Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:00:36
Noh vaan Italiassa ja Suomessa palmuöljytisle on jätettä, muissa maissa sivutuote.
Ehkä tämän avulla Neste My-diesel näyttää hyvältä Suomessa.
Maailma pelastuu ja pakoputkenpäästä tupruaa.
Kaikki hyvin...
Niin ja nooh.. luitko mihin vastasit? Tuota PFAD:ia, eli palmuöljytuotannon prosessijätettä, käyetään hyväksi paljon muuhunkiin kuin MyDiesel tuotantoon.. Ongelmana on itse palmuöljytuotannon päätuote, jota käyttää muut tahot. Pitäisikö jäte jättää hyväksikäyttämättä?
Olen samaa mieltä, että itse palmuöljytuotannossa ja sen käytössä on tarkastelun paikka.
"pakoputkenpäästä tupruaa" kommentti osoittaa, että et nyt täysin ymmärrä uusiutuvan ja fossiilisen eroa.
Uusiutuva ei lisää co2 määrää ilmakehässä.. ja siitä kait tässä kyse, eikä periaatteellisista mielipideasioista sähkö vs neste polttoaine. Jos co2 ei olekkaan homman pointti, vaan auton liikuittamisen tekniikka on keskiössä, niin sitten on keskusteltu vääristä asioista.

GeeTee

Kyllähän se nyt on aika tärkeää mitä sieltä putken päästä tupruaa...

Jos tulee vesihöyryä tai ei mitään niin on se nyt iso ero noihin muihin kun vertailuarvo on mitä on...

GeeTee

Minähän polttelen dieselinkautta Henkan rillin öljyt ja palmolivet kun ei kerta päästöjä näistä kerry.... joku muu on käynyt päästökauppaa ja unohtanut meikäläiset.

Tervetuloa tutkimaan pakoputkenpäästä päästötöntä toimintaa... my on hyvä ja ei saastut koska sen jalostus ei aiheuta päästöjä ollenkaan...

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Kunnon moottori on sellainen, joka ei tuota hukkalämpöä yli 50%. Ekomoottoria ei ole olemassakaan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Ensin tuottaa kaiken energiat itse, mutta saa siirrettyä noin puolen vuoden ajokilometrien sähköt  ;D. Joskus näille nettitarinoille saa nauraa, kun ruvetaan satuilemaan itselle mieluisaa tarinaa. Omaa itseä hivelevää sähköautoilua varten voi perustaa oman topic:nsa, mutta ai niin sehän on jo olemassa...

Onneksi voi myös ajaa etanolilla ja kummasti turboautosta saa enemmän tehoa ulos!

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:23
Ja kaikki kulkemiseen kuluvat energiat tuotan aurinkopaneeleilla tottakai itse ja autoon saan tästä siirrettyä järkevästi noin puolen vuoden ajokilometreistä suoraan.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:18:25
Golf gte mukavasti käytellyt runsaan vuoden ajoilla noin 16 kWh/100 km.

Euroissa tämä tekee omalla edullisella 10c/kWh kotilatauksella ja töissä 12 c/kWh hinnoilla noin keskimäärin 1,7 euroa/100 km. 20 000 km kasassa.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:33
Aurinkopaneelit tuottaa rahaa huomaamattomasti joka päivä ja ansio vaan nousee kun sähkönhinta nousee  8) Paneelit tuottaa energiaa 30 vuotta ja noin 7 vuodessa ovat itsensä maksaneet. Putin kärsii.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:22:09
Itse asentelin aurinkosähköpaneelit 1 000 â,¬/kWp eli 5000 W tehot 5000 euroon ja tuttu sähkäri apuna.

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.05.19 - klo:21:55
paneelit maksaa sellaiset 20k EUR sähköauton lataukseen niillä ei oikein ole kun teho heittelee ja esim. yöllä ei tule mitään. esim. lokakuusta mennään nollalla tuomme helmi / maaliskuulle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 05.05.19 - klo:07:20
Kunnon moottori on sellainen, joka ei tuota hukkalämpöä yli 50%. Ekomoottoria ei ole olemassakaan.
Ei kannata tarkastella vain yhden komponentin hyötysuhdetta, vaan järjestelmän hyötysuhdetta kokonaisuutena.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDiih

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.05.19 - klo:10:08
Ei kannata tarkastella vain yhden komponentin hyötysuhdetta, vaan järjestelmän hyötysuhdetta kokonaisuutena.

Tämän pitäisi olla kaiken lähtökohtana. Biopolttoaineiden kohdalla pitäisi kiinnittää huomiota juuri raaka-aineiden kestävyyteen ja siihen mitä niistä olisi mahdollisesti voitu tehdä polttoaineen sijaan. Tästä syystä en pidä kovin järkevänä nestemmäisten biopolttoaineiden valmistusta, jotka ovat tehty kannattaviksi lähinnä verohelpotuksilla ja politiikalla kikkailemalla.

UPM tekee dieseliksi suovasta saatavaa mäntyöljyä, josta tehtiin ennen hartseja ja muita raaka-aineita. Jalostusarvo laski puoleen ja kaksi kemian tehdasta meni nurin.

(Bio)kaasu sen sijaan on ihan järkevä niin kauan, kun sen valmistus ja käyttö ei lisää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

JakeS

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen.... Niin isolla moottorilla kuin lompakko kestää. Tingin mieluummin hilavitkuttimista kuin auton sielusta.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:08:06
Ensin tuottaa kaiken energiat itse, mutta saa siirrettyä noin puolen vuoden ajokilometrien sähköt  ;D. Joskus näille nettitarinoille saa nauraa, kun ruvetaan satuilemaan itselle mieluisaa tarinaa. Omaa itseä hivelevää sähköautoilua varten voi perustaa oman topic:nsa, mutta ai niin sehän on jo olemassa...

Onneksi voi myös ajaa etanolilla ja kummasti turboautosta saa enemmän tehoa ulos!

Onkos karpalla taas luetun ymmärtämisessä ongelmia ?

Tosiaan käyn töissä arkisin ja tällöin en pääse autoani kotipihassani lataamaan suoraan eli latailen silloin työpaikalla. Samaan aikaan siis myyn sähköverkkoon ylimääräisen tuottamani sähkön. Aamut ja illat sekä viikonloput yleensä tankkailen suoraan aurinkosähköstä  8)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:03:20
Kyllähän se nyt on aika tärkeää mitä sieltä putken päästä tupruaa...
Jos tulee vesihöyryä tai ei mitään niin on se nyt iso ero noihin muihin kun vertailuarvo on mitä on...
Niin on, mutta uusiutuvaa polttoainetta käytettessä co2 ketju menee seuraavasti..
hiili sitoutuu => hiili vapautuu => hiili sitoutuu (koska uusiutuva) jne... => co2 päästöt = 0.
Co2 päästöjä tuleekin vain itse uusiutuvan polttoaineen valmistamisesta.. aivan samalla tavalla, kuin niitä tulee kaiken muunkin energian valmistamisesta. Myös sen mitä sähköauto käyttää liikkumiseensa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:11:32
Onkos karpalla taas luetun ymmärtämisessä ongelmia ?

Tosiaan käyn töissä arkisin ja tällöin en pääse autoani kotipihassani lataamaan suoraan eli latailen silloin työpaikalla. Samaan aikaan siis myyn sähköverkkoon ylimääräisen tuottamani sähkön. Aamut ja illat sekä viikonloput yleensä tankkailen suoraan aurinkosähköstä  8)

Vai sinulla argumentoinnissa, kun satuilet, jos kertoisit nuo faktat voisi minun lisäksi moni muukin nauraa...

Laitappa fakta sähköntuotosta tuolla 5000W mitä sait tammikuussa? Ja kyllä tiedän kuinka hyvin sähköverkkoyhtiöt hyvittävät, kun myyt sitä aurinkosähköäsi. Ei kannata heitellä voltteja niillä tuotoilla.

"Ylijäämäsähkön myynti ei ole mikään kultakaivos.

â€" Verkkoon myydystä sähköstä saa noin 3â€"5 senttiä kilowattitunnilta, kun verkosta ostettava sähkö maksaa 11â€"14 senttiä kilowattitunnilta, kertoo Mökille sähköt auringosta ja tuulesta -kirjan kirjoittanut pienenergia-asiantuntija ja tietokirjailija Janne Käpylehto.

Tämä selittyy sillä, että ostohinta koostuu paitsi energian hinnasta, myös sähkön siirtokustannuksesta ja veroista. Ostaessaan sähköä kuluttaja maksaa nämä, mutta kun hän myy sähköä, kukaan ei maksa hänelle näitä.

â€" Korvaus sähkön myynnistä on niin pieni, että ainakaan Suomessa ei nykyisin kannata mitoittaa laitteistoaan siten, että vähälläkin paisteella pystyisi käyttämään vain omaa sähköään, Aarni sanoo.

Käytännössä piensähkön vuotuiset myyntitulot jäävät usein kymmeniin euroihin."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 05.05.19 - klo:11:19
Tämän pitäisi olla kaiken lähtökohtana. Biopolttoaineiden kohdalla pitäisi kiinnittää huomiota juuri raaka-aineiden kestävyyteen ja siihen mitä niistä olisi mahdollisesti voitu tehdä polttoaineen sijaan. Tästä syystä en pidä kovin järkevänä nestemmäisten biopolttoaineiden valmistusta, jotka ovat tehty kannattaviksi lähinnä verohelpotuksilla ja politiikalla kikkailemalla.

UPM tekee dieseliksi suovasta saatavaa mäntyöljyä, josta tehtiin ennen hartseja ja muita raaka-aineita. Jalostusarvo laski puoleen ja kaksi kemian tehdasta meni nurin.

(Bio)kaasu sen sijaan on ihan järkevä niin kauan, kun sen valmistus ja käyttö ei lisää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
Biopolttoaineita ei tosiaankaan kannata valmistaa sellaisista raaka-aineista, joille on vaihtoehtoinen parempi käyttötapa.. tai jos esim. alue, jossa 'biomassaa' valmistetaan voisi olla muussa paremmassa käytössä.
Lähinnä siis ylijäämät / jätteet tulee kyseeseen.. kuten vaikkapa MyDiesel tapauksessa.

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:12:02
Vai sinulla argumentoinnissa, kun satuilet, jos kertoisit nuo faktat voisi minun lisäksi moni muukin nauraa...

Laitappa fakta sähköntuotosta tuolla 5000W mitä sait tammikuussa? Ja kyllä tiedän kuinka hyvin sähköverkkoyhtiöt hyvittävät, kun myyt sitä aurinkosähköäsi. Ei kannata heitellä voltteja niillä tuotoilla.

"Ylijäämäsähkön myynti ei ole mikään kultakaivos.

â€" Verkkoon myydystä sähköstä saa noin 3â€"5 senttiä kilowattitunnilta, kun verkosta ostettava sähkö maksaa 11â€"14 senttiä kilowattitunnilta, kertoo Mökille sähköt auringosta ja tuulesta -kirjan kirjoittanut pienenergia-asiantuntija ja tietokirjailija Janne Käpylehto.

Tämä selittyy sillä, että ostohinta koostuu paitsi energian hinnasta, myös sähkön siirtokustannuksesta ja veroista. Ostaessaan sähköä kuluttaja maksaa nämä, mutta kun hän myy sähköä, kukaan ei maksa hänelle näitä.

â€" Korvaus sähkön myynnistä on niin pieni, että ainakaan Suomessa ei nykyisin kannata mitoittaa laitteistoaan siten, että vähälläkin paisteella pystyisi käyttämään vain omaa sähköään, Aarni sanoo.

Käytännössä piensähkön vuotuiset myyntitulot jäävät usein kymmeniin euroihin."

Kylläpäs karpalla kiristää ::)

Noin 4,5 MWh voimala tuottaa vuodessa ja tosiaan talvikuukausina saattaa olla tuottamattomia kuukaisiakin jos ei jaksa kiivetä lumia poistamaan paneeleilta... Tästä kuka tahansa laskutaitoinen helposti laskee mikä sähkön hinnan tulisi keskimäärin olla 7 vuoden aikana jotta tuo tma toteutuisi.

Jos taas tuo 4,5MWh käytettäisiin pelkästään gtelle liikkumisenergiaksi niin noin 28 000 km sillä ajelisi vuodessa.

Spottihintaahan totta kai verkkoon myydystä sähköstä saadaan ja kuten kaikki tietää se on korkeimmillaan aina arkena ja päiväsaikaan. Fortum taas tarjoaa saman määrän energiaa tuplana mitä verkkoon lykkäät jos lataat sen heidän laturista autoosi eli ihan kannattavaa toimintaa senkin suhteen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:12:54
Kylläpäs karpalla kiristää ::)

Noin 4,5 MWh voimala tuottaa vuodessa ja tosiaan talvikuukausina saattaa olla tuottamattomia kuukaisiakin jos ei jaksa kiivetä lumia poistamaan paneeleilta... Tästä kuka tahansa laskutaitoinen helposti laskee mikä sähkön hinnan tulisi keskimäärin olla 7 vuoden aikana jotta tuo tma toteutuisi.

Jos taas tuo 4,5MWh käytettäisiin pelkästään gtelle liikkumisenergiaksi niin noin 28 000 km sillä ajelisi vuodessa.

Spottihintaahan totta kai verkkoon myydystä sähköstä saadaan ja kuten kaikki tietää se on korkeimmillaan aina arkena ja päiväsaikaan. Fortum taas tarjoaa saman määrän energiaa tuplana mitä verkkoon lykkäät jos lataat sen heidän laturista autoosi eli ihan kannattavaa toimintaa senkin suhteen.


Kun tuota sinun tarinaasi hieman tarkastelin, niin 5000 euroa oli alkupanostus, josta jätit sähkärin osuuden tahallaan pois, koska tuskin olisit niin tyhmä ettet kotitalousvähennyksiä huolisi. Taviksen hinta tuollaiselle 5000W paneelistolle on n.8000-9000â,¬ ilman kotitalousvähennystä. 4.5MWh on aika optimistinen näkemys, koska en usko, että sinulla kovin kauaa nuo paneelit on olleet. Joulu-Tammikuu on hyvin pitkälle tuotoltaan nolla. Marras ja helmikuu nimeksi, joten 4MWh on lähempänä totuutta toki jos haluat yltiö optimisia mielikuvia luoda, koska tuollaiselle paneelistolle (n.18kpl) arvioidaan n. 3000-3500kWH (Toki riippuen paikkakunnasta).

Jos siis autosi kuluttaa väittämäsi mukaan 16kWh/100km, niin 4000kWH:lla saisit katettua vuosittaiset 25tkm ajot, mutta koska Marras-Helmikuu aikana ei tule sähköä, kuin nimeksi, niin lataat 4kk pistorasiasta mainostamaasi "Putinin sähköä". Sitten kun huomioidaan, että et lataa päivisin aurinkosähköllä, vaan iltaisin/aamuisin ja viikonloppuna, niin fakta on, että parhaan ajan milloin saisit hyödynnettyä aurinkosähköä, et sitä käytä, vaan myyt pilkkahintaan verkkoon. Joten minun laskun mukaan pystyt hyödyntämään ehkä 1/3 aurinkosähköstä  ;D.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun näitä tarinoita on netissä tullut luettua eikä kaikkia asioita viitsitä kertoa ja yritetään olla "nokkelia".

8000â,¬ saa 95E bensaa noin 5700 litraa, 5800 litraa dieseliä tai 8000 litraa etanolia. Tai vaihtaa auton 2-3 vuoden välein noin puolitoista kertaa  ;D. Kaasuautolla ajelisi yli 8 vuotta veloituksetta. Onko siis panostus järkevää voi jokainen päättää itse. Silloin ymmärrän, jos tuolla aurinkopaneelistolla lämmitettäisiin esimerkiksi käyttövesi, jolloin kuolettamisaika olisi huomattavasti lyhyempi ja voisit myös päiväsaikaan hyödyntää paremmin aurinkoa jolloin se oikeasti paistaa eikä tarttisi pilkkahintaan myydä verkkoon!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.05.19 - klo:12:05
Biopolttoaineita ei tosiaankaan kannata valmistaa sellaisista raaka-aineista, joille on vaihtoehtoinen parempi käyttötapa.. tai jos esim. alue, jossa 'biomassaa' valmistetaan voisi olla muussa paremmassa käytössä.
Lähinnä siis ylijäämät / jätteet tulee kyseeseen.. kuten vaikkapa MyDiesel tapauksessa.
Biokaasuahan tehdään pääasiassa biojätteistä (kaikki ruokajätteet, ei pelkästään rasvat) ja maatilakäytössä lehmän lannasta ja ylijäämä rehusta tms biomassasta mille ei käyttöä tai esim. laatu pilalla. Näille ei ole kilpailevia kemiantehtaita jonossa takana. Ulos saadaan myös lannoitetta jolla voidaan sitten korvata kaivoksista kaivettuja lannotteita. Valitettavasti aika moni nakkelee biojätteen sekajätteen sekaan ja se siellä märkänä tavarana esim. jätteenpoltossa ei ainakaan lisää hyötysuhdetta. Taitaa olla ainut (bio)polttoaine jolla saadaan sopivilla jätevirroilla CO2-negatiivinen tulos koko tuotantoketjulle (perustuu siis metaanin talteenottoon vs metaani pääsee ilmakehään lämmittämään). Salossahan olivat viritelleet rinnalle CO2:n talteenottoa biovoimalasta..Synteettisen polttoaineen kokonaishyötysuhde ei tietenkään ole vielä mikään mahdoton.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:22:29
8000â,¬ saa 95E bensaa noin 5700 litraa, 5800 litraa dieseliä tai 8000 litraa etanolia. Tai vaihtaa auton 2-3 vuoden välein noin puolitoista kertaa  ;D. Kaasuautolla ajelisi yli 8 vuotta veloituksetta. Onko siis panostus järkevää voi jokainen päättää itse. Silloin ymmärrän, jos tuolla aurinkopaneelistolla lämmitettäisiin esimerkiksi käyttövesi, jolloin kuolettamisaika olisi huomattavasti lyhyempi ja voisit myös päiväsaikaan hyödyntää paremmin aurinkoa jolloin se oikeasti paistaa eikä tarttisi pilkkahintaan myydä verkkoon!
Karpalla on ihan validi pointti tuossa. Jos sähköpaneelit meinaa laittaa, sähkön ohjaus käyttöveden lämmitykseen ei olisi yhtään huonompi idea. Lämmintä vettä tarvitaan myös kesäaikaankin ja lämminvesivaraajassa toteutuu energian varastointi (tietenkin jos vesi lämpenee maalämmöllä, saadaan vastuksella lämmittelyyn kovin pitkä takaisinmaksuaika).

Sähköpaneeleissa on sekin etu verrattuna nestettä kierrättäviin aurinkopaneeleihin että ylilämpöongelmaa ei ole. Kesällä nesteaurinkopaneeleissa, varsinkin jos on kesäloma reissu eikä edes lämpimän veden kulutusta, voi kiertävän nesteen lämpötila nousta kiehumispisteeseen ilman lämmön poisohjaamista. Käytännössä kuumaa vettä pitäisi aurinkoisilla keleillä ohjata viemäriin ja juoksuttaa verkosta tilalle kylmää vettä jotta systeemi ei poksahda nesteen kiehumiseen, tai ajaa lämpöä esim. maalämpökaivoon tms (ns. "hybridi"lämmitysjärjestelmät).

Sähköauton latailuun aurinkopaneelin tuotantokäyrä vs. todennäköiset latausajat eivät ainakaan tavanomaisilla päivätyöläisillä ja plug-in hybridin tapauksessa kovin hyvin kohtaa. Ehkä täyssähköllä vois osua hieman paremmin jos viikonloppuna auto "levossa" ja päivällä paikalla, niin suurin energiahuippu saadaan talteen. Toki Suomen kesä on valoisa, mutta vastineena talvi sitäkin pimeämpi ja silloin se sähköautokin syö sitä sähköä eniten.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.05.19 - klo:23:35
Ulos saadaan myös lannoitetta jolla voidaan sitten korvata kaivoksista kaivettuja lannotteita.
Kompostimulta vs. kemiallinen lannoite on nyt kuitenkin kaksi "hieman" erilaista tuotetta ::)

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.05.19 - klo:23:46
Toki Suomen kesä on valoisa, mutta vastineena talvi sitäkin pimeämpi ja silloin se sähköautokin syö sitä sähköä eniten.
No juuri sehän näissä paneleissa ja erilaisissa ILP-ratkaisuissa mättääkin kun se tarve olisi juuri silloin suurimmillaan kun noiden tuotto on pienimmillään, oli kyse sitten panelin sähköstä, ILP:n lämmöstä tahi jäähdytyksestä. MLP onkin sitten jo pikkasen eri juttu, sillä kesällä sitä lämpöä voidaan ladata sinne maaperään ja näin saadaan jäähdytystä, tai vastaavasti talvella pumpataan sitä lämpöä sieltä käyttöön. Näin tuossa hommassa on jo moneltakin kantilta katsottuna huomattavasti enempi järkeä, se kesän ylimääräinen lämpö on (edes jossain määrin) hyödynnettävissä vs. että se ILP:llä puhallellaan taivaan tuuliin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Furi

Vastataan topickin alkuperäiseen kysymykseen.

Tarpeen mukaan on tullut autoja omistettua, ja aina kriteerien järjestys on ollut eri. Mutta täytyy myöntää, että "kunnon moottorilla" oleva auto on aina ollut se houkuttelevampi kriteeri. Usein on ollut myös niin, että kunnon moottori = paremmat varusteet.

Nykyisin perhe (2 pientä muksua ja vaimo), okt ja ajoittainen matkatyö on sorvannut tarpeen pieniruokaiseen dieselfarkkuun. Kun talouden tarpeet muuttuu, niin todennäköisesti seuraavan auton teholukema on taas 200+hv.

Aiempi oli vain tilaa varten, sitä ennen halpaa opiskeluajoa, jne.

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:22:29

Kun tuota sinun tarinaasi hieman tarkastelin, niin 5000 euroa oli alkupanostus, josta jätit sähkärin osuuden tahallaan pois, koska tuskin olisit niin tyhmä ettet kotitalousvähennyksiä huolisi. Taviksen hinta tuollaiselle 5000W paneelistolle on n.8000-9000â,¬ ilman kotitalousvähennystä. 4.5MWh on aika optimistinen näkemys, koska en usko, että sinulla kovin kauaa nuo paneelit on olleet. Joulu-Tammikuu on hyvin pitkälle tuotoltaan nolla. Marras ja helmikuu nimeksi, joten 4MWh on lähempänä totuutta toki jos haluat yltiö optimisia mielikuvia luoda, koska tuollaiselle paneelistolle (n.18kpl) arvioidaan n. 3000-3500kWH (Toki riippuen paikkakunnasta).

Jos siis autosi kuluttaa väittämäsi mukaan 16kWh/100km, niin 4000kWH:lla saisit katettua vuosittaiset 25tkm ajot, mutta koska Marras-Helmikuu aikana ei tule sähköä, kuin nimeksi, niin lataat 4kk pistorasiasta mainostamaasi "Putinin sähköä". Sitten kun huomioidaan, että et lataa päivisin aurinkosähköllä, vaan iltaisin/aamuisin ja viikonloppuna, niin fakta on, että parhaan ajan milloin saisit hyödynnettyä aurinkosähköä, et sitä käytä, vaan myyt pilkkahintaan verkkoon. Joten minun laskun mukaan pystyt hyödyntämään ehkä 1/3 aurinkosähköstä  ;D.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun näitä tarinoita on netissä tullut luettua eikä kaikkia asioita viitsitä kertoa ja yritetään olla "nokkelia".

8000â,¬ saa 95E bensaa noin 5700 litraa, 5800 litraa dieseliä tai 8000 litraa etanolia. Tai vaihtaa auton 2-3 vuoden välein noin puolitoista kertaa  ;D. Kaasuautolla ajelisi yli 8 vuotta veloituksetta. Onko siis panostus järkevää voi jokainen päättää itse. Silloin ymmärrän, jos tuolla aurinkopaneelistolla lämmitettäisiin esimerkiksi käyttövesi, jolloin kuolettamisaika olisi huomattavasti lyhyempi ja voisit myös päiväsaikaan hyödyntää paremmin aurinkoa jolloin se oikeasti paistaa eikä tarttisi pilkkahintaan myydä verkkoon!

Ja sitten karppa ei herännytkään omasta mielikuvitusmaailmastaan vain jatkoi jatkamistaan ja kirjoittelua arenalle  :'(


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 06.05.19 - klo:15:05
Ja sitten karppa ei herännytkään omasta mielikuvitusmaailmastaan vain jatkoi jatkamistaan ja kirjoittelua arenalle  :'(

Kuten oletin, niin sinulla tippui lapaset, kun tuli mielikuvitus tarinalle hieman lihaa ympärille miten asiat oikeasti menee!

Kyllä tänään taas hymyilytti ajaa oikealla nelivedolla jolla vie 0-100, vartilla ja pitkässä matkassakin 100-0 tuollaisen GTE Golffin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.05.19 - klo:16:12
Kuten oletin, niin sinulla tippui lapaset, kun tuli mielikuvitus tarinalle hieman lihaa ympärille miten asiat oikeasti menee!

Kyllä tänään taas hymyilytti ajaa oikealla nelivedolla jolla vie 0-100, vartilla ja pitkässä matkassakin 100-0 tuollaisen GTE Golffin.

Kas kummaa kun saavuin äsken kotiini niin mlp olikin mukavasti taas pyöräyttänyt perheen lämpimät käyttövedet koko vuorokaudeksi eikä suinkaan vastuksia poltellen vaan tietenkin pumpaten yli kolmen copilla ja ullatus ullatus aurinkosähköllä. Mistä päättelet että olen investoinut aurinkosähköön vain gte latauksen takia... oma sähkön pohjakulutus on melko suurta sillän pidän mukavuustekijänä mm. sitä, että ympäri vuoden on mukava lämpötila kämpässä sopivasti lämmitellen ja kesälläkin jäähdytellen. Ilmanvaihdossakaan ei tarvitse tinkiä.

Se että voi samalla tuottaa tarvitsemansa energian vuosittaisiin ajosuoritteisiin on pelkästään bonusta ja se tehnee tästä liikkumismuodosta melko helpon ja ekologisen. Muilla energiamuodoilla ei taida ihan samaan päästä tai ehkä sinä biokaasulla ja valtavalla määrällä lehmän pask**  8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 06.05.19 - klo:16:30
Kas kummaa kun saavuin äsken kotiini niin mlp olikin mukavasti taas pyöräyttänyt perheen lämpimät käyttövedet koko vuorokaudeksi eikä suinkaan vastuksia poltellen vaan tietenkin pumpaten yli kolmen copilla ja ullatus ullatus aurinkosähköllä. Mistä päättelet että olen investoinut aurinkosähköön vain gte latauksen takia... oma sähkön pohjakulutus on melko suurta sillän pidän mukavuustekijänä mm. sitä, että ympäri vuoden on mukava lämpötila kämpässä sopivasti lämmitellen ja kesälläkin jäähdytellen. Ilmanvaihdossakaan ei tarvitse tinkiä.

Se että voi samalla tuottaa tarvitsemansa energian vuosittaisiin ajosuoritteisiin on pelkästään bonusta ja se tehnee tästä liikkumismuodosta melko helpon ja ekologisen. Muilla energiamuodoilla ei taida ihan samaan päästä tai ehkä sinä biokaasulla ja valtavalla määrällä lehmän pask**  8)

Tätä voit jatkaa sitten toisessa topic:ssa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=42413.0
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Ja ettei menisi ihan ot:ksi niin sitä tosiaan alkuperäiseen otsikkoon viitaten tarkoitan, että nykyään ei tarvitse valita ottaako ekologisen vai kunnon moottorin kun oikeasti valikoimaa on ja voi hyvin valita moottorin joka täyttää nämä molemmat määritelmät  8)

paimentolainen

Tässä(kin) säikeessä on taas otettu tavoitteeksi morkata toista ja hänen valintaansa. En kyllä ymmärrä miksi...

Olen varauksetta sitä mieltä, että nuorempi sukupolvi saa ja sen pitää olla innoissaan uusista teknologioista ja meidän vanhojen polttomoottorikääpien pitää vaan kiltisti kuolla sukupuuttoon, kun teknologiakin sitä meiltä edellyttää tulevina vuosina.

Minusta on hienoa, että löytyy pioneereja, jotka testaavat uutta teknologiaa, vaikka se ei ole vielä valmista ja kaikenkattavalla logiikalla "vanha" tekniikka tulisi "halvemmaksi".

itse olen jo sen ikäinen, että nautin "kunnon" moottoreista niin kauan kuin niihin on mahdollisuus. Talon 3 autossa on 2 suoraa kuutosta ja yksi V8. 250-340 hv. Tykkään kovasti tuosta VAG V8 voimasta ja väännöstä. Ymmärrän kyllä, että sähkömoottori tuottaa samat lukemat tyhjäkäynniltä asti, mutta se käyntiääni vaan viehättää minua.

Mut, joo, mukava lukea uusimmistakin tekniikoista, mutta antakaa nyt sen vittuilun olla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ile

Kyllä mieluummin ajelisin ja hankkisin auton kunnon Moottorilla vielä kun siihen on edes jonkinlainen mahdollisuus. Nyt joutuu selviämään Ekomallilla.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.05.19 - klo:19:18
Mut, joo, mukava lukea uusimmistakin tekniikoista, mutta antakaa nyt sen vittuilun olla.
Osui täydellisesti nappiin koko viestisi.  :)
Suurinta osaa tämänkin ketjun viesteistä en vaivaudu edes lukemaan. Toki otsikkokin sen verran provosoiva, että ei sisällöstäkään voi kummoista odottaa.

Jos nyt sitten ketjun alkuperäiseen kysymykseen vastaan. Ottaisin harrasteautoon sen makiasti hörskyttelevän ison ja tehokkaan "kunnon moottorin".
Arkiajoon jo ihan ekologisuuden ja kustannusten kannalta valitsisin sen "ekomoottorin".

Sitten jos pelimerkit riittäis, niin yhdistäisin nämä ja laittaisin jonkun tuhottoman kalliin pirssin, jossa jossa yhdistyy teho, nautinto ja uusin "puhdas" tekniikka.  ;)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 06.05.19 - klo:23:02
Ottaisin harrasteautoon sen makiasti hörskyttelevän ison ja tehokkaan "kunnon moottorin".
Arkiajoon jo ihan ekologisuuden ja kustannusten kannalta valitsisin sen "ekomoottorin".

No mutta juri tässähän se homman fiksuus tuleekin, se arkipeli mahdollisimman eco koska sillä tulee ajettuakin eniten ja se harrastepeli sitten nautintojen mukaan, päästöistä viis, ajellaan vain kesällä aurinkoisina sunnuntaina, vähän kylällä pyörähdetään, joten se vuosipäästötaso on jollain harraste-krematoriollakin kuitenkin varsin pieni ja näin en kokisi silti olevani mikään "eco-rikollinen" 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Iero

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.05.19 - klo:08:20
No mutta juri tässähän se homman fiksuus tuleekin, se arkipeli mahdollisimman eco koska sillä tulee ajettuakin eniten ja se harrastepeli sitten nautintojen mukaan, päästöistä viis, ajellaan vain kesällä aurinkoisina sunnuntaina, vähän kylällä pyörähdetään, joten se vuosipäästötaso on jollain harraste-krematoriollakin kuitenkin varsin pieni ja näin en kokisi silti olevani mikään "eco-rikollinen" 8)
Autot voisikin jakaa uusiin luokkiin ekomoottoriset ja egomoottoriset. :D
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

GeeTee

Jahas; se taitaa olla taas kesä kun kulutukset viime viikkoina on asettunut alle 13 kWh/100km eli kabiinin lämmitystä ei ilmeisesti autoilmastoinnin tarvi kovasti tehdä... :o

Tämmöistä tää on vuodesta toiseen 8)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy