Cabriolet MK1 rätin vaihto

Aloittaja Jaska.T, 25.10.20 - klo:11:00

« edellinen - seuraava »

Jaska.T

Tilasin alunperin Eurotopilta uuden sisäverhoilun kun vanha oli sen verran homeessa ja kellastunut. Tätä projektia varten piti raottaa myös ulkorättiä ja siitä idea lähti myös rätin vaihtoon. Aikani lueskeltuani eri foorumeita maailmalta päädyin hankkimaan mohair-rätin laadukkaampana Cabriozentrumista. Rötti on kyllä hienoa tekoa.

Asennusohjeita on tullut luettua ja videoita katseltua riittävästi. Eurotopin ohjeet jopa tulostettuna tallilla. Sain kaikki asennettua viimein siististi mutta kun koitin saada kattoa kiinni, se oli niin pingotuksessa että pituus jäi 2cm vajaaksi eikä saanut edes voimalla kiinni. Sitten vasta kun peräpäätä löysäsi meni kiinni ja siellä rätti ei tietenkään ole enää pussilla urassa vaijerin kanssa. Nyt laitoin etupään liimaukseen voimaliimalla ja jännityksellä odotan onko vaikutusta.

Onko jollain jotain kokemuksen kautta tulleita vinkkejä antaa tähän projektiin?
Olen käyttänyt itse rättiä irti 7 kertaa tämän aikana enkä keksi mistä puuttuvat sentit tulisi

Jaska.T

Itse itselleni taas vastaten: kyllä nuo rätit saa venytettyä paikoilleen. Kunnolla kiinni vain joka puolelta. Tuulihakoja vasten ensin antaa venyä ja lopuksi rätin etuosan reunoilta kiristysliinan koukut sivuissa oleviin metalliosan reikiin kiinni, käsijarru päälle ja eteenpäin venytys.  5 päivää oli hallissa ja nyt kun kävin niin katon sai kiinni asti :-)

Harrastaako täällä kukaan näitä vanhoja romuja vai eikö kukaan vain korjaa niitä/uskalla kommentoida? Erään toisen kolmikirjaimisen saksalaismerkin foorumilla olisi tässä ajassa tullut niin monta eri versiota rätin vaihdosta jo tässä ajassa.

Tos®

Itsellä on -92 quartett.

En ole huomannut aiemmin tätä keskustelua.
Rätin olen vaihtanut itsekkin vuosia sitten.

Takaikkunalle kannattaa tehdä reikä vasta kun on ajanut jonkun aikaa.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jaska.T

Mulla ehti rätti olla kiinni jotain 3-4vko, tänään puhkoin ikkunan reiän ja niittasin rätin kiinni ja lasi paikoilleen.

NoAbsolution

Täällä myös mk1 cabrio, -89
Rätti vielä alkuperäinen mutta tarkoitus vaihtaa ja toi carbriozentrumin on mulle ainoa vaihtoehto.
Ja canvas tulee sit kun sen päätän ostaa, toi alkup vinyyli on shaissee

Jaska.T

Ne myy eBayssa ”kauneusvirheellisiä” sopuhinnalla ja nimenomaan mohair luokka 4 eli lähes se paras. Kummkyselin myyjiltä lisää niin kommentti oli etten tule ikinä löytämään sitä virhettä miksi tuo on luokiteltu pikkuvikaiseksi.

oski

Moro,
meillä mk1 avo ja katto aivan repaleinen, auto muuten nätissä kunnossa...
Oisko linkkejä, mitä ulko/sisäkattoa olette käyttäneet JA saisiko joltain apuja/ ottaisko projektin työn alle (nimim. nolla kokemusta rättien asentamisesta...)

Auto on aktiivisessa ajossa ja liikkuu JKL  - Lapua välillä

Tos®

Lähdin vaihtamaan omaan kattoa pelkästään netin ohjeiden mukaan, siitä on jo 10 vuotta - mutta jos jotain uutta huomioita, niin katon kiristävät vaijerit ovien kohdalta saattaa olla ruostuneet poikki.
https://www.ecstuning.com/b-genuine-volkswagen-audi-parts/wire/1e0871971/

https://www.verdeck.de/en/convertible-tops/vw-volkswagen/golf-convertible-tops/golf-mk1/
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mikant

Itse vaihdatin rätin verhoilijalla. Vuosi eteenpäin niin oli istuimien ja ovipahvien verhoilut olohuoneessa.
Istuimiin tuli uudet vaahtomuovit ja verhoilun istuvuus oli kuin alkuperäistä olisi laittanut paikoilleen. Ryhtiä tuli penkkeihin todella paljon uusilla vaahtomuoveilla. Voin suositella jos sisustan päivitys kiinnostaa, ainoa miinus että alkuperäisellä kuviolla ei ollut verhoiluja tarjolla.

Täältä tilasin https://www.cabriozentrum.com/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy