VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Vastarakki

Saaga jatkuu. Kävin aamuvarhaisella Tampereen K-autolla. Autoani on tutkittu maanantaista (!) asti, ja toistaiseksi on löytynyt hajonnut jäähdytinnesteen pumppu. Eivät tienneet, mikä sen on rikkonut. Olinkin pari viikkoa ihmetellyt korkeita kulutuksia lämpimällä autolla (pikkupakkasessa 2,5 kW sisälämpötila 18 asteessa).

Ovat olleet yhteydessä tehtaalle ja nyt on kuulemma moottorinohjauksen johtosarjojen mittaileminen vuorossa. Jännityksellä odotan, mikä vika siellä on.

ID:n liikkumisturva on muuten viisi päivää, ei kolme. Saankin nyt sitten pitää Polosen lauantaihin asti, toisin kuin aiemmin lupailtiin. Tämän selvittämiseen ei tarvittu tällä kertaa kuin kolme puhelua ja käynti pajalla.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 15.12.22 - klo:08:52
Saaga jatkuu. Kävin aamuvarhaisella Tampereen K-autolla. Autoani on tutkittu maanantaista (!) asti, ja toistaiseksi on löytynyt hajonnut jäähdytinnesteen pumppu. Eivät tienneet, mikä sen on rikkonut. Olinkin pari viikkoa ihmetellyt korkeita kulutuksia lämpimällä autolla (pikkupakkasessa 2,5 kW sisälämpötila 18 asteessa).

Kaikista aikaisemmista polttiksistani on "vesipumppu" hajonnut vähintään kerran, joten jännityksellä odotan miten ID:n kanssa käy ja huomaako sitä edes mistään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Joo, jännä kyllä nähdä. Varsinkin kun tuo kävi syyskuun lopussa huollossa. Jotenkin kuvittelisi, että näin kylmillä keleillä tuolla vehkeellä ei ole mitään virkaa. Pikalatausta on tullut sen verran lyhyissä pätkissä, että akun lämmöt on hädin tuskin nousseet 25 asteeseen.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 15.12.22 - klo:08:52
ID:n liikkumisturva on muuten viisi päivää, ei kolme. Saankin nyt sitten pitää Polosen lauantaihin asti, toisin kuin aiemmin lupailtiin. Tämän selvittämiseen ei tarvittu tällä kertaa kuin kolme puhelua ja käynti pajalla.
Fake news, ei muuten ole. Liikkumisturva on kolme päivää + viikonloppu. Tämä on nyt varmistettu korjaamopäälliköltä ja Europcarilta, joka varmisti sen palveluntarjoajalle. Sössivät siis taas Tampereen K-autossa. Polo palautuukin siis tänään.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 15.12.22 - klo:11:20
Joo, jännä kyllä nähdä. Varsinkin kun tuo kävi syyskuun lopussa huollossa. Jotenkin kuvittelisi, että näin kylmillä keleillä tuolla vehkeellä ei ole mitään virkaa. Pikalatausta on tullut sen verran lyhyissä pätkissä, että akun lämmöt on hädin tuskin nousseet 25 asteeseen.
Jäähdytysneste kiertää akussa kylmällä lähes jatkuvasti, koska akkua lämmitetään. Uudemmalla softalla lämpötilasta riippuen vähemmän kuin ennen onneksi. Moottorilla on myös nestekierto.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:07:53
Jäähdytysneste kiertää akussa kylmällä lähes jatkuvasti, koska akkua lämmitetään. Uudemmalla softalla lämpötilasta riippuen vähemmän kuin ennen onneksi. Moottorilla on myös nestekierto.
Oletko varma että kiertää kylmänä? Ei ole kovin tehokasta akkujen lämmitystä, jos samalla jäähdytetään.

mikaanikko

Onko sähkömoottorissa nestejäähdytys?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 17.12.22 - klo:11:13
Oletko varma että kiertää kylmänä? Ei ole kovin tehokasta akkujen lämmitystä, jos samalla jäähdytetään.
Jäähdytysneste jäähdytetään tai olosuhteista lämmitetään max. 6kW sähkövastuksella ja / tai lämpöpumpun piirissä olevalla lämmönvaihtimella. Joka tapauksessa jäähdytysnestekierto akussa lämmönsiirron hoitaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Enhancer

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:16:12
Jäähdytysneste jäähdytetään tai olosuhteista lämmitetään max. 6kW sähkövastuksella ja / tai lämpöpumpun piirissä olevalla lämmönvaihtimella. Joka tapauksessa jäähdytysnestekierto akussa lämmönsiirron hoitaa.
Eikös se nestekierto avaudu vasta sitten, kun jäähdytysnesteen lämpötila on riittävän korkea. Käsittääkseni alilämpöistä vettä ei kierrätetä.

mikaanikko

Kiitos @Enhancer, En ole tuollaista kaaviota nähnytkään.
Aina oppii, kun vanhaks elää!!
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

MichaelMandrake

Tervehdys kaikki. Pari viikkoa olen nyt ollut varsin onnellinen ID.3 Pro Performance Business (MY22.5) auton omistaja. Nyt on herännyt hämmennys kaukovaloautomatiikasta. Mitään fiinejä matrix-valoja minulla ei ole, eli ihan perus LED:t. Onko niin, että tuossa minun varustelutasossa ei tule mukana ihan perus kaukovalo-ohjausta? Yritin ohjekirjan mukaisesti ne kytkeä päälle, mutta en onnistunut.

Näin myös jotain kuvakaappauksia, että sellainen automatiikka olisi ostettavissa ehkä myöhemmin auton infotainmentin kautta, pitäisikö tämä tieto paikkaansa?

Kiitos paljon avustanne.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MichaelMandrake - 17.12.22 - klo:18:02
Tervehdys kaikki. Pari viikkoa olen nyt ollut varsin onnellinen ID.3 Pro Performance Business (MY22.5) auton omistaja. Nyt on herännyt hämmennys kaukovaloautomatiikasta. Mitään fiinejä matrix-valoja minulla ei ole, eli ihan perus LED:t. Onko niin, että tuossa minun varustelutasossa ei tule mukana ihan perus kaukovalo-ohjausta? Yritin ohjekirjan mukaisesti ne kytkeä päälle, mutta en onnistunut.

Näin myös jotain kuvakaappauksia, että sellainen automatiikka olisi ostettavissa ehkä myöhemmin auton infotainmentin kautta, pitäisikö tämä tieto paikkaansa?

Kiitos paljon avustanne.
Avustimen voi ostaa jälkikäteen, tai sitten aktivoida itse OBDelevenillä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MichaelMandrake

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:19:12
Avustimen voi ostaa jälkikäteen, tai sitten aktivoida itse OBDelevenillä.
Kiitos vastauksesta! Pitäisikö minulle näkyä siellä auton omassa kauppasovelluksessa Light Assist -ostettavissa? En sitä sieltä löytänyt ihan nopealla etsinnällä. Softa versiota 3.1.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MichaelMandrake - 17.12.22 - klo:19:28
Kiitos vastauksesta! Pitäisikö minulle näkyä siellä auton omassa kauppasovelluksessa Light Assist -ostettavissa? En sitä sieltä löytänyt ihan nopealla etsinnällä. Softa versiota 3.1.
Juu, sinne pitäisi tulla tarjolle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:15:49
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 05.12.22 - klo:13:53
Näissä olosuhteissa on vaikea nähdä, että tuo ei heijastuisi ajan kanssa hylkäysprosenttiin katsastuksessa...
Perusteletko miten se heijastuu? Miksi sähkärissä pitää olla sama huoltoväli kuin polttiksessa?
Näkisin asian niin, että kun ei ole huoltoväliä, niin ei ole ketään myöskään tarkistamassa niveliä, puslia, jarruja, tukivarsia yms. sellaisia kuluvia kohteita. Valtaosaa autoilijoista kun ei kiinnosta tippaakaan nysvätä sen autonsa kanssa vaan sillä ajetaan kunnes se hajoaa. Ja sitten tulee katsastuksessa yllätyksenä, että aurauskulmat on pielessä, pohja puhki, nivelet ruosteessa, puolet puslista kadonnut jne.

Parempi oikeastaan olisikin kutsua sitä tarkastusväliksi kuin huoltoväliksi.

dwntime

Niin. Eipä taida tuohonkaan paljon fiksatut välit vaikuttaa. Sen 2 vuotta niitä hampaat kirskuen pidetään, mutta kun takuu on ohi niin vain pakolliset huollot tapahtuu omistajan toimesta.
Eikä se merkkarilla tapahtuva huolto ole mikään tae viattomuudesta. Kyllä heiltäkin noita kohteita menee ”ohi”.

En oikeasti usko, että tuolla on isossa kuvassa yhtään mitään merkitystä onko valmistajalla joku huolto-ohjelma tai ei. Onhan noita Teslojakin jo melko iäkkäitäkin liikenteessä, eikä kyllä ole tilastoissa silmiin pompanneet, että niistä sen enempää vikoja löytyisi kuin mistään muustakaan merkistä.

Vastarakki

ID:n vikasaaga tuli eilen päätökseensä. Tielle jäämisen syy: "johtosarja relekannattimen alla hapettunut. Liitoksessa vain teippi suojana johtosarjan sisällä". Raportista ei maallikolle selviä, mikä johtosarja on kyseessä tai missä se varsinaisesti sijaitsee. Aanelosen verran on raporttia vian etsinnästä, ilmeisesti kolme työpäivää on tuon kanssa puuhasteltu.

Vian löytäminen on vaatinut myös älyttömän määrän purkamista ("takaa alasuojukset ja akun takaa teräs/peltisuoja"). Aikaisemmin mainitsemani hajonnut vesipumppu on myös ollut ehjä, se on vaihdettu takaisin uudesta alkuperäiseen.

Saa nähdä, onko muissakin alkusarjan autoissa samanlaista. Toivottavasti ei, ainakaan netistä en löytänyt vastaavanlaisista tapauksista videoita tai kuvauksia. Mulle ei tullut tästä kustannuksia, meni valmistusvirheen piikkiin. Pisteet korjaamolle, asiakaspalvelulle ei.

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 19.12.22 - klo:18:39
En oikeasti usko, että tuolla on isossa kuvassa yhtään mitään merkitystä onko valmistajalla joku huolto-ohjelma tai ei. Onhan noita Teslojakin jo melko iäkkäitäkin liikenteessä, eikä kyllä ole tilastoissa silmiin pompanneet, että niistä sen enempää vikoja löytyisi kuin mistään muustakaan merkistä.

Ne vanhat pre-facelift Model S:t ovat aivan täysiä pommeja, mutta se on enemmän ko. auton ominaisuus.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 20.12.22 - klo:08:43
ID:n vikasaaga tuli eilen päätökseensä. Tielle jäämisen syy: "johtosarja relekannattimen alla hapettunut. Liitoksessa vain teippi suojana johtosarjan sisällä". Raportista ei maallikolle selviä, mikä johtosarja on kyseessä tai missä se varsinaisesti sijaitsee. Aanelosen verran on raporttia vian etsinnästä, ilmeisesti kolme työpäivää on tuon kanssa puuhasteltu.

Vian löytäminen on vaatinut myös älyttömän määrän purkamista ("takaa alasuojukset ja akun takaa teräs/peltisuoja"). Aikaisemmin mainitsemani hajonnut vesipumppu on myös ollut ehjä, se on vaihdettu takaisin uudesta alkuperäiseen.

Saa nähdä, onko muissakin alkusarjan autoissa samanlaista. Toivottavasti ei, ainakaan netistä en löytänyt vastaavanlaisista tapauksista videoita tai kuvauksia. Mulle ei tullut tästä kustannuksia, meni valmistusvirheen piikkiin. Pisteet korjaamolle, asiakaspalvelulle ei.

Hyvä, että ei ollut lopulta mitään tuon kummempaa! Näistä kertyy myös aina huollolle kokemusta jolloin ehkä vastaavat friikkitapaukset ehkä helpompi jatkossa diagnosoida :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 20.12.22 - klo:08:46
Ne vanhat pre-facelift Model S:t ovat aivan täysiä pommeja, mutta se on enemmän ko. auton ominaisuus.

Mkäs niistä tekee ns. Pommeja?
Akuston ongelmat P85 malleissa on tiedossa ja tuota mallia nimenomaan kannattaa välttää jos akkutakuu loppu.
Mutra en ainakaan itse ole tietoinen siitä että nuo olisi ikäluokassaan sen huonompia tai parempia kuin mitkään muutkaan autot. Nivelet yms toki ihan kulutustavaraa mutta ne tahtoo olla sitä ihan perinteisissä polttiksissakin.

Ja hyvä että Vastarakin ID:n osalta löytyi syy ongelmiin. Maksajasta ei liene tässä vaiheessa epäselvää? Tuo haiskahtaa kyllä suunnitteluvirheeltä autossa.

Vastarakki

Näinpä juuri. Meni siis valmistajan laskuun nuo työt. Raportissa oli huolellisesti kuvattu, mihin kaikkialle vika oli raportoitu: jopa tehtaalle asti.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 20.12.22 - klo:09:49
Näinpä juuri. Meni siis valmistajan laskuun nuo työt. Raportissa oli huolellisesti kuvattu, mihin kaikkialle vika oli raportoitu: jopa tehtaalle asti.

Hyvä. Takaisinkutsua pukkaa todennäköisesti tuosta sitten muillekin. En usko että sulla on ainoa auto jossa tuo potentiaalinen ongelma on.

jharju

Seat Leon Sportstourer PHEV olisi nyt vaihtumassa ID.3:een.

En nyt oikein löytänyt haulla mitään Hakkapeliitta SUV-talvirenkaisiin liittyen. Eli leasing-yhtiö ilmeisesti toimittaa 215/55/18 -kokoiset talvirenkaat mallia Hakkapeliitta SUV. Onko näistä jollain kokemuksia pyörimässä ID.3 alla?
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.12.22 - klo:09:05
Ja hyvä että Vastarakin ID:n osalta löytyi syy ongelmiin. Maksajasta ei liene tässä vaiheessa epäselvää? Tuo haiskahtaa kyllä suunnitteluvirheeltä autossa.
Niitä virheitä tuntuu riittävän uudesta mallista seuraavaan uuteen.

f080421

Lainaus käyttäjältä: jharju - 20.12.22 - klo:22:57
Seat Leon Sportstourer PHEV olisi nyt vaihtumassa ID.3:een.

En nyt oikein löytänyt haulla mitään Hakkapeliitta SUV-talvirenkaisiin liittyen. Eli leasing-yhtiö ilmeisesti toimittaa 215/55/18 -kokoiset talvirenkaat mallia Hakkapeliitta SUV. Onko näistä jollain kokemuksia pyörimässä ID.3 alla?

Mulla on R18 Hakkapeliitta 9 -nastat ID.3:n alla toista talvea. Todella hyvät muuten paitsi alussa saattaa tuntua "hieman" meluisilta :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Ei ID 3 mikään SUV auto ole, tavallinen henkilöauto vaan - tosin täyssähköinen. ,,lä yritä sillä metsään.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Vastarakki

Mulla juuri nuo Hakka 9:t kolmatta talvea ajossa. Melu on kohtalaisen kova, mutta pito on kaikissa olosuhteissa hyvä. Asvaltilla ne on vähän lössöt ajaa. Ovat kestäneet hyvin, taitaa olla n. 25 000 kilsaa ajettu ja pintaa ja teräviä nastoja on jäljellä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jharju - 20.12.22 - klo:22:57
Seat Leon Sportstourer PHEV olisi nyt vaihtumassa ID.3:een.
Minulla oli PHEV Leon farkussa Nokian Hakkapeliitta R3 kitkat. Nyt on Bornissa Hakkapeliitta R5 kitkat. Todella hyvät renkaat. Pito on erinomainen, vierivät hyvin ja Born kulkee niillä niin äänettömästi. Suosittelen ID.3:een kitkoja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.12.22 - klo:13:37
Suosittelen ID.3:een kitkoja.

Sama, tulee ennen pitkää tiestölle ongelmia kun autokanta sähköistyy ja ajellaan (painavilla autoilla) nastat jyristen. Itsellä on CVC7 kitkat.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy