Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Jyri

...vai luottaakko myyjäliikkeeseen, ilmeisesti niin että jos teettää tuon tarkastuksen niin saa itse maksaa jos eivät kulmat ole pielessä? Onko tuo toimenpiteenä niin helppo että se njoka liikeessä osavat kunnolla tehdä ja jos on niin miksi niin moenssa uudessa autossa ne ovat pielessä?

kt

Tuo aurauskulmien säätö aiheuttaa yleensä myös "ratin menenisen vinoon". Tästä ratin vinoudestahan on kirjoitettu vuosien varrrella mahtavasti tekstiä. Toki ratinkin saa suoristettua.
Minusta ratin pitää olla hiukan vinossa.
Itse tuon Ocuni ohjauskulmat säädettiin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, periaatteella jos ovat pielessä, niin takuu maksaa. Ja olivathan ne "aika paljon". Asentaja vielä pahoitteli tuota ratin vinoon jäämistä ja lupasi oikaista sen seuraavalla kerrralla. Nyt ovat aurauskulmat olleet 4 vuotta aivan kohdillaan. Auto kulkee edelleenkin luotisuoraan oli alla kesä- tai talvirenkaat, kuluneet tai uudet. Aurauskulmat kannattaa pitää kohdillaan, ajaminen helpottuu ja renkaat kestää.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.12.09 - klo:20:31
...vai luottaakko myyjäliikkeeseen, ilmeisesti niin että jos teettää tuon tarkastuksen niin saa itse maksaa jos eivät kulmat ole pielessä? Onko tuo toimenpiteenä niin helppo että se njoka liikeessä osavat kunnolla tehdä ja jos on niin miksi niin moenssa uudessa autossa ne ovat pielessä?

Itse olen muutamaan otteeseen tehnyt homman ihan lähimmälla Vianorilla. Muistaakseni hinnat olivat luokkaa 30e, jos tehdään pelkkä tarkastus ja 80e jos joudutaan myös jotain säätämään. Eli jos suuntauksissa ei ole mitään häikkää, niin aika halvalla tuossa pääsee.

Itse seurasin toimenpidettä vierestä ja hienot vehkeet oli kyllä pojilla käytössä. Renkaisiin kiinnitetään sellaiset heijastuslevyt, jotka sitten kertovat antureille missä asennossa renkaat oikeasti ovat. Tietokoneelta valitaan oikea automerkki ja alustan tyyppi ja tämän jälkeen tietokone automaattisesti näyttää onko jossain arvossa jotain vialla. Jos jossain on vikaa, niin sitten säädetään alustaa. Tietokoneen ruudulla olevat arvot päivittyvät reaaliajassa, joten säädön vaikutuksen näkee heti. En oikein käsitä miten tuota voisi edes mitenkään mokata, jos muutamia kertoja on tehnyt. Lähinnä tuloksen jälki on kiinni huolellisuudesta, koska oikeastaan tietokone tekee loput. Tai jos on kokematon kaveri eikä osaa säätää eri autojen alustoja.

Vastaus kysymykseen: itse tekisin halvimmassa liikkeessä mistä kunnon välineet löytyy. Luultavasti kaikissa kunnon rengasliikkeissä pitäisi olla suht nykyaikaiset vehkeet.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.12.09 - klo:23:02
Tuo aurauskulmien säätö aiheuttaa yleensä myös "ratin menenisen vinoon". Tästä ratin vinoudestahan on kirjoitettu vuosien varrrella mahtavasti tekstiä. Toki ratinkin saa suoristettua.
Minusta ratin pitää olla hiukan vinossa.
Itse tuon Ocuni ohjauskulmat säädettiin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, periaatteella jos ovat pielessä, niin takuu maksaa. Ja olivathan ne "aika paljon". Asentaja vielä pahoitteli tuota ratin vinoon jäämistä ja lupasi oikaista sen seuraavalla kerrralla. Nyt ovat aurauskulmat olleet 4 vuotta aivan kohdillaan. Auto kulkee edelleenkin luotisuoraan oli alla kesä- tai talvirenkaat, kuluneet tai uudet. Aurauskulmat kannattaa pitää kohdillaan, ajaminen helpottuu ja renkaat kestää.

Nuo boldatut kohdat ovat kyllä aurauskulmien säätäjän osaamattomuutta. Ei ratti mitenkään vinoon mene aurauskulmien suuntauksessa jos homma tehdään oikein. Ratti laitetaan ensiksi suoraan ja lukitaan siihen asentoon. Tämän jälkeen tehdään aurauskulmien suuntaus normaalisti.

kt

^ Noin varmasti on kuin pokkus kertoo.
Luulen, että säätötyö on vaan helpompi tehdä siten, että asetellaan etupyörät ensin sellaiseen asentoon, että hyvällä onnella joudutaan säätämään vain toista pyörää ja annetaan ratin pyöriä omia aikojaan. Jos ratti lukitaan, niin huonossa tapauksessa kumpikin  etupyörä on "käsiteltävä". Epäilen, että tämä on säätöongelman ydin. Mennään ylitse siitä, missä aita on matalin ja ratti jää vinoon.
Mutta minusta tärkeintä on se, että pyörät menee suoraan, oli ratti sitten vaikka ylösalaisin. Ja ratin asentoahan voi muuttaa jokainen miten itse haluaa.
Tietysti pitää asiakkaana aina vaatia laadukasta työtä, mutta kohtuus kaikessa. Eihän tikanheitossakaan aina kymppiä saada.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jkvi

kt; Voit olla oikeassa tuon "käytännössä työn tekemisen" suhteen. Mutta noin sitä ei tehdä.
Tuon työn vaativuus on osaltaan kiinni laitteista, mitä pajassa sattuu olemaan. Merkkihuolloissa on yleensä paras osaaminen asian suhteen, mutta jos asialla on "kesäpoika", eipä se edes huippuvehkeillä saa aikaan priimaa. Jos asia onnistuu, niin lopputuloksena auton kulkukulma on 0 ja auraukset ohjearvoissa sekä ratti suorassa. Ratin suoruutta ei saisi väkisin muutella, koska ohjausakselilla on asentoanturi, joka tulkitsee ratin olevan suorassa silloin kun auto menee suoraan eteenpäin.

Viimeisimmässä suuntauksessa asentaja käski minun laittaa ratin mieleiseksi suoraan penkissä istumalla. Monesti olen nähnyt, että nelipyöräsuuntauksessa asentaja yrittää laittaa ratin suoraan oviaukossa seisoen ja näkymä ei silloin välttämättä vastaa sitä, mitä penkiltä käsin suoraan ratin takaa katsoen.
CRDi & Collection

vkjoki

Olen yleensä sopinut autoa ostaessani, että myyjäliike tarkastaa ilmaiseksi ohjauskulmat noin 1000 km:n ajon jälkeen. Viimeksi Volkkarin apurunko oli hieman vinossa, minkä vuoksi myös ohjauskulmat olivat virheelliset.

Kustannusten kuvittelevan menevän niin, että jos kaikki on kunnossa, autoliikkeen myyntipuoli maksaa huollolle muutaman kympin. Jos taas säädettävää löytyy, maahantuoja maksaa säädön takuun perusteella.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.12.09 - klo:07:59
Olen yleensä sopinut autoa ostaessani, että myyjäliike tarkastaa ilmaiseksi ohjauskulmat noin 1000 km:n ajon jälkeen. Viimeksi Volkkarin apurunko oli hieman vinossa, minkä vuoksi myös ohjauskulmat olivat virheelliset.

Kiitos tämä on erinomainen vinkki, pitäisi melkein avata tuonne yleiset osioon oma topikki, vinkeille ja vihjeille mitä sopia ennen kauppakirjan allekirjoitusta.

vkjoki

Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

kt

^Tuo kysymys on oleellinen. Katsotaanko, että on pyörät toleranssin sisällä ja ei tehdä mitään, vai yritetäänkö säätää paremmaksi. Pitäisi aina pyytää säätämään paremmin kohdilleen eikä tyytyä siihen, että on toleranssissa , ellei nyt sitten todella ole hyvin kohdillaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jyri

Nyt alamme olla todellakin asian ytimessä, millähän tästä saisi lisää tietoa? Sillä tuo toleranssien sisällä olemisen ja parhaan mahdollisen tuloksen välillä voi olla huomattavakin käytännön ero.

VeskuV

Vähän OT. Enpä tiedä miten muilla tuo kulmiensäätö on onnistunut mutta minulle vastattiin merkkiliikkeestä (Seat) että vaikka kulmat viturallaan niin eipä niitä paljon voi (ilmeisesti haluta) säädellä!
Takapää camperit ulkona  toleransseista samoin erillisauraus vasemmalla ja yhteisauraus ulkona, oikea erillisauraus just toleranssissa. Etupää on vinksallaan niin että caster vas/oik ja auraus oikealla  ulkona arvoista. Ajettavuus kaikkea muuta kuin "junamainen". Ongelmaa ollut alusta asti mutta...
Ohjauksen keskialueella on "nulju" kohta ja välillä ratissa tuntuu nykäisy (alle 100 vauhdeissa vähän väliä)
Rattikin on vinossa >:(
Että sillai


pokkus

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 11.12.09 - klo:07:54
Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?

Minusta tässä kannattaisi nyt eritellä nuo mittalaitteen tarkkuuden toleranssit ja itse mittalaitteeseen syötetyt tavoitetoleranssit eri autoille (eli arvot johon pitäisi pyrkiä kulmia säädettäessä). Mittalaitteen tarkkuustoleranssihan tulee suoraan mittalaitteen valmistajalta eli se on aivan riippuvainen siitä "kuinka hyvä" laite on kyseeessä. Sitten eri automallien tavoitearvojen toleranssit syötetään itse laitteeseen ja uskoisin noiden arvojen tulevan suoraan auton valmistajilta. Jos autotehdas nämä arvot on antanut niin eiköhän auton pitäisi olla ok, jos arvot asettuvat näiden toleranssien sisään. Se on silloin autotehtaan vika, jos sen ilmoittamat arvot eivät toimi autossa oikein. Totta kai mittalaite täytyy pitää ajan tasalla näiden arvojen osalta. Tietenkin jos mittalaitteen tarkkuudessa on suuri toleranssi ja mitattu arvo on hyvin lähellä valmistajan ilmoittamaa raja-arvoa, voidaan miettiä onko mitattu arvo oikeasti valmistajan antamien raja-arvojen sisällä.

Itse en usko, että Vianor käyttäisi huonompia laitteita kuin esimerkiksi merkkiliikkeet. Onhan Vianor erikoistunut juurikin renkaisiin ja niihin liittyviin ongelmiin. Omasta autosta kulmia säädettiin lähemmäksi raja-arvojen keskikohtaa, vaikkakin mitattu arvo olikin raja-arvojen sisällä (selvästi lähempänä kuitenkin toista raja-arvoa). Edelleenkin itse olen vahvasti sitä mieltä, että aurauskulmiensäädön lopputulokseen vaikuttaa enemmän säätötyön tekijän ammattitaito, huolellisuus ja viitseliäisyys kuin mittalaitteen "paremmuus".

Jacques

PK-seudulla olen käyttänyt jo useamman vuoden Tammiston Vianorin palveluksia, nimenomaan aurauskulmien tarkistukseen.
Vaikka heitot eivät aina olleet suuria (lähtöarvot toleranssien sisällä) on parannus ollut silti huomattava. Tehokkaalla etuveto-autolla herkästi huomattavissa vetelyn vähenemisenä/poistumisena.
Uskon 100% osaamisen olevan parempaa Vianorissa(tai jossain muussa päätoimisesti palvelua tuottavassa ketjun liikkeessä) kuin missään merkkiliikkeessä.

Kaverilta kuultua huhua 8) on myös että Vianorin laitteet ovat ainakin muutama vuosi sitten olleet ehdotonta huippua.

TSo

Kertokaapa muuten viisaammat, miten noita aurauskulmia konkreettisesti säädetään? Minulle on teoriatasolla jollain lailla tuttuja nuo auraukset ja haritukset, mutta käytännön toteutuksesta ei hajuakaan. Eli mitä siellä pyöräntuennoissa oikeasti tehdään kun laitetaan säädöt kuosiin? Raidetankojen kimpussa ruuvaillaan jotain? Onko homma tehtävä yritys-erehdys-menetelmällä eli säädetään summanmutikassa ja mitataan sen jälkeen muutettiinko liikaa vai liian vähän?

Sikäli vaan kiinnostaa että luulisi kyseessä olevan jonkun verran osaamista vaativan homman, kun tarvittavat muutokset ovat milleissä mitattuina aika pieniä. Ja ei, en aikonut itse ryhtyä säätämään, kunhan muuten vaan ihmettelen.


pokkus

Lainaus käyttäjältä: TSo - 17.12.09 - klo:13:49
Onko homma tehtävä yritys-erehdys-menetelmällä eli säädetään summanmutikassa ja mitataan sen jälkeen muutettiinko liikaa vai liian vähän?


Katsoppa tuota ketjun kolmatta viestiä, mikä on minun kirjoittama. Siinä yritin hiukan selvittää miten tuo tarkastus/säätö tehdään. Työn tekijä saa siis säätötoimenpiteestä reaaliaikaista tietoa muutoksen vaikutuksesta aurauksen kulmiin. Yritys-erehdys-menetelmää ei siis tarvitse onneksi soveltaa. Muut viisaammat voivat sitten sanoa, että mitä osia siellä oikeasti säädetään. Itsellä nuo alustaan ja pyöränripustukseen liittyvät termit kun ei ole ihan hallussa... :)

Jacques

Nykyaikaiset laitteet perustuvat käsittääkseni laser-mittaukseen, eli reaaliaikaista tietoa saavat ja sen perusteella säätävät.

kt


En tiedä, onnistuuko aurauskulman mittaustyön tekeminen esim kieroille vanteille? Ja kuinka tarkka on mittalaiteen kiinnitys yleensä vanteeseen. Itse mittalaite on varmaankin hyvin tarkka, mutta oletan, että jo tästä kiinnityksestä pyörään tulee ensimmäinen ja ehkä suurin virhe.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

pokkus

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.12.09 - klo:19:29

En tiedä, onnistuuko aurauskulman mittaustyön tekeminen esim kieroille vanteille? Ja kuinka tarkka on mittalaiteen kiinnitys yleensä vanteeseen. Itse mittalaite on varmaankin hyvin tarkka, mutta oletan, että jo tästä kiinnityksestä pyörään tulee ensimmäinen ja ehkä suurin virhe.

Kiero vanne totta kai pahentaa tilannetta. Tai en tiedä osaako laite jotenkin tunnistaa kieron vanteen ja kompensoida tuon virheen. Viimeksi Vianorilla ne pyöriin tulevat "heijastelevyt" iskettiin kiinni renkaan ja vanteen väliin neljän sellaisen piikin avulla. Hassua minusta oli se, että heijastuslevyn asennolla ei ollut niin suurta merkitystä eli sitä pystyi vähän jopa liikuttelemaan. Tärkeintä vain oli että "kontakti" oli hyvä heijastuslevyn ja laserin välillä.

GEX-12

Aika useasti ratin jäänti vinoon johtuu siitä, että on vaihdettu iskunvaimentajat, mutta ei ole merkitty  missä asennossa kiinnitys kohdat ovat olleet.  Nelipiste mittaus tuo äkkiä säästöä ja ajomukavuudesta puhumattakaan. Ainahan voi olla autolla ajettu rothvallin reunaan rajusti, että säädöissä ei säädöt riitä, jolloin joudutaan isomman rempan eteen.

skodamig

Pohjoisessa Lapin Kumilla Rovaniemellä ehdottomasti paras jälki. Ratti aina suorassa ja kulmat tulee kohdilleen, tarkastakaa ihmeessä ne kulmat jos tuntuu epäilyttävältä. (50 ekee on halpa hinta verrattuna renkaisiin tai muihin lisäkulumiin).
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Tos®

Tampereella eilen käyty
http://tos.pp.fi/images/album/golf/alusta/suuntaus/

Jotenkin nuo arvot eriää ELSAn arvoista.

Lisäks ratti on hitusen kenossa, pitää valittaa vaihteeks.
Käänsin sitä jo ite yhden pykälän, muttei tullu särmäksi.


LainaaVaroitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
pyh
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Elsasta en tiedä mitä sanoo mut ruukathan tasan säätää oikia ja vasen!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Heh... no tulostan kuitenki nuo elsan arvot matkaan...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Vaikkei maksanu mitään niin hukkareissu ja yks vähistä lomapäivistä hukkaan.
Ratti on kenossa toiseen suuntaan ja kampes maantiellä keskelle tietä.
Palasin takas valittaan ja ratin asennolle tehtiin sopeutus... vähän parantui.

Pöh sit puuduin et minen jaksa.
http://tos.pp.fi/images/image/golf/alusta/suuntaus/raportti2.JPG
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Niin tosiaan, esp:en piti sopeuttaa ratin asento...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy