2014 Rapidin lämmitys (autom. ilmastointi)

Aloittaja Vag-perhe, 02.07.24 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

Vag-perhe


Hei, ehkä  tämä on näitä tyyppivikoja, mutta kysytään. Eilen reissussa ja kun oli viileä päivä niin tarvittiin illalla lämpöä. Kiersin asteet aika ylös, 28 ja jopa yli. Sisään tuli jonkinmoista "lehmänhenkeä", mutta reilusti lämmintä ei. Helteellä kylmää on tullut komeasti, mutta jäi nyt mietityttämään lämmityspuoli. A/C oli pois kytkettynä. Kokemuksia ja apua pyytäisin. Näissä on kaiketi kaikenlaisia läppiä ja moottoréita automatiikkaa hoitamassa.   

hojaleht

no helpointa lukaista vikakoodit jos on automaattinen ilmastointi.

 Lämmönsäätöläppävikoja noissa (kuten muissakin) on ja silloin ei tule kylmää tai lämmintä eli oire voisi sellaiseen viitata.

 
 
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Vag-perhe

Palaan aiheeseen. En tiedä, onko puhtaasti läppävika. Toissa päivänä ajelulle. Asteet kierretty 29:ään. Haaleata tuli. Sitten puolen tunnin tauko ja uudelleen ajoon lähtiessä tuli aika kuumaa ilmaa sisälle. Kiersin asentoon High ja edelleen kuumaa, sitten 22:een, ilma viileni, josta takaisin High, eikä lämpö palannut enää, vaan pysyi haaleana. Asiaan liittyy jotenkin tauko. Aiemmin hellekelillä kun tarvitsi jäähdytystä, parina kertana ajoon lähtiessä tuli hyvin lämmintä ilmaa sisälle ja pysähdyksen jälkeen sitten normisti viileää, vaikka asteet koko ajan 21:ssä. Outoa kaiken kaikkiaan. Olisiko neuvoja?

Tos®

Toimiikohan tässä se perussäätö, moottori käydessä paina yhtäaikaa puhallus naamalle ja ac?
Läppämoottorit hakee paikkaansa vajaan puolen minuutin ajan
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 07.07.24 - klo:10:00Toimiikohan tässä se perussäätö, moottori käydessä paina yhtäaikaa puhallus naamalle ja ac?
Läppämoottorit hakee paikkaansa vajaan puolen minuutin ajan

Olen aiemmista ketjuista eri foorumeilta lukenut ja katsellut Youtubesta noita initialisointeja just ajattelinkin kirjoittaa, jotta 2014 Fastback Rapidissa (1.6 TDI CAYC) toiminto on ihan itse hetki sitten löydettynä:

Räppänät init: Painetaan yhtä aikaa A/C - puhallus naamalle - MAX

Näytössä alkaa vilkkua, ääniä + kuuluu puhinaa ja pihinää ja hetken päästä vilkutus lakkaa. Kiersin asteet 29 ja nyt kun hetken autossa istuin, tuli kyllä suuttimista kuumaa.
MUTTA, katsotaan mikä on vaikutus sitten jatkossa oikeasti. Auttoiko tuo sitten epämääräiseen käytökseen lämmitystä pyydettäessä. Kiitos vastauksista tähän saakka. Seurataan tilannetta. Tietoa saa jakaa!

Vag-perhe

Eipä tuosta lämpöräppänän initialisoinnista ollut sitten lopulliseksi avuksi. Auttaa satunnaisesti joksikin aikaa. Paras apu on tehdä init korkeilla lämmön pyyntiarvoilla jolloin yleensä autoon tulee lämmintä reippaastikin. 24-29 säädellen näyttää pelaavan, mutta jos säätää esim. 22 ja antaa olla pidemmän aikaa, ei enää lämmitä sitten, jos nostaa pyynnin ylös. Räppänä jumittelee tai se sen säätömoottoriyksikössä oleva trimmeripotentiometri sitten loppuun kulunut.

Tuon korjaus lienee marmorilla kallis operaatio, ja itse en pysty, joten jos on vinkkejä, niin vaikka sitten yksityisviestillä. Homma hoituu mun puolesta kyllä...

Tos®

Monessa se lämpöläppää käyttävä moottori on joko kuskinpuolella tai apukuskin puolella jalkatilassa... kannattaa katsoa räjäytyskuvia
esim
https://skoda.7zap.com/en/cz/rapid/rapi/2019-726/8/820-820020/
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy