Yleistä Sciroccosta

Aloittaja RoccoScientist, 07.12.09 - klo:00:30

« edellinen - seuraava »

Kasis

Voisi kuvitella "start-n-stop" auton kabiinissa olevan talvella kylmä(jos ei webastoa) ja kesällä taas kuuma. ;D
Varmaan pakkaskelillä ja aamuruuhkassa unelma?
Ei ehkä paras ominaisuus/toiminto täällä pohjolassa, tiedä häntä.
Scirocco & VI Golf Variant

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 16.01.12 - klo:13:34
Voisi kuvitella "start-n-stop" auton kabiinissa olevan talvella kylmä(jos ei webastoa) ja kesällä taas kuuma. ;D

Järjestelmän pitäisi tarkkailla kabiinin lämpötilan ja ilmastointiin asetetun lämpötilatoiveen välistä suhdetta. Jos kabiinissa on liian kylmä tai liian lämmin, niin silloin auton ei pitäisi sammuttaa moottoria lainkaan. Jos moottori sammuu ja lämpötila pääsee muuttumaan kabiinissa liikaa suuntaan tai toiseen, käynnistyy moottori itsestään. Käytännössä talvisin kabiini ei juurikaan ehdi jäähtyä, eikä kesäisin lämmetä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

sjobbe

Ai se kattoo kabiinin lämpötilaa? Selittää hieman sillä mulla on aina lämmin kabiinissa kun lähden, webaston takia. Moottorin öljy on kuitenkin melko kylmä ja mielestäni tuo on se mistä start-n-stop tulisi kattoa, eli sammuttaakko vai ei...

Kasis

Lainaus käyttäjältä: sjobbe - 16.01.12 - klo:15:35
Ai se kattoo kabiinin lämpötilaa? Selittää hieman sillä mulla on aina lämmin kabiinissa kun lähden, webaston takia. Moottorin öljy on kuitenkin melko kylmä ja mielestäni tuo on se mistä start-n-stop tulisi kattoa, eli sammuttaakko vai ei...

Ai kesällä ja talvella? ;)

Onko sulla tdi+tehdas webasto?

Sammuuko auto, jos kabiini ei ole lämmennyt esim. haluttuun 22 asteeseen  ???

sjobbe

Kyllä, mielestäni öljyn tulisi lämmetä mahdollisimman nopeasti toivottuun 90 asteeseen = konetta ei tulisi sammutella ennen sitä. Mutta kai saksan ingenjööri tietää paremmin...

Ei saa roccoon tehdaswebastoa. Mulla ei ole autom. ilmastointia niin en tiedä kabiinin asteita.

Kasis

Olen hieman "ulkona" start-n-stop-järjestelmästä, joten saatan esittää tyhmiä kysymyksiä.
Siis toimiiko lämmitys ja tuuletus(kesällä), kun auto on sammuksissa? Alkaako pukata kylmää kabiiniin, jos joutuu tämänhetkisillä keleillä(n.-10) ruuhkassa ajelemaan tai pitkään valoissa seisomaan vai onko autossa joku (esi)lämmitysvastus?

heki

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 16.01.12 - klo:22:41
Olen hieman "ulkona" start-n-stop-järjestelmästä, joten saatan esittää tyhmiä kysymyksiä.
Siis toimiiko lämmitys ja tuuletus(kesällä), kun auto on sammuksissa? Alkaako pukata kylmää kabiiniin, jos joutuu tämänhetkisillä keleillä(n.-10) ruuhkassa ajelemaan tai pitkään valoissa seisomaan vai onko autossa joku (esi)lämmitysvastus?

Ei ala palelemaan talvella. Auto ei pysäytä moottoria, jos se ei pysty pitämään lämmitystä päällä ja sama kesällä. Jos kesällä alkaisi lämpö nousta, käynnistää auto itsensä ja ilmastointi jatkuu normaalisti. Ilmastointi on koko ajan päällä kesällä, samoin talvella lämmitys.
Auto ei edes sammuta itseään, jos moottori "ei ole siihen valmis". Sammutuksen aikana kaikki toiminnot ovat normaalisti siis päällä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: sjobbe - 16.01.12 - klo:20:06
Kyllä, mielestäni öljyn tulisi lämmetä mahdollisimman nopeasti toivottuun 90 asteeseen = konetta ei tulisi sammutella ennen sitä. Mutta kai saksan ingenjööri tietää paremmin...

Kyllähän ingenööreillä luulisi tiedon olevan, mutta kuinka korkealla on moottorin eliniän maksimointi VAG-konsernissa. Tulee vain tuo hehkulamppuhuijausdokumentti mieleen...

Kasis

Tänään töistä kotiin ajellessa huomasin laitettuani vakkari 110km/h(gps 106km/h), näytti mfd:n digitaalinen mittari 111km/h ja viisari näytti 2km/h enemmän(113) ???
Tuon viisari vs digimittarin eron olen huomannut aiemmin, joka on n.2-3km/h.
Vakkarin ja digin ero ihmetyttää, kun ajoin motarilla, tasaisella/muutumattomalla nopeudella ???

Onko muilla mittareiden(viisari/mfd) välistä eroa?

OMK

Samat havainnot: Viisari näyttää enemmän kuin MFD ja vakkari yleensä saman kuin MFD, joskus jää roikkumaan vakkarilla + - 1km/h mfd:n näyttöön verrattuna.

re2

Se viisarihan näyttää tarkoituksella aina vähän yläkanttiin. Tästähän oli jo aiemminkin puhetta. Tuolla pyritään estämään sitä, ettei nopeusmittari näyttäisi missään olosuhteilla (vaikkapa muuttuneella rengastuksella) todellista nopeutta alhaisempaa lukemaa. Omalle MFD:lle en saa nopeutta näkyviin sen enempää vakkarilta kuin muutenkaan, mutta tuollaiset yhden kmh:n heitot ovat kyllä aika merkityksettömiä ja menevät mittausvirhemarginaaliin muutenkin - jopa useimmilla GePSeillä.

Kasis

En ole missään törmännyt aiemmin, että viisarin ja digitaalisenmittarin välillä olisi eroa. Se ei enempiä vaikuta ajamiseen tai mihinkään muuhunkaan.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: heki - 16.01.12 - klo:22:44
Ei ala palelemaan talvella. Auto ei pysäytä moottoria, jos se ei pysty pitämään lämmitystä päällä ja sama kesällä. Jos kesällä alkaisi lämpö nousta, käynnistää auto itsensä ja ilmastointi jatkuu normaalisti. Ilmastointi on koko ajan päällä kesällä, samoin talvella lämmitys.
Auto ei edes sammuta itseään, jos moottori "ei ole siihen valmis". Sammutuksen aikana kaikki toiminnot ovat normaalisti siis päällä.

Sellainen tarkennus, että toiminnot ovat päällä, mutta esimerkiksi ilmastoinnin kompura sammuu kyllä moottorin sammuttamisen yhteydessä. Samoin lämmitysjärjestelmä reagoi sammutukseen alentamalla puhallinnopeutta, koska muuten kabiiniin alkaisi pukata viileätä ilmaa nopeammin.

Edit: Niin ja minullakin viisarinäyttö näyttää hieman aavituksen suurempia lukemia kuin vakkariin asetettu nopeus. Sitä digitaalista nopeusnäyttöä en käytä, joten en siitä osaa sanoa.

re2

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:11:54
En ole missään törmännyt aiemmin, että viisarin ja digitaalisenmittarin välillä olisi eroa. Se ei enempiä vaikuta ajamiseen tai mihinkään muuhunkaan.

Se ainakin on ihan yleinen juttu nykyautoissa, että suoraan väylästä luettuna nopeustieto on aika tarkalleen oikein ja mätsää hyvin esim. GPS:n antamiin arvoihin, mutta siihen viisarille pistetään vähän kaupanpäällisiä. Juuri tuosta aiemmin mainitsemastani syystä. Totesin tämän saman myös edellisen autoni kohdalla. Tuota väylässä kulkevaa "oikeaa" lukemaa käytetään laskentaperusteena ajettujen kilometrien laskennassa ja ajotietokoneen kulutuslukemissa. Siihen en osaa ottaa kantaa "kumpi" lukema sinne MFD:lle poimitaan (kun itselläni sitä ei näy lainkaan).

RoccoScientist

Ei se vakkarin näyttökään oikeaa nopeutta näytä, joten tuskin näyttää MFD:nkään näyttö. Vakkari näyttää n. 6% liikaa (eli 106 km/h vakkarin mukaan on 100 km/h todellista) ja viisari lisää siihen kilometrin tai kaksi.

OMK

renkaan halkaisijastahan tuo aina riippuu että kuinka tarkkaan mfd näyttää oikeaa nopeutta. Olettaen että rengas on 'oikean' kokoinen ts. mfd näyttää oikean nopeuden, niin vakkari pitää nopeuden kohdillaan, jääden joskus hetkellisesti 1kmh alle tai yli. Viisari sitten näyttää jonkin verran enemmän kuin mfd.

Autohan ei renkaitaan tiedä eli aina lienee virhettä 'oikean' nopeuden kanssa suuntaan tai toiseen, kunnes nopeutta ruvetaan mittaamaan auton ulkopuolelta esim gps.

Vähän ehkä epäolennaista pohdintaa, pääasia että itse tietää kuinka kovaa ajelee. Itse olen ainakin niin ehdollikstunut katsomaan nopeutta näytöltä että viisarin paikalla voisi melkeen olla vaikka kello tjms kivaa :D Osa syynsä tähän on varmaan se että edellisissä autoissa 7v ajalta ei edes viisarimittaria ollut..

skriko

Onko kaikissa Roccoissa ajotietokoneessa nopeusnäyttö. En ole omassani sellaista huomannut. Missäs kohtaa se on, onko se vaikka ei ole vakkaria.

Mikko

Valkoisella ajotietokoneen näytöllä varustetuissa on. Vakkarin ei pitäisi olla vaatimus kun sillä on oma paikkansa näytöllä.

Kasis

Olisinko 5 kertaa katsonut mfd:ltä nopeutta, enkä 10s pidempään. Eilenkin se tuotti vain ihmetystä(neljän eri nopeuden taktiikka).
Värisevällä viisarilla mennään. ;)

Tänään on pompauttimet olleet 3 kertaa "jäässä", eikä maailma ole vielä kaatunut. ;D

proV1

Itse olen sen nopeuden poistanut sieltä mfd:ltä. Viisarilla mennään täälläkin :)

Tänään on vuosipäivä roccollani ja kaikki on mennyt kyllä tosi kivasti. Kilometrejä tullut 19300km. Itsellä ei ole isompia ongelmia ollut ikkunoiden eikä takaluukun kanssa. Yksi pompauttaja on vaihdettu ja ikkunat kaksi kertaa jumiutuneet, mutta aina on selvitty hyvinkin vaivattomasti näistä ikkunatilanteista. Ei ole mitään sulattelu-keinoja tarvinnut ottaa käyttöön. Nyt tietysti autotalli helpottaa tilannetta tänä talvena.

Täytyy tunnustaa että pahempaa pelkäsin, kun palstaa silloin ennen autonhankintaa lueskelin. Koputan nyt puuta, mutta oma yksilö on päässyt aika vähällä ja niiltä paljon puhutuilta takapään kolinoiltakin on säästytty. Eli ei valittamisia täällä! :)

Kasis

Lainaus käyttäjältä: OMK - 17.01.12 - klo:15:04
renkaan halkaisijastahan tuo aina riippuu että kuinka tarkkaan mfd näyttää oikeaa nopeutta. Olettaen että rengas on 'oikean' kokoinen ts. mfd näyttää oikean nopeuden, niin vakkari pitää nopeuden kohdillaan, jääden joskus hetkellisesti 1kmh alle tai yli. Viisari sitten näyttää jonkin verran enemmän kuin mfd.

Autohan ei renkaitaan tiedä eli aina lienee virhettä 'oikean' nopeuden kanssa suuntaan tai toiseen, kunnes nopeutta ruvetaan mittaamaan auton ulkopuolelta esim gps.

Vähän ehkä epäolennaista pohdintaa, pääasia että itse tietää kuinka kovaa ajelee. Itse olen ainakin niin ehdollikstunut katsomaan nopeutta näytöltä että viisarin paikalla voisi melkeen olla vaikka kello tjms kivaa :D Osa syynsä tähän on varmaan se että edellisissä autoissa 7v ajalta ei edes viisarimittaria ollut..

Talvirenkailla(205/55 16) erot:
Mittari-> gps
60km/h-> 55km/h
80km/h-> 74km/h
100km/h-> 92km/h

Kesärenkailla(225/45 17):

60-> 57km/h
80-> 76km/h
100-> 95km/h
120-> 113km/h

Kasis

Piti jo aiemmin kysellä teiltä, että jos avaatte esim. kuskinovea, niin laskeeko teillä ikkuna kahvan vedosta vai joudutteko työntämään ovea, että ikkuna laskee.
Joudun itse hieman työntämään ovea ulospäin, jotta kuskin ikkuna lähtee laskemaan. Mielestäni näin ei alkujaan ollut ja apukuskin ikkuna laskee, kun kahva on vedetty puoliväliin ???
Välillä kiireessä ehdin avata oven, ennen kun ikkuna on kerennyt laskea yhtään. >:(
Sisään mennessä ikkuna aukeaa kahvanvedosta.

Aanold

Perhana,

miten helposti ovipahvit irtoavat? Nyt on kuskin ikkuna jumissa, hyvällä säkällä jotain jossain välissä, huonolla moottori rikki? Huomenna töitten jälkeen katotaan sit tarkemmin, mutta nyt voi kerätä ideoita. :) Lähti siis siitä ettei ikkunat "tippuneet" ku olivat jäässä, lähti sitten mutta toinen jäi sitten puolitiehen eikä liikahda enää.

Kasis

Eikö liiku jos auto vaikka käynnissä ja avaat ko.oven ja painat "ikkunan avausta" ja sen jälkeen koitat sulkea, pitämällä namiskaa ylhäällä?
Mulla jäi kuskin ikkuna jumiin aiemmin, mutta sain ko.tavalla sen kiinni.
Kun sain ikkunan kiinni, pidin namikkaa ylhäällä n.10s("rajan opetus").
Edellisissä I ocussa ja golfeissa(IV+V) ainakin piti asettaa "raja" uudelleen, jos ikkuna jäi jumiin tai ei sulkeutunut kokonaan.

Aanold

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 17.01.12 - klo:23:08
Eikö liiku jos auto vaikka käynnissä ja avaat ko.oven ja painat "ikkunan avausta" ja sen jälkeen koitat sulkea, pitämällä namiskaa ylhäällä?
Mulla jäi kuskin ikkuna jumiin aiemmin, mutta sain ko.tavalla sen kiinni.
Kun sain ikkunan kiinni, pidin namikkaa ylhäällä n.10s("rajan opetus").
Edellisissä I ocussa ja golfeissa(IV+V) ainakin piti asettaa "raja" uudelleen, jos ikkuna jäi jumiin tai ei sulkeutunut kokonaan.

Tattis, täytyy huomenna kokeilla tätä.

Mikko

Minä jouduin viime talvena seisomaan 2 tuntia parkkihallissa autoa sulattelemassa (auto tyhjäkäynnillä) kun kävi juuri noin. Sitten se ikkuna vaan hetken päästä heräsi ja alkoi toimimaan. Tuon 2 tuntia olin myös pikahuollon puhelinjonossa ilman, että kukaan koskaan vastasi. Yritin moneen kertaan tuota edellä mainittua, mutta jostain syystä sekään ei silloin toiminut. Jälkikäteen mietin, että olisiko akun varaustila ollut tuolloin niin huono ettei suostunut käyttämään ikkunamoottoreita.

re2

^En usko että tuo olisi akun alhaisesta varauksesta kiinni, vaan pikemminkin jonkinlainen failsafe/cutoff, joka suojelee mekanismia rikkoutumiselta sekä käyttäjää rusentumiselta sulkeutuvan ikkunan väliiin. Liekö joku anturi antaa siellä odottaa palautumistaan, kun jää on estänyt alkuun lasia liikkumasta normaaliin tapaan?

Aanold

Ei auttanut, jumissa on ja pysyy. Miten tuon ovipahvin nyt sitten saisi pois...

Kävin Alppilan autohuollossa näyttämässä, meinasi että joko ikkunannostin tai moottori. Molemmat vaihdettuina lähemmäs 700. Huoh! Paree lähtee nyt jollain poppakonstilla. :P

Mikko

Tämä oli parasta mitä minä löysin ovipahvien irrottamisesta: http://www.sciroccocentral.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=9663

Tiivistettynä: kahva irti (se on sen kolmion takaa ruuveilla kiinni), ovipahvin alta pari ruuvia pois ja sitten vetäen pois. Pitää vissiin ne klipsit sitten sen jälkeen uusia, niitä saa varmaan marmorilta.

M1kke

Mitäs tavaraa Sciroccojen omistajat ovat ikkunoiden tiivisteisiin laittaneet jotta eivät jumiutuisi? Mitä kannattaa ostaa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy