Ratin nappulat ja niiden tarpeellisuus

Aloittaja PEEVELI, 24.12.10 - klo:08:18

« edellinen - seuraava »

PEEVELI

Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:20:25
Aloitusviestistä:

Valistakaapas nyt tietämätöntä että mikäs ratti se tuo sitten on mikä kuvassa näkyy? Pahuksen hienolta ainakin näyttää.

Mitä mitä? Siis GTD:ssä ei ole vakiona monitoiminappeja ratissa? Ei voi olla totta! :o Työkaverin uudessa 14 tonnin Fiiu Bravossakin on sellaiset. Kyllä VW pitää yllä spartalaista varustelua jos ei yli 36 tonnin malllissakaan nappeja ole.

Hieno peli muuten, onnittelut Makeljalle! Hyvä ajoitus, aito joululahja. :)

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.12.10 - klo:08:18
Mitä mitä? Siis GTD:ssä ei ole vakiona monitoiminappeja ratissa? Ei voi olla totta! :o Työkaverin uudessa 14 tonnin Fiiu Bravossakin on sellaiset. Kyllä VW pitää yllä spartalaista varustelua jos ei yli 36 tonnin malllissakaan nappeja ole.
On kyllä huvittavaa jos auto on samantien spartalainen jos siinä ei ole nappeja ratissa ;D;D;D

Herääs nyt, eiköhän tuossakin kaarassa ole jokin ihan muu ideana. Kai siihen Bravoon jotain valttikortteja pitää laittaa että joku sellaisen haluaisi.

PEEVELI

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 24.12.10 - klo:20:50
On kyllä huvittavaa jos auto on samantien spartalainen jos siinä ei ole nappeja ratissa ;D;D;D

Herääs nyt, eiköhän tuossakin kaarassa ole jokin ihan muu ideana. Kai siihen Bravoon jotain valttikortteja pitää laittaa että joku sellaisen haluaisi.

Herääs itse. Jos auto maksaa sen minkä tuo maksaa, täytyy jo ratista löytyä säätimet. Ymmärrän karvalakkipolossa ja -Golfissa, vaan en GTD:ssä. Ja kuten sanottu, hieno peli, mutta maahantuojan varustepolitiikka on p..seestä.

Newman

Joo, ne tingelitangelit kuuluvat just johonkin Fiat Bravoon ja perus-Golffiin, tuossa päheessä  GTD:ssä ne eivät ole mielestäni niin olennaiset. Täytyy kyllä sanoa, että GTD Golf on luokkansa parhaimmistoa.

mol

Lainaus käyttäjältä: Henrik - 25.12.10 - klo:11:09
Kaikki eivät välttämättä edes haluaisi monitoimiohjaimia rattiinsa, varsinkaan GT-tyyppiseen autoon.


Tiedän parikin kaveria joiden mielestä ohjauspyörästä kuuluu ohjata eturenkaita ja radiosta taas ohjataan radiota. Itselleni on oikeastaan aivan sama missä ne napit ovat. Kyllähän niitä voi ratistakin käyttää mutta eipä tuo mikään ongelma ole radionkaan nappeja painella. Itse asiassa nykyäänkin tulee melkein enemmän räplättyä radiota kuin ratin nappeja. Melkoisen yhdentekevä asia, pääasia että jostain voi säädellä.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: PEEVELI - 25.12.10 - klo:08:10
Herääs itse. Jos auto maksaa sen minkä tuo maksaa, täytyy jo ratista löytyä säätimet. Ymmärrän karvalakkipolossa ja -Golfissa, vaan en GTD:ssä. Ja kuten sanottu, hieno peli, mutta maahantuojan varustepolitiikka on p..seestä.
Vastataan, vaikka ei taida ilmoitus vastauksesta tavoittaa oikeaa peeveliä... Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, jossa olisin kaivannut radion säätämiseen rattinappuloita tai ranskalaistyyppisiä "satelliittiohjaimia" tai viiksiä. Auton hinnalla sinänsä ei tässä asiassa ole pientäkään merkitystä. Työelämässä tulee ajeltua jopa 300ke vekottimilla, eikä niissäkään useimmissa ratissa ole audion säätöjä puhelimesta puhumattakaan. Ikävä kyllä tuota tulossa olevaa autoa ei SAANUT ilman monitoimirattia >:(

tn62634

Itse en käytä radiota juurikaan ratista, vaikka siihen mehdollisuus olisikin. Sen sijaan ajotietokoneen näytön valikoiden vaihto on ratin napeilla erinomaisen kätevää. Ja saahan niistä rattinapeista puhelimeenkin vastattua, jos joskus sattuu autossa puhelu tulemaan.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 27.12.10 - klo:02:31
Vastataan, vaikka ei taida ilmoitus vastauksesta tavoittaa oikeaa peeveliä... Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, jossa olisin kaivannut radion säätämiseen rattinappuloita tai ranskalaistyyppisiä "satelliittiohjaimia" tai viiksiä. Auton hinnalla sinänsä ei tässä asiassa ole pientäkään merkitystä. Työelämässä tulee ajeltua jopa 300ke vekottimilla, eikä niissäkään useimmissa ratissa ole audion säätöjä puhelimesta puhumattakaan. Ikävä kyllä tuota tulossa olevaa autoa ei SAANUT ilman monitoimirattia >:(

Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut. Minulla oli ne ekan kerran aikoinaan Väyrysmersussa, sen jälkeen Accordissa. Ja sitä seuraavissa oli ankeaa tottua niiden poissaoloon, ja nyt taas Avensiksen jälkeen tuntui oudolta karvalakkikikottimessa olla ilman rattisäätimiä. Sen sijaan automaatin rattivaihdeläpysköitä en ole kaivannut, mutta ymmärrän jos joku niitäkin kaipaa. Mutta, paras toki olisi ettei olisi mitään mukavuusnamiskoita, niin ei tulisi riippuvaiseksi. :)

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.12.10 - klo:09:10
Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut.
Usko tai älä, mutta vaikka tuollaisia olen päässyt näpertelemään niin omistajan kuin käyttäjän asemassa, ilmankin on viime ajat tullut loistavasti toimeen. Lisähintaa en ihan heti olisi monitoimiratista valmis maksamaan. Mikäli radion säätö ilman monitoimirattia tapahtuisi hanskalokerosta (kuten esim. joissakin harrasteautoissa on, jotta kojelaudan originaali ilme säilyy) tai vielä vaikeammin tavoitettavasta paikasta kuten oman istuimen alta, olisin valmis tarkistamaan kantaani ;)

tn62634

Varmasti tulee toimeen ilmankin niitä nappeja. Moni käyttäjä ei juuri edes koske radioon. Koko ajan on sama kanava ja sama äänenvoimakkuus käytössä. Joillekuille pitää sitten olla mp-kolmosta ynnä muuta viihdykettä sormille ajon aikana.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.12.10 - klo:09:10
Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut.


No täältä ilmoittautuu ainakin yksi sellainen joka ei tykkää, eikä käytä radiota ratin napeista vaikka sellaiset on autossa jo yli vuoden olleet ja muutaman kerran olen yrittänyt niiden käyttöä opiskella. On vain paljon hankalampaa räplätä ratin monia nipstaakeja kuin radion omia isoja ja selkeitä nappuloita. Lisäksi joskus sattui kun pyörät linkussa ratti on nurinpäin, niin näppylöistä ei ottanut pirukaan selvää. Mätänekööt rauhassa ratissa.

Ja anteeksi OT autotallin omistajalle. Hieno GTD!
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Zaasa

#11
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 27.12.10 - klo:21:12
No täältä ilmoittautuu ainakin yksi sellainen joka ei tykkää, eikä käytä radiota ratin napeista vaikka sellaiset on autossa jo yli vuoden olleet ja muutaman kerran olen yrittänyt niiden käyttöä opiskella. On vain paljon hankalampaa räplätä ratin monia nipstaakeja kuin radion omia isoja ja selkeitä nappuloita. Lisäksi joskus sattui kun pyörät linkussa ratti on nurinpäin, niin näppylöistä ei ottanut pirukaan selvää. Mätänekööt rauhassa ratissa.

Ja anteeksi OT autotallin omistajalle. Hieno GTD!
Täältä ilmottautuu toinen joka ei pidä tarpeellisena radion säätimiä ratissa.Kahdessa ed.Toyotassa oli säätimet ratissa käsi hakeutui aina radion omiin säätimiin.
Hyvä että on mahdollisuus valita lisämaksusta säätimet rattiin jos tuntee tarvitsevansa niitä.

Rattimiehen ratti GTD:ssä ilman lisähimmeleitä ;D  

Henrik

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.12.10 - klo:21:21
Hyvä että on mahdollisuus valita lisämaksusta säätimet rattiin jos tuntee tarvitsevansa niitä.  
Koskahan tulee raippaa off-topicaamisesta, mutta sillä välin... ;D
Olen samaa mieltä Zaasan kanssa, että rattisäätimet tulee ehdottamasti olla maksullinen optio. Kaikki niitä eivät halua/tarvitse ja jotkut taasen haluavat. Itselläni oli edellisessä autossa säätimet, mutta nykyisessä ei. Niiden "menettämiseen" tottui ongelmitta. Seuraavaan ne tulevat, koska pituuteni johdosta istun hieman kauempana kojelaudasta kuin keskiverto suomalainen joten näin vältän otteen irroittamisen ohjauspyörästä ja kurottamisen. Lisättäköön vielä, että RS-Octavian koeajolta palattuani, kyselin myyjältä, että saisiko vakiona olevat rattisäätimet pois koska olivat h3lv3tin ärsyttävät "yhden käden käännöksissä".

SciroSJK

#13
Ei ole käynyt mielessä, että jotakuta voisi rattinapit häiritä?? Itse käytän ja kaipaan ellei niitä ole!
Toivoa sopii, etteivät VW-autolla ota korviinsa tätä keskustelua, muutoin namiskat ovat pian kaikissa maksullinen lisävaruste  :D

Tos®

Joku vielä on tuuskannu paljon rahaa mm. kahteen mittaristoon yms että sais ne napit pelaan  ::)
Nimimerkillä ei vieläkään.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.12.10 - klo:21:21
Täältä ilmottautuu toinen joka ei pidä tarpeellisena radion säätimiä ratissa.

Täällä kolmas. En jäisi kaipaamaan nappuloita, jos seuraavasta autosta ne sattuisivat puuttumaan. Nahkaruorista en haluaisi luopua.

Ja jottei mene tyystin aiheesta ohi, niin komia on GTD. Väri jees.. orkkisvanteet olisivat kyl hienommat ilman tummia sisuksia.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

livejungle

Mielestäni on aika ankeeta että nykypäivänä myydään autoja joissa ei ole radionsäätimiä yms. muita nappeja vakiona ratissa.
Varsin mukava tuo Octavian kolmipuolainen ratti, jossa radion ja ajotietokoneen napit/rullat. Tulee käytettyä ajossa jatkuvasti.
Vaihdan kanavia, säädän äänenvoimakkuutta, räplään ajotietokoneesta kulutusta, nopeutta, ajastan tehdaswebaston.. Erittäin kätevät ja loogiset ne on olla siinä.

En kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 27.12.10 - klo:22:27
Täällä kolmas. En jäisi kaipaamaan nappuloita, jos seuraavasta autosta ne sattuisivat puuttumaan. Nahkaruorista en haluaisi luopua.

Neljäs..

En maksaisi rattinapeista centimeäkään ylimääräistä.

Ehkä Volvossa on sellaiset rattinamiskat, että käyttö on loogista, mutta useimmissa muissa se vaatii kuitenkin otteen muuttamista ym.

HAL9000

Viides...

Hankin Stukaan komipuolaisen nahkaratin ainoastaan siksi että se oli paljon mukavampi käteen kuin alkuperäinen pikkurillin paksuinen muovirinkula. Siinä samassa tuli sitten kapistuksia joita ei kaipaa niinkun nuo rattilaukat ja napit rattiin. Jotka ei edes kunnolla toimi... Ihan turhat....
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Kiviharju

Enää en rattinapeista luopuisi kuin pakon edessä, tai jos seuraavaan autoon(varmaan käytetty q) ei sellaisia saa.
Kun on Golfilla enemmän ajellut niin tulee työpakussakin epähuomiossa paineltua ratista lisää ääntä radioon, vaikkei napeista siinä ole tietoakaan... :)
Audi A4 Allroad quattro -17

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.12.10 - klo:22:10
Joku vielä on tuuskannu paljon rahaa mm. kahteen mittaristoon yms että sais ne napit pelaan  ::)
Nimimerkillä ei vieläkään.
Mites se mittaristo nappeihin vaikuttaa? Jotain johtoja piti vedellä muistaakseni.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Flat

LainaaEn kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.

Eipä audissakan niitä vakiona ole, nappuloista pitää pulittaa jotain 350EUR, tosin saa nahkat kaupanpäälle. En kyllä itsekkään nappuloista luopuisi on ne aika kätevät.

pokkus

Itsellä on ollut rattinappulat jokaisessa autossa (poislukien nykyinen 20v. vanha kulkine) ja kyllä niihin tottuneena niistä olisi hankala luopua. Jopa 1996 vuoden rellussani sellaiset löytyi. On siis kumma miksei nykyaikaisesessa, moninkerroin arvokkaammassa autossa sellaisia ole. Varmaan samasta syystä miksei ole automaatti-ilmastointia vakiona. Tehdään enempi rahaa lisävarusteilla.

Mitä tulee edelliseen V sarjan Golfin rattinappuloihin. Niiden sijoittelu rattiin oli hyvä ja tuntumakin ihan ok, mutta logiikka niiden käyttöön oli niin syvältä, että lähinnä tuli käytettyä volumea. Muut napit sai jäädä rauhaan. Käytettävyydessä olisi pitänyt siis olla suuri parannus, jotta niistä olisi oikeasti saanut sen hyödyn irti, mihin niitä olisi voitu käyttää. En tiedä millainen logiikka on uudemmissa Volkkareissa, mutta VI-kopassa näppäimet on taas pilattu todella huonolla näppäinasettelulla. Näppäimiä on ihan liian monta ja liian lähekkäin toisiaan. Hyvä kun pystyy paljaalla peukalolla kunnolla käyttää, hanskat päällä ei kannata varmaan edes yrittää. Näppäintuntumakin mielestäni oli huonompi kuin edellisessä mallissa. Muotoiluosasto on valitettavasti taas mennyt käytettävyyden edelle.

Golfia edeltävässä autossa on ollut omista autoista ehdottomasti paras ja toimivin ratkaisu rattinapeille. Nimittäin 2005 vuoden Mitsubishi Coltissa rattinapit oli sijoitettu rattiin kiinni ratin takaosaan. Kummallakin puolella oli vain kolme nappia ja napit oli niin tunnokkaat että käyttö onnistui paksummillakin hanskoilla. Käyttökin on kaikinpuolin loogista eikä opettelussa mennyt kauaa. Ratin etuosakin jäi siistimmäksi, koska siihen ei ollut mitään hirveää nappiviidakkoa. Lisäksi operointi etusormilla oli huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa, koska käsiä ei tarvinnut liikuttaa senttiäkään nappeja käyttääkseen. Golfissa omat napit on niin keskellä rattia, että peukalot ei niihin automaattisesti yltäneet, joten käsiä oli pakko liikuttaa.

fourvalve

Audistani puuttui monitomiratti ja kun sopiva oli myytävänä täytyihän se vaihtaa.Nyt olen tyytyväinen varsinkin äänen voimakkuuden rullatyyppiseen säätimeen jota on todella nopea käyttää, ei tarvii painaa ja odottaa koska se ääni voimistuu tai hiljenee.

Iso kiitos rob-s:lle ratin vaihdosta, olihan siinä mutkia matkassa mutta onnistu niin kun pitikin.

BMW z4 3.0i roadster

Peeveli

Piti sitten nostaa mielipiteeni oikein omaksi topicikseen?  ;D

Pysyn edelleen kannassani noista rattisäätimistä. Ymmärrän jossain alta 20 donan karvalakkikipossa ettei niitä ole, mutta jos puhutaan vuonna 2010 jostain 3-kympin ja yli hinnaltaan olevasta kaarasta, niin niiden olettaisi kuuluvan kyllä varusteluun. Omaan tilattuunkin ne piti ostaa lisähintaan, hintaa yli 400 euroa joka v...ttaa kyllä mutta sai samalla tukevan nahkaratin ja monitoimiratissa on paksut kahvamaiset kohdat klo 10 ja 14 kohdilla verrattuna Golfin lisähintaiseen perusnahkaruoriin.

Näin tänä aamuna työkaverin uuden alta 15 tonnin hintaisen Bravon jossa on todella tukeva ja hieno monitoimiratti, muutenkin todella tyylikäs sisustus hintaluokassaan. Tämän otin vertailuksi, koska jotkut valmistajat pystyvät laittamaan tuollaisen vakiona ja tuohon hintaan, jotkut taas eivät. Tehtaiden ja maahantuojien varustelu- ja hinnoittelupolitiikka on tietyissä merkeissä p.....stä eikä ainakaan vähiten VW:llä.

Mutta, en jaksa enää jatkossa veivata riviäkään jostain monitoimirateista, joten lopetan osaltani aiheen tähän. Kiitos.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 28.12.10 - klo:07:49
En tiedä millainen logiikka on uudemmissa Volkkareissa, mutta VI-kopassa näppäimet on taas pilattu todella huonolla näppäinasettelulla. Näppäimiä on ihan liian monta ja liian lähekkäin toisiaan. Hyvä kun pystyy paljaalla peukalolla kunnolla käyttää, hanskat päällä ei kannata varmaan edes yrittää. Näppäintuntumakin mielestäni oli huonompi kuin edellisessä mallissa. Muotoiluosasto on valitettavasti taas mennyt käytettävyyden edelle.

Tuosta olen samaa mieltä, vanhemmat nappulat osuivat näpyttimille paremmin! Joitakin nappeja joutuu ikäänkuin "kurkottelemaan kulman takaa",
että toivottu toiminto onnistuisi. Enkä edes omaa kovin lyhyitä sormia  ::)

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 28.12.10 - klo:08:51
samalla tukevan nahkaratin ja monitoimiratissa on paksut kahvamaiset kohdat klo 10 ja 14 kohdilla verrattuna Golfin lisähintaiseen perusnahkaruoriin.

Pelkkää ulkonäköä vai ajatko autoa noin oikeaoppisesti? Joudun itse myöntämään, että pidän kiinni vasemmalla kädellä klo 8 kohdalta.

Skula

1.Sporttinen, tai ainakin olemukseltaan sporttinen auto - ei tarpeellista olla nappeja ratissa, vain vaihdeläpyttimet on ehdoton jos kyseessä on automaattivaihteinen auto.

2.Mukavuuspainotteinen auto - ehdottomasti rattinapit!

Kai se oma nykyinen A3 on luokiteltava olemukseltaan sporttiseksi autoksi, joten rattinappeja en kaipaa..

CC taas oli ehdottomasti rattinappiauto!

i20.. no mitä vähemmän kaikkea, sen parempi  :-*

Romurautaa ja paalivehkeitä.

Henrik

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 27.12.10 - klo:23:14
...
Varsin mukava tuo Octavian kolmipuolainen ratti, jossa radion ja ajotietokoneen napit/rullat. Tulee käytettyä ajossa jatkuvasti.
...
En kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.
Uudessa Octavia RS:ssä on kyllä vakiona noi painikkeet ratissa. Itse inhosin juuro tuota RS:n volume-rullaa joka aina yhdellä kädellä käännettäessä osui kämmenen ja peukalon väliseen lihakseen. Audi A3:ssa kysenen rulla on syvemmällä ratin puolassa jolloin tämä asia ei häiritse.

Näinkin paljon kun asia tuntuu jakavan mielipiteitä, on ihan hyvä, että ne painikkeet ovat optiona eikä pakkosyöttönä, paitsi tuossa RS Octaviassa.

Tos®

#29
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 28.12.10 - klo:06:47
Mites se mittaristo nappeihin vaikuttaa? Jotain johtoja piti vedellä muistaakseni.

Mittaristoon pitää saada soittimen info näkyyn, että kanavia saa vaihdettua...
Ja onhan ne navin nuoletki ihan kivat sit  ::)
Volume toimii nytkin ja mfa:n käyttö.. mut ei soitin  :-\

Tuol hyllys lojuu 8tkm ajettu mittaristo, mut en halua nuorentaa autoa
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy