Ajovalojen automaattinen tasonsäätö

Aloittaja jph88, 06.12.18 - klo:19:14

« edellinen - seuraava »

jph88

Kiinnitin huomiota ajovalojen tasonsäädön erikoiseen toimintaan, kun tuli eilen ajeltua reilut 450 km, josta valtaosan matkasta pimeällä, ja poimin matkanvarrelta muutaman kollegan kyytiin.

1-2 hengen kuormalla lähivalot ovat todella hyvät, näyttävät pitkälle ja valokeilan raja metsänreunassa on käytännössä vaakasuorassa. Kolmen hengen kuormassa valokeila on hieman lyhyempi, mutta en ensin kiinnittänyt tähän edes huomiota. Neljän hengen kuormassa valot näyttävät jo niin lähelle alas, että pimeallä sateessa mutkaisella valtatiellä ei meinannut uskaltaa ajaa 80 km/h kun ei meinannut eteensä nähdä, jos oli muuta liikennettä että pitkiä ei voinut pitää. Valokeilan reuna laski jo silminnähden alaspäin.

Mahtaakohan tasonsäädössä olla joku kalibrointi pielessä, kun tuntuu että keila laskee kuorman mukaan vähintään kaksi kertaa sen verran mitä perä painuu kuorman takia alas?
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

jamo75

#1
huoamasin tuossa kerran että valot näyttävät lähinnä maahan, luultavasti se korkeus kalibirointi sekoilee välillä. lyhyt ovat aika huonot miitenkin ainakin volvon xenonit olivat huomattavasti paremmat, noilla lyhyillä ei pilkkopimeässä juurikaan uskalla ajaa.

valo automatiikka myöskin vaihtaa pitkät aina itse pois vaikka ne olisikin laittanut manuaalisesti päälle vähän erikoinen logiikka... eli jos olet laittanut pitkät pakoitetusti päälle tippuvat ne lyhkäsiin esim. kun toinen auto lähestyy

auton asetuksissa muuten löytyy valinnat valoautomatiikan viiveelle samassa kohdasta kuin saattovalojen aika

Lainaus käyttäjältä: jph88 - 06.12.18 - klo:19:14
Kiinnitin huomiota ajovalojen tasonsäädön erikoiseen toimintaan, kun tuli eilen ajeltua reilut 450 km, josta valtaosan matkasta pimeällä, ja poimin matkanvarrelta muutaman kollegan kyytiin.

1-2 hengen kuormalla lähivalot ovat todella hyvät, näyttävät pitkälle ja valokeilan raja metsänreunassa on käytännössä vaakasuorassa. Kolmen hengen kuormassa valokeila on hieman lyhyempi, mutta en ensin kiinnittänyt tähän edes huomiota. Neljän hengen kuormassa valot näyttävät jo niin lähelle alas, että pimeallä sateessa mutkaisella valtatiellä ei meinannut uskaltaa ajaa 80 km/h kun ei meinannut eteensä nähdä, jos oli muuta liikennettä että pitkiä ei voinut pitää. Valokeilan reuna laski jo silminnähden alaspäin.

Mahtaakohan tasonsäädössä olla joku kalibrointi pielessä, kun tuntuu että keila laskee kuorman mukaan vähintään kaksi kertaa sen verran mitä perä painuu kuorman takia alas?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: jph88 - 06.12.18 - klo:19:14

Mahtaakohan tasonsäädössä olla joku kalibrointi pielessä, kun tuntuu että keila laskee kuorman mukaan vähintään kaksi kertaa sen verran mitä perä painuu kuorman takia alas?

Minulla on ollut useampi "auto", jossa aivan sama ongelma. Samoin tutuilla. En ymmärrä, etteivät osaa tuota tehdä oikein. (Auto siksi suluissa, etteivät ole olleet vag'gilaisia)

Manuaalisäädöilläkin normisti o-asennossa, kun tulee pari ihmistä takapenkille on 1-asento ja jos perässä paljon tavaraa, niin jo 2-asento liian alas valot kääntää, puhumattakaan 3 tai 4 asennosta, montako asentoa missäkin autossa onkaan.

jph88

Itse itselleni vastaten;

Auto kävi joulun alla huollossa, mitään vikakoodeja ei antanut eikä kalibrointi ollut auttanut, mutta olivat ilmeisesti säätäneet käsin ensin väärään asentoon ja sitten kalibroineet uudelleen tms. jolloin alkoi pelittämään oikein. Nyt kuitenkin tuntuu, että saattavat näyttää jopa aavistuksen liian korkealle kun vastaantulijat väläyttelee valoja välillä, saavat vielä tarkistaa määräaikaishuollossa aikanaan, mutta ainakin näkee ajella...
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

jamo75

oletuko varma etteivät väläyttele sen takia että pitkät ovat varsin kirkkaat ja vaihtuvat myöhään riippuen minkä asetuksen olet laittanut valoen automaatti valikosta päälle.

Lainaus käyttäjältä: jph88 - 21.01.19 - klo:22:48
Itse itselleni vastaten;

Auto kävi joulun alla huollossa, mitään vikakoodeja ei antanut eikä kalibrointi ollut auttanut, mutta olivat ilmeisesti säätäneet käsin ensin väärään asentoon ja sitten kalibroineet uudelleen tms. jolloin alkoi pelittämään oikein. Nyt kuitenkin tuntuu, että saattavat näyttää jopa aavistuksen liian korkealle kun vastaantulijat väläyttelee valoja välillä, saavat vielä tarkistaa määräaikaishuollossa aikanaan, mutta ainakin näkee ajella...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jph88

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.01.19 - klo:06:41
oletuko varma etteivät väläyttele sen takia että pitkät ovat varsin kirkkaat ja vaihtuvat myöhään riippuen minkä asetuksen olet laittanut valoen automaatti valikosta päälle.

Kytkin kaukovaloavustimen pois päältä heti kättelyssä. Varsinkin raskaan liikenteen kanssa tulee murheita kun ison auton ajovalot ovat niin alhaalla eikä automatiikka tunnista hytin äärivaloja, jolloin pitkät paistaa kuljettajaa silmiin todella ikävästi mikäli tie vähänkin kumpuilee. Lähivalotkin on tosi kirkkaat jos keila sattuu niin ylös että osuu silmiin, näin käy helposti jos vastaantulijalla sattuu olemaan yhtään matalampi auto.
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy