Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Lionman

Tuota en ole seurannut. Eihän se voi pilviyhteyksiä avaamiseen käyttää kun ne on toivottoman hitaat. Mutta jos vaatii yhteydet päälle niin on bugi. Avaimen tunnistus lähellä pitäisi riittää.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Tai käyttää kyllä pilviyhteyttä kun sovelluksesta etänä ohjaa lukkoja. Mutta siitä ei nyt ole kyse.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Kojuvi

Ei mulla ainakaan tarvitse pilveä ovien avaamiseen. Tänään heittää yhteyden jatkuvasti poikki. Hattumies tulee aina uudestaan näytön oikeaan yläkulmaan, vaikka kuinka laittaa kaikki oikeudet päälle. Mutta kessy kyllä toimii. Turha haaveilla esilämmityksestä. Liekö yleisempi ongelma, vai saako sen jotenkin korjattua auton päästä?

Sped

Juu en tiedä tarvitseeko mullakaan, mutta huomasin vain yhteyden näissä kahdessa asiassa. Joka ihmetytti minuakin. Minulla on kyllä KESSY aktivoitu vieraskäyttäjällekin.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Farao

Seateissa ja Cuprassa ei käsittääkseni ole tuota lähestyvää ovien avaamista ja tuon se ottaa avaimesta - ei pilvestä VW:ssä. Se on ihan normia, että kun ulkona on kosteaa ei toimi kessyn avaus kahvaa hipaisemalla.

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Farao - 20.12.21 - klo:13:31
Seateissa ja Cuprassa ei käsittääkseni ole tuota lähestyvää ovien avaamista ja tuon se ottaa avaimesta - ei pilvestä VW:ssä. Se on ihan normia, että kun ulkona on kosteaa ei toimi kessyn avaus kahvaa hipaisemalla.

Tästä kessyn toimivuudesta kostealla kelillä rohkenen olla eri mieltä; edellisen korimallin Leonissa ei ollut kertaakaan ongelmia saada ovia auki kessyllä, poikkeuksena tähän vain tilanne, kun avaimen paristosta jännite laski tietyn rajan alle. Siitäkin selvisi uudella paristolla.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Farao

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 20.12.21 - klo:14:40
Tästä kessyn toimivuudesta kostealla kelillä rohkenen olla eri mieltä; edellisen korimallin Leonissa ei ollut kertaakaan ongelmia saada ovia auki kessyllä, poikkeuksena tähän vain tilanne, kun avaimen paristosta jännite laski tietyn rajan alle. Siitäkin selvisi uudella paristolla.

Ah tarkennus. Nykyiset VAG tuotokset (eli just nää uusimmat Golfit, Leonit, Cuprat jne.) ei toimi. On mullakin Fiat 500X jossa kessy on toiminut jo kuusi vuotta mistään välittämättä. Mutta kai tämä saksalainen laatutuote vaan täytyy ottaa tällaisena... kasana roskaa  8)

mfroberg

Njaa, Golfit 2015, 2018, 2019 ja 2021 sekä Leon 2017 ja ei ensimmäistäkään ongelmaa KESSYn kanssa. Taitaa olla nämä probleemat uutta keksintöä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Farao

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 20.12.21 - klo:15:30
Njaa, Golfit 2015, 2018, 2019 ja 2021 sekä Leon 2017 ja ei ensimmäistäkään ongelmaa KESSYn kanssa. Taitaa olla nämä probleemat uutta keksintöä.

Hyvä sinulle. Kuten täältä, Golf IV threadista, Octavia IV:ssä jne. threadissa näkee, niin kyllä näitä kessyongelmia on. En tiedä olosuhteista, eli onko talli tai jotain sinulla käytössäsi, mutta nyt kun oli ulkona kosteeta niin moni ulisi ettei toimi tuo kessy. Ainoa yhdistävä tekijä on ollut sama VAG-konserni ja samanlainen keli. Tästä voidaan päätellä, että konsernin tekeleissä on ongelmia riipumatta onko ne koottu Saksassa, Espanjass tahi Tshekeissä. Eli saksalaista laatua koko rahan edestä  ;D.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.12.21 - klo:20:19
Latausluukun tappi jälleen jäätynyt pystyyn. Nyt ajetaan taas luukku raollaan.
Sama homma. Olihan tuo viikon kunnossa pajalla käynnin jälkeen.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Farao - 20.12.21 - klo:15:50
Hyvä sinulle. Kuten täältä, Golf IV threadista, Octavia IV:ssä jne. threadissa näkee, niin kyllä näitä kessyongelmia on. En tiedä olosuhteista, eli onko talli tai jotain sinulla käytössäsi, mutta nyt kun oli ulkona kosteeta niin moni ulisi ettei toimi tuo kessy. Ainoa yhdistävä tekijä on ollut sama VAG-konserni ja samanlainen keli. Tästä voidaan päätellä, että konsernin tekeleissä on ongelmia riipumatta onko ne koottu Saksassa, Espanjass tahi Tshekeissä. Eli saksalaista laatua koko rahan edestä  ;D.
eipä tuo taida kosteudestakaan johtua. Meillä vuoden vanha kamiq ja oma Leon, molemmissa täysin satunnaisesti välillä ei toimi. Yleensä toimii. Kamiq jopa tallissa kotona eikä silti aina edes tallista aukea ovet kessyllä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Farao - 20.12.21 - klo:15:50
Hyvä sinulle. Kuten täältä, Golf IV threadista, Octavia IV:ssä jne. threadissa näkee, niin kyllä näitä kessyongelmia on. En tiedä olosuhteista, eli onko talli tai jotain sinulla käytössäsi, mutta nyt kun oli ulkona kosteeta niin moni ulisi ettei toimi tuo kessy. Ainoa yhdistävä tekijä on ollut sama VAG-konserni ja samanlainen keli. Tästä voidaan päätellä, että konsernin tekeleissä on ongelmia riipumatta onko ne koottu Saksassa, Espanjass tahi Tshekeissä. Eli saksalaista laatua koko rahan edestä  ;D.

No hyvä mulle sitten. Meillä vehkeet on aina olleet taivasalla säiden armoilla. Nämä KESSY-ongelmat _näyttäisivät_ olevan uusien vehkeiden ongelma, meillä ainoa tämä kriteerin täyttävä on rouvan uusin Golffi eikä siinä ole ainakaan vielä ollut ongelmia. Voihan ne toki olla tulossa. Mutta vanhemmissa en ole kuullut enemmistä ongelmista tässä asiassa. Jotain lienee siis muutettu uusiin?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Yaffa0

Kyllä nämä Kessy ongelmat liittyvät tähän uuteen sukupolveen. Edellinen Leon ST (2017) toimi tuonkin asian suhteen ongelmitta. Samoin meidän toinen auto, 2015 mk3 Skoda Fabia, on ollut ongelmaton Kessyn kanssa, aina toiminut. Molemmat autot seisovat ulkona taivasalla, ilman mitään katosta tai muuta suojaa.

Satunnaisia katkoja Kessyssä on ollut vain tässä uudessä Leonissa. Kahvojen pinta on sisäpuolelta nyt erilaista materiaalia, onko se syynä toimimattomuuteen Suomen olosuhteissa? Vai onko vika softassa? Avainkoodeihin tuli tiukennusvaatimuksia jokin aika sitten, koska vanhemmat Kessy-versiot oli suht. helppo murtaa. Selittääkö tämä sitä, että näissä uusissa on nimenomaan ollut ongelmia avauksissa, mutta sulkeminen/lukkoon laitto on kuitenkin aina onnistunut (siinä kun ei tarvitse salauskoodia purkaa). Isommat ongelmat kostealla viittaisi kyllä noihin materiaaliongelmiin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Ei se mene kessyllä aina lukkoonkaan, joten tuo spekulaatio avainkoodiongelmista lienee vain sitä: spekulaatiota. Koska ongelma on lähinnä satunnainen, itse spekuloisin kyseessä olevan softaongelman.

Lionman

Minulla on myös lukitus aina toiminut kosketuksella. On varmaan softassakin vikoja. Minä sain alussa (nyt 1v, tuo alussa oli 2kk pidon jlkn) softapäivityksen jonka jälkeen toiminut varsin hyvin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 20.12.21 - klo:23:53
Ei se mene kessyllä aina lukkoonkaan, joten tuo spekulaatio avainkoodiongelmista lienee vain sitä: spekulaatiota. Koska ongelma on lähinnä satunnainen, itse spekuloisin kyseessä olevan softaongelman.

Niin, en minä sitä miksikään muuksi väittänytkään vaan heitin ilmaan vaan mahdollisia vaihtoehtoja. Tarkoitin tuolla avainkoodiongelmalla juurikin softaongelmaa, eli kun vaikeampaa koodia on hitaampi lukea, niin auton CPU stiplaa sen kanssa. Ihan kuten se sekoilee vaikka auton toisen käyttäjän kanssa tai kuljettajaa vaihtaessa. Olen saanut toisen kuljettajan lisäämällä infosysteemin täysin kyykkyyn, josta se tokeni vain resetoimalla.

Itsellä nuo ovat toimineet pääosin hyvin, mutta muutaman kerran jättäneet reagoimatta. Silloinkin lukitus kuitenkin toimi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Farao

Itselläni tuo on aina mennyt lukkoon ja aina myös esim. takapaksi on kessynä auennut. Ainoastaan kahvojen sisäpinnasta ei ole auennut. Tämä on ollut vain näillä tietyillä sumuisilla keleillä ollut ongelmana ja se oli helppoa todentaa, koska kun auto oli työpaikan tallissa päivän -> toimi hyvin -> ulkona sumussa -> ei toimi. Kaikki muut kessyn ominaisuudet ovat toimineet ongelmitta itselläni, kuten tosiaan mainitsinkin. Muutenhan tuo on varsin ongelmaton kaikkiaan ollutkin.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.12.21 - klo:00:58
Tarkoitin tuolla avainkoodiongelmalla juurikin softaongelmaa, eli kun vaikeampaa koodia on hitaampi lukea, niin auton CPU stiplaa sen kanssa. Ihan kuten se sekoilee vaikka auton toisen käyttäjän kanssa tai kuljettajaa vaihtaessa. Olen saanut toisen kuljettajan lisäämällä infosysteemin täysin kyykkyyn, josta se tokeni vain resetoimalla.

Oman auton vaivojen satunnaisuuden kanssa painiessa olen tullut siihen uskoon että softasta tämä kaikki johtuu. Osittain varmaan ihan toimivaa koodia koska välillä auto toimii kuin unelma mutta useimmiten keskusnäyttö jumittaa ihan niinkuin cpu tekisi jotain muuta kuin mitä mä sen haluisin tekevän. Kessy ja front assist ongelmat voisin kuvitella liittyvän samaan koska niiden toimimattomuus ei tunnu olevan olosuhteista kiinni. Voihan se tietty olla et ongelma on raudassa et tietyssä tilanteessa nollat ei mahdukkaan johtoa pitkin eteenpäin, vain ykköset sopii ;)

Uuteen Golfiin on ilmeisesti tulossa kovasti uudistettu softa ja nopeempi prossu. Se puhuis tietty sen puolesta ettei ongelmat ole pelkästään softan puolella.

jukkanen

Minullakin kessy toiminut enimmäkseen ihan ok, mutta märällä kelillä avaus temppuilee. Vaikka vika onkin kai sitten useimmissa VAGin nykyversioissa, pitäisi tuohon nyt oikeasti joku korjaus kaikille saada, koska aikaisemmissa versioissa ongelmia ei ollut. Jotain on tehty nykymalleissa väärin. (Itselläkin my17 Leon toimi varsin täydellisesti tässäkin suhteessa.)

Olen nyt noin puolentoista kuukauden aikana ajellut 3157 kilometriä ja toissa päivänä ensimmäisen kerran pukkasi minut käyttäjänä ulos, ihan ajon aikana. Ajaessa ihmettelin, miksi auto alkoi tarjota "esittelykierrosta" ja "tärkeimpiä asetuksia", yms. Ohitin tämän sen kummemmin ajattelematta kun kumminkin sain Android Auton jatkamaan soittamistaan. Samana iltana kuitenkin huomasin ettei etänä saanutkaan mitään yhteyksiä autoon ja seuraavana aamuna lähdinkin ilman esilämmitystä. Eilen sitten tajusin että kyse on siitä että en ollutkaan itsenäni auton järjestelmässä, mikä selitti myös sen ettei istuimessa tahtonut löytyä oikein kunnon asentoa ja yksityisyysasetukset olivat kovin rajoitetut. Kun tämän tajusin ja kirjauduin itsenäni, ongelmat katosivat.

Viikonlopun yli 700 kilometrin ajojen aikana sain myös selvitettyä pari kertaa aiemmin vaivanneen ongelman, eli että kännykän musa youtube musicista ja kokeilun takia myös spotifysta alkoi pätkiä noin tunnin, puolentoista ajon jälkeen. Kyse oli vain siitä että jos Samsung 20FE on liian pitkään latauslaatikossa, se alkaa pätkiä ääntä. Pari-kolmea minuuttia ulkona laatikosta palauttaa toiminnan normaaliksi. Tämä lienee todennäköisesti puhelimen, eikä auton ongelma, mutta tiedosta saattaa olla jollekin muullekin hyötyä. Muuten tuo latauslaatikko on aivan loistava varuste, eikä tuokaan siitä huonoa tee.  :)

Auto on kyllä loistava ja vakaa ajettava huonommalla kelillä huonompikuntoisillakin teillä. Ainoa pieni valituksen aihe on että eturenkailla saisi kyllä olla enemmän painoa ja pitoa kiihdytystilanteissa (PHEV-versio), ja tietenkin se-mikä-lie-aina-käynnistyksessä-päälle-menevä-kaista-avustin joka on muutenkin ihan hirveä, mutta liukkaalla ja polanteisella tiellä järkyttävän ja hengenvaarallisen välimaastossa. Onneksi sen saa rattipainikkeilla pois, mutta ei kyllä haittaisi jos olisi edes vain yhden napinpainalluksen takana.

DBMan

Tässä on nyt tullut ajeltua kymmenisen kuukautta, ja kokemuksen mukaan nuo kirjautumisongelmat ja käyttäjän ulosheittämiset sun muu tietoliikennesekoilu on tapahtunett yleensä sunnuntaisin. Yhden kerran sunnuntai-iltapäivänä meinasi koko auto heittää veivinsä, kun oli SOS-moduulin yhteydet poikki. Nähtävästi VAG-konsernin tietomurha- ym. päivitykset, serverien huoltotoimet ja muu säätäminen ajoitetaan sunnuntaihin. Ja samalla pukataan käyttäjät pihalle järjestelmästä.

Tässä kuluneena sunnuntaina mullakin auto ilmoitteli, etten ollut kuulemma taas käyttänyt tiliäni pitkään aikaan, ja pyysi kirjautumaan, sähköpostiin tuli tietenkin taas ilmoitus, että "muutokset tallennettu" (eli että olen deaktivoinut kaikki palveluni, ihan varmaan juu) ja vielä eilenkin piti kolmeen kertaan kirjautua sisään autoon ennen kuin suostui pitämään minut kirjattuna käyttäjäksi.

Heikkohermoisempaa varmaan hirvittää, mutta alan olla jo ikään kuin tottunut näihin sunnuntaipäivän sekoiluihin. Koko softaan liittyvä viestintä on tietysti täysin ala-arvoista kuraa, siitä ei kyllä kukaan pysty päättelemään, että vika on konsernin softapuolen ropellipipojen, eikä auton käyttäjän.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Farao

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 21.12.21 - klo:10:53
Heikkohermoisempaa varmaan hirvittää, mutta alan olla jo ikään kuin tottunut näihin sunnuntaipäivän sekoiluihin. Koko softaan liittyvä viestintä on tietysti täysin ala-arvoista kuraa, siitä ei kyllä kukaan pysty päättelemään, että vika on konsernin softapuolen ropellipipojen, eikä auton käyttäjän.

No tämäpä juuri näin. Nyt kun näiden kanssa on oppinut elämän, ei itseänikään enää haittaa mikään, kunhan teknisesti auto toimii. Olen jotenkin tullut siihen tulokseen, et esim. appin toiminta tai muu on sellainen kiva bonus. Kun kaiken tekee autosta käsin, homma pelittää ihan mukavasti, mutta joku esilämmityksen toiminta on luokkaa Venäjän "Anatoli - not great, not terrible", eli toimii jos toimii, muttei se nyt hirveästi haittaa vaikkei toimisi ollenkaan. Softapäivityksiähän tähän tulee aina vähän väliä, muttei kyllä niin mitään infoa, että mitä ne oikeasti pitää sisällään. Jonkinlainen changelog olisi kivaa joskus ja toisinaan saada, että ymmärtäisi mitä tuo päivitys nyt oikeasti tekee.

miz

Mulla taas toimi connect nyttenkin viikonlopun ilman mitään ongelmia, tänään piti kirjautua pitkästä aikaa appiin uudelleen.
Tuosta appin toiminnasta huomannut sellaisenkin, että käskyt menee kyllä autolle päin nopeasti. Alkaa samantien latausasema pukata sähköä (näkyy merkkivalot ikkunasta) kun laittaa vaikka lämmityksen päälle. Puhelimen ruudussa sitten pyörii pallot vielä ehkä 20-30s ennen kuin palautetta tulee puhelimelle saakka.

Oli ilmeisesti tuo täällä puhuttu jumittava näyttö toista kertaa vajaan vuoden aikana, veti ruudun mustaksi, mutta ilmastoinnin säädöt näkyi ja toimi. Näytön uudelleen käynnistys palautti carplayn ja muut toiminnot. Nyt ymmärrän hyvin mistä puhutaan, erittäin ärsyttävää jos tuo kävisi jotenkin säännöllisesti..

Samoin vanha ystävä "tarkasta oikea sumuvalo" -herja on palanut melko useasti, valohan toimii ja on kertaalleen vaihdettukin. Ihan sama sinänsä, katsotaan sitten huollossa.
Kessyssä on täälläkin sama, kylmän kostealla ilmalla pätkii. Sade, pakkanen tai muut säät ei haittaa. Sekin ärsyttää kun on tottunut sen olemassaoloon.

jukkanen, voisin veikata että äänen pätkiminen johtuu puhelimen lämpöongelmista. Iphonet kuumenee myös melko kuumaksi tuossa langattomassa laturissa, mutta ei vielä ainakaan ole aiheuttanut kyykkäämistä, kuten joskus on käynyt kesällä auringonpaisteessa.

Onneksi mitään varsinaista käyttöä haittavaa vikaa ei ole vielä ollut.

Pheviin muuten voi varauksetta suositella 16A latausta. Melko tyytyväisenä käytin 8A viime talven yli, mutta on tuo tuplateho todella paljon miellyttävämpi nyt kun se on käytössä. Ehtii tekemään päivällä välilataukset, ja lämpeneekin nopsaan ilman tunnin valmistautumista lähtöön.

Hazz

Maailmalla huhutaan, että ensi vuoden alussa tulee Leoniin iso päivitys. Toivottavasti se korjaa ongelmat :)

Jännästi nää ongelmat on vaihdelleet. Välillä auto on toiminut kuin unelma, välillä on ollut enemmän ongelmia, nyt taas ollaan tilanteessa, että kosketusnäyttö toimii lähinnä valaistuksena ja koristeena. Huomenna ehkä toisin.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 22.12.21 - klo:09:30
Maailmalla huhutaan, että ensi vuoden alussa tulee Leoniin iso päivitys. Toivottavasti se korjaa ongelmat :)

Jännästi nää ongelmat on vaihdelleet. Välillä auto on toiminut kuin unelma, välillä on ollut enemmän ongelmia, nyt taas ollaan tilanteessa, että kosketusnäyttö toimii lähinnä valaistuksena ja koristeena. Huomenna ehkä toisin.
Pahasti vaikuttaa samalta kuin Windowsin päivitysten kanssa ollut pahimmillaan. Toistaalta kun korjaantuu niin toisaalla uudet ongelmat nostaa päätään. Onko muilla valmistajilla (muut kuin Seat, Volkswagen, Audi, Skoda) näin paljon ohjelmisto-ongelmia näiden uusien autojen kanssa? Ja jos ei niin mitä heillä tehdään toisin. Niin ja toisaalta ei ne rautaongelmatkaan pois suljettuja täysin ole...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

seatkuski

Sunnuntaina ei tosiaan päästänyt kirjautumaan, vierastilillä piti ajaa. Sen jälkeen ei ole kirjautumisen kanssa ollut ongelmaa, mutta esim. tänään ei lämmitys ollut mennyt päälle. Ei voi kyllä yhtään luottaa tuohon.. >:(

jukkanen

Yksi ominaisuus joka ärsyttää ja aiheuttaa totuttautumista on se että kaikki toimiessaankin tapahtuu valitettavan hitaasti. Käyttöliittymän käynnistyminen ja reagoiminen kosketuksiin on aivan liian hidasta. Jopa erilliset kosketuskytkimet reagoivat liian hitaasti. Kyllä tämän ominaisuuden kanssa toimeen tulee kun tottuu, mutta hyvä se ei ole. Kyllä nykyaikana pitäisi jo prosessoritehojen ja käyttöliittymäsuunnittelun olla sillä tasolla että kosketuksiin reagoidaan heti, ja kun kerran valikoissa joutuu kahlailemaan, välilehtien ja näkymien pitää vaihtua heti. Myöskin toiminto jossa sormen lähellä kosketusta ollessa näkymää, kuvaketta, pikkuisen muutetaan eri näköiseksi tai tekstilliseksi on minuta enemmän sekaannusta ja ongelmia luova kuin hyödyllinen. Autoa ajaessa pitää kuitenkin ensisijaisesti tarkkailla liikennettä, ja kun näyttöä vilkaisee, pitäisi saman tien nähdä mihin sen sormen viskaa, eikä enää lueskella siinä erilaisia vaihtuvia tekstejä ja odotella katsellen mitä tapahtuu seuraavaksi...  :o

Mikä ihme aiheuttaa tämän hitauden, liian hitaat prosessorit, liian monimutkaiset ja tehottomat ohjelmat?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 22.12.21 - klo:10:49
Mikä ihme aiheuttaa tämän hitauden, liian hitaat prosessorit, liian monimutkaiset ja tehottomat ohjelmat?
Molemmat. Autoissa käytetään vanhoja prosessoreja. Se onkin yksi syy miksi kärsivät nyt sirupulasta. Lisäksi koodi on hyvin todennäköisesti tehotonta.

Tesla hallitsee tämän. Heillä on uudemman sukupolven prosessorit ja osa jopa itse sunniteltuja. Lisäksi koodi on parempaa. Pystyivät esimerkiksi nyt sirupulan aikana vaihtamaan raudan uuteen. Ohjelmistossa tarvitsi vain koodata alimman tason suppea rajapinta tukemaan uutta prosessoria.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hazz

Olis mielenkiintoista tietää mikä siellä mättää. Tänään mennessä auto toimi hyvin, mitä nyt kosketus toimi hitaammin kuin parhaimmillaan. 50min seisonnan jälkeen auto toimi edelleen hyvin mutta motarilla lane assit sanoi, että error eikä sen jälkeen enää tarvinu vakkaria käyttää. Muuten auto toimi hyvin. Eilen tosiaan kosketusnäyttö ei toiminu, avaimesta tuli herjaa kun yritti käynnistää autoa eikä auto vaihtanut käyttäjää avaimen perusteella. Eilen myös moottori käynnistyi aamulla liikkeelle lähdettäessä, tänään ei. Miksi tänään toimi ja miksei eilen??

miz

^
Oliko sama lämpötila, auto seissyt ja ladattu samalla tavalla?
Yleensä on suoraan sidoksissa akun sisäiseen lämpötilaan, jos on jääkylmä akku niin lähtee bensalla. Joskus harvakseltaan on kyllä mulla lähtenyt bensalla vaikka ei pitäisi olla lämpötilan tai akun varauksen puolesta pakollista.

Ajoavustimien toimimattomuuteen on mulla aina liittynyt kameran tai tutkan edessä oleva jää/kuura. Pro kertaa toki on herjannut startissa, mutta ne on häipyneet hetken päästä itsekseen.

Täältä sain joskus vinkin carplayn tahmaamiseen että menee car valikkoon ja sitten takaisin carplayhin niin toimii sujuvammin. Vai mistä toimintojen tahmaamisesta on kyse?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 22.12.21 - klo:10:49
Yksi ominaisuus joka ärsyttää ja aiheuttaa totuttautumista on se että kaikki toimiessaankin tapahtuu valitettavan hitaasti. Käyttöliittymän käynnistyminen ja reagoiminen kosketuksiin on aivan liian hidasta. Jopa erilliset kosketuskytkimet reagoivat liian hitaasti. Kyllä tämän ominaisuuden kanssa toimeen tulee kun tottuu, mutta hyvä se ei ole. Kyllä nykyaikana pitäisi jo prosessoritehojen ja käyttöliittymäsuunnittelun olla sillä tasolla että kosketuksiin reagoidaan heti, ja kun kerran valikoissa joutuu kahlailemaan, välilehtien ja näkymien pitää vaihtua heti. Myöskin toiminto jossa sormen lähellä kosketusta ollessa näkymää, kuvaketta, pikkuisen muutetaan eri näköiseksi tai tekstilliseksi on minuta enemmän sekaannusta ja ongelmia luova kuin hyödyllinen. Autoa ajaessa pitää kuitenkin ensisijaisesti tarkkailla liikennettä, ja kun näyttöä vilkaisee, pitäisi saman tien nähdä mihin sen sormen viskaa, eikä enää lueskella siinä erilaisia vaihtuvia tekstejä ja odotella katsellen mitä tapahtuu seuraavaksi...  :o

Mikä ihme aiheuttaa tämän hitauden, liian hitaat prosessorit, liian monimutkaiset ja tehottomat ohjelmat?

Minusta kosketusnäyttö toimii ihan hyvin ja nopeasti, kunhan sen vaan antaa käynnistyä. Eli heti kun laittaa virrat päälle, niin käynnistyminen on hidasta ja jos sen aikana erehtyy painelemaan nappeja, niin kaikki on liimassa. Eli pitää rauhassa odottaa, että laite lähtee käyntiin, n 25-30 s., niin sitten se on ihan käyttökelpoinen, ainakin tässä MY2022 mallissa. En tiedä onko tässä sitten uudempi CPU kuin MY2021 malleissa.

Ongelmia lienee muuallakin. Naapurin 100 tonnin Mersussa ei Webasto toimi appin kautta kuin sattumalta. Se on lohdullista nähdä, että kallis sijoitus ei tuo välttämättä parannusta asiaan.

Teslassa voi softa toimia hyvin, mutta korin maalaus ja koripaneelien sovitus on sitten 80-luvun autojen tasoa. Olen katellut parkkipaikoilla näkemiäni Tesloja ja monessa niissä koripellit irvistää ja maalausjälki on huonoa (naarmuiset pellit ja tai ohut maalipinta). Auton valmistaminen vaatii perinteitä, jota Teslalla ei vaan vielä ole. Koko ajan se toki kehittyy. Heilläkin on muuten softassa aina silloin tällöin ongelmaa, mm. etäyhteyksissä, varsinkin uudemmissa malleissa. Vanhemmat toimivat kuulemma paremmin. Näin väitti tuttuni, jolla on Model Y. Siinä mallissahan toimii takaovetkin varsin hyvin (melkein aina)  ::)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy