotuisessa autokäyttöverossa.
Sen ostaisi jokainen joka aikoo ajella stadissa nastarenkailla, asuinpaikasta riippumatta. Rajana esim kehä III.
R-kioskilta voisi ostaa, ja maksaisi parikymppiä. Valvonta parkkipirkoilla ja poliiseilla muun valvonnan yhteydessä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 07.04.12 - klo:09:58
Nopeasti tulee mieleen tarra ikkunassa joka oikeuttaa nastarenkaiden käyttöön kaupungissa. Tyyliin samanlainen kun oli aikoinaan vuotuisessa autokäyttöverossa.
Sen ostaisi jokainen joka aikoo ajella stadissa nastarenkailla, asuinpaikasta riippumatta. Rajana esim kehä III.
R-kioskilta voisi ostaa, ja maksaisi parikymppiä. Valvonta parkkipirkoilla ja poliiseilla muun valvonnan yhteydessä.

Eli satunnaisesti vieraillessa parkkihalleihin pysäköivä voisi sivuuttaa tarran kun valvonta olisi olematonta? No, aika näyttää miten toteuttavat jos ylipäätään päätyvät ratkaisuun.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

exari

Jaa-asun 2 km. kehä 3. sisäpuolella mutta käyn töissä 2km. kehä 3 .ulkopuolella ja minulla on muutakin elämää ku vtun. työssäkäynti...voisihan sen yhdistää tietulliin, lisämaksu sille joka tulee nastarenkaille.    Gps valvonta joka yhdistettynä rengasvaihtoon joka on pakollinen rengasliikkeen suoritettava. liike laittaa syksyllä gps.iin nastarengas ohjelman.  jee...
Tämähän on vaan(taas) lisävero autoilijalle.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: exari - 08.04.12 - klo:14:33
Jaa-asun 2 km. kehä 3. sisäpuolella mutta käyn töissä 2km. kehä 3 .ulkopuolella ja minulla on muutakin elämää ku vtun. työssäkäynti...voisihan sen yhdistää tietulliin, lisämaksu sille joka tulee nastarenkaille.    Gps valvonta joka yhdistettynä rengasvaihtoon joka on pakollinen rengasliikkeen suoritettava. liike laittaa syksyllä gps.iin nastarengas ohjelman.  jee...
Tämähän on vaan(taas) lisävero autoilijalle.

Ja renkaansa itse vaihtava (kulissikitkat kotona takaisin nastoihin) säästäisi taas veron.. Ai niin, mutta pultithan sinetöidään..  ;D
Kuten huomataan, ei homma ole käytännössä ihan helppo toteuttaa kustannustehokkaasti.

Ei noista kannata murehtia, koska menee vuosikausia toteutuessaan ja kyllähän sitä kitkoillakin voi ajaa jos maksu on olisi olennainen. Johan nyt nelivetoakin verotetaan vajaavetoisia enemmän (päästöjen muodossa), kohta kai pidostakin joutuu maksamaan..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

SKU

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 08.04.12 - klo:13:47Eli satunnaisesti vieraillessa parkkihalleihin pysäköivä voisi sivuuttaa tarran kun valvonta olisi olematonta? No, aika näyttää miten toteuttavat jos ylipäätään päätyvät ratkaisuun.

Ei kai tuohon tarvitse kun ilmiantopuhelin. Toimii Suomessa kuin itsestään, ei kummempaa valvontaa tarvitse.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

tet

Lainaus käyttäjältä: exari - 08.04.12 - klo:14:33
Jaa-asun 2 km. kehä 3. sisäpuolella mutta käyn töissä 2km. kehä 3 .ulkopuolella ja minulla on muutakin elämää ku vtun. työssäkäynti...voisihan sen yhdistää tietulliin, lisämaksu sille joka tulee nastarenkaille.    Gps valvonta joka yhdistettynä rengasvaihtoon joka on pakollinen rengasliikkeen suoritettava. liike laittaa syksyllä gps.iin nastarengas ohjelman.  jee...
Tämähän on vaan(taas) lisävero autoilijalle.

Eikun tietenkin jokaiseen nastarenkaaseen oma GPS-paikannin GSM-modeemilla niin voidaan reaaliaikaisesti seurata missä nastarenkaat menee ja veloittaa sen mukaan. Pitääkin laittaa ministeri Kyllöselle heti sähköpostilla ehdotus....no ei! ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 07.04.12 - klo:09:43
Teknorenkaassa muutama päivä sitten vierailin ja olivat omistajaa käyneet kuulemma haastattelemassa nastojen tiimoilta. Suunnittelevat jotain nastarengasmaksua kaupunkiin..

Itselleni tuli pari kysymystä mieleen. Mikä on hiekoittamisen osuus pölystä (varsinkin jos sitä lisätään) ja miten aikovat käytännössä toteuttaa maksun keräämisen/valvonnan?
Kymmenen vuottahan tuollaisen toteuttamiseen varmaan käytännössä menee, mutta kartoitushanke siis käynnissä. Lienee tämä tutkimus..  http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/7

On niiillä huvinsa...jokavuotinen uutinen pks:lla romanikerjäläisten lisääntymisen ja paapomisen lisäksi.

Ihan ite suoritetun käytännön havainnoinnin mukaan katujen ja teiden reunat, risteyskohdat ja ramppien reunat ovat täynnä hiekkaa ja sepeliä. Se siellä eniten pöllyää, varsinkin paripyörällisten ajoneuvojen ajaessa. Toki nastakin jyrsii tien ainesta, mutta jonkun tutkimuksen mukaan taas nimenomaan kitkarengas nostaisi lamellimuotojen takia sitä sitten ilmaan nastarenkaita enemmän. Kohta ne sitten varmaan laittavat rangaistusmaksut kaikille rengastyypeille.

Katujen siivoustahti täällä päin on käsittämättömän hidasta, sitä kun nopeutettaisiin ja vaadittaisiin jatkossa raskaammalle liikenteellekin talvirengaspakko, päästäisiin hiekkapölyongelmasta jo aika tavalla eroon. Ja niistä 7-8 miljardista autoilijoilta kerätystä potista pitäisi teiden päällystämiseen saada enemmän rahaa.

Toki itse voin siirtyä aivan hyvin jatkossa kitkarenkaisiin, mutta noissa pakotejutuissa en näe kyllä mieltä.

Wilburi

Ja kitkarenkailla ajaville pitäisi määritellä korotettu vakuutusmaksu, kun monet törttöilevät liikenteessä ja aiheuttavat vaaratilanteita tai hidastavat liikennettä?  ;D

Eli jossain muodossa joutuu joka tapauksessa maksamaan? Etelän kaupungissa nastarenkaita on paljon perustellumpi käyttää kuin pohjoisessa, jossa pääosin on lumisia teitä, joissa kitkarenkaat toimivat yhtä hyvin. Kaupungissa pitäisi suolata teitä enemmän, jos käytetään kitkoja, mutta se on auton kestävyyden kannalta huono vaihtoehto.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Alke

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 11.04.12 - klo:13:33
Ja kitkarenkailla ajaville pitäisi määritellä korotettu vakuutusmaksu, kun monet törttöilevät liikenteessä ja aiheuttavat vaaratilanteita tai hidastavat liikennettä?  ;D

Eli jossain muodossa joutuu joka tapauksessa maksamaan? Etelän kaupungissa nastarenkaita on paljon perustellumpi käyttää kuin pohjoisessa, jossa pääosin on lumisia teitä, joissa kitkarenkaat toimivat yhtä hyvin. Kaupungissa pitäisi suolata teitä enemmän, jos käytetään kitkoja, mutta se on auton kestävyyden kannalta huono vaihtoehto.
Siinähän ratkaistaan samalla Suomen ikääntyneen autokannan ongelma, ruostuneet autot pitää aiemmin vaihtaa uusiin ja autokanta nuorenee!! Eikö?? ;D ;D ;D
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

lortti

Kitkat vs nastat!! \o/  ;D

Useamman talven Helsingissä etu-&nelivedolla autoilleena totean että sellaista keliä ei ole vielä ollut etteikö kitkoilla pärjää aivan yhtä hyvin kuin nastoilla kunhan kuskilla on järki päässä. Ja missäs rengastutkimuksessa se todettiin että nastat ovat oikeasti paremmat jäällä kuin kitkat vain sen lyhyen ajan kun ne ovat uudet. Nastojen pito romahtaa todella nopeasti kitkoihin verrattuna. Tämä siis mutua kun en jaksa kaivaa ko. testiä. Tällä palstalla toki nastarenkaat vaihtuu uuteen joka syksy mutta sanoisin että 95% autoilijoista ajaa sakkorajalle asti.

Toki suuri osa pölystä on hiekotushiekkaa mutta huomaahan sen joka syksy kun hätäisemmät alkaa vaihtaa nastarenkaita alle niin tiellä lentävän paskan ja loan määrä nousee potenssiin kymmenen yhdessä viikossa vaikka missään ei ole hiekotettu. Eli kyllä ne nastat vaan aika lailla rouhii tietä hajalle ja pölyä ilmaan. Samaa vettä sieltä taivaalta tulee kesät & syksyt mutta vain syksyllä auto on kaamessa kunnossa yhden sateen jälkeen. Lisäksi on mainittava nastarenkaiden aiheuttama infernaalinen melu pääväylien varressa (Mäkelänkatu, Sörkan rantatie, Mechelininkatu yms.) jota saa siis sietää siksi kun Nurmijärveläiset eivät pääse pihastaan pois ilman nastoja  ;)

Eli minun puolesta +1 nastojen käyttökiellolle.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 11.04.12 - klo:13:33
Etelän kaupungissa nastarenkaita on paljon perustellumpi käyttää kuin pohjoisessa, jossa pääosin on lumisia teitä, joissa kitkarenkaat toimivat yhtä hyvin.

Siellä etelän kaupungeissahan te (poljetulla) lumella ajatte. Täällä Pohjanmaalla ehditään tiet aurata puhtaiksi ennen kuin ne polkeentuvat ja pääosa kilometreistä kertyy kuitenkin pääteillä, joille suolaa kylvetään ihan riittämiin. Talvirengastestejä lukiessa on joskus tullut ihmeteltyä, miksi lumikeliä painotetaan lähes yhtä paljon kuin jäätä. Ei minulle ainakaan usein tule vastaan lumikeliä. Jää on se syy, miksi talvirenkaita käytetään ja miksi turvallisin valinta on nastarengas.
Volvo XC60 T8 Inscription

tsiih

Lainaus käyttäjältä: nemos - 11.04.12 - klo:17:49
Siellä etelän kaupungeissahan te (poljetulla) lumella ajatte. Täällä Pohjanmaalla ehditään tiet aurata puhtaiksi ennen kuin ne polkeentuvat ja pääosa kilometreistä kertyy kuitenkin pääteillä, joille suolaa kylvetään ihan riittämiin. Talvirengastestejä lukiessa on joskus tullut ihmeteltyä, miksi lumikeliä painotetaan lähes yhtä paljon kuin jäätä. Ei minulle ainakaan usein tule vastaan lumikeliä. Jää on se syy, miksi talvirenkaita käytetään ja miksi turvallisin valinta on nastarengas.
Siellä pitkäperjaintanakaan mitään aurattu oltu  ;D ;D
19-tiellä kymmenen sentin loskaurat. Oli siinä kitkoillakin tekemistä  :D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

TTL

OT: Ennen luulin että Misukat (Primacyt) olisivat hiljaiset. Eilen laitettiin alle Continental Premium Contact vitoset. Eukko sanoi tänä aamuna töihin jäädessään, että hän ei halua GLK:lla ajaa kun Eemeli on niin paljon hiljaisempi...  ::)
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Kapa

LainaaOT: Ennen luulin että Misukat (Primacyt) olisivat hiljaiset. Eilen laitettiin alle Continental Premium Contact vitoset. Eukko sanoi tänä aamuna töihin jäädessään, että hän ei halua GLK:lla ajaa kun Eemeli on niin paljon hiljaisempi..

Joo ja kaikki naiset ovat nuorena kauniimpia. ;) ;)

Wilburi

Naisten suusta kuulee totuuden. Minunkin vaimo sanoo aina, että kyllä HÃ,,N sitä keppia haluaa veivata, eikä joku muu automaatista puhumattakaan. ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy