Octavia IV navigaattorin jälkihankinta

Aloittaja J0LAH, 23.12.21 - klo:16:14

« edellinen - seuraava »

J0LAH

Sain auton alle ja kyseessä on Ambition, navigaattori kustantaa 390,00 â,¬ kaupassa. Itse käytän kyllä mielellään Apple Carplaytä. Silti olen miettinyt: Saako tehdasnavigaattoria laitettua digitaalimittaristolle pyörimään vai toimiiko se ainoastaan näytöltä?

Lisäksi tulee infotainment maksut 49â,¬/vuosi, mutta sekään ei oikeastaan haittaa jos saisi tuota digimittaristoa hyödynnetyä. Siinähän on tila jossa ne pyöreät mittarit saa feidattua pois.  Jossain Volkswagen AG:n tuotteissa olen nähnyt kuvan , että digimiattaristossa pyörii kkuva.

Morpheus3

Ambitionista en osaa sanoa varmasti, mutta ainakin Stylen kyseessä ollessa yksi mittariston näkymä on navi, ja taitaa olla vain tehdasnavi. Itse en ole ainakaan vielä alkanut puhelimen navia edes käyttämään, en halua tunkea puhelinta aina laturiin vähänkin pidemmällä reitillä, vaan on melkein aina povarissa. Eipähän unohdu autoon.  ;D
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JoLah

Olisko sulla kuvaa laittaa  :D

Mulla ratin säätimistä oikealta sivuille painaessa saa tän näkymän johon oletan navin tulevan:

Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Morpheus3

Täytyy koittaa muistaa ottaa vaikka video kun seuraavan kerran autolla käyn.
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

heller

Tuossa näkyy hyvin https://www.youtube.com/watch?v=C7v00DYEEK0

Navigoinnin saa tosiaan mittaristoon koko ruutuun. Car playn kautta navin saa vain osoittamaan nuolella minne mennään.
Model 3 Highland
ex. Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini
ex. Golf 1.2TSI DSG Hailaini
ex. Passat 1.8T 3B Hailaini (tuonti)

JoLah

Lainaus käyttäjältä: heller - 23.12.21 - klo:23:54
Tuossa näkyy hyvin https://www.youtube.com/watch?v=C7v00DYEEK0

Navigoinnin saa tosiaan mittaristoon koko ruutuun. Car playn kautta navin saa vain osoittamaan nuolella minne mennään.

Joo näkyy näkyy. Mutta mulla on mittaristossa kaksi tilaa, pyöreillä mittareilla tai ilman. Ei muita. Kysymys kuuluu, näkyykö navigaattori oston jälkeen digital cockpitissä?

Morpheus3

Sitten varmaankin täytyy vastata jonkun joka on mahdollisesti tuon jälkioston tehnyt. Itselläni ei siitä kokemusta, kun Stylessä tuo on defaulttina käytössä.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 24.12.21 - klo:13:34
Sitten varmaankin täytyy vastata jonkun joka on mahdollisesti tuon jälkioston tehnyt. Itselläni ei siitä kokemusta, kun Stylessä tuo on defaulttina käytössä.

Tai sitten täytyy olla itse rohkea 😅

AapeliK

Olisi kiinnostava tietää tämä asia itsekin, sillä Golfiin olen harkinnut vastaavaa pakettia. Bonuksena näyttäisi lisäksi nopeusrajoitukset näytöllä…

tigeli

Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 24.12.21 - klo:18:30
Olisi kiinnostava tietää tämä asia itsekin, sillä Golfiin olen harkinnut vastaavaa pakettia. Bonuksena näyttäisi lisäksi nopeusrajoitukset näytöllä…

Ne nopeusrajoitukset on sitten karttadatassa (ja yliajavat liikennemerkeistä luetun tiedon) usein väärin ja ainakaan itse en vuoden käytön jälkeen juurikaan luota siihen mitä näytöllä näkyy.

rautiainen

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 25.12.21 - klo:22:29
Ne nopeusrajoitukset on sitten karttadatassa (ja yliajavat liikennemerkeistä luetun tiedon) usein väärin ja ainakaan itse en vuoden käytön jälkeen juurikaan luota siihen mitä näytöllä näkyy.
Minulla Volkkarissa kyllä toisin päin. Karttadata yliajetaan tunnistetuista liikennemerkeistä. Eihän tietoon täysin siis voi luottaa, kun välillä merkit harvassa.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 26.12.21 - klo:10:12
Minulla Volkkarissa kyllä toisin päin. Karttadata yliajetaan tunnistetuista liikennemerkeistä. Eihän tietoon täysin siis voi luottaa, kun välillä merkit harvassa.

Joo, kyllähän se täälläkin niin tekee kun se merkki luetaan, mutta tiedän Tampereellakin monta paikkaa missä karttadata yliajaa sen luetun liikennemerkin ~200m päästä samalla suoralla tiellä.

Sped

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 26.12.21 - klo:16:45
Joo, kyllähän se täälläkin niin tekee kun se merkki luetaan, mutta tiedän Tampereellakin monta paikkaa missä karttadata yliajaa sen luetun liikennemerkin ~200m päästä samalla suoralla tiellä.

Saisko näistä paikoista esimerkin, niin voisin käydä kokeilemassa? :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

prinne

Voisiko olla niin että nopeusrajoitus "yliajetaan" aina kun se muuttuu, siis auton mielestä. Muuttui se sitten liikennemerkistä tai karttadatasta.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

heller

Lainaus käyttäjältä: prinne - 27.12.21 - klo:09:44
Voisiko olla niin että nopeusrajoitus "yliajetaan" aina kun se muuttuu, siis auton mielestä. Muuttui se sitten liikennemerkistä tai karttadatasta.
Näin se toimiikin. Viimeisin tieto näytetään. On se sitten kartasta tai tienviitasta.
Model 3 Highland

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.12.21 - klo:08:56
Saisko näistä paikoista esimerkin, niin voisin käydä kokeilemassa? :D

Tampereen valtatiellä sähkölaitoksen suunalta ohi Ratinan stadionin 40km/h rajoituksella, niin karttadatan mukaan nopeus vaihtuu Ratinan sillan kohdalla 50km/h.

Atsii

Helsingissä Länsiväylällä Kehä-kakkosen ja Salmisaaren välillä nopeusrajoitus on 80km/h. Mittari näyttää välillä rajoituksen olevan 120km/h. Lauttasaaren sillalla toiseen suuntaan 120km/h.
Mittariston nopeusnäyttövirhe on päällä yleensä vain muutama sata metriä.
Autossa navigointitetokanta 21.8. Onkohan kellään uudempaa?
ex. Skoda Octavia Combi  1.5TSI Style Launch Edition man. 2020
VW Golf Variant Comfortline Edition 40 1.4TSI man. 2015 
VW Golf Variant Comfortline 1.4TSI 2010  man.     
VW Golf Variant Comfortline 1.9 TDI  2002 man.     
VW Polo Classic Comfortline 1.4 2000 man.

Daatta

Eiköhän nuo tietokannat päivity nykyään OTA:na ja samaa kuraa ne on kaikissa VAG:neissa. Itse olen pyrkinyt jättämään nopeustiedon omaan arvoonsa.

Suurempi ongelma on "mutka 50 km/h" ilmoitukset suoralla tiellä. Vakkarilla ajellessa ainakin ID hidastaa noihin agressiivisesti, tulee melkoista pumppausta jos yrittää kaasulla kompensoida. Samoin  tiellä läpiajorajoitus -ilmoitus joka jumalan kerta Halikon Prisman kohdalla pistää naurattamaan.  :D Näitä ei saa tietääkseni mistään pois.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

prinne

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.12.21 - klo:09:43
Eiköhän nuo tietokannat päivity nykyään OTA:na ja samaa kuraa ne on kaikissa VAG:neissa. Itse olen pyrkinyt jättämään nopeustiedon omaan arvoonsa.

Suurempi ongelma on "mutka 50 km/h" ilmoitukset suoralla tiellä. Vakkarilla ajellessa ainakin ID hidastaa noihin agressiivisesti, tulee melkoista pumppausta jos yrittää kaasulla kompensoida. Samoin  tiellä läpiajorajoitus -ilmoitus joka jumalan kerta Halikon Prisman kohdalla pistää naurattamaan.  :D Näitä ei saa tietääkseni mistään pois.

Kerran kokeilin tuota tien kulun seurantaa, vai millä nimellä se mahtaa Skodassa olla. Samaa oli että pikatiellä erittäin loivassa mutkassa auto oli sitä mieltä että tämä pitää ajaa 30-40km/h.

Onneksi tuon saa Skodassa pois päältä. Jos et itse ole tarkkana ja takana ajava turhan lähellä, niin voi tulla vaarallisia tilanteita....

Kuten joskus aiemmin kommentoin, niin pitäisi olla valinta että "käytä vain liikennemerkkien lukua" tms.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

JoLah

Nonniin. Navi ostettu.

Aluksi ei toiminut. Muutenkin koko ostoprosessi auton kautta ihan paska. Piti pihelimen selaimella ostaa. No sit ei aluksi peilannut. Kävin Skodallakin ja hämästeltiin, huoltoneuvoja huomasi hienosti, että järjestelmä haluaa OTA päivityksen. Laitettiin. Ei auttanut. Käytiin tarinoimassa maahantuonnille viestiä ja sit menin autolle ja jatkamaan matkaa. Heitin herjalla tuon uuden kolmannem näkymän päälle ja alko kyselemään että jos haluat peilata paina Ok painiketta.

Sit navista näytöltä sieltä peilaus päälle ja toimi!!!

heller

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 29.12.21 - klo:13:18
Heitin herjalla tuon uuden kolmannem näkymän päälle ja alko kyselemään että jos haluat peilata paina Ok painiketta.
Ehkä se on siellä taustalla lataillu karttoja tms :)
Model 3 Highland

Atsii

J0LAH

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 29.12.21 - klo:13:54
Lainaus käyttäjältä: JoLah - 29.12.21 - klo:13:18
Nonniin. Navi ostettu.

Oliko kallis hankinta?

390,00 â,¬

Columbus maksaa 1010 â,¬ autoa rakentaessa, että siihen nähden pari markkaa säästi. Näytöt näissä on samoja mun Boleron kanssa, erot lienee jossain muualla, ehkä äänentoistossa tms.

heller

Lainaus käyttäjältä: J0LAH - 29.12.21 - klo:14:15
390,00 â,¬

Columbus maksaa 1010 â,¬ autoa rakentaessa, että siihen nähden pari markkaa säästi. Näytöt näissä on samoja mun Boleron kanssa, erot lienee jossain muualla, ehkä äänentoistossa tms.
Saako navin molempiin ruutuihin yhtäaikaa?
Model 3 Highland

Atsii

Navin hankinta tuohon hintaan on kyllä hyvä ostos 😃

JoLah

Ei valitettavasti saa. Se näkyy joko tai, näytöllä tai mittaristossa tässä versiossa. Columbuksem navista en osaa sanoa. Mut on tää hieno  8)

Edit: Tässä kuva miten näkyy. Tossa näytöllä siis voi pitäö naturel vaikka puhelimen juttuja.

Hauskana detailina, 2 vai 3 vuotta sitten muuttui Uudenmaankadulle K-Market Hyvinkään kylään. Kartalla se näkyy Siwana  ;D

Tos®

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 29.12.21 - klo:18:53

Hauskana detailina, 2 vai 3 vuotta sitten muuttui...

Näihin voi  tottua, ellei kukaan niitä hoksaa poistaa heren karttatiedoista.
Se näyttää jopa 10 vuotta sitten kuopattuja firmoja.

Sinne korjailemaan https://mapcreator.here.com/

Samoin jos jollain kohtaa on väärä nopeustieto, sen pitäs tuota kautta korjaantua
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 29.12.21 - klo:18:53
Ei valitettavasti saa. Se näkyy joko tai, näytöllä tai mittaristossa tässä versiossa. Columbuksem navista en osaa sanoa.
Columbuksessa näkyy by default sekä keskinäytössä että mittaristossa.

heller

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 29.12.21 - klo:19:55
Columbuksessa näkyy by default sekä keskinäytössä että mittaristossa.
Tätä mietin myös. Eli tuo navin jälkiosto on vähän sama kuin golf mk8 "halvempi" navi. Sen saa näkymään vain toisessa näytössä. Octaviassa (Columbuksen kanssa?) se näkyy molemmissa vakiona. Hienoa nähdä silti että joku on tuonkin testannut :)
Model 3 Highland

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 29.12.21 - klo:19:27
Sinne korjailemaan https://mapcreator.here.com/
Samoin jos jollain kohtaa on väärä nopeustieto, sen pitäs tuota kautta korjaantua

Onko sinulla varmempaa tietoa, että Heren muutokset tulisi suoraan läpi autoon? Esim. suoralla tiellä oleva "mutka 50km/h" merkintä tai läpiajorajoitettu tie, jotka allekirjoittanutta riepoo? Olin siinä uskossa, että välissä on vielä joku operaattori, ainakin noiden liikennetietojen osalta.

Tein kuitenkin tunnukset tuonne Hereen, voihan sitä katsella sillä silmällä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy