Matkailu avartaa

Aloittaja Urlaub, 19.01.11 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

Harrastan automatkailua

kotimaassa (useita kertoja vuodessa)
42 (43.3%)
kotimaassa (vähintään kerran vuodessa)
38 (39.2%)
Euroopassa (vähintään kerran vuodessa)
33 (34%)
Euroopassa (kerran 2-3 vuodessa)
20 (20.6%)
myös Euroopan ulkopuolella
17 (17.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 97

Pepeto

Vaimo on Venäjältä Petroskoista kotoisin ja on tullut käytyä autolla siellä kesäisin. Matka on tehty useimmiten Värtsilän kautta  ja Laatokan pohjoispuolelta Prääsään ja sieltä Petroskoihin. Tie on tuolla parantunut varsinkin Pitkäjärven läheltä Prääsää kohti mennessä vuosittain ja on paikoin jopa parempaa kuin Suomessa. Liikenteessäkään ei tuolla kovin suuria koheltajia ole näkynyt. Toki vauhtia on kaupungissakin reilusti, mutta kun ajaa itse samalla sykkeellä, pärjää hyvin.

Viime kesänä ajettiin vaihteeksi Viipurin ohi ensin Pietariin ja sieltä sitten jatkettiin Laatokan eteläpuolelta ja itäpuolta pitkin Murmanskin tietä Petroskoihin. Tuolla reitillä kaikkein hulluinta liikenne oli Viipurin paikkeilla. Tiellä oli molempiin suuntiin yksi kaista ja reunassa leveä piennar molemmilla puolilla. Vastaan tuli kaksi henkilöautoa rinnakkain ja havaitsin, että takaa lähtee Hyundai tulemaan ohitse, meinasin väistää pientareelle, mutta sitten huomasin, että sieltä menee Micra piennarta minusta ohi, eli oltiin viisi rinnakkain hetken..  :o

Pietarin liikenteessä pärjäsi hyvin, kun ajoi samaa vauhtia kuin muutkin. Ja kaistanvaihdotkin onnistuivat, kun laittoi vaan vilkun päälle ja loivalla linjalla antoi mennä kohti oikeaa reunaa, kun huomasin, että minun pitää kääntyä muutaman sadan metrin päästä oikealle ja olin juuri väärässä laidassa niistä viidestä kaistasta.  :D

Mutta peilejä ja kaasua tuolla pitää osata käyttää. Jäykkäniskainen eteenpäin tuijottava höyhenkaasuttaja jää tuolla auttamatta jalkoihin ja tulee kiilatuksi.  :)
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

RTWteam

6 päivää Tanskassa. Työreissu oli mutta vapaa-aikaakin onneksi jäi jotta kerkesi tutustumaan millainen maa kyseessä. Ford Galaxylla tuli ajeltua 550km verran ja ihan ihmettelen missä on Tanskan liikenne? Rahti? Mopoautot? Liikenne oli melko vähäistä tai paremminkin voisi sanoa jouhevaa joten kaikki pääsivät vikkelästi haluamiinsa suuntiin. Ja täten ruuhkaa ei syntynyt. Kuorma-autoja ei näkynyt kovin montaa, johtuneeko Tanskan laivaliikennöinnistä. Ensimmäistäkään mopoautoa en nähnyt. Missä lie olivat, vai onko mopoautot pohjoisempien maiden villitys?

Zaasa

^Minkälainen mahtaa olla lainsäädäntö mopoautoihin Tanskassa?

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 11.11.11 - klo:21:16
^Minkälainen mahtaa olla lainsäädäntö mopoautoihin Tanskassa?

Ei pienintäkään aavistusta. Valaiskoon minua se joka tietää.  :)

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 11.11.11 - klo:21:14
6 päivää Tanskassa. Työreissu oli mutta vapaa-aikaakin onneksi jäi jotta kerkesi tutustumaan millainen maa kyseessä. Ford Galaxylla tuli ajeltua 550km verran ja ihan ihmettelen missä on Tanskan liikenne? Rahti? Mopoautot? Liikenne oli melko vähäistä tai paremminkin voisi sanoa jouhevaa joten kaikki pääsivät vikkelästi haluamiinsa suuntiin. Ja täten ruuhkaa ei syntynyt. Kuorma-autoja ei näkynyt kovin montaa, johtuneeko Tanskan laivaliikennöinnistä. Ensimmäistäkään mopoautoa en nähnyt. Missä lie olivat, vai onko mopoautot pohjoisempien maiden villitys?
Mopoautoista en tiedä, mutta kerran Tanskassa käyneenä jäi täsmälleen samanlainen kuva ko. maasta. Ei kuorma-autoja ja liikenne jouhevaa.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

anttito

Olin suunnitellut ensi kesäksi autoreissua Saksa-Tsekki-Itävalta -akselille. Täältä luettuani minua alkoikin kiinnostamaan lento Saksaan ja auton vuokraus sieltä. Säästyisi ajamiselta välillä Suomi-Saksa.

Mitä vinkkejä vuokraamiseen liittyen voisitte antaa ensikertalaiselle?
Mitä lisävakuutuksia olette ottaneet vuokra-autoa vuokratessanne? Omavastuun poisto kolaritapauksessa taitaa olla ehdoton. Mutta miten esim. omavastuun pienennys tai poisto varkaustapauksessa? Onko teillä matkavakuutuksen kautta vakuutus teille ja muille autossa matkustaville? Luin autoliiton sivuilta, että vuokra-auton vakuutusturva ei välttämättä kata henkilövahinkoja vuokraajille ellei ota PAI (Personal Accident Insurance) -vakuutusta vuokrafirmasta.

Markku J

Kovin paljoa en osaa neuvoa, kun omat vuokraukset ovat olleet lyhyitä, muutaman päivän mittaisia, ja olen ottanut vain tuon omavastuun poiston. Matkavakuutukset meillä on perheenjäsenillä kunnossa. Tänä kesänä Munchenissa vuokrasin auton AVIS -vuokraamosta ja homma toimi todella ammattimaisesti. Nopea paperityö, auton vastaanotto ja vielä upeampi palautus. Sisäänajo vuokrapalautusten terminaaliin, viivakoodin luku auton ikkunasta ja samantien maksupäätteelle Visa -kortti ja tunnuskoodin naputtelu. Sitten vaan lähtöselvitykseen. Todella nopeaa ja joustavaa. Voin suositella. Auto olisi tietty saanut olla samaa luokkaa, kuin oma autoni, mutta vanhana pihinä ukkona vuokrasin vain Turbo-Merivan, joka sekin kulki liki 200 kmh.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 05.11.11 - klo:20:27
Pietarin liikenteessä pärjäsi hyvin, kun ajoi samaa vauhtia kuin muutkin. Ja kaistanvaihdotkin onnistuivat, kun laittoi vaan vilkun päälle ja loivalla linjalla antoi mennä kohti oikeaa reunaa, kun huomasin, että minun pitää kääntyä muutaman sadan metrin päästä oikealle ja olin juuri väärässä laidassa niistä viidestä kaistasta.  :D

Mutta peilejä ja kaasua tuolla pitää osata käyttää. Jäykkäniskainen eteenpäin tuijottava höyhenkaasuttaja jää tuolla auttamatta jalkoihin ja tulee kiilatuksi.  :)

Pietari ja varsinkin Moskova ovat todella tukkoisia ruuhka-aikaan ja homma vain pahenee vuosi vuodelta. Kaikki kynnelle kykenevät hankkivat auton ja noiden kykenevien määrä sen kun jatkaa kasvuaan väestön vaurastuessa. Eräs ärsyttävä piirre sikäläisessä liikenteessä on jatkuva kaistojen vaihtaminen ruuhkassa vetävämmän jonon löytämisen toivossa. Ja kaistojen vaihtamiseen liittyy toinen ärsyttävä piirre - änkeytyminen kanssa-autoilijan eteen, kun päästään metrin verran edelle, niin sitten ohjataan auton keula toisen auton eteen ja siitä sitten hivuttaudutaan väkisin toisen eteen samalle kaistalle. No, nämä kaverit ovat jonottamisen mestareita, autolla ja ilman.    :o
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

VAG!

Lainaus käyttäjältä: anttito - 15.11.11 - klo:20:16

Ryanairin diili Hertzin kanssa tuottaa välillä todella kilpailukykyisiä hintoja. Hintahajonta on suurta, joten aina ei tärppää, mutta itse olen Hahnista saanut useamman kerran Hyundai i30:sen jopa 25 eurolla vuorokaudeksi. Lennot pitää olla myös Ryanilta ja tämä tuottaa sitten sen ongelman, että tuliaisia ei paljon tuoda, kun ruumaan menevät matkalaukut ovat niin kalliita, että ei sellaisia juuri kukaan enää mukana raahaa. Itse olen tyytynyt aina Ryanin Hertzdiileissä hintaan kuuluviin vakiovakuutuksiin, kun niissä on varkaus- ja vahinkotapauksissa noin 800 euron omavastuu. Omavastuun poisto kokonaan maksoi jotain vajaat parikymppiä vuorokaudelta. Kannattaa selvittää, kattaako luottokorttisi tai matkavakuutuksesi omavastuun.

Erittäin hyvä hotellivarauspalvelu on Booking.com. Se lienee ainoa nettipalvelu Amazonin lisäksi, mitä minä suosittelen kaikille täysin varauksetta. Olen käyttänyt paljon ja halvempaa hintaa en ole ikinä löytänyt muilla palveluilla tai hotellien omien sivujen kautta.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.11.11 - klo:10:44
Erittäin hyvä hotellivarauspalvelu on Booking.com. Se lienee ainoa nettipalvelu Amazonin lisäksi, mitä minä suosittelen kaikille täysin varauksetta. Olen käyttänyt paljon ja halvempaa hintaa en ole ikinä löytänyt muilla palveluilla tai hotellien omien sivujen kautta.

It depends. Tulevalle kesälle tehty 10 hotellivarausta ja yleensä hinnat olivat samat kuin hotellin omillakin sivuilla. Muuten palvelu on kyllä todella hyvä ja voin liittyä suosittelijoiden joukkoon. Kun varaukset olivat varmistuneet, niin tuli tehtyä hotelleista TomTomin POI-tiedosto, niin myös löytää perille.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: clacson - 16.11.11 - klo:11:07
It depends. Tulevalle kesälle tehty 10 hotellivarausta ja yleensä hinnat olivat samat kuin hotellin omillakin sivuilla.

Monesti hinnat ovat samat kuin hotellin sivuilla, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun hotellin sivujen kautta lopussa tuleekin joku 5-10 euron "toimitusmaksu" pakettiin mukaan. Tai hotellin sivuilla huone pitää maksaa heti ja peruutusmahdollisuutta ei ole, kun samalla hinnalla saa Bookingin kautta veloituksettoman peruutusmahdollisuuden. Näin ei toki aina käy, mutta usein on käynyt.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.11.11 - klo:11:11
Monesti hinnat ovat samat kuin hotellin sivuilla, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun hotellin sivujen kautta lopussa tuleekin joku 5-10 euron "toimitusmaksu" pakettiin mukaan. Tai hotellin sivuilla huone pitää maksaa heti ja peruutusmahdollisuutta ei ole, kun samalla hinnalla saa Bookingin kautta veloituksettoman peruutusmahdollisuuden. Näin ei toki aina käy, mutta usein on käynyt.

Tosi on ja aika moni yksityishotelleista käyttää Booking.comia omien varaustensa hoitoon. Kun joutuu varaamaan hotellin 7 kk:n päähän (osasta muuten saatiin viimeinen huone), niin veloitukseton peruutusmahdollisuus on aina mainostamisen arvoinen etu. Eurooppa odottaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Neppis

Booking.com:lla on myös erittäin hyvä iPad sovellus. Tuo on varsin käyttökelpoinen, sama ohjelma näytää hotellien sijainnit kartalla, hotellien valokuvat, arvostelut jne ja käyttöliittymä on esimerkillisen hyvä.

Lentojen varaamiseen en ole löytänyt yhtä hyvää iPad ohjelmaa. Bookme:tä olen kokeillut, mutta se on jotenkin sekava.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 15.11.11 - klo:22:41
Pietari ja varsinkin Moskova ovat todella tukkoisia ruuhka-aikaan ja homma vain pahenee vuosi vuodelta. Kaikki kynnelle kykenevät hankkivat auton ja noiden kykenevien määrä sen kun jatkaa kasvuaan väestön vaurastuessa. Eräs ärsyttävä piirre sikäläisessä liikenteessä on jatkuva kaistojen vaihtaminen ruuhkassa vetävämmän jonon löytämisen toivossa. Ja kaistojen vaihtamiseen liittyy toinen ärsyttävä piirre - änkeytyminen kanssa-autoilijan eteen, kun päästään metrin verran edelle, niin sitten ohjataan auton keula toisen auton eteen ja siitä sitten hivuttaudutaan väkisin toisen eteen samalle kaistalle. No, nämä kaverit ovat jonottamisen mestareita, autolla ja ilman.    :o

Kerran pitänyt Viipurin rautatieasemalle saavuttua hypätä suoraan UAZin puikkoihin ja samantien venäläiseen liikenteeseen, mutta ei siitä enempää. Netin ihmeellisessä maailmassa taas nähnyt suorituksia, joissa ruuhkajonon ohitus hoidetaan peruuttamalla vastakkaisella kaistalla!

Tommi13

Olin suunnitellut ensi kesäksi autoreissua Saksa-Tsekki-Itävalta -akselille. Täältä luettuani minua alkoikin kiinnostamaan lento Saksaan ja auton vuokraus sieltä. Säästyisi ajamiselta välillä Suomi-Saksa.

Mitä lisävakuutuksia olette ottaneet vuokra-autoa vuokratessanne? Omavastuun poisto kolaritapauksessa taitaa olla ehdoton. Mutta miten esim. omavastuun pienennys tai poisto varkaustapauksessa? Onko teillä matkavakuutuksen kautta vakuutus teille ja muille autossa matkustaville? Luin autoliiton sivuilta, että vuokra-auton vakuutusturva ei välttämättä kata henkilövahinkoja vuokraajille ellei ota PAI (Personal Accident Insurance) -vakuutusta vuokrafirmasta.

Meidän perhe kävi syyslomalla Itävalta-Saksa  -kierroksella. Lensimme Müncheniin ja vuokrasimme auton Hertziltä. Taisin jossain aiemmin kirjoittaa että 88 kW Ford Mondeo on liian pieni kone Itävallan vuorille ja jos haluat nauttia pienistä vuoristoteistä ja kiertää moottoritiet, niin suosittelen tehokkaampaa autoa. Itse otimme lisävakuutuksen henkilövahinkojen varalta ja se maksoi hieman toistasataa euroa viikolta. Onneksi ei silti tarvittu kyseistä vakuutusta ;-) Itävallassa on hyvä hankkia tieverotarra auton tuulilasiin. Hinta oli noin parikymppiä, mutta jos se sattuu puuttumaan ja poliisi pysäyttää, niin sakko on n. 400 euroa. Samanlainen tarra tarvitaa slovakiaan, jos sinne olet menossa. Parhaat matkakohteet etelä-Saksasta löysimme autoliiton oppaasta automatkailijoille. Erityisesti täytyy kehua Linderhofin linnaa ja Oberammergaun kylää (jossa yövyimme booking.com varauksen avustamana).
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Gigaa

Booking.com on kyllä hyvä.

Pari ongelmatapausta ollut hotelllien kanssa ja booking.com on vetänyt yhtä köyttä kanssani. Toisessa tapauksessa New Yorkissa oleva hotla veloitti saapumatta jättämisestä vaikka varaus oli peruttu ajoissa. Peruutustieto löytyi booking.com:sta ja välitin sen luottokunnalle, jotta sain aiheettoman veloituksen peruttua.

Toisessa tapauksessa Qubus Krakova veloitti eri summan kuin mitä booking.com:n kautta oli varattaessa ilmoitettu. Qubus siis perui aiemman diilin ja veloittivat eri summan, koska valuuttakurssi oli kuulemma muuttunut (muutaman kympin enemmän). Booking.com oli tästäkin yhteydessä Qubukseen, mutta ei saanut hotellin päätä käännettyä.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

ettelbruck

Viikon verran taas matkailtu, kaksi päivää kävellen Monacossa ja viisi päivää autolla lähiympäristössä. On ne vuoristotiet, Merialppienkin, hienoja.
Perinteistä turismia edustivat rannansuuntaiset Cornichet, Grande niistä vaikuttavin.
Monte Carlo -rallin hengessä käytiin sitten ajamassa Col de Turinia kahdellakin eri tavalla, Luceram -  Lantosque ja kaiken huippuna upea Col de Blaine. Kannattaa käydä sompailemassa jos on alueella. Ja toivottavasti ei Col de Blaine itäosalla (Le Mas - Aiglun) tule ketään vastaan!!

jalkkis

Meidän talous on "lento-autoillut" kesälomareissut viimeiset 6-7 vuotta. Lennot olen yleensä varannut suoraan lentoyhtiöltä, kun hinta on ollut sama kuin välittäjillä. Viimeksi lennettiin Müncheniin ja lennot Lufthansalla kahdelta hengeltä eestaas veroineen maksoivat 247e. Auton varaan aina Autoeuropen kautta, sillä siellä on järjestäen olleet parhaat hinnat. Viime kesänä kärrynä oli 200hv diisseli-Mondeo ja hintaa 13 päivälle omavastuun poiston kanssa tuli 510e. En itse ole ottanut mitään lisävakuutuksia, kun matkavakuutukseni ovat (käsittääkseni) kattaneet tuon puolen.

Näin kahden hengen sirkusta koto-Suomessa pyörittäessä itse en näe pienintäkään ideaa ajaa Suomesta Saksaan, kun lento-auto -paketti kustantaa 750e. Eri asia on sitten, kun porukkaa on enemmän.

Hotellit olen varannut 97,6%:sesti booking.comin kautta. Systeemi toimii ja toistaiseksi ei ole kertaakaan mennyt (pahasti) monkään. Kerran jouduttiin olemaan yksi yö pienemmässä huonessa, ennenkuin varaamani huone vapautui. Viime kesänä tehtyäni varauksen italialaiseen hotelliin, sieltä soitettiin ja pahoiteltiin, että huone oli juuri ehditty varata ennen minun tekemää varausta booking.comin kautta. Hotelli kuitenkin järjesti toisen huoneen, joka taisi lopulta olla parempi.

Hotellia varatessa varaan hotellin, joka on saanut vähintäin tietyn verran asiakasarvioita ja -pisteitä. Itsellä raja on 8.0. Tällä tavalla toimien vain kerran olen joutunut pettymään.

Reittisuunnittelun kanssa suosittelen suoraviivaisuutta. Viime vuosina olen ottanut tavaksi mennä nopeinta reittiä kohteeseen. Aikaisemmin ajelimme "maisemareittejä" mutta emme itse enää halua viettää koko päivää autossa istuen. Euroopan moottoriteillä 300-500km ajaa helposti muutamassa tunnissa mutta pikkuteillä ja kylästä toiseen ajaen tuohon ei välttämättä päivä riitäkään. Mutta kukin tavallaan, toisille itse matka on määränpäätä oleellisempi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 26.11.11 - klo:11:26
Näin kahden hengen sirkusta koto-Suomessa pyörittäessä itse en näe pienintäkään ideaa ajaa Suomesta Saksaan, kun lento-auto -paketti kustantaa 750e. Eri asia on sitten, kun porukkaa on enemmän.

Sama täällä, ajan säästö lento kontra automatka kotimaasta ihan omaa luokkaansa eikä kyllä taloudellisestikaan kanta, toki jos haluaa katsella koko matkan maasta käsin niin silloin matkan tyyppikin erilainen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 26.11.11 - klo:11:26
Reittisuunnittelun kanssa suosittelen suoraviivaisuutta. Viime vuosina olen ottanut tavaksi mennä nopeinta reittiä kohteeseen. Aikaisemmin ajelimme "maisemareittejä" mutta emme itse enää halua viettää koko päivää autossa istuen. Euroopan moottoriteillä 300-500km ajaa helposti muutamassa tunnissa mutta pikkuteillä ja kylästä toiseen ajaen tuohon ei välttämättä päivä riitäkään. Mutta kukin tavallaan, toisille itse matka on määränpäätä oleellisempi.

Kuten sanot, kukin tavallaan. Itse kuulun tuohon mainitsemaasi joukkoon, jolle itse matka voi olla määränpäätä oleellisempi. Ei tietysti aina, mutta usein. Itse saan suuresti iloa ja nautintoa siitä itse ajomatkasta -- maailma on kuitenkin täynnä upeita teitä. Yksi tämän vuoden kohokohtia oli ajo San Franciscosta Kaliforniasta Lincoln Cityyn Oregoniin pitkin Highway ykköstä. Jumalaisen hieno tie, joka kiemurtelee pitkin Tyynenmeren jyrkkää rantaa, matkalla kaikkea hurmaavista pikkukylistä jättiläismäisiin punapuumetsiin. Noin 700 mailin matka vei aikaa kolme täyttä ajopäivää, mutta oli silkkaa iloa.

Muutenkin pyrin itse varaamaan lomalla aikaa riittävästi, ettei sitten tarvitse hötkyillä paikasta toiseen. Tai jos haluaa siirtyä pidemmän matkan vauhdilla, niin lento on usein kätevämpi, vuokraa sitten uuden auton seuraavalta lentokentältä.

Varsinaisella ihan puhtaalla autolomalla ei ole tullut oltua aikoihin, mutta matka ilman auton vuokraamista on kyllä minulle äärimmäinen poikkeus -- paikallaan olo ei vain sovi minulle ja vuokra-auto antaa aika mahtavan liikkumisen vapauden, missä sitten matkaakin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 26.11.11 - klo:13:47
Kuten sanot, kukin tavallaan. Itse kuulun tuohon mainitsemaasi joukkoon, jolle itse matka voi olla määränpäätä oleellisempi. Ei tietysti aina, mutta usein.

Meillä autoilukulttuuri muuttui aika radikaalista, kun muksut tulivat kuvioihin mukaan. Aikana ennen lapsia, itse matkanteko oli osa lomaa. Pysähdeltiin paljon ja tehtiin pikaisia visiittejä kiinnostaviin paikkoihin. Siis sellaisia 5-20 minuutin ex tempore stoppeja. Lapset kun tulivat kuvioihin mukaan, niin homma on muuttunut selvästi enemmän A:sta B:hen tyyppisen toimintaan. Ja majapaikassakin ollaan mielummin useampi yö putkeen, kun ennen majapaikka vaihtui monta kertaa viikon aikana.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 26.11.11 - klo:14:05
Meillä autoilukulttuuri muuttui aika radikaalista, kun muksut tulivat kuvioihin mukaan. Aikana ennen lapsia, itse matkanteko oli osa lomaa. Pysähdeltiin paljon ja tehtiin pikaisia visiittejä kiinnostaviin paikkoihin. Siis sellaisia 5-20 minuutin ex tempore stoppeja. Lapset kun tulivat kuvioihin mukaan, niin homma on muuttunut selvästi enemmän A:sta B:hen tyyppisen toimintaan.

On se meilläkin muuttanut asiaa hivenen suunnitelmallisempaan suuntaa, mutta ei nyt ihan dramaattisesti. Esimerkiksi tuo 700 mailia vuoristotietä ajettiin kolme vekaraa tila-auton takapenkillä. Jos nyt mietin, mitä olisi ilman autoa tehty toisin, niin

a) auto olisi ollut 283-heppaisen tila-Dodgen sijasta vähintään samantehoinen kaksipaikkainen avo
b) en olisi varannut seuraavia majapaikkoja edellisenä iltana netistä vaan pysähtynyt siihen mihin sattuu
c) ravintopuolella pysähdykset olisivat kohdistuneet useammin viinitiloihin

nemos

Olen vuosia (=vähintäänkin yli 200 kertaa) hakenut hotelleja sekä Booking.com että Hotels.com -palveluista. En muista kertaakaan, että Booking.comissa valitsemani hotelli olisi ollut halvempi. Päinvastaisia tapauksia on paljon eli 15-20 % tapauksista Hotels.com on halvempi. Erona kai noilla on se, että Booking.comissa maksetaan aina jälkikäteen hotellissa, Hotels.comissa usein etukäteen. Ongelmia ei ole minulla ollut kummankaan kanssa. Hotels.comissa saa nykyään joka 10. yöpymisen ilmaiseksi (ei koske kaikkia hotelleja).
Volvo XC60 T8 Inscription

nemos

Saksassa usein Sixt on kilpailukykyinen hinnaltaan ja toimii. Kaikkia tunnetuimpia ketjuja olen käyttänyt ja Hertzin olen laittanut jonkinasteiseen boikottiin. Tästä tuntuu moni olevan päinvastaista mieltä, mutta minulla homma on tökkinyt Hertzin kanssa. Suurin ongelma oli Kanadassa, kun Hertz laittoi voimaan jonkin lisäturvan autoon tulevaa vikaa vastaan, vaikka nimenomaan ilmoitin, etten ota mitään tarjottua lisäpalvelua niiden lisäksi, mitä olen etukäteen varannut. Lisävakuutusta ei ollut kuitenkaan ilmoitettu paperissa, minkä allekirjoitin. Palautettaessa se veloitettiin, enkä 10 minuutin väittelyn tuloksena voinut muuta kuin maksaa. Sain rahat takaisin Suomen Hertzin avulla, mutta paljon oli vaivaa siinäkin.

Kokonaisuutena autonvuokraus tuntuu olevan ala, jossa ainakin yksityisasiakkaita yritetään mahdollisuuksien mukaan huijata ostamaan lisämyyntiä. Usein on merkittäviä hintaeroja sen perusteella, tekeekö varauksen saman firman Suomen sivuilta, kohdemaan sivuilta tai (ulkomaisen) välittäjän sivuilta. Vuokraamoketjujen Suomen sivuilla on yleensä hinnat muista maista poiketen vapailla kilometreillä, mikä tarpeesta riippuen on joko hyvä tai huono asia. Se on minulle epäselvää, mitä eroa on kuluttajansuojassa ja reklamoinnissa sen mukaan varaako Suomesta vai muusta maasta? Mistä tietää, onko ketjun .fi -päätteinen sivusto Suomen kuluttajansuojan piirissä? Jossakin matkailukeskustelupalstalla kirjoitettiin, että tietyn ketjun puhelinpalvelu olisi suomalainen, mutta .fi -sivusto olisi kaupankäyntiä brittien kanssa.

Itse olen omavastuun poiston kolaritapauksessa jättänyt joskus tekemättä. Kolarin todennäköisyydeksi saa joissakin tapauksissa ennustaa 20-30 %, jotta poisto tulee tienattua. Mitään muita lisävakuutuksia en ole ottanut. Matkavakuutuksen kautta on vakuutus matkustajille.
Volvo XC60 T8 Inscription

VAG!

Lainaus käyttäjältä: nemos - 26.11.11 - klo:15:29
Olen vuosia (=vähintäänkin yli 200 kertaa) hakenut hotelleja sekä Booking.com että Hotels.com -palveluista. En muista kertaakaan, että Booking.comissa valitsemani hotelli olisi ollut halvempi.

Pitää ehdottomasti ottaa Hotels.com kokeiluun. Ainakin heidän tyytyväisyystakuu on aika kovaa tasoa:

Toisin kuin muut sivustot, emme käytä aikarajana 24 tuntia hotellivarauksen tekemisestä. Jos löydät alhaisemman hinnan ennen hotellivarauksen peruutusmääräaikaa, ilmoita siitä meille, niin tarjoamme varauksen samalla hinnalla. Sillä ei siis ole merkitystä, löydätkö alhaisemman hinnan kolme tuntia vai kolme kuukautta varauksen tekemisen jälkeen â€" takuumme on aina voimassa.

Ainoa haittapuoli voi mahdollisesti olla se, jos ilmainen peruuttaminen ei ole mahdollista. Tosin ei Bookingissakaan aina voi varausta peruuttaa.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 26.11.11 - klo:13:47
...matka ilman auton vuokraamista on kyllä minulle äärimmäinen poikkeus -- paikallaan olo ei vain sovi minulle ja vuokra-auto antaa aika mahtavan liikkumisen vapauden, missä sitten matkaakin.

Sama täällä. En voisi kuvitellakaan olevani esim. koko lomaviikon yhdessä paikkaa. Alkaisi ahistamaan aika lailla :)

Perinteisellä pakettimatkalla en ole tainnut olla kertaakaan. Kerran tuota ajatusta liipattiin melko läheltä, kun oltiin viikko Madeiralla. Reissu oli hankittu perinteisen matkanjärjestäjän kautta, mikä on minulle erittäin epätyypillistä, mutta reissu oli kuitenkin mallia omatoimi. Onneksi tuli vuokrattua auto koko reissun ajaksi. Pääsi huomattavasti paremmin näkemään koko saaren. En tiedä kuinka olisin tylsistynyt, jos tuota ei olisi tullut tehtyä.

Passatti

Ollaan vaimon kanssa käyty automatkalla jo 10 vuotta.matka on tärkeämpi kuin päämäärä.Matkalla näkee kaikenlaista mielenkiintoista.Ollaan ajeltu Bayeria ristiin rastiin.Viime kesänä käytiin 10:ssa maassa euroopassa.Läpi Ruotsi ja takaisin via Balticaa.Tänä keväänä ajettiin jenkeissä Route 66 neljän viikon verran.Oli paras matka elämässäni.Lensimme Chicagoon ja auto vuokrattiin sieltä ja ajettiin Los Angelesiin asti .Matkaa kertyi 5452 kilometriä.On mahtava maa.
Always lead, never follow

ettelbruck

Monte Carlon rallikatselun jälkeen pari päivää Geneven ympäristössä eli pari hienoa autoilulenkkiä. Ensin Mont Blanc-tunnelin (38,90â,¬) kautta Aostan laaksoon, jossa 20km matkalla keli vaihtui korkeista lumikinoksista (joista 25-40cm edellisenä yönä) kauniiseen kevääseen (+14). St Bernard -tunnelin (24,30â,¬) kautta takaisin Svetsiin.
Lisäksi tuli käytyä katsastamassa Gstaad (poikkeuksellisen kallis paikka, suihkuseurapiirien suosiossa), Montreux ja vielä Genevenjärven etelälaidalla, Ranskan puolella, Evian-les-Bains.
Kaunista seutua, mutta hieman hinnakasta.
Peugeot 206+ 1.4 vuokra-autona ei oikein vakuuttanut, olisi varmasti ollut hyvä auto ilmestymisensä aikoihin - mutta nyt turhan kallis vanhentuneena.

ma1ja

Kesäloma-autoiluja suunnitellessa; mikä seuraavista kuvaa sinun kesäautoiluasi:

a)Premiumtason auto alla, ilmastointi, navigaattori ja uusimmat laitteet käytössä. Ajaminen on nautintoa.
b)Auto on täyteen pakattu, lapset riitelevät takapenkillä, kartanlukijalla on huono päivä, ilmastointi reistailee, sataa.
c)Poppikone soi, ikkunat auki, hyvää seuraa ja kauniit maisemat.
d)Tärkeintä on matka, ei päämäärä. Pieniä välietappeja nähtävyyksiin tutustuen ja hyvin syöden.
e)Paikasta A paikkaan E, nasta laudassa, hidastelijoita, peltipoliiseja, tietöitä ja kärrypolkuja kiroillen. Pysähdykset b-d pikapikaa pakonedessä tehtyjä tankkauksia tms.
f) Päämäärätöntä ajelua, ajamisen iloa.
g) Moottoritie on kuuma työmatkalla.
h) muu, mikä?
Niin se vaan menee.

Markku J

Minulle vaihtoehto d on sopivin. Viime kesänä oltiin just tuollaisella, pienellä autolomalla Munchen keskipisteenä. Vuokrattiin edullinen auto (Uusi Opel Meriva 1.4 Turbo 140 hv) ja ajeltiin sillä aina jonkinlainen alustava päiväohjelma mielessä. Oli tosi kivaa, ja tekisi mieli tehdä sama tulevana kesänä. Nyt ottaisin mielelläni tehokkaamman auton, mutta tuossa reissussa auto ei ole se määräävä tekijä. Pieni Opel toimi siinä oikein hyvin ja kulki GPS:n mukaan yli 190 kmh.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy