Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Rauta7

"Mielenkiintoista" kuinka paljon kohkataan ja vouhkataan näiden polttomoottoriautojen päästöjen tuottamista ympäristöongelmista - ja jopa -tuhoista. Tähän jos mihin sopii vanha sanonta: "ei nähdä metsää puilta". Olisi hyvä nähdä (hyväksyä) nämä todelliset ongelmat niin pienhiukkasten kuin hiilidioksidinkin osalta: maailmanlaajuiset metsä- ja suurpalot - ja nimenomaa nämä Lähi-Idän, Afrikan ja Aasian ja ... sodat! Autojen tuottamat saasteet ovat "hyttysen pissa" valtameressä näihin samaan, yhteiseen maapallon ilma-alueeseen ja ilmakehään leviävistä  saasteista!

Nämä "sivistyneen maailman" saasteongelmat ovat enemmänkin bisneksen ja suuren rahan kyseenalaista, poliittista kahmintaa  - siis varsinaista ihmisten syyllistämistä ja sen varjolla riistämistä, kuin todellisten elämän ja kuoleman kysymyksien kanssa painimisia.  :o

Ihmisten olisi hyvä ajatella omilla aivoillaan, eikä peesata median (joka pitää itseään kyseenalaisesti edistyksellisenä*) ja tiettyjen politisoituneiden "ympäristöjärjestöjen" "viisauksia".  ::)

*vasemmistolainen yhteiskuntanäkemys
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Samaan aikaan järjettömät valtameritankkerit pukkaavat ruusunkukkia taivaalle tai lentokoneet lentää pelkällä vesihöyryllä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.10.17 - klo:10:50
Bussit toimii pk-seudulla suhteellisen hienosti, mutta valtaosa taitaa toimia kyllä edelleen diesel-moottorilla.

Oli muuten aika huikaiseva kokemus kun kerran sattui kohdalle jo hybridi-bussikin, kuinka nätisti ja äänettömästi se aina pysäkiltä tai valoista lähtikään ja vauhtiin jo päästyään vasta se dieselkin pomppasi kyytiin mukaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HiTecci

Laivojenkin reittejä optimoimalla voidaan säästää merkittävästi ja siten laivoistakin saadaan edes pykälän verran vihreämpiä - ja vieläpä ihan kotimaista osaamista :)
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/palvelee-nain-aluksi-reilua-800-laivaa-suomessa-kehitetty-reittien-optimointitekniikka-vahentaa-laivojen-paastoja-maailmanlaajuisesti-6683013?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

Ja taas puolestaan toisessa suunnassa saksalaiset autovalmistajat ovat huolissaan alan työpaikoista, sillä sähkömoottorin komponenttien lkm on vain pieni murto-osa siitä mitä niitä osia menee polttikseen - josta se sitten kertautuu edelleen jälkimarkkinointiin mm. huoltoon ja varaosakauppaan :-\
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/sahkomoottorissa-vain-25-osaa-polttomoottorissa-jopa-1-200-saksan-autoteollisuus-huolestui-tyopaikkojen-tulevaisuudesta-6683100?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.10.17 - klo:13:31
Oli muuten aika huikaiseva kokemus kun kerran sattui kohdalle jo hybridi-bussikin, kuinka nätisti ja äänettömästi se aina pysäkiltä tai valoista lähtikään ja vauhtiin jo päästyään vasta se dieselkin pomppasi kyytiin mukaan 8)

Tampereella noita on ollut kokeilussa jo muutamia kappaleita eikä käsittääkseni ole ollut mitään huonoa sanottavaa. Kaasubusseja täällä ei taida olla yhtäkään, vaikka Gasumin asema sijaitse kivenheiton päässä TKL:n varikosta.

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

V60

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 19.10.17 - klo:14:09
Tampereella noita on ollut kokeilussa jo muutamia kappaleita eikä käsittääkseni ole ollut mitään huonoa sanottavaa. Kaasubusseja täällä ei taida olla yhtäkään, vaikka Gasumin asema sijaitse kivenheiton päässä TKL:n varikosta.
Kaasubussihan kuulostaa hyvältä ;D Mutta täyssähköbussithan ovat ihan hyvä juttu kaupunkiliikenteeseen. Vakoidut reitit ja latauspisteet niin homma kyllä niiden osalta pitäisi toimia.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

TDiih

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.10.17 - klo:15:29
Kaasubussihan kuulostaa hyvältä ;D Mutta täyssähköbussithan ovat ihan hyvä juttu kaupunkiliikenteeseen. Vakoidut reitit ja latauspisteet niin homma kyllä niiden osalta pitäisi toimia.

Sähköbussihan se paras olisi koska pärjätään suhteellisen kevyellä akustolla. Tampereella testaus vain on saanut melko surkuhupaisia piirteitä :(

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-sahkobussit-ovat-poissa-kaytosta-syyna-vioittunut-latauspiste-200234638/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

o.b.

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.10.17 - klo:15:29
Kaasubussihan kuulostaa hyvältä ;D

Riippuu paljolti siitä, mitä uskontokuntaa ja elämänkatsomusta kannattaa  ;D

Mutta vitsi vitsinä. Tulevaisuus on sähkössä ja nysseihin noita (tulevaisuudessa halpoja?) akkuja on helppo sijoittaa vaikka kuinka paljon.

Hesse

Turussahan kuusi Linkker Oy:n valmistamaa sähköbussia ajaa sataman ja lentokentän väliä. Bussin akut ladataan yöllä täyteen ja päivällä niitä ladataan kuusi minuuttia 300 kW teholla (30 kWh) päätepysäkin pikalatausasemalla. Kulutus bussilla on näköjään 90,6 kWh/100 km, kun Tesla Model S kuluttaa 17,7 kWh/100 km.
http://www.foli.fi/fi/ef%C3%B6li-s%C3%A4hk%C3%B6bussit
http://www.linkkerbus.com/
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nama-sahkoautot-kuluttavat-eniten-sahkoa-tesla-model-s-peranpitajana

joukose

Sitähän asiakkaat ostavat mikä heille itselleen sopii. Nyt on asiakkaiden mielihalujen muokkaus käynnissä. Toisaalta haluttaisiin jostain syystä että asiakkaat vaihtaisivat dieselistä johonkin muuhun.

Järkevä autoilija ajattelee asioita oman etunsa mukaan. Jos kokee että pelastaa ympäristöä ostamalla sähköauton niin mikäs siinä.
Joka päivä kelillä kun kelillä paljon ajavien on ajateltava asioita enemmän omasta näkövinkkelistä. Ajatus siitä että ajanpa tästä nyt pääkaupungista keskisuomeen tapaamaan sukulaisia ja jatkan siitä tapaamaan tuttuja Rovaniemelle ja siitä edelleen Ivaloon ei vain kaikilla polttoainetyypeillä onnistu.

Itse ajan todella paljon max. 75 tkm vuodessa ja pahimmat esteet minun sähköautohankinnassani ovat kovat pakkaset talvella, latauspisteiden verkosto, toimintasäde ja akkujen kesto kun puhutaan 5 v. ja 75 tkm/vuosi ajomääristä.

Toisaalta taas dieselillä pääsee halvemmalta mutta jotenkin bensa auton koen mukavammaksi ajaa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.10.17 - klo:09:53
Toisaalta taas dieselillä pääsee halvemmalta mutta jotenkin bensa auton koen mukavammaksi ajaa.

No tässähän se sitten viimeistään tuleekin, ne omat mieltymykset. Itse olen tykästynyt puolestaan näihin dieseleihin, vaikka vuotuinen ajosuoritteeni alle 20tkm jääkin ja nyt viimeistään kun työpaikkakin vaihtui s.e. ei ole enää mitään järkeä mennä omalla autolla > hyvä että yli 10tkm edes tulee enää vuodessa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

#792
Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.10.17 - klo:09:53
Joka päivä kelillä kun kelillä paljon ajavien on ajateltava asioita enemmän omasta näkövinkkelistä.

Tässä kohtaa odotin että nyt puhutaan "kauppamatkustajasta", mutta kuinkas sitten kävikään...

Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.10.17 - klo:09:53
Ajatus siitä että ajanpa tästä nyt pääkaupungista keskisuomeen tapaamaan sukulaisia ja jatkan siitä tapaamaan tuttuja Rovaniemelle ja siitä edelleen Ivaloon ei vain kaikilla polttoainetyypeillä onnistu.

Kyse olikin sukuloimaan lähdöstä. ::) Mitenkä on, mahtaisiko sinne sukulaisten luo kuitenkin päästä julkisilla kulkuneuvoilla? Kuinka usein sinulle käy niin, että aamulla ex tempore päätät lähteä ajelemaan ympäri Suomea kiertäen kaikki paikkakunnat joissa asuu sukulaisia? Ja vielä niin, ettet yövy yhdessäkään sukupaikassa, jotta ehtisit ladata sähkiksen?

Jännä muuten, että sähköautoja vastustavissa kommenteissa lähes aina sillä sähköautolla ei nyt vaan mitenkään pysty tekemään sellaisia asioita joita arvostelija ei muutenkaan koskaan tee... ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.17 - klo:08:19
Jännä muuten, että sähköautoja vastustavissa kommenteissa lähes aina sillä sähköautolla ei nyt vaan mitenkään pysty tekemään sellaisia asioita joita arvostelija ei muutenkaan koskaan tee... ;D

No hyvä että sanoit lähes, sillä jos tarve on esim. nyppiä vaikkapa 2tn as.vaunua, niin aika kaposeksi valikoima jo menee ja tuon ainokaisenkin auton hinta ampuu jo normaalin tuulipuvun omistuskämpän hintaluokkaan = onko se siis edes teoriassa mikään vaihtoehto tälläisessä tapauksessa vaikka kuinka olisi latauspisteetkin yms. jo omasta takaa ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Jotkut käyttää yksityistä suihkulentokonetta vaikka olisi sähköauto tai valtion ilmainen kyyti.

Sitähän tässä käytetään mitä "keinovalikoimassa" on. Sähköauton käyttöönotto vaatii mielen muutoksen ja varallisuutta. Sekään ei ole hyvä jos pitää olla dieselauto ja sähköauto tilanteen mukaan. Poliittinen ohjaus on aikaisemminkin ohjanut kuluttajia hysteerisesti -  jokaisen pitää käyttää omaa harkintaansa.

"Bernertavoite" on 25'000 autoa vuoteen 2030 mennessä on vasta 7...8 % henkilöautomäärästä eli aika hitaat ovat valtiovallankin tavoitteet.

Melko hiljaista on huoltoasemien ja markettien latauspisteillä. Enimmäkseen niissä on ruuhka-aikana polttomoottoriautoja. Tukirahoja jaetaan melko runsaasti.

tet

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 23.10.17 - klo:08:58
Sähköauton käyttöönotto vaatii mielen muutoksen ja varallisuutta.

Nimenomaan. Tulevaisuudessa, toivottavasti pian, ainoastaan sen mielen muutoksen eikä kovin suurta sellaistakaan. Totuttujen toimintatapojen kyseenalaistaminen aina välillä on muutenkin tervettä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

njs

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 23.10.17 - klo:08:58
"Bernertavoite" on 25'000 autoa vuoteen 2030 mennessä on vasta 7...8 % henkilöautomäärästä eli aika hitaat ovat valtiovallankin tavoitteet.

Mutta eihän tällä päästä lähellekään ilmastotavotteita, sinänsä määränä tuo kuulostaa ihan realistiselta mutta mistä valtio aikoo loput päästöt vähentää?
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.17 - klo:12:01
Nimenomaan. Tulevaisuudessa, toivottavasti pian, ainoastaan sen mielen muutoksen eikä kovin suurta sellaistakaan. Totuttujen toimintatapojen kyseenalaistaminen aina välillä on muutenkin tervettä.
OT: Kannattaa myös uudistusintoilussaan pitää pää kylmänä. Eivät pelkät "uudistukset" uudistusten perusteina ole aina kestäviä.
On ( vielä jäljellä ) paljon hyviä ja terveitä periaatteita, joista ei kannata luopua.

Yhteiskunnallinen "vallankumous" sisäisissä ja henkilökohtaisissa asioissa, mm. inhimillisyyden, eettisyyden ja todellisen vapauden suhteen, on heittänyt häränpyllyä.

Ihminen antautuu virran vietäväksi - ja vastuu on aina muilla. "Pelastukseksi" sorvataan lakeja ja asetuksia.

Kaiken takana on kestävien perusteiden murtaminen ja murtajina toimivat itseään ja tovereitaan älyköiksi nimittävät radikaalit.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 23.10.17 - klo:12:37
OT: Kannattaa myös uudistusintoilussaan pitää pää kylmänä. Eivät pelkät "uudistukset" uudistusten perusteina ole aina kestäviä.

Juuri sen takia pitää miettiä, eikä joko (a) suinpäin rynnätä muiden mukana tekemään muutoksia, tai (b) jääräpäisesti kieltäytyä kaikista muutoksista ("kun aina on tehty näin niin tehdään edelleen"). Monet sähköautoja vastustavat kommentit menevät minusta tuohon b-kategoriaan; ei suostuta edes miettimään, voisiko totuttuja liikkumistapoja jotenkin muokata niin, että se sähkis soveltuisi itselle paremmin kuin nykyisillä tavoilla. Lähtöoletus on aina, että sen pitää toimia justiinsa prikulleen samoissa olosuhteissa jotka nyt vallitsevat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Jos autojunasta tulisi kohtuullisen hintainen kuljetusmuoto niin sähkärillä vois seikkailla pidemmällä. Vois olla vaikka sähköautoille halvempi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.10.17 - klo:13:43
Jos autojunasta tulisi kohtuullisen hintainen kuljetusmuoto niin sähkärillä vois seikkailla pidemmällä. Vois olla vaikka sähköautoille halvempi.

Valitettavasti ei voi tulla, kun nykyisin ei mahdu edes ne sähköautojen kuljettajat kunnolla juniin, saati sitten ne autot. Eli ts. ratakapasiteettia tarvittaisiin niin paljon lisää, että ei tule onnistumaan. Mutta periaatteessa hyvä idea.
Octavia III RS TDI

teräksenharmaa

Mahtaako autovaunujen lisääminen junan jatkoksi edes vaatia lisää ratakapasiteettia?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.10.17 - klo:14:42
Mahtaako autovaunujen lisääminen junan jatkoksi edes vaatia lisää ratakapasiteettia?
1950-1970 luvuilla "rekkojen" perävaunuja ja kontteja kuljetettiin junalla. VR piti hintatason korkealla ja kehittyi nykyinen raskaan liikenteen maantiekuljeukset. Taitaa olla kova pala siirtyä vanhaan hyvään aikaan. Raskaan liikenteen rautatiekuljetusten kalusto voitaisiin kilpailuttaa ja kyllä it-aapurista lötyy kalustoa (vrt. Helsingin telakka ja Pyhäjoki sekä Fortum).

Henkilöautoliikenne on kärkihanke, mutta eikähän ole muita merkittäviä päästölähteitä joilla voisi vaikuttaa myös tehokkaasti: raskas liikenne, lentoliikenne, laivaliikenne, yhdyskunnan tiivistäminen, teollisuuden energialähteet/-tehokkuus jne.


vasara

Lainaus käyttäjältä: njs - 23.10.17 - klo:12:13
Mutta eihän tällä päästä lähellekään ilmastotavotteita, sinänsä määränä tuo kuulostaa ihan realistiselta mutta mistä valtio aikoo loput päästöt vähentää?
Poistamalla autoveron, jotta myös poltomoottori autokanta uusiutuu nopeammin vähäpäästöisiksi & rokottamalla ajettuja kilometreja oikein isän kädellä. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole, kun ovat menneet lupaamaan niin älyttömät päästövähennykset. Kuka saastuttaa, se maksaa / miettii vaihtoehtoja liikkumisilleen. Paskempi juttu paljon ajaville, mutta näin tulee käymään  :-\

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.10.17 - klo:14:42
Mahtaako autovaunujen lisääminen junan jatkoksi edes vaatia lisää ratakapasiteettia?

Vaatii se, tai sitten pitää vaan luopua junien nopeustavoitteista/muista tavoitteista.
pidempi juna = isompi tilantarve = hitaampi kulku = enemmän varattua raidetta = vähemmän välityskykyä jne.

Tässä tuskin oli kyse kahden autovaunun lisäämisestä yhden päivittäisen junan perään, kun sillä ei ole vielä mitään vaikutusta mihinkään. Lisäksi tunnetustihan juuri mikään ei ole hitaampaa/kankeampaa kuin autojunan lastaus ja purku, sekin vie älyttömästi kapasiteettia.
Octavia III RS TDI

gunman

Itse luulen, että tulen ajamaan dieselillä vielä melko pitkään.
Sähköauto olisi ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta ei vielä ajankohtainen.

Työskentelen rakennusalalla ja työmatkat ovat pitkiä, eikä työmailla ole minkäänlaisia latausmahdollisuuksia,
ainakaan alkuvaiheessa.
Täten sähkärin rangen tulisi olla +300km kelissä kuin kelissä, pelkkään työmatkaliikkumiseen.
(Suurin osa työmaista on kuitenkin alle sadan kilometrin etäisyydellä kotoani, joten ei joka päivä tarvitse yli 200km rullata)

Sensijaan vaimolle olen yrittänyt puhua, että hänelle järkevä saattaisi olla sähköauto. (työmatka 30km suuntaansa)
Vaimo totesi, että hän ei halua ottaa velkaa auton takia, joten asia taputeltu ainakin toistaiseksi.

Talomme lainaa saadaan vielä kiltisti maksella sellaiset 7v. Katsotaan tilanne sitten uusiksi, josko sitten vapautuneen valuutan voisi jo "sijoittaa" vaimon sähkikseen.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

joukose

Täällähän on ihan mielenkiintoista keskustelua. Itse uskon että seuraavaan 10 vuoteen en tee lapin matkojani sähköautolla. Jos ajatellaan että saataisiin sen verran petrattua toimintasädettä että pääsisi 800 km toimintasäteelle niin lataus täytyisi tapahtua jonkin huoltoaseman yhteydessä samalla kun on murkinalla ja saisi maksimissaan viedä 30 min. Tällöin ei kellään tutulla tarvitsisi latailla mitään ja Ivalossakin varmasti 10 v kuluttua pääsisi latailemaan muuallakin kuin lentokentällä. Ehkä kannattaisi laittaa oma latauspiste kun siellä tulee ravattua säännöllisesti.

Mielestäni sähköauton hankinta toistaiseksi mutkistuu niillä henkilöillä jotka kulkevat satunnaisesti eri paikkakunnilla pitkien ajomatkojen päässä. Helpointa taas niillä jotka kulkevat vakioreittejä n. 120 km etäisyydelle. Entäpä sitten kun kuljetaankin pidempiä matkoja? Tutullani on vuoden 2015 Nissan leaf laajennetulla akkukapasiteetilla ja käy n. 125 km matkan sillä töissä suuntaansa. Ongelmaksi vain muodostui kun piti välillä ajaa 250 km suuntaansa ja ladata matkan varrella. No pikalatauspa ei onnistunutkaan suunnitellusti koska ajossa lämminneitä akkuja ei pystynyt lataamaan pikalatauksella. Eli reittisuunnitelmia on kaveri saanut tehdä sen mukaan mistä millaistakin latauspistettä löytyy ja kauanko pitää ladata missäkin että pääsee perille.

Itse en usko siihen että dieselit mihinkään häviää. Enkä siihenkään että kaikki diesel autoilu kielletään suurkaupungeissa. Helppo se on nyt ollut laittaa isolla huudolla päätöksiä että sinä ja sinä vuonna sitten kielletään dieselautoilu tässä ja tässä kaupungissa. Itse uskon että ne muuttu niin että lisämaksusta ja tietyllä enimmäissaastepäästöillä saat ajaa siinä kuin bensaversiollakin. Tämähän antaa vain autonvalmistajille kiihokkeen laittaa lisäsuodattimia uusiin autoihin jotka lisäpömpelit kuluttajat maksavat.

Totta kai Berner haluaa että kansa ostaa pihaan sähköauton niin kohta päästään niitäkin kunnolla verottamaan kun saadaan ne riittävästi yleistymään. Kyllä tässä maassa autolijaa nypitään heti kun siitä on valtiolle riittävästi hyötyä.

Tällä hetkellä työajoni ovat pääasiassa lämpimästä tallista lämpimään jolloin sähköakkujen hyötysuhde pysyy kohtuu hyvänä. Mutta ne matkat millon missäkin korvessa ollaan välillä jollain asiakkaalla mihin ei kannata lentää sen paremmin kuin sähköautoakaan kuvitellakkaan.

Tietysti paras tilanne olisi kun noita korpivaelluksia asiakkaisiin voisi tehdä jotenkin muuten kuin autolla. Töissä vaan aika on rahaa ja sillä mennään millä kulloinkin rahallisesti kannattaa kulkea.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vwmies

Lainaus käyttäjältä: joukose - 23.10.17 - klo:19:17
Täällähän on ihan mielenkiintoista keskustelua....

Tarpeita, mieltymyksiä, uskontoja ja rahamasseja on niin joka lähtöön .... kannatan silti aina monipuolista keskustelua, sekin avartaa....  ;)
Yritetään pärjätä.

Visa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 23.10.17 - klo:19:17

Tutullani on vuoden 2015 Nissan leaf laajennetulla akkukapasiteetilla ja käy n. 125 km matkan sillä töissä suuntaansa. Ongelmaksi vain muodostui kun piti välillä ajaa 250 km suuntaansa ja ladata matkan varrella. No pikalatauspa ei onnistunutkaan suunnitellusti koska ajossa lämminneitä akkuja ei pystynyt lataamaan pikalatauksella. Eli reittisuunnitelmia on kaveri saanut tehdä sen mukaan mistä millaistakin latauspistettä löytyy ja kauanko pitää ladata missäkin että pääsee perille.

Tää on ihan täysin höpöhöpöä :D

Hei, Nissan Leafiin muuten tuli isompi akku vasta seuraavana vuonna 2016 (mulla on sellainen). Suomen ilmastossa on aika vaikeeta saada akkuja ajamalla niin kuumaksi että pikalataus ei onnistuisi (olen yrittänyt tätäkin mutta ei onnistunut). Sen sijaan esimerkiksi talvella pikalataamista voi nopeuttaa lämmittämällä akkuja muutamalla reilulla kiihdytyksellä ennen laturille menoa.

Olen muuten ajanut autolla vuodessa yli 40 tkm, ja olen erittäin tyytyväinen. Just viime viikolla myin pihasta viimeisen VAG tuotteen pois ja nyt on olo kevyt ;)

V60

Lainaus käyttäjältä: Visa - 23.10.17 - klo:23:01
Tää on ihan täysin höpöhöpöä :D

Siis kyseenalaistat ko. henkilön käytännön kokemukset latauksen suhteen?

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy