Polo Classic 1.6 bensa -99 käy vain 2 sekuntia/Ehkä ajonestolaite

Aloittaja Terho82, 12.07.20 - klo:11:52

« edellinen - seuraava »

Terho82

Hei,

Polo käy startatessa n. 2 sekuntia. Missä vois olla vika?

Polttoainejärjestelmä tarkastettu.(Polttoainepumppu, ruiskutus suuttimet, bensapaineensäädin)

En usko olevan sytkäpuolella koska käy niin nätisti tuon 2 sekuntia.

Epäilen ajonestolaitetta. Miten sen voi selvittää? Mulla on kaksi sirullista avainta. Kummallakaan ei toimi.

Olis hyvät neuvot tarpeen. Voiko ajoneston kytkeä pois jotenkin kotikonstein?

Kiitos jo valmiiksi jos viitsit nähdä vaivaa vastataksesi.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Ajonestolta kuulostaa. Sen pystyy kyllä poistamaan, mutta ei "kotikonstein", vaatii kaapeleita ja sovelluksia, mahdollisesti jopa ecun irroituksen ja muistipiirin lukemisen erillisellä lukijalla.
Kristallipalloa hivenen tuossa hieraisin ja se kertoi että vika voisi olla mittaristossa joka on hukannut avaimet muististaan, ne kun opettaisi takaisin niin auto alkaisi taas toimimaan. Vilkuttaako mittaristo ajoneston valoa ollenkaan? syttyykö se edes palamaan kun autoon kääntää virrat päälle?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Terho82

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 12.07.20 - klo:12:17
Vikakoodien luku ihan ekana.

Omalla eika kaverin vikakoodinlukijalla saa yhteyttä ecuun. Täytyy vissii luettaa jossain muualla. Hankalaa kun auto ei liiku.

Terho82

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.07.20 - klo:13:05
Ajonestolta kuulostaa. Sen pystyy kyllä poistamaan, mutta ei "kotikonstein", vaatii kaapeleita ja sovelluksia, mahdollisesti jopa ecun irroituksen ja muistipiirin lukemisen erillisellä lukijalla.
Kristallipalloa hivenen tuossa hieraisin ja se kertoi että vika voisi olla mittaristossa joka on hukannut avaimet muististaan, ne kun opettaisi takaisin niin auto alkaisi taas toimimaan. Vilkuttaako mittaristo ajoneston valoa ollenkaan? syttyykö se edes palamaan kun autoon kääntää virrat päälle?

Mä en itseasiassa tiedä missä tossa on ajoneston merkkivalo?
Onko avainten siru muistissa mittaristossa? Onko joku joka niitä ohjelmoi uudelleen? Ja mitähän maksaa?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Terho82 - 12.07.20 - klo:13:17
Omalla eika kaverin vikakoodinlukijalla saa yhteyttä ecuun. Täytyy vissii luettaa jossain muualla. Hankalaa kun auto ei liiku.

Tämä haiskahtaa yhä enemmän mittaristovialta.

Laitahan kuva siitä mittaristosta. Avainsirussa oleva merkkijonopätkä tallentuu mittariston muistiin, ja jos se avaimesta luettu merkkijonopätkä täsmää siihen mikä mittaristossa on myös tallessa, antaa mittaristo ECUlle käyntiluvan ja ecu ei sammuta autoa heti käynnistyksen jälkeen.


tämän ikäiseen autoon pystyy melkein kuka tahansa kyläseppä uudelleenohjelmoimaan avaimia, PIN-koodi tosin pitää kaivella ensin tietoon mittaristosta mutta siihen riittää parinkympin kiinalaiset työkalut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Terho82

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.07.20 - klo:15:41
Tämä haiskahtaa yhä enemmän mittaristovialta.

Laitahan kuva siitä mittaristosta. Avainsirussa oleva merkkijonopätkä tallentuu mittariston muistiin, ja jos se avaimesta luettu merkkijonopätkä täsmää siihen mikä mittaristossa on myös tallessa, antaa mittaristo ECUlle käyntiluvan ja ecu ei sammuta autoa heti käynnistyksen jälkeen.


tämän ikäiseen autoon pystyy melkein kuka tahansa kyläseppä uudelleenohjelmoimaan avaimia, PIN-koodi tosin pitää kaivella ensin tietoon mittaristosta mutta siihen riittää parinkympin kiinalaiset työkalut.

Okei.

Mitäs mieltä siitä, kun naapurikorjaamon ukko kävi vikakoodin lukialla kokeilemassa yhteyttä ecuun.
Meinas että kun ei saa ollenkaan yhteyttä voi olla eku rikki. Sanoi että kyllä jos ecu ehjä niin siihen saa yhteyden ja lisäksi pystyy lukemaan onko ajonestoon liittyvää koodia historiassa.



Tos®

#7
Ajoneston lukupuolan hajoaminen on yleinen vika, kannattaa etsiä vaikka FFP:ltä lisää....
Mutta tosiaan avaimenkuvan pitäs vilkkua mittaristossa

Toisaalta se ei kyllä muuta kuin starttaisi, jos ecu olisi viallinen
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Terho82

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.07.20 - klo:17:36
Ajoneston lukupuolan hajoaminen on yleinen vika, kannattaa etsiä vaikka FFP:ltä lisää....
Mutta tosiaan avaimenkuvan pitäs vilkkua mittaristossa

Ei vilku avaimenkuvaa.

Tos®

Onko koskaan edes ollut? Voi olla ettei polossa sellaista ole ollenkaan?
Voi myös olla että lamppu on poistettu/kärähtänyt?

Ajonestoon pitäisi päästä erikseen vcds:llä kurkkimaan, samoin mittaristoon.
Näkyy olevan erillinen boksi vielä tässä mallissa.
6H0953257A tuli googlessa vastaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jultsu

Joo, tämä olikin sitten vielä pykälää vanhempaa mallia, loppuvuodesta -99 tuli jonkin sortin facelift ja sähköjärjestelmät nuorentuivat ja modernisoituivat, oletin että sen aikakauden autosta puhuttaisiin. Sitten ei auta muu kuin iskeä VCDS kiinni ja katsoa mihin ohjainlaitteisiin se saa yhteyden, minnekä ei.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Terho82

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.07.20 - klo:21:26
Joo, tämä olikin sitten vielä pykälää vanhempaa mallia, loppuvuodesta -99 tuli jonkin sortin facelift ja sähköjärjestelmät nuorentuivat ja modernisoituivat, oletin että sen aikakauden autosta puhuttaisiin. Sitten ei auta muu kuin iskeä VCDS kiinni ja katsoa mihin ohjainlaitteisiin se saa yhteyden, minnekä ei.

No en nyt tarkkaan tiedä mikä on tarkalleen VCDS mutta jos se on laite joka kytketään auton obd liittimeen niin kolmea eri laitetta on kokeiltu eikä millään saa yhteyttä mihinkään. yhteysvirheestä ilmoittaa kaikki laitteet

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.07.20 - klo:13:05
Ajonestolta kuulostaa.

Ajonestolaite yleensä katkaise bensapumpun/ecun virran, joten moottorin ei pitäisi käynnistyä ollenkaan.

Vekkula

^ 1997 Toledo lähti käyntiin kyllä mutta sammui sekunnin-parin kuluttua kun teetin uuden avaimen ja korjaamo unohti parittaa sen auton kanssa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Terho82

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 13.07.20 - klo:22:44
^ 1997 Toledo lähti käyntiin kyllä mutta sammui sekunnin-parin kuluttua kun teetin uuden avaimen ja korjaamo unohti parittaa sen auton kanssa.

Kyllä sellanen kokemus mullakin on et sammuttaa vasta käynnistyttyä

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.07.20 - klo:22:34
Ajonestolaite yleensä katkaise bensapumpun/ecun virran, joten moottorin ei pitäisi käynnistyä ollenkaan.

Nimenomaan VAG tyyli on se että ajonesto sammuttaa moottorin vasta parin sekunnin päästä käynnistymisestä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.07.20 - klo:22:51
Nimenomaan VAG tyyli on se että ajonesto sammuttaa moottorin vasta parin sekunnin päästä käynnistymisestä.


...jonka vuoksi sen nimi onkin ajon esto, ei käynnistyksenesto  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Terho82

#17
Voiko ajonesto kuitenkaan estää vikakoodien lukemista? Eli olisiko tässä tapauksessa kuitenkin ECU rikki?

MItäs sanotte jos otan romutusautosta ECU:n, ajonestoboxin ja virtalukon avaimineen? Olisko ratkaisu?

Ja kun tässä aijemmin puhuttiin mittaristosta ja sen avainten luennasta. Niin ymmärsinkö oikein että kun tässä mallissa ajonestolle on aivan oma laatikkonsa niin silloin mittaristo ei ole tekemisissä ajoneston kanssa??

Kiitos vastauksista

Jultsu

Toimiva ajonesto ei romuta diagnostiikkaväylän toimintaa, mutta viallinen laite väylällä voi paskoa kaikki laitteet mykiksi.

Tuota temppua voi kokeilla jos ei ole kovin kalliita osia.

Jos ajoneston purkki ei ole mittaristoon integroitu, tällöin sillä mittaristolla ei ole mitään tekemistä enää ajoneston kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tkp

Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois

Tos®

OBD mokkulat on mitä on, katso lähin apuri täältä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Lainaus käyttäjältä: tkp - 14.07.20 - klo:14:58
Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois

Tuo jälkiasennusmankka vaikuttaa paljonkin 90 luvun vaggineissa, suosittelen samaa.
Kunnollisessa vikakoodinlukulaitteessa on tätä varten merkkivalo liittimessä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Terho82

Lainaus käyttäjältä: tkp - 14.07.20 - klo:14:58
Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois

Kokeilin myös tuota kikkaa, kun olin täältä foormilta tuosta lukenut. ei saanut signaalia vaikka mankan piuhat oli irti.

Tos®

Onhan kaikki sulakkeet ok?

Eihän siinä ole mitään jälkiasennettua hälytintä?
Suosittelen edelleen VCDS apureita
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Terho82

Ostin kolariautosta, ecun, ajonestoboxin, virtalukon ja avaimen.
mut kerrokaas miten virtalukko irtoo ohjausakselista? Heti ratin alla on hokki jossa ratin rihlat ja pieni kartio. Sen alla on jousi jonka alla virtalukon runko. Pitäiskö tuo rihlaholkki ja jousi nousta tuosta pois. On tiukassa.

Kiitos neuvoista.


Jultsu

Et tarvitse virtalukkoa etkä avainta, pelkästään sen sirun (joko kiinteä grafiittipalanen tai lasiputkilo) jonka saa korkkaamalla avaimen kuoret auki. Liimauksesta riippuen sitten kumpi on helpompi, vaihtaa avainterä vai sirun kera muovikuoret alkup. avaimeen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Erityisen laiska mies voi vielä teipata sen purkuauton avaimen kokonaisuudessaan ratin muovien alle lukupuolen viereen, jolloin auton ajonesto "ohitetaan" aina millä tahansa avaimella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Terho82

Okei, mut miten toi virtalukko irtoo ohjauspyörän akselista? Onko tietoa?

Jultsu

Ei ole tietoa, mutta edelleenkään sitä auton alkuperäistä virtalukkoa ei tarvi irroittaa, sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tarvitset vain luovuttaja-auton avaimesta sen pienen sirun jonka siirrät sitten alkuperäiseen avaimeen (Tai teippaat kiinni suoraan lukupuolaan)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tos®

Paitsi jos se lukupuola on rikki, niinkuin aiemmin olen ehdottanut...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy