Ei käynnisty !

Aloittaja Dieselgolf, 12.01.18 - klo:17:17

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

 >:(

Voi rähmä.... avainta kääntää, merkkivalot syttyy jne, kaikki kuin aina ennenkin MUTTA hehkutuksen valo ei syty lainkaan !
Eikä kalkatin käynnisty  :'(
Valot palaa ja startti pyörittää.

Myös ratin valo, ensin punaisena, sitten muuttuu keltaiseksi, onko ajon esto päällä tms ?

Mistä alan vikaa tonkimaan ? Onko tuolle piirille oma sulake ?

Jultsu

Ajonesto on nimensä mukaisesti ajon esto. Se ei estä ikinä eikä milloinkaan käynnistymistä.

Ainoa oikea tapa aloittaa vianetsintä on lukea vikakoodit autosta VCDS:llä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Dieselgolf

Täytyy myöntää että en tiedä onko se ajonesto vai joku muu joka nyt estelee...
Ja en pääse/pysty nyt heti viemään ammattiavun piiriin. Reissussa itsekin.
Tietenkin sitten hyytyi myös kotikadulle, eli hinauskeikaksi menee jos on saatava piuhan päähän ensiksi kiinni.
Siksi kysyinkin, voinko jotain perusasiaa katsoa itse ensin ?
Minua häiritsee eniten se ettei hehkutuslangan kuvaa tule lainkaan esiin kun yritän starttailla.
Viittaako tämä johonkin joka ensimmäisenä olisi syytä ja mahdollista ( ja helppoa kotioloissa, ilman erikoistyökaluja, kadun varressa ) tarkistaa?

Jultsu

LainaaSiksi kysyinkin, voinko jotain perusasiaa katsoa itse ensin ?

Kaikki sulakkeet. Niitä on varmaan ripoteltu sinne tänne ympäri ämpäri pisin konehuonetta, ja osa voi olla isoja metalliliuskasulakkeita, osa isoja maxisulakkeita, loput perinteisiä blade-tyyppisiä.

LainaaMinua häiritsee eniten se ettei hehkutuslangan kuvaa tule lainkaan esiin kun yritän starttailla.
Viittaako tämä johonkin joka ensimmäisenä olisi syytä ja mahdollista ( ja helppoa kotioloissa, ilman erikoistyökaluja, kadun varressa ) tarkistaa?

Ei. Tuo hehkun merkkivalo on tällä konsernilla käytössä ihan kaikessa, sen palaminen tai palamattomuus ei vielä kerro yhtään mitään yhtään mistään: http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=555171&postcount=8
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 12.01.18 - klo:17:17
>:(

Voi rähmä.... avainta kääntää, merkkivalot syttyy jne, kaikki kuin aina ennenkin MUTTA hehkutuksen valo ei syty lainkaan !
Eikä kalkatin käynnisty  :'(
Valot palaa ja startti pyörittää.

Myös ratin valo, ensin punaisena, sitten muuttuu keltaiseksi, onko ajon esto päällä tms ?

Mistä alan vikaa tonkimaan ? Onko tuolle piirille oma sulake ?
Tiedä tuosta mutta yhdessä kulkineessa oli kylmäjuotos sulakeboxissa eli virta ei kulkenut akulta joka paikkaan. Hinaamalla käynnistyi kun virta tuli laturilta. Sulake tietin voi olla myös syynä tai hapettuma jossain liitoksessa.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.18 - klo:18:38
Ajonesto on nimensä mukaisesti ajon esto. Se ei estä ikinä eikä milloinkaan käynnistymistä.

Ainoa oikea tapa aloittaa vianetsintä on lukea vikakoodit autosta VCDS:llä.
Joissain kulkineissa ajon esto estää tartin pyrimisen eli käynnistyksen?  8)

M_M

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.01.18 - klo:23:25
Joissain kulkineissa ajon esto estää tartin pyrimisen eli käynnistyksen?  8)

Voi olla, mutta tällä foorumilla käsiteltävissä volkkarikonsernin autoissa se ei sitä estä. Moottori käynnistyy mutta sammuu muutaman sekunnin päästä, mikäli ajonesto on aktiivinen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dieselgolf

Paloi myös teksti: oil pressure , engine off !

Mutta kone siis ei käy....

Dieselgolf

No Höh ?

Lomareissu takana ja poikani ennätti taas ohjeeni kourassa pellin alle, tyyliin katso sulakkeet jne jne.

Ennenkuin aloitti mitään, koitti toki varoiksi josko vaikka kuitenkin.... ja niinpä. Se perskules lähti käymään ! Hehkuvalo syttyi ja sammui ja kääntö, ja prum prum prum... ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Ei merkkivaloja, ei mitään.

Mitä helv.... ? Jääkö tuosta hetken ei toimimattomuudesta koneen aivoihin merkintä jonka voisi luetuttaa ja pääsisi jyvälle mikä sen aiheutti ? Ei meinaan ole nyt 100% luottamus kalistimeen jos tekee saman uudestaan joskus taas....

Iero

Olisikohan akku vähävirtainen!
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Dieselgolf

Se kävi mullakin heti alunperin jo mielessä, kun tenän teki, mutta kaikki valot palaa, startti pyöritti normaalisti jne.
Koitimme myös apukaapelein, sama homma. Ei hehkuavaloa lainkaan, eikä lähtenyt käymään.

Ja eilen siis lähti, eikä akkua oltu välissä ladattu.... eli oletan tällä diagnoosilla että akku on OK.
Tosin voihan sen vaikka Motonettiin viedä akkutestiin kun ohi ajelen.
Mutta en usko vian tuolla suunnalla tällä kertaa olevan.

Suberb 2012

Oli laturi rikki, niin ei ladannut kunnolla-> toimi normaalisti -5 ja pääle. Mutta kun lämpö meni yli 5 pakaselle, ei lähteny enää tulille.
Kaikki valot yms toimi normaalisti, jopa webastoa pysty käyttämään.

Koittaa käyntiin boosterin tmv kanssa, jos lähtee on akku tai/ja laturi valmis.

Dieselgolf

Ja tänään taas ei käynnisty...
No nyt se on onneksi tuossa mulla kotipihalla.
Sama vika, hehkuvalo ei syty lainkaan.
Kaikki muut pelaa ja startti pyörittää jne.
Pannaan nyt varoiksi yöksi laturiin akku kiinni.
Niin eliminoidaan se pois.

Eka Golf

Eikös tiisselin pitäisi käynnistyä pelkällä puristuspaineella jos ruiskut toimii? 8)

Dieselgolf

Kun (onneksi) sain sen nyt lämpöiseen talliin yöksi, voinen tuota koettaa. Kun starttihan kurnuttaa ihan hienosti ja nyt on akkukin ollut yön yli laturissa.
Tosin sain muualta hiukan vinkkiä, että JOS hehkunvalo ei pala lainkaan, ei ECU saa sähköä ( jostain syystä ) ja voisko ECU samalla ehkä siis toimimattomana estää polttoainepumpun pyörimisen ?

M_M

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.18 - klo:22:53
Eikös tiisselin pitäisi käynnistyä pelkällä puristuspaineella jos ruiskut toimii? 8)

Tämä pätee kyllä johonkin täysin mekaanisesti toimivalla ruiskutuspumpulla varustettuun vanhaan dieseliin, mutta ei sillä ole mitään teko tässä käsiteltävän auton kanssa. Onko sulla joku tarve kerätä viestilaskuriin numeroita vai mikä saa syytämään jatkuvasti nollainformaatiopostauksia pitkin foorumia?

Jos moottorinohjain ei saa sähköä niin ei varmasti käynnisty autokaan. Eikä ole polttoainepumpun pyörimättömyys todellakaan se ainoa ongelma siinä vaiheessa.

Vikakoodien lukua suosittaisin edelleen tuolle autolle, niistä voisi hyvällä tuurilla jotain lisäinfoa saada.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 21.01.18 - klo:07:07
Kun (onneksi) sain sen nyt lämpöiseen talliin yöksi, voinen tuota koettaa. Kun starttihan kurnuttaa ihan hienosti ja nyt on akkukin ollut yön yli laturissa.
Tosin sain muualta hiukan vinkkiä, että JOS hehkunvalo ei pala lainkaan, ei ECU saa sähköä ( jostain syystä ) ja voisko ECU samalla ehkä siis toimimattomana estää polttoainepumpun pyörimisen ?

Kyseessä siis ilmeisesti dieselmoottori. Tarkempaa moottorityyppiä ei ole kerrottu mutta oletetaan sen olevan pumppusuutinvehje. Ilman sähköistä signaalia moottorinohjaimelta ne pumppusuuttimet eivät töräytä tavaraa sylintereihin jolloin moottorilla ei ole mitään mahdollisuuksia käynnistyä. Tankissa oleva siirtopumppu sekä kannen takana oleva mekaaninen tandempumppu toimivat kyllä ilman moottorinohjaintakin, mutta niillä ei vielä pitkälle pötkitä..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Dieselgolf

Sorry,tarkennetaan : -08 , 1.9 tdi variantti golffi.
Aamutuimaan kävin läpi jokaikisen sulakkeen, irrotin ja yleismittarilla mittasin, yksitellen.
Ne kaikki on kunnossa, sekä kabiinissa kojetaulun päässä että konehuoneessa olevissa sulakekoteloissa.

Se rele 100 konehuoneen purkissa, oli myös irti. Syötin sille 12 V ja sekin pelaa. Rele vetää NAKS ja mitattaessa yhteys releen vetäessä on kärkien välillä OK.

Akku yön kiinni laturissa , se on täynnä. Ei eroa.

Auto yön lämpöisessä tallissa, ei eroa.

Edelleen hehkunvalo ei syty lainkaan.

Veisin sen Hertsikan VW:lle, jos liikkuisi. Olisin vienyt jo eilen, mutku huoltonsa ei ole auki lauantaisin. Ja nyt se sitten ei taas edes liiku....

Hoh hoijaa...

Dieselgolf

Homman kanssa touhuttu kun on ehditty, toisen palstan vinkkien avulla.
Sulakkeet tsekattu, releitä vaihdettu ja mitattu. ECUkin on irti, kun etsittiin mahdollista hapettunutta maajohtoa yms.
ECUn liittimestä mittasin jo Pin 1, ja siihen tulee GND.
Ongelman ydin taitaa nyt olla se, että samaiseen isoon ECUn liitinpiuhaan ei tule virtaa pinneihin 3,5 tai 6. Vaikka virta on päällä.
Pin 18 saa +12V , kun avainta käännän. Avain pois ja virta siltä pinniltä katoaa.

Mikä viitannee että ECU ei saa virtaa, syystä tai toisesta. Sulakkeita on mitattu. Ja kaikki näyttää OK.
Mittaan tänään uudestaan.
Mistä ja mitä reittiä ja minkä releiden kautta ECUlle sähkö tulee ?
Tai muuta vinkkiä miten jatkan.

M_M

#19
Tuon sähkön reitin saat selviteltyä varmimmin kun uhraat muutaman euron ja käyt lataamassa erWinistä autosi kytkentäkaaviot.

https://erwin.volkswagen.de/

Omista arkistoistani löysin Jetan kytkikset, voivat olla noilta osin samanlaiset mutta ei varmuutta. Muutenkin pitäisi tietää auton tarkka mallivuosi, moottorikoodi jne jotta asiaa voisi luotettavasti tutkia. Nämä selviävät rekisterinumerolla, jos ei niitä vielä ole tiedossa.

Oma rele tuolle ECUn sähkönsyötölle kuitenkin on, mutta mikä ja missä niin se vähän vaihtelee.

EDIT: Kokeilepa tutkia tuollaista relettä konehuoneen sulakeboksissa, joka on kuviin merkitty A1. Mahdollisesti se on rele joka syöttää mainitsemiasi pinnejä. Mikäli siis autosi sulakeboksi näyttää samalta kuin jompi kumpi noista... Olit siis jotain relettä jo tutkinut että se toimii. Mutta tuleeko sille releelle herätevirta? Tuleeko sille jatkuva virta jonka se voisi ohjata eteenpäin? Jos rele itsessään on ehjä niin noihinhan sen jatkotutkimuksen pitäisi kohdistua.




VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dieselgolf

Sulaketaulu, mallia 1 löytyy.
Rele A1, merkinnällä 100, testattu pöydällä.
Eli piuhoissa annoin DC 12V syötön, rele vetää kärjet kiinnin NAKS , ja kontakti syntyy, sen mittasin yleismittarilla vastusasennolla.
Mutta todentotta,monhan toki mahdollista että tuolle releelle ei tulekaan autossa ollessa herätettä lainkaan. Ja siksipä ei sitten vedä? Tuon voin toki tsekata helposti.

Kiitos tuosta vinkistä.

Onko tuon releen tarkoitus vetää aina kun virta-avain on käännetty ON asentoon ?
Pystynhän toki tuon releen kärkien väliin tuuppaamaan langan, eli pakkosyöttämään virran sieltä läpi. Jos se testi auttaa eteenpäin.

Dieselgolf

Kojetaulun pään sulakerasia mitattu läpi, jokaisen sulakkeen molemmista mittauspisteistä löytyi 12V. Ja aiemmin jo jokaisen irroitin ja yleismittarillakin sain OK tuloksen niistä. Siellä siis kaikki lienee OK.

Konepellin alla sitten onkin vähän erilaista kuviota kun mittasin jännitettä sulakkeiden päistä rasiassa ollessaan, virta avaimesta päällä,  13 ei sano mitään, 15 ei sano mitään, 21,21,23 ja 24 ei sano mitään....
Nuo kyseiset sulakkeet toki irroitin ja mittasin ohmi alueella yleismittarilla että ovat ehjiä, ja kaikki on ehjiä.
Rele 100 (kuvassa A1),  se ainoa joka tuolla kotelossa on mittasin sinne alaliittimiin saapuvat sähköt, 3:seen tulee 12V (sen vastapuoli 5 lienee se reitti mistä virta kulkee eteenpäin) ja napaan 2 (tämän tulkitsen olevan se heräte, joka antaa releelle vetokäskyn) tulee hiukan yli 10V vain. Tosin akkukin hiukan vajaa nyt kun olen tovin mittaillut kaikkialla. Laturissa nyt kiinni.
Jos esim tuo rele ei saakaan tuohon napaansa täyttä jännitettä, jostain syystä, voiko olla ettei rele vedäkään lainkaan ? Ja sen takia nyt kaikki nämä outoudet ? Ja siis jos tuo rele ei saa täysiä tuonne herätepuolelle, niin miksi ei saa ? Mitä reittiä se virta sinne tulee ? Jonkin toisen releen kautta ? Siellä kojetaulun allahan on kasa releitä, joista yhtä jo olen testannutkin.

TDiih

#22
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

M_M

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.01.18 - klo:10:06
Jos esim tuo rele ei saakaan tuohon napaansa täyttä jännitettä, jostain syystä, voiko olla ettei rele vedäkään lainkaan ? Ja sen takia nyt kaikki nämä outoudet ? Ja siis jos tuo rele ei saa täysiä tuonne herätepuolelle, niin miksi ei saa ? Mitä reittiä se virta sinne tulee ? Jonkin toisen releen kautta ? Siellä kojetaulun allahan on kasa releitä, joista yhtä jo olen testannutkin.

Niin paljon kysymyksiä ja niin vähän vastauksia... Sähkökaaviosta tuota tietoa löytyisi. Vaaditaan kuitenkin oikea kaavio ja tieto siitä moottorikoodista sekä auton mallivuodesta, jos halutaan varmasti paikkansapitävää faktaa.

Kokeilitko ohittaa releen kärjet hyppylangalla, muuttuiko mikään? Tosin vähän riskialtis testi on tuokin, ellet ole täysin varma siitä mitkä pisteet releen kärki yhdistää.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dieselgolf

Juuri näin  ;D
aivan liian monta asiaa nyt mielessä, joista tuo häiriö voisi johtua.
Ja tuo rele, nimenomaan kun tuossa kohdin just noiden ei virrallisten sulakkeiden keskellä.... se saattaa hyvinkin aiheuttaa juurikin tuollaista. Tai sitten ei...

En ohittanut vielä kärkiä hyppylangalla, helppo kyllä tehdä. Releen pohjassa on kaavio sen toiminnasta ja kärjet siis testasin jo keittiössä täydellä 12V syötöllä ja pelasi. Mutta nyt tuo hiukan vajaa 10,2 V jonka tuolta mittasin... estääkö se releen vetämisen.

dosetti

Kiinnostaapa itseänikin tämä ja tuli mieleen edellisen korimallin käynnistysongelmat ilman hehkuvaloa. Vika oli tuolloin päävirtareleessä, välillä toimi välillä ei eli testaaminen erikseen ei ole luotettava keino. Samankaltaista tekniikkaa liene myös tällä korimallilla, voisin ainakin epäillä, että jonkin sortin rele ohjaa samoin noita virtoja. Ainoa korjaus oli käydä uusi rele merkkiliikkeestä. Mikä ja mihin lie v-korin päävirtarele sijoitettu?

Dieselgolf

Onko se just tää rele "100" , se on meinaan AINOA rele mikä tuossa konehuoneen sulaketaulussa pystyssä törröttää?
Siellä kojetaulun alla sitten onkin se osasto 2, jossa on muita releitä nippu.

o.b.




Mikä on moottorikoodi ja milloin valmistettu? Sähköihin tullut jotain muutoksia 2/2008. Tuo kuva on BLS-moottorilla varustetusta Golf Variantista.

Tuo rele sieltä on rikki varmaankin. Missä se sitten on, onkin hankalampi kysymys. SB13 (30A) antaa virran ECU:lle. Se puolestaan saa sähkön tuon releen kautta. SB2:lla varmaan on jännite?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.01.18 - klo:14:02Mutta nyt tuo hiukan vajaa 10,2 V jonka tuolta mittasin... estääkö se releen vetämisen.

Ilman kuormaa mitatuilla jännitearvoilla ei tee yhtään mitään. Jos tuossa taustalla on jotain kontaktihäiriötä ja kytket tuohon perään vaikkapa releen joka vie 50mA saattaa tuo jännite romahtaa kahteen-kolmeen volttiin. Normaali 12v rele vetää kyllä iloisesti 10 voltillakin jos vaan virtaa piisaa (ja jännite ei tuosta notkahda.)

Samaan syssyyn todetaan että releiden testaus ilman kuormaa on yhtä tyhjän kanssa. Rele saattaa siis vetää hienosti kun perässä ei ole kuormaa, mutta kun kytket 40 ampeerin kuorman kärkien väliin niin se saattaa jäädä vetämättä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Tässä vielä varmistus, että oikea rele on kyseessä:



Vaikka rele olisikin ehjä, saattaa vika olla sulake/releboxin sisällä. Ei olis eka kerta ::)

Mutta hyppyjohdolla se selviää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy