Octavia III vetokoukku

Aloittaja JAS, 24.06.24 - klo:12:08

« edellinen - seuraava »

JAS

Perin isältäni Octavia III:n ja hän ei aikoinaan tilannut siihen tehdasasennettua peräkoukkua (koska minulla on sellainen omassa Octavia 2 Faceliftissa). Nyt kun sain tuon Octavia III:n perintönä, niin tuli tarve hankkia siihen peräkoukku. Pyytäessäni tarjousta peräkoukusta varmistin myyjältä, että koodaavatko he koukun siten, että auto huomioi peräkärryn myös ajonvakautusjärjestelmässä ja sain myöntävän vastauksen. Tilasin siis heiltä tuon vetokoukun ja yllätys olikin suuri, kun yritin liittää peräkärryäni autoni perään. He olivat asentaneet koukun vanhalla 7-napaisella pistokkeella ja sehän ei tietenkään sovi omaan peräkärryyni jossa on 13-napainen pistoke. En osannut edes kuvitella, että joku vielä nykypäivänä asentaisi noita vanhoja 7-napaisia pistokkeita, kun minulle ei ole viimeiseen 15 vuoteen ikinä osunut kohdalle peräkärryä, jossa olisi vanha 7-napainen pistoke (olen vetänyt eri firmojen vuokrakärryjä).

Koska vanhassa Octaviassani on 13-napainen liitin ja auto huomio peräkärryn ajonvakautusjärjestelmässä, oletin ilman muuta tarkentavan kysymykseni jälkeen, että koukku asennetaan käyttäen nykyaikaista 13-napaista pistoketta käyttäen. Kun tutkin noita pistokkeita tarkemmin, on tuossa 13-napaisessa pistokkeessa oma kontakti perävaunun tunnistamiseksi (pin 12) ja tuossa 7-napaisessa pistokkeessa ei sitä pinniä ole, eikä se tieto siis välity autolle 7/13 -pinnistä adapteria käyttäen.

Onko siis niin, ettei autoni asennuksen suorittaneen firman lupauksesta huolimatta huomioi tuota peräkärryä ajonvakautusjärjestelmässä? Miten tuo ajonvakautuksen kytkeytyminen ilmenee Octavia III:ssa, jossa on tehdasasenteinen peräkoukku?

Jacce75

Koukun sähkösarjaan kuuluva ohjainlaite ilmoittaa autolle kun kärry kytketty ja sitä kautta auton omat järjestelmät osaavat ottaa tuon kärryn huomioon.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099

Uusi VAG-foorumi avattu, liity mukaan:
keskustelu.vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (198hv/355Nm)
- A6 S-line 55 TFSIe 2.0 DLGA 2021 (367hv/500Nm)

JAS

Onko tuo 7-napainen pistoke mahdollista vaihtaa 13-napaiseksi auton perässä ilman johtosarjan vaihtoa?

Minulla on kakksoautossani 13-napainen pistoke, johon peräkärryni sopii suoraan, mutta tuohon 7-napaiseen pistokkeeseen tarvitaan adapteri. Tutkin noita adaptereita ja näyttäisi siltä, että se pitäisi kiinnittää siihen perävaunun pistokkeeseen, jotta pistoke pysyisi luotettavasti paikoillaan. Tämä tarkoittaisi sitä, että minun pitäisi aina purkaa tuo kiinnitys, kun haluaisin vetää kärryäni toisella autollani.

Lisäksi minulla pitäisi olla aina mukana adapteri ja työkalut pistokkeen liittämiseksi luotettavasti peräkärryn pistokkeeseen, koska missään nykyisessä vuokrakärryssäkään ei ole enää vanhan mallisia pistokkeita (ei ole ollut kokemukseni mukaan viimeiseen 15-vuoteen).

Miten voin todeta, että autoni todella huomioi ajonvakautuksessa peräkärryn?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: JAS - 24.06.24 - klo:12:49Onko tuo 7-napainen pistoke mahdollista vaihtaa 13-napaiseksi auton perässä ilman johtosarjan vaihtoa?
On helppo vaihtaa ja johdotkin menee samassa järjestyksessä, 1->1, 2->2 ... 7->7. Uuden pistokkeen 8 - 13 jäävät tyhjiksi.

JAS

Mitenkäs, jos hankin jarrullisen asuntovaunun tai peräkärryn, niissähän pitää lain mukaan olla peruutusvalo, toimiiko se tuossa 7-napaisessa / vaihdetussa 13-napaisessa pistokkeessa?

o.b.

Ihan samalla tavalla toimii kuin adapterin kanssakin, eli ei toimi.

Peruutusvalo on pakollinen 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa O2-luokan perävaunuissa, mutta pitääkö sen toimia kaikkien autojen kanssa?

petaso

Lainaus käyttäjältä: o.b.Ihan samalla tavalla toimii kuin adapterin kanssakin, eli ei toimi.

Peruutusvalo on pakollinen 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa O2-luokan perävaunuissa, mutta pitääkö sen toimia kaikkien autojen kanssa?

Sen verran aikoinaan asiaan perehdyin että jouduin asiaa tarkemmin tutkimaa kun vanhempien autoon vm. -12 asennettiin myös 7 napainen johtosarja. Löysin tiedon että jos autolla, joka on uudempi kuin xx.xx.2012 (en muista tarkkaa päivämäärää) vetää perävaunua joka on uudempi kuin 10.7.2011, pitää varustaa 13 napaisella pistokkeella. Vahnempien autoon näinollen kelpasi tuo 7 nap. koska heidän kaikki kärryt ovat vanhempia kuin 2011. Tämä löytyy jostain trafin ohjeistosta.

petaso

Löytyi säännös trafi/20083/03.04.03.03/2012

https://www.lumise.fi/storage/editor_files/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf

Trafin sivulta tuota en löydä mutta tuo on kuitenkin sen puljun ohje. Sivu 6.

Korjauksena sen verran sekä auto että perävaunu joka otettu käyttöön 10.7.2011 niin pitää olla 13 nap. pistoke. Jos pulju on asentanut 7 napaisen pistokkeen uudempaan autoon, on se suorastaan asiakkaan aliarvioimista että tämä ei koskaan vetäisi uudempaa perävaunua. Minä tekisin reklamaation tähän trafin ohjeeseen vedoten.

JAS

Olen vääntänyt kättä tuon asennuksen tehneen firman kanssa ja he ehdottavat jonkun adapterin käyttöä, joka käsittääkseni pitäisi kiinnittää tuohon peräkärryn 13-napaseen pistokkeeseen, jotta se pysyisi luotettavasti kiinni ajon aikana. Ei kiinnosta ollenkaan tuollaiset adapterit, koska samaa kärryä pitää pystyä vetämään myös kakkosautollani, jossa on tehdasasenteinen 13-napainen peräkoukun pistorasia. Joutuisin siis alituiseen vekslaamaan sitä adapteria pois ja takaisin riippuen siitä kummalla autollani peräkärryäni kulloinkin vetäisin.

Kiitos vinkistä tuohon Trafin ohjeeseen, nyt minulla on kättä pidempää firman kanssa vääntämiseen ja reklamaation tekoon.

M1k4

Moi, minä laitatin muinoin -15 malliseen Octaviaan koukun Koukkupajalla ja siellä kysyivät, että kummanko pistokkeen autoon haluan. Laitatin 7-napasen, koska kärrissä oli siihen käypä pää. Ei sillon kukaan maininnu, että se ois jotenkin laiton eikä nämä koukut nykyään leimassakaan inssiä kiinnosta.
Exät:
2 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

petaso

Tulkitsen asian niin että ei se laiton ole uudemmassakaan autossa koska käytetään sanaa ja, viitaten uudemman kuin 10.7.2011 rekisteröidyn perävaunun ja auton kytkentään. Uudemmalla autolla voinee käyttää 7 napaista rasiaa vanhemman perävaunun kytkentään. Perävaunua katsastettaessa tämä kyllä tulee ilmi kun peruutusvalo ei toimi perävaunussa ja jos se johtuu auton päästä niin, no en tiedä voiko ne autolle antaa mitään korjauskehotusta.

JAS, kerro miten kävi.

petrisa

Ainakin omassa OCUIII:ssa on vetokoukku (ex omistaja asennuttanut), jossa on 13- napainen pistoke. Peräkontissa on sitten 13 -> 7 adapteri. Tätä itse tarvitsenkin, kun kärryssäni (varmaan jo 15 v vanha) on 7- napainen pistoke. Tuossa adapterissa on sellainen kierrettävä lukitus auton pistokkeesseen, niin se on tukevasti paikallaan.

Mielestäni liikkeessä on tehty asennus väärin. Autossa pitäisi olla tuo 13- napainen sähköpistoke ja sitten antaa mukaan 13/7- adapteri. Nyt on toimittu juuri päinvastoin  >:( .

hojaleht

Samaa minäkin ajattelen: Nykyautoihin pitäisi aina asentaa 13 napainen ja sitten jos tarvii niin adapterilla (muutaman euron)  7 napaiseksi.

Tuo 7 napainen adapteri kiertyy kiinni ja lukittuu niin että se kestää olla vaikka kokoajan paikollaan. -> En ainakaan itse näe tuossa ratkaisussa huonoja puolia.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

JAS

Olin tänään yhteydessä katsastuskonttoriin ja siellä katsastusinsinööri kertoi asennuksen olevan yksiselitteisesti laiton ja Trafin ohjeen vastainen. Lisäksi jos käyttäisin tuota adapteria O2-luokan perävaunun (jossa on 13-napainen pistoke ja peruutusvalo) vetämiseen, syyllistyisin todennäköisesti rikokseen tai ainakin liikennerikkomukseen. Katsastuksessa tuota asennusta ei hyväksyttäisi, mikäli menisin katsastamaan O2-luokan perävaunua (esim asuntovaunu).

petrisa

Asiahan on sitten sitä myöten selvä.
Viet sinne koukun asentaneeseen liikkeeseen ja saavat asentaa 13- napaisen sähkösarjan. Ilman kustannuksia tietenkin, koska olet jo kertaaleen maksanut.

wsaarja

Sen verran huomiota että trafin ohje koskee o2 luokan kärryä eli 751-3500kg kokonaismassaltaan. Normi jarruttomissa kärryissä saa uutenakin olla yhä 7 napainen pistoke.

JAS

Ei ole asennusliikkeen tehtävä määrittää, minkälaista peräkärryä minä vedän. Voin ostaa taikka vuokrata O2-luokan peräkärryn tai asuntovaunun ja kytkennän pitää olla lainmukainen. Asennusliike ei maininnut minulle mitään siitä, että heidän asentamansa peräkoukku on laillinen vain O1-luokan peräkärryille. Eikä asennusliike edes tiedä eikä kysynyt, minkälainen peräkärry minulla on.

Asiakkaalla on oikeus saada asiantuntevaa sekä lait ja säädökset täyttävää palvelua eikä asiakkaan pidä itse joutua syyllistymään rikokseen tai rikkomukseen käyttäessään tehtyä palvelua.

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: JAS - 26.06.24 - klo:13:36Ei ole asennusliikkeen tehtävä määrittää, minkälaista peräkärryä minä vedän. Voin ostaa taikka vuokrata O2-luokan peräkärryn tai asuntovaunun ja kytkennän pitää olla lainmukainen. Asennusliike ei maininnut minulle mitään siitä, että heidän asentamansa peräkoukku on laillinen vain O1-luokan peräkärryille. Eikä asennusliike edes tiedä eikä kysynyt, minkälainen peräkärry minulla on.

Asiakkaalla on oikeus saada asiantuntevaa sekä lait ja säädökset täyttävää palvelua eikä asiakkaan pidä itse joutua syyllistymään rikokseen tai rikkomukseen käyttäessään tehtyä palvelua.

Oletan, että sait työmääräimen asennuksesta ja allekirjoituksella kuittasit sen? Mitä siinä luki?

JAS

Homma eteni niin, että pyysin tarjousta useasta eri paikasta peräkoukun asenukselle. Sain tarjouksen kolmelta eri toimijalta, joista marmorilta saamani tarjous oli selvästi kallein ja mielestäni jopa ylihintainen. Autojerry-ketjun kautta tuli kaksi tarjousta, jotka olivat huomattavasti marmorilta saamaani tarjousta edullisemmat.

Näistä kahdesta jäljelle jääneestä tarjouksesta hylkäsin edullisemman, koska kyseisen firman palautteista oli luettavissa, ettei firman asennukset olleet laadukkaita (esim koukkuja ei ollut koodattu oikein tai niitä ei ollut koodattu lainkaan). Jäljelle jäänyt tarjous oli hieman kalliimpi ja ennen tarjouksen hyväksymistä tein vielä asennusliikkeelle tarkentavan kysymyksen koukun koodaamisesta auton järjestelmiin ja saatuani siihen myöntävän vastauksen päätin hyväksyä tarjouksen. Ennen tarjouksen hyväksymistä olin toki lukenut myöskin tämän firman palautteita ja kun ne olivat yli 99-prosenttisesti positiivisia, päätin hyväksyä tarjouksen.

Tarjoukseen ei liittynyt mitään työmääräystä, vaan nettisivulla laitettiin muistaakseni vain rasti ruutuun tarjouksen hyväksymisen merkiksi. Tämän jälkeen asentava firma otti puhelimitse yhteyttä ja ehdotti asennusajankohtaa, joka sopi minulle. Vein autoni sovittuna ajankohtana asennusliikkeeseen ja he ilmoittivat kun auto oli valmis. Autoa hakiessani autoni seisoi liikkeen pihassa ja totesin koukun asennuksen olevan tehty ja olevan asiallisen näköinen, liitintä en sen kummemmin tarkastanut, koska minulla ei ollut mitään syytä olettaa, ettei se olisi nykyaikaiset vaatimukset täyttävä. Menin kassalle, maksoin laskun pankkikortilla ja sain maksupäätteestä kuitin korttimaksusta, otin autoni avaimet ja ajoin pois. Asennuksen todellinen laita paljastuikin sitten vasta seuraavana päivänä, kun minun piti liittää peräkärryni (13-napainen pistoke) autoni perään (7-napainen liitinrasia).

Koukku on siis asennettu mekaanisesti siististi ja laadukkaasti, eikä minulla ole siihen mitään huomauttamista. Valitukseni kohde on nimenomaan tuo sähkösarja.

No, homma menee nyt vähän kinkkiseksi, koska olin tänään yhteydessä Traficomin markkinavalvontaan ja kävi ilmi, että tuo aiemmin täällä esillä ollut Trafin ohje (TRAFI/20083/03.04.03.03/2012), jossa mainitaan tuo vaatimus 13-napaisesta pistokkeesta 10.7.2011 -tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, onkin kumottu. Perusteena oli, ettei heidän ohjeilleen oikein löydy pohjaa lainsäädännöstä. Lupasivat kuitenkin vielä selvitellä tämän hetkistä tilannetta ja palaavat asiaan myöhemmin.

Siitä Traficomin henkilö oli kuitenkin kanssani samaa mieltä, että jos vetäisin O2-luokan perävaunua jossa on peruutusvalo ja joutuisin poliisin ratsiaan jossa tarkastettaisiin auton ja perävaunun välinen sähköinen liitäntä ja peruutusvalo ei toimisi (tuon 7-napaisen kytkennän takia), niin saisin sakon ja korjausmääräyksen.

Täytynee huomenissa vielä kysyä poliisin kantaa asiaan.

JAS

Olin tänään yhteydessä poliisin neuvontapalveluun ja pithkähkön selvittelyn jälkeen he totesivat minulle, että jos vetäisin autollani O2-luokan perävaunua ja mahdollisessa ratsiassa todettaisiin, että perävaunun peruutusvalo ei toimisi, olisi siitä minulle sanktiona liikennevirhemaksu.

Tos®

Ne voinee vaihtaa uuden johtosarjan, puskuri pois ja ohjausboksi on takaloosterin vasemman laidan verhoilun takana. Ohjausboksi lienee sama molemmissa versioissa...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JAS

Joo, voivat kyllä vaihtaa, mutta veloittaisivat siitä 350 euroa. Minun olisi kuulemma pitänyt osata määritellä ennen tilausta, että haluan nimenomaan 13-napaisen pistokkeen. Minä oletin tilauksen tehdessäni, että saan ilman muuta sellaisen vetokoukun, johon voin liittää minkä tahansa auton rekisteriotteeseen enimmäismassaltaan 1500 kg merkityn peräkärryn.

Löysin Trafin sivuilta uuden voimassa olevan ohjeen (TRAFI/203863/03.04.03.03/2017). https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton%20ja%20sen%20per%C3%A4vaunun%20valaisinvaatimuksia.pdf

Siinä ei puhuta mitään ajoneuvon pistokkeesta, mutta määrätään, edelleen, että 10.7.2011 jälkeen käyttöönotetuissa perävaunuissa pitää olla 13-napainen pistoke.

Ohjeessa ei enää mainita mitään perävaunuluokastakaan, vaan yksiseliiteisesti kaikissa 10.7.2011 jälkeen käyttöön otetuissa perävaunuissa tulee olla 13-napainen pistoke ja peruutusvalo.

Juuri kävin vielä tarkistamassa, omassa reilun vuoden vanhassa O1-luokan perävaunussani on peruutusvalo ja tietenkin 13-napainen pistoke. Poliisilta saamani vahvistuksen mukaan saisin siis liikennevirhemaksun, jos lähtisin vetämään peräkärryäni.

Itseasiassa en voi vetää mitään peräkärryä, ellei se ole otettu käyttöön ennen 10.7.2011 ja tuskin markkinoilta löytyy enää mistään niin vanhoja peräkärryjä, paitsi Tori.fi:stä ja huutokaupoista.

petaso

Minä rupeaisin ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Ei asennusliike voi noin pissiä linssiin kuluttajaa.

JAS

Ei taida vaan auttaa tähän hätään mitään. Poliisikin sitä minulle ehdotti ja kun totesin hänelle käsittelyaikojen siellä olevan puolesta vuodesta vuoteen, naurahti hän, että oliskin niin nopeaa, odottaa kuulemma itsekin oman asiansa käsittelyyn saamista jo kolmatta vuotta.

En enää kyllä tiedä, mitä tässä voisi tehdä, koukkua en voi käyttää ja asennusfirma ei suostu sitä veloituksetta korjaamaan eikä kukaan viranomainenkaan pistä tikkua ristiin asian eteen, voivottelevat vain resurssien puutetta tai etteivät voi puuttua yksittäisen firman toimintaan, käskevät vain ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

Periaatteestakaan en maksa tuolle asennusfirmalle mitään, sillä olen tilannut heiltä koukun, jota voisin huoletta ja laillisesti käyttää ja sellainen heidän olisi pitänyt minulle myöskin toimittaa. Heidän ehdottomansa adapterin käyttö johtaisi lainvastaiseen toimintaan, johon minä en lainkuuliaisena kansalaisena katso voivani ryhtyä.

Tos®

Tuota pohjaa käytin, kun vanhempien dsg loota tarvi korjausta takuun jälkeen
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/auton-virhe/

Paperi sähköpostilla liikkeeseen ja heti alkoi tapahtua
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petrisa

Ei liity suoraan tähän pistoketyyppiin vaan peräkärryn valojen toimintaan.

Minkähän takia peräkärryssä ei pala valot silloin, kun autossa on päällä nk. päiväajovalot: edessä palaa LED- valot (xenonit pois päältä) ja takana hehkut?
Autossa siis palaa aina myös takavalot, mutta kärryssä vain varsinaisten ajovalojen kanssa.

Eihän tuo sinällään mitään haittaa, kun syttyy ne kärryn parkit sitten valoisuustunnistimen ohjaamana samalla etuajovalojen kanssa. Sikäli vain ihmetyttää, kun auton omat takavalot kuitenkin palavat. Siinä mielessä ei ole sama logiikka.

Koitin katsella VCDS:n kanssa pystyykö vetokoukun pistokkeen valojen toimintaa muuttamaan, mutta en löytänyt tähän vastausta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy