Ratin nappulat ja niiden tarpeellisuus

Aloittaja PEEVELI, 24.12.10 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

Tourano

Eipä ole Audi A4:n Business-paketissakaan ollut. Passatin kohdalla nappeja käyttää silloin kun  muistaa, VW:n radiot kun ovat harvinaisen helppokäyttöisiä muutenkin.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

JTK

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.12.10 - klo:09:33
Pelkkää ulkonäköä vai ajatko autoa noin oikeaoppisesti? Joudun itse myöntämään, että pidän kiinni vasemmalla kädellä klo 8 kohdalta.
Noin tulee itsekin ajeltua, sama kanava rammarissa lähes aina päällä (Rock) joten ei tarvetta nappuloille.          

Wekotin

Otin rattinappulat, koska tällöin molemmat kädet pysyy ratissa radiota ronklatessa. Ajattelin näin myös muita tielläliikkujia.

VAG!

#33
aa

livejungle

#34
Lainaus käyttäjältä: Henrik - 28.12.10 - klo:10:26
Uudessa Octavia RS:ssä on kyllä vakiona noi painikkeet ratissa. Itse inhosin juuro tuota RS:n volume-rullaa joka aina yhdellä kädellä käännettäessä osui kämmenen ja peukalon väliseen lihakseen. Audi A3:ssa kysenen rulla on syvemmällä ratin puolassa jolloin tämä asia ei häiritse.

Näinkin paljon kun asia tuntuu jakavan mielipiteitä, on ihan hyvä, että ne painikkeet ovat optiona eikä pakkosyöttönä, paitsi tuossa RS Octaviassa.

Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319

tn62634

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 28.12.10 - klo:12:46
Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319

OT: Jopas on ollut vähällä käytöllä diesel. Siksiköhän on vaihtoon mennytkin...

Male80

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:12:30
Yhdessä autossa ei ole ollut rattinappeja viimeisen 15 vuoden aikana ja se virhe ei (toivottavasti) enää ikinä toistu. Pari viikkoa kun uudella autolla on ajanut, niin napit menevät selkärankaan ja radion, musiikin ja ääniohjattavan puhelimen nysväämisestä tulee automaatiota, joka ei käytännössä vaadi katseen siirtämistä pois tiestä.

Mutta se ottaa aina pari viikkoa, jotta nappien käytöstä tulee automaatiota. Pari ekaa päivää on vähän pakkopullaa, varsinkin puhelimen kohdalla.

Täysin samaa mieltä. Noiden käytön kun opettelee kunnolla, on eri laitteiden käyttö paljon sujuvampaa kuin että niitä säätelisi erikseen mitä mistäkin. Tietysti nuo namiskat on turhat jos toimintoja ei opettele ulkoa ja aina pitää miettiä ja tuijotella sitä rattia kun noita käytteelle. Vielä kun vakkarin saisi viiksen päästä rattiin...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:12:30
Pari viikkoa kun uudella autolla on ajanut, niin napit menevät selkärankaan ja radion, musiikin ja ääniohjattavan puhelimen nysväämisestä tulee automaatiota, joka ei käytännössä vaadi katseen siirtämistä pois tiestä.

Totta. Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.

Ã,,äniohjauskaan ei ole omissa puhelimissani (Nokia E71/E72, HTC Desire, Samsung Galaxy S, Apple iPhone 4) ollut sillä tasolla, että olisin saanut sen avulla kontakteille soitettua, tuntuu tunnistavan milloin mitäkin =)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 28.12.10 - klo:12:46
Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319

Manuaali RS:ssä ei ole nappuloita ratissa eikä niitä saa edes rahalla siihen, DSG:n kanssa napit ja vaihdeläpsyttimet tulee aina.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.10 - klo:13:20
Totta. Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.

Heheh, aluksi kuin luin, niin luulin että tarkoitit ihan oikeaa puhelinluetteloa, mistä ennen katsottiin ohjeita kartasta. Mietin hetken aikaa, että miksi ihmeessä vielä sellaista käytät ja ihmettelet onko muissa autoissa hankalampi lukea puhelinluetteloa :D Sitten vasta välähti, että joo... tarkoititkin varmaan puhelimessa olevaa puhelinluetteloa :)

VAG!

#40
aa

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.10 - klo:13:21
Manuaali RS:ssä ei ole nappuloita ratissa eikä niitä saa edes rahalla siihen, DSG:n kanssa napit ja vaihdeläpsyttimet tulee aina.

Ilmeisesti toinen on suunnattu niille, jotka eivät halua autoonsa varmasti rikkimeneviä osia. ;D

Janus

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 28.12.10 - klo:13:11
Täysin samaa mieltä. Noiden käytön kun opettelee kunnolla, on eri laitteiden käyttö paljon sujuvampaa kuin että niitä säätelisi erikseen mitä mistäkin. Tietysti nuo namiskat on turhat jos toimintoja ei opettele ulkoa ja aina pitää miettiä ja tuijotella sitä rattia kun noita käytteelle. Vielä kun vakkarin saisi viiksen päästä rattiin...

Makuasioita nämä. Minusta tuo viiksen päässä oleva vakkari toimii helkkarin hyvin ja helposti. Sen käytön oppii nopeasti eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota tai irroittaa katsetta tiestä. Rattinappien etsimisen koen itse paljon hankalammaksi. Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...

VAG!

#43
aa

Skula

Touaregin a-vakkarin käyttö rattinapeilla huomattavasti mukavempaa kuin (esim) CC:n viiksestä.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Janus

Juu, kyllähän rattinapit varmasti oppii myös omistaja-asteella. Radion napit on itsellänikin Ocussa enkä niistä kyllä luopuisi...

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:13:36
Eipä se kovin nopeaa Superbissakaan ole. Rullaa nopeammin pyöräyttämällä voi hypätä seuraavaan aakkoseen, mutta siinä se.

Suunnilleen noin toimii Fordissakin. Ei valitettavasti toimi kovin tehokkaasti, kun kontakteja on puhelimessa kuutisensataa, numeroita varmaan tuhannen verran.  :-\

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:13:36
Ã,,änitunnistus auttaa tosin paljon, mutta sinnekin voi asettaa vain rajallisen määrän nimiä. Olisiko ollut noin 50. Superbissa se toimii hyvin, mutta vaatii hiukan vaivaa alussa, kun kaikki käytettävät nimet pitää lausua itse muistiin.

Ok, olen itse kokeillut vain puhelinten omaa äänitunnistusta -- tuloksetta. Fordissakin ilmeisesti on tuollainen opetustoiminto, mutta en ole siihen ryhtynyt työläyden vuoksi.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Janus - 28.12.10 - klo:14:04
Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...

Mun Fordissa valot kyllä löytyy, ihan hyvä niin -- vaikka ei niillä suurta merkitystä ole, kun nappuloihin on oppinut, ei niitä tule katseltua, vain käytettyä.

makkis

Lainaasoittaessa sanotaan sitten "dail pena".

Meneeköhän puhelu "pentti hilkurille" ultimatevwcomiin?!?!?

Male80

Lainaus käyttäjältä: Janus - 28.12.10 - klo:14:04
Makuasioita nämä. Minusta tuo viiksen päässä oleva vakkari toimii helkkarin hyvin ja helposti. Sen käytön oppii nopeasti eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota tai irroittaa katsetta tiestä. Rattinappien etsimisen koen itse paljon hankalammaksi. Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...

Toimiihan se, eikä kättä tarvitse irrottaa ratista tuon käyttämiseksi. Mutta kuten skulakin totesi, omasta mielestä se on rattinappuloista vielä karvan verran helpompaa/mukavampaa.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Guuga

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.10 - klo:13:20
Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.

Sama ongelma VW CC:ssä.

Omassa autossa tämän ongelman kiertäminen onnistuu siten, että painaa kojelaudasta auki manuaalisen näppäimistön, joka aukeaa aikalailla ratin vierestä.

Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä. Sen verran nuo tekstiviestit/kännykän näppäimistö on selkäytimessä, että silmiä ei tarvitse irrottaa tiestä.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Guuga - 28.12.10 - klo:15:26
Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä.

Tämän kaltaista toimintoa kaipaisin omaanikin. Hopassakin on numerot itse soittimessa (joskin yhtenä vaakarivinä, ei perinteisessä asetelmassa), mutta en ole keksinyt, miten niillä nimiä saisi haettua. Jos siis kädet haluaa pitää ratissa, pitää plarata luetteloa, ja silloinhan sitä pitää välillä vilkuillakin. Ottamalla luuri kouraan homma käy valitettavasti nopeammin, mutta kääntöpuolena kosketusnäyttöä ei käytetä käsikopelolla...

turbovolga

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 27.12.10 - klo:23:36
Viides...

Hankin Stukaan komipuolaisen nahkaratin ainoastaan siksi että se oli paljon mukavampi käteen kuin alkuperäinen pikkurillin paksuinen muovirinkula. Siinä samassa tuli sitten kapistuksia joita ei kaipaa niinkun nuo rattilaukat ja napit rattiin.

Sama oli Golf VI:n kanssa alkuun, kun Suomi-listalla oli vain muovinen tai nahka/monitoimiratti. Ja se muovinen oli aika hirvee eli ei vaihtoehtoa :) Vakkarin toiminnot olis kivat ratissa, jos sais valita.

k23001

Lainaus käyttäjältä: Guuga - 28.12.10 - klo:15:26
Sama ongelma VW CC:ssä.

Omassa autossa tämän ongelman kiertäminen onnistuu siten, että painaa kojelaudasta auki manuaalisen näppäimistön, joka aukeaa aikalailla ratin vierestä.

Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä. Sen verran nuo tekstiviestit/kännykän näppäimistö on selkäytimessä, että silmiä ei tarvitse irrottaa tiestä.

Mielestäni vielä paremmin toimii:
Jos radiona on esim. RCD 510 tai RNS 510 puhelinluettelon hakutoiminnot on erittäin helppo suorittaa radion näytön kautta.
RCD 310:n kautta homma ei toimi.

Skula

Toisaalta taas RNS tai RCD 510.. Niin ei noilla rattinapeilla voi edes musiikkivalikoissa liikkua ja valita biisejä.. Aivan syvältä.. Tooooodella syvältä!

Audi (esim B8) on askeleen edellä tässä asiassa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Tollo Peloton

Kyllähän ne ratin nappulat kätevät on. Voi räplätä muistissa olevia radiokanavia eestaas ilman että tarvitsee siirtää katsetta pois tiestä (tietysti tällä ei ole merkitystä sille joka kuuntelee koko reissun yhtä ja samaa kanavaa). Voi hiljentää ja koventaa äänenvoimakkuutta ratista (jos ei pidä automaattisesta äänenvoimakkuuden säädöstä) ja jos kuuntelee välillä radiota, välillä cd:tä ja välillä vaikka Ipodia niin äänentoistolähdettä voi vahdella ratin nappulasta. Jossain autoissa napeilla voi ohjata puhelinta tai käyttää vakionopeudensäädintä tai ajotietokonetta ja jossain voi laittaa ratin nappulasta sisäilmankierron päälle ja pois päältä (jos ei pidä kiertoa automaattiasennossa). Sen sijaan ratissa olevat vaihdevalitsimet on humpuukia jossain perheautossa. Ei niitä tarvitse. Sport-autoissa sellaiset ymmärrän ja ne on siinä lisäämässä hauskuutta. Yleensä ne ratin nappulat on valaistu. Eipä taida olla yhtään uutta autoa jossa ne ei ole valaistu samaan sävyyn kuin muutkin nippelit.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 28.12.10 - klo:19:05
Sen sijaan ratissa olevat vaihdevalitsimet on humpuukia jossain perheautossa. Ei niitä tarvitse.

Kui? Niillä on todella näppärä käyttää moottorijarrutusta hidastettaessa tai vaikkapa paimentaa automaattia lumipöperössä, jossa itse automaatti ei välttämättä toimi optimaalisella tavalla.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: skula - 28.12.10 - klo:17:26
Toisaalta taas RNS tai RCD 510.. Niin ei noilla rattinapeilla voi edes musiikkivalikoissa liikkua ja valita biisejä.. Aivan syvältä.. Tooooodella syvältä!

Audi (esim B8) on askeleen edellä tässä asiassa..
Vielä parempi tuo olis (eim. just tuossa B8:ssa) jos rullaa pyörittämällä seuraavan radiokanavan kohdalle tai biisin kohdalle kanava tai biisi vaihtuis samantien ilman että tarvii peukalolla rullaa painamalla vielä "vahvistaa" valintansa.


0251

Ibbessä ei ole namiskoita ratissa . Mutta ratin takana oleva monitoimi " läpyskä" on kyllä todella hyvä. Voi operoida helposti irrottamatta otetta ratista,ja vaikka hanskat kädessä. Toiminnot oppii helposti ulkoa

skriko

Onko kellään tietoa, mihin autoon ja milloin tuli rattiin muuta kuin äänitorvi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy