1.4TSI ACT jakohihnan vaihtoväli

Aloittaja avtsi, 29.04.19 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Rakkaudestalajiin

Nii eikös turbokin kannata laittaa samalla ku sekin jo pyörinyt aikansa ja voi hajota hetkenä minä hyvänsä  ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 19.11.20 - klo:21:50
Nii eikös turbokin kannata laittaa samalla ku sekin jo pyörinyt aikansa ja voi hajota hetkenä minä hyvänsä  ;)

Onko montakin turboa mennyt rikki?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.11.20 - klo:21:56
Onko montakin turboa mennyt rikki?
Ei ne ehdi mennä rikki, jos vaihtaa turbon aika jakopäärempan yhteydessä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 19.11.20 - klo:22:08
On

Montako? Yli 15kpl turbollisia autoja ollut, parhaimmalla oli ajettu alkuperäisellä turbolla melkein 500tkm enkä ole yhtään turboa saanut rikki.

Suosittelen lukemaan sen käyttöohjekirjan jälkikäytöstä ja vaihtamaan ne öljyt tarpeeksi tiheään.

saksala

Kurkkasin 5v/30tkm ajettua jakohihnaa. Hammaspuolen päällysteessä (Teflonia?) on alkavia halkeamia hampaiden juuressa (näkyy kun otat täyskokoisen kuvan). Pitäisikö olla huolissaan?

Kyseessä on Tiguanin 1.4 TSI ACT 110 kW (CZEA).

kuusiokolo

Huomenta, kävin tarkistamassa vaihtamaani jakoremmin ( Gates) kuntoa, kilometrejä 6v 38 080 km, taivutin kuvan mukaan (Jos onnistui) en nähnyt pienintäkään halkeamaa, varmistin vielä suurennuslasilla. 
Tosin auto on Octavia  MPI- koneella 1,6 l  vm, 2007 yhdellä nokka-akselilla ,elikkäs yhdellä remmillä pyörittää kiristintä / vesipumppua /nokka-akselia.

saksala

^Ihmeellistä, että 6v/38 tkm hihnasi näyttää uudelta verrattuna minun 5v/30tkm hihnaan. Molemmissa näyttää olevan samantyyppinen pinnoite, sinulla on kestänyt ilman käytön merkkejä.

Tavallista kovemmasta rasituksesta ei ole kyse koska olen ajanut hyvin rauhallisesti. Pätkäajoa ei ole, lähinnä 35 km suuntaansa kauppaan ja 140 km mökille. Talvella ajoa on hyvin vähän ja silloinkin on Webasto käytössä. Öljyt on vaihdettu ajallaan ja useamminkin, maksimi vaihtoväli 11 tkm.

Ihan kun hihna olisi liian tiukalla? Hammaspyörän hammas painaa hihnan kasaan ja murtaa teflonpinnoitteen?

-karppa-

Jollekkin tulee vielä yllätyksenä mahdollisesti tuo Oulun alueen tauti eli oktomurskeen aiheuttama ennenaikainen kuluminen...

saksala

Tuskinpa se Oulun tauti on kun olen vain kerran ajanut Oulun ohi vitostietä. Muuten ajot olleet Savon ja Helsingin seuduilla.

kuusiokolo

Vielä alottajalle, itsekkin ajelen rauhallisesti ei vedätyksiä, liikun Hämeenlinnan seutuvilla, auto ollut aina lämpöisessä tallissa, ei juurikaan kylmäkäynnistyksiä, laitan kuvan (jos onnistuu) uuden hihnan kiristäjän osoittimesta suhteessa V- railoon johon se uutena asensin,Vanhan kiristimen osoitin suhteessa V- hen oli yli elikkäs ikäänkuin hihna olisi kireällä , josta vaikutelma että oli 6v aikana remmi olisi kutistunut ja siten kireällä koska oli yli V- yli yli sentin kun kone oli stopissa, kuten on kuvassakin.

saksala

Lainaus käyttäjältä: saksala - 11.07.23 - klo:17:54
Kurkkasin 5v/30tkm ajettua jakohihnaa. Hammaspuolen päällysteessä (Teflonia?) on alkavia halkeamia hampaiden juuressa (näkyy kun otat täyskokoisen kuvan). Pitäisikö olla huolissaan?

Kyseessä on Tiguanin 1.4 TSI ACT 110 kW (CZEA).
Ã,,lkää te menkö kurkkimaan sitä hihnaa ennen 6 vuotta niinkuin minä ;) Vaihdatin sen nyt 5v kohdalla (merkkiliikkeessä 930 â,¬), luultavasti ennen kuin oikeasti on tarve. Poistetun hihnan teflonpinnoitteessa on kyllä halkeama melkein jokaisen hampaan juuressa, kun tarkasti katsoo, mutta luultavasti halkeamat eivät haittaa. Hihnan runko ja hammastus on ihan hyvä. Varmaan olisi kestänyt vielä vuoden ja pidempäänkin. Teflonpinnoite on Daycon patentti.
https://www.tibaasp.com/index.php/en/products-2/dayco/high-tenacity-timing-belts

Asennetussa hihnassa ei ole pinnoitetta. Tässä on kuva 40 km ajetusta hihnasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy