Skoda Yeti sähkövika -polttaa sulaketta. Apua tarvitaan!

Aloittaja hlankine, 02.02.17 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

hlankine

Moikka,

Nyt tarvitsisin autosähköosaajien jeesiä kun oma osaaminen loppuu kesken. Auto on 2010 Yeti, 1,2 TSI DSG Experience, aj. n.145k.

Oireet ovat seuraavat kronologisessa havaintojärjestyksessä:
- Ajoin muina miehinä töihin yksi aamu pari viikkoa sitten kun ohjaamoon tuprahti kunnon sähkösavut. Tässä vaiheessa ei  muita oireita.
- Töistä lähtiessä iltapäivällä auton käynnistyksen yhteydessä oranssi vilkkuva öljykannu ja herja "OIL SENSOR WORKSHOP!".
- Siitä suoraan marmoritiskin ääreen kysymään jeesiä. Ei ollut huolissaan, sensorin voisi vaihtaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
- Nostin auton parin päivän jälkeen pukeille ja katsoin öljypohjasta öljytasoanturin kuntoa, eikä siinä mitään vikaa näyttänyt olevan.
- Edelleen pari päivää, ajoin pimeällä ja huomasin että tummentuva taustapeili ja sivupeili eivät tummentuneet. Edes vihreä virtavalo ei palanut. Kokeilin nappia peilin alla, virtaledi ei syttynyt.
- Löysin ohjekirjasta sulakkeen, jonka takana peili on (sulake 21 kojetaulun sulakerasiassa). Vaihdoin sulakkeen ja laitoin autoon virrat.
- Ehdin nähdä että peilin vihreä valo paloi normaalisti, kunnes sain taas uudet samanlaiset sähkösavut ja sulake paloi taas.
- Kokeilin irrottaa öljysensorin johdon, vaihtaa sulakkeen ja yrittää uudelleen jos oikosulku olisi öljysensorissa. Ei ollut, sulake paloi taas.

Sulakkeen 21 takana on ohjekirjan mukaan: WIV (pidennetty huoltoväli), takavalot, itsetummentuva taustapeili, paineanturi, puhelinvalmius ja ilmamassamittari.

Uskon, että jossakin sulakkeen 21(5A) takana olevista sähköjohdoista tai lisälaitteista on oikosulku, jota en osaa paikantaa. Sähkösavut tulivat ohjaamoon etupenkin tuuletuskanavista, eli käry on tullut jostakin kojelaudan suunnalta.

Osaako joku täällä auttaa tällaisessa ongelmassa? Yritän selvittää itse mahdollisimman paljon ongelmaa koska sähkövikojen diagnosointi voi helposti käydä kalliiksi eikä tällä hetkellä ole niin paljon irtonaista rahaa käytettävissä.

Kiitoksia jo etukäteen!

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vw vaan

Moi, avaa konepelti ja katso pissapojan suuttimet. Jos on lämmitettävät niin saattaa olla palanut. Haistaa kyllä  ;)
Vikadiagnoosit, VCDS@Nummela
Vw - Audi - Seat - Skoda

hlankine

Moikka,

Kiitoksia vastauksista!

Kytkin OBD-väylään jonkun nimettömän lainalaitteen, jonka yhdistin Bluetoothilla kännykkään (OBD Auto Doctor). En saanut mitään virhekoodeja, mutta eihän se mikään VCDS olekaan. Tuo VCDS-skannaus lienee hyvä idea.

Wv vaan: Mitä tarkoitat katsomalla suuttimia? Mitä merkkejä pitäisi olla? Tämä on ihan hyvä vinkki, ei tullut mieleenkään... Lieköhän autossa lämmitettävät suuttimet?

Vw vaan

#4
Tarkoitan että irroita pissapojan suuttimet ja katso meneekö niihin johtoja ja haiseeko jompikumpi palanneelle. En tiedä Skodasta mutta Seateissa on ollut muutamia tapauksia jossa lämmitettävä suutin on palanut.
Vikadiagnoosit, VCDS@Nummela
Vw - Audi - Seat - Skoda

hlankine

Moikka!

Vika löytyi! Raitisilman ilmanlaatuanturi oikealla puolella tuulilasin alla olevan muovipeitteen alta oli palanut. Irrotin anturin liittimestään eikä sulake 21 enää palanut. Myös öljytasoanturin herja lakkasi ja taustapeili tummuu taas.

Nyt pitää vain löytää uusi anturi ja tarkistaa jotenkin ettei johtonipussa ole vikaa. Ainakin hieman kosteutta näkyi tulevan teippauksien välistä.

Daatta

Jos siellä on kosteutta niin jostain se on sinne päässyt. Onko lasi vaihdettu, vuotaako liimasauma? Johtonippua tai peltipintaa pitkin vesi voi valua pitkänkin matkaa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy