Kameratolpat Discoveriin

Aloittaja Natina, 24.06.19 - klo:12:32

« edellinen - seuraava »

Natina

Aloitetaas uusi ketju, kun edellinen oli jo sen verta iäkäs, että foorumikin herjasi siihen vastatessa.

Edellinen ketju:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=35572.120

1. Kuten vanhemmassa ketjussa oli todettu, Volkswagenin työkalu POI-pisteiden konvertoimiseen on kadonnut nettisivuiltaan. Löytyykö nykyään muuta vastaavaa työkalua, jolla omaa tai netistä ladattua POI-dataa saa konvertoitua Discovereiden ymmärtämään muotoon? Car-Netiä ei ole käytössä.

2. Mistä mahtaa nykyään löytyä uusin kameratolppadata?

POIplazalta löytämäni kameratiedosto on vuoden 2018 syksyltä.
https://poiplaza.com/index.php?p=sdb&d=851&lstpg=ds&lsts=_LSTS_

Ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa kameradata on ollu avointa, mutta Liikennetilanne-kartalla ei tuota tietoa enää löydy.
https://liikennetilanne.tmfg.fi/?lang=fin

3. Vanhempiin ohjeisiin tarkemmin tutustumatta, jos ajantasaiset kameratolpat nyt saa jostain, ja konvertoitua ne vielä navin ymmärtämään muotoon, niin saako myös ennakkovaroitukset toimimaan Discover Pro:ssa (tai muissa naveissa)?

Jos ja kun kameradata on kiven alla ja sen istuttaminen naviin on näin hankalaa, alan ymmärtämään erikseen myytäviä GPS-piipparimokkula-puhelinäppi -kaltaisia tuotteita, mitä taitaa olla jo useampiakin saatavilla. Itse vain en ole lämmennyt ajatukselle, että joutuisin ostamaan jonkun erillisen morkulan kojetaululle ja sitten vielä käynnistämään puhelimella sovelluksen ennen liikkeelle lähtöä. Tai ilmaisten keinojen loppuessa näyttää olevan myös myynnissä maakohtaisia tai laajempia POI-paketteja, kuten:
https://www.poibase.com/en/
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

PeteFinn

Jos navigaattorisi löytyy tältä listalta, niin tuolla POIbasella onnistuu. Tätä olen itse käyttänyt Audiin viime syksystä lähtien ilman mitään ongelmia. Audikin hävitti viime syksynä oman POI-konvertterinsa, ja vähän luulen, että se ei tule enää takaisin. Liekö saksalaisilla valmistajilla yhteinen linja, että POI-tiedostoja (=kameratolppia) ei enää anneta ladata. Tietääkseni POI-dataa ei ole voinut ladata uusiin Mersuihin enää vuoteen tai kahteen. Liekö Bemariin saanutkaan koskaan.

https://www.poibase.com/en/compatible-systems/vw/

Kameratolppadataa saat esim. https://www.scdb.info/

Data löytyy about jokaisen navigaattorin formaatissa ja päivittävät usein. Katsoin just, että viimeisin päivitys on tehty tänään, ei tosin välttämättä Suomen osalta. Lataus on myös tosi fiksu, koska voit itse valita, minkä maiden tolpat haluat ladattavaan tiedostoon. Voit myös esim. valita tiedoston, jossa on kaikki eri nopeusalueiden peltipoliisit yhdessä paketissa tai voit ladata jokaisen nopeusalueen tolpat erikseen omien ikoneidensa kanssa, siis esim. 60/80/100 yms.

Itse olen ottanut vain Suomen tolpat yhdessä köntässä ja laittanut niihin oman ikonin POIbasen kautta. Nätisti on toiminut.

Ei tosin ole ilmaista, vaan maksaa 9,95 â,¬/vuosi. Eipä ole ollut tolppien paikoissa mitään moittimista, on mielestäni ehdottomasti hintansa väärti. Itse olen ladannut CSV:nä Garminin paketin ja pyöräyttänyt sitten tuolla POIbasella muistikortille Audin ymmärtämään muotoon. On toiminut kuten se kuuluisa junan vessa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Natina - 24.06.19 - klo:12:32
Itse vain en ole lämmennyt ajatukselle, että joutuisin ostamaan jonkun erillisen morkulan kojetaululle ja sitten vielä käynnistämään puhelimella sovelluksen ennen liikkeelle lähtöä.

Ei niissä mokkuloissa tarvitse mitään sovellusta käynnistää kun mokkula keskustelee automaattisesti kännykässä taustalla pyörivän sovelluksen kanssa. Edes akun kulutus ei puhelimessa juurikaan lisäänny. Toimii siis ihan yhtä vaivattomasti kuin bluetooth handsfree ja toimivat myös samaan aikaan. Eli jos tykkää noista kameratolppa varoituksista niin mokkula on varmaan tämän hetken kätevin laite kun tietokanta päivittyy taustalla automaattisesti ja myös kamera-autoista on mahdollisuus tehdä varoituksia muille käyttäjille.

Itse en käytä mitään varoittimia kun en tykkää ylimääräisistä piipityksistä kun ajan pääasiassa tuttuja reittejä ja kun silloin kun harvoin lähden tuntemattomampaan paikkaan niin käytän kännykän ilmaista TomTom nopeuskamerat sovellusta.  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Natina

Kiitoksia vastauksista, hyviä pointteja.

Ei tuo kymppi vuodessa ehkä henkilökohtaista konkurssia tee. En vain ollut alunperin ajatellut joutuvani maksamaan kameratolppien sijainnista. Disvocer Pro Gen 2 on listalla mukana, joten POIbasen palvelu on sikäli harkinnan arvoinen. Huono silti, jos omia pisteitä ei voi noin vain viedä naviin muuten kuin käsin tallentamalla.

Tomtomin kamerasovelluksen olin tavallaan unohtanut auton vaihdon myötä kun oletin kameratolppien olevan saatavissa uudempaan naviin. Olen sitä käyttänyt satunnaisesti jo pidempään, ja toimii puhelimessa myös taustalla Google Mapsin hoidellessa navigointia. Tuo vaan vaatii puhelintelineen kiinnittämistä taas tuulilasiin, yhdenlainen henkinen kynnys sekin.  :)
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

PeteFinn

Vastaillaas heti tuoreeltaan...

Joo, tuo scdb.infon kymppi vuoteen on mielestäni erittäin kohtuullinen summa, etenkin kun niitä kameroita päivitetään tosi ahkerasti. Voi ladata uuden filen vaikka parin viikon välein, jos siltä tuntuu. Mutta tuskinpa Suomen kamerat ihan sitä tahtia päivittyy. Myös niiden asiakaspalvelu on ollut tosi nopea ja avulias vastaamaan, kun on ollut pari kertaa jotain kysyttävää.

Ilmaiseksi noita tiedostoja löytää vähän kaivamalla vaikkapa gpspower.netistä. Viime vuoden puolella taisin ladata tuolta Garminin paketin, ja siinä oli kyllä myös ihan tuoreet kamerat. Tuota ei varmaan kuitenkaan päivitetä ihan samaan tahtiin, ja pitää vähän jaksaa kaivella noita ketjuja.

Jep, tosi harmi, että VAG on poistanut nuo toiminteet, että sai autoon POIt nätisti suoraan netin ylitse. Ã,,rsyttää pelehtiä muistikortin/tikun kanssa, kun ennen oli niin vaivatonta. Ja ainakin Audin osalta huono uutinen on, että ihan uusimmissa malleissa (esim. A6/A7/Q8/Q3 yms.) edes tuo POIbase ei enää toimi. Olin POIbaseen asiakaspalveluun just tuosta yhteydessä, ja sanoivat, että Audi on ilmeisesti poistanut jonkin funktion/rajapinnan, joten uusien mallien naveihin ei voi viedä enää POI-pisteitä edes muistikortilla. Elleivät sitten keksi ajan myötä jotain kiertotietä.

TomTom lienee tosiaan helpoin ratkaisu, jos ei viitsi nysvätä. Tai sitten jos on Android Auto, niin siellä Waze tai nykyään myös Google Maps, jossa on tolpat. Google Mapsissa tolppien näkyminen tosin vaatii navigoinnin olemista aktiivisena, mikä on typerää.

Itse olen niin tottunut ja tykkään Audin omasta navista, että päivittelen vaan siihen uudet tolpat parin kolmen kuukauden välein POIbasen kautta ja hyvin on riittänyt omaan käyttöön. Säästyy sitten myös ylimääräiseltä appien sun muiden viritysten käyttämiseltä.

Nautilus

#5
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 24.06.19 - klo:16:08
https://www.poibase.com/en/compatible-systems/vw/
https://www.scdb.info/

Ymmärsinkö oikein, että tässä on kaksi eri palvelua ja molemmat saman hintaiset (€9.95/vuosi)? Liekö datan laatukin suurin piirtein sama, kun molemmat mainostavat että päivityksiä tulee tiuhaan?

Edit. luin tarkemmin tuo viimeisen viestisi:
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 25.06.19 - klo:09:34
Joo, tuo scdb.infon kymppi vuoteen on mielestäni erittäin kohtuullinen summa, etenkin kun niitä kameroita päivitetään tosi ahkerasti. Voi ladata uuden filen vaikka parin viikon välein, jos siltä tuntuu. Mutta tuskinpa Suomen kamerat ihan sitä tahtia päivittyy. Myös niiden asiakaspalvelu on ollut tosi nopea ja avulias vastaamaan, kun on ollut pari kertaa jotain kysyttävää...

...päivittelen vaan siihen uudet tolpat parin kolmen kuukauden välein POIbasen kautta.
Tämän perusteella lataat kamera scdb:stä ja lataat ne POIbasella? Tulkistin että POIbase on softa, joka valmistelee datan oikeaan muotoon eri naveja varten. Mutta kun kokeilin sitä, en päässyt applikaatiossa eteenpäin ilman että menisin sen "kaupan" kautta ja sieltä pitäisi sitten tilata joku POI-paketeista. Ja toisaalta tuolla scbd:llä (https://www.scdb.info/en/installation-vw/) neuvotaan vaan lataamaan paketti suoraan muistikortille.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 25.06.19 - klo:23:09
Ymmärsinkö oikein, että tässä on kaksi eri palvelua ja molemmat saman hintaiset (â,¬9.95/vuosi)? Liekö datan laatukin suurin piirtein sama, kun molemmat mainostavat että päivityksiä tulee tiuhaan?

Edit. luin tarkemmin tuo viimeisen viestisi:Tämän perusteella lataat kamera scdb:stä ja lataat ne POIbasella? Tulkistin että POIbase on softa, joka valmistelee datan oikeaan muotoon eri naveja varten. Mutta kun kokeilin sitä, en päässyt applikaatiossa eteenpäin ilman että menisin sen "kaupan" kautta ja sieltä pitäisi sitten tilata joku POI-paketeista. Ja toisaalta tuolla scbd:llä (https://www.scdb.info/en/installation-vw/) neuvotaan vaan lataamaan paketti suoraan muistikortille.

Jep, ymmärsit ihan oikein. Scdb.info on palvelu, josta voit ladata kameratolppadataa hyvin monen eri navigaattorin ymmärtämässä formaatissa. Jos maksat tuon kympin vuodessa, niin saat ladata rajattomasti missä tahansa formaatissa. Volkkarin osalta näyttää tosiaan menevän niin fiksusti, että saat ladattua suoraan auton ymmärtämän paketin eli purat vain tuon lataamasi zipin muistikortille ja menet kortin kanssa autoon asentamaan. Audille scdb ei tarjoa näin valmista ratkaisua, vaan pitää ladata esim. Garminin csv-tiedosto, joka pitää sitten konvertoida tuolla POIbasella Audin ymmärtämään muotoon. Eli Volkkarin tapauksessa POIbasea ei edes tarvita.

POIbase on siis konversiosofta, joka osaa kääntää monenlaisia POI-tiedostoja eri navigaattoreiden ymmärtämään muotoon. POIbase tarjoaa myös kameratolppadataa scdb:n tyyliin maksullisena, mutta voit konvertoida POIbase-sovelluksella ilmaiseksi tiedoston, jos sinulla jo sellainen on.

POIbase vaatii vähän perehtymistä, jotta sen saa toimimaan eikä päädy aina niiden omaan kauppaan. Oikea polku oman POI-tiedoston konvertointiin on tämä:

Kotinäyttö -> LOAD POIs & speed cams -> My private POIs -> Import my POIs

Sitten klikataan ylhäältä Add POI category. Tämä "category" on käytännössä yksi POI-tiedosto. Kategorialle annetaan nimi ilman välilyöntejä (esim. Kameratolpat_6_2019), lisätään ikoni omalta koneelta ja lisätään se varsinainen POI-tiedosto. Sitten painetaan Add POI category. Näitä kategorioita voi tehdä ilmaisversiossa muistaakseni 5 tai 10 kpl. Pienestä maksusta kategorioiden määrän saa nostettua 30:een ja POI-pisteiden määrän 5000:sta 30000:een per kategoria. Mutta jos tarvitsee vain yhden tolppatiedoston Suomeen, niin ei tarvitse maksaa mitään. Tuo 5000 pistettä riittää siihen kyllä ruhtinaallisesti.

Kun on lisännyt haluamansa määrän kategorioita, koostetaan näistä kategorioista se latauspaketti, jonka auto ymmärtää. Tämä tehdään painamalla alhaalta Download, jonka jälkeen valmiin paketin voi ohjata suoraan muistikortille tai vaikka kovalevylle, vaikka softa käskeekin laittamaan SD-kortin koneeseen. Hakemiston voi kuitenkin valita itse. Tämä POIbase on selkeästi saksalaisen insinöörin tuote eikä mitenkään kovin intuitiivinen, mutta kun sen kerran oppii, niin menee sitten rutiinilla.

POIbasen osalta vielä semmoinen tieto, että ne lisätyt kategoriat menevät POIbasen palvelimelle verkkoon, jossa se konversio arvatenkin tehdään. Ne kuitenkin pysyvät yksityisenä vain omassa käytössä, ellei ruksaa kategorian luonnissa Publish POI category -kohtaa. Näitä lisättyjä kategorioita voi sitten myös katsella tuossa softassa olevassa kartassa, mikä on varsin näppärä ominaisuus. Näkee äkkiä, onko esim. tietylle tieosuudelle tulleet uudet kamerat lisätty jo tiedostoon.

Mutta tosiaan Volkkarin ollessa kyseessä tältä riesalta säästyy, jos lataa scdb.infosta VW:lle oman, valmiin paketin. Jos lataat vaikka Garminin csv-formaatissa olevan paketin, pitää se pyöräyttää POIbasella Volkkarin ymmärtämään tiedostorakenteeseen.

En osaa kommentoida POIbasen tietokannan kattavuutta, mutta ainakin scdb.infon kamerat ovat olleet todella hyvin kohdallaan.


Nautilus

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 26.06.19 - klo:00:45

POIbase vaatii vähän perehtymistä, jotta sen saa toimimaan eikä päädy aina niiden omaan kauppaan. Oikea polku oman POI-tiedoston konvertointiin on tämä:

Kotinäyttö -> LOAD POIs & speed cams -> My private POIs -> Import my POIs

Sitten klikataan ylhäältä Add POI category. Tämä "category" on käytännössä yksi POI-tiedosto. Kategorialle annetaan nimi ilman välilyöntejä (esim. Kameratolpat_6_2019), lisätään ikoni omalta koneelta ja lisätään se varsinainen POI-tiedosto. Sitten painetaan Add POI category. Näitä kategorioita voi tehdä ilmaisversiossa muistaakseni 5 tai 10 kpl. Pienestä maksusta kategorioiden määrän saa nostettua 30:een ja POI-pisteiden määrän 5000:sta 30000:een per kategoria. Mutta jos tarvitsee vain yhden tolppatiedoston Suomeen, niin ei tarvitse maksaa mitään. Tuo 5000 pistettä riittää siihen kyllä ruhtinaallisesti.
Kiitos, katsoin vähän turhan hätäisesti tuota softaa, mutta näillä ohjeilla löytyi oikea polki edetä... :)

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 26.06.19 - klo:09:03
Kiitos, katsoin vähän turhan hätäisesti tuota softaa, mutta näillä ohjeilla löytyi oikea polki edetä... :)

Tunnustetaan rehellisyyden nimissä, että joutuu itsekin vähän ylimääräisiä klikkailemaan, jos edellisestä kerrasta on useampi kuukausi   :D

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: Natina - 24.06.19 - klo:12:32
POIplazalta löytämäni kameratiedosto on vuoden 2018 syksyltä.
https://poiplaza.com/index.php?p=sdb&d=851&lstpg=ds&lsts=_LSTS_
Tätäkään ei kait enää saa ladattua nyt kun Poiplazasta on tullut Poibase, jossa kameratolpat maksullisia? Ainakin tuo latauslinkki vie tästä kertovaan ilmoitukseen. Onko tuo paketti jotain kautta vielä saatavilla maksutta?

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 26.06.19 - klo:10:47
Tätäkään ei kait enää saa ladattua nyt kun Poiplazasta on tullut Poibase, jossa kameratolpat maksullisia? Ainakin tuo latauslinkki vie tästä kertovaan ilmoitukseen. Onko tuo paketti jotain kautta vielä saatavilla maksutta?

Tiedostokuvauksen perusteella tuo paketti on syksyltä 2017 (Updated: 2017-08-09, 16:29:46). Alkaa olla jo vähän hapanta...

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 26.06.19 - klo:11:28
Tiedostokuvauksen perusteella tuo paketti on syksyltä 2017 (Updated: 2017-08-09, 16:29:46). Alkaa olla jo vähän hapanta...
Joo näinhän se on. Ei tuo kymppi paha ole huomioiden potentiaalisen säästön. Teki vaan mieli kokeilla ennenkuin painaa ostonappia :) No, testasin tällä http://kuopassa.net/nopeuskamerat/ (09/2016) ja nätisti ne meni Poibasen kautta kun hieman parsi fileä (pilkku oli sekä erottimena että koordinaateissa).

Tietääkö kukaan saako joko Poibasn tai scdb:n kameradataan varoitukset mukaan VW:n Discovery Pro:ssa? Jos jompaan kumpaan saisi, niin voisi ottaa sieltä tuon paketin. Mut jos ei saa kumpaankaan (tai saa molempiin) niin menee arpomiseksi :)

Nautilus

Noniin, kymppi sijoitettu scbd:lle ja sieltä tosiaan sai heti maksun jälkeen ladattuna oikeaa muotoa olevan paketin. Sieltä kamat SD-kortille ja autoon ja homma selvä. Uskon että varsinkin nyt kun laki ensi kesänä on muuttumassa (teoriassa 1km/h ylinopeudesta voisi saada 100â,¬ sakon), tämä investointi maksaa hyvinkin itsensä takaisin :)

Muuten, mitä nuo "mobile speedcameras" ovat käytännössä, onko käytössä Suomessa? Joo siis ymmärrän että ovat liikkuvia, mutta ei kai kukaan tuonne jaksa päivitellä mitään liikennevalvonta-autoja, joiden peräkontissä on kamera - nehän ovat vain ehkä muutaman tunnin samassa paikassa? Ovatko nämä jotain liikuteltavia yksiköitä, jotka jätetään hieman pidemmäksi aikaa samaan paikkaan?

Natina

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 28.06.19 - klo:09:18
Noniin, kymppi sijoitettu scbd:lle ja sieltä tosiaan sai heti maksun jälkeen ladattuna oikeaa muotoa olevan paketin. Sieltä kamat SD-kortille ja autoon ja homma selvä. Uskon että varsinkin nyt kun laki ensi kesänä on muuttumassa (teoriassa 1km/h ylinopeudesta voisi saada 100â,¬ sakon), tämä investointi maksaa hyvinkin itsensä takaisin :)

Hyvähyvä, itsellä ei niin akuuttia tarvetta vielä ole (ennen seuraavia pidempiä reissuja) että en ole mitään liikkuja vielä tehnyt.

Toimiiko kameratolppien varoitusääni myös heittämällä, tai miten paljon ennen tolppaa se soi?
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 28.06.19 - klo:09:18
Noniin, kymppi sijoitettu scbd:lle ja sieltä tosiaan sai heti maksun jälkeen ladattuna oikeaa muotoa olevan paketin. Sieltä kamat SD-kortille ja autoon ja homma selvä. Uskon että varsinkin nyt kun laki ensi kesänä on muuttumassa (teoriassa 1km/h ylinopeudesta voisi saada 100â,¬ sakon), tämä investointi maksaa hyvinkin itsensä takaisin :)

Muuten, mitä nuo "mobile speedcameras" ovat käytännössä, onko käytössä Suomessa? Joo siis ymmärrän että ovat liikkuvia, mutta ei kai kukaan tuonne jaksa päivitellä mitään liikennevalvonta-autoja, joiden peräkontissä on kamera - nehän ovat vain ehkä muutaman tunnin samassa paikassa? Ovatko nämä jotain liikuteltavia yksiköitä, jotka jätetään hieman pidemmäksi aikaa samaan paikkaan?

Rokkenroll! :)

Oletan, että nuo mobile speedcamerat on turhat Suomessa. Ei kai meillä tosiaan ole mitään muuta kuin just tuollaisia tunnin tai kaksi kestäviä tutkaratsioita. Niissä Waze on varmasti etevämpi. Olen saanut Wazen kautta tuollaisista muutaman kerran varoituksen Wazea testatessani, mutta enpä silti luottaisi kovin paljon siihenkään. Sehän on ihan tuurista kiinni, onko joku wazettaja ajanut tutkan ohi tai edes saanut merkattua sitä. Mutta tosiaan noissa kiinteissä tolpissa scdb:n data on erittäin hyvää.

jawa59

Moi, laitoin omaan autoon (MB) tuolta tolppatiedoston ja hyvin pelittää. Ainakin siinä sai valita, kuinka aikaisin varoitus tulee. Ise laitoin sen 15 sek. joka olikin suositus. Jos niitä nelostiellä ajaa, niin pitäisi hyvin se 15 sekkaa riittää.

Kuub

saako noita tolppia näkymään AID näytössä? Näkyvät oikein soittimessa ja pieni ääni tulee.

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: Kuub - 01.07.19 - klo:12:54
saako noita tolppia näkymään AID näytössä? Näkyvät oikein soittimessa ja pieni ääni tulee.

Mielestäni kyllä näkyivät yhtä lailla AID:ssa ainakin tässä tämän vuosimallin Passatissa Discovery Prolla. Mistä latasit ja kuuluiko äänetkin suoraan vai pitikö jotain säätää?

Kuub

Passat on 2016 mallia. Tolpat latasin SCDB.infosta.

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: Kuub - 02.07.19 - klo:06:21
Passat on 2016 mallia. Tolpat latasin SCDB.infosta.
Ok, tsekkasin vielä tänä aamuna, että kyllä ne AID:ssakin näkyy. Ja SCBD:stä myös ladattu suoraan yhteensopivana pakettina.

Kuub

Jees. Tässä mallissa taitaa näkyä vaan tietyöt. Pitää vielä tutkia ja hutkia lisää.

jarmoke

Ehkä olen puusilmä mutta minulle ei ainakaan ihan selvinnyt toimiiko varoitukset Discover Mediassa? Alla Passat GTE, luovutettu viime elokuussa...

Tietääkö joku vastauksen? :)

Klmfi

Missä määritellään hälytysetäisyys SCBD ladatulle tiedostolle. Tällä hetkellä tolppavaroitus tulee kameran kohdalla

Nautilus

Mulla SCDB:stä ladattu paketti, Discover Pro VM19 perus Variant. Ne tolpat joista toistaiseksi ohi mennyt, ovat varoittaneet n. 70-100m (arvio) ennen tolppaa. Varoituksen saa kuulumaan aika kovaa kunhan ruuvaa tiedotusäänet vähän kovemmalle, mutta kääntöpuolena on se, että navigaatiotiedotteet tulevat sitten sen verran kovaa, että korvat soi. Jos ne pitää sopivalla tasolla, ei varoitusääntä kuule juuri ollenkaan. Mieluiten ottaisin nuo varoitukset käyttään erillään jättäisin ns. navigaatiotiedotukset kokonaan mutelle. Tämä ei vaan taida olla mahdollista?

jawa59

Onko joku, jolla scdb:n kameradata, ajellut 4- tai 6-teillä? Varoitteleeko näitä uusia tolppia?

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: jawa59 - 11.07.19 - klo:16:14
Onko joku, jolla scdb:n kameradata, ajellut 4- tai 6-teillä? Varoitteleeko näitä uusia tolppia?

Päivittelin oman datan viimeksi kesäkuun alussa ja siinä ainakin on 6-tien uudet kamerat. Taisivat itse asiassa olla jo paljon aiemminkin. 4-tietä en ole katsonut. Veikkaisin, että nekin löytyy.

rautiainen

Lisäsin kamera POIT Discover Pro:hon ja olen kyllä pettynyt tulokseen. Ei korvaa mitenkään erillistä Garminin Navia kameratolppavaroittajana.
-Varoitus kamerasta ei huomioi ajosuuntaa = turhia hälytyksiä
-Varoitus tulee liian myöhään eli vasta noin 50 m ennen POI:ta vaivaisena merkkiäänenä
-Kameraikonit eivät näy digitaalimittariston navi-näytössä

Onko joku keksinyt näihin ratkaisun?

58make

Ihmeellisesti on sokeat päässeet autoilla ajelemaan, kyllä ne kameratolpat näkevä huomaa siellä tien poskessa,
samoin nopeusrajoitus merkit myös.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 12.07.19 - klo:12:43
Lisäsin kamera POIT Discover Pro:hon ja olen kyllä pettynyt tulokseen. Ei korvaa mitenkään erillistä Garminin Navia kameratolppavaroittajana.
-Varoitus kamerasta ei huomioi ajosuuntaa = turhia hälytyksiä
-Varoitus tulee liian myöhään eli vasta noin 50 m ennen POI:ta vaivaisena merkkiäänenä
-Kameraikonit eivät näy digitaalimittariston navi-näytössä

Onko joku keksinyt näihin ratkaisun?

Tietääkseni mikään VAG-konsernin navi ei tajua kameratolppien ajosuunnan päälle. Eikä varsinkaan näistä netistä ladattavista tiedostoista, koska niissä ei ole mitään määrämuotoista dataa kameratolppien suunnalle. Tieto on koodattu vähän miten sattuu, jos sitä edes on. Siellä saattaa esim. lukea jossain kentässä tolpan kohdalla W/E/S/N ja samassa kentässä jossain toisessa kohtaa karttaa east/north tai vaikkapa westbound/eastbound. Eli ihan mitä sattuu, eikä navit noista voi mitään tajuta.

Esim. Volvon tehdaskartoissahan on (tai ainakin ennen oli) peltipoliisit ja ne hälyttivät ajosuunnan mukaan. Mutta jos lataa Volvoon minkä tahansa tolppadatan netistä, niin pimputtaa molempiin suuntiin (kokeiltu on). Eli pitänee olla ihan valmistajan toteuttama oma ratkaisu, että ajosuunta toimii. Joku viisaampi korjatkoon, jos on saanut suunnat toimimaan.

Myöhäinen varoitusääni lienee navin softan ansiota. Omassa Audissa pimputus tulee jollain hämärällä logiikalla joko 200m ennen tolppaa tai 100m ennen tolppaa. Mitään etäisyyksiä ei voi itse määrittää. Kyllähän tuo etäisyys pitäisi olla vähintään 200m, mieluusti 300-400m.

Kameraikonit ja digimittaristo on myöskin autonvalmistajan kontolla. Audissa ne näkyvät digimittaristossa, eli kyllä se on toteutettavissa, kunhan vain koodaisivat sen sinne.

Käsittääkseni varsinkin saksalaiset autovalmistajat ovat nykyään hyvin varovaisia näiden tolppakameroiden näyttämisessä, mikä näkyy siinä, että POI-tiedostojen asennusmahdollisuudet on poistuneet useammankin valmistajan omilta sivuilta ja käyttäjien pitää itse kikkailla ne naviin. Ilmeisesti samasta syystä ei anneta paljon säätömahdollisuuksia äänivaroituksiinkaan, kun POI-tiedostoja pitäisi kai käyttää oikeaoppisesti johonkin muuhun kuin kameratolppiin. Mutta kukapa mahtaa käyttää niitä mihinkään muuhun  :D

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 12.07.19 - klo:12:43

-Kameraikonit eivät näy digitaalimittariston navi-näytössä

Niin joo, tuli tästä vielä mieleen, että ei Passatissa ole erillistä valintaa digimittaristossa näytettäville POI-kohteille?

Audissa pitää/voi valita erikseen virtual cockpitissa ja MMI-näytössä näytettävät kohteet. Pitää muistaa aina POI-tiedostoja lisätessä ruksata ne molempiin näyttöihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy