BMW

Aloittaja makkis, 29.11.09 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

mol

Lainaus käyttäjältä: jusape - 20.10.10 - klo:18:29Toki muistan monessa mediassa kehuttaneen tuota MB:n CDI-koneen + 7portaisen laatikon yhdistelmää.

Kehuttu on juu mutta 7-vaihteista ei saa kuin kutoskoneisten kanssa.

Markku J

Uskaltaisin kyllä oikein hyvin ostaa 2 -litraisen viitoskoppaankin Suomen oloihin. Minulla olleen vanhan, 163 hv -koneenkin kanssa pärjäsi nipin napin. Tämä uusi on sentään reilusti puhdikkaampi.

520 dA painaa 1700 kg, joten ei sen painoero ihan mahdoton ole verrattuna vaikkapa A4:ään 170 hv koneella (Audin paino 1570 kg). Teho/painosuhteeksi tulee molemmille sama luku, eikä tuota Audiakaan laiskaksi haukuta.

jusape

Sorry, näinhän se olikin eli E-kopassa ei tosissaan ole tuota 7-portaista. GLK:ssahan se onkin jo nelareissakin.

No, siltikin tuossa Autobildissä MB keräsi pojot surituskyvystä. Ei toki BMW kauas jäänyt, mutta on siinä toki 14hv enemmän hevosia, mutta vääntöä vähemmän. Ja itsekin olen toki F10:n 184hv koeajanut ja aivan riittävä paketti.

Harmi sinänsä, että MB on ukkoutunut malleillaan allekirjoittaneen hankintalistan ulkopuolelle, sen verran hyvin sielläkin on tuo tekniikkapuoli kasassa.

tn62634

Millainen kiesi on E46 diesel? Harkitsen vakavasti halvan BMW:n ostoa toiseksi autoksi ja lisätieto kiinnostaa? Mätänevätkö käsiin ja kestävätkö koneet? Haussa ehkä 320-330 dieselkoneinen. Niissä on pienet päästöt, joten veroprosentti jää pieneksi.

tn62634

Kiitos. Ne urheilupenkit kyllä saisivat olla. Toistaiseksi katselu on rajoittunut vasta tänään Viron tarjonnan kartoitukseen ja muutama varsin munakas peli siellä kiinnitti huomiota. Esim. tuo: http://fin.auto24.ee/used/759924

Koskaan en ole ajanut tuollaista, mutta kaikkihan BMW:tä kehuu eli se puoli lienee kunnossa. Jos 100000 pääsisi ajamaan niin se olisi vielä ajotuntumaakin tärkeämpi ominaisuus.

Vaginaman

Itse en uskaltaisi ostaa. Myydään Virossa ja olikos tuo uitettu sinne Italiasta?

Automaatti, lieneekö laatikon öljyjä ikinä vaihdettu? Jos ei, niin kallista hupia luvassa jos laatikko hajoaa.

Heloja ja tukivarsia voi joutua vaihtamaan reppukaupalla jos on paljon ajettu yksilö. Sen kyllä huomaa ajaessakin jos nivelissä väljää tai narinaheloissa jne. sanomista.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: mol - 20.10.10 - klo:17:46
Eikös se noissa nopeuksissa jo jouda loppumaankin vai Saksassako ajelet?

Kyllä paikallisellakin moottoritieverkostolla tulee säännöllisesti tilanteita, että on mukava nostaa nopeus lähemmäs 200 km/h ja noissa nopeuksissa voima on poikaa.

Jopa alemman keskiluokan autoilla 160-180 km/h nopeudet ovat täysin miellyttäviä matkanopeuksia. Kuusivaihteinen laatikko ja ahdettu moottori saavat aikaan sen, että kiihdytys 120 km/h:sta ylöspäin sujuu vaivattomasti ja lähemmäs 200 km/h saavutetaan helposti painamatta kaasua kertaakaan kunnolla pohjaan ja kierrokset pysyvät maksimissaan 4000:ssa.

Puheena ollut 500-sarjan BMW ja sillä ajaminen enintään 120 km/h on kyllä suoranaista resurssien haaskausta. Matala porrasperäinen auto on aerodynamiikaltaankin erittäin soveltuva mannermaisille moottoritienopeuksille.

tn62634

Jotkut tukivarret ja nivelet ovat ihan pikkujuttuja. Joku laatikon posahtaminen tietysti on ikävämpää, mutteivat nuo kai mitään DSG-pommeja sentään ole?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: *haisuli* - 20.10.10 - klo:22:02
Audikin kun tiputtaa arvostaan puolet 4 vuodessa.

Allekirjoittanut vahvistaa asian.  ;)   t:kesällä juurikin 4 v. vanhan pelin ostanut
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tn62634

Tuossa olisi M-paketillakin: http://fin.auto24.ee/used/742202

Parempi omaan tarkoitukseen olisi kyllä 520 ja manuaali. Mitä noista on käypäinen hinta FIN-kilpien välissä? Ilmeisesti ~kymppitonni?

mol

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 20.10.10 - klo:21:59
Kyllä paikallisellakin moottoritieverkostolla tulee säännöllisesti tilanteita, että on mukava nostaa nopeus lähemmäs 200 km/h ja noissa nopeuksissa voima on poikaa.

Ohoh!

No mukavaahan se on, en minä sitä kiellä. Itse kun tarvitsen ajokorttia päivittäisiin työmatkoihin niin ei ihan "säännöllisesti" tule tuommoisia vauhteja ajettua...

Ranssi

Tuoreessa Tuulilasissa oli BMW 520 dA:n koeajo. Sisällysluettelossa tiivistettyyn yhteen lauseeseen oli kirjoitettu mielenkiintoisesti jotakin seuraavaan tyyliin: vanha malli oli niin hyvä. Myös itse jutussa haikailtiin vanhan mallin perään, kuten myös taannoin julkaistussa TM:n koeajossa. Siinä vanhaa mallia pidettiin muistaakseni jotenkin ehjempänä kokonaisuutena.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 20.10.10 - klo:21:59

Jopa alemman keskiluokan autoilla 160-180 km/h nopeudet ovat täysin miellyttäviä matkanopeuksia. Kuusivaihteinen laatikko ja ahdettu moottori saavat aikaan sen, että kiihdytys 120 km/h:sta ylöspäin sujuu vaivattomasti ja lähemmäs 200 km/h saavutetaan helposti painamatta kaasua kertaakaan kunnolla pohjaan ja kierrokset pysyvät maksimissaan 4000:ssa.

Puheena ollut 500-sarjan BMW ja sillä ajaminen enintään 120 km/h on kyllä suoranaista resurssien haaskausta. Matala porrasperäinen auto on aerodynamiikaltaankin erittäin soveltuva mannermaisille moottoritienopeuksille.

Tuota...siis 122 hv tsi:ssä VOIMA on poikaa?  Eihän 200 Nm ja 122 hv ole tänä päivänä mitään. Itsekin olen psyykannut itseni ajamaan jatkossa aiempaa rauhallisemmin ja provosoitumatta/provosoimatta kun moisen saan alle. Selkeästä voimasta voidaan puhua isompien bensaturbojen ja turbodieselien osalta, tässä 122 hv tsiissä voimaa toki on mutta ei sillä kyllä retostella. :D

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 21.10.10 - klo:08:55
Vanha malli oli niin hyvä. Myös itse jutussa haikailtiin vanhan mallin perään, kuten myös taannoin julkaistussa TM:n koeajossa. Siinä vanhaa mallia pidettiin muistaakseni jotenkin ehjempänä kokonaisuutena.

Näitä kaikenmaailman evoluutioita ihmetellen voikin kysyä on kehitys aina kehitystä? Oikeasti - voidaanko aina vaan mennä eteenpäin ja parempaan? No ei voida, siitä jo monet näytteetkin olemassa, todennäköisyys huteihin vaan kasvaa samalla kun se äärimmäinen raja lähestyy (vrt. 100 m juoksun ME-aika).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.10.10 - klo:09:17
Tuota...siis 122 hv tsi:ssä VOIMA on poikaa?  Eihän 200 Nm ja 122 hv ole tänä päivänä mitään.

Totta. Ihan tussuja vehkeitä jotkut 122 hv ahdetut nykyautot. Esim. 80-luvun turboautotkin pitävät halutessaan tuollaisia moottoritiellä pilkkanaan.

Ironic32

tn62634: Noissa E46:ssa kannattaa katsella takakontin reunat, koska joissain vanhemmissa malleissa oli ruosteongelmia, jotka esiintyi lähinnä takakontissa.

Sitten noista automaateista olen kuullut lähinnä joillakin olleen 330d-koneen yhteydessä ongelmia "jurnutuksen" kanssa, eli turbiini (=momentinmuunnin) on ilmeisesti antautunut. Kilometriluvuista ei tietoa. Tuo momentinmuunnin on touhutonni vaihtaa, jos on ongelmia. Ajamalla kyllä huomaa, mistä on kyse, jos tuollaista ongelmaa on olemassa.

Dieseleistä kannattaa poistaa ne imusarjan läpät. Onnistuu tee se itse -mieheltä/naiselta kyllä ja "hyvä veli" tekijöitä on netit pullollaan. Myös liikkeet tekee ja maksaa jotain 200-300 eur liikkeessä.

Muuten minusta ihan samat kulutusosat, kuin muissakin autoissa, eli niveliä ja jarruja jne. menee, muttei mitenkään tavallisesta poikkeavasti.

Ranssi

LainaaNäitä kaikenmaailman evoluutioita ihmetellen voikin kysyä on kehitys aina kehitystä? Oikeasti - voidaanko aina vaan mennä eteenpäin ja parempaan?

Bemarilla otettiin raskaasti takapakkia tuoreimmassa malliuudistuksessa ekologisuuden kannalta yhdessä tärkeimmistä asioista eli auton massassa. Taustalla taitaa osaltaan olla suurelle autolle suorastaan häpeällinen neljän tähden Euroncap-tulos E60-mallille, ja nyt uuteen koppaan laitettiin kunnolla tavaraa kaikkialle, jottei sama toistuisi. Heitän veikkauksen, että kyseessä oli viimeinen 5-sarjan malliuudistus, jossa painoa kehdattiin ympäristötietoisuuden kasvaessa kohottaa.

Ironic32

Niin ja ehkä myös katselisin tuosta 330d:stä sitä 204hv versiota, kun on kuitenkin teknisesti uudempi. Ei silti, että noissa kovin suurta eroa liene sen 184hv -version kanssa. Tuskin eroa huomaa juuri edes kiihtyvyydessä...

Samaa mieltä sportti-paketista, eli sporttipenkit ehdottomasti. M-sport korisarja sitten tuokin lisää hintaa, mutta on tietenkin todella hyvännäköinen (tämä tietenkin makuasia).

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 20.10.10 - klo:22:11
Jotkut tukivarret ja nivelet ovat ihan pikkujuttuja. Joku laatikon posahtaminen tietysti on ikävämpää, mutteivat nuo kai mitään DSG-pommeja sentään ole?

Tuo 5-vaihteinen BMW:n automaattilootahan oli aikansa DSG. Vika- ja kauhutarinoita löytyy vaikka millä mitalla, ja korjaamiskustannukset saavat DSG:n näyttämään halvalta.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Ranssi

LainaaNiin ja ehkä myös katselisin tuosta 330d:stä sitä 204hv versiota, kun on kuitenkin teknisesti uudempi. Ei silti, että noissa kovin suurta eroa liene sen 184hv -version kanssa. Tuskin eroa huomaa juuri edes kiihtyvyydessä...

Tuo 150 kW / 410 Nm -versio on kyllä viritysasteeltaan mieto, kun esim. 5-sarjassa siitä otettiin heti alussa 160 kW / 500 Nm ja myöhemmin 170 kW.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 21.10.10 - klo:10:53
Tuo 5-vaihteinen BMW:n automaattilootahan oli aikansa DSG. Vika- ja kauhutarinoita löytyy vaikka millä mitalla, ja korjaamiskustannukset saavat DSG:n näyttämään halvalta.

Jaa, mistäs tällaista tietoa löytyy?

tn62634

Kiitos kun tietoa tulee. Mersun ostaisin ehkä mielummin, mutta BMW:ssä saa varustetta samaan rahaan enemmän ja autovero on hieman pienempi.

Moottorilla ei sinällään ole väliä, että onko se 320 vai 330 diesel, mutta tietysti siitä voimasta ei isompaa haittaakaan ole. Läppien poisto onnistunee kyllä, koska lukemani perusteella se onnistuu kaikilta autoharrastajilta.

Mutta tuo automaattiasia kyllä kiinnostaa. Eli pitääkö siitä pitää näpit irti vai ei? Mitä noissa muuten kannattaa huomioida? Olen joskus vuonna 1999 ajanut tuollaista bensakoneellista viimeksi. :)

Ironic32

Epäilemättä mielenterveyden kannalta huolettomampia kilometrejä saanet manuaalin kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nuo olis kaikki jotenkin surkeita. Ei ainakaan sen enempää kuin muissakaan merkeissä.

Minä olin alunperin itse katselemassa juurikin tuollaista E46:sta ja tuo sama ikuisuuskysymys tuosta automaatin kestosta oli myös esillä. Silloin kun asiaa selvittelin netin perusteella aika kauan, niin törmäsin lähinnä noihin 330d-koneen yhteydessä olleisiin ongelmiin momentinmuuntimesta, mutta noitakin motteja on tehty aika paljon, joten kuinka paljon on paljon.

320d:n yhteydessä en huomannut samanlaista ilmiötä raportoidun.

Ei noissa kuitenkaan mielestäni sitä momentinmuunninta kummempaa ole hajonnut. Jotkut on joutuneet vaihtamaan tehdasuusittuja laatikoita, jotka tietenkin maksavat hunajaa, mutta käsittääkseni pitäisi riittää se pelkkä momentinmuunnin, jos ongelmia tulee. Uudet OEM osat saa saksasta sillä touhutonnilla ja osaava tee-se-itse -ihminen vaihtanee nuokin itse.

Jos muilla on tästä paremmin tietoa, niin kertokaa toki lisää.

Ehkä näissäkin voisi jotain päätellä, jos auto on myynnissä ja siihen on juuri omistajan mukaan vaihdettu laatikkoon öljyt. Voisi ainakin kysyä, että miksi on heti myynnissä tai miksi on vaihdettu?

Ironic32

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia mersuja olet tn kattellut?

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 21.10.10 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 21.10.10 - klo:10:53
Jaa, mistäs tällaista tietoa löytyy?

Taitavat olla bmw-forumien arkistoissa nykyään. Tässä ainakin joku lyhyt keskustelu ongelmista.

Mutta paino nimenomaan tuolla "aikansa DSG". Muutama hajonnut yksilö yhdistettynä elektroniikkaongelmiin, niin asia paisui suuremmaksi ongelmaksi kuin todennäköisesti oikeasti oli.

Edit: Taisi olla viime viikolla kun ruokapöytäkeskustelussa tuli puheeksi eräs paljon ajettu E60 530dA. Vaihdelaatikko hajosi ja korjausarvio oli 7000e. Tämä tosin parin henkilön kautta kuultu, niin mikään tieto tämä ei ole.

VAG!

a

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 21.10.10 - klo:11:59
Missä henkilöautossa auton massa on pienentynyt, kun uusi malli on tullut markkinoille?

Audi TT, ja tota .. hmm..

Ranssi

LainaaJa ainakin 520 dA:n motti sai lisää tehoa ja keskikulutus laski.

Laittaisin tässä painon puuttuvalle sanalle eli ilmoitettu keskikulutus. Jokaisessa koeajossa missä kyseisellä autolla on kurvailtu, on kulutus ollut sekalaisessa ajossa seitsemän litran tuntuman Bemarin ilmoittaessa kulutukseksi 5,2 l / 100 km.

En kyllä usko ennen kuin joku toisin todistaa, että vanha tietääkseni yli sata kiloa uutta mallia kevyempi E60 520 d ed-painoksena kuluttaa enemmän kuin F10:n vastaava versio.

LainaaMissä henkilöautossa auton massa on pienentynyt, kun uusi malli on tullut markkinoille?

Vaikkapa Mersun uudessa CLS:ssä.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 21.10.10 - klo:11:27
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia mersuja olet tn kattellut?

Olen katsellut ensin W211-korisia E220-E400CDI-malleja, mutta ne maksavat suomikilvitettyinä 15000-20000e. Nyt viime päivinä olen ajatellut, että ehkä 10000-11000 euroa riittäisi perheen toiseen autoon ja suuntasin katseeni W203-koppaisiin C-malleihin (C220-C270CDI). Kai sellaisellakin töihin ajelisi. C-Mersun saa tuolla reilulla kymppitonnilla, mutta ovat melko perusvarusteltuja ja vuosimalleiltaan vielä ennen facliftiä tehtyjä.

Sitten tutkin tuota BMW-tilannetta ja Bemarin 3-sarjalainen näyttäisi olevan hieman halvempi ostaa Virosta tai Saksasta kuin MB ja niiden dieselkoneetkin ovat melkoisen pienillä päästöillä. Myös Mahdista tuleva verotusarvo on C-Mersua pienempi.

VAG!

aa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy