Superb + aktiivisubbarin asennus

Aloittaja SUB18, 05.03.11 - klo:17:30

« edellinen - seuraava »

SUB18

Harkinnassa olisi aktiivisubbari (Pioneer TS-WX210A) tai muun merkkinen, kuskin penkin alle sopivan kokoinen.
Kun tuntuu aika ponnettomalta tuo (bassopuolen) äänentoisto. Vakio äänentoistosysteemi. En ole hakemassa ratkaisua, että korttelin päähän jytisee, mutta kuskin paikalle saisi kuulua mukavasti.

Radiona swing, eli ei ole linjaulostuloja, kaiutinkaapeleista ryöstäen saisi käsittääkseni signaalin, en tiedä tykkääkö soitin siitä huonoa.
Mutta mistähän olisi järkevin ottaa se herätevirta, onko kokemuksia ?

Aikaisemmat asennuskokemukset on autoista ilman can-väylää, tarvitseekohan tässä huomioida jotain erityistä ?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Late

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 05.03.11 - klo:17:30
Harkinnassa olisi aktiivisubbari (Pioneer TS-WX210A) tai muun merkkinen, kuskin penkin alle sopivan kokoinen.
Kun tuntuu aika ponnettomalta tuo (bassopuolen) äänentoisto. Vakio äänentoistosysteemi. En ole hakemassa ratkaisua, että korttelin päähän jytisee, mutta kuskin paikalle saisi kuulua mukavasti.

Radiona swing, eli ei ole linjaulostuloja, kaiutinkaapeleista ryöstäen saisi käsittääkseni signaalin, en tiedä tykkääkö soitin siitä huonoa.
Mutta mistähän olisi järkevin ottaa se herätevirta, onko kokemuksia ?

Aikaisemmat asennuskokemukset on autoista ilman can-väylää, tarvitseekohan tässä huomioida jotain erityistä ?

Tässä  vähän vaihtoehtoja:

http://www.powerset.fi/autohifi/focal/bus20.html  Tuossa linja-sisääntulo.. eli voi ottaa auton soittimen kaiutinlähdöstä signaalin.



Bisti

Vieläkö näistä nykypäivän OEM radioista saa blaukkarin adaptereilla linjalähdöt ulos? Ainakin vielä 2003 mallin fabiasta sai, samalla adapterilla sai myös herätevirran.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Late - 05.03.11 - klo:18:12
http://www.powerset.fi/autohifi/focal/bus20.html  Tuossa linja-sisääntulo.. eli voi ottaa auton soittimen kaiutinlähdöstä signaalin.

Kyllä, vaihtoehto tämäkin.
Kuormittaakohan liikaa soitinta jos haaroittaa kaiutinkaapeleista aktiivisubbarin kaiutinsisääntuloon ja antaa olla myös alkuperäiset kaiuittimet käytössä ?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 05.03.11 - klo:18:20
Vieläkö näistä nykypäivän OEM radioista saa blaukkarin adaptereilla linjalähdöt ulos? Ainakin vielä 2003 mallin fabiasta sai, samalla adapterilla sai myös herätevirran.

Onkohan skodan swing tekniikaltaan sama kuin vw rcd310 (etupaneli ainakin erilainen), swing hakusanalla löysin aika heikosti tietoa liittimistä yms. mutta rcd310:lla löyty jo jonkin verran. Minkäniminen soittopeli siinä fabiassa oli?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Late

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 07.03.11 - klo:11:30
Onkohan skodan swing tekniikaltaan sama kuin vw rcd310 (etupaneli ainakin erilainen), swing hakusanalla löysin aika heikosti tietoa liittimistä yms. mutta rcd310:lla löyty jo jonkin verran. Minkäniminen soittopeli siinä fabiassa oli?

Tässä kytkennät:

Radion kytkennät “Swing”, ja “Bolero”

8-pin kytkentä kotelo, (Kaiutin ulostulot)
1 -  Kaiutin + taka oikea
2 -  Kaiutin + etu oikea
3 -  Kaiutin + etu vasen
4 -  Kaiutin + taka vasen
5 -  Kaiutin - taka oikea
6 -  Kaiutin - etu oikea
7 -  Kaiutin - etu vasen
8 -  Kaiutin - taka vasen

12-pin kytkentä kotelo, (CD-vaihtaja ohjaus ja audio sisäänmeno)
1 -  AUX/MDI - sisääntulo, vasen channel
2 -  AUX/MDI - audio maa
3 -  CD changer, audio maa
4 -  CD changer, Jännite lähde, terminal 30
6 -  CD changer, DATA ulostulo
7 -  AUX/MDI - sisääntulo, oikea channel
8 -  CD changer, vasen channel, CD/L
9 -  CD changer, oikea channel, CD/R
10 -  CD changer, control signal
11 -  CD changer, DATA sisääntulo
12 -  CD changer, CLOCK

12-pin kytkentä kotelo, (puhelin signaali, mikrofooni)
5 -  Telephone audio sisääntulo vasen -
6 -  Telephone audio sisääntulo oikea -
11 -  Telephone audio sisääntulo vasen +
12 -  Telephone audio sisääntulo oikea +

8-pin kytkentä kotelo, (syöttö linja ja CAN BUS)
9 -  CAN BUS +
10 -  CAN BUS -
12 -  Terminal 31
15 -  Terminal 30
16 -  Terminal 30 - (varkaudenesto lukitus ohjaussignaali, “SAFE”)

Bisti

#6
Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 07.03.11 - klo:11:30
Onkohan skodan swing tekniikaltaan sama kuin vw rcd310 (etupaneli ainakin erilainen), swing hakusanalla löysin aika heikosti tietoa liittimistä yms. mutta rcd310:lla löyty jo jonkin verran. Minkäniminen soittopeli siinä fabiassa oli?

Ei kyllä ole oikein muistikuvaa mikä se soitin oli, mutta joku skodan mallinimi sillä oli. Blaukkarin (kai) valmistama, ja takaa löytyi 3 ISO liitinpaikkaa, joista kaksi oli kytkettynä ja kolmanteen lyötiin tällainen adapteri kiinni.

Edit. Eli pienellä googletuksella löytyi tuo malli, oli Skoda Symphony ja soittimen takaa löytyi tämän mukaiset liittimet.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Late - 07.03.11 - klo:11:42
Tässä kytkennät:
12-pin kytkentä kotelo, (puhelin signaali, mikrofooni)
5 -  Telephone audio sisääntulo vasen -
6 -  Telephone audio sisääntulo oikea -
11 -  Telephone audio sisääntulo vasen +
12 -  Telephone audio sisääntulo oikea +

Tätä kaaviota katselin: http://www.my-gti.com/1319/volkswagen-rcd-310-pin-assignments
Siellä viitattiin aux output (left/right). Ajattelin, että sieltä saisi linja-tason ulostulon, mutta en ole löytänyt viittauksia sopiviin kaapeleihin.

Yksi vaihtoehto olisi muuntaa aktiivisella linjamuuntimella kaiutintason signaalit linjatasoisiksi ja laittaa oikea vahvistin perään, jolla hoiteleisi kaikki kaiuttimet. Tai sitten vaihtaa koko soitin sellaiseen missä on tarvittavat kytkentämahdollisuudet valmiina. Täytyy nyt hieman miettiä mihin lopputulokseen tämä on johtamassa...
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Late

Ei saa soittimesta muuten signaalia kun tuosta kaiutin lähdöstä.

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Late - 07.03.11 - klo:21:20
Ei saa soittimesta muuten signaalia kun tuosta kaiutin lähdöstä.

Näinhän se taitaa olla. Bolero mallissa ja paremmissa linjaulostulot ilmeisesti on, kun niihin saa sen sound systemin jossa vahvistin penkin alla.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Bisti

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 07.03.11 - klo:21:05
Yksi vaihtoehto olisi muuntaa aktiivisella linjamuuntimella kaiutintason signaalit linjatasoisiksi ja laittaa oikea vahvistin perään, jolla hoiteleisi kaikki kaiuttimet. Tai sitten vaihtaa koko soitin sellaiseen missä on tarvittavat kytkentämahdollisuudet valmiina. Täytyy nyt hieman miettiä mihin lopputulokseen tämä on johtamassa...

Itse suosittelisin suoraan tuota soittimen päivitysvaihtoehtoa, menee melkein samalla vaivalla. Jos kerran leikkiin ryhtyy, kannattaa se tehdä kunnolla loppuun asti. Ei noissa orkkissoittimissa kuitenkaan se äänenlaatukaan niin hyvä ole.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Timba76

Itse laitoin tämän Superbiin
http://www.pioneer.eu/fi/products/25/131/201/TS-WX77A/index.html
ja toimii sekä kuuluu hienosti.

Voima suoraan akulta (mukana tuli sulake väliin, joka mahtu fiksusti akun koteloon piiloon).
,,äni takakaiuttimista ryöstämällä (muista eristää liitos).
Herätteen kans tappelin pirun kauan, kun tuon CANBUSin takia valoiltakaan ei tuo 7,2v riitä. Otin sitten herätteen linjamuuntimen kanssa suoraan ääneltä (eli subbari lähtee päälle, kun linjamuunnin huomaa kaiuttimessa äänen. Vaatii siis ryöstön myös voimalta).
Kaukoohjaimen laitoin hansikaslokeroon.

Kaikki piuhat vedin hansikaslokeron takaa ja apukuskin kynnyslistojen kautta (asenusta helpotti pirusti litteät piuhat). Takapenkin kohdalla irrotin koko takapenkin (lähtee helposti), kiinnitys parilla ruuvilla, ja vein piuhan subbarille tekemällä takaluukun pohjan vaahtomuovin penkin puoleiseen alareunaan n. 2x3 cm leveän tilan johdoille. Linjamuuntimen piilotin varapyörän tilaan.

Subbari sopii ihanteellisesti juuri Superbi Combin kiskojen väliin ja kumimaton ansiosta ei tarvitse muuta kiinnitystä.

Itse päädyin tähän subbariin tilan säästöhalujen vuoksi (tuo TS-WX210A ei tuntunut oikein sopivan kuskin penkin alle ja rajoitti kuskin takana istuvan jalkatilanlämmitystä). Ja tuon 77:n erikoisvahvan kuoren ansioista ei tarvitse pelätä rikkoutumistakaan etenkin kun on Doberman takaluukussa :)

Laitan kuvia myöhemmin, jos ketään kiinnostaa.

SUB18

LainaaItse päädyin tähän subbariin tilan säästöhalujen vuoksi (tuo TS-WX210A ei tuntunut oikein sopivan kuskin penkin alle ja rajoitti kuskin takana istuvan jalkatilanlämmitystä).
Laitan kuvia myöhemmin, jos ketään kiinnostaa.

Itse suunnittelin tuon pioneerin asennusta penkin alle, kuskin jalkatilan puolelle. Eihän se kokonaan menisi penkin alle, osa jäisi näkyviin.
Laitahan asennus?kuvia, mukava niistä olisi mallia katsoa, näin suunnitellessa. Tässä on lähiaikoina tulossa penkinalusaktiivisubbareiden testi autosound lehdessä (verkkosivulla mainostivat seuraavaa numeroa).
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

MTu

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 30.03.11 - klo:07:59
Itse suunnittelin tuon pioneerin asennusta penkin alle, kuskin jalkatilan puolelle. Eihän se kokonaan menisi penkin alle, osa jäisi näkyviin.
Laitahan asennus?kuvia, mukava niistä olisi mallia katsoa, näin suunnitellessa. Tässä on lähiaikoina tulossa penkinalusaktiivisubbareiden testi autosound lehdessä (verkkosivulla mainostivat seuraavaa numeroa).

Itellä oli joskus TS-WX20LPA, ja se pöhisi ainakin äärimmäisen hienosti... Ja sitä kun muistelee, niin millään ei tahdo usko riittää siihen että penkin alle mahtuvasta tulis mitään oikeaa apua bassojen toistoon. Tuota TS-WX77A lankkua on tullut nyt katseltua hiukan sillä silmällä että saisko siitä tulevaan Passattiin edes jotain apua. Speksien mukaan lähtis 25Hz pinnasta, joten jotain toivoa vois olla. Vakio äänentoisto sillä ei nyt Dynaudioksi muutu... mutta jos ees vähän paranis  8)
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

skk

Lainaus käyttäjältä: Timba76 - 29.03.11 - klo:23:44
Voima suoraan akulta (mukana tuli sulake väliin, joka mahtu fiksusti akun koteloon piiloon).
,,äni takakaiuttimista ryöstämällä (muista eristää liitos).


Laitan kuvia myöhemmin, jos ketään kiinnostaa.

Kuvat kiinnostaisi :)
Sekä vähän lisäinfoa, mm. minkäväriset ne takakaiuttimine piuhat on...

janir82

Meikä iski kanssa subin penkin alle 2008 Passattiin... Eri autojahan nuo ovat, mutta jos näistä mitään iloa on niin kuvineen löytyy : http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3210.0

vasara

Lainaus käyttäjältä: Timba76 - 29.03.11 - klo:23:44
Itse laitoin tämän Superbiin
http://www.pioneer.eu/fi/products/25/131/201/TS-WX77A/index.html
ja toimii sekä kuuluu hienosti.

Voima suoraan akulta (mukana tuli sulake väliin, joka mahtu fiksusti akun koteloon piiloon).
,,äni takakaiuttimista ryöstämällä (muista eristää liitos).
Herätteen kans tappelin pirun kauan, kun tuon CANBUSin takia valoiltakaan ei tuo 7,2v riitä. Otin sitten herätteen linjamuuntimen kanssa suoraan ääneltä (eli subbari lähtee päälle, kun linjamuunnin huomaa kaiuttimessa äänen. Vaatii siis ryöstön myös voimalta).
...
Soittimena ilmeisesti Swing?
Tuo herätevirran ulosotto Swingistä kuulostaa hankalalta, kun ei ole mitään "remote on" piuhanpaikkaa valmiina. (Sähköantennin liitin tms. olisi helppo lähde.)
Onko Bolerossa:kaan sen paremmat mahdollisudet? Laten kuvien mukaan liitännät samat.
Mitenkähän tuo "4 -  CD changer, Jännite lähde, terminal 30 " .. kuin cd- vaihtajaa ei ole.. tuleeko tuohon pinniin kuitenkin virta kun radion laiuttaa päälle? Vai pitääkö tällöin radion olla asennossa "CD"?

Ja en ole mikään autostereoitten / sähkötöitten asiantuntija, niinkuin kysymyksistä huomannee, mutta herätevirtaa pitäisi aktiivisubille saada.

downtime

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.07.11 - klo:00:54
Soittimena ilmeisesti Swing?
Tuo herätevirran ulosotto Swingistä kuulostaa hankalalta, kun ei ole mitään "remote on" piuhanpaikkaa valmiina. (Sähköantennin liitin tms. olisi helppo lähde.)
Onko Bolerossa:kaan sen paremmat mahdollisudet? Laten kuvien mukaan liitännät samat.
Mitenkähän tuo "4 -  CD changer, Jännite lähde, terminal 30 " .. kuin cd- vaihtajaa ei ole.. tuleeko tuohon pinniin kuitenkin virta kun radion laiuttaa päälle? Vai pitääkö tällöin radion olla asennossa "CD"?

Ja en ole mikään autostereoitten / sähkötöitten asiantuntija, niinkuin kysymyksistä huomannee, mutta herätevirtaa pitäisi aktiivisubille saada.

Useampaan ketjuun olen kirjoittanut tämän varoituksen ja laitan tännekin. Maksimikuorma CDC lähdölle on 20mA. En suosittele siihen kytkemään herätettä, poltat helposti koko laitteen jos vahvistin jostain syystä imaiseekin enemmän.
Jännite siihen tulee vasta kun laittaa virrat päälle eli olisi houkutteleva kohde herätteen ryöstölle.

vasara

Lainaus käyttäjältä: downtime - 14.07.11 - klo:07:50
Useampaan ketjuun olen kirjoittanut tämän varoituksen ja laitan tännekin. Maksimikuorma CDC lähdölle on 20mA. En suosittele siihen kytkemään herätettä, poltat helposti koko laitteen jos vahvistin jostain syystä imaiseekin enemmän.
Jännite siihen tulee vasta kun laittaa virrat päälle eli olisi houkutteleva kohde herätteen ryöstölle.
Ok, kiitos.. aiheellinen varoitus.
Entäpä sitten ne vaihtoehdot?
Jos Swing soitinta ei vaihda, onko Timba76 kertoma malli.. "Herätteen kans tappelin pirun kauan, kun tuon CANBUSin takia valoiltakaan ei tuo 7,2v riitä. Otin sitten herätteen linjamuuntimen kanssa suoraan ääneltä (eli subbari lähtee päälle, kun linjamuunnin huomaa kaiuttimessa äänen. Vaatii siis ryöstön myös voimalta)." .. ainoa vaihtoehto?
Jos menee liian hankalaksi, soittimen vaihtokin kohta yksi optio :)
Onko Boleron kanssa sama juttu, eli herätettä ulkoiselle vahvistimelle /aktiivisubille ei tuon helpommin saa?

Linjamuuntimen kanssa pitäisi siis ottaa haaroitus kaiutinjohdoista, siten että alkuperäinen kaiutinpiuha menee edellee myös kaiuttimille.. pelaakohan linjamuuntimet tämmöisen virityksen kanssa? / Vaikuttaako kaiuttimen ääneen?
Toinen juttu.. tuleeko linjamuuntimelle tuleva "ryöstö myös voimalta" soittimen virtapiuhasta?

downtime

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.07.11 - klo:10:58
Ok, kiitos.. aiheellinen varoitus.
Entäpä sitten ne vaihtoehdot?
Jos Swing soitinta ei vaihda, onko Timba76 kertoma malli.. "Herätteen kans tappelin pirun kauan, kun tuon CANBUSin takia valoiltakaan ei tuo 7,2v riitä. Otin sitten herätteen linjamuuntimen kanssa suoraan ääneltä (eli subbari lähtee päälle, kun linjamuunnin huomaa kaiuttimessa äänen. Vaatii siis ryöstön myös voimalta)." .. ainoa vaihtoehto?
Jos menee liian hankalaksi, soittimen vaihtokin kohta yksi optio :)
Onko Boleron kanssa sama juttu, eli herätettä ulkoiselle vahvistimelle /aktiivisubille ei tuon helpommin saa?

Linjamuuntimen kanssa pitäisi siis ottaa haaroitus kaiutinjohdoista, siten että alkuperäinen kaiutinpiuha menee edellee myös kaiuttimille.. pelaakohan linjamuuntimet tämmöisen virityksen kanssa? / Vaikuttaako kaiuttimen ääneen?
Toinen juttu.. tuleeko linjamuuntimelle tuleva "ryöstö myös voimalta" soittimen virtapiuhasta?

Timban malli kyllä vaikuttaa ihan pätevältä ratkaisulta. Bolerolla et taida sen paremmin saada tuota toimimaan. Ulkoista vahvistinta ohjataan CANBUS signaalilla joten se ei kyllä riitä herätteeksi suoraan. Adaptereita tuohon kyllä löytyy.

Esim. http://www.connects2.co.uk/c2search.aspx?catID=66&manID=229&modID=552

Tuolla on canbus adapteri joka tuottaa mm. tuon herätesignaalin analogisessa muodossa.

Tuossa muuten toinen topiikki jossa on asiasta keskusteltu.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4923.0

Yksi vaihtoehto on tosiaan hommata vahvistin joka hyväksyy kaiutintasoista signaalia suoraan sisään ja osaa myös herätä siitä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: downtime - 14.07.11 - klo:11:56
Timban malli kyllä vaikuttaa ihan pätevältä ratkaisulta. Bolerolla et taida sen paremmin saada tuota toimimaan. Ulkoista vahvistinta ohjataan CANBUS signaalilla joten se ei kyllä riitä herätteeksi suoraan. Adaptereita tuohon kyllä löytyy.

Esim. http://www.connects2.co.uk/c2search.aspx?catID=66&manID=229&modID=552

Tuolla on canbus adapteri joka tuottaa mm. tuon herätesignaalin analogisessa muodossa.

Tuossa muuten toinen topiikki jossa on asiasta keskusteltu.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4923.0

Yksi vaihtoehto on tosiaan hommata vahvistin joka hyväksyy kaiutintasoista signaalia suoraan sisään ja osaa myös herätä siitä.
Pioneer TS-WX11A penkinalus subbari löytyy jo nurkista ja se hyväksyy kaiutintasoista signaalia, mutta tarvitsee erikseen herätteen.. eli tarvitsisin ainoastaan tuohon herätteen generointiin kaiutinpiuhoista tuota linjamuunninta. Eikös tuo Canbus adapterin käyttö ole vain korvaava vaihtoehto edelliselle? (Skoda Yetiin noita connects2 adaptereita ei näyttäisi edes olevan)

MoFFe

Paljon tuo linjamuunin tarvitsee signaalia ennen kuin se huomaa että sieltä tulee jotain?
Ajattelin että jos on stereot säädetty ihan pieneksi niin herättääkö se vahvarit?

downtime

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.07.11 - klo:12:16
Pioneer TS-WX11A penkinalus subbari löytyy jo nurkista ja se hyväksyy kaiutintasoista signaalia, mutta tarvitsee erikseen herätteen.. eli tarvitsisin ainoastaan tuohon herätteen generointiin kaiutinpiuhoista tuota linjamuunninta. Eikös tuo Canbus adapterin käyttö ole vain korvaava vaihtoehto edelliselle? (Skoda Yetiin noita connects2 adaptereita ei näyttäisi edes olevan)

Okei no sitten se optio ei ole käytettävissä.

Yetiin ei erikseen ole mutta eiköhän minkä tahansa mallin kuten Octavia, Roomster yms. siihen käy. Sama CAN-väylä siellä on. Ja joo, canbus adapterin käyttö on korvaava tuolle herätteen otolle kaiutinpiuhoista.

mla

Kyllä tuo Connects2:n adapteri joka toimii esim. Octavia 2 FL ja Superb II malleissa pitäisi Yetissäkin toimia.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

vasara

#24
Lainaus käyttäjältä: mla - 14.07.11 - klo:12:40
Kyllä tuo Connects2:n adapteri joka toimii esim. Octavia 2 FL ja Superb II malleissa pitäisi Yetissäkin toimia.
Kyllähän tuo connects2_can-01.2 vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta.. connects2 2011- catalookista. Yetiä ei jostain syystä mainita?

+ edellämainitun liitosadapterejakin kahta plaatua..


Ei kai se auta kun laittaa kysymyksiä maailmalle.

mla

Todennäköisesti et voi käyttää noita liittimiä siinä jos alkuperäinen soitin jää käyttöön. Voi olla että heillä on 'läpimenokaapelikin', mutta yleensä nuo on adaptereja quadlockista ISO/valmistajan liittimiin.
Itse olen joutunut nuo yleensä kolvailemaan CAN piuhoihin kiinni jos olen käyttänyt alkuperäistä soitinta autossa. Joskus olen ottanut 'välikaapelin' joka on tarkoitettu muuhun käyttöön ja siinä on quadlock->quadlock liittimet - tällöin ei ole tarvinnut kolvailla noita auton alkuperäisiin johtoihin ja osien alkuperäiseksi palauttaminen on helpompaa jos sille on tarvista.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

vasara

Lainaus käyttäjältä: mla - 14.07.11 - klo:22:03
Todennäköisesti et voi käyttää noita liittimiä siinä jos alkuperäinen soitin jää käyttöön. Voi olla että heillä on 'läpimenokaapelikin', mutta yleensä nuo on adaptereja quadlockista ISO/valmistajan liittimiin.
Itse olen joutunut nuo yleensä kolvailemaan CAN piuhoihin kiinni jos olen käyttänyt alkuperäistä soitinta autossa. Joskus olen ottanut 'välikaapelin' joka on tarkoitettu muuhun käyttöön ja siinä on quadlock->quadlock liittimet - tällöin ei ole tarvinnut kolvailla noita auton alkuperäisiin johtoihin ja osien alkuperäiseksi palauttaminen on helpompaa jos sille on tarvista.
Totta turiset. Tuo adapteri muuntaa canbus digi- infon analogiseksi ja niinkuin sanoit 3rd party valmistajan laitteille sopivaksi. Asioista ymmärtävä kyllä tuolla kikkailisi sen herätesignaalin.. ts. haaroittaisi canbus-heräte-tiedosta piuhan tuolle can01-interfacelle ja saisi lopputulemana analogisen herätteen.. tai jotain.. liian hankalaa.
Aikoinaan tämmönen käsi keskellä kämmentä kaverikin asenteli suitsait vahvarit, mutta aika on ajanut old-school miehen ohi :)
Kaippa se pitää linjamuuntimella ottaa heräte kaiutinpiuhoista.

vasara

#27
Lainaus käyttäjältä: downtime - 14.07.11 - klo:07:50
Useampaan ketjuun olen kirjoittanut tämän varoituksen ja laitan tännekin. Maksimikuorma CDC lähdölle on 20mA. En suosittele siihen kytkemään herätettä, poltat helposti koko laitteen jos vahvistin jostain syystä imaiseekin enemmän.
Jännite siihen tulee vasta kun laittaa virrat päälle eli olisi houkutteleva kohde herätteen ryöstölle.
Tästä asiasta vielä. Ohessa kuva jonkun vahvistin asennus projektista. Siinä heräte vahvistimelle otettukkin "10-CD changer, control signal" pinnistä, eikä "4-CD changer, Jännite lähde, terminal 30" kuten aluksi arvailin. Muuttaako tilannetta mitenkään? (Eli tuo missä lukee CDX gesch+)
Subini herätepiuhassa on 0,5A sulake.. aika kaukana 20mA:sta.. mutta jospa tuohon 10 pinniin tulisikin enempi virtaa? :)




janilind

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 14.07.11 - klo:12:21
Paljon tuo linjamuunin tarvitsee signaalia ennen kuin se huomaa että sieltä tulee jotain?
Ajattelin että jos on stereot säädetty ihan pieneksi niin herättääkö se vahvarit?
käsittääkseni nää remoten generoivat linjamuuntimet havaitsee tuon soittimen päälläolon kaiutinpiuhan dc-tasosta. Toi on luokkaa 6-7v molemmissa + ja - piuhoissa. Ei siis ole mitään tekoa äänenvoimakkuuden kanssa. Toisaalta tommonen ei sitten pysty generoimaan remote signaalia ulkoisen päätevahvarin kaiutinlähdöistä, koska niiden dc-tasot onkin liki 0v. Nämä erot tulee lähinnä käytettyjen päätevahvistimien poweroinneista - soittimissapääteastetta syöttää akkusähkö suoraan ja erillisvahvareissa hakkuri.
Mulla muuten ylimääräsenä audisonin 2-kanavainen linjamuunnin remoten generoinnilla jos jotakuta kiinnostaa. Hp 20e+postik. Powerset myy tota aktiivisena harhaanjohtavasti, koska audioiden tasomuunnos kyllä tehdään audiomuuntajilla ts. ei aktiivisesti. Remoten gerointiin ainakin ihan pätevä.. Tommosen voi kyllä huoletta lyödä kiinni kaiutinlinjoihin ja jättää orig kaiuttimet kiinni, inputimpedanssi muuntimessa on about 100ohmia ja voi sanoa et ei vaikuta soittimen näkemään kuormaan juuri mitenkään.
Superb Combi 1.8TSI DSG

downtime

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.07.11 - klo:00:02
Tästä asiasta vielä. Ohessa kuva jonkun vahvistin asennus projektista. Siinä heräte vahvistimelle otettukkin "10-CD changer, control signal" pinnistä, eikä "4-CD changer, Jännite lähde, terminal 30" kuten aluksi arvailin. Muuttaako tilannetta mitenkään? (Eli tuo missä lukee CDX gesch+)
Subini herätepiuhassa on 0,5A sulake.. aika kaukana 20mA:sta.. mutta jospa tuohon 10 pinniin tulisikin enempi virtaa? :)





Tuo cd changer control on juurikin cdc. Ei noihin tule virtaa vaan virran määrä riippuu perään lyötävästä kuormasta. Jos lähtöä ei ole mitoitettu kovin suurelle kuormalle ja perään lyödään siitä huolimatta suuri kuorma johtaa tämä yleensä käryihin. Eli savun hälvettyä tarkastamme kytkennät. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy