DIY: Tiguan 2007-2016 vetokoukun asennus

Aloittaja enraa, 14.10.20 - klo:13:25

« edellinen - seuraava »

enraa

Tervehdys.

Hankin tuossa 2013 Tiguanin hyvän vetomassan ja nelivedon vuoksi vanhan Caddy Maxin tilalle.
Vetoauton tärkein ominaisuus on tietenkin vetokoukku, jota ei omassa autossani ollut. Ajattelin, että samapa tuo, asentelen vetokoukun sitten itse.

Valitettavasti tarkemmin autoa tutkiskellessa huomasin, ettei autossa ollut edes vetokoukkuvalmiutta joka käytännössä tarkoittaa töpseliä kuskinpuoleisten takaluukun vehoilujen alla.
Tästä riemastuneena ajattelin että laitan vain jonkin yleismallisen sähkösarjan takavalojen johtoihin kiinni mutta eihän se käy päinsä, vaan kaikki kuuluu tehdä aina vaikeimman kautta, joten päädyn OEM ratkaisuun.

Alkuhöpinöiden jälkeen päästäänkin itse aiheeseen. Tähän varmaan kuuluu pakolliset omalla vastuulla höpöhöpö-selitykset, eli älä ryhdy hommaan ellet tiedä mitä olet tekemässä.

Osat oem-vetokoukun asennukseen:
- Johtosarja CAN gateway-sulakerasia-vetokoukun ohjainlaite, eli se auton puoleinen "vetokoukkuvalmius" joka minulta puuttui. Kufatec 34330
- Vetokoukun ohjainlaite. Ostin omani eBaystä. Faceliftiin 1K0 907 383 F, prefaceliftiin 1K0 907 383 D
- Vetokoukku, alkuperäinen kääntyvä malli. En tiedä onko näihin edes ollut muita (kiinteitä) saatavilla. Ostin omani Autokeskus Haapalasta eli purkaamolta. Koukku oli peräisin 2008 vuotisesta mutta toimii faceliftissäkin. 5N0 803 880 F. Jokin muu versio varmastikin käy myös.

Auton puoleisen johtosarjan asennus:
Johdot vedetään kuskinpuolen verhoilujen alta. Malttia verhoilujen irrotuksessa, lähtevät tietyssä järjestyksessä irti. Sitten vaan uutta johtosarjaa nippusiteillä alkuperäisten kylkeen kiinni.


Seuraavaksi akun napa irti ja ratin alle. Valokytkimen alla on ruuveja eli se irti, myös kojelaudan päätymuovi ja valokytkimen alla oleva avattava lokero pitää irroittaa. Mittariston edessä on lista jonka irrottamalla pääsee vielä yhteen ruuviin käsiksi.
Tämän jälkeen sähköt onkin mukavasti käsillä ja sulakeboksi irtoaa kahdella TX25 kantaisella ruuvilla. Tässä kuvassa näkyy myös 09 moduulin beige liitin releiden takana, sinne täytyy kolvata yksi johto kiinni. Liitin aukeaa helposti ja työskentelytilaa on ihan hyvin.


Sulakeboksia pystyy ihan hyvin pyörittelemään johtojen varassa ja sen taustapuolella on muovikotelo joka on klipseillä kiinni. Kotelo irti ja päästään tökkimään johtosarjan liittimet vapaisiin lähtöihin.
Ohjeessa luki että tulisi käyttää paikkoja 40, 41 ja 42. Ne eivät toimi sillä vastakappaletta ei saa paikoilleen, joten käytin paikkoja 37, 38 ja 39. Näiden lisäksi johtosarjan mukana tuli sulakkeen toiseen napaan kytkettävä jatkuvan virran syöttöpiuha. Sulakerasiaan täytyy myös tehdä yksi juotos jossa varastetaan olemassa olevasta mustavalkoisesta piuhasta virta (kuvassa vasemmalle menevä valkoinen johto). Nämä kaikki on esitetty myös Kufatecin ohjeessa.


CAN-ohjainlaite on inhottavasti rattiakselin oikealla puolella melko syvällä kojelaudan sisällä. Sen liittimeen pääsee kyllä käsiksi kun irroittaa kuskin jalkatilan ilmasuuttimen putken. Ohjainlaitteeseen meneviin johtoihin juotetaan kaksi lisää, eli tietysti CAN high ja CAN low pinneihin 15 ja 5. Pinni kannattaa irrottaa liitinrungosta kolvaamisen ajaksi. Mielellään yksi kerrallaan sillä molemmat johdot ovat saman värisiä. Tässä kuvassa CAN high pinni on irrotettu liitinrungosta.


Sitten vaan väyläjakahan johtosarjaan teipillä lisätyt johdot kiinni ja paketti kasaan.


Eli:
- 4 liitintä sulaketauluun + niille virransyöttö
- 1 irtojohto sulaketaulun olemassa olevaan johtoon
- 1 irtojohto beigeen 09 ohjainlaitteen liittimessä olevaan johtoon
- 2 johtoa CAN-väylään nykyisiin johtoihin.

Nyt kun "vetokoukkuvalmius" on asennettu, päästään asentamaan itse koukku ja ohjainlaite.

Takapuskurin irrotus ja koukun asennus:
Takapuskuri irtoaa melko helposti:
- Pyöränkaaren muoveja raotetaan molemmin puolin. Alta paljastuu muovinasta joka kammetaan auki.
- Rekisterikilpi irti ja 2 ruuvia kilven alta auki.
- Pyöränkaarista sisälokareiden ruuvit auki, 2kpl/puoli.
- Takaluukun aukosta takavalojen vierestä ruuvit auki, 2kpl/puoli.
- Puskurin alaosasta auton alta yhteensä 5kpl isompaa ja pinenempää ruuvia.

Lisäksi verhoilujen purkua johtojen vetoa varten, tavaratilan sivuposki irtoaa kun kassikoukun ruuvin ja yhden kiinitysruuvin poistaa ja verhoilun kampeaa auki.

Tavaratilan oikealta puolelta pitää irroittaa tutkan johtosarjan liitin. Riittää kun sivulokeron kannen avaa, johtosarjan liitin on heti luukun takana.

Sitten vanha törmäyspalkki pois ja vetokoukun runko paikoilleen:


Ennen takapuskurin asennusta siihen tulee tehdä reikä vetokoukun vapautusmekanismille. Puskurin taustapuolella on valmiit ääriviivat aukkoa varten. Tässä kannattaa käyttää malttia ja esimerkiksi viilasarja on oiva apu.
Kuvassa näkyy johdot vedettynä pyöränkaaren päälle sekä koukun vapautusmekanismin peiteläpyskä.


Tässä vaiheessa ei tarvitse kuin liittää ohjainlaite liittimiin ja kasata verhoilu jonka jälkeen päästään koodaukseen.

Koodaus:
Koodaus on hyvin yksinkertainen eikä ohjeita minusta tarvita mikäli on ennenkin käyttänyt VCDS:ää ja tietää CAN-autojen perusperiaatteet. Järjestys on seuraava:
- CAN Gateway --> Installation list --> 96 Trailer
- 01 Engine --> Long Coding Helper --> trailer installed
- Park Assist --> Long Coding Helper --> trailer installed

Lisäksi varusteista riippuen muillekin ohjainlaitteille pitää kertoa että koukku on asennettu. Ohjeita Ross-Techin sivuilla: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(5N)

Sitten vaan testaamaan valojen toimintaa!
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Tos®

#1
Jarruille voisi kertoa myös asian, niin saa yhdistelmävakautuksen päälle.

Channel 056: Trailer Stabilization
This channel should not need to be modified unless a 03980 - Adaptation for Vehicle and Trailer Stabilization; Incorrect Setting DTC is stored.

0 = Trailer Stabilization inactive
1 = Trailer Stabilization active [NOT FOR PR-B27/B29/B30/B34/B35/B36/B38/B39/BU1/BU2]
WARNING: Trailer Stabilization MUST NOT be enabled for the following Countries PR-B27/B29/B30/B34/B35/B36/B38/B39/BU1/BU2 due to Legal and Liability Concerns!
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy