BMW

Aloittaja makkis, 29.11.09 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.09.10 - klo:15:09
Flat:

minusta bemaripiireissä takaveto on SE juttu.
Samoilla linjoilla olen itsekkin kun tuota miettii ja lukee kirjoituksia. Kyllä Bimmeri pitää olla takavetoinen.
Veikkaan että enemmän neliveto Bimmerillä ajavia katsotaan kieroon kuin takavedolla ajavia  ::)

Kynäkauppias

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 19.09.10 - klo:13:57
Tavaratilasta löytyi mukavia yksityiskohtia kuten syvä muovinen kaukalo toisessa reunassa ja kuskin paikallakin alkoi tuntea olonsa vähän kotoisemmaksi.

Tämä on kyllä oikeasti hyvä juttu. Saa haisevat tankkaushanskat ja pissapoijjan nestepullot erilleen muista rojuista.

Kyllä minäkin olen taipuvainen uskomaan että takaveto-fanaatikkoja löytyy siinä määrin että äksää katotaan varmasti vieroksuvammin. Itselle kelpaisi mutta vitossarjalaisen kanssa hinta pompsahtaa turhan kovaksi. Jos x-driven saisi 520 daa businekseen olisin sen varmaan itsellekin ruksinut.
Tuleva vulvumies.

Micco

Kyllä se taitaa näin olla. Enemmänkin kuuluu nurinaa siitä, kuinka suorabensakuutostakavetopuristit valittavat ohjaavien pyörien vetämisen aiheuttavan vetelyä, joka pilaa ajotuntuman.  ::) Itse olen ajanut liikaa etuvedoilla ja nelivedoilla, kun en moista käytännössä huomaa, saati että se pilaisi ajofiiliksen.  :)
Torsen + haldex + visco

vincent

BMW 320i Coupe
Tällaisella ajoin yhden päivän oman auton ollessa huollossa ja tämän kokemuksen perusteella ajattelin laittaa hieman 'tavallisen' kuljettajan mietteitä autosta.

Plussaa :
Autossa siis 125kw:n bensa-kone joka tuntui mukavan pirteältä tapaukselta automaatillakin. ( sopii kuitenkin mielestäni paremmin perheauton luonteeseen kuin tähän Coupe-malliin, mutta tämähän onkin meillä tarjottavan 3-sarjan Coupe-moottorimalliston pienin )
Tuo automaatti toimi fiksun oloisesti, ei turhia luistatuksia ja pehmeät vaihdot ja erityisesti manuaali-puoli ihastutti, esim. Volvossa tuo manuaali-puoli miettii välillä niin kauan ettei sitä oikeastaan tule käytettyä ollenkaan lukuunottamatta jotkut erikoistilanteet.
Kuljettajan ympäristö ratin, mittariston ja penkin osalta erinomainen. ( sportti-ratti ja -penkit )
Hyvä lisälaite tässä Coupe-mallissa on turvavyön ojennin, joka työntää turvavyön käsien ulottuville lähdössä. ( Valitettavasti tuo on aika koomisen näköisillä muovivarsilla toteutettu, kestävyyttäkin voi ainakin Suomen oloissa epäillä.)
Ajettavuus nautinto, ajauduin mutkateille tavallisten pääväylien sijaan kuin vahingossa.

Miinusta :
Kojetaulu kuitenkin jotenkin muovisen oloinen vaikkakin se päämateriaali on laadukasta niin ne 'alumiiniset' listat ja 'radio/ilmastointisäätöalue' olivat pettymys, lisäksi jostain tuli ylimääräistä sirisevää hälyääntä. Tarkennetaan nyt vielä, että en tarkoita edellisellä kommentilla kojetaulun mahdollista askeettisuutta ( pidän pelkistetystä muotoilusta ) vaan joku noiden täytealueiden materiaalissa ei ollut kohdallaan - kokonaisuus ei toimi.
Rengasmelu, odotin Bemarilta enemmän, mutta karkealla asfaltilla ääntä tuntui tulevan samaan malliin kuin muissakin merkeissä tässä luokassa.
Vakiosäädin mallia 'tikku' ei ollut mieleeni, mutta tämä tietysti osittain tottumiskysymys - Bemarillakin olen nähnyt rattimallia, jonka kanssa olin heti sinut.

Yhteenvetona toteaisin, että ainakin minulle BWM:kin osoittautui vain yhdeksi autoksi muiden joukossa hyvine ja huonoine puolineen. ( odotuksetkin tosin olivat varmasti hieman normaalia korkeammalla )
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

makkis

LainaaTästä Hondan VTEC-järjestelmästä on olemassa vastaavanlaisia versioita eri autovalmistajilla, kuten BMW Vanos/Valvetronic, Nissan VVL ja Toyotan VVTL.

BMW:n Vanoksella ja Valvetroncilla ei ole mitään yhteistä, ne ovat eri asioita. Vanos vastaa nimenomaan Hondan VTEC-systeemiä, Valvetronic taas tuli muistaakseni 2002 tavismalleihin ja näissä ei ole perinteistä kaasuläppää, vaan imuventtiilien aukeamismäärä/aukeamisaika annostelee suoraan bensa/ilmaseoksen palotilaan.

Peeveli

Tuli la näyttelyssä istahdettua Mini Countrymanin koeajoa odotellessa uuteen 5-srj:n bemariin. Tuntui hemmetin mukavalta, ja upeasti sisustetulta. Ovi imeytyi itse kiinni. Katse tuulilasin hintalappuun kertoi, että malli on 530dA touring ja lisävarusteineen ovh 130.000 euroa. Nuo imaisevat ovet olivat kivat, ja maksoi muistaakseni 2500 euroa. Minusta tulee taatusti 5-sarjalaisbemaristi, jos saa ensi lauantaina sen 7,2 millin jättipotin lotossa. On se hieno auto, on se.

Vaginaman

Lainaus käyttäjältä: makkis - 20.09.10 - klo:13:25
BMW:n Vanoksella ja Valvetroncilla ei ole mitään yhteistä, ne ovat eri asioita. Vanos vastaa nimenomaan Hondan VTEC-systeemiä, Valvetronic taas tuli muistaakseni 2002 tavismalleihin ja näissä ei ole perinteistä kaasuläppää, vaan imuventtiilien aukeamismäärä/aukeamisaika annostelee suoraan bensa/ilmaseoksen palotilaan.

Meeneekö se sitten nykyisin sillai, että nelisylinterisissä vaparibensoissa on tuo Valvematic tekniikka ja kuusisylinterisissä bensamalleissa on sitten se Vanos?

Todella hyvin se kaksilitrainen BMW:n moottori kyllä vääntää, liikahtaa ja kiertää sen kokoiseksi vaparimoottoriksi ja on todella värinätön. Olen saanut mahdollisuuden lainata välillä sukulaismiehen uutta E90 sedanmallista autoa jossa on tuo moottori ja se joku kuusivaihteinen automaatti. Rengasmelusta sen verran että mitä olen hänen kanssaan jutellut ja autolla ajannut tai sen kyydissä ollut niin hiljainen autohan se on ajomelun ja rengasmelun suhteen mutta huonolla asfaltilla etupää kyllä päästää rengasmelua lävitse vaikka ei kyllä niin paljon kuin Golfit ja Octaviat sun muut. Takapää tuntuisi olevan äänetön kun olen siellä istunut ja vaimennettu tosi hyvin mutta oman kokemuksen mukaan (ja sukulaisenkin mukaan) ykkös ja kolmossarjalaiset päästää edessä rengasmelua läpi vaikka ei olisi run flatitkaan alla. Sukulaismiehellä on tavalliset kesärenkaat ja rospuuttotiellä kyllä kantautuu edestä rengasjyrinää. Huhjen mukaan viitonenkaan ei täysin pysty vaimentamaan rengasmelua karkealla tiellä. Eipä taida olla suomen teille montaa autoa jossa on aavemainen ajella tiellä kuin tiellä. Ehkä A8, C6, seiskasarjalainen, Phaeton ja S-Mersu siihen pystyvät mutta muut kyllä pitää enemmän tai vähemmän meteliä karkealla tai kuluneella pinnalla. Sukulaismies aina naureskelee kun kuulee juttuja kuinka ykkös ja kolmossarjalaisissa ei joidenkin ihmisten mukaan kuulu mitään rengasääniä huonollakaan pinnalla. Sanoo että taitaa olla vahvasti merkkilasit päässä jos semmoista väittää kun täysin äänettömiä ne ei kuitenkaan ole.

Markku J

vincentin raporttiin liittyen olen samaa mieltä vakionopeussäätimestä. Tuo viiksi jää aikalailla piiloon, ja nyt, kun olen F10:n rattinappuloihin tottunut, niin tuntuu, että tuon helpommin käytettävää vakkaria ei olekaan.

Alumiininvärisiä, vakiona tulevia kojelaudan muovilistoja olen myös alkanut vierastaa. Kun katselin X5 -tarjontaa, niin vakiolistoilla olleet autot tuntuivat tuon suhteen aika "halvoilta" - tämän hintaiseen autoon kuuluu hankkia jotain näyttävämpää. Vaaleammat puulistat taas ovat aika pappamaiset ja jopa räikeät kuvioinniltaan. Minulla oleva dark bamboo kolahti itselleni ja ovat niitä kyytiläisetkin tyylikkäiksi kehuneet.

F10:n (=uusi 5-sarjalainen) vakkarin säätimet:

Vaginaman

Kolmosarjaan ei taida saada vielä muuta kuin tuon erillisen viiksen? Sitten kun joskus 2011-2012 tulee se uusi kolmossarja niin siihen tulee rattiin vakionopeussäätimen nappulat.

Markku J

Oikeassa olet. Kolmosessa on vielä viiksi, kuten minun X5:ssä myös. Ja se on totaalisen piilossa ratin takana, eli pitää opetella käyttämään käsikopelolla. Oppiihan sen helposti, mutta aika harvakseltaan itse sitä tarvin, ja aina menee hetki ihmetellessä, kun siirtyy autosta toiseen.

Taitaa tämä kuvani mukainen rattinapein varustettu vakkari tulla uusiin malleihin, kuten X3 ja uusi kolmossarja jne.

slash

Saksalaiset ovat vähän hitaita lämpenemään vakkarin sijoutuksen suhteen, eikös Volvossa ja ainakin Subarussa ne on olleet pitkään ratissa ja oman  kokemuksieni mukaan paljon helpompi paikka tuo rattissa oleva on operoida kuin viiksi.

Onhan tuolla omallakin bempulla jo muutama tuhat tullut ajeltua ja toistaiseksi aika tyytyväinen olen ollut, tosin on se Audikin joiltain osa-aluileilta jättänyt paremman kuvan kuin BMW, tarkempaa vertailua sit myöhempänä.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Vaginaman

Se on totta että sekä BMW että Audi vaaitivat sinne sisälle jotkut hienommat listat kuin vakiomallien tai Business mallien hopeiset perusmuovilistat. Vaikka ne listat ovatkin sinänsä ihan laadukkaat on ne silti jotenkin karut ja halvan oloiset. Vähän sama kuin joku perusverhoilu ei oikein istu noiden merkkien imagoon ja yleisilmeiseen. Puu, alumiini, hiilikuitu jne. ovat aivat eri näköisiä kuin joku perusmuovilista. Sukulaismiehellä on jotkut Glacier silver listat E90:ssä ja onhan ne ihan eri näköiset kuin perus Busineksen. Monelle se sitten on shokki kun noissa automerkeissä ei ole kuin tavallaan yksi varustelutaso tai jotain Busineksiä noitten lisänä (ovat tottuneet siihen että autossa on valmiita eri varustetasoja joista kallein on se hienoin)  ja siitä sitten auto muokataan ja rakennetaan sitten oman maun, mielenkiinnon ja varallisuuden mukaan oman mieleiseksi ja se perusversio on tavallaan ihan tyylikäs ja laadukas mutta kuitenkin hintaansa nähden aika karu.

vincent

Tuohon meikäläisen 'koeajoon' vielä liittyen.
Kuten sanoin, odotukset olivat korkealla joten katselin autoa kyllä melko kriittisesti.

Hassua sinänsä, eniten minua henkilökohtaisesti harmitti tämän ajossani olleen yksilön kitinät. Tämä on kuitenkin yksi niistä alueista joista BMW:tä on kehuttu kovasti tälläkin palstalla eli turhien hälyäänien puute. Saattaa totuus olla niin, että BMW:kin on menossa tämän osalta huonompaan suuntaan uusissa malleissaan. ( ainakin näissä halvemman pään malleissa ) Tähän voisi olla syynä esimerkiksi tavoiteltavat kustannussäästöt, nipistetään vähän sieltä missä se ei heti näy ja ratsastetaan aikansa vanhalla maineella.
No joo, aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden koeajon perusteella joten jokainen jättäköön tämän omaan arvoonsa - toisaalta - moni täällä tuomitsee jonkun automerkin kokonaan yhtä 'vankalla' tai jopa pienemmälläkin kokemuksella.  :)

Itse jätän tämän jälkeen BMW:n vielä listalleni mahdollisesta seuraavasta automerkistä, tarkoitus on kuitenkin ensi kierroksella merkkiä vaihtaa ihan jo vaihtelun vuoksi. Vaihtoajankohdan rahatilanne kuitenkin tulee ohjaamaan valintaa jossain määrin, toivottavasti ei kuitenkaan liikaa...
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Markku J

Tuo kitinä on outoa kyllä. Minulla tosin on ollut vain 4 Bemaria vasta. Meidän 3 -vuotiaaksi ajettu työsuhde 520 dA oli täysin vapaa kitinöistä vielä pois luovutettaessakin. 335 CiA:lla ajoin vain vuoden ja sekin oli kuin yhdestä puusta veistetty. Sama jatkuu uuden 523 iA:n kanssa, mutta X5:ssä ääntelee hieman isommissa korin notkahdustilanteissa takapään rullalla oleva tavaraverkko ja tavaroiden suojaverho plus mahdollisesti takapenkkien kääntyvien selkänojien mekanismi. Ei häiriöksi asti, mutta natinaa sieltä kuuluu, kun ajaa vaikkapa syvälle upotetun kaivonkannen yli. Taitaa olla sitä "Made in USA" -ekstraa tuo. Muuten tämä jenkki tuntuisi vastaavan Bemun laatustandardia.

Vaginaman

Kannattaa Markku käydä BTCF foorumilla lukemassa useampia eri ketjuja joissa valitetaan E90/E91 facelift mallien sekä ei facelift mallien nitinöistä ja räminöistä sun muista hälyäänistä joista osa on hetkellisiä ja osa satunnaisia ja osa taas jatkuvasti läsnä. Kojelaudasta kuuluu hälyääniä, keskikonsolista kuuluu hälyääniä, listoituksista kuuluu hälyääniä ja takapenkkien mekanismit ääntää ja jotkut muovit takapään verhoiluissa. E90 ja E91 on aitoja saksan tuotteita ja kun tuolla saitilla käy lukemassa noita hälyääniä kosktettavia keskusteluja ja valituksia rengasäänistä tuntuu kuin BMW:n monien mainostamana nitinättömyys ja rengasmeluttomuus olis tänä päivänä vain melkkä myytti. Moni joka on vaihtanut E46:n E90, E92 tai E90 facelift malliin surkuttelee tuolla pettymystään. Nyt sisustan osat ääntää milloin mistäkin ja rengasmelu on jyrisevää kun E46:ssa ei mikään nitissyt tai koskaan kuulunut mitään rengasääniä.

slash

Itselleni tässä E92:ssa taas positiivisinta on ollut tuo sisustan laatu verrattuna esim. audin B8:iin, ei natise ja osat on tukevasti ja täsmällisesti kiinni ja painonapit ovat laadukkaan tuntuisia ja mitä tärkeintä koko paneeli ei kolahda samallalailla kuin joissain muissa autoissa kun nappia painaa.
Minulla on listoina jotkut puumuovit joita olen vähänkerrassaan teippaillut hiilariteipillä, kun ei tämä puu oikein miellytä.
Kaikki listat on tullut irroiteltua autosta ja tukevasti ne on tehty, kohdistettu sekä kiinnitetty, tuskin enää tulevassa 3:ssa näin tukevasti tehdään vaan tapana on mennä halvempiin ja heppoisempiin ratkaisuihin kustannussyistä, sääli.

Minulla on siis -07 vuotinen navillinen coupe ja sen koetaulun muotoihin olen jo alkanut tottumaan ja toistaiseksi ei nitise ja kolise ;)

Edit: rengasäänet minullekin oli pettymys tässä, B8 lisävaimennuksilla hiljaisempi kuin tämä runflateillä. Talven jälkeen voi sitten lisäillä äänieristystä kun vaihdetaan isommat ja matalemmat gummit bemmiin.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Markku J

OK. Varmaan tässä kustannuspaineet ajavat laatua alas. Itseäni ei nyt kiinnosta nykyinen kolmossarja, joten en taida ko. saitilla vierailla. Mitään BMW:n yleistä "lipunkantajan" roolia en ole ottanut, enkä ota. Auto se vain on muiden joukossa, kuten Audikin. Molemmissa on plussat ja miinukset. Itselleni vaan on sattunut kitinättömät yksilöt, kuten myös Audin kohdalla - vastaavaa laatua sen suhteen tarjosi niin A4 B8 kuin A5 cabrio - ei valittamista niistäkään.

slash

Minulla oli vähän samanlaisia fiiliksiä siirryttäessä b7:sta b8:iin kuin noilla Bemmi miehillä siirryttäessä uudempaan korimalliin. Kustannussyistä taidetaantehdä kansanautoista tietyiltä osin huonompia kuin edeltäjänsä :-\

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: slash - 20.09.10 - klo:21:00
b7:sta b8:iin

Helkatin vaikea saada päätöstä b8-tekniikan kärryn hankkimisesta ..... ja vaikeutuu edelleen näitä (jo ennenkin) lukiessa. ???
Member of a A(udi) & A(prilia) club

slash

^se oli vain mun mielipide :D Taisin kirjoittaa aiheesta ultimatevw:lle tästä jotain syksyllä -08.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: slash - 20.09.10 - klo:21:14
^se oli vain mun mielipide :D Taisin kirjoittaa aiheesta ultimatevw:lle tästä jotain syksyllä -08.

Mielipiteesi on arvokas - olethan matkaillut tuotteella eräänkin kilometrin, silloin sinä jos joku tiedät tuotteesta jotakin.

' ' 'kele mikä määrä tulee kirjoitettua virheitä ..... unet olleet vähissä, virhemarginaali kasvaa ... :-[

slash

^Tuotteethan kumminkin muuttuvat teknisesti ja ajettavuudeltaan yleensä parempaan päin. Olisin minäkin ennemmin A5:n ostanut kuin tämän biimerin, mutta ei ollut vaan merkkejä taskussa tässäkohtaa tarpeeksi.
Niin ja olin varmaan ainoa joka piti b7:n keskikonsolia omalla tapaa tukevampana kuin b8:n ja jopa tykkäsin niistä punaisista mittarivaloista enemmän kuin B8:n valkoisista, eli jätetään nämä minun mielipiteet vaikka sinne peräpulpetin huudoiksi ;D

Sori OT

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: slash - 20.09.10 - klo:21:21
Niin ja olin varmaan ainoa joka piti b7:n keskikonsolia omalla tapaa tukevampana kuin b8:n ja jopa tykkäsin niistä punaisista mittarivaloista enemmän kuin B8:n valkoisista.

+1, ja syvällä rintaäänellä.

mol

Paljon on olemassa hienoja autoja mutta ei tuokaan kyllä ruma ole...

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bmwn-uudesta-6-sarjasta-tulee-hieno

VAG!

aa

Ranssi

Rinta-Juipilla harvoin näkee kovin edullisia noteerauksia. Kaiken lisäksi kyseinen yksilö on vielä vanhalla moottorilla, eikä uusi 180 kW:n versio, joten pyynti on kyllä kova.

Markku J

Tuo Rinta-Joupin auto lienee koko lailla saman ikäinen kuin omani, kun rekisteri on lähes sama (EJY-654 tuossa ja minulla EJY-657).

Omani menee kohta myyntiin, kun muuttoni saa lopullisen päätöksensä. Hintalappu omassa oli ostaessa 84900 eur ja uuden vastaavan hinta noin 97 000 eur. Pyynnöksi laittanen 79500 eur. Kilometrejä on kohta 15 tkm.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.09.10 - klo:12:14
Rinta-Juipilla harvoin näkee kovin edullisia noteerauksia.

Josko ikuna?   ;D

jusape

Hevosmies

Uusimmassa car-lehdessä oli aika huikea moottori tulossa, esitellään siinä uudessa Gran coupessa; kakslitranen bensatuplaturbo, a la 252 hevosvoimaa...kyllä rupes kiinnostamaan...
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy