Karoq kiihtyvyys wltp- vs necd-luokiteltu

Aloittaja jph88, 19.11.18 - klo:21:24

« edellinen - seuraava »

jph88

Lueskelin Karoqin ohjekirjaa ja siellä 1.5 TSI DSG:n kiihtyvyydeksi luvataan 9.0 sekuntia ja manuaalivaihteisen vastaava lukema näyttää olevan 8.9 sekuntia. Alkuvuonna virallisissa esitteissä vastaavat luvut olivat 8.6 ja 8.4 sekuntia.

Onkohan vääntö/tehokäyriä hieman leikattu, jotta päästään pienempiin päästöihin wltp-mittauksissa vai mistähän tässä on kysymys? Maksimi teho- ja vääntölukemat ovat kuitenkin edelleen samat 110 Kw / 250 Nm.
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

clacson

#1
Lainaus käyttäjältä: jph88 - 19.11.18 - klo:21:24
Lueskelin Karoqin ohjekirjaa ja siellä 1.5 TSI DSG:n kiihtyvyydeksi luvataan 9.0 sekuntia ja manuaalivaihteisen vastaava lukema näyttää olevan 8.9 sekuntia. Alkuvuonna virallisissa esitteissä vastaavat luvut olivat 8.6 ja 8.4 sekuntia.

Onkohan vääntö/tehokäyriä hieman leikattu, jotta päästään pienempiin päästöihin wltp-mittauksissa vai mistähän tässä on kysymys? Maksimi teho- ja vääntölukemat ovat kuitenkin edelleen samat 110 Kw / 250 Nm.
Myös ilmoitetut yhdistetyt kulutuslukemst ovat WLTPn myötä nousseet: 6,6-7,1 (7,0-7,5), NEDC: 5,4-5,5 (5,4-5,6). Teknisistä tiedoista 11.18 / 01.18. Lienevät nyt lähempänä todellisuutta ja kaikki menee minkä tankkiin laittaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

JakeS

Jos mitatut kiihtyvyydet 9,6 s niin enemmän realistiset ovat uudet lukemat kuten kulutuksenkin suhteen.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

jph88

Lainaus käyttäjältä: clacson - 19.11.18 - klo:22:14
Myös ilmoitetut yhdistetyt kulutuslukemst ovat WLTPn myötä nousseet: 6,6-7,1 (7,0-7,5), NEDC: 5,4-5,5 (5,4-5,6). Teknisistä tiedoista 11.18 / 01.18. Lienevät nyt lähempänä todellisuutta ja kaikki menee minkä tankkiin laittaa.

Juuri näin, ilmoitetut kulutuslukemat ovat nousseet kun WLTP-syklin "keskimääräiselle sadalle kilometrille" osuu enemmän kiihdytyksiä ja moottoritieajoa jne. Todellinen kulutushan ei kuitenkaan mittaustapaa muuttamalla mihinkään muutu. Osuu itseasiassa melko lähelle totuutta noi WLTP-lukemat kun ensimmäisen kahden tankillisen mitattu kulutus on ollut 6,73 ja 6,61 L/100km. Mittaustavan muutos itsessään ei kuitenkaan voi vaikuttaa auton kiihtyvyyteen.

Kyse olikin siitä, että onkohan ilmoitetut lukemat nousseet mittaustavan muutoksen myötä Skodan mielestä niin paljon, että on päädytty viilaamaan moottoria taloudellisemmaksi (tehottomammaksi) jotta muutos olisi hieman pienempi ja tässä yhteydessä kiihtyvyys olisi kärsinyt muutaman kymmenyksen?
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

jamo75

8600 ajettuna ja ei kyllä koskaan alle 6 ole mennyt

Lainaus käyttäjältä: clacson - 19.11.18 - klo:22:14
Myös ilmoitetut yhdistetyt kulutuslukemst ovat WLTPn myötä nousseet: 6,6-7,1 (7,0-7,5), NEDC: 5,4-5,5 (5,4-5,6). Teknisistä tiedoista 11.18 / 01.18. Lienevät nyt lähempänä todellisuutta ja kaikki menee minkä tankkiin laittaa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jt

Lainaus käyttäjältä: jph88 - 20.11.18 - klo:16:19
Kyse olikin siitä, että onkohan ilmoitetut lukemat nousseet mittaustavan muutoksen myötä Skodan mielestä niin paljon, että on päädytty viilaamaan moottoria taloudellisemmaksi (tehottomammaksi) jotta muutos olisi hieman pienempi ja tässä yhteydessä kiihtyvyys olisi kärsinyt muutaman kymmenyksen?
Toki moottorin ominaisuuksien viilaaminen on mahdollista, mutta ihan samalla lailla mahdollista on että kiihtyvyysmittaus onkin tehty realistisemmalla sapluunalla. Jospa autoteollisuuden läpi suorastaan hönkii rehellisyyden tuuli luottamuksen palauttamiseksi?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy