"Skoda Sound System" -kajarien päivitys parempiin?

Aloittaja Mopopuoskari, 18.06.25 - klo:10:59

« edellinen - seuraava »

Mopopuoskari

Auto: Skoda Superb Combi IV
Voimalinja: 1.4 TSI Plug-in hybrid, DSG 6v.
Vuosimalli: 2020
Varustelutaso: L&K
äänentoistolaitteisto: "Skoda Sound System" (mitä sitten ikinä tarkoittaakaan)

Ongelmana on todella huono äänenlaatu. Mahdollinen syy tälle kokemukselle on, että en ole päässyt vertailemaan toiseen vastaavaan autoon, että onko kyseessä ominaisuus vai pelkästään vika minun yksilössäni. Toinen mahdollisuus on, että olen tottunut liian hyvään äänenlaatuun muuten. En esimerkiksi koskaan ikinä ole kokenut, että missään autossa olisi ollut hyvä äänentoisto. Toki olen kokenut parempia kuin tässä kyseisessä Skoodassa.

Oletteko onnistuneet olennaisesti parantamaan audiokokemusta laittamalla itse parempia kaiuttimia tai muuten? Onko suosituksia?

Pahin ongelma on ehkä takapenkin kajarit. Osaako joku suositella taakse hyviä? Mitkä sinne ylipäätään sopii? Onko verhoilun riisuminen kajarien tieltä ns. hirveä homma? Tietenkin kajarien koon ja muut tiedot näkee kun purkaa, mutta jos jollain on tieto mitkä siellä on ja mitkä paremmat sinne sopii niin arvostaisin tämän tiedon jakamista.
Skoda Superb Combi IV 1.4 TSI Plug-in hybrid vm. 2020

Jultsu

Viisaammat varmaan tietää taas enemmän/paremmin, mutta eikös nämä nykyaikaiset autot ja mediakeskukset käytä vakiokaiuttimille optimoituja despiasetuksia, leikataan tiettyjä taajuuksia ja korostetaan muita. Paskaa sisään = paskaa ulos, ei auta vaikka vaihtaisi paremmat ämyrit. Parannuksia pitäisi melkein hakea juuri päinvastoin, ensin korin ja ovien vaimennus ja eristys, sen jälkeen äänilähde vaihtoon sellaiseksi josta saa itse ruuvattua despiasetukset kohdilleen, sen jälkeen vasta viimeisenä ämyrit vaihtoon jos äänessä vieläkin jotain vialla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mopopuoskari

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.06.25 - klo:12:17Viisaammat varmaan tietää taas enemmän/paremmin, mutta eikös nämä nykyaikaiset autot ja mediakeskukset käytä vakiokaiuttimille optimoituja despiasetuksia, leikataan tiettyjä taajuuksia ja korostetaan muita. Paskaa sisään = paskaa ulos, ei auta vaikka vaihtaisi paremmat ämyrit. Parannuksia pitäisi melkein hakea juuri päinvastoin, ensin korin ja ovien vaimennus ja eristys, sen jälkeen äänilähde vaihtoon sellaiseksi josta saa itse ruuvattua despiasetukset kohdilleen, sen jälkeen vasta viimeisenä ämyrit vaihtoon jos äänessä vieläkin jotain vialla.

Hyvä kommentti ja varmasti tosi juttu tuo järkevä työjärjestys.

Kuitenkin tällaisessa integroidussa järjestelmässä se itse mankan tai vahvarin vaihtaminen on aika hankalaa kuten myös koko korin äänenvaimennus.

Oon kuunnellut noita kajareita ihan paikallaankin kaikki puhallukset ja muut pois päältä ja hirveältä se kyllä kuulostaa.

Täytyy jotenkin järjestää mahdollisuus kuunnella toisen identtisen yksilön audiolaitteita että pääsisi edes jäljille että onko tämä vika vai ominaisuus.
Skoda Superb Combi IV 1.4 TSI Plug-in hybrid vm. 2020

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

karhunik

Onko tossa siis se ei-Canton versio audiosta? Mulla ois tuolla myydään palstalla Audison DSP vahvari vag johtosarjalla ylimääräisenä, tuolla saa de-equtettua sen auton oman päätelaitteen/vahvistimen kajareille syöttämän signaalin ja siitä säädettyä kanavakohtaisesti tasot, viiveet, jakotaajuudet yms ja sitten tarvittaessa säädettyä myös taajuusvastetta jos johonkin tulee korostumaa tai kuoppaa.

Itellä tuo oli kahdessa eri 3 Octaviassa käytössä, toisessa lisättynä kontin sivuun erillisellä subi+vahvistin kombolla, ja etuovien vaimennus + erillissarja kajareilla. Tolla pitäis vakiokajaritkin kyllä saada soimaan hyvin ja tosiaan tekee subbarin lisäämisestä signaali mielessä kohtuu helppoa.

Ja tää tulee siis tosiaan mankan/vahvarin / kaiutinjohtojen väliin p&p johtosarjalla, ottaa vakio kaiuttimille tulevan signaalin sisään ja pistää kaiuttimille sitten säädetyn signaalin.Virran saa joko omalla virtapiuhalla akulta, tai voi soitella myös vakiomankan syötöistä.
VCDS/OBDeleven koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 18.06.25 - klo:17:07https://mqb-blog.com/

Mielenkiintoinen projekti, mutta onkohan kaveri joutunut rintamalle kun pariin vuoteen ei ole tapahtunut mitään...

Minulla on ID:ssa Focalin korvauskaiuttimet, niillä vakioäänentoiston bassokorostus korostuu entisestään. DSP-vahvarin kanssa taikinointiin ei riitä paukut, joten mennään korostuksella.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy